Mad_MaX_101 schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 19:14:
Zo, ik heb net even foto's gemaakt van m'n kaart, duurde even en ik zal zeggen waarom: toen ik bezig was hoorde ik namelijk het soort geluid wat je ook hebt als je op zand bijt (als je op het strand gaat eten ofzo), en ik natuurlijk kijken wat dat kon zijn, blijkt dus dat die hsi koeler iets is losgekomen (niet hard genoeg aangedraaid denk ik).
En toen ik hem iets bewoog hoorde ik dat geluid weer

, ik dus kijken, zie ik dat aan 2 kanten een stukje van die hsi chip is afgebrokkeld (maar een heel klein stukje maargoed), kennelijk was mijn hsi koeler dus niet goed genoeg vastgezet, en hij was eigenlijk iets te hoog.
Ik heb dus nog iets bijgezaagd, todat hij een wat normaler formaat had (de vinnen dus), en er weer
opgezet, hij doet het nu wel weer, maar laat dit een waarschuwing voor andere mensen zijn, zorg dat die koeler er recht en goed opzit.
Maar nu even over hoe ik het gedaan heb en pics.
[
afbeelding]
Eerst heb ik een aluminium P4 koeler genomen uit een dell (dus er zit geen fan op), die heb ik op maat gezaagd, en ik heb de vinnen ingekort.
De bedoeling was hem op de HSI chip te bevestigen omdat deze gekoeld dient te worden (en dat gebeurt niet als er alleen een WC blokje op de GPU zit), dus ik moest ik gaan meten wat de afstand tussen de twee bevestigings gaten bij de hsi is, dat is 5cm, ook moest ik weten hoe groot de schoef was die er doorheen paste, ik kwam uit bij m3 schroefjes.
Toen ben ik naar de lokale bouwmarkt gereden en heb daar een 2,5mm boortje gehaald, een m3 schroefdraad tapper, twee m3 schroefjes + moertjes, en korrel 1250 schuurpapier (fijner hadden ze niet).
Toen heb ik twee punten op de onderkant van de koeler afgetekend en heb twee gaten geboord, en daarna heb ik er schroefdraad in getapt, helaas lukte dit de eerste keer niet doordat het tappertje afbrak in het gat, ik dus een nieuwe gehaald en 2 nieuwe gaten geboord, daar schroefdraad ingetapt (wel olie erbij).
Daarna heb ik het koelblok eerst (nat)geschuurd met korrel 500papier en later dus met korrel 1250 zodat de onderkant vrij glad was, het aluminum zaagsel tussen de koelvinnen heb ik weggehaald met een compressor.
[
afbeelding]
Toen heb ik het blokje op mijn kaart bevestigd op deze manier, eerst heb ik dus die twee schroefjes genomen, en daarna heb ik er de twee moertjes helemaal opgedraaid, en een stukje rubber nog voor het moertje gedaan.
Die heb ik door de kaart heen gestoken, en toen heb ik de schroefjes zo diep mogelijk in het koelblok gedraaid, dat was natuurlijk niet genoeg om de koeler vast te zetten, omdat de schroefjes te lang waren, daarom ook die moertjes.
Die moertjes kon ik namelijk aandraaien zodat ik op die manier de koeler kon vastzetten, deze manier werkt vrij goed maar je moet dus wel de moertjes goed aandraaien.
[
afbeelding]
Toen het hsi blok er eenmaal opzat (ik had er trouwens van te voren al koelpasta op gedaan) begon ik aan het WC blokje, dit bleek niet erg moeilijk aangezien wel redelijk bleek te passen (asetek universeel blokje), het was dus gewoon een beetje kloten met het er goed doorheen krijgen van de schroefjes en het goed aandraaien enz.
[
afbeelding]
Ik hoop dat deze post duidelijk genoeg is, feedback is van harte welkom.
[
afbeelding]