Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02:54

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

littlejoannes schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 11:44:
Is meer een vraag voor het Nikon-objectieven topic en raad je aan om daar de vraag opnieuw te stellen voordat je Zoeff weer op je nek krijgt ;). Maar kijk eens naar de 17-70 van Sigma.
oeps je hebt natuurlijk helemaal gelijk, dacht in het lenzen topic van nikon te zitten, maar dus niet :+
17-70 is inderdaad wel goede optie als alternatief, maar wel ietsje duurder. Het idee van overlapping met de 70-300 vond ik ook helemaal niet zo erg, want dan heb ik met beide het bereik van 70 tot 125...ik weet wel dat mijn 70-300 daarin een betere lichtsterkte heeft, maar dat is meestal niet eens zo belangrijk (buiten iig niet :)) Beide een macro mogelijkheid, maar mijn 70-300 is daarin beter. Hmm, de 17-70 is optisch wel weer een stukje beter dan de 18-125. Nog maar even goed inlezen over deze specifieke lenzen.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoD Cerberus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-06 21:49

DoD Cerberus

blabla!

vraagje, ben bezig met het kijken naar deze camera, maar wat is er slimmer om aan te schaffen:

deze:
-Nikon D50 Kit (6MP, 18-55mm f/3.5-5.6, 55-200mm f/4-5.6)

of deze:
-Nikon D50 Kit (6MP, 18-55mm f/3.5-5.6) en
-Sigma 70-300mm f/4.0-5.6 APO DG Macro Lens

t prijsverschil is iets van 20 euro, dus vrijwel verwaarloosbaar...

jullie advies graag!

"From this day to the ending of the world, But we in it shall be remembered -- We few, we happy few, we band of brothers."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-10 00:40

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

Volgens mij hoort die vraag niet helemaal thuis in dit topic, maar vooruit... :)

Ik zou toch voor die laatste combo gaan... Heb je een lekkere zoomer voor, met een groter telebereik.

(Je moet alleen bij die Sigma DG lens de focal length x 1,5 nemen! -> 105-450mm)

[ Voor 19% gewijzigd door adoy op 22-06-2006 23:16 ]

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De Sigma 70-300 APO is een leuke lens voor buiten en de 300 mm is handig voor beesten die wat verder weg zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-10 12:10

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

DoD Cerberus schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 23:01:
vraagje, ben bezig met het kijken naar deze camera, maar wat is er slimmer om aan te schaffen:
Volgens mij is het slimmer om even de zoekfunctie te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:50
adoy schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 23:13:
(Je moet alleen bij die Sigma DG lens de focal length x 1,5 nemen! -> 105-450mm)
Dat moet je bij alle lenzen doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adoy

adoy

suspect schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 03:07:
[...]

Dat moet je bij alle lenzen doen. ;)
Niet bij lensen speciaal voor digitale cams... :Y) Zoals de DC serie van Sigma of de DX serie van Nikkor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-10 15:03

Res-q

Redder in nood?

Jawel hoor ;)

Een Nikkor 18-70 wordt op een cropcam 27-105, en ga zo maar door. De cam bepaalt de cropfactor, niet de lens :). Dat een lens speciaal voor digitaal is gemaakt kan niet gebruikt worden op een fullframe cam vanwege vignettering, maar ik denk dat dit iets te ver gaat in deze discussie. Er is genoeg over te vinden op internet iig :)

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10 14:05
adoy schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 07:54:
[...]

Niet bij lensen speciaal voor digitale cams... :Y) Zoals de DC serie van Sigma of de DX serie van Nikkor...
Natuurlijk wel. Get your facts straight :Y)

In ieder geval, lenzenpraat hoort niet thuis in dit topic. Daarvoor hebben Het grote Nikonmount-objectieven-topic V2.0. Twijfel je bij de aanschaf van een D50 dus alleen over welke lenzen je erbij neemt, dan kan je vragen beter stellen in dat topic. Maar natuurlijk wel pas nádat je de zeer uitgebreide startpost hebt bekeken :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had al eerder een vraag over bracketing op de D50 gesteld, maar hier is er nog 1. Zover ik heb kunnen vinden in het camera menu en de handleiding zijn er twee bracketing opties. Een van deze opties (WB dacht ik) schiet (zover ik heb kunnen testen) 1 foto en schrijft er 3 weg (normaal, overbelicht, onderbelicht). De tweede optie (ik ben even kwijt hoe die heet) schiet drie foto's (ook allemaal andere belichting).

Het verschil wat ik kon vinden is dat de versie die daadwerkelijk drie foto's schiet zijn (licht)meting uitvoert voor iedere foto. De WB versie berekend deze op basis van de basis/start foto. Mijn vraag wat is het verschil? Het voordeel van 1 foto schieten is natuurlijk dat je uit losse hand (HDR) foto's kan schieten, maar die andere optie zou er niet inzitten als die niet andere voordelen heeft (lijkt me :)). Iemand ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComBax
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-12-2021
Wat is het nut eigenlijk van bracketing? Kan je niet beter achteraf op je pc wat spelen met contrast etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

i agree combax, gewoon op NEF zetten (nikon haar RAW) en later zelf die witbalans wel goed zetten, kleine moeite toch en wel zo makkelijk :) zal wel niet veel ruimte schelen op je geheugen kaartje (3x jpeg = ~ NEF? qua grootte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComBax
Zelfs zonder NEF/RAW kan je toch nog wat verbeteren op je pc? Of denk ik nu verkeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nomad85 schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 10:58:
i agree combax, gewoon op NEF zetten (nikon haar RAW) en later zelf die witbalans wel goed zetten, kleine moeite toch en wel zo makkelijk :) zal wel niet veel ruimte schelen op je geheugen kaartje (3x jpeg = ~ NEF? qua grootte).
Heb je een NEF nodig om witbalans aan te passen? Dat an toch ook met JPEG? Misschien wel een idee om het gewoon op PC te doen. Heb er wel aan zitten denken maar Photoshop is niet echt mijn specialiteit ;)

-- edit --
Net wat te laat :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2006 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Uiteraard hoef je niet op NEF te schieten om op de computer de witbalans aan te passen, maar het is wel makkelijker he. Witbalans is gewoon een bewerking van je camera die hij nadat je de foto maakt, eroverheen doet. In NEF doet hij dat niet en kan je dat precies zoals je wilt op de computer doen. Met jpeg kan je ook in photoshop de witbalans aanpassen, maar minder mooi. Opzich kun je het beste in NEF schieten, maar het hoeft niet natuurlijk nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thnx voor de tip(s) ik ga zeker een keer spelen met de witbalans om te zien wat voor een effecten ik dan voor elkaar kan krijgen :) maar dit neemt nog niet weg dat ik nog steeds nieuwsgierig ben naar de verschillen tussen die 2 D50 bracketing opties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:56
nomad85 schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 10:58:
Bracketing heeft toch niets te maken met de witbalans, maar met de belichting ?
Met bracketing maak je bv 3 dezelfde opnames, maar, de ene misschien iets over belicht, en de laatste iets onder belicht.

edit: ow, ik zie nu dat er blijkbaar ook een bracketing fucntie is voor WB. :P

Verder is het natuurlijk altijd het doel om ernaar te streven dat de opname op zich al zo goed mogelijk is. Hoe beter de opname, hoe makkelijker de nabewerking is, en ook hoe kwaliteitsvoller je uiteindelijke foto zal zijn.
Als je in RAW schiet, is die WB bracketing niet echt nodig, maarja, niet iedereen schiet in RAW. De D50 is ook een consumenten-cam, en ik denk niet dat de meerderheid van de d50 bezitters nog veel gaan nabewerken, en hun WB in photoshop gaan aanpassen als ze in jpg geschoten hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door whoami op 23-06-2006 12:09 ]

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

whoami schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 12:06:
[...]

Bracketing heeft toch niets te maken met de witbalans, maar met de belichting ?
Met bracketing maak je bv 3 dezelfde opnames, maar, de ene misschien iets over belicht, en de laatste iets onder belicht.

(knip)
D50 heeft 2 bracket functies. de 1 doet alleen witbalans op 3 standen, de ander is zoals jij het verteld, 1/3 stop onder & over belicht en de foto zoals die hoort. Die 1/3 is trouwens instelbaar van 1/3 tot 2 stops per stap. Wanneer je camera in NEF staat, is de 1e functie (van WB) ook niet beschikbaar, dit omdat het nutteloos zou zijn

edit: ik zie dat je al door had dat er 2 bracket functies waren, nou ja, bij deze alsnog de uitleg :P

[ Voor 8% gewijzigd door Nomad op 23-06-2006 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adoy

adoy

[quote]Zoefff schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 10:12:
[...]
Natuurlijk wel. Get your facts straight :Y)
Het is ook allemaal zo verwarend! >:)

Mijn excuses! * adoy gaat gelijk weer ff alles recht zetten in de kenniscellen! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het valt me dat de accu van de d50 megalang meegaat. Na aanschaf pas 1 x hoeven opladen. De teller staat inmiddels op 971 foto's en het icoontje geeft nog steeds vol aan.
Wat is jullie ervaring met de accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag me overigens wel af wat het nut van WB bracket is voor een beginnend fotograaf. Wanneer je meer gaat fotograferen dan is de grootste winst te behalen door in RAW files te schieten (itt WB bracket). Iedereen die derhalve niet zeker weet welke witbalans te kiezen zal dus voor RAW bestanden gaan.

Over het nut van belichtingsbracket hoeven we het niet te hebben denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ja die batterij gaat goed lang mee ja, vervangen komt sporadisch voor....heb er toen 1 extra gekocht, maar nog nooit nodig gehad. Je kunt echt een hele dag fotograferen als een gek, maar een tweede accu zal je niet snel nodig hebben. Misschien wel wanneer je een externe flitser gebruikt?......accu gaat erg lang mee iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Laatst online: 08-10 14:05
Als je een externe flitser gebruikt moeten daar aparte batterijen in, dus dat zal niet van invloed zijn op het accuverbruik. Sterker nog, de kans is groot dat je daardoor de interne flitser níet gebruikt, wat alleen nog maar gunstiger is.

Lenzen met VR hakken wel in op je accu. Ik schiet met mijn D70 wel eens met een 70-200 VR, en je merkt echt dat het stroomverbruik veel hoger ligt.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-10 14:37
Na een poosje met mijn D50 gespeelt te hebben, vroeg ik me af hoe de logica van de P stand in elkaar zit:

In mijn handleiding (op pag 42) staat het volgende:
" In de stand P kunt u verschillende combinaties van sluitertijd en diafragma selecteren door de instelschijf te verdraaien."

Een paar vragen: Klaarblijkelijk moet ik eerst de sluiter kort indrukken voordat e.e.a. werkt. Klopt dat? Moet ik soms eerst ook richten op het onderwerp?

Hoe zit die logica van het draaien in elkaar? Soms veranderd nl alleen het diafragma, som zowel de sluitertijd als diafragma.

(Ja als echter freak zou ik alleen de M: stand moeten gebruiken, maar ja de P zit er wil op, en ik heb de indruk dat ik daarmee 9 van de 10 keer wel mee uit de voeten kan)

Sterke-J

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik heb dan wel geen d50 maar kan je waarschijnlijk wel antwoord geven.
Een paar vragen: Klaarblijkelijk moet ik eerst de sluiter kort indrukken voordat e.e.a. werkt. Klopt dat? Moet ik soms eerst ook richten op het onderwerp?
Dat is wel nodig. Anders zou de camera continu lichtmetingen blijven doen. Het is idd wel handig als je op je onderwerp richt. Als je het op iets anders doet wat bijvoorbeeld veel lichter is dan zal je geen goede lichtmeting hebben voor je onderwerp en zullen de waardes waarschijnlijk weer verspringen.
Hoe zit die logica van het draaien in elkaar? Soms veranderd nl alleen het diafragma, som zowel de sluitertijd als diafragma.
Waarschijnlijk is het zo dat als je de ene kant opdraait je je diafragma gaat verkleinen en je sluitertijd gaat vergoten. De andere kant is het diafragma goter en de sluiter korter.

Waarom soms de sluiter niet veranderd zou ik niet weten. Misschien zit je dan al op de max oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-10 09:31
Ermzz... die knop indrukken heeft gewoon te maken met het feit dat je camera je lichtmeting heeft uigeschakeld. In je menu kan je bijstellen hoe lang dat dat duurt (menu met het sleutel-icoontje).

Dat draaien: voor zover ik gemerkt heb, zodra je draait verander je diafragma. Je sluitertijd verandert heel soms niet omdat je dan al op 1/4000s met extra belichtingscompensatie zit. Door je diafragma bij te stellen wordt je belichtingscompensatie bijgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neofloppy
  • Laatst online: 06-10 14:51
Verwijderd schreef op zondag 25 juni 2006 @ 12:40:
Het valt me dat de accu van de d50 megalang meegaat. Na aanschaf pas 1 x hoeven opladen. De teller staat inmiddels op 971 foto's en het icoontje geeft nog steeds vol aan.
Wat is jullie ervaring met de accu?
Ik heb bij Fotokonijnenberg 2 niet-originele accu's gekocht voor 25 euro per stuk. Deze zijn 1700mah ipv de 1500mah van de originele accu van Nikon.

Ik heb afgelopen zaterdag met 1 zo'n accu 2200 foto's gemaakt en er thuis nog een stel mee bekeken voordat de accu vervangen moest worden. Deze gaat dus echt ontzettend lang mee, met mijn vorige camera moesten de batterijen na 150 tot 200 foto's maken wel vervangen worden. Ik had de 2 extra accu's die ik zaterdag had meegenomen dus niet eens nodig :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

justawitte schreef op zondag 25 juni 2006 @ 22:18:
Waarschijnlijk is het zo dat als je de ene kant opdraait je je diafragma gaat verkleinen en je sluitertijd gaat vergoten. De andere kant is het diafragma goter en de sluiter korter.

Waarom soms de sluiter niet veranderd zou ik niet weten. Misschien zit je dan al op de max oid.
Pas zat ik niet in P, maar in A en S te spelen. Dan valt op dat als er ruim voldoende licht is, de camera vaak de sluitertijd niet "hoeft" te veranderen als je het diafragma maar 1 stapje aan past. Omgekeerd gaat dat trouwens ook op.

Als je in standje P zit te spelen, gaat deze regel natuurlijk ook op. Soms zal je diafragma niet verder veranderen omdat je op de maximale of minimale waarde zit, maar dat had je zelf waarschijnlijk ook wel door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

oke ik heb een vraag die hier niet thuis hoort, maar ik weet ook niet waar die wel thuis hoort, dus dan maar hier.
Ik zou het zéér onlogisch vinden als een Dlsr filmpjes kan maken, (denk aan spiegel enzo), maar nou sprak ik met mijn oom die net een nieuwe camera gekocht heeft. Een konika (dacht hij, hij wist het niet zeker). Ik vroeg hem of het een digi spiegel reflex was, hij zei ja......maar hij zei ook dat het ding filmpjes kon maken?...ik vond die maar zeer vreemd, dus ging ik googlen, waar ik niks over Dslr vond die filmpjes kon maken. Maar nou wil ik het weten ook, bestaan er Dslr die filmpjes kunnen maken?
In theorie kan het natuurlijk, spiegel omhoog en het lcd scherm gebruiken om te zien wat je filmt (zoals een compacte camera doet)

iemand die hier iets over weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-10 12:10

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Bestaat niet, hij zal wel iets als een Fuji S9500 gekocht hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Daar dacht ik ook meteen aan, de fuji s9500, vooral ook omdat ik die ook gehad heb trouwens :P

Bestaan niet dus, als ik hem weer spreek zal ik hem eens duidelijk maken wat hij nou precies nìet heeft :P.....nèh.....ik laat hem lekker, hij is er blij mee, dus het zal wat.

ik was gewoon nieuwsgierig of het bestond, in theorie kan het natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:58
Camera's als de Fuji 9500 worden nog wel eens ten onrechte als DSLR aangeprezen terwijl ze dit natuurlijk niet zijn. Het verschil zal niet voor elke koper duidelijk zijn.... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Voor veel mensen betekent een telelens idd automatisch een dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En voor veel mensen is de beschikbaarheid van een telelens dan ook een reden om een dSLR te kopen... Ach die onwetende consument ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Maar zolang zij massaal een Dslr aankopen omdat ze denken dat het nodig is, wordt het product wel goedkoper....wat weer goed is voor ons. Soms denk ik wel eens, had ik nou echt een Dslr nodig, maar dan loop je weer ergens plaatjes te schieten en dan denk je: ja echt wel!.....toch is het niet àltijd handiger om een Dlsr te hebben, ipv bijvoorbeeld een S9500....al hoewel.....een D50 +18-200 van nikon heeft hetzelfde bereik, maar ik zou wel weten wat ik liever heb }) .....maar daar is de prijs ook wel weer naar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComBax
Ik heb nu nog maar pas een dSLR, maar ga zeker mijn oude (digitale) fototoestel niet wegdoen. Soms is zo'n klein toestel nu eenmaal handiger :) (dan vooral qua afmetingen, niet noodzakelijk om goeie foto's te trekken :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:13

Barrycade

Through the...

Ik denk dat het meerendeel van de tweakers met een dSLR een kleine compact camera hebben.

Ik heb naast mijn D50 ook nog een Coolpix 5200 voor de momenten dat het niet echt handig is om je fototas met je D50 en andere spullen erin mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-10 14:37
Ben in het blije bezit van een D50 met standaard kit, en overweeg (eerst) een goedkope "tele" lens

Ik lees regelmatig dat mensen het diafragma "afstoppen". (vooral bij de wat goedkopere exemplaren).

Hoe doe je dat?Of denk ik te moeilijk over de term?

[ Voor 34% gewijzigd door Sterke-Jerke op 27-06-2006 23:28 ]

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
ik denk dat je wat te moeilijk denk over de term, het betekend iig dat je de lens niet wijd open gebruikt, maar het diafragma met 1 à 2 stops knijpt. (dus niet op het grootste diafragma werken, maar met een iets (of veel) kleiner diafragma werken om meer scherpte uit je lens te halen. (je lens te ver knijpen is ook weer nadelig voor de kwaliteit, over het algemeen presteert een lens - zeker een goedkopere - het beste rond een diafragma van f/8))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComBax
Ik weet niet of het hier al vermeld is, maar ik kwam onlangs deze pagina op de nikon-support site tegen over eventuele problemen met de batterij. De mijne zit er blijkbaar ook tussen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-10 15:03

Res-q

Redder in nood?

Is al redelijk oud nieuws :).

Bij de nieuwe Nikon D50's zit nu de EN-EL3a, die deze problemen niet kent :)

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComBax
Res-q schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 09:16:
Is al redelijk oud nieuws :).

Bij de nieuwe Nikon D50's zit nu de EN-EL3a, die deze problemen niet kent :)
Mja, ik had er dus nog niet van gehoord. Vervangen kan 10 of meer werkdagen duren :(
'k Ga dus eerst eens in de winkel gaan horen, want wil hem wel meenemen op reis (binnen 14 dagen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Het probleem met de accu's is dat er een aantal exemplaren zijn die tijdens het laden zijn ontploft.
Maar dat is maar bij een handje vol gebeurt. Dus de kans ik klein dat je dat overkomt.

Het ruilen duurt zeker wel 10 dagen, want de accu gaat naar Ierland, maar als je op reis gaat is so-wie-so een extra batterij toch ook handig? Dus ik zou een extra accu kopen en alvast je accu registreren bij Nikon zodat je de retour-envelop krijgt toegezonden zodat wanneer je terug bent van vakantie de accu op kan sturen en je nieuwe accu kan gebruiken in de tijd dat ie weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComBax
littlejoannes schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 11:10:
Het probleem met de accu's is dat er een aantal exemplaren zijn die tijdens het laden zijn ontploft.
Maar dat is maar bij een handje vol gebeurt. Dus de kans ik klein dat je dat overkomt.

Het ruilen duurt zeker wel 10 dagen, want de accu gaat naar Ierland, maar als je op reis gaat is so-wie-so een extra batterij toch ook handig? Dus ik zou een extra accu kopen en alvast je accu registreren bij Nikon zodat je de retour-envelop krijgt toegezonden zodat wanneer je terug bent van vakantie de accu op kan sturen en je nieuwe accu kan gebruiken in de tijd dat ie weg is.
Dat de kans klein is, denk ik ook wel (volgens nikon nog maar 5 gevallen wereldwijd). Ga vandaag of morgen eens in de winkel gaan horen, misschien ruilen ze onmiddelijk om.
Een extra accu is wss geen slecht idee, hoewel de accu toch ook wel behoorlijk lang meegaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, het omruilen gebeurt niet in de winkel, maar via Nikon zelf. Naar de winkel gaan heeft derhalve geen nut, tenzij je een reserve accu zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Sterke-Jerke schreef op zondag 25 juni 2006 @ 22:07:
Na een poosje met mijn D50 gespeelt te hebben, vroeg ik me af hoe de logica van de P stand in elkaar zit:
In de P stand kiest de camera sluitertijd en diafragma (aan de hand van de lichtmeting)
met draaiwieltje kan je de sluitertijd veranderen, camera past diafragma aan als de meting het zelfde blijft, bij een nieuwe meting zacht op de sluiter drukken. voordeel van P is dat de flitser desgewenst
niet opklapt.

In de S stand heb je sluitertijd voorkeur stel sluiter tijd in met draaiwiel, deze blijft staan
camera past diafragma aan of geeft Lo bij weinig licht of Hi bij veel licht.

In de A stand stel je met het wiel het diafragma in, camera past sluitertijd aan.

In de M stand stel je het allebei zelf in, kan je de foto zo verprutsen als je zelf wil,
als je aan het wiel draait stel je de sluitertijd in,
voor het diafragma even terug naar A en diafragma kiezen en weer terug naar M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
In M-stand diafragma instellen gaat IMHO makkelijker door gewoon even de diafragma-knop (links naast de ontspan knop) in te drukken en dan aan het wieltje te draaien...

Ik ben er trouwens nog niet helemaal uit hoe en wanneer mijn P-stand het diafragma instelt. Echt logica zit daar imho niet in.

Dit is trouwens een hoop handleiding-leesvoer.

[ Voor 35% gewijzigd door Henk op 29-06-2006 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
In de M stand stel je het allebei zelf in, kan je de foto zo verprutsen als je zelf wil,
als je aan het wiel draait stel je de sluitertijd in,
Waarom gebruik je dan M vraag ik me af.
Als je op deze manier met de M stand werkt, dan werk je imho enkel op M om 'stoer' te doen. Op dergelijke manier op de M stand werken, is gewoon net hetzelfde doen als op A of S werken. Je laat je camera hier nl. ook je diafragma of sluitertijd bepalen (want je schakelt ff naar A of S), om dan diezelfde waarde in te stellen op M. 8)7
M gebruik ik enkel als ik weet dat de lichtmeting van m'n camera 'bedrogen' zal worden door bepaalde omstandigheden, of als ik een opvallende lichtmeting wil uitvoeren (in de studio bv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
bouwfraude schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 20:01:
Je snapt natuurlijk zelf ook wel dat dat niet werkt.
De instelling die je maakt op A wordt niet meegenomen naar M.

In de M-stand moet je gewoon kijken naar de lichtmeter in je zoeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
whoami schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 20:06:
[...]

Als je op deze manier met de M stand werkt, dan werk je imho enkel op M om 'stoer' te doen. Op dergelijke manier op de M stand werken, is gewoon net hetzelfde doen als op A of S werken. Je laat je camera hier nl. ook je diafragma of sluitertijd bepalen (want je schakelt ff naar A of S), om dan diezelfde waarde in te stellen op M. 8)7
M gebruik ik enkel als ik weet dat de lichtmeting van m'n camera 'bedrogen' zal worden door bepaalde omstandigheden, of als ik een opvallende lichtmeting wil uitvoeren (in de studio bv).
Hehe, nee whoami, je begrijpt het verkeerd.

Er zit maar één instelwiel op de D50. Maar als je op 'A' je diafragma instelt en vervolgens naar 'M' gaat, onthoudt hij de ingestelde waarde van je diafragma. En dan kun je vervolgens je sluiter nog bijstellen. Dit is de moeilijke manier.

Je kan, zoals ik hierboven ook al zei, ook gewoon een extra knopje indrukken waardoor je met datzelfde instelwiel je diafragma instelt :) Dit werkt voor mij trouwens prima, een tweede instelwiel mis ik echt niet...

edit:
suspect schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 20:09:
[...]

Je snapt natuurlijk zelf ook wel dat dat niet werkt.
De instelling die je maakt op A wordt niet meegenomen naar M.
Dat doet hij dus wel :)

[ Voor 13% gewijzigd door Henk op 29-06-2006 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
Oh... O-)
Opzich wel een geinige feature dan.

Ik heb wel eens met een D50 gespeelt, maar als je een D70/D1 gewend bent, dan mis je dat 2e wieltje echt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
whoami schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 20:06:
[...]

Ho, ho was even vergeten dat je dat diafragma knopje ingerukt moest houden :-) dat gebruik ik nooit
Ik ben niet stoer ;-) ik schiet in P of auto op JPEG, heb geen filters op mijn objectieven, gebruik geen photoshop voor nabewerking en er zit een stofje op de sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
RedXraD schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 20:10:
[...]

Hehe, nee whoami, je begrijpt het verkeerd.

Er zit maar één instelwiel op de D50. Maar als je op 'A' je diafragma instelt en vervolgens naar 'M' gaat, onthoudt hij de ingestelde waarde van je diafragma. En dan kun je vervolgens je sluiter nog bijstellen. Dit is de moeilijke manier.
Ok, mea culpa dan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:54

Bob Popcorn

Plop!

bouwfraude schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 20:16:
[...]

Ho, ho was even vergeten dat je dat diafragma knopje ingerukt moest houden :-) dat gebruik ik nooit
Ik ben niet stoer ;-) ik schiet in P of auto op JPEG, heb geen filters op mijn objectieven, gebruik geen photoshop voor nabewerking en er zit een stofje op de sensor.
Waarom heb je dan een DSLR? :?

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeanLeGrand
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-07-2024
Ooit opgemerkt dat een smilie met een toegeknepen oog een cynisch bedoelde opmerking vergezeld? :P

Denon AVR-X3600H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Bob Popcorn schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 23:40:
[...]
offtopic:
Er zijn mensen die gewoon geld hebben en het willen uitgeven, door die bouwfrouaude zal Bouwfrouaude best wel wat geld hebben ;) <- let op! knipoogje.

Er zijn natuurlijk veel redenen om voor een dSLR te gaan (en die zijn hier wel vaker langs gekomen)

Als je op zoek bent naar een camera die lang mee gaat op zijn batterijen, snelle sluitertijden heeft, instant on is, een hotshoe heeft voor een flitser en een redelijke groothoek. Dan zal de keuze in de compacts erg beperkt worden. Kom je waarschijnlijk bij de 9500 uitkomen. Maar dan kan je net zo goed een D50 kopen, kan je eventueel nog eens uitbreiden.

[ Voor 2% gewijzigd door Barrycade op 30-06-2006 10:14 . Reden: Tjeezus wat was het vroeg ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:54

Bob Popcorn

Plop!

littlejoannes schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 09:01:
[...]

offtopic:
Er zijn mensen die gewoon geld hebben en het willen uitgeven, door die bouwfroude zal Bouwfroude best wel wat geld hebben ;) <- let op! knipoogje.
offtopic:
Dan zou het altijd nog bouwfraude zijn ;)

Ik vind de P en de Auto stand van de D50 niet echt fijn werken. 9/10 keer zijn je foto's overbelicht zodra je met een beetje vreemd licht foto's maakt.

[ Voor 3% gewijzigd door Bob Popcorn op 30-06-2006 09:04 ]

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik ben ook niet stoer, en ik speel vooral met alle voorgeprogrameerde standen van de D50. He, maar ik ben aan het leren, ik experimenteer soms wel eens met de A, S en P stand. Hoewel de lol van de P stand me eigenlijk niet helemaal duidelijk is.
Met M krijg ik alleen maar zwarte of witte foto's, dus daar waag ik me nog niet aan.

Ha, in M mag ik zelfs de buurvrouw fotograferen.

Waarom dan een DSLR als ik inderdaad alleen maar JPG schiet?

Ik wil foto's kunnen maken die met de meeste compacts niet lukken, namelijk van spelende honden, kinderen, paarden en zo verder. Probeer dat maar een keer met een compact, om dan net het moment te pakken te krijgen dat een hond net wegspringt met een blikkerend stel tanden, of die foto van die hond op een meter of 10, waarbij je de schittering van de zon kan zien in de druppels van het uitschudden.

Een andere belangrijke reden is het feit dat ik andere lenzen op mijn camera kan schroeven en eventueel gebruik kan maken van filters.

Kortom het is een heel bewuste keuze geweest om een DSLR aan te schaffen, ook al ben en wil ik er niet zo profesioneel mee bezig zijn als sommige anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoPro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:50

EgoPro

Time is an illusion.

Ten eerste moet iedereen dat lekker zelf weten. Als je een Dslr wil moet je die kopen. Ik heb ontzettende veel plezier van mijn camera.
En meer als de helft van mijn plaatjes kunnen ook met een gewone compact camera gemaakt worden. Maar het gaat mij ook om het plezier dat ik van de camera heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
[...]

Omdat dat fijner foto's maakt :)
Ik had vroeger een SLR daarna een Canon G1 maar die was toch een stuk trager. Je mist soms foto's, je kan er ook leuke dingen meedoen, de lens past wel door het gaas in de dierentuin :-)
maar hogere iso zonder ruis, betere lenzen en een live zoekerbeeld gecombineerd met de recente
prijsdalingen is dat toch een leuke manier om je vakantiegeld op te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdegoede
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-02 13:38
Vaak als je van compact afkomt ben je gewend alles op auto te schieten, stap je dan over op dslr ga je dat uit gewenning ook even doen, tot je al die leuke instellingen leert.. niet iedereen begint met 35 mm :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volumius
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-06 11:53
Ik heb sinds gisteren een D50 en hij bevalt perfect, had eerst een canon 10d maar deze D50 bevalt beter. Maar ik heb 1 dingetje opgemerkt: Het beeldschermpje heeft onderin nogal last van beetje bibberende letters en lijntjes, vooral tijdens het fotos bekijken op de camera valt het op en in het menu zie je ook hier en daar wel eens dat het beeld een klein beetje bibbert. Is dit normaal voor een D50?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Hmmm... een beetje biberen heb ik ook wel, maar als het echt hinderlijk wordt kan je hem natuurlijk terugsturen naar INCA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adoy

adoy

Mijn D50 heeft hier geen last van. Dus als je het storend vindt, zou ik zeker even contact opnemen met INCA of met je verkoper. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volumius
Ja je kan gewoon een beetje zien dat het net niet helemaal rustig beeld is. Het trilt een beetje net als een 50hz tv, maar dan ook alleen in de onderste milimeterlijn van het schermpje en in de menus een beetje, toen met mijn canon 10d had ik wel heel stil beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adoy

adoy

Ik heb nog eens heel goed gekeken, maar inderdaad, horizontale lijnen in het menu trillen heel licht... Maar dan moet je wel heel goed kijken. In het bekijken van je foto's zie ik niets, ook niet in de tekst.

Heb je niet iemand in de buurt met een D50? Dan kun je ze naast elkaar vergelijken. Ik denk dat we anders er niet uitkomen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neofloppy
  • Laatst online: 06-10 14:51
Ik ga straks naar een dierentuin, ik vraag me alleen af of ik de plaatjes in Raw of Jpeg zal schieten. Ik weet niet precies hoe groot het kwaliteitsverschil is met de D50. Met mijn Pentax ist DL zag je aardig wat meer details in raw vergeleken met jpeg.

Iemand die weet of het verschil met de D50 echt merkbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volumius
ja ik had al eens een andere D50 in een fotozaak bekeken en daar stond het beeld ook niet echt 100% stil. Dus ik denk dat het display van de D50 gewoon van niet zulke goede kwaliteit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adoy

adoy

@Neoflip : Tegen de tijd dat je deze reply leest, ben je waarschijnlijk al weer terug van de dierentuin... >:)

De beste manier om dit te testen, is gewoon in beide formaten schieten. Dan kun je het tenminste goed vergelijken. En volgens mij kun je heel veel info vinden op GoT / Google over voor / nadelen van beide formaten. ;)

<edit> Die 2e alinea loopt niet helemaal lekker! :P </edit>

[ Voor 10% gewijzigd door adoy op 01-07-2006 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
  • Laatst online: 21:14
Heeft iemand al een creditcard formaat afstandsbediening gevonden die werkt in combinatie met de D50?
Denk dan aan zoiets wat je vaak bij beamers krijgt.
(Of weet iemand wie ze verkoopt?)
Als iemand er een gevonden heeft die werkt, laat dan even weten.
Kan ik misschien een inkoopactie opzetten als er nog meer geïnteresseerde zijn.
Greetz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

asprine:

Je mag best dingen vragen, maar zoek eerst zelf even op google: 4e hit kom je hier uit. Als de verkoper van ebay je niet bevalt zijn er nog tig anderen te vinden. Kortom, zoek zelf even heerlijk rond, heb je wat gevonden wat je aanstaat, vraag dan of meer mensen er behoefte aan hebben.

niet bedoeld als flame ofzo, verwachtte gewoon dat het makkelijk via google te vinden was en dat bleek ook zo te zijn. Een inkoopactie klinkt wel goed, ik doe mee, tot een bedrag van 20 euro ofzo wil ik er wel 1 :)

[ Voor 18% gewijzigd door Nomad op 02-07-2006 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beetje zoeken op marktplaats levert verschillende aanbiedingen op voor ruim onder de 20 euro inclusief verzending. Dan heb je het over algemeen bruikbare gevallen voor canon, minolta, nikon.

De orginele Nikon heb ik wel eens zien liggen voor rond de 25 euro, maar vraag even niet waar. (dat is dan dus nieuw, niet op marktplaats.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-10 08:38
Hier is hij te koop voor 19 euries:

http://www.fotovideoboom....php?id=48&product_id=1496

Hier heb ik hem ook besteld. Blijft een belachelijk bedrag voor een ding met 1 knop en één functie.

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:57
Ik heb gisteren een AB gekocht bij de blokker in Utrecht voor 3 euro, van het merk Xiron. Tis geen creditcard formaat maar hij werkt wel op de D50 met Sony code 028 ;) Samen met de batterijen voor ook 3 euro vind ik 6 euro zeker een leuk prijsje voor zoiets wat eigenlijk nutteloos is :P ( voor mij iig ;) )

Ik heb de D50 nu drie weken misschien is het wel leuk als ik ff wat foto's hier neerzet, allen gemaakt met de Sigma 70-300 APO.

Afbeeldingslocatie: http://ramondejesus.be/imgupload/images/DSC_0018_2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://ramondejesus.be/imgupload/images/DSC_0967_2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://ramondejesus.be/imgupload/images/DSC_0064_2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://ramondejesus.be/imgupload/images/DSC_1222_2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://ramondejesus.be/imgupload/images/DSC_0898_2.jpg

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van de week kreeg ik thuis een folder van Foto Klein in de bus, en daarop stond ook een aanbieding van de Nikon D50 met objectief voor slechts 469 euro. Dat is bijna 100 euro goedkoper dan de prijs van de D50 kit versie in de pricewatch. Ook in de digitale folder van foto Klein staat deze aanbieding. Zie HIER voor de digitale folder.

Heeft iemand meer informatie over dat objectief dat hier wordt aangeboden? Is het echt gewoon de standaard kitlens of is het een of andere goedkope lens die ze bij een body stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 14:09:
Van de week kreeg ik thuis een folder van Foto Klein in de bus, en daarop stond ook een aanbieding van de Nikon D50 met objectief voor slechts 469 euro. Dat is bijna 100 euro goedkoper dan de prijs van de D50 kit versie in de pricewatch. Ook in de digitale folder van foto Klein staat deze aanbieding. Zie HIER voor de digitale folder.

Heeft iemand meer informatie over dat objectief dat hier wordt aangeboden? Is het echt gewoon de standaard kitlens of is het een of andere goedkope lens die ze bij een body stoppen?
Tja, in de folder staat "+objectief", maar dat kan alles zijn. Hoewel de kit denk ik vaker wordt verkocht, lijkt het me sterk dat er een bedrijf is (met personeel en een "echte" winkel) dat de kit voor een lagere prijs weg wil doen.
Ik denk even informeren naar de lens die bijgeleverd wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Dat is met een sigma 28-70 objectief... Die aanbieding is al eerder geweest. Let er ook op dat er vaak wordt gesproken van 200 euro voordeel-bestedingsruimteblabla... dan koop je dus de cam voor 669 en mag je voor 200 euro accesoires uitzoeken. (ik kan het ff niet checken, zit op mijn werk)

Vandaag kwam voor mij de postbode met dit binnen... Heb hem nog niet getest op mijn D50+grip, maar zoals ik het nu zie zou hij makkelijk moeten passen.

[ Voor 32% gewijzigd door Henk op 05-07-2006 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CptMorgan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-09 08:16
RedXraD schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 14:22:
Vandaag kwam voor mij de postbode met dit binnen... Heb hem nog niet getest op mijn D50+grip, maar zoals ik het nu zie zou hij makkelijk moeten passen.
Waar heb je deze gekocht en wat kostte hij? :)

C40 Twin Ultimate MY23 - Thunder Grey - 20" - Zappi v2.1 - 7470Wp O/W - Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Ermzz.. via ebay, 1,50 ofzo. Ding moest uit hong-kong komen, maar omdat een vriendin van mij daar haar onderwatercase voor haar camera bestelde mocht ik leuk meedoen :)

Ik heb hem dr net ff op gehad, en opzich zit het niet verkeerd, maar hij zit dus wel in de weg als ik de knoppen achter mijn sluiterknop wil bedienen. Hij zou voor een D50 zonder grip denk ik wel te groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:02
Zit nu te denken om de D50 te kopen voor de vakantie. Echter is de vraag: alleen de body of de kit versie?

Ik heb reeds de volgende lensen:
Nikon 28-80 3.5-5.6
Sigma APO Macro 70-300 4-5.6
Nikon 50 1.8

Dus zal ik die 18-28 echt nodig hebben (Vakantie Tanzania: Kili beklimmen & 1 dag safari)?
(Kan natuurlijk altijd later nog een lens kopen, ik ga over ruim 3 weken op vakantie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy
  • Laatst online: 07-10 18:40

spaceboy

Op grote hoogte

Joove schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 22:29:
Zit nu te denken om de D50 te kopen voor de vakantie. Echter is de vraag: alleen de body of de kit versie?

Ik heb reeds de volgende lensen:
Nikon 28-80 3.5-5.6
Sigma APO Macro 70-300 4-5.6
Nikon 50 1.8

Dus zal ik die 18-28 echt nodig hebben (Vakantie Tanzania: Kili beklimmen & 1 dag safari)?
(Kan natuurlijk altijd later nog een lens kopen, ik ga over ruim 3 weken op vakantie)
Enige wat IK hierover kan zeggen, uit ervaring met Kenia/Tanzania heb ik bij m'n D50 alleen een 80-200 gebruikt en had graag de dieren nog wat dichterbij gehaald. Dus die Sigma lijkt me prima.

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Joove schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 22:29:
Zit nu te denken om de D50 te kopen voor de vakantie. Echter is de vraag: alleen de body of de kit versie? [knip]
Is meer een lensverhaal (en daar hebben we een ander topic voor) maar ik zou de kit kopen.

Je wil blijkbaar overstappen van analoog naar digitaal. En je bent dus gewend aan je groothoek (28-80) laat de kit lens nu net dat zelfde bereik hebben (omgerekend naar 35 mm). Als je gaat klimmen kom je als het goed is landschappen tegen, dan is een beetje groothoek wel lekker.

En zoals hierboven de 70-300 is geschikt voor wildlife. Dus kit kopen en samen met je 70-300 mee op vakantie. Voor de meerprijs hoef je het niet te laten.

[ Voor 6% gewijzigd door Barrycade op 06-07-2006 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:00

Exirion

Gadgetfetisjist

3 weken geleden een D50 gekocht bij MM. Zit er nogsteeds op te wachten; een zilverkleurig exemplaar. Net toch even met Inca gebeld omdat je bij MM niks te horen krijgt als je iets vraagt, en wat blijkt: de zilverkleurige D50 wordt niet meer gemaakt en dus ook niet meer aangeleverd. Verder houdt Inca (Nederlandse importeur) over 3 weken op met hun activiteiten, dus die bestaan dan niet meer.

Lekker allemaal :{

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Voor de meesten van ons was het al wel bekend dat inca ermee op hield. Nikon gaat zelf regelen in europa, vanuit duitsland. Ik hoop dat over een maand daardoor ook de 18-200 VR van nikon weer leverbaar is.
Je wilt toch liever de zwarte dan de silveren, dus komt goed uit ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
  • Laatst online: 03-10 14:41
In principe heb je daar geen nadeel van hoor, dat Inca stopt als importeur van Nikon. Sterker nog, ik zie het eerder als een voordeel, gezien het feit dat Inca bij sommige dingen wel erg extreem moeilijk deed.

Mag ik trouwens vragen waarom je per sé een zilverkleurig exemplaar wil?

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

RobertJ schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 13:49:
Mag ik trouwens vragen waarom je per sé een zilverkleurig exemplaar wil?
Omdat ik dat mooier vind? :D Kwestie van smaak.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Bestel dan een zwart exemplaar ?
In NL zal hetzelfde gebeuren als hetgeen in Belgie gebeurd is met Nikon: Nikon neemt de boel zelf in handen, met in het begin een hele boel organisatorische problemen wat lange levertijden met zich meebrengt. (Winkels kregen in Belgie gedurende weken gewoon geen Nikon materiaal meer binnen)
Nikon gaat zelf regelen in europa, vanuit duitsland. Ik hoop dat over een maand daardoor ook de 18-200 VR van nikon weer leverbaar is.
In belgie was het eerst vanuit Frankrijk (vanaf 1 mei), en sedert 14 juni ofzo zitten ze in Belgie zelf. Het is pas vanaf dan dat de leveringen weer een beetje mogelijk waren, maar laat ons zeggen dat het zelfs nu nog niet allemaal op rolletjes verloopt.

[ Voor 39% gewijzigd door whoami op 06-07-2006 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

whoami schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 14:00:
Bestel dan een zwart exemplaar ?
Ik neem aan dat Media Markt zelf zo snugger is om die bestellingen om te zetten. Overigens hebben ze ook geen zwarte exemplaren. De D50 is in Eindhoven al weken niet meer te krijgen.
In NL zal hetzelfde gebeuren als hetgeen in Belgie gebeurd is met Nikon: Nikon neemt de boel zelf in handen, met in het begin een hele boel organisatorische problemen wat lange levertijden met zich meebrengt. (Winkels kregen in Belgie gedurende weken gewoon geen Nikon materiaal meer binnen)
Handig dat ze dat vlak voor en tijdens de vakantieperiode doen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:57
Exirion schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 14:01:
[...]

Ik neem aan dat Media Markt zelf zo snugger is om die bestellingen om te zetten. Overigens hebben ze ook geen zwarte exemplaren. De D50 is in Eindhoven al weken niet meer te krijgen.

[...]

Handig dat ze dat vlak voor en tijdens de vakantieperiode doen :X
Ja ze kunnen het ook net voor december doen maar dat lijkt me nog iets minder handig ;)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is niet waar. Het hoogseizoen voor fotoapparatuur ligt net na het vakantiegeldseizoen. De aantallen die in de decembermaand worden verkocht zijn vele malen kleiner. Ik begrijp dat een maand als oktober of liever nog februari er zich beter voor leent, maar december is beter dan augustus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Klinkt ook logischer. Het lijkt me dat je voor je vakantie nog wel ff snel die ene mooie lens of body haalt, of net ff dat polafiltertje. Maar iemand die niet met fotografie bezig is (of dat wel is, maar begrijpt dat de gebruiker misschien wel hele andere wensen heeft) zal niet zomaar een lens/body voor iemand kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zijn vaak de accessoires zoals geheugenkaarten (!), statieven, tassen, accu's e.d. die worden verkocht in de decembermaand. Maar goed, back to the D50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volumius
Even vraagje: je hebt 3 color modes op de D50, welke mode is het meest getrouw aan de realiteit? I, II of III? Ik vind vaak namelijk dat mijn D50 witte kleuren opblaast tot haast wit-lichtblauwig. Ik heb liever mijn fotos gewoon qua kleur zoals ik het ook voor me in het echt zie, zo natuurgetrouw mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Volumius:
Heb je al geprobeerd de wit-balans zelf in te stellen, per situatie? Of anders in RAW schieten en bij de nabewerking de kleuren corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FataMan
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-06 23:01
Volumius schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 18:45:
Even vraagje: je hebt 3 color modes op de D50, welke mode is het meest getrouw aan de realiteit? I, II of III? Ik vind vaak namelijk dat mijn D50 witte kleuren opblaast tot haast wit-lichtblauwig. Ik heb liever mijn fotos gewoon qua kleur zoals ik het ook voor me in het echt zie, zo natuurgetrouw mogelijk.
Gewoon modus 1 pakken, sRGB. Die andere vind ik zelf niet echt mooi, gewoon TE kleurrijk wat niet echt mooi is.

Nikon D50 | 18-70 F3.5-4.5 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arro
  • Laatst online: 21-11-2022
Ik overweeg om vanaf een compact camera mijn hobby uit te breiden door een dSLR aan te schaffen. De D50 lijkt mij een prima (instap) camera hiervoor. Ik vraag me echter af of het dragen van een bril van invloed is op het gebruik van de zoeker? Met een compact camera met een veel te kleine zoeker is het lastig foto's schieten met bril en dus gebruik ik meestal het LCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FataMan
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-06 23:01
Arro schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 19:22:
Ik overweeg om vanaf een compact camera mijn hobby uit te breiden door een dSLR aan te schaffen. De D50 lijkt mij een prima (instap) camera hiervoor. Ik vraag me echter af of het dragen van een bril van invloed is op het gebruik van de zoeker? Met een compact camera met een veel te kleine zoeker is het lastig foto's schieten met bril en dus gebruik ik meestal het LCD.
Nee hoor, ik heb ook een bril en nog nooit een moment last gehad :). Ik kan zelfs prima zonder bril schieten, door dat je op de camera de 'sterkte' (weet niet hoe je die functie noemt ..) van je ogen kan regelen, tot plus 5 corrigeert 'ie meen ik. Theoretisch gezien kan je dus via die sterkteregeling zonder bril, met je cam beter zien als zonder :P. Alleen opletten dat je nergens tegen aan loopt op 18 mm :+.

[ Voor 3% gewijzigd door FataMan op 07-07-2006 20:24 ]

Nikon D50 | 18-70 F3.5-4.5 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Als je een bril hebt voor veraf dan corrigeert je camera door zijn focus dit automatisch, dus dan heb je geen bril nodig, zie je van dichtbij niet goed, dan heb je tot +5 aan corrigerende mogelijkheden. Heb je zelf +6, dan is het nog geen ramp, die +1 die overblijft is niet zo storend, dus ongeveer van -100 tot +6 kan die (volgens mij, ik kan iig zonder lenzen even scherp door de camera kijken als met, waardoor dit precies komt weet ik niet, ik corrigeer namelijk de dioptrie niet. Heb trouwens -2)...Volgens mij corigeert hij - dus door zijn focus, maar hoe dit precies zit weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ergens op de eerste pagina's was een vraag gesteld over de compabiliteit van 4GB kaartjes enzo met het bijhorende FAT16/32 verhaal. Ik heb mijn 1GB Kingston kaartje in de PC geformateerd als FAT32 en heb de indruk dat deze veel trager is dan wanneer ik met FAT16 werk. Ik kan er naast zitten maar als iemand het zelf ook even test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arro
  • Laatst online: 21-11-2022
nomad85 schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 21:21:
Als je een bril hebt voor veraf dan corrigeert je camera door zijn focus dit automatisch, dus dan heb je geen bril nodig, zie je van dichtbij niet goed, dan heb je tot +5 aan corrigerende mogelijkheden. Heb je zelf +6, dan is het nog geen ramp, die +1 die overblijft is niet zo storend, dus ongeveer van -100 tot +6 kan die (volgens mij, ik kan iig zonder lenzen even scherp door de camera kijken als met, waardoor dit precies komt weet ik niet, ik corrigeer namelijk de dioptrie niet. Heb trouwens -2)...Volgens mij corigeert hij - dus door zijn focus, maar hoe dit precies zit weet ik niet.
Erg interessant. Helaas heb ik ook een cilinder in m'n bril. Zonder m'n bril zie ik alles dubbel. Lukt het ook om met bril op door de zoeker te kijken, of corrigeerd de camera zelfs m'n cilinder?
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Babbelen over objectieven kan in Het grote Nikonmount-objectieven-topic V3.0