Laptop review Asus A8JC H023H
- SkipZ
Waarom deze laptop?
Ik heb voor mijn volgende opleiding een laptop nodig, met daarbij de minimale systeem eisen:
1.3 Ghz processor
512 MB werkgeheugen
Wireless LAN
USB poorten
Oftewel de dingen die tegenwoordig elke laptop wel heeft. Nu wil ik hem niet alleen voor school gebruiken, maar ook voor wat andere dingen, de belangrijkste daarvan is toch wel webdesign (coden en deels designen). Photoshop moet dus probleemloos kunnen draaien, en tegelijkertijd moeten ook Dreamweaver en nog wat andere losse programmatjes aan kunnen staan.
Tevens moet de laptop minimaal 3 (eigenlijk 4) jaar meegaan, en dus leek mij een Duo Core wel wat. Niet alleen omdat deze sneller zijn, maar ook (zo heb ik gelezen) omdat deze energiezuiniger zijn. Gemaakt voor de toekomst dus.
Mijn laptop moest ook makkelijk mee te nemen zijn. Geen loodzwaar ding met een 17 inch scherm die boven de 5 (!) kilo uitkomen, maar gewoon een klein 14,1 inch schermpje. Wij hebben hier in huis nog een andere laptop, een Toshiba met 15 inch scherm erop. Ik heb ze beiden even op de weegschaal gelegd, de Toshiba kwam tot 3 kilo, terwijl de Asus A8JC niet eens tot de 2 kwam.
Ik heb voor de JC versie gekozen vanwege de videokaart die erin zit. De standaard A8F heeft zo’n ingebouwde Intel chip die niet echt geschikt is om überhaupt patience mee te spelen, terwijl ik toch af en toe nog wat games wil spelen op de laptop. En Windows Vista is natuurlijk ook belangrijk, zeker voor de toekomstgedachte. Gelukkig staat er een geruststellende “Windows Vista Capable” stikker op de behuizing.
Eerste indruk
Ik heb mijn laptop bij de plaatselijke Dynabyte (Lelystad) gehaald. “Vandaag binnen gekomen, en we hebben er nog één op voorraad”. Meteen meegenomen dus. Na gecontroleerd te hebben of alles erin zat (helaas geen tas en muis) alles weer ingepakt en naar huis gegaan om het daar nog even goed te bekijken.
Als eerst moet natuurlijk de laptop uit de beschermhoes. Daar waar ik een compleet zwarte laptop had verwacht, blijkt deze een licht-grijze behuizing te hebben, wat overigens geen nadeel is. Sterker nog, het ziet er beter uit dan ik eerst verwacht had! Wat ook meteen opvalt zijn de beperkte formaten van de laptop, en het gewicht.

Na het openen van de laptop glimt het scherm me tegemoet. Nadeel, het glimt te erg. Het liefst had ik een normaal LCD scherm gehad zonder reflectiedingen erop, maar die zijn eenmaal bijna nergens meer te verkrijgen. Gelukkig is de reflectie alleen erg wanneer er veel licht opstaat en ik met zwarte pagina’s / omgevingen bezig ben. Tijdens het spelen van Call of Duty 2 heb ik de hele reflectie niet eens meer gemerkt gelukkig. De kleuren zijn werkelijk prachtig, ik kan hier wel aan wennen. En eerlijk is eerlijk, vergeleken met mijn TFT monitor (Samsung Syncmaster 740BF) is dit beeld toch nog net iets mooier. De kijkhoek is voor mij prima. Mensen die meekijken zullen alles iets donkerder zien dan degene die er recht voor zit.
De laptop
Processor Intel Core Duo T2250 (1.73 GHz)
Geheugen 1024 MB
Harddisk 100 GB
CD/DVD speler 8x DVD Super Multi
Geluidskaart AC´97
Videokaart 256 MB nVidia GeForce Go7300 Turbocache
Luidsprekers Ingebouwde luidsprekers en microfoon
Beeldscherm 14.1" WXGA TFT beeldscherm
Netwerkkaart 10/100/1000 Base WLAN; 802.11 b/g WiFi
Besturingssysteem Windows XP Home Editie
Even een vraagje, waarom kan ik nergens verdere informatie vinden over de T2250 processor? Ook het vragen bij Dynabyte leverde geen resultaten op.
De sneltoetsen zijn prima weggewerkt. Het vormt 1 lange zwarte balk met daarop 5 knoppen, en aan de linkerkant 3 lampjes (HDD, Capslock en een muziekicoontje). Aan de voorkant van de laptop zitten nog eens vier indicatoren: Power, Accu, Bluetooth en Wireless LAN. Een klein gaatje met een microfoontje verraadden de plek van de microfoon. De ingebouwde webcam valt gelukkig niet op. Beiden functioneren overigens prima, al is de kwaliteit van de 0,35 megapixel webcam niet denderend. Maar goed, daarvoor heb ik deze laptop ook niet gekocht.
Aan de linkerkant bevinden zich de 4-in-1 cardreader, DVD-Rom, 1 USB poort, Microphone IN, S/PDIF uit, ee 1394 poort en de Express card ingang. Zowel de cardreader als de Express card ingangen hebben een leeg exemplaar erin zitten om te voorkomen dat er stof en dergelijke rotzooi in komt.
De rechterkant is een stukje minder interessant, slechts 2 USB poorten en de Infrarood poort bevinden zich aan deze kant.
De achterkant is daarentegen weer een stuk interessanter. DC in, 2 USB poorten, TV-out, VGA, DVI, LAN en modem zijn hier te vinden. Ook is er een gaatje voor de Kensington sloten.
De behuizing voelt stevig aan. Het scherm gaat een beetje stroef open, maar dat is niet erg. Met 1 vinger het scherm helemaal open kantelen is niet helemaal goed, want de laptop veert een stukje mee omhoog als je het niet tegen houdt. Het stoort niet, sterker nog, het zorgt ervoor dat de laptop stevig voelt.
Software
Wanneer ik voor de eerste keer mijn laptop aan doe, moet ik eerst de Windows Installatie afronden. Wat persoonlijke dingen invullen en voila, klaar is SkipZ.
Tijdens het mooie weer in de tuin even Wireless LAN getest. Er waren wat problemen bij andere mensen met Wireless LAN, dus ik moest het even testen. Ondanks dat de zon midden op mijn scherm scheen, kon ik uitstekend zien wat ik aan het doen was. Ik zoek Wireless LAN verbindingen, connect met die van de overburen (beter beveiligen dan maar hè

) en kan probleemloos internetten. Geen last gehad van connecties die onderbroken werden, niets viel uit, het werkte allemaal prima. Geen reden om eerst alles eraf te gooien en er weer opnieuw op te zetten. Webcam werkte ook prima, net als de Bluetooth functie. Toch vraag ik me af of alle programma’s wel even veel nut hebben maar goed, ik heb er niet enorm veel last van.
De NVIDIA Go 7300 vraagt natuurlijk om een benchmark. Ik zal later nog uitgebreidere benchmarks neerzetten, voorlopig maar even doen met de huidige.
Normale PC:
AMD 3200+ 64
Asus A8V
1024 MB Geheugen
ATI X800Pro
Counter-Strike Source:
Normale PC: Frames: 3730 - Time: 60000ms - Avg: 62.166 - Min: 29 - Max: 96
Laptop: Frames: 2152 – Time: 60000ms – Avg: 35.867 – Min: 1 – Max: 45
Zelfde settings, alles op high resolutie van 800X600 (ivm. Crosshair, bij deze resolutie is de crosshair fijner

)
Call of Duty 2:
Normale PC: Frames: 2954 - Time: 57914ms - Avg: 51.007 - Min: 37 - Max: 84
Laptop: 1122 – Time: 60000ms – Avg: 18.700 – Min: 12 – Max: 28
Het is nog best speelbaar op redelijke settings Spellen als Prey Demo en Battlefield 2 heb ik nog niet getest, misschien dat dat later nog komt.
Behuizing
De behuizing voelt stevig, en ziet er ook stevig uit, maar is helaas wel kras-gevoelig. Ik heb helaas de eerste krasjes er al opzitten.
Toetsenbord
Het toetsenbordje typt, zoals verwacht bij een laptop, prima. Enige nadeel is dat de CTRL toets aan de linkerkant niet de uiterste toets is. Hier zit de FN knop. Bij sommige sneltoetsen als ctrl+b, ctrl+x etc. druk ik nog vaak op de Fn toets ipv. op CTRL. (Als iemand weet of ik dit nog kan omzetten, meldt u dan aub!) Doordat de laptop vrij plat is, is het niet zo’n heel groot probleem om lange teksten te typen. (Deze review bijvoorbeeld

) Eventueel valt er nog een extern (USB) toetsenbord op aan te sluiten.
Sneltoetsen
Er zitten verschillende energieprogramma’s op de laptop. Wanneer het niet is aangesloten op netstroom kan je kiezen uit DVD Movie, Quiet Office, Presentation, CD-Audio, Battery Saving, High Performance, en Game. De eerste verschillen zijn al merkbaar met b.v. de achtergrond verlichting. Bij Battery Saving en CD-Audio is het beeld overduidelijk donkerder dan bij Game, en zal dus ook meer energie vreten.
Met de laptop aangesloten op het netstroom kan je kiezen uit High Performance, Game, Quiet Office, Presentation en Super Performance.
Ook kunnen de Brightness levels nog aangepast worden met een sneltoets. Je kan hier ook uit verschillende instellingen kiezen, waaronder Theater Mode en Soft Mode. Verschil is wel duidelijk te merken. Ook is de brightness nog handmatig te bepalen via de Fn + F5 / F6 toetsen.
Accuduur
Afhankelijk van de gekozen energielevel, kan ik met een volledig opgeladen accu tussen de 2 en 4 uur werken voordat de accu leeg is. Ik heb dit nog niet helemaal goed kunnen testen, maar het is me al wel gelukt om ruim 3,5 uur te werken met de accu nog op 27% ! Het opladen is trouwens ook snel gebeurd.
Touchpad
Sja, ik kan maar niet wennen aan die dingen. Het voelt een beetje stroef aan, en tijdens het typen gaat mn hand wel eens over de touchpad heen, waardoor de muis verplaatst wordt. Dit was een nadeel, totdat ik een icoontje in de systemtray zag die ik nog niet uitvoerig bekeken had: “Synaptics aanwijsapparaat”. Eigenlijk is het gewoon de configuratie voor je muis. Er staat hierbij een mooie functie: “Intern aanwijsapparaat uitschakelen als een extern aanwijsapparaat wordt aangesloten.” Perfect, probleem opgelost.
DVD-Rom
Bevalt prima. De knop voor het openen van de DVD-rom is wel een beetje lastig, ik weet nog steeds niet precies hoe ik hem moet indrukken om hem te openen, maar dit is geen groot probleem.
Geluid
Valt eigenlijk weinig over te zeggen. Via de normale luidsprekers klinkt het opzich nog wel, verwacht er geen top-kwaliteit van. Via aangesloten boxen klinkt het meteen een stuk beter.
Warmte
Aan de onderkant van de laptop zitten verschillende uitgangen voor gegeneerde warmte (tenminste, dat denk ik). Hierdoor kan er genoeg warme lucht ontsnappen wanneer je slechts met office of iets dergelijks bezig bent. Bij het zware gamen wil de fan soms wel eens aanslaan, en dat merk je dan (voor rechtshandigen) aan de muis. De warme lucht wordt namelijk via de rechterkant via een fan naar buiten geblazen. Ik kon prima in de tuin zitten met de laptop op schoot, werd mij niet te warm of te koud.
Conclusie
Geweldige laptop die de 1199 euro zeker weten waard was. De kleine minpuntjes zijn zo klein dat de pluspunten eroverheen denderen zonder om te kijken.
Voor-en nadelen op een rijtje.
Voordelen:
- Ziet er erg mooi uit
- Snelle processor
- Voldoende geheugen (1024 MB)
- Losse videokaart
- Stevige bouwkwaliteit
- Helder scherm
- Alles voelt goed aan (toetsenbord, knoppen etc.)
- 4-in-1 Cardreader
- Ingebouwde Webcam
- Klein en licht, lekker mobiel.
- Lange accuduur
- Valt mee te werken in buitenlucht
- Ingebouwde bluetooth module
Nadelen:
- Scherm reflecteert veel
- Behuizing is erg krasgevoelig
- Zat geen tas en/of muis bij
- Veel software vooraf geïnstalleerd
- Fn toets en CTRL toets moesten omgedraaid zijn
- Vuil is duidelijk zichtbaar (zie ook foto’s)
- Geen ideale game-laptop (d0h)
Moet nog wat foto's veranderen en toevoegen.
Nog vragen?