@ mphilipp en Janoz:
Eerst even een mogelijk misverstand uit de weg ruimen. Ik gaf aan dat digitaal beeld nu nog
nauwelijks beter beeld geeft dan een goed analoog signaal, dus
niet dat het helemáál niet beter is.
Ik heb met
LinVDR gewerkt, en ik was daarover ook qua beeldkwaliteit best tevreden. Nauwelijks artefacten of storingen. Daar heb ik bij m'n analoge signaal echter ook nauwelijks last van. Ik moet daar wel bij aantekenen dat er in beide gevallen gebruik werd gemaakt van een conventionele beeldbuis-TV, die wat vergevingsgezinder zijn t.o.v. een analoog signaal dan een Plasma of LCD.
Zolang de "normale" zenders niet in HD worden doorgegeven, heeft digitale TV voor mij als grootste voordeel dat zo'n signaal van nature beter geschikt is om op te nemen. Maar juist dát voordeel wordt door de rigide houding van de kabelmaatschappijen grootendeels teniet gedaan. Die Siemens heeft nog (kinder-)ziektes en andere PVR's waarbij je de opnames naar een PC kunt krijgen, worden niet ondersteunt. Dat is op zich nog niet zo erg, maar ze worden actief tegengewerkt.
Een mediacenter vergt een Alphacrypt, of je moet écht gaan hobbyen met een Phoenix-reader, en het is maar de vraag of je dat aan de gang krijgt en het in de toekomst blijft werken. Terwijl het wél grote investeringen zijn.
Zoals de kabelmaatschappijen nu opereren, lijkt satelliet mij een betere optie. Ook dan moet je voor iedere TV een decoder en een kaartje hebben, maar daar zijn ze verder met card-sharen (ik wil dat enkel binnenshuis doen en niet illegaal over internet) en dergelijke. Bovendien heb je dan (nu al) wél een zichtbaar betere beeldkwaliteit. Enige nadeel is het plaatsen van een schotel, maar dat kan er dan naast al die andere rompslomp ook nog wel bij.
Als de kabelmaatschappijen écht zouden willen, zouden ze wel degelijk een voorsprong op satelliet kunnen nemen, en wel op de volgende manier:
Ze zouden een kastje moeten uitbrengen wat in de meterkast wordt aangebracht, en waarin de smartcard zou moeten worden gestopt. Hier wordt het signaal m.b.v. de smartcard ontsleuteld. Dat kastje zou voorzien moeten zijn van een (door de consument te kiezen) aantal uitgangen, waarover het digitale signaal
onversleuteld over een coax-kabel
binnenshuis wordt verdeeld.
Dan kun je het signaal gebruiken in een mediacenter met DVB-C kaart, of direct in een TV met daarin een DVB-C tuner, zoals bijvoorbeeld Loewe en Philips al leveren.
Op die manier hoeft er niet meer met Alphacrypts en talloze smartcards te worden geklooid, maar is er gewoon een eerlijke en legale ontvangst op ieder toestel binnenshuis. Het illegaal delen van een smartcard over internet wordt op die manier ook voorkomen, want het onversleutelde digitale signaal wordt door het huis gestuurd over een coax-kabel waarmee het bereik eindig is, en niet via een netwerk-protocol wat over internet gestuurd zou kunnen worden.
Ik neem aan dat de kabelmaatschappijen dit forum ook in de gaten houden, dus wellicht dat een of andere manager met bovenstaand idee punten kan gaan scoren op eerstvolgende vergadering.
Als de kabelmaatschappijen echter blijven volhouden aan het principe "1 decoder + 1 smartcard" per toestel, schieten ze wellicht zichzelf in de voet. Ik stap nú, vanwege mijns inziens
tot nu toe geringe kwaliteitsverbetering, niet over naar digitaal. Nogmaals, de beeldkwaliteit is misschien ietsje beter, maar niet dusdanig veel dat het mij al die investeringen, gepaard met al die beperkingen, waard is. En als ik dus voor elk toestel apart moet gaan betalen, lijkt satelliet me een aantrekkelijk alternatief.