Dat riep ik dus ook alhilbren schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 18:50:
[...]
Ik snap ook niet waarom minolta/sony dat nog lang niet in de body geïntergreerd heeft
dan snap je iets anders, want minolta´s AF (en nu sony) is juist in de body geintegreerdhilbren schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 18:50:
[...]
Ik snap ook niet waarom minolta/sony dat nog lang niet in de body geïntergreerd heeft
De snelle lenzen hebben juist de eigen motor voor in de lens zitten
©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.
Ik denk dat hilbren bedoeld dat er geen SSM motor in de body zit. Voor mijn gevoel zit er nog wel wat ruimte voor verbetering in dat motortje.
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
Dus waarom geen SSM in de body integreren? Ben je van het hele gezeik af, mits ie sterk genoeg is voor het zware glas en subtiel genoeg is voor het lichte werkDuur schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 19:55:
[...]
dan snap je iets anders, want minolta´s AF (en nu sony) is juist in de body geintegreerd
De snelle lenzen hebben juist de eigen motor voor in de lens zitten
omdat dan bij 90% van de lenzen het AF-mechanisme afbreekt omdat het niet met die krachten kan omgaan?neographikal schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 20:01:
[...]
Dus waarom geen SSM in de body integreren? Ben je van het hele gezeik af, mits ie sterk genoeg is voor het zware glas en subtiel genoeg is voor het lichte werk
©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.
Bij Nikon sleuren de probody's het glas ook als een gek aan de schroefverbinding naar de focus toe, zou dat echt niet gaan
Moeilijker als je één motor voor alle verschillende lenzen wilt gebruiken in plaats van voor elke lens een aangepaste motor.
Overigens is het een misverstand dat een interne motor altijd maar trager is dan SSM, zeker voor goedkopere lenzen gaat dat niet op. Dat is ook de reden dat Minolta maar een paar SSM lenzen had, voor de rest zou het weinig tot geen snelheidswinst opleveren, maar wel extra kosten.
Overigens is het een misverstand dat een interne motor altijd maar trager is dan SSM, zeker voor goedkopere lenzen gaat dat niet op. Dat is ook de reden dat Minolta maar een paar SSM lenzen had, voor de rest zou het weinig tot geen snelheidswinst opleveren, maar wel extra kosten.
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
Daar ga ik het denk ik niet mee eens zijn, ik heb al wat Minoltaglas in de handen gehad waaronder de 17-35, de 28-75, een 70-210 en nog wat spul op een meeting. Ik heb er geen een in de handen gehad die ook maar in de buurt kwam van USM (Canongebruiker hier) qua AF-snelheid. Zelfs de 17-35, die ook een kort focuspad heeft net zoals m'n 17-40, redt het niet.
Ik zeg niet dat het rampzalig is, dat het je grote beperkingen oplegt of wat dan ook: dat is persoonlijk. Maar de stelling dat het even rap is op een 7D of iets dergelijks lijkt me erg lastig te houden. tenzij SSM minder rap is dan de supersonische motoren van de andere fabrikanten, maar dat kan ik me niet voorstellen. Ik heb er echter geen ervaring mee, weinig SSM-spul in omloog
Ik zeg niet dat het rampzalig is, dat het je grote beperkingen oplegt of wat dan ook: dat is persoonlijk. Maar de stelling dat het even rap is op een 7D of iets dergelijks lijkt me erg lastig te houden. tenzij SSM minder rap is dan de supersonische motoren van de andere fabrikanten, maar dat kan ik me niet voorstellen. Ik heb er echter geen ervaring mee, weinig SSM-spul in omloog
ssm is heel rap... laat ik het zo zeggen, ik heb er mee mogen werken en ik heb meerdere keren gedacht "wat toevallig dat dit onderwerp ook al in dezelfde focus afstand als het vorige onderwerp staat"
maar ik vind het prijsverschil te groot om het te kopen
ok, als iemand mij sponsort haal ik die lens morgen op
maar ik vind het prijsverschil te groot om het te kopen
ok, als iemand mij sponsort haal ik die lens morgen op
Euhmm .. ff lezen, ik heb juist geen problemen met m'n 18-70 (die inderdaad lekker rap is) of m'n Bigma (ook rap, HSM). De 50mm die a la Minolta/Sony (martijn_tje schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 17:27:
Of je onderwerpen bewegen echt krankzinnig of je hebt een ander probleem met je 18-70 die toch niet echt als traag bekend staat.
JohEn je 18-70 is trouwens AF-S wat wil zeggen dat ie niet de interne focus motor gebruikt maar een USM (micro?) motor
Dat is absoluut waar. Er zijn mensen met mindere bodies en lenzen die mooiere (actie)foto's maken dan ik, ik ben nog steeds de beperkende factor. Echter, HSM/SSM/USM lost een klein beetje je eigen beperkingen opMisschien dat je 18-70 aan geeft dat USM ook niet heilig is
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Verwijderd
Ben benieuwd wat de Sony Alpha gebruikers van hun ontspanknopje vinden, ik had de camera gisteren even in de hand. Maar vond het maar een fragiel, onnatuurlijk vreemd aanvoelend knopje, heel anders als bij Canon, Nikon of Pentax..
en dat wieltje erbij dan?
is er al ergens een vergelijk tussen de volgende lenzen?
Zeiss 35 f/1.4 vs Canon 35 f/1.4L
Zeiss 85 f/1.4 vs Canon 85 f/1.8 of Canon 85 f/1.2L
Zeiss 135 F/1.8 vs Canon 135 F/2.0L
zo te zien zitten ze ongeveer in dezelfde prijsklasse (behalve de 85mm, de f/1.2L is duurder)
edit: shit, zie dat ze pas vanaf oct. beschikbaar komen.
zo te zien zitten ze ongeveer in dezelfde prijsklasse (behalve de 85mm, de f/1.2L is duurder)
[ Voor 9% gewijzigd door abrakadaver op 04-08-2006 10:57 ]
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Wil je ze echt goed kunnen vergelijken zul je ze moeten testen op dezelfde body om de invloed van de body op het vergelijkingsresultaat er uit te sluiten. Aangezien de lenzen voor verschillende mounts zijn gemaakt (A en EF) kan dit alleen in MF waarbij één lens een adapter behoeft.abrakadaver schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 10:56:
is er al ergens een vergelijk tussen de volgende lenzen?
Systeem van Joh14vers6 Team Joh14vers6 Gear: Sony 550, HS3600, Minolta 50mm/1.7, Tamron 10-24mm, Minolta 24-105, Minolta 100-300 (D) Te koop: Sigma 10-20mm KM 18-70mm
Sommige adapters werken met glas elementen en zijn dus duur en dan kan je nog niet testen onder gelijke omstandigheden. Het is imho nuttiger om ze te testen op de body waar ze gebruikt worden. Het maakt mij niet uit hoe goed of slecht een Canon lens is op een Sony body, daar worden ze toch niet voor gebruikt. Vergelijk een Canon lens op een Canon body met een Sony lens op een Sony body.
Third party lensmakers zoals Tamron, Sigma, Tokina, etc kan je wel uitstekend op dezelfde body's testen.
Third party lensmakers zoals Tamron, Sigma, Tokina, etc kan je wel uitstekend op dezelfde body's testen.
precies, laten we het wel een beetje practisch houden.Oxi schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 12:59:
Vergelijk een Canon lens op een Canon body met een Sony lens op een Sony body.
Ik vind dat de ontspanner juist heel goed werkt! Op mijn A100 voelt het niet fragiel aan. je voelt heel goed of je hem half of helemaal indrukt.Verwijderd schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 23:16:
Ben benieuwd wat de Sony Alpha gebruikers van hun ontspanknopje vinden, ik had de camera gisteren even in de hand. Maar vond het maar een fragiel, onnatuurlijk vreemd aanvoelend knopje, heel anders als bij Canon, Nikon of Pentax...
Daar moest ik even een halfuurtje aan wennen. Maar als je dan eenmaal echt foto's gaat maken is het al automatismeen dat wieltje erbij dan?
wat zou er mis moeten zijn met het wieletje, dat is toch bijna de zelfde als op de minolta camera's?
De korte tijd dat ik een a100 vast hield viel mijn niets op...Verwijderd schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 23:16:
Ben benieuwd wat de Sony Alpha gebruikers van hun ontspanknopje vinden, ik had de camera gisteren even in de hand. Maar vond het maar een fragiel, onnatuurlijk vreemd aanvoelend knopje, heel anders als bij Canon, Nikon of Pentax..
En welk wieltje bedoel je? die bij de ontspanknop? Hoe wil je dan anders snel een aanpassing maken terwijl je door de zoeker kijkt?
Door een heel menu heen werken met drukknoppen?
Er is een volledig review verschenen op DCresource (dus OXI je kan de startpost weer aanpassen)
alu iMac 24" | Macbook pro 15" | Ipad 64gig WIFI/3G | Canon Powershot SX 40 HS | Canon powershot S95
Dat is dezelfde link als de 'First Look' van hun, dus de link stond erin maar heb er even 'updated' bij gezet.
Klopt, maar dat was bij dpreview ook al zo (je hebt dus een dubbele link in de startpost staan, want die van de review en de preview zijn hetzelfde) en zal bijvoorbeeld bij steves digicam en imaging-resource ook zo zijn..Oxi schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 18:05:
Dat is dezelfde link als de 'First Look' van hun, dus de link stond erin maar heb er even 'updated' bij gezet.
[ Voor 13% gewijzigd door PeterVL57 op 15-08-2006 18:01 ]
alu iMac 24" | Macbook pro 15" | Ipad 64gig WIFI/3G | Canon Powershot SX 40 HS | Canon powershot S95
Verwijderd
Hallo allemaal,
Ik ben dus nieuw hier, net als dat ik sinds gisteren nieuw ben in de wereld van dslr. En wel door de trotse eigenaar van een Sony a-100 te worden! Mijn voornaamste reden om deze te kopen? Ik had een minolta dynax5, met sigma 28-300 zoom. Deze doet het, tot nu toe, perfect op de sony! Daarnaast hebben we nog een konica-minolta dimage z2, en ook daar zijn we zeer tevreden over. Dus geen redenen om van Minolta/Sony af te stappen.
En nu maar plaatjes schieten!
Ik ben dus nieuw hier, net als dat ik sinds gisteren nieuw ben in de wereld van dslr. En wel door de trotse eigenaar van een Sony a-100 te worden! Mijn voornaamste reden om deze te kopen? Ik had een minolta dynax5, met sigma 28-300 zoom. Deze doet het, tot nu toe, perfect op de sony! Daarnaast hebben we nog een konica-minolta dimage z2, en ook daar zijn we zeer tevreden over. Dus geen redenen om van Minolta/Sony af te stappen.
En nu maar plaatjes schieten!
Gefeliciteerd! En na het plaatjes schieten komt het plaatjes delen.
Waar bliven die voorbeeld platen idd ... ben benieuwd!
Hier: http://dc.watch.impress.c...kend/2006/08/11/4406.html
En hier: http://www.pbase.com/davidkilpatrick/sony_alpha_100
En daar: http://www.pbase.com/sylvyn/a100
Zus en zo: http://www.pbase.com/papasha/sony_alpha100
Genoeg pica's van allerlei situaties met verschillende lenzen
En hier: http://www.pbase.com/davidkilpatrick/sony_alpha_100
En daar: http://www.pbase.com/sylvyn/a100
Zus en zo: http://www.pbase.com/papasha/sony_alpha100
Genoeg pica's van allerlei situaties met verschillende lenzen
Om foto's zitten we niet vergelegen, maar ik ben meer benieuwd naar subjectieve resultaten en de ervaring met de camera.
Goed nieuws voor de bezitters van de nieuwe sony alpha 100 camera : in september verschijnt een E-book over de camera van ongeveer 400 pagina's van de hand van Gary Friedman. Gary heeft eerder o.a. fraaie E-boeken gepubliceerd over de voorlopers van deze camera, de KM 7D en 5D.
In september kan het E-book (tegen betaling) worden gedownload.
Verwijderd
Ik heb hem gisteren al gedownload. Top boek voor de beginner.PeterVL57 schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 19:30:
Goed nieuws voor de bezitters van de nieuwe sony alpha 100 camera : in september verschijnt een E-book over de camera van ongeveer 400 pagina's van de hand van Gary Friedman. Gary heeft eerder o.a. fraaie E-boeken gepubliceerd over de voorlopers van deze camera, de KM 7D en 5D.
398 pagina's, maar zeer goed te doen als je 2 pagina's op de voorkant en 2 pagina's op de achterkant drukt. Dus dat zijn 100 pagina's, kleuren laser, 100 gr high quality paper, mooi inbinden. Ziet er goed uit.
http://www.friedmanarchives.com/alpha100/index.htm
Niet dat er iets nieuws in staat, maar voor de volledigheid:
Inmiddels is de Sony Alpha A100 brochure ook als PDF beschikbaar:
Een Nederlandse versie van 12 pagina's is te downloaden vanaf de volgende pagina:
http://www.sony.nl/view/S...ion?article=1154694493785
Een Engelse versie van 24 pagina's is te downloaden vanaf:
http://www.sony.co.uk/vie...action?product=DSLR-A100K
Inmiddels is de Sony Alpha A100 brochure ook als PDF beschikbaar:
Een Nederlandse versie van 12 pagina's is te downloaden vanaf de volgende pagina:
http://www.sony.nl/view/S...ion?article=1154694493785
Een Engelse versie van 24 pagina's is te downloaden vanaf:
http://www.sony.co.uk/vie...action?product=DSLR-A100K
Verwijderd
Hey Arnob,Verwijderd schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 13:36:
[...]
Ik heb hem gisteren al gedownload. Top boek voor de beginner.
398 pagina's, maar zeer goed te doen als je 2 pagina's op de voorkant en 2 pagina's op de achterkant drukt. Dus dat zijn 100 pagina's, kleuren laser, 100 gr high quality paper, mooi inbinden. Ziet er goed uit.
http://www.friedmanarchives.com/alpha100/index.htm
Welke betalingsmethode heb jij gebruikt? Ik wil met Visa betalen maar ik krijg de melding "this transaction has been declined" Lekker is dat
toevallig ing card, zijn af en toe nl problemen mee met die cvs code oid...
Verwijderd
Betaald met mastercard..... 15.98 euro. no problems at allVerwijderd schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 14:44:
[...]
Hey Arnob,
Welke betalingsmethode heb jij gebruikt? Ik wil met Visa betalen maar ik krijg de melding "this transaction has been declined" Lekker is dat
Verwijderd
Sony heeft vandaag een nieuwe firmware voor de Alpha 100 uitgegeven. De nieuwe firmware draagt versienummer 1.1 en is te downloaden vanaf http://support.sony-europ...irmware/firmware.asp?l=nl
The firmware update is to:
1. Address the symptom that in very rare cases, RAW format files may not be opened by the supplied image control software, Picture Motion Browser.
2. Improve image gradation when the shutter speed is 1 sec or longer.
3. Improve printed picture quality when the image is printed by Epson(R) printer under PRINT Image Matching.
The firmware update is to:
1. Address the symptom that in very rare cases, RAW format files may not be opened by the supplied image control software, Picture Motion Browser.
2. Improve image gradation when the shutter speed is 1 sec or longer.
3. Improve printed picture quality when the image is printed by Epson(R) printer under PRINT Image Matching.
imaging resource is bezig om zijn hands-in-preview om te zetten in een review : http://www.imaging-resource.com/PRODS/AA100/AA100A.HTM
Verwijderd
Hallo allemaal,
Kan iemand mij misschien vertellen of het ook mogelijk is om m.b.v. het LCD-scherm
een foto te maken i.p.v. door de 'zoeker' te moeten kijken?
Van de gebr.aanwijzing ben ik tot nog toe niets wijzer geworden of dit tot de mogelijkheden behoort,
en zoja hoe dit in te stellen
Kan iemand mij misschien vertellen of het ook mogelijk is om m.b.v. het LCD-scherm
Van de gebr.aanwijzing ben ik tot nog toe niets wijzer geworden of dit tot de mogelijkheden behoort,
Lijkt me niet, de sensor zit achter de spiegel en de sluiter...Verwijderd schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 03:28:
Hallo allemaal,
Pas als je een foto maakt gaat de spiegel omhoog en gaat de sluiter open...
[ Voor 3% gewijzigd door Hexley op 08-09-2006 03:33 . Reden: Sluiter vergeten ]
Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?
Er bestaat volgens mij slechts 1 DSLR waarmee je dit kan, ik weet zo gauw even niet welke, maar in de regel kan je met DSLR's dit niet. Met de Sony alpha 100 en zijn KM voorgangers kan je dit in iedergeval niet.Verwijderd schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 03:28:
Hallo allemaal,
Systeem van Joh14vers6 Team Joh14vers6 Gear: Sony 550, HS3600, Minolta 50mm/1.7, Tamron 10-24mm, Minolta 24-105, Minolta 100-300 (D) Te koop: Sigma 10-20mm KM 18-70mm
Olympus e-330 kan dat.. het is maar wat je wilt.joh14vers6 schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 07:19:
[...]
Er bestaat volgens mij slechts 1 DSLR waarmee je dit kan, ik weet zo gauw even niet welke, maar in de regel kan je met DSLR's dit niet. Met de Sony alpha 100 en zijn KM voorgangers kan je dit in iedergeval niet.
De A100 heeft in Japan een behoorlijk gat geslagen in de dSLR-sales van de gevestigde orde:
bron
Japan Digital SLR Market Share by Unit Sales
Vendor July June
==========================================
Canon 33.3% 51.6%
Nikon 27.4% 32.6%
Sony 21.6% 2.3%
Pentax 14.0% 7.6%
Olympus 2.8% 4.8%
Matsushita 0.8% 0.1%
Ruim 20% marktaandeel met maar 1 model, binnen een maand tijd
Veel producenten zouden daar stikjaloers op zijn. Vooral Canon heeft moeten inleveren: ruim 18% marktaandeel vs 5% voor Nikon: ook Pentax is gegroeid (oa door de K100D): bijna een verdubbeling naar 14%.
Top-selling modellen:
1. Kiss Digital N (350D)
2. Sony Alpha 100
3. Nikon D70s
De target van Sony voor juli/augustus was 10% van de sales, dus ze hebben 2x zoveel gehaald als de target was.
Binnenkort zullen de cijfers voor de EU-markt bekend worden
bron
Japan Digital SLR Market Share by Unit Sales
Vendor July June
==========================================
Canon 33.3% 51.6%
Nikon 27.4% 32.6%
Sony 21.6% 2.3%
Pentax 14.0% 7.6%
Olympus 2.8% 4.8%
Matsushita 0.8% 0.1%
Ruim 20% marktaandeel met maar 1 model, binnen een maand tijd
Top-selling modellen:
1. Kiss Digital N (350D)
2. Sony Alpha 100
3. Nikon D70s
De target van Sony voor juli/augustus was 10% van de sales, dus ze hebben 2x zoveel gehaald als de target was.
Binnenkort zullen de cijfers voor de EU-markt bekend worden
Die sony Alpha verkoop cijfers zijn echt sick
Volgens mij was dit hun doelstelling voor over een jaar. De derde speler zijn kwa grootte en iets van 20% van de markt in handen hebben. Kijken wat ze in europa hebben gescoord en of ze dit kunnen volhouden. (ik vermoed dat de verkopen in europa relatief gezien minder zijn)
En hopen op meer nieuw interessant en betaalbaar Minolta A mount glas
Volgens mij was dit hun doelstelling voor over een jaar. De derde speler zijn kwa grootte en iets van 20% van de markt in handen hebben. Kijken wat ze in europa hebben gescoord en of ze dit kunnen volhouden. (ik vermoed dat de verkopen in europa relatief gezien minder zijn)
En hopen op meer nieuw interessant en betaalbaar Minolta A mount glas
[ Voor 69% gewijzigd door martijn_tje op 11-09-2006 12:00 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Ja, Sony heeft in EU wat minder fanvolk + marketing op dit moment, maar vergeet niet de bestaande userbase qua Minolta-glas hè. Ik denk dat ze in EU op 10% zitten, maar ik moet nog ergens de marktcijfers van juli/aug vandaan halen, ben wel benieuwd hoe ze het hier doen.(ik vermoed dat de verkopen in europa relatief gezien minder zijn)
@martijn_tje
Dat laatste lijkt me idd één van de eerste dingen waar sony voor moet gaan zorgen. Wil je op het moment een lichtsterke tele, dan ben je gewoon aangewezen op oude minolta-objectieven of 3rd party lenzen. Lenzen die snel focussen zijn er bijna niet, dus bijvoorbeeld een Sony 70-200 f/2.8 met HSM - like snelle focus. De Sigma 70-200 f/2.8 heeft geen HSM voor de A-mount, 50-500 ook niet, gek genoeg. Weet iemand hier de reden voor?
Dat laatste lijkt me idd één van de eerste dingen waar sony voor moet gaan zorgen. Wil je op het moment een lichtsterke tele, dan ben je gewoon aangewezen op oude minolta-objectieven of 3rd party lenzen. Lenzen die snel focussen zijn er bijna niet, dus bijvoorbeeld een Sony 70-200 f/2.8 met HSM - like snelle focus. De Sigma 70-200 f/2.8 heeft geen HSM voor de A-mount, 50-500 ook niet, gek genoeg. Weet iemand hier de reden voor?
omdat de focusmotor in de body zit.
km heeft wel 2 lenzen met een hsm-achtige motor (ssm?) maar misschien dat de aansturing hiervan niet samenwerkt met de manier waarop de sigma hsm motoren werken?
km heeft wel 2 lenzen met een hsm-achtige motor (ssm?) maar misschien dat de aansturing hiervan niet samenwerkt met de manier waarop de sigma hsm motoren werken?
Das juist het rare.... de 10-20 heeft wél HSM, ook voor minolta, dus daar raak ik het even kwijt.
En de focusmotor in de body: dat heeft toch elke dSLR?
En de focusmotor in de body: dat heeft toch elke dSLR?
Het EOS-systeem heeft geen fysieke koppeling tussen body en lens (zoals een focus-schroef), dus een focusmotor in een EOS-body is vrij zinloosdat heeft toch elke dSLR?
Die zijn er wel, maar heel weinig. De Sony 70-200/2.8 G SSM en 300/2.8 G SSM hebben een SSM-motor en dat is soort gelijk ding als USM van Canon en HSM van Sigma. Volgens de geruchten gaat de Tamron 17-50/2.8 de eerste Tamron lens zijn die HSM (SSM) gaat implementeren voor de A-mount en dat die lens daarom nog niet uit is. Of het echt zo is moeten we afwachten.RedXraD schreef op maandag 11 september 2006 @ 12:25:
@martijn_tje
Minolta denk ik heeft nooit een licentie voor SSM/HSM aan sigma en andere third party lens bouwers verkocht. En kennelijk is het reverse engineren nog niet gelukt. (SSM is ook nog relatief jong, maar als ik me niet vergis hebben de HS G objectieven ook een focus motor in de lens)
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Nee, alleen waar SSM bij staat. Maar over dat licenseren, Tamron heeft het gekocht en Sigma reverse-engineered. Maar of Tamron ook SSM gekocht heeft weten we niet, alleen van "het AF-systeem" is het bekend.
Zijn er al wat GOT'ters met een Sony Alpha? Oproep; kunnen jullie aub een productsurvey invoeren? Hiermee zijn veel potentiële kopers geholpen (waaronder ik
).
http://tweakers.net/productsurvey/cat/288
Mijn dank is groot!
http://tweakers.net/productsurvey/cat/288
Mijn dank is groot!
Ik weet dat je op zoek ben naar een digitale camera waarschijnlijk zelfs een DSLR. Het allerbelangrijkste wat ik kan zeggen is: probeer verschillende camera's uit in een winkel. (Let er dan wel een beetje op wat voor lens er op zit standaart kit lens of een lens die in sommige gevalen 10x zo duur is en precies het zelfde bereik dekt)
Kort door de bocht
Elke camera kan foto's maken en bij elke camera is de fotograaf voor het grootste deel afhankelijk voor het resultaat. Alle DSLR's die waarschijnlijk voor jou in aanmerking komen ("instap" modellen) presteren prima. De ene vertoont op hoge iso waarden iets meer ruis en de andere doet meer aan ruis reductie op hoge iso waarden waardoor er wat meer detail verloren gaat. Waar het op neer komt is er zijn verschillen maar die zijn niet echt schokkend.
Dingen die bij mij hebben mee gewogen voor het aanschaffen van m'n camera waren o.a. ergonomie (hoe houd ie vast en waar zitten veel gebruikte functies), zoeker (groot/klein dekking), features (AS/noem de hele reut maar op). En de prijs heeft me uiteindelijk over de streep getrokken (minolta camera's waren op dat moment erg goedkoop anders had het een nikon D50 geworden)
Kort door de bocht
Elke camera kan foto's maken en bij elke camera is de fotograaf voor het grootste deel afhankelijk voor het resultaat. Alle DSLR's die waarschijnlijk voor jou in aanmerking komen ("instap" modellen) presteren prima. De ene vertoont op hoge iso waarden iets meer ruis en de andere doet meer aan ruis reductie op hoge iso waarden waardoor er wat meer detail verloren gaat. Waar het op neer komt is er zijn verschillen maar die zijn niet echt schokkend.
Dingen die bij mij hebben mee gewogen voor het aanschaffen van m'n camera waren o.a. ergonomie (hoe houd ie vast en waar zitten veel gebruikte functies), zoeker (groot/klein dekking), features (AS/noem de hele reut maar op). En de prijs heeft me uiteindelijk over de streep getrokken (minolta camera's waren op dat moment erg goedkoop anders had het een nikon D50 geworden)
Als het zover is zit ik waarschijnlijk uren in de zaak
Ik begin sowieso met een kit & dan uiteindelijk verder kijken. Ik heb vandaag de Sony Alpha in mn hand gehad en dat voelde goed aan. Ik ben gewoon heel erg benieuwd naar user ervaringen.
Daarnaast heb ik ook de D70s vastgehad (die ik in eerste instantie wilde, totdat de Alpha op de markt kwam
) en dat straalt gelijk degelijkheid + kwaliteit uit...
De 350D heb ik ff mee mogen spelen (zwager) en de cam is ook vet, maar vind em denk ik net te "plastic" & klein overkomen. Ik denk dat om die reden de 400D afvalt, ik prefereer een wat grotere cam.
Thx 4 je reactie!
Daarnaast heb ik ook de D70s vastgehad (die ik in eerste instantie wilde, totdat de Alpha op de markt kwam
De 350D heb ik ff mee mogen spelen (zwager) en de cam is ook vet, maar vind em denk ik net te "plastic" & klein overkomen. Ik denk dat om die reden de 400D afvalt, ik prefereer een wat grotere cam.
Thx 4 je reactie!
Als de Canon 350D en 400D afvallen dan hou je nog over:
Nikon D50
Nikon D70 (s)
Sony Alpha 100
Olympus E500
Olympus E330
Pentax K100D
Pentax K110D
Pentax K10D
Dus, succes met kiezen
Nikon D50
Nikon D70 (s)
Sony Alpha 100
Olympus E500
Olympus E330
Pentax K100D
Pentax K110D
Pentax K10D
Dus, succes met kiezen
Dit is eigenlijk geen "zoek hier mijn dSLR" topic, maar om je toch maar even te helpen.. Met bijna alle camera's zit je eigenlijk wel redelijk goed. Op de Olympus na, die hebben een té slechte zoeker om te overwegen als je een dSLR zoekt. Ze hebben live-preview dat je op het schermpje kunt zien wat je doet maar dat is zeer inferieur aan een degelijke optische zoeker. En daar kan je met de α100 en Pentax niet verkeerd mee gaan.
Uiteraard zijn de Nikon's ook goed, maar ik geef er niet zoveel om.
Uiteraard zijn de Nikon's ook goed, maar ik geef er niet zoveel om.
Verwijderd
Toevallig heb ik zelf vorige week na lang wikken en wegen mijn eerste dSLR gekocht. Ik heb veel reviews gelezen en daaruit heb ik de conclusie getrokken dat ik zowel aan de 350D, D50/D70 en Alpha 100 een kwalitatief goede camera heb. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Sony Alpha 100 vanwege de in de body ingebouwde Image Stabilising en de spotmetering. Spotmetering heeft de 350D en 400D niet, Image Stabilising in de body ontbreekt bij zowel Canon en Nikon. Bij deze merken ben je dus verplicht lenzen met Image Stabilising aan te schaffen, een mij persoonlijk op dit moment te prijzige aangelegenheidaramdin schreef op woensdag 13 september 2006 @ 22:29:
Als het zover is zit ik waarschijnlijk uren in de zaakIk begin sowieso met een kit & dan uiteindelijk verder kijken. Ik heb vandaag de Sony Alpha in mn hand gehad en dat voelde goed aan. Ik ben gewoon heel erg benieuwd naar user ervaringen.
Nu, een week later ben ik nog altijd heel tevreden met mijn Alpha 100. De camera vind ik lekker in de hand liggen en de Image Stabilising doet zijn werk prima met de kitlens. Hoe dit gaat met een telelens hoop ik binnenkort te proberen zodra mijn Sigma 70-300mm APO binnen is. Bovendien gaat de accu van de A100 erg lang mee. Ik maak gebruik van de 18-70mm kitlens, over de kwaliteit van de foto's ben ik tevreden. Een betere lens binnen dit bereik kan later altijd nog
Het beste kun je als eerste bepalen wat voor jouw belangrijke specificaties zijn en hier dan voor jouw de beste camera bijzoeken. Ik ben er van overtuigd dat je aan zowel de Canon 350D/400D, Nikon D50/D70/D80 en Sony Alpha 100 een kwalitatief prima camera hebt. Heb je nog vragen over de Alpha 100 zal ik proberen ze hier te beantwoorden. Succes met je keuze.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2006 14:25 ]
Dit begin ik uiteindelijk ook aan te hangenVerwijderd schreef op donderdag 14 september 2006 @ 14:21:
Toevallig heb ik zelf vorige week na lang wikken en wegen mijn eerste dSLR gekocht. Ik heb veel reviews gelezen en daaruit heb ik de conclusie getrokken dat ik zowel aan de 350D, D50/D70 en Alpha 100 een kwalitatief goede camera heb.
Hier ben ik zeker ook benieuwd naar! Ik vraag me af hoe goed dat werkt in de praktijk.Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2006 @ 14:21:
Hoe dit gaat met een telelens hoop ik binnenkort te proberen zodra mijn Sigma 70-300mm APO binnen is.
Zal ik zeker doen, thx!Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2006 @ 14:21:
Heb je nog vragen over de Alpha 100 zal ik proberen ze hier te beantwoorden. Succes met je keuze.
Ik heb Anti-shake altijd aan, en het werkt uitstekend en ook het mijn 20 jaar oude Minolta 70-210 F/4. En dat is met het originele systeem op de 7D, die van de α100 zou nog beter moeten werken. 
Allemaal geschoten op 1/10s
http://pics.oceserver.nl/oxi/Antishake-Test.jpg
Allemaal geschoten op 1/20s
http://pics.oceserver.nl/oxi/Antishake-Test2.jpg
Steeds 3 foto's gemaakt met en zonder AS en dan de beste kiezen. Wat hier niet opstaat maar mij wel meteen opviel is dat de "hit-rate" met AS dramatisch veel beter is dan de resultaat die je hier ziet.
Allemaal geschoten op 1/10s
http://pics.oceserver.nl/oxi/Antishake-Test.jpg
Allemaal geschoten op 1/20s
http://pics.oceserver.nl/oxi/Antishake-Test2.jpg
Steeds 3 foto's gemaakt met en zonder AS en dan de beste kiezen. Wat hier niet opstaat maar mij wel meteen opviel is dat de "hit-rate" met AS dramatisch veel beter is dan de resultaat die je hier ziet.
Dat is helemaal waar ook op snellere sluitertijden heb je er wat aan. Omdat ik zeker weet dat alles wat ik schiet ongeacht de lens met een sluitertijd van 1/30 of sneller raak is zonder dat ik me veel zorgen hoef te maken over het stilhouden van de camera (zo lang het onderwerp niet heftig beweegt, maar op 1/30 moet het onderwerp best veel bewegen voordat er iets van terug te zien is)
Verwijderd
Hiervoor zelf geen fototoestel gehad maar gebruik gemaakt van mijn vader zijn Canon PowerShot S45. Maakt hele nette foto's, maar omdat ik meer wil heb ik een dSLR aangeschaft.aramdin schreef op donderdag 14 september 2006 @ 15:12:
[...]
Dit begin ik uiteindelijk ook aan te hangenWelke cam had je hiervoor?
Ondanks de berichten waarin wordt geclaimt dat IS in de lens beter zal wezen als in de body ben ik zeer tevreden. Vooralsnog is heb ik geen goede test gezien om dit verschil hard te maken en als het al beter is in de lens zal het verschil niet enorm wezen. In je portemonnee scheelt het wel een hoopOxi schreef op donderdag 14 september 2006 @ 15:51:
Ik heb Anti-shake altijd aan, en het werkt uitstekend en ook het mijn 20 jaar oude Minolta 70-210 F/4. En dat is met het originele systeem op de 7D, die van de α100 zou nog beter moeten werken.
[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2006 17:06 ]
Dat wordt gezegd, maar het is een subjectief iets. Elke beeldstabilisatie wordt op een andere manier ontworpen en gekalibreerd. Zo is de AS/SSS is gemaakt op handtrillingen van ongeveer 10Hz.Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 17:03:
Ondanks de berichten waarin wordt geclaimt dat IS in de lens beter zal wezen als in de body ben ik zeer tevreden. Vooralsnog is heb ik geen goede test gezien om dit verschil hard te maken en als het al beter is in de lens zal het verschil niet enorm wezen. In je portemonnee scheelt het wel een hoop
Het zal mekaar niet zoveel ontlopen ook niet op lange telelenzen, maar het verschil wordt wel steeds groter. Maar het verschil is dat je geen IS in elke lens hoeft te "kopen". Met een α100 heb je het zelfs op je el cheapo kitlensje, en dat vind ik belangrijker dan die halve stop verschil. Als het al een halve stop verschil maakt.
Nou ja, het voordeel van AS is dat het overal op zit. Wat echter wel een voordeel van IS in de lens is, is dat je AF het makkelijker krijgt en je het ding daadwerkelijk *ziet* werken waardoor je je automatisch aanpast op het ding. Het scheelt namelijk nogal in de effectiviteit hoe je hem vasthebt bijvoorbeeld
Dat je het verschil met IS door de viewfinder ziet klopt, maar het grote voordeel daarvan is gehyped. Bij beide systemen moet je even oefenen voor je kan inschatten of de stabilisatie voldoende is, en daarna boeit dat ook niets meer.
En AS/SSS op elke lens vind ik een véél groter voordeel dan de nadelen. (als ze al zo erg zijn als jij ze voorstelt)
En AS/SSS op elke lens vind ik een véél groter voordeel dan de nadelen. (als ze al zo erg zijn als jij ze voorstelt)
Voor mij is het grote verschil tussen IS en AS dat IS ook een mooi rustig beeld in de zoeker oplevert, en met AS niet.
Echter dat voordeel vind ik voor mij het prijsverschil niet waard....
Daardoor heeft AS mijn keuze..
Echter dat voordeel vind ik voor mij het prijsverschil niet waard....
Daardoor heeft AS mijn keuze..
[ Voor 0% gewijzigd door Duur! op 15-09-2006 17:54 . Reden: typo ]
Helaas in het Japans, maar foto's van de 3 nieuwe Carl Zeiss lenzen
http://dc.watch.impress.co.jp/cda/other/2006/09/13/4601.html
De 135/1.8 en 85/1.4 hebben een metalen lensbarrel en de 16-80/3.5-4.5 plastic. Dan moet die laatste optisch wel érg goed zijn, want qua specificaties krijg je er niet veel voor terug. Hij is wel $699.
http://dc.watch.impress.co.jp/cda/other/2006/09/13/4601.html
De 135/1.8 en 85/1.4 hebben een metalen lensbarrel en de 16-80/3.5-4.5 plastic. Dan moet die laatste optisch wel érg goed zijn, want qua specificaties krijg je er niet veel voor terug. Hij is wel $699.

Vrijwel alle f/3,5-4,5 lenzen zijn optisch best fijn. Een 24-105 f/3,5-4,5 kost geloof ik ook tegen de 500 euro(ook best wel duur trouwens). Hopelijk gaat de prijs van dit beestje ook die kant op. Maar echte prijsdalingen zijn toch pas te verwachten als het ding leverbaar is.
Een 16-50 f/2.8 + 50-150 f/2.8 setje is natuuurlijk ook wel erg aantrekkelijk (als beide leverbaar en betaalbaar zijn)
Een 16-50 f/2.8 + 50-150 f/2.8 setje is natuuurlijk ook wel erg aantrekkelijk (als beide leverbaar en betaalbaar zijn)
Carl Zeiss Vario-Sonnar T* DT 16-80mm f/3.5-4.5 is vertraagd.
Dit bericht kwam naar buiten luttele uren nadat Pentax SSM had aangekondigd. SSM is dus een goede kans op deze lens.
Dit bericht kwam naar buiten luttele uren nadat Pentax SSM had aangekondigd. SSM is dus een goede kans op deze lens.
Dat is geen garantie, het kan zijn dat er problemen met het ontwerp/productie zijn waardoor de lens is uitgesteld. Het zou wel mooi zijn als die lens SSM krijgt, maar ga er niet vanuit totdat het officieel gemeld wordt 
En zowiezo heb ik voorlopig nog geen geld voor die lens, dus dat uitstel maakt mij persoonlijk niets uit. Het is alleen voor Sony een slechte zet als die lens niet iets extra's heeft wanneer die wel uitkomt.
En zowiezo heb ik voorlopig nog geen geld voor die lens, dus dat uitstel maakt mij persoonlijk niets uit. Het is alleen voor Sony een slechte zet als die lens niet iets extra's heeft wanneer die wel uitkomt.
In hoeverre de vertaling correct is moeten we maar gokken maar er staat dat er een verandering van specificaties is. Dat SSM-deel is een grotere gok.
Verwijderd
Je moet het gewicht in de gaten houden er zouden nu onderdelen van duurzamere materialen gebruikt worden. Er zou te veel plastiek gebruik zijn en de behuizing te dun voor het gebruikte materiaal. Gerucht of de reden, het komt uit de handel vandaan. Neem zelf wel de verantwoording.. Ook wordt dit zeissobjektief gemaakt in Japan en Malaisie. Kijk zelf naar dat opbjektief uit,maar hij moet wel goed zijn/worden wil ik hem kopen voor walkaroundlens, anders blijf ik nog wel ff wisselen.Oxi schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 13:17:
In hoeverre de vertaling correct is moeten we maar gokken maar er staat dat er een verandering van specificaties is. Dat SSM-deel is een grotere gok.
Het is een lens waar veel mensen (waaronder ik) naar uit kijken, maar ook met in gedachte wat geflopte Zeiss objectieven. Zo staat Zeiss bekend om de goede scherpte, maar ook om de slechte bokeh.
Dat ik 'm niet blind ga kopen zal duidelijk zijn, eerst reviews afwachten.
Dat ik 'm niet blind ga kopen zal duidelijk zijn, eerst reviews afwachten.
Als ie net zo plastic is als m'n 70-210 f/3,5-4,5 uit 1988 dan vind ik het niet erg. De bokeh maak ik me meer zorgen om. Minolta objectieven staan namelijk juist vaak bekend om vrij prettige bokeh en (in het geval van de niet G objectieven) om een fractie minder scherpte wijd open maar geweldige scherpte met geknepen diafragma.Verwijderd schreef op donderdag 28 september 2006 @ 21:27:
Je moet het gewicht in de gaten houden er zouden nu onderdelen van duurzamere materialen gebruikt worden. Er zou te veel plastiek gebruik zijn en de behuizing te dun voor het gebruikte materiaal.
Ook wordt dit zeissobjektief gemaakt in Japan en Malaisie.
Hopen dat de lens optisch verre van vergelijkbaar is met de Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM. Dan kan je in iedergeval beter je 17-35 houden. En wat betreft de 18-70 ga je er op veel punten CA, scherpte in de hoeken, vervorming ook niet eens op vooruit.
Zie ik daar japan staan. Kwamen de minolta objectieven daar ook niet vandaan? Ik geloof dat de meeste sony's in china worden gemaakt.
Ik heb de stap eindelijk maar genomen:
Vorige week was de Alpha A100 Kit (body plus 18-70 objektief) bij Redcoon 787 Euro, en daarmee onder mijn 'limiet' van 800 euro. Woensdag besteld, zaterdag al in huis - zo hoort het.
Wat mij opviel, en misschien ook interessant is voor anderen om te weten: die prijs is voor een Europees model, maar er zit WEL een Nederlandse handleiding bij (naast engels, frans, duits etc.).
NB: net (2-10, 08:45) ge-checked: deze kit is blijkbaar al weer uitverkocht !?
Vorige week was de Alpha A100 Kit (body plus 18-70 objektief) bij Redcoon 787 Euro, en daarmee onder mijn 'limiet' van 800 euro. Woensdag besteld, zaterdag al in huis - zo hoort het.
Wat mij opviel, en misschien ook interessant is voor anderen om te weten: die prijs is voor een Europees model, maar er zit WEL een Nederlandse handleiding bij (naast engels, frans, duits etc.).
Verwijderd
FF kort er is een firmupdate voor de 100.JosR schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 09:02:
Ik heb de stap eindelijk maar genomen:
Interresant schijnt ook de noise aan te pakken.Haast post, moet nu werken.
Verwijderd
Volgens de Sony Europe website is de nieuwste firmware versie nog steeds 1.02. Deze is er inmiddels al een maand.Verwijderd schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 07:24:
[...]
FF kort er is een firmupdate voor de 100.
Interresant schijnt ook de noise aan te pakken.Haast post, moet nu werken.
Verwijderd
Excussie, heb daar kei overheen gelezen in de toegezonde mail. Dach dat het een nieuwe was..Verwijderd schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 11:10:
[...]
Volgens de Sony Europe website is de nieuwste firmware versie nog steeds 1.02. Deze is er inmiddels al een maand.
Op Dyxum vond ik de link naar de FAQ van Sony over de Alpha 100, ook interessant voor KM Dynax 5D & 7D gebruikers.
http://support.sony-europ...=DSLR-A100&f=mod_DSC_A100
De enige echte onzin die er op staat is dat DT lenzen niet met de filmbody van Minolta zouden werken, ok de 18-70 DT geeft vignettering van 18mm tot 24 mm maar voor de rest is er niets mis mee.
http://support.sony-europ...=DSLR-A100&f=mod_DSC_A100
De enige echte onzin die er op staat is dat DT lenzen niet met de filmbody van Minolta zouden werken, ok de 18-70 DT geeft vignettering van 18mm tot 24 mm maar voor de rest is er niets mis mee.
Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |
Verwijderd
Ik ben niet zo ervaren als de meeste die hier posten maar heb een KM 5D met een analoge lens KM 28-300mm. Ik wil graag een extra flits en wellicht een nwe lens. Nu begrijp ik van de meeste verkopers dat ik beter kan overstappen op een ander merk omdat het allemaal ingewikkeld en moeilijk is om de passende accessoirres voor mn 5D te vinden, maar dat is toch onzin?? Ik heb er nl niet op gerekend om nu ineens over te moeten stappen om een nw merk en weer een smak centen uit te geven. Graag advies. Thx
De Sony opvolgers van de Program Flash 3600HS(D) en Program Flash 5600HS(D), de HVL-F36AM en de HVL-F56AM zijn gewoon te krijgen bij de lokale fotowinkels, dus een flitser lijkt mij geen probleem.Verwijderd schreef op donderdag 09 november 2006 @ 21:08:
Ik ben niet zo ervaren als de meeste die hier posten maar heb een KM 5D met een analoge lens KM 28-300mm. Ik wil graag een extra flits en wellicht een nwe lens. Nu begrijp ik van de meeste verkopers dat ik beter kan overstappen op een ander merk omdat het allemaal ingewikkeld en moeilijk is om de passende accessoirres voor mn 5D te vinden, maar dat is toch onzin?? Ik heb er nl niet op gerekend om nu ineens over te moeten stappen om een nw merk en weer een smak centen uit te geven. Graag advies. Thx
Qua lenzen is wel het een en ander te vinden op de tweede hands markt, Sony heeft nog niet veel lenzen nieuw in de winkel. Ook zijn er genoeg thirth party lenzen zoals Sigma en Tamron te vinden.
Het probleem is nu dat iedereen de kat uit de boom kijkt wat Sony gaat doen en daar spelen die verkopers op in, over stappen op een ander systeem/merk brengt natuurlijk veel meer geld in het laadje.
Aan wat voor lenzen denk je? Lenzen die lichtsterker zijn of wil je een ander bereik zoals een ultragroothoek (<28mm)?
Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |
Een body+lens+flits verdienen ze natuurlijk veel meer aan als alleen een lens+flits. Bij sommige winkels kom je ook nog de 3600HS(D) en de 5600HS(D) maar daar vragen ze er af en toe zo veel voor dat een nieuwe sony goedkoper is (een 5600 HS(D) voor die een paar beschadigingen had voor 429 euro bij combi foto en op het kaartje stond dat ie nieuw wasVerwijderd schreef op donderdag 09 november 2006 @ 21:08:
Nu begrijp ik van de meeste verkopers dat ik beter kan overstappen op een ander merk omdat het allemaal ingewikkeld en moeilijk is om de passende accessoirres voor mn 5D te vinden, maar dat is toch onzin?? Ik heb er nl niet op gerekend om nu ineens over te moeten stappen om een nw merk en weer een smak centen uit te geven. Graag advies. Thx
Verwijderd
Ik heb een Sony Alpha 100, en heb zojuist een Tamron AF70-300mm F/4-5.6 lens gekocht. Na de lens op de body hebben gedraaid kan ik niet inzoomen.
Hij lijkt wel gelockt te zijn...
Misschien een domme vraag, maar kan iemand mij hiermee helpen?
Je hebt hem niet toevallig in de macrostand staan? Maar zelfs dan zou je nog een stukje moeten kunnen zoomen
Verwijderd
Nee, op de normale stand. Hij wou zelfs niet naar de macrostand toe.neographikal schreef op donderdag 16 november 2006 @ 20:37:
Je hebt hem niet toevallig in de macrostand staan? Maar zelfs dan zou je nog een stukje moeten kunnen zoomen
En als je 'm van de body afhaalt, dan wel?Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2006 @ 20:32:
Ik heb een Sony Alpha 100, en heb zojuist een Tamron AF70-300mm F/4-5.6 lens gekocht. Na de lens op de body hebben gedraaid kan ik niet inzoomen.
Verwijderd
Zelf als de lens eraf is kun je hem niet draaien, laten zoomen dus....
Lens niet goed?
In de gebruiksaanwijzing staat ook niks over een knopje/schuifje te verzetten.
Lens niet goed?
In de gebruiksaanwijzing staat ook niks over een knopje/schuifje te verzetten.
mischien een heel domme opmerking.. maar je weet maar nooit. zoomen doe je door aan de lens zelf te draaien, zit een draaischijf op. kan niet missen, is van rubber. je zoomt niet door middel van de body.
7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8
Verwijderd
Hehe, het is dan gelukt. De eerste keer ging het vrij stroef en je bent toch voorzichtig als je zo'n nieuwe lens hebt.Korras schreef op donderdag 16 november 2006 @ 21:41:
mischien een heel domme opmerking.. maar je weet maar nooit. zoomen doe je door aan de lens zelf te draaien, zit een draaischijf op. kan niet missen, is van rubber. je zoomt niet door middel van de body.
nou, ik heb de Sony Alpha 100 (met de 18-70 kitlens) nu een paar dagen en wat is het een verschil t.o.v. mijn oude camera. Deze oude camera (een Minolta Dimage F-100, 4 mp digitale compactcamera) was al heel snel met ontspannen (na scherpstellen), maar die klik die er nu is is wel een verschil: alsof er een bijl valt...
Die 10 MP (heb ik hem niet voor gekocht, nee echt niet) is eigenlijk ook wel relaxt. Ik stond in Deventer wat foto's te maken aan de niet-stad kant van de IJssel. De toren van de Lebuïnuskerk is zoooo ontzettend scherp dat je de bakstenen kunt gaan tellen. Ook een man met een tastje is te zien, de afstand zal ergens tussen de 200 en 300 meter zijn geweest...
Dingetjes waar ik nog mee aan het klooien ben is de witbalans: de autostand doet het niet altijd even goed. Verder was ik zo enthousiast als een kind aan het foto's maken dat ik de basics over tegenlicht etc. weer eens vergat...
.
Ook blijft de camera steeds scherpstellen in de autofocus stand. Om dit te stoppen zet ik hem wel eens in de manual focus (maar vergeet hem dan wel eens terug te zetten
). Weet iemand hoe dat anders kan?
Kortom: ik ben lekker bezig de camera te verkennen (de Nederlandstalige handleiding helpt daarbij) en maak aan een stuk door foto's. Een foto staat al bij de foto-opdracht van deze week, klik hier.
Die 10 MP (heb ik hem niet voor gekocht, nee echt niet) is eigenlijk ook wel relaxt. Ik stond in Deventer wat foto's te maken aan de niet-stad kant van de IJssel. De toren van de Lebuïnuskerk is zoooo ontzettend scherp dat je de bakstenen kunt gaan tellen. Ook een man met een tastje is te zien, de afstand zal ergens tussen de 200 en 300 meter zijn geweest...
Dingetjes waar ik nog mee aan het klooien ben is de witbalans: de autostand doet het niet altijd even goed. Verder was ik zo enthousiast als een kind aan het foto's maken dat ik de basics over tegenlicht etc. weer eens vergat...

Ook blijft de camera steeds scherpstellen in de autofocus stand. Om dit te stoppen zet ik hem wel eens in de manual focus (maar vergeet hem dan wel eens terug te zetten
Kortom: ik ben lekker bezig de camera te verkennen (de Nederlandstalige handleiding helpt daarbij) en maak aan een stuk door foto's. Een foto staat al bij de foto-opdracht van deze week, klik hier.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan
ik weet niet zeker of de a100 het heeft, maar in het menu zou een instelling moeten zitten tussen S (singel) en C (continue) AFBart218 schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 10:56:
[..]
(iig die optie zit op de KM 5D en 7D)
En misschien een instelling van DMF (auto focussen tot scherp en dan op manuele focus overgaan, na loslaten van ontspanknop weer)
Verwijderd
Na even sparen heb ik hem eindelijk dan ook al een paar weken . Ik heb de grote kit genomen met 18-70 en 75-300 lens om gelijk een redelijk bereik te hebben en alvast een beetje te kunnen spelen. Tuurlijk wil ik daar straks een paar echt goede lensen bij hebben en momenteel is mijn oog gevallen op de F/2.8 100mm macro van sony (SAL-100M28) wat me een mooie aanvulling lijkt (of de tamron F/2.8 90mm, daar twijfel ik nog tussen)
Eerlijk is eerlijk de minolta was al behoorlijk, maar deze voeld net iets lekkerder aan en heeft gelukkig alle belangrijke functies onder een (draai)knop zitten en hoef je niet zoals bij de Minolta 5D iedere keer het menu in te duiken. Een top camera vind ik persoonlijk, alleen wel een gemis dat er geen lcd opzit aan de bovenkant waar je direct de waardes kunt uitlezen, maar dat is een beetje muggeziffen.
Heb nog geen echte nadelen kunnen ontdekken en ben er super blij mee
Eerlijk is eerlijk de minolta was al behoorlijk, maar deze voeld net iets lekkerder aan en heeft gelukkig alle belangrijke functies onder een (draai)knop zitten en hoef je niet zoals bij de Minolta 5D iedere keer het menu in te duiken. Een top camera vind ik persoonlijk, alleen wel een gemis dat er geen lcd opzit aan de bovenkant waar je direct de waardes kunt uitlezen, maar dat is een beetje muggeziffen.
Heb nog geen echte nadelen kunnen ontdekken en ben er super blij mee
Zooo, ik heb zojuist een deal beklonken. Voor 80 pleuries mag ik de Minolta AF 75/300mm F4,5/5,6 Macro D inclusief B+W UV-filter en zonnekap toevoegen aan de collectie. Tweedehands op marktplaats.nl van iemand die een andere camera had gekocht... Lijkt mij een prima koop zo, dus binnenkort kan ik dus echt op vogeljacht
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan
nice.
ik zit nog steeds te wachten op een 100-300 F4 van Sigma.. welke zelf ook al aangeven dat ze ze pas in 2007 weer in nederland verwachten te hebben.. zelfde geld voor de 70-200 F2.8.. tsja..
ik zit nog steeds te wachten op een 100-300 F4 van Sigma.. welke zelf ook al aangeven dat ze ze pas in 2007 weer in nederland verwachten te hebben.. zelfde geld voor de 70-200 F2.8.. tsja..
7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8
Ik heb een tijdje geleden ook de dubbele kit aangeschaft en die is ondertussen alweer wat uitgebreid met een Minolta 3600 flitser en een KM 50mm f/2.8 macrolens. Mijn oom heeft ze meegenomen uit Japan. Scheelt echt knaken! Flitser (nieuw) 70 euro en de lens (2e hands, nieuwstaat) 140 euro.
Dus, mocht je iemand kennen die weleens die kant op gaat, het is echt het wachten waard!
Dus, mocht je iemand kennen die weleens die kant op gaat, het is echt het wachten waard!
Verwijderd
@Goverman: het kan ook zijn dat je eye-start gebruikt (zo heette dat vroeger bij Minolta). Dan begint de camera alvast met scherpstellen als je de sensoren onder de zoeker bedekt (in veel gevallen dus je oog ervoor houdt).
Wat bedoel je? Als je nieuws bedoelt van Sony; meer is er nog niet.

Zeer offtopic:Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 02:19:
is dit het laatste van de sony a100???
Als een topic actief is is dat altijd het laatste.
Anders gaat een topic dicht en komt er weer een nieuwe.
Lees aub de FAQ even.
Graag geen offtopic vragen stellen, maar alleen over het onderwerp zelf!
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Dit topic is inderdaad erg 'stil' de laatste tijd. Zou deze camera dan zo perfect zijn dat er echt niets te melden of te vragen is ?
Nou nee, twee 'onvolkomenheden' wil ik toch wel kwijt hier:
1) Lege batterij
Als de batterij leeg raakt houdt de camera er wel erg plotseling en dramatisch mee op: eerst maak je nog gewoon een foto, daarna is alles zwart. Als je het toestel nog eens uit en aan zet maakt het alleen een licht krakend geluid, maar het scherm en de zoeker blijven helemaal zwart en doen het ergste vermoeden.
Daarom: Ergens een indicatie d.m.v. een knipperend batterij-symbool o.i.d. zou toch wel handig zijn.
2) Firmware update
In de documentatie hiervan staat dat je gebruik moet maken van "een door de camera geformatteerde geheugenkaart". Maar dat werkte bij mij dus niet. Oorzaak bleek te zijn dat ik met die kaart ook al een aantal foto's had genomen. Na verwijderen van de foto's werkte het wel.
Voor de firmware update moet je dus blijkbaar een geheugenkaart gebruiken waar géén foto's op staan.
1) Lege batterij
Als de batterij leeg raakt houdt de camera er wel erg plotseling en dramatisch mee op: eerst maak je nog gewoon een foto, daarna is alles zwart. Als je het toestel nog eens uit en aan zet maakt het alleen een licht krakend geluid, maar het scherm en de zoeker blijven helemaal zwart en doen het ergste vermoeden.
Daarom: Ergens een indicatie d.m.v. een knipperend batterij-symbool o.i.d. zou toch wel handig zijn.
2) Firmware update
In de documentatie hiervan staat dat je gebruik moet maken van "een door de camera geformatteerde geheugenkaart". Maar dat werkte bij mij dus niet. Oorzaak bleek te zijn dat ik met die kaart ook al een aantal foto's had genomen. Na verwijderen van de foto's werkte het wel.
Voor de firmware update moet je dus blijkbaar een geheugenkaart gebruiken waar géén foto's op staan.
Verwijderd
Even snel een reactie op jouw 'onvolkomenheden'JosR schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 10:12:
Dit topic is inderdaad erg 'stil' de laatste tijd. Zou deze camera dan zo perfect zijn dat er echt niets te melden of te vragen is ?
1) Lege batterij
2) Firmware update
1. In de zoeker is die mij zo 123... ook niet opgevallen (zal er misschien best wel zijn), maar tijdens de preview van de foto krijg ik wel een status van de batterij als hij op/onder de twee streepjes zit.
2. Er staat toch letterijk een door de camera geformatteerde geheugenkaart Maw niet eentje die in de camera geformateerd is en daarna met fotos is beladen, maar leeg geformateerd in de camera of te wel een 'schone' geheugenkaart.