Conroe (Core 2 Duo) moederborden

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:
  • 5.337 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
Kiphaas7 schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 19:47:
[...]

Bij de platinum:

[...]

Kijk ik toch wel even van op.
ik denk dat dit dan niet een probleem is van msi maar eerder een algemene limitatie, en zal idd met driversupport te maken hebben.

mooi dat hij al op de msi site staat, en heeft goede specs.

[ Voor 10% gewijzigd door duncanvdlinden op 30-06-2006 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motabeatz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-05 18:02
Ik wou eerst voor deze mobo gaan:

http://www.asrock.com/product/775Dual-880Pro.htm

Aangezien ik mijn AGP kaart nog wil houden en later gewoon naar PCI-E kan upgraden.

Maar nu zie ik dat het geen Core 2 Duo aankan, is er een mobo die dezelfde eigenschappen heeft als de kaart hierboven??? maar dan wel met support voor Core 2 Duo en het liefst niet te duur (onder de 100euro)

motabeatz.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiphaas7
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:18
ambi schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 18:01:
[...]

Inderdaad, 600W is niet nodig voor enkel cross-fire, tenzij je ook plannen hebt om te OC'en (zoals ik). Wat belangrijk is (zoals ook in het artikel vermeld staat), is dat de 12v rails samen min. 33A moeten kunnen leveren en dan kom je gewoonlijk toch nog altijd bij min. 500W voedingen uit zoals blijkt uit het lijstje van aanbevolen high-end sli/crossfire PSUs.
http://www.antec.com/specs/NeoHE430_spe.html

Een 430 pitter met 16A op iedere 12v lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justifire
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:49

justifire

Shut up and squat !!

Wat een gedoe over die voeding zeg !
Als je een nieuwe voeding koopt waarom dan niet meteen een goede, waar je in de toekomst ook nog wat aan hebt ?
Geef hem groot gelijk om een 600 Watt te kopen.
Mijn volgende word minstens 900 W
Met Quad CPU, Quad GPU, Quad PPU enzovoort zal je lang plezier hebben van een goede voeding.

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ackermans1973
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
justifire schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 22:05:
Als je een nieuwe voeding koopt waarom dan niet meteen een goede, waar je in de toekomst ook nog wat aan hebt ?
Met Quad CPU, Quad GPU, Quad PPU enzovoort zal je lang plezier hebben van een goede voeding.
Hmmmm, er is nog weinig software die dual-core echt ondersteund, en SLI is met een 7900 ook geen verplichting, PPU wordt op dit moment helemaal amper ondersteund (2 games of zo?)...

Dus ja, voor de toekomst... de verre toekomst... 2080 of zo ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Dat is geen gedoe, als jij veel geld uitgeven aan een 900watt voeding moet je dat zelf weten, alleen ik kan je nu al vertellen, je hebt er geen donder aan.
Niet iedereen heeft 300 euro te besteden aan een voeding, en waarom zou je als een goedkopere ook al kan voldoen. onder de 100 euro zijn zat kwaliteitsvoedingen te vinden.
of wou je een 900watt nemen van een b-merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-04 09:18

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

En daarbij vergeet je ook dat een 600watt voeding ook pas het efficienst is rond de 600watt, daaronder zal hij lager rendement hebben. Het is dus toch zaak niet meteen voor veel wattage te gaan, maar toch even optellen wat je in de kast hebt aan stroomverbruikers en daar een voeding aankoppelen met een beetje marge erbij.

[ Voor 12% gewijzigd door Dukey op 30-06-2006 22:35 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiphaas7
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:18
duncanvdlinden schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 22:21:
[...]

Dat is geen gedoe, als jij veel geld uitgeven aan een 900watt voeding moet je dat zelf weten, alleen ik kan je nu al vertellen, je hebt er geen donder aan.
Niet iedereen heeft 300 euro te besteden aan een voeding, en waarom zou je als een goedkopere ook al kan voldoen. onder de 100 euro zijn zat kwaliteitsvoedingen te vinden.
of wou je een 900watt nemen van een b-merk?
Sterker nog, als je de antec p150 kast pakt, zit daar die voeding waar ik het net al over had in. Die kast kost met voeding rond de honderd euro.

Nette prijs voor een goede kast met een kwaliteitsvoeding.

En inderdaad, groter/meer is niet altijd beter. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Kiphaas7 op 30-06-2006 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-05 08:14

ambi

IGN: EvulKlowne

Kiphaas7 schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 23:45:
[...]
Sterker nog, als je de antec p150 kast pakt, zit daar die voeding waar ik het net al over had in. Die kast kost met voeding rond de honderd euro.

Nette prijs voor een goede kast met een kwaliteitsvoeding.

En inderdaad, groter/meer is niet altijd beter. :)
Mooie voeding ja, maar voor Crossfire lijkt me het toch wat nipt. Er zijn al zwaardere voedingen niet SLI/CF-compatibel gebleken. Ik kies er liever eentje uit ATI's aanbevolen lijst :)

Steam/uPlay: EvulKlowne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:13
Lichtelijk offtopic misschien, maar ik zie dat de meeste (alle?) Conroe moederborden gebruik maken van een nieuwe 8-pin EPS connector ipv de oude 4-pin connector, om de CPU te voeden. Wat is hier de indeling van?

Afbeeldingslocatie: http://www.gamepyre.com/images/reviews/721_p3_10.jpg

Als ik naar dit plaatje kijk lijkt het erop dat de voorste rij de ground is en de hele achterste rij +12v (de gele aders dus). Zou dit betekenen dat ik geen convertor nodig, aangezien ik twee voedingen in m'n nieuwe bak wil stoppen? Dus 2 4-pins connectors naast elkaar kan zetten om m'n CPU te voeden? Of ben ik dan leip bezig? :D

Edit:

Ook als ik naar deze convertor kijk lijkt het erop dat m'n theorie klopt. Alleen ben ik bang op deze manier m'n mobo te mollen. Google kan me niet helpen de juiste schema's te vinden. Iemand hier ervaring mee of die het even ter plekke kan controleren? (A)

Afbeeldingslocatie: http://www.kustompcs.co.uk/acatalog/1944.JPG

[ Voor 28% gewijzigd door Milenco op 01-07-2006 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
NickySantoro schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 20:24:
Ik wou eerst voor deze mobo gaan:

http://www.asrock.com/product/775Dual-880Pro.htm

Aangezien ik mijn AGP kaart nog wil houden en later gewoon naar PCI-E kan upgraden.

Maar nu zie ik dat het geen Core 2 Duo aankan, is er een mobo die dezelfde eigenschappen heeft als de kaart hierboven??? maar dan wel met support voor Core 2 Duo en het liefst niet te duur (onder de 100euro)
dan moet je wachten op de asrock 775Dual-VSTA,
conroe, ddr2, agp en pci-x.

er komen nog wat combinaties van asrock:
http://www.anandtech.com/printarticle.aspx?i=2779

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motabeatz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-05 18:02
duncanvdlinden schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 00:21:
[...]

Ah ok, dan w8 ik daar maar op :)

Thx voor de hulp.

motabeatz.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

Milenco schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 00:15:
Lichtelijk offtopic misschien, maar ik zie dat de meeste (alle?) Conroe moederborden gebruik maken van een nieuwe 8-pin EPS connector ipv de oude 4-pin connector, om de CPU te voeden. Wat is hier de indeling van?

Als ik naar dit plaatje kijk lijkt het erop dat de voorste rij de ground is en de hele achterste rij +12v (de gele aders dus). Zou dit betekenen dat ik geen convertor nodig, aangezien ik twee voedingen in m'n nieuwe bak wil stoppen? Dus 2 4-pins connectors naast elkaar kan zetten om m'n CPU te voeden? Of ben ik dan leip bezig? :D

Ook als ik naar deze convertor kijk lijkt het erop dat m'n theorie klopt. Alleen ben ik bang op deze manier m'n mobo te mollen. Google kan me niet helpen de juiste schema's te vinden. Iemand hier ervaring mee of die het even ter plekke kan controleren? (A)
Klopt :) . Maar ik zou toch niet met adaptertjes gaan werken, als je percé een 8pins wilt dan koop je een voeding met 8 pins. MAAR zoals al in dit topic een paar keer is langs gekomen, je HOEFT het niet (staat in de manual vermeld). Je kunt simpelweg een 4pins daarin steken. Ging jij niet voor de Asus P5W DH Deluxe? Deze heeft trouwens geen 8 pins aansluiting. De Asus P5B Deluxe wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Dukey op 01-07-2006 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milenco
Djoekie schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 08:31:
[...]

Klopt :) . Maar ik zou toch niet met adaptertjes gaan werken, als je percé een 8pins wilt dan koop je een voeding met 8 pins. MAAR zoals al in dit topic een paar keer is langs gekomen, je HOEFT het niet (staat in de manual vermeld). Je kunt simpelweg een 4pins daarin steken. Ging jij niet voor de Asus P5W DH Deluxe? Deze heeft trouwens geen 8 pins aansluiting. De Asus P5B Deluxe wel.
Ik ga voor de Intel D975XBX die dus wel die 8-pins aansluiting heeft. Het probleem is namelijk dat m'n voedingen (2x Cooler Master RS-430 (RS-430-PCAP) 430W) Alleen die 4-pins aansluiting heeft. Nou weet ik niet of één voeding m'n moederbord aankan als ik naar de output kijk, daarom wil ik dus m'n mobo voeden met 2 voedingen (voeding 1 op 24-pins en 1-pins, voeding 2 op molex en 4-pins). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymmv
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-05 12:35
ambi schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 18:01:
[...]

Inderdaad, 600W is niet nodig voor enkel cross-fire, tenzij je ook plannen hebt om te OC'en (zoals ik). Wat belangrijk is (zoals ook in het artikel vermeld staat), is dat de 12v rails samen min. 33A moeten kunnen leveren en dan kom je gewoonlijk toch nog altijd bij min. 500W voedingen uit zoals blijkt uit het lijstje van aanbevolen high-end sli/crossfire PSUs.
Hoe zit dat als je wel je CPU gaat OC'en, geen SLI/Crossfire-setup hebt maar wel veel drives en gevulde PCI-sloten? Mijn 430W Seasonic-voeding trekt op dit moment makkelijk een P4 met vier hd's, 2 dvd-writers vijf PCI-kaarten en een Nvidia TI4800-kaart. Ik ga ervan uit dat de 430W toch wel voldoende moet zijn voor een Conroe-upgrade bestaande uit:

Asus P5W DH Deluxe
Conroe E6600 (hopgelijk geOCd naar 3 Ghz of iets hoger)
5 Sata/IDE HDs
3 PCI-kaarten
2 DVD-branders
Nvidia 7900 GT of GTX

Volgens mij moet het allemaal maal wel lukken omdat Conroe een stuk zuiniger is, maar ik ben niet helemaal zeker over de belasting van een moderne videokaart op die setup. Ik ben verder niet geinteresseerd in een dual videokaart-setup (hoewel ik in de toekomst SLI-op-1-kaart zoals de 7950 niet uitsluit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
duncanvdlinden schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 00:21:
[...]

Thanks, ik zat ook met hetzelfde probleem (AGP behouden enzo), maar zie inderdaad dat ik even moet wachten op de 775Dual-VSTA
The 775Dual-VSTA is Core 2 Duo ready and is based on the VIA PT880 PRO chipset while featuring support for both DDR2 and DDR memory along with PCI-E or AGP graphics capability.
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/reviews/tradeshows/2006/computex/day3/asrock775dual-vsta.jpg
Dit komt mij financieel ook goed uit, kan ik eerst nog mijn DDR 'opgebruiken' :)
* anandus moet dus nog even geduld hebben :)
anandus schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 12:14:
[...]

Draaien de Allendales niet op 800Mhz?
(weet het niet zeker, kan het ook fout hebben)
Blijkbaar wel:
In het vierde kwartaal van dit jaar komt Intel met de Core 2 Duo E4200 die een kloksnelheid van 1,6GHz zal hebben en over een L2-cache van 2MB kan beschikken. De kloksnelheid van de FSB van deze processor zal 800MHz bedragen. De E4200-processor zal de concurrentie aangaan met de Socket-AM2 Athlon 64 X2 3600+ die een kloksnelheid van 2GHz en een 512KB L2-cachegeheugen zal gebruiken.

[ Voor 34% gewijzigd door anandus op 01-07-2006 12:22 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

Milenco schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 10:26:
[...]

Ik ga voor de Intel D975XBX die dus wel die 8-pins aansluiting heeft. Het probleem is namelijk dat m'n voedingen (2x Cooler Master RS-430 (RS-430-PCAP) 430W) Alleen die 4-pins aansluiting heeft. Nou weet ik niet of één voeding m'n moederbord aankan als ik naar de output kijk, daarom wil ik dus m'n mobo voeden met 2 voedingen (voeding 1 op 24-pins en 1-pins, voeding 2 op molex en 4-pins). :)
Doe maar niet, sluit der maar ene aan om problemen te voorkomen (ik bedoel ze moeten beide exact opstarten etc). Of als je echt zeker wilt zijn verkoop je die twee dingen en haal je een andere voeding die het wel heeft. Maar ga AUB niet sleutelen aan die kabels en voedingen koppelen want daar komt meer bij kijken dan alleen inpluggen (ook die coolermaster stacker manier is niet echt optimaal, maar mensen hebben er geen problemen mee gelukkig).

Overigens is een 430watt kwaliteitsvoeding meer dan genoeg, zelfs voor SLI toepassingen. Nergens voor nodig om meteen 1000watt te nemen 8)7 , zolang je maar een voeding neemt van een kwaliteitsmerk als Tagan, Enermax, OCZ, Zalman etc. Daarbij komt dat de Conroe's bijna de helft verbruiken van hun Pentium D equivalenten dus daar heb je al een extra marge, mocht je toch voor SLI kiezen.

[ Voor 24% gewijzigd door Dukey op 01-07-2006 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milenco
Maar wat als je 12 HDD's erin hebt hangen met een flinke grafische kaart, RAID controller, 2 dvd-spelers en de rest? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dethroned
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-04 11:30

Dethroned

Liev

Milenco schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 13:12:
Maar wat als je 12 HDD's erin hebt hangen met een flinke grafische kaart, RAID controller, 2 dvd-spelers en de rest? :X
Dan gooi je er een zwaardere voeding in :Z

I got a problem-solver and its name is revolver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 155052

Mijn volgende word minstens 900 WMet Quad CPU, Quad GPU, Quad PPU enzovoort zal je lang plezier hebben van een goede voeding.
Vergeet geen speciale groep te laten aanleggen of beter nog direct maar krachtstroom (met het oog op de toekomst )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Anoniem: 155052 schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 14:56:
[...]

Vergeet geen speciale groep te laten aanleggen of beter nog direct maar krachtstroom (met het oog op de toekomst )
En ff energieaanbieders goed vergelijken, welke de goedkoopste is...

Met oog op de toekomst zal men eerder energie besparender te werk gaan dan veel hogere energieverbruik. De conroe is nu al ultra zuinig zeker op max load, dat is ivm een fx-62 bijna een halvering, idle loopt de conroe ongeveer net zo zuinig als de fx-62. zou de quad core iets onzuiniger worden dan nog is het een zuinige cpu.

Bovendien mensen die echt 12 schijven hebben in hun pc, hebben wel een case met 2 voedingen, doe je 2x 500watt = 1000watt = vele malen goedkoper en efficienter als 1x900watt.

900watt in de pc is gewoon overkill en je mag echt niet hopen dat je pc 850watt gaat gebruiken, dat ga je merken aan de stroomrekening namelijk.

[ Voor 55% gewijzigd door duncanvdlinden op 01-07-2006 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
hmm moeilijk:
kwa specificaties spreekt de asus p5b deluxe mij het meeste aan, maar is dan ook wel het duurst.
specificaties van de Abit ab9pro vind ik eigenlijk wel net zo mooi, alleen de layout + heatpipe (oogt een beetje in elkaar geknutselt) vind ik minder.

De mooiste layout vind ik de gigabyte ds4 hebben, alleen die mist dan weer dolby digital live wat de andere 2 wel hebben. (ik heb mijn geluid digitaal aangesloten zitten op receiver en was al eerder van plan zo'n DDlive kaartje te kopen).

De MSI p965 platinum mist DDlive, heeft realtec lan (vind ik persoonlijk minder), en mist de heatpipe, dus die valt eigenlijk nog meer af als de rest voor mij.

ik wacht nog even met beslissen tot de boarden een beetje leverbaar zijn en goede vergelijkingen kan opmaken.

[ Voor 4% gewijzigd door duncanvdlinden op 01-07-2006 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-05 09:04

TGEN

Hmmmx_

Mijn excuses, maar het valt me op dat jij consequent de term pci-x gebruikt waar je PCIe bedoelt. PCI-X is zeker niet fysiek compatible met PCIe, en het is daarom wel zo handig om duidelijk te zijn, voor je mensen per ongeluk laat denken dat bepaalde hardware dan wel niet past in hun machine :).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111708

Milenco schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 10:26:
[...]

pas je wel een beetje op, 2 voedingen op 1mobo gaat niet goed, er is een spanningsverschil tussen die 2 voedingen en dan krijg je interesante potentiaal verschillen over de verschillende aansluiten op het moedebord.
Hang dan je schijven ed aan 1 voeding en de het mobo aan de andere.

o ja, en 900W is echt bull shit, kijk even naar de spec van mijn dual opteron, die heeft een 550W voeding voor mobo (8 reepjes ddr, 2x 130W cpu, 2x pci-e vga kaarten zonder externe voeding, en nog een scsi kaart met battery backup unit en nog een pci-x nic) en die verbruikt samen met de 11 schijven (op een 2e 450W voeding) waarvan 7x 10k en 3x 15k in totaal 750W (met 6x120 + 3x90mm fans + mcp655 pomp) onder FULL LOAD (en je hebt HEEL wat nodig om een dual opteron 250 naar full load te trekken, dat lukt alleen synthetisch met 4x pifast, schrijfbewerkingen op ALLE schijven en meer van die fratsen). Normaal (als ik bf2 speel bijv) dan trekt ie 450watt gemiddeld (voor alles). Omdat ik dacht dat mijn voeding(en) het niet trokken heb ik hier met professionele apparatuur aan gemeten maar dat bleek dus ZEKER niet het geval.

een dual core cpu verbruikt niet meer als een single core (niet veel meer). Alle componenten worden steeds energie zuiniger.

Dus tenzij je 12 schijven en 2x 7950gx2 aan je conroe hangt kom je met 600W prima uit de voeten denk ik zo.

pci-x is een extra lang conventioneel pci slot, een witte. vind je terug op server en workstation moederborden. Daar passen sommige pci kaarten gewoon in.
pci-e is pci-express, en da's de nieuwe standaard voor oa grafische kaarten, daar passen NOOIT pci kaarten in. zie ook de faq.

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 111708 op 01-07-2006 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
TGEN schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 22:12:
[...]

Mijn excuses, maar het valt me op dat jij consequent de term pci-x gebruikt waar je PCIe bedoelt. PCI-X is zeker niet fysiek compatible met PCIe, en het is daarom wel zo handig om duidelijk te zijn, voor je mensen per ongeluk laat denken dat bepaalde hardware dan wel niet past in hun machine :).
idd ik was er niet eens verdacht dat ik het steeds zo neerzette, heb ik steeds onbewust fout neergezet dan :p ik maakte er een x van pci-xpress van :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milenco
Anoniem: 111708 schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 22:30:
[...]

pas je wel een beetje op, 2 voedingen op 1mobo gaat niet goed, er is een spanningsverschil tussen die 2 voedingen en dan krijg je interesante potentiaal verschillen over de verschillende aansluiten op het moedebord.
Hang dan je schijven ed aan 1 voeding en de het mobo aan de andere.

o ja, en 900W is echt bull shit, kijk even naar de spec van mijn dual opteron, die heeft een 550W voeding voor mobo (8 reepjes ddr, 2x 130W cpu, 2x pci-e vga kaarten zonder externe voeding, en nog een scsi kaart met battery backup unit en nog een pci-x nic) en die verbruikt samen met de 11 schijven (op een 2e 450W voeding) waarvan 7x 10k en 3x 15k in totaal 750W (met 6x120 + 3x90mm fans + mcp655 pomp) onder FULL LOAD (en je hebt HEEL wat nodig om een dual opteron 250 naar full load te trekken, dat lukt alleen synthetisch met 4x pifast, schrijfbewerkingen op ALLE schijven en meer van die fratsen). Normaal (als ik bf2 speel bijv) dan trekt ie 450watt gemiddeld (voor alles). Omdat ik dacht dat mijn voeding(en) het niet trokken heb ik hier met professionele apparatuur aan gemeten maar dat bleek dus ZEKER niet het geval.

een dual core cpu verbruikt niet meer als een single core (niet veel meer). Alle componenten worden steeds energie zuiniger.

Dus tenzij je 12 schijven en 2x 7950gx2 aan je conroe hangt kom je met 600W prima uit de voeten denk ik zo.

pci-x is een extra lang conventioneel pci slot, een witte. vind je terug op server en workstation moederborden. Daar passen sommige pci kaarten gewoon in.
pci-e is pci-express, en da's de nieuwe standaard voor oa grafische kaarten, daar passen NOOIT pci kaarten in. zie ook de faq.
Maar wat als ik wel 12 schijven heb? :'( Geen SLI gelukkig. Zit nog zwaar te twijfelen of ik nu deze 2 voedingen nemen, of ééntje met 600W van bijv. BeQuiet. De vraag is namelijk of één van die Coolermaster voedingen m'n basissysteem kan voeden zonder problemen. Dan kan ik namelijk die andere puur voor de harde schijven, fans en evt. videokaart gebruiken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03:07

aex351

I am the one

Asrock ConRoeXFire-eSATA2 is nu beschikbaar in Nederland.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126062

aex351 schreef op zondag 02 juli 2006 @ 06:40:
Asrock ConRoeXFire-eSATA2 is nu beschikbaar in Nederland.
Goedkoopste is op dit moment CentralPoint.

Ik hoop dat er een mobo van Asrock komt met hetzelfde potentieel als de 939Dual-SATA2..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
-Daniël- schreef op zondag 02 juli 2006 @ 07:54:
[...]

Goedkoopste is op dit moment CentralPoint.

Ik hoop dat er een mobo van Asrock komt met hetzelfde potentieel als de 939Dual-SATA2..
Het is wel erg goedkoop, lijkt mij een hele goede budgetoplossing, vooral omdat je ook nog met een intel chipset te maken heb, en krijgt er ook nog is een ich7r raid southbridge bij.
HD audio, esata, ook nog een slot voor een 2e pci-e 16x kaart.
Super budgetboard dus!

[ Voor 11% gewijzigd door duncanvdlinden op 02-07-2006 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymmv
Recensie van een Asus PW5-DH moederbord op hardwarezone.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y3LLoW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-05 14:12
Wat vinden jullie van de Asus P5B,

hier hoor ik jullie eigenlijk nooit over? Ik was van plan dit bord te kopen voor mijn nieuwe pc. Maar is de deluxe versie het prijsverschil waard?

Geen flauwekulletjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Y3LLoW schreef op zondag 02 juli 2006 @ 11:29:
Wat vinden jullie van de Asus P5B,

hier hoor ik jullie eigenlijk nooit over? Ik was van plan dit bord te kopen voor mijn nieuwe pc. Maar is de deluxe versie het prijsverschil waard?
Opzich een leuk boardje alleen ik heb echt een goede raid controller nodig, dat is de reden dat ik het boardje niet zou verkiezen, ik wil het liefst weer raid gaan draaien met 2x seagate 7200.9 160gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03:07

aex351

I am the one

duncanvdlinden schreef op zondag 02 juli 2006 @ 10:19:
[...]

Het is wel erg goedkoop, lijkt mij een hele goede budgetoplossing, vooral omdat je ook nog met een intel chipset te maken heb, en krijgt er ook nog is een ich7r raid southbridge bij.
HD audio, esata, ook nog een slot voor een 2e pci-e 16x kaart.
Super budgetboard dus!
Maar waarom asrock meteen omschrijven als een budget board.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:57
aex351 schreef op zondag 02 juli 2006 @ 13:22:
[...]

Maar waarom asrock meteen omschrijven als een budget board.
Omdat Asrock een dochteronderneming is van ASUS. Asus is het merk van de mainstream en high-end moederborden. ASrock is opgezet met de reden om goedkopere moederborden op de markt te krijgen, dus de budget oplossing.

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
duncanvdlinden schreef op zondag 02 juli 2006 @ 12:00:
[...]

Opzich een leuk boardje alleen ik heb echt een goede raid controller nodig, dat is de reden dat ik het boardje niet zou verkiezen, ik wil het liefst weer raid gaan draaien met 2x seagate 7200.9 160gb.
Welk bord heeft een betere raid controller dan? Alle raid controllers die op mobo's geintegreerd zitten, zijn allemaal softwarematige raid controllers. Ze hebben hooguit verschillende configs (raid 5, raid 10), maar in performance zal het niet echt boeien. Het enige wat boeit is de totale bandbreedte (genoeg voor 2 schijven, wat voor controller je ook hebt), en hardware raid. Maar dat laatste zal via een add-on kaart moeten.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Laatst online: 12-05 09:40

B2

wa' seggie?

Welk type geheugen adviseren jullie icm een Core 2 Duo E6400 en een Gigabyte GA-965P-DS4?
Ik zie op de site bij Azerty bv PC4200 en PC5300 geheugen staan van Corsair. Ik ben van plan om vooralsnog 1 GB geheugen te plaatsen, en wellicht in de toekomst uit te breiden naar 2GB. Ik ga er niet mee overklokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Coolmaster schreef op zondag 02 juli 2006 @ 13:26:
[...]

Omdat Asrock een dochteronderneming is van ASUS. Asus is het merk van de mainstream en high-end moederborden. ASrock is opgezet met de reden om goedkopere moederborden op de markt te krijgen, dus de budget oplossing.
idd bovendien is 945 geen duur chipset, tenminste niet zo duur als broadwater, niet dat dat direct negatief is, alhoewel sommigen budget direct negatief vinden klinken, is het juist alleen maar voordelig voor de portomonee, dus ik zie het probleem niet dat je dat board als budget mag rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
Milenco schreef op zondag 02 juli 2006 @ 05:44:
[...]

Maar wat als ik wel 12 schijven heb? :'( Geen SLI gelukkig. Zit nog zwaar te twijfelen of ik nu deze 2 voedingen nemen, of ééntje met 600W van bijv. BeQuiet. De vraag is namelijk of één van die Coolermaster voedingen m'n basissysteem kan voeden zonder problemen. Dan kan ik namelijk die andere puur voor de harde schijven, fans en evt. videokaart gebruiken. :)
tel zelf even het verbruik van de 12v en 5v-rail uit en bekijk hoe die belast kunnen worden op die voeding(en).

ikzelf heb thuis ook een stacker volsteken gehad met 12 schijven, en een dvd-brander:
moederbord + agp 6800 asus graca + 8 schijven (4x ide, 4x sata) draaiden op een 550W tagan voeding
koeling, verlichting + resterende 4 ide's en dvd brander op een 550 b-merk voeding.

was vooral gedaan omdat die tagan beter beneden dan boven paste (schoonder kabels weg te werken) en om toch de last een beetje te verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

soulrider schreef op zondag 02 juli 2006 @ 13:58:
[...]

tel zelf even het verbruik van de 12v en 5v-rail uit en bekijk hoe die belast kunnen worden op die voeding(en).

ikzelf heb thuis ook een stacker volsteken gehad met 12 schijven, en een dvd-brander:
moederbord + agp 6800 asus graca + 8 schijven (4x ide, 4x sata) draaiden op een 550W tagan voeding
koeling, verlichting + resterende 4 ide's en dvd brander op een 550 b-merk voeding.

was vooral gedaan omdat die tagan beter beneden dan boven paste (schoonder kabels weg te werken) en om toch de last een beetje te verdelen.
bequiet is geen a merk voeding, maar dit moet naar het overige hardware deel, als je 12 schijven hebt kun je mi best 2 voedingen pakken, 2x 500watt en dan echt a merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
brama schreef op zondag 02 juli 2006 @ 13:37:
[...]

Welk bord heeft een betere raid controller dan? Alle raid controllers die op mobo's geintegreerd zitten, zijn allemaal softwarematige raid controllers. Ze hebben hooguit verschillende configs (raid 5, raid 10), maar in performance zal het niet echt boeien. Het enige wat boeit is de totale bandbreedte (genoeg voor 2 schijven, wat voor controller je ook hebt), en hardware raid. Maar dat laatste zal via een add-on kaart moeten.
De p5b heeft een JMicron® JMB363 controller die raid ondersteund, alleen die heeft 1 interne sata poort en een externe sata-on-the-go poort + 1xIDE . dus is niet echt bruikzaam daardoor, als het er zowiezo al opzit, kan ik niet uit de specs opmaken, kan best alleen voor de IDE zijn.

Dus dan zou ik daar al een losse controller bij moeten nemen, een goede van promise bijvoorbeeld kost een paar centen, en wil je die pci-x dan helemaal.

ICH*r heeft mijn voorkeur omdat ik al een keer een board kapot heb gehad, waar ik een interne controller van een andere fabrikant in gebruikt heb, via vt6410. Ik heb een vervangend beter board teruggekregen van RMA maar dan met een promise controler, die via vt6410 was dus nergens los verkrijgbaar en de boarden die het hadden (2 stuks) waren zowiezo al niet leverbaar + duur, van socket en cpu veranderen zag ik ook niet zo zitten.
Als je het over ICH*r hebt lopen weet je zeker dat je een board krijgt met een vergelijkbare ICH controller, omdat die zowiezo wel in de handel blijven en meestal forward compatible zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conroe
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-02 09:56
duncanvdlinden schreef op zondag 02 juli 2006 @ 14:02:
[...]

De p5b heeft een JMicron® JMB363 controller die raid ondersteund, alleen die heeft 1 interne sata poort en een externe sata-on-the-go poort + 1xIDE . dus is niet echt bruikzaam daardoor, als het er zowiezo al opzit, kan ik niet uit de specs opmaken, kan best alleen voor de IDE zijn.

Dus dan zou ik daar al een losse controller bij moeten nemen, een goede van promise bijvoorbeeld kost een paar centen, en wil je die pci-x dan helemaal.

ICH*r heeft mijn voorkeur omdat ik al een keer een board kapot heb gehad, waar ik een interne controller van een andere fabrikant in gebruikt heb, via vt6410. Ik heb een vervangend beter board teruggekregen van RMA maar dan met een promise controler, die via vt6410 was dus nergens los verkrijgbaar en de boarden die het hadden (2 stuks) waren zowiezo al niet leverbaar + duur, van socket en cpu veranderen zag ik ook niet zo zitten.
Als je het over ICH*r hebt lopen weet je zeker dat je een board krijgt met een vergelijkbare ICH controller, omdat die zowiezo wel in de handel blijven en meestal forward compatible zijn.
Wat denk je van de P5B Deluxe? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
r00t schreef op zondag 02 juli 2006 @ 14:09:
[...]
Wat denk je van de P5B Deluxe? ;)
yup mooi bord, maar ik ben een zeur misschien maar ik vind hem te duur :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milenco
soulrider schreef op zondag 02 juli 2006 @ 13:58:
[...]

offtopic:
Ik ga toch voor de Tagan EasyCon TG580-U15 - 580 Watt. De Coolermaster heeft 2 12v rails met 14A en 15A. De Tagan heeft 2 20A 12v rails.

Mijn huidige systeem (PIV 2,4 Ghz, 1GB ram, 9x 120GB PATA, 2xSATA, 9800pro en nog wat PCI kaarten) trekt het ook met een Antec Truepower 550watt.

Die Tagan voeding is een stukje mooier dan de Coolermaster. Hij is namelijk modulair, even stil én heeft een 8-pins EPS connector. Eventueel zou ik het nog met Coolermasters kunnen doen, maar m'n voorkeur gaat nu toch uit naar de Tagan.

M'n D965XBX 3.04 staat in ieder geval in bestelling. Mooi bordje, hoopt dat alles straks goed gaat werken met m'n tijdelijke Pentium D805. Hij staat namelijk niet in de support-list, maar de chipset kan het wel aan. Volgens mij staat die niet in de support-list omdat het geen ViiV-CPU is. Ik ben iig al wel wat configuraties tegengekomen waarin die werkt. Het is natuurlijk altijd afwachten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conroe
Ik had ergens gelezen dat de P965 theoretisch sneller zou zijn dan de 975X.
Is dit ook zo in de praktijk?
Nog geen vergelijkende tests gevonden...

[ Voor 5% gewijzigd door Conroe op 02-07-2006 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147126

De E6600 heeft een FSB van 1066mhz. Betekend dit dat de FSB dus eigenlijk 266 mhz is? (quadpumped)
Betekend dit dan ook dat er standaard PC5400 geheugen nodig is? (533mhz)

Stel ik zou de FSB kunnen overclocken naar 400mhz dan loopt de CPU dus op 400x9 = 3600mhz en is er al PC6400 DDR2 geheugen nodig (800mhz)

Klopt dit allemaal een beetje?

Edit: Met mijn oude NForce 2 is het zo dat het geheugen asynchroon laten draaien eigenlijk een no-go is omdat het een behoorlijk performance verlies geeft. Is dat met deze intel chipsets ook zo? (ik zie dat ze in het DOC topic het geheugen op 4:5 laten draaien bijvoorbeeld...)

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 147126 op 02-07-2006 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:24

nFo

r00t schreef op zondag 02 juli 2006 @ 15:38:
Ik had ergens gelezen dat de P965 theoretisch sneller zou zijn dan de 975X.
Is dit ook zo in de praktijk?
Nog geen vergelijkende tests gevonden...
Nee, de Intel 975X is nog steeds de snelste chipset.
Maar het scheelt niet veel: http://www.vr-zone.com/?i=3745&s=10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
nFo schreef op zondag 02 juli 2006 @ 20:52:
[...]

Nee, de Intel 975X is nog steeds de snelste chipset.
Maar het scheelt niet veel: http://www.vr-zone.com/?i=3745&s=10
Ik denk alleen dat het een beetje hetzelde te vergelijken is met 865pe vs 875 een paar jaar terug, daar was 875 ook ietsjes sneller tot asus met een board kwam en daar ook memory acceleration mode in stopte, en een beetje meer mhz pikte op standaard settings (beetje valspelerij :p ), en zodoende hun eigen 875 een beetje de markt uit prijsten :p
de p4p800 serie is een hardloper kwa verkoop geweest!

[ Voor 6% gewijzigd door duncanvdlinden op 02-07-2006 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y3LLoW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-05 14:12
Ik denk dat ik de Asus P5B bestel inclusief met een Core 2 Duo 2.4 GHz :)

Aanmerkingen? Is het bord een beetje fatsoenlijk over te clocken?

Geen flauwekulletjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goesiman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-03-2024
Y3LLoW schreef op maandag 03 juli 2006 @ 01:32:

Je zult moeten wachten op overclock reviews, ik ben er nog geen tegen gekomen met de P5B.

Nou vroeg ik mijn af of de NB koeler op de Asus P5W DH Deluxe vervangbaar is voor een WC block.
Er zijn volgens mij nergens NB-WC'ers te koop met zo'n klemsysteem.

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarezone.com/img/data/articles/2006/1958/p5w_pipe.jpg

[CiP] Le Régional Built To Last.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Laatst online: 12-05 09:40

B2

wa' seggie?

edit:
Sorry verkeerde topic

[ Voor 92% gewijzigd door B2 op 03-07-2006 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120284

@Milenco: Je zou voor je schijven bijvoorbeeld een Enermax Liberty 400 kunnen kopen, dan kun je er los de goede kabels bijkopen (3x S-ATA op een kabel of 3x molex op een kabel) >:)

@Goesiman: damn... hebben ze alweer verzuimd er gaatjes in te boren :(

Trouwens.. Waarom komt Asus niet met een Bord met een i975X+ICH 8R combo? Als je de ICH 8 wilt kom je bij de P5B (als we ff bij Asus blijven dan he). Dan heb je mooi 6x S-ATA van de southbridge. Wil je de 975X, dan kom je weer bji die P5W DH, en daar gebruiken ze maar 3x S-ATA van de ICH 7 en voor de rest hebben ze er allemaal extra controllers aangeplakt :X :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conroe
Is het wel verstandig om nu een nieuwe computer te kopen?
Kan je niet beter wachten tot Vista er is? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120284

r00t schreef op maandag 03 juli 2006 @ 12:12:
Ik zou niet weten waarom je zou moeten wachten op Vista. kom nou, alsof er dan opeens nieuwe mobo's komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Een nieuwe computer heeft toch niet echt te maken met Vista (tenzij je doelt op OEM en prijs).

Microsoft heeft de specs van Vista-ready al een tijdje geopenbaard, dus je kan prima zien welke mobo's Vista-ready zijn :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 171576

Ik weet niet of jullie dit artikel al gezien hebben, is namelijk van vrijdag, maar zag het hier niet staan. Dus aub:
Opgevoerde Conroe doorbreekt 10s grens in SuperPi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milenco
Dan kan je ook gaan wachten tot DX10 kaarten beschikbaar zijn. Zo blijf je wachten, de IT gaat daar gewoon te hard voor. Daarnaast zijn vrijwel alle (zoniet alle) Conroe borden Vista ready. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126062

Milenco schreef op maandag 03 juli 2006 @ 12:39:
[...]

Dan kan je ook gaan wachten tot DX10 kaarten beschikbaar zijn. Zo blijf je wachten, de IT gaat daar gewoon te hard voor. Daarnaast zijn vrijwel alle (zoniet alle) Conroe borden Vista ready. :)
De keerste D3D10 kaarten zouden als het een beetje mee zit, in September moeten komen, dan lijkt me dat wél zinnig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conroe
Anoniem: 120284 schreef op maandag 03 juli 2006 @ 12:13:
[...]

Ik zou niet weten waarom je zou moeten wachten op Vista. kom nou, alsof er dan opeens nieuwe mobo's komen...
Nee, maar tegen dan zijn er ook de Kentsfield en DX10 videokaarten...
Wanneer komt Vista nu eigenlijk? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 127568

r00t schreef op maandag 03 juli 2006 @ 13:01:
[...]
Dan blijf je wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:56

OcGuru

Giulietta Qv

Best mooi bord maar de layout is wel fuck-up zeg :X
Vooral die plaatsen waar de IDE aansluiting zit , tussen de pci sloten |:(

Dan mag je er ook wel gelijk twee 1m lange rouned cables erbij bestellen.. 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door OcGuru op 03-07-2006 13:12 ]

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
r00t schreef op maandag 03 juli 2006 @ 13:01:
[...]
ja en dus een kentsfield is een quadcore, verder niets anders aan voor vista ofzo, dx10 kaarten zijn ook geen must voor vista, laat eerst maar is dx10 spellen komen.
Wat ik zelf doe is geen top dx9 kaart kopen, maar een beetje midrange (x1600 niveau), dan ben ik toch weer ff sneller als mijn 9800pro, en kan ik nog even vooruit tot de dx10 kaarten (ik game heel weinig maar need for speed most wanted schokkert hier een beetje op widescreen resolutie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conroe
En als je tijd hebt? :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Iedereen heeft in principe tijd.
Het is nog leuker om nu een Core 2 Duo te kunnen kopen en dan naar een kentsfield te kunnen upgraden :*) :*) :*) :*) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
denk dat de meeste in dit topic dat niet hebben :p
ik wilde al een x2 gaan pakken maar heb besloten om toch maar even te wachten, maar een nieuwe cpu heb ik zeker nodig, ik ben al gewend aan de snelheid en kan wel wat extra snelheid gebruiken, doe behoorlijk wat xvid codeerwerk en dat duurt lang. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 127568 schreef op maandag 03 juli 2006 @ 14:09:
[...]

Iedereen heeft in principe tijd.
Het is nog leuker om nu een Core 2 Duo te kunnen kopen en dan naar een kentsfield te kunnen upgraden :*) :*) :*) :*) :*)
Kunnen alle core duo boarden upgraden naar kentsfield?
Bij de gigabyte staat het er specifiek bij vermeld maar bij de DFI infinity kan ik er niks over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Y3LLoW schreef op maandag 03 juli 2006 @ 01:32:

Kijk ook is naar de gigabyte ds3, deze heeft 2 voordelen, er zit een interne sata raid controller op, en een marvell lan controller (vind ik persoonlijk beter als realtek).
deze kost 140 euro bij azerty.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 155052

Goesiman schreef op maandag 03 juli 2006 @ 11:12:
[...]

Je zult moeten wachten op overclock reviews, ik ben er nog geen tegen gekomen met de P5B.

Nou vroeg ik mijn af of de NB koeler op de Asus P5W DH Deluxe vervangbaar is voor een WC block.
Er zijn volgens mij nergens NB-WC'ers te koop met zo'n klemsysteem
.

[afbeelding]
Zie deze link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrOnT242
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-03 16:34
(jarig!)
Ter voorbeiding op de komst van mijn Conroe heb ik voorlopig een Asus P5W DH Deluxe aangeschafd in combinatie met een Intel D805.

Tot mijn grote schrik wordt het moederbord wel heel erg warm. Met deze warme dagen wordt het bord tijdens gamen al heel erg snel rond de 55 graden Celsius 8)7 bij een kamer temperatuur van rond de 30 graden. De CPU blijft keurig rond de 45 graden in combinatie met een Zalman 9500 koeler.

Heeft iemand anders dezelfde ervaring met dit moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FrOnT242 schreef op maandag 03 juli 2006 @ 15:06:
Ter voorbeiding op de komst van mijn Conroe heb ik voorlopig een Asus P5W DH Deluxe aangeschafd in combinatie met een Intel D805.

Tot mijn grote schrik wordt het moederbord wel heel erg warm. Met deze warme dagen wordt het bord tijdens gamen al heel erg snel rond de 55 graden Celsius 8)7 bij een kamer temperatuur van rond de 30 graden. De CPU blijft keurig rond de 45 graden in combinatie met een Zalman 9500 koeler.

Ik ben van plan hem toch wel deze week aan te schaffen.
Waarmee meet je deze waarden?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 127568 op 03-07-2006 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambi

ambi

Kijk even in deze draad; iets over de SB radiator die mogelijk niet optimaal gemonteerd zit 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ambi schreef op maandag 03 juli 2006 @ 15:21:
[...]

Kijk even in deze draad; iets over de SB radiator die mogelijk niet optimaal gemonteerd zit 8)7
Die duitser zegt ook direct waar het op staat "hätte Asus aber richtig "Scheiß gebaut" ? Bei 200,-€ sollte man Kühler erwarten können die plan aufliegen, oder?" :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conroe
Anoniem: 111708 schreef op maandag 03 juli 2006 @ 14:55:
[...]

Kunnen alle core duo boarden upgraden naar kentsfield?
Bij de gigabyte staat het er specifiek bij vermeld maar bij de DFI infinity kan ik er niks over vinden.
ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

fantastisch!
bron?

Verder, iedereen loopt over van de intel chipsets terwijl in de praktijk de nvidia's het niet zo slecht blijken te doen.
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2786
http://www.pcper.com/arti...aid=265&type=expert&pid=1

Aangezien er officieel nog geen conroe te koop is, misschien even wachten tot de release (ik vind dat wachten bij pc spul nooit zin heeft maar in deze lijkt het me wel aardig, een hoop sites hebben de review al klaar maar mogen vanwege de NDA nog niks publishen)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 111708 op 03-07-2006 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conroe

Overklokt of niet? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Iemand een idee of er een zalman 7700 op een van de intel chipset conroe borden past?

Lian li heeft een schattig klein kastje maar daar kan enkel een koeler in van max 80mm hoog, dus een zalman 9500 is uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambi

ambi

Zalman 7700CU (e.a.) past op de Asus P5W DH Deluxe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrOnT242
(jarig!)
De CPU is wel overklokt. Maar dit geeft bijna dezelfde waardes als de cpu niet is overklokt. De D805 loopt nu op 3,6 Ghz ipv 2,66 Ghz. Zal het advies wel opvolgen om de koeler zelf opnieuw te monteren.

Ik neem ook maar een nieuwe CPU koeler die ook op het moederbord blaast namelijk een thermalright SI-120 met Thermalright 775 bracket. Misschien helpt dit ook iets. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Belachelijk dat je op een moederbord van 200 euro nog eens zelf de koeler opnieuw moet monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Ik vraag me alleen af in hoeverre je je druk moet maken om het warme chipset, ik zag laatst een topic van een overgeklokte E6300, die ging van 1,86ghz naar 3ghz ofzo, (superpi van 20s :p), de cpu was passief gecoolt en was 35 graden, het chipset daarintegen 65 graden, en het ging om een DFI x975, volgensmij is het standaard dat het x975 best warm kan worden, zolang de cpu netjes op temperatuur is, is de casetemperatuur ook niet te hoog, Amd Athlons kunnen ook warm worden en dat is hardwarematig ook geen probleem.

bron: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=103235

[ Voor 7% gewijzigd door duncanvdlinden op 03-07-2006 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

Anoniem: 127568 schreef op maandag 03 juli 2006 @ 16:03:
Belachelijk dat je op een moederbord van 200 euro nog eens zelf de koeler opnieuw moet monteren.
Eerst begreep ik niet wat je wilde vertellen, maar na drie keer gelezen te hebben snapte ik hem pas...

Asus gaat er vanuit je een koeler monteert die om zich heen blaast zoals de Intel standaard koeler, zo koel je ook namelijk de heatpipe etc. Een Zalman 7700 doe dat ook prima overigens. Dus veel beter dan dat ga je het niet krijgen.

Verder dacht ik dat Asus een extra heatpipe koeler erbij deed voor het geval je waterkoeling zou hebben, was tenminste wel zo bij de AM2 en 939 borden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Djoekie schreef op maandag 03 juli 2006 @ 16:30:
[...]

Eerst begreep ik niet wat je wilde vertellen, maar na drie keer gelezen te hebben snapte ik hem pas...

Asus gaat er vanuit je een koeler monteert die om zich heen blaast zoals de Intel standaard koeler, zo koel je ook namelijk de heatpipe etc. Een Zalman 7700 doe dat ook prima overigens. Dus veel beter dan dat ga je het niet krijgen.

Verder dacht ik dat Asus een extra heatpipe koeler erbij deed voor het geval je waterkoeling zou hebben, was tenminste wel zo bij de AM2 en 939 borden?
Dus het is niet een defect van het bord maar het ligt aan de manier van koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 180101

duncanvdlinden schreef op maandag 03 juli 2006 @ 15:03:
[...]

Kijk ook is naar de gigabyte ds3, deze heeft 2 voordelen, er zit een interne sata raid controller op, en een marvell lan controller (vind ik persoonlijk beter als realtek).
deze kost 140 euro bij azerty.nl.
is dit van groot belang t.o.v ASUS P5B?
je was immers eerst voor de p5b :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

Voor de mensen die zeuren dat ze geen plaats meer hebben voor hun PCI tvkaart/geluidskaart/parallele poort-uitbreidingskaart :+ :

http://www.watch.impress....0060701/etc_pciefuta.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Anoniem: 180101 schreef op maandag 03 juli 2006 @ 16:38:
[...]

is dit van groot belang t.o.v ASUS P5B?
je was immers eerst voor de p5b :/
mjah een beetje moeilijk, ik dacht dat ze ongeveer te vergelijken waren, asus heeft als voordeel heeft een wat betrouwbaardere naam, gigabyte dan als grootste voordeel die gigabyte sata raid controller.
in feite heeft de p5b net zoveel sata poorten als de ds3 alleen heeft op de raid controller 1 externe en 1 interne sata controller, er staat nadrukkelijk bij dat er sata raid opzit, maar dan moet je wel een kabeltje van buiten naar binnen doortrekken :+
als je dat helemaal niet gaat gebruiken is dat natuurlijk geen probleem.

[ Voor 22% gewijzigd door duncanvdlinden op 03-07-2006 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conroe
Intel Core 2 Duo (Conroe) E6600 (2,4 GHz)
Asus P5B Deluxe
Western Digital HD 150 GB Raptor 10K rpm SATA (16 MB)
Asus 7900 GT
2 x 512 MB DDR2 Kingston HyperX PC8500 1066MHz Non-ECC CL5

Goede combinatie?

edit:
Ik ga hem niet overklokken.

[ Voor 10% gewijzigd door Conroe op 03-07-2006 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe belangrijk is de CL van het geheugen voor de core 2 duo systemen?
Ik ben niet van plan om te overclocken met het geheugen ( alleen de multiplier omhoog) welke snelheid is dan het beste om te nemen?
Of kan ik net zo goed pc8500 nemen?

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 127568 op 03-07-2006 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Djoekie schreef op maandag 03 juli 2006 @ 16:47:
Voor de mensen die zeuren dat ze geen plaats meer hebben voor hun PCI tvkaart/geluidskaart/parallele poort-uitbreidingskaart :+ :

http://www.watch.impress....0060701/etc_pciefuta.html
dat snap ik niet helemaal want dan komt de pci kaart toch veels tever van het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-04 16:12
duncanvdlinden schreef op maandag 03 juli 2006 @ 17:25:
[...]

dat snap ik niet helemaal want dan komt de pci kaart toch veels tever van het moederbord?
Als je kast breed genoeg is, dan zal het geen probleem zijn.

Je moet alleen je pci kaart aan de kast vastzetten met een soort afstandsbusje, denk ik.

Voor een geluidskaart is dat weer geen succes, want die heeft aansluitingen over de hele breedte van de kaart en zitten er dus een paar aansluitingen in je kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:44

DaWaN

'r you wicked ??

r00t schreef op maandag 03 juli 2006 @ 17:02:
Asus P5B Deluxe
Asus 7900 GT

Goede combinatie?

edit:
Dat geheugen is pure overkill, in principe heb je aan P5300 dual channel genoeg bandbreedte als je niet overklokt

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
DaWaN schreef op maandag 03 juli 2006 @ 17:41:
[...]

Dat geheugen is pure overkill, in principe heb je aan P5300 dual channel genoeg bandbreedte als je niet overklokt
yepz maar die boardjes worden niet voor nix verkocht als pc6400, je kunt als het goed is het geheugen asynchroom laten lopen met de FSB.
maar pc8500 is idd teveel van het goede.

[ Voor 6% gewijzigd door duncanvdlinden op 03-07-2006 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

voor wbt geheugen
1066mhz cpu = 266mhz op mobo = 533mhz op DDR2 geheugen = PC4200 geheugen, alles stock.

Overclocken.
Met 5400 geheugen = 675mhz, is 25% overclock mogelijk (het geheugen kan dit dan hebben)

Als je in het DOC conroe topic kijkt
DFI Infinity i975X ~ Core 2 duo E6600 ES ~ Corsair 5400UL
zie je dat de mobo blijven steken op 370mhz (38% overclock) .
370mhz > DDR2 draait dan op 740mhz, dan heb je aan PC6400 (800mhz) geheugen nog steeds meer als genoeg.

Wanneer heb je PC8500 (1066mhz) geheugen nodig?
fsb is dan 1066/2=533mhz, dus 100% overclock!

Als je divider vveranderd kun je nog met trager geheugen uit de voeten.

Dus voor basis overklokken is pc5400 genoeg, wil je meer, 6400, daarboven ben j serieus aan het overklokken.

Waus in DOC heeft 5400 geheugen trouwens (corsair)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147126

Tnks! Dat was precies het antwoord op de vraag van mij van een paar bladzijden geleden

Wat je dus eigenlijk zegt is dat pc6400 geheugen genoeg is voor een FSB van 400mhz en een cpu kloksnelheid van 400x9 = 3600mhz? (voor een Conroe E6600)
Is dit een beetje realistisch om te halen met waterkoeling en een Intel Bad-Axe? :9
(Op XS hebben ze het er over dat de max FSB van de Bad-Axe rond 450mhz zou liggen, wel vaag dat ze in het DOC topic niet verder dan 370 mhz komen... :/ )

En zou het voor de prestaties veel uitmaken om met een geheugen divider / asynchroon te draaien?

edit: (mezelf even wat ingelezen)
Asus P5B Deluxe
Asus 7900 GT

Goede combinatie?

edit:
Met PC8500 geheugen heb je een geheugenbandbreedte van 17024MB/s. Echter de FSB kan maar 8512MB/s verwerken. PC8500 is dus volledig overbodig. PC4200 is genoeg als je niet gaat overclocken

[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 147126 op 03-07-2006 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Milenco schreef op zondag 02 juli 2006 @ 14:19:
[...]
M'n D965XBX 3.04 staat in ieder geval in bestelling. Mooi bordje, hoopt dat alles straks goed gaat werken met m'n tijdelijke Pentium D805. Hij staat namelijk niet in de support-list, maar de chipset kan het wel aan. Volgens mij staat die niet in de support-list omdat het geen ViiV-CPU is. Ik ben iig al wel wat configuraties tegengekomen waarin die werkt. Het is natuurlijk altijd afwachten. :+
waar heb je hem besteld en wat is de prijs ervan als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymmv

Haal de koeler van de northbridge eraf en doe er zelf wat koelpasta op. Op het Duitse Hardwareluxx-forum zorgde dat bij iemand voor een temperatuurdaling van 50 naar 39 graden op zijn P5W-DH-board. Die pasta was ook helemaal niet goed aangebracht, zie foto: http://img285.imageshack.us/my.php?image=dsc000550qt.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Asus P5B Deluxe
Asus 7900 GT

Goede combinatie?

edit:
Als je niet gaat overklokken gewoon DDR2-533 PC4300 in dual channel nemen. Hiermee trek je de de FSB net volledig vol, en al wat sneller is wordt toch gebottlenecked door de FSB en is dus zonde van het geld.

of maak ik nu een fout?

EDIT> vraag me ook trouwens af wat het gevolg gaat zijn op de presataties bij het gebruik van een memdivider

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 03-07-2006 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambi

ambi

ymmv schreef op maandag 03 juli 2006 @ 19:16:
[...]
Haal de koeler van de northbridge eraf en doe er zelf wat koelpasta op. Op het Duitse Hardwareluxx-forum zorgde dat bij iemand voor een temperatuurdaling van 50 naar 39 graden op zijn P5W-DH-board. Die pasta was ook helemaal niet goed aangebracht, zie foto: http://img285.imageshack.us/my.php?image=dsc000550qt.jpg
Het betreft hier de SouthBridge, zoals eerder gemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147126 schreef op maandag 03 juli 2006 @ 18:30:
[...]

Tnks! Dat was precies het antwoord op de vraag van mij van een paar bladzijden geleden

Wat je dus eigenlijk zegt is dat pc6400 geheugen genoeg is voor een FSB van 400mhz en een cpu kloksnelheid van 400x9 = 3600mhz? (voor een Conroe E6600)
Is dit een beetje realistisch om te halen met waterkoeling en een Intel Bad-Axe? :9
(Op XS hebben ze het er over dat de max FSB van de Bad-Axe rond 450mhz zou liggen, wel vaag dat ze in het DOC topic niet verder dan 370 mhz komen... :/ )

En zou het voor de prestaties veel uitmaken om met een geheugen divider / asynchroon te draaien?

Met PC8500 geheugen heb je een geheugenbandbreedte van 17024MB/s. Echter de FSB kan maar 8512MB/s verwerken. PC8500 is dus volledig overbodig. PC4200 is genoeg als je niet gaat overclocken
400fsb is 400/266=1.5=50% overklok. Da's niet slecht! een e6600 loopt dan op 2.4x1.5=3.6ghz (inderdaad)

Als je kijkt in het doc topic dan zie je dat men blijft steken op een fsb van 370. De verwachting is dat je met goede koeling, niet te vroege cpus en een volwassen bios wel de 400mhz haalt.

Koeling lijkt voor 370mhz fsb het probleem niet, de heren uit DOC lopen nog op lucht.
Dus met water zou 400mhz haalbaar moeten zijn mits de mobo niet de bottleneck blijven.
Bedenk wel dat de cpus uit het DOC topic hand pciked zijn.
Als "wij" dadelijk de eerste productie batches onder ogen krijgen mag je hopen dat de performance ergens in de buurt komt (maar de DOCers zitten nog niet aan de lucht cpu limiet dus dat biedt perspectief).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrOnT242
(jarig!)
ymmv schreef op maandag 03 juli 2006 @ 19:16:
[...]

Ik heb de pasta aangebracht. Maar helaas nog niet het gewenste resultaat. Als ik mijn andere koeler binnen krijg moet het moederbord toch weer verwijderd worden. Ik zal dan de andere pasta ook opnieuw aanbrengen. Hopelijk geeft dat wel het gewenste resultaat. Zou bijna een Coolmaster CM Stacker 803 kopen voor de extra cooling. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FrOnT242 schreef op maandag 03 juli 2006 @ 21:42:
[...]

Ik heb de pasta aangebracht. Maar helaas nog niet het gewenste resultaat. Als ik mijn andere koeler binnen krijg moet het moederbord toch weer verwijderd worden. Ik zal dan de andere pasta ook opnieuw aanbrengen. Hopelijk geeft dat wel het gewenste resultaat. Zou bijna een Coolmaster CM Stacker 803 kopen voor de extra cooling. :)
Ha ik vind jou wel tof hoor :D
Je koopt gewoon de dingen die ik ook wil :D
Pagina: 1 ... 9 10 Laatste

Dit topic is gesloten.