Warme kleine zolder kamer, 's middags gemeten, temperatuur in kamer 32-34 C.
AOpen Q50FC kast met standaard outfan 12cm en sinds kort intake fan 8cm.
4200+ X2 / A8N-SLI premium / 4x512MB Corsair / Asus EAX1600Pro / SB audigy 4 / 480 watt.
Alles standaard snelheden.
Idle:
CPU: 39C, MB / NB: 40C, MB / SB : 26C, HD WD74: 42C
Stressed:
CPU: 51C, MB / NB : 43C, MB / SB : 32C, HD WD74: 42C
Mijn grootste zorg is eigenlijk mijn harde schijf (Western Digital Raptor). Die hangt nu in een Zalman koeler ZM-2HC2 en heeft de omgevingstemperatuur van het systeem zo te zien. Mag wel ietsje koeler.
Ander probleem punt is de video kaart die duidelijk (meer) artefacten vertoont tijdens het runnen van 3dmark05 gisteren. Hier heb ik nog geen oplossing voor anders dan het installeren van een betere fan op de kaart. GPU temp kan ik om een of andere reden nergens vinden, en ik vermoed dat de kaart geen sensor heeft. Ik vrees dat hij gewoon (te) warm wordt omdat ik de artefacten niet zie onder normale omstandigheden. Maakt verder niet uit, toch geen tijd voor spellen nu.
Heb een extra intake fan geinstalleerd vorige week om de algemene temp in de kast wat te verlagen, dit hielp redelijk (ongeveer 2 graden lager per onderdeel), maar vervelend genoeg niet voor mijn hardeschijf (zucht). De schijf hangt op een dood airflowpunt denk ik, onder de DVD. De extra intake fan, koste me, gegeven mijn kast, wel de twee front USB poorten maar daar kon ik op zich wel mee leven. Ik heb er achter nog 7 over en gebruik niet dagelijks een MP3 speler of USB stick. Aangezien ik de onboard sound niet gebruik maakten de front soundpluggen zowieso niet uit. Ik weet niet wat voor effect de intake fan heeft gehad op de videokaart.
Nog een kleine tip voor ventilators : installeer deze met een stukje rubber tussen de schroeven (rubber ringetje) dat scheelt een aanzienlijke berg in geluid.
Verder speedfan ingesteld voor wat extra veiligheid: Ga naar events, klik op toevoegen van event.
Maak een event zoals : Indien temp van onderdeel boven de X graden, dan execute "shutdown -t 10 -s". Indien de temperatuur van het onderdeel boven een gegeven waarde komt schakelt de PC automatisch uit. Je kan deze waarde dan iets lager kiezen als de temperatuur waarop de PC normaal stopt met werken. Misschien een beetje drastisch, maar ik draai vaak simulaties (heel veel rekenwerk) en heb geen tijd om de hele dag mijn computer te checken. Het dataverlies is, dankzij wat safe-werk om de 5 minuten minnimaal. Heb trouwens nog niet een shutdown meegemaakt...
[
Voor 3% gewijzigd door
Jouke74 op 27-07-2006 11:34
]