Review Samsung 215TW
Ok, ik kom nog even terug dus op de uitspraken die ik hoorde van mijn neef mbt de
Samsung 215TW
Eerste indruk van het scherm, was een hele verademing met zoveel ruimte op je desktop, teksten zijn haarscherp en kleuren mooi. Rustig en fijn beeld om naar te kijken. Even een pixel test gedaan en geen dode pixels of subpixels te vinden.
Brightness stond standaard veel te hoog, waardoor zwart grijs-paars was. Ik heb niet het hele systeem gecalibreert omdat hij toch zo als zeker terug naar de winkel zou gaan.
Na de brightness was terug te zetten, was zwart een stuk zwarter en niet opvallend lichter wanneer er ook andere kleuren in het beeld aanwezig waren. Maar zodra je een compleet zwart scherm had viel toch op dat toch het terugzetten van de Brightness naar 40% zwart geen zwart was en er duidelijk lichtere hoeken in het scherm aanwezig waren en dit vooral links.
Met een wit scherm leek het beeld redelijk uniform, maar toch vooral rechtsboven zag je dat het wit niet overal echt wit was.
Kijkhoek:
De kijkhoek viel mij wat tegen voor een PVA scherm en ik heb beter gezien, soms had ik het idee dat ik meer met een TN of MVA paneel te maken had mbt de horizontale kijkhoek dan met een PVA zoals ik vaker van Samsung heb gezien. Natuurlijk kan je wel bij dit scherm onder een bijna platte kijkhoek kijken maar wat vooral duidelijk minder werd was het contrast en de kleurkwaliteit.
Op zich als je film zou kijken achter het scherm met meerdere mensen, dan mag het beeld wel vanuit verschillende posities totaal anders zijn, maar niet storend als je op je plek stil zit.
Dit laatste was ook erg irritant bij films, wanneer je van dichtbij film keek (zeg vanaf je computer bureau in je stoel erachter) en je al een klein beetje bewoog dan zag je continue de kleuren en het contrast wat veranderen en dit gaf voor mij een heel onwerkelijk en irritant gevoel bij het kijken van films.
Contrast:
In het algemeen goed genoeg voor alle denkbare doeleinden, maar zoals het punt hierboven nam het contrast al heel snel af en was dit al duidelijk merkbaar bij een hoek van 5-10 graden!!! dat was voor mij echt nieuw met een PVA paneel. Contrast nam zo sterk af dat donkere kleuren van rechtvoor op een hoek van 5-10 graden al flets werden en zwart geen zwart meer was. Wanneer de kijkhoek nog verder werd vergroot nam daarentegen het contrast niet veel minder af dan bij een kleine kijkhoek.
Kleuren:
Na het aanpassen van de brightness en contrast zagen kleuren er erg goed uit, mooie natuurgetrouwe kleuren voor fotobewerking, mits je toch wel recht voor je scherm blijft zitten. Ik kon ook geen rare bandings oid ontdekken het lijkt werkelijk een 24bits scherm.
Zwarting:
Zwart is niet helemaal zwart en ik heb beter gezien, maar zoals gezegd het scherm was niet volledig gecalibreert
Ghosting:
Ghosting proberen te ontdekken met snelle shooters, films e.d. maar voor mij niet zichtbaar, alleen met UT'99 was het wel enigszins aanwezig maar niet echt storend.
Input Lag:
Nu had ik vorige keer al mijn kritiek hierover geuit, maar nu mocht ik het zelf ondervinden en ja dit is dus irritant. Op het moment dat ik al in de desktop bezig was, merkte ik dat de muis net even achter mijn beweging aansleept, nu zullen velen dit misschien niet merken (maar ik zit vaak lang achter pc's en zit er achter zoveel, maar dit heb ik nooit meegemaakt). Het lijkt een beetje alsof je achter een oude bak zit waarbij je cpu/ pci videokaartje wat moeite heeft om het muisaanwijzertje op het beeld te positioneren. Maar ik weet zeker dat velen dit echt niet zullen merken en na een tijd werken zal dit gewoon gewennen (mits je niet ook nog achter een normale TFT of CRT zit).
Na wat standaard werk was het tijd om games te testen:
UT '99 (mijn favouriet nog steeds), UT 2004 en Doom 3.
UT '99 is werkelijk onspeelbaar, als je ergens heen beweegt duurt het duidelijk een tijd voordat je werkelijk ook op die positie bent en dan ben je alweer te ver bewogen en moet je weer een stapje terug! nauwkeurig schieten met een sniper en nog online flink kunnen fraggen kan je 100% zeker vergeten!
UT2004 (torlan): eerste indruk was schitterend op native resolutie maar zelfs op lagere resoluties zag het beeld er heel acceptabel uit!!
MAAR wanneer je rondloopt merkte ik alweer dat ik achter mijn bewegingen aanloop net als met UT '99, zij het wel minder sterk aanwezig dan met UT '99, maar genoeg voor mij om niet meer lekker te kunnen spelen. Het meeste was het ook merkbaar bij muisbewegingen en minder bij toets bewegingen.
In de tank merkte je er zo goed als niets van en in de manta ook niet. In de scorpion merkte ik het wel weer een beetje maar minder dan wanneer je vrij rondloopt. De input lag lijkt vooral sterk aanwezig in het menu... waarbij ik telkens de verkeerde knop indrukte. Op lage resolutie als op native is het merkbaar al leek het voor mijn gevoel minder sterk aanwezig op native resoluties!
Doom3: ook hier merkte ik de vertraging weer en ik vond het zoals gewoonlijk erg storend en irritant worden.
NFS Most Wanted: totaal onspeelbaar net als UT'99
Ik moet wel hierbij zeggen dat gamen op een breedbeeld en natuurlijk film kijken ook een heel stuk natuurlijker overkomt dan een standaard formaat, dat is gewoon een grote plus voor alle breedbeeld schermen.
Interpolatie:
Zeker belangrijk bij zulke schermresoluties, aangezien de meeste mensen niet een super dure videokaart zullen hebben. Maar de interpolatie zag er erg goed uit en zeker 1 van de betere dan ik ooit heb gezien. Je kon makkelijk met games 2 stappen terugzetten in resolutie. Maar op native is het wel een stuk scherper.
Ook had ik nog wat teksten over het scherm bewogen, als je een scherm met tekst verticaal heen en weer beweegt, ziet dit er ongeveer hetzelfde (irritant

) uit als op een CRT, maar bij horizontale bewegingen, zag dit er behoorlijk vreemd uit, blokkerig. Niet dat het echt boeiend zal zijn, aangezien je teksten toch meestal zo goed als stil leest.
Als ik dit al zou vertalen in een cijfer op een schaal van 1 t/m 10 voor verschillende toepassingen, dan krijgt dit scherm van mij de volgende rating:
Gaming: 5
Fotobewerking: 8
Films: 7
Office, internet e.d: 10
Zou ik het scherm zelf kopen? nee niet echt, vond hem behoorlijk tegenvallen en kan hem gamers echt niet aanraden. Zoals ik van mijn neef begrijp gaat hij ook terug naar de winkel en kan hij weer op zoek naar een beter scherm. Waar hij zelf vooral negatief over was, is de input lag.
Ik vond dit zelf ook het grootste negatieve punt op korte lengte gevolgd door het sterk afnemende contrast bij een iets groter wordende kijkhoek.
Als deze review compleet genoeg is, mag die van mij in de startposting erbij
[
Voor 14% gewijzigd door
n00bs op 16-06-2006 11:54
]