Toon posts:

All round systeem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Hier een zoveelste post wat betreft een nieuw systeem, maar ik zal mij proberen aan de faq te houden en alles een beetje te onderbouwen of te bediscussieren of ik nu wel een juiste beslissing maak.

Allereerst waar ik het systeem voor ga gebruiken;

Eigenlijk voor alles wat. Gamen (ik ben geen diehard gamer maar bf2, oblivion en c&c generals en ook de opkomende c&c III moeten toch lekker kunnen draaien), video editing (moet goed soepel werken, maar weer geen pro. Wel werken met premiere pro2), i-netten, music en films downloaden, converten en branden enz.

Samenvattend; Een goed (maar niet al te high end) all round systeem, wat zeker zo’n twee jaar mee kan en de mogelijkheid heeft om te kunnen upgraden ipv een nieuw systeem aan te schaffen. Het budget is 1500 euro.

Antec TX1050B,
ZwartMooie case (vind ik dan) plus goede voeding € 112,59

AMD Athlon 64 X2, 4000+, Socket AM2, Boxed
Tsja grootste punt ter discussie;AMD AM2 cpu of toch wachten op Intel E6600 (conroe).
Alhoewel ik niet zo lang wil wachtten aangezien het toch nog 3 maanden zal duren voor
de Intel Core 2 Duo’s echt op de markt komen. € 304,44

Kingston KVR533D2N4K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC4200, 533 MHz, 2 x 1GB CL4
Tweede punt; PC4200 snel genoeg? Ik heb uit het verhaal van de lage latencies begrepen
dat vanaf 800Mhz de DDR2 pas met doet ivg met de DDR400? Maarja budget laat het niet toe. € 189,26

Maxtor DiamondMax 10, 300 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300
Gewoon goede ervaring mee. Kunnen er altijd meer bij komen in de toekomst. € 94,77

MSI K9N SLI Platinum nvidia 570
Mobo dat SLI aan kan om mogelijk te kunnen upgraden in de toekomst. Verder AM2 socket. Hetzelfde verhaal hier. Als ik nu socket AM2 neem is er de mogelijkheid om over twee jaar te kunnen upgraden met meer ddr2 geheugen en snellere cpu.Chipset 570 omdat deze net wat goedkoper is dan de 590 die asus uitbrengt. € 140,35

Asus EN7900GT /2DHT, 256 MB, DDR3, PCI Express x16
Hier had ik eerst een XFX 7600GT xxx staan. Maar heb toch maar besloten om voor een 7900GT te gaan. De prestatie is toch een stuk beter voor die 60 euro meer. Met deze kaart zou ik het toch een tijdje uit moeten houden. € 275,52

OEM 3,5 diskettestation, Zwart € 7,56

NEC ND-4570, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM
Hier verschillen de meningen ook over heb ik begrepen. Ik begreep altijd dat het een standaard goede brander is, niet? € 36,06

Logitech MX1000 Laser Cordless Mouse, Blauw, Zwart
Draadloos en accuraat is wel zo fijn € 53,99

Logitech Media Keyboard Elite, Zwart € 21,86

Logitech X-530
Gewoon een simpel setje. Leuk game geluid, maar ook goed genoeg voor film (editing) € 59,76

Samsung Syncmaster 930BF DVI
Op dit moment in van de betere allround schermen. Snel en voldoende contrast € 289,00

Totaal € 1586,16

(Alle prijzen zijn van Azerty. Ik bestel alles het liefst bij een bedrijf. Op het scherm na, die komt van euromaxi.)

Bronnen;
Socket AM2 / DDR2 verhaal; reviews: Prestatievergelijking Socket 939 en Socket AM2
Core 2 duo (conroe); nieuws: Nieuwe Athlon FX-62 neemt het op tegen Core 2 Duo

Nu ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Moet ik wachten op de nieuwe Intel of niet? Moet ik de oude socket 939 nemen of toch voor de AM2 gaan.

Alvast bedankt voor jullie advies…:D

Erik

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:23
Volgens mij heb je toch een redelijk mooi systeem in elkaar gezet. Ziet er netjes uit. Misschien nog kijken naar een andere harde schijf, ik zelf heb met Maxtor hele slechte ervaringen en hun naam is volgens mij ook niet echt dermate goed. (en hebben deze schijven problemen met je die chipset of zit ik nu verkeerd, of is het ondertussen opgelost?)

Zit zelf ook met de gedachten van een nieuw syteem, maar denk toch dat ik wacht op de Conroe. Tenzij ik ergens een goed bord kan vinden dat 100% zeker straks ook de Conroe aankan!

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-02 16:04
richard_1st schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 09:34:
Volgens mij heb je toch een redelijk mooi systeem in elkaar gezet. Ziet er netjes uit. Misschien nog kijken naar een andere harde schijf, ik zelf heb met Maxtor hele slechte ervaringen en hun naam is volgens mij ook niet echt dermate goed. (en hebben deze schijven problemen met je die chipset of zit ik nu verkeerd, of is het ondertussen opgelost?)

Zit zelf ook met de gedachten van een nieuw syteem, maar denk toch dat ik wacht op de Conroe. Tenzij ik ergens een goed bord kan vinden dat 100% zeker straks ook de Conroe aankan!
Nee dat was bij de NForce4 chipset, hier zit een nieuwe chipset op: NVIDIA® nForce 570 SLI MCP Chipset

@TS: Volgens mij is dit een goed systeem, niets op aan te merken.

[ Voor 8% gewijzigd door kemphaas op 24-05-2006 11:07 ]

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 09:24:Hier een zoveelste post wat betreft een nieuw systeem
Zijn er inderdaad heel veel laatste tijd maar ja ach blijkbaar zijn wij Tweaker volk net zo onzeker als de voor ons mysterieuze dames volk ofzo :+

En dan nu de reden dat ik op je post reageer =>
Antec TX1050B,
ZwartMooie case (vind ik dan) plus goede voeding € 112,59
Hoe lief ik ook mijn Antec 1035B II vind ga ik deze binnenkort wegens 1 heel belangrijk punt vervangen :
De warmte die van mijn 1900XTX afkomt is gewoon ongelooflijk veel voor mijn kast plus het feit dat mijn ATI tussen mijn schijven in hangt voor een cm. of 2 :X

Ik zou eens kijken naar de CoolerMaster Stacker STC-01 als ik jou was. Die ga ik binnenkort waarschijnlijk aanschaffen namelijk ;)

En S939 of Conroe zou ik gewoon voor jezelf kijken of je wilt wachten of niet.

/EDIT :
Outerspace schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 12:18:
Wat je ook kan doen is een ander toetsenbord aanschaffen. De Logitech G-15 is namelijk een leuk toetsenbord voor het gamen, maar je kan met de macro's ook in Windows werken.
Persoonlijk vind ik dat ding 3 keer niks. Heb dan ook van alle Logitech toetsenborden een voorkeur voor de Flat UltraX of hoe die ook heet :)

* nero355 sinds kort een Microsoft Natural Ergonomic Keyboard 4000 heeft : Eindelijk een "gebroken" toetsenbord in mijn bezit \o/

[ Voor 25% gewijzigd door nero355 op 24-05-2006 12:36 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Outerspace
  • Laatst online: 21:07

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Wat je ook kan doen is een ander toetsenbord aanschaffen. De Logitech G-15 is namelijk een leuk toetsenbord voor het gamen, maar je kan met de macro's ook in Windows werken.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Begrijp op zich wel de keuze voor AM2 wegens de upgradebaarheid. Maar zonder PC6400 DDR2 zit je dus uiteindelijk met een langzamer systeem dan wanneer je nog voor S939 gaat. Je levert dus snelheid in voor mogelijke upgrades.

Beste argument voor AM2 is dat je dan geen geld uitgeeft aan RAM wat je later niet kan hergebruiken. Maar in dit geval: denk je dat je over 2-3 jaar nog verder wil met PC4200 bankjes? Daar gaat het argument... :)

Een nadeel van S939 zou zijn dat je straks geen CPU-upgrade zal kunnen doen. Maar vraag me dan gelijk af of een Athlon64 X2 binnen de komende 3-4 jaar "te klein" zal worden voor een allround systeem... ik denk van niet. En over 3 jaar is AM2 dus ook al uitgefaseerd.

Bottom-line: op dit moment vind ik het wel heel duur om DDR2-800 te kopen, en zou geneigd zijn nog voor DDR400 te gaan - op een S939 systeem dus. De verwachting is dat die prijzen snel bij gaan trekken, maar dat zal best een paar maanden duren.

Dan nog wat SLI betreft: veel mensen zeggen dat je uiteindelijk toch geneigd zal zijn een compleet nieuwe kaart te kopen (met nieuwere features aan boord) tegen de tijd dat je gaat upgraden. Ik heb daar als niet-gamer niet echt een gevoel over, maar 't is een puntje...

Al het gezeur aan de kant zettend heb je lijkt me wel goede componenten gepakt - alleen dat moederbord is natuurlijk zo hagelnieuw dat daar nog niet alles over te zeggen valt.

Verwijderd

Topicstarter
Thnx voor de reply's zover...

@ Nero355
Ik ben inderdaad een beetje onzeker :o Maarja het is toch veel geld :)

Ik moet inderdaad nog een extra case (80mm) fan aan de voorkant van de case monteren voor wat extra koeling. De Coolermaster is ook een mooie case maar toch iets boven het budget. (Aangezien er ook nog geen voeding in zit)

@ John

Ok, als ik je goed begrijp raad je me dus aan een amd systeem met een 939 socket te nemen. Dit voornamelijk vanwege geen winst in snelheid met ddr2 ten opzichte van de prijs. Ik zelf vind het toch fijner om de mogelijkheid te hebben om te kunnen upgraden...qua cpu en ddr2 zonder een geheel nieuw systeem te moeten nemen over twee jaar.

Dus als ik voor een AM2 socket zou gaan raad je me toch aan om geld te investeren in PC6400 ddr2??

Of zal ik toch maar geduld opbrengen om te wachten op de Core 2 Duo??

Verwijderd

Waarom geen x1800xt?
Ongeveer even duur, en net een stukkie sneller.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 17:27:
Waarom geen x1800xt?
Ongeveer even duur, en net een stukkie sneller.
Die discussie gaat nog altijd, dus of dat klopt weet ik niet. En in de benches gebruiken ze altijd 512 versie dus dat is ook niet helemaal eerlijk te vergelijken.
Ik heb hier geen mening over maar daarvoor bestaat er een topic :) >> 7900GT of X1800XT?

• ApOE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-11-2025
Ik zit met precies het zelfde, ik ben ook toe aan een nieuw All-Round systeem. Jouw systeem eisen komen erg dicht bij mijn wensen!

Nu er steeds mee info over de nieuwe AM2 socket verschijnt, en een groot deel van de berichten die ik lees niet echt positief zijn, vind ik de keuze erg moeilijk.
Ik heb mijn huidige systeem en 2.5/3jaar en zolang wil ik ook wel met mn volgende doen. Af en toe een upgrade kopen moet kunnen. Ik heb eigenlijk altijd AMD systemen gehad, dit en het fijt dat AM2 wat sneller te koop is dan de Core-Duo is bepalend geweest voor mijn beslissing om weer AMD te nemen.
Ik ben van plan om CPU, Mobo, Geheugen, HDD en Monitor te upgraden.

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Verwijderd schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 17:04:
Dus als ik voor een AM2 socket zou gaan raad je me toch aan om geld te investeren in PC6400 ddr2??

Of zal ik toch maar geduld opbrengen om te wachten op de Core 2 Duo??
Nou ja, al is het wat langzamer dan een DDR400 systeem, het blijft natuurlijk zo dat je nog steeds een heel snel systeem hebt als je voor DDR2-533 gaat.
Zou alleen zonde zijn als je bij het upgraden straks ontdekt dat je eigenlijk met 2GB RAM zit dat je wil vervangen voor sneller spul, terwijl het niet echt meer te verkopen is...

Geduld opbrengen wordt altijd beloond :) .... in dit geval waarschijnlijk met lagere DDR2 prijzen, en met extra keus (nl Core2). Ben overigens ook heel benieuwd wat dit te betekenen heeft:
AMD does have one last trick up its sleeve before the end of the year, and you will hear about it in June. It's not K8L and it's not going to affect the majority of people, but it is an interesting stop gap solution for the high end in 2006...
... van Anandtech
...the looming release of Intel's Conroe/Merom will most likely render the performance crown back to the men in blue. There is, however, another initiative to be revealed by AMD within the next few days that could change this perception ever so slightly....
... van Lostcircuits

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-02 06:37
Verwijderd schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 09:24:
athlon 64 X2, 4000+, Socket AM2, Boxed[/b]
Erik
Een X2 4000+ bestaat niet, het is de 3800+ x2 of 4200+ x2

http://specs.tweak.to/16567

• Outerspace
  • Laatst online: 21:07

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

skelleniels schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 13:00:
[...]

Een X2 4000+ bestaat niet, het is de 3800+ x2 of 4200+ x2
Dat is niet waar ;)
Athlon 64 4000+
Orleans
F (?-?-?) Q2/2006
Dat zal betekenen dat hij waarschijnlijk omstreeks dit kwartaal uit is, of uit zal komen.

[ Voor 34% gewijzigd door Outerspace op 25-05-2006 13:24 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

De X2 4000+ is uitgebracht met de introductie van AM2. Hij heeft dezelfde kloksnelheid als de 3800+, maar dan met 2*1MB L2-cache. Zie trouwens deze pagina van Anandtech's review om een vergelijking van de 3800+ en 4000+ te lezen... het snelheidsverschil is niet all-round aanwezig...

• DesertShooter
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-01 07:36

DesertShooter

Afgekickt

Wacht op Core Duo!

Een E6600 (4MB L2, 2,4GHz) is per MHz bijna 50% sneller dan een AMD Dualcore. De E6600 wordt ongeveer 300$

Een E6600 is hetzelfde geclockt als een X2 4800+, die maarliefst 600$ is!

Een E6600 heeft 2x meer cache!

• RoTro
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
conroe is misschien wel een stuk sneller en goedkoper,
maar je zult er op moeten wachten
en die enorme cache maakt niet zoveel uit als sommigen denken, bovendien blijkt ook uit enkele reviews dat zodra dingen niet meer in de cache passen amd al gauw langszij komt

maar goed, succes met het bouwen van je systeem ;)
laat je in ieder geval niet gek maken door marketing-gehype
Pagina: 1