Ik geloof dat ik het niet helemaal begrijp, of jij hebt een geval klok ... klepel.
Doordat een LCD scherm het beeld moet omrekenen naar de juiste resolutie en er doorgaans ook nog een hele berg kunstgrepen (pixel plus en alle andere varianten) op los laat ontstaat er een zgn input lag. Het beeld komt wat later zichtbaar dan dat het naar het scherm gestuurd wordt door de bron (decoder / dvd speler etc).
Zolang je ook het geluid naar de tv laat gaan en dit door de tv laat afspelen is er niks aan de hand. De tv vertraagd dan ook het geluid, nu maar ook voorheen.
Stuurt men het geluid echter niet naar de tv maar vanuit de bron (decoder / dvd-speler) direct naar een recieer wordt het geluid niet vertraagd en kan het dus gebeuren (als de input lag te groot is) dat het geluid voor loopt op het beeld.
Voorheen (hdmi 1.1 / 1.2 reciever en tv, of ook nu bij gebruik van bijv. scart en component) diende men zelf een delay in de reciever in te stellen om dit te compenseren.
Nu kan men echter, mits tv en reciever over hdmi 1.3 beschikken (en tevens beschikken over die functie, het hebben van een hdmi 1.3 aansluiting wil niet per definitie ook zeggen dat die optentiele functie ook werkt) het beeld en geluid via hdmi naar de reciever sturen en dan via hdmi door naar de tv. De tv en reciever kunnen dan onderling communiceren met elkaar en zo beeld en geluid automatisch op elkaar afstemmen.
Bijkomend voordeel is dat zo voor elke situatie, type bron en beeld instellingen, de delay automatisch aangepast wordt. Dit itt de handmatige instelling die men per bron evt. zou moeten wijzigen.
(Ik heb er zelf geen ervaring in hoe juist mijn info is, en of ook de bron ( decoder / dvd speler etc) ook perse over type 1.3 moet beschikken of dat reciever en tv voldoende zijn weet ik niet. Het is in iedergeval zo dat ook apparaten voor HDMI 1.3 last hebben van audio sync problemen.)
[
Voor 13% gewijzigd door
Verwijderd op 01-07-2008 17:57
]