Yup. En zo blijven we aan het vechten met de vooroordelen... Je moet gewoon zelf luisteren, dat zeggen de verstandigen hier toch ook telkens weer?
Anoniem: 100386 schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 09:20:
[...]
Als ik op diverse pagina's lees over buizenversterkers, dan krijg ik de indruk dat een buizenversterker een stuk minder precies is in zijn weergave. Zo lees ik over THD's van ca. 1% terwijl die Denon die ik noemde een THD heeft van ca. 0,05%. Daarnaast heeft ook een dergelijke Denon een heel erg mooie dynamiek.
Nee, dat is dikke onzin. Er staat op de voorgaande paginas genoeg over te lezen. Het gaat met name niet over de luide stukken (clipgedrag enzo) maar over de
zachte passages, low-level akoestische informatie, fasegedrag bla bla bla. THD zegt zegt weinig tot niets over de kwaliteit van de weergave (thd van een speaker is vele malen groter en daar valt blijkbaar niemand over).
Ga eerst even goed lezen voor je ouwe koeien gaat opdiepen.
Het enige waar ik liever geen buizen voor zou willen is voor surround. Dat is imho onnodig (surround is qua ruimtelijke informatie toch al anders) en het is een beetje erg energieverspilling. Maar dan nog; liever geen Denon.
Anoniem: 100386 schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 10:34:
Tja ach, geluid is natuurlijk altijd al voor een groot deel een "beleving", waardoor het dus berust op het gevoel van de luisteraar. Ik ben nu eenmaal iemand die meer van "letterlijke" reproductie houd, terwijl van buizen bekend is dat zij minder "letterlijk" reproduceren (door diverse vormen van distortion, goed zichtbaar in de grafieken in het door jou gelinkte artikel).
Weer zo'n vooroordeel! Ik houd ook van 'letterlijke reproductie' Als het hard en schel is opgenomen wil ik dat ook zo horen. Niet met een lievig sausje eroverheen. En dat doet mijn buizenversterker ook zo. Eerlijk en recht voor zijn raap, maar wel mooi en met alle minime details.
Overigens staat in één van de brieven van dat artikel een mooie opmerking: Dat een buizenversterker meer weg heeft van een muziekinstrument. En dat is niet waar ik naar op zoek ben (
mijn smaak dus

)
Dat is maar een dichterlijke opmerking, geen feit. Slappe hap, geen wetenschap. Ga toch zelf luisteren.
Ik zei
niet dat
vervorming niet erg is.
Doe ff niet zo flauw. Ik had het over THD vs intermodulatievervorming. Een versterker is geen muziekinstrument die zelf muziek bijmaakt, hij versterkt alleen. Het ontwerp is alijd een afweging van kwaden.
En mezelf voor de gek houden doe ik ook niet hoor. Ik heb genoeg ervaring om te weten wat goed en realistisch klinkt. Ik zou bijvoorbeeld nooit een cd-speler kopen alleen omdat er buizen inzitten, liever niet eigenlijk. Een phono voorversterker word ik ook niet warm van alleen omdat er buizen inzitten.
Dat ik deze versterker heb is puur omdat het beter klinkt. Ik was helemaal niet van plan een buizenversterker te kopen, maar het zgn 'wollige' buizengeluid had deze helemaal geen last van.
Dat bedoelde ik dus te zeggen.
[
Voor 117% gewijzigd door
Anoniem: 13443 op 06-07-2006 19:18
]