Welkom
....in het tweede deel van dit topic. Het is m`n eerste grote topicstart dus waarschijnlijk stelt het niet veel voor bij al die andere 'grote' topics. Ik denk dat dit niet zo`n probleem zal zijn omdat er volgens mij maar een handjevol GoTters gebruikers van de Intel Pentium D 805. Dit is in mijn ogen zonde en daarom hoop ik dat dit topic deze ondergewaardeerde processor in wat beter daglicht stelt.
Pentium D, wasda??
De pentium D is Intels visie op dualcore processing. Eigenlijk zou je moeten zeggen, het is het begin, want Intel heeft van de eerste serie DualCore processors een haastklus gemaakt om AMD voor te zijn. Dit is Intel inderdaad gelukt, maar er zitten dan ook wat schoonheidsfoutjes in de chip. Voorbeelden hiervan zijn de grote warmteafgifte en vooral de slechte implementatie van de 64bit instructies. Hier staan de volledige specs vanaf www.intel.com
sSpec Number: SL8ZH
Processor Frequency: 2.66 GHz
Bus Speed: 533 MHz
Bus/Core Ratio: 20
L2 Cache Size: 2 MB
L2 Cache Speed: 2.66 GHz
Core Voltage: 1.25V-1.400V
Thermal Guideline: 95.0W
Thermal Spec: 64.1°C
Package Type: 775 pin
Manufacturing Technology: 90 nm
Core Stepping: B0
CPUID String: 0F47h
Hieronder een quote uit een ander topic hier op tweakers waar het in detail staat uitgelegd
Maar waarom dan een 805 kopen?Wat is dual-core:
'HyperThreading' zodat de processoren 4 onafhankelijke 'threads' kunnen verwerken. (Twee 'threads' op de fysieke 'execution units' en 'threads' op de 2 logische 'execution units'.)
[afbeelding] Het schema hiernaast laat de 'Smithfield' zien.
Het zijn in feite 2 processoren in één behuizing.
Elke core bevat een 1MB L2 cache en heeft z'n eigen onafhankelijke 'bus interface'. Beide cores hebben een verbinding naar de front side bus (FSB).
De FSB draait op 800MHz en moet 2 cores voorzien van een verbinding met de chipset.
Er zijn ook dual-core processoren met HyperThreading.
Een 'HyperThreading processor' heeft maar één fysieke 'execution unit' maar kan wel 2 threads draaien omdat er een 2e logische execution unit in zit. Sommige dual-core processoren zullen ook 'HyperThreading' bevatten, elke core heeft dan
Men kan een interessant artikel vinden op Tweakers.net, genaamd Vergelijking dual-coretechnologie Intel en AMD
Omdat hij goedkoop is! De drempel om met twee cores te pjoeteren wordt zo wel behoorlijk laag gelegd. Zeker nu de D 930 ook is gekelderd in prijs!. Wat voor ons tweakers echter vooral meespeeld, is dat deze processor hartstikke goed overklokt. Kloksnelheden van 3,6GHz (dus 1GHz overklok) zijn eerder regel dan uitzondering. Sterker nog, ik durf te beweren dat elke 805 3,4GHz kan draaien!
Cool! Maar wat heb ik daar dan voor nodig?
Nou een moederbord, geheugen en natuurlijk de P-D 805
'oude' moederborden:
Met oude moederborden bedoel ik borden die nog gebruik maken van AGP en DDR1.

Dit moederbord is behoorlijk geliefd door tweakers die van een socket 478 of socket A system afkomen en nog bulten DDR1 en een high-end AGP kaart hebben. Dit moederbord maakt gebruikt van de Intel 865pe chipset. Er zijn echter wel een aantal problemen mee. GoT user eXoDuS heeft het zelfs voor elkaar gekregen zwarte vlekken op het PCB te genereren door 'alleen maar' de proc zonder voltage verhogingen op 3,4GHz te draaien. Dit komt onder andere doordat de stroomvoorziening voor de processor maar 3 van de 4 fasen gebruikt. Hierdoor worden een aantal condensatoren enorm heet. Dit komt natuurlijk de stabiliteit niet ten goede. Dit bord ondersteunt AGP en DDR1

Dit moederbord wordt niet veel gebruikt (ik heb het iig nog niet veel gezien hier op GoT). Het maakt gebruik van de VIA PT880 Ultra chipset. Deze chipset heeft evenveel functionaliteit als de 865pe chip met daarbij ook nog een PCIe x4 slot. Hier passen x16 videokaarten in en ondanks dat 4x weinig lijkt, is dit ruim genoeg voor hedendaagse videokaarten. Van instabiliteit is weinig te vinden op internet. Het enige wat dit moederbord een 'nadelig' imago bezorgd is de VIA chip. VIA boezemt bij veel gebruikers niet veel vertrouwen in omdat vooral de socket A chipsets (KT400

Dit moederbord is eigenlijk een P5P800SE maar dan op een blauw PCB en met een ASrock stickertje erop. Omdat ook ASrock (ten onrechte
Dit moederbord is gewoon weer een P5VD1-X met een ASrock stickertje. Mocht je een aversie hebben tegen Asus dan kan je dit bord overwegen. Wil je gewoon voor weinig geld een compleet moederbord dan is dit de keuze voor jou! Dit bord ondersteunt AGP DDR1 en PCIe.
Andere fabrikanten zullen ook dit soort moederborden hebben (dus met i865pe of PT880Ultra). Deze zullen alleen qua features (dus wel of geen firewire) verschillen van bovengenoemde. Performancewijs zal er weinig tot geen verschil tussen de borden zitten. Deze keuze moet je dan zelf maken of jij het waard vind of die 2 firewire poorten bijvoorbeeld 20 euro meer waard zijn.
"Nieuwe" moederborden:
Met nieuwe moederborden bedoel ik borden die alleen maar DDR2 en PCIe ondersteunen. Deze zijn gebaseerd op de SiS 656 chipset of de Intel i945P/G, i955x en i975x gebaseerd. Ik zal van elke chipset een moederbord nemen en beschrijven.

Als eerste noem ik de P5SD2-x. Dit moederbord is uitgerust met de redelijke onbekende SiS656 chipset. Veel mensen huiveren net als bij Via van de naam SiS. Voor Intel borden heb ik hier echter nog geen reden voor gevonden. SiS chipsets zijn over het algemeen zeer compleet, stabiel (op standaard snelheden) en vooral retegoedkoop. Zo ook de P5SD2-x. Dit bord staat voor 54 euro in de Pricewatch en is met alles uitgerust wat een moederbord in mijn ogen 'nieuw' maakt
[/url]
Dit bord van fabrikant MSI is met alle mogelijke technieken uitgerust. Firewire, PCIe en DDR2. Alles zit erop en eraan. Doordat dit bord de i945P chipset gebruikt is installeren van de P-D 805 (of welke Intel proc dan ook) een fluitje van een cent. Geen BIOS updates, gewoon erop plakken en gaan. De 945 is de budget versie van Intel 9xx reeks chipsets. Dit heeft uiteraard restricties voor het overklokken, maar omdat deze chipset zowieso 266FSB (1066QDR) aankan zal je die met een Pentium D 805 niet tegenkomen. Dit is het meest luxe moederbord uit de MSI stal dus het heeft meer dan genoeg overklok mogelijkheden. Hoe meer budget, hoe minder overklokopties er over het algemeen inzitten gebakken. Dit moederbord ondersteund DDR2 en PCIe.
Dit moederbord heb ik en maakt gebruik van de intel 955x. De op een na beste chipset van Intel. Veel tweakers kennen abit als overklok fabrikant. Nou ze hebben zich behoorlijk op dit moederbord uitgeleefd. Het BIOS puilt uit van de overklok functies en ik kan uit eigen ervaring melden dat dit bord geen moeite heeft met een 805 @ 3,6GHz op stock voltage. Lage VCore of zwarte vlekken op het moederbord zoals bij eXoDuS` P5P800SE zijn met dit bord niet in te denken. Een ander bekend i955x bord is de Asus P5WD2 Premium. Deze moederborden ondersteunen DDR2 en PCIe.

Het laatste moederbord dat ik bespreek is de P5WD2-E van Asus. Alleen de -E onderscheid dit bord van de 955x versie. Het bord beschikt echter over een i975x chipset en is daarmee het neusje van de zalm! Deze chipset schijnt op het Intel Bad Axe moederbord zelfs de Conroe te gaan ondersteunen! Op deze chip en om precies te zijn dit moederbord worden de hoogste overclocks gehaald. Xtreme Systems staat er vol van en men is het ervover eens. Wil je het beste van het beste, dan haal je een P5WD2-E. 'Goedkoop' dualcoren gaat nu echter niet meer op, de P5WD2-E kost namelijk bijna 2x zoveel als de P-D 805. Dit bord ondersteunt DDR2 en PCIe.
Zoals je ziet zijn de 'nieuwe' moederborden met heel wat meer 'poespas' uitgerust dan de 'oude'. Dit komt omdat je hier eigenlijk met het topsegment van Intel te doen hebt. De 805 en recente prijsdaling van de D930 hebben hier verandering in gebracht en Dual Core voor de massa beschikbaar gemaakt.

Allemaal leuk en aardig, maar hoe presteerd dat ding dan?
Renderen
Mensen die de 805 @ stock gebruiken om bijvoorbeeld te renderen zullen een enorme boost merken tov. singlecore CPU`s. Hieronder een grafiekje waar het single - dualcore verschil tijdens renderen duidelijk wordt

Zoals je ziet presteerd de CPU ondermaats als je `m vergelijkt met een X2 3800+. Daarom moet je zo`n CPU ook OVERCLOCKEN

Ja jullie zien het goed, de 130 euro kostende 805 rendert hier bijna een 1000E kostende FX60 eruit! Dat zijn nog eens getallen
Gamen
Er zijn mensen die natuurlijk ook anders renderen, namelijk tijdens een heftig potje fraggen! Voor gamers is deze CPU @ stock wederom niet echt interessant:

Wordt echter de CPU op z`n staart getrapt, dan verschijnt het volgende plaatje (wederom te groot voor het forum dus weer een link)

Ook hier moet alleen de FX60 voorgelaten worden. Bedenk ook hier weer het prijskaartje van beide processoren!
Wow Mike, wat een geweldige uitvinding, zit er dan ECHT geen addertje onder het gras??
Nou tom, dat zal ik je vertellen. Ergens bovenaan heb ik je verteld over de warmteafgifte van de eerste generatie Pentiums D (Pentia D
Wil je wel echter kietelen, dan moet je rekening houden met het stroomverbruik. Dit begint dan namelijk ernstige proporties aan te nemen. Een Pentium D 805 op 4,10GHz verbruikt 125 Ampére op 1.7Volt wat neerkomt op 210 WATT Als je je geen beeld bij dit stroomverbruik kan maken zal ik een voorbeeldje geven. Een Sempron64 3000+ systeem met 6600GT en 1 hardeschijf en 1 dvd drive verbruikt @ load ongeveer 210 Watt. Dit bereikt een Pentium D dus in z`n eentje! Je gehele systeemwattage komt ongeveer rond de 400Watt uit als je mid-end videokaarten en 2 hardeschijven gebruikt. Gebruik je een X1900XT of iets dergelijks, dan loopt het aardig richting de 500Watt. Dat is voor de energiekenners een HALVE KILOWATT!!!
Wat moet ik verder nog weten?
Om de processor deze enorme stroom van 125A te leveren krijgen de stroomcircuits op het moederbord het aardig te verduren. 'nieuwe' moederborden zijn hier aardig op voorbereid maar 'oude' moederborden als de P5P800SE trekken dit niet helemaal lekker. Als gevolg hiervan kan het moederbord behoorlijk verkleuren:

Een voeding van minimaal 350Watt is dan ook VERPLICHT. Qtec, Sweex of NoName voedingen zijn VERBODEN! Ook al staat er 650Watt op, deze voedingen hebben zwakke voedingslijnen die nooit en te nimmer 125A kunnen leveren! Neem een goed merk als Tagan, Enermax, Coolermaster of AOpen. Dit topic is verder niet voor voedingsvragen, daar is dit topic voor!
Dit topic is er om mensen die twijfelen over de aanschaf van de P-D 805 over de streep te trekken
je core clock vermelden (liefst met CPU-z verificatie) |
vermelden welk moederbord je gebruikt |
je geheugenbandbreedte (uit everest |
Stabiel of SS (suicide shot) |
Koeling (Lucht of water of Extreme) |
Voltage |
gemaild kan worden naar: got AT ehoekstra DOT speedlinq DOT nl
/me OC resultaten
# | Core Clock | Moederbord | geheugenBB | Stabiel/SS | Koeling | Voltage | Door | |||||||
1 | 4000 | Asus P5ND2-SLI | 6128MB/s | Stabiel | Air | 1,40V | VCS 2 | |||||||
2 | 3900 | Asus P5ND2-SLI | 6179MB/s | Stabiel | Air | 1.44V | Bapemania | |||||||
3 | 3900 | Asus P5ND2 SLI | 5234MB/s | Stabiel | Air | 1.46V | mad-dog | |||||||
4 | 3606 | Asus P5LD2 | 5113MB/s | Stabiel | Air | 1.375V | VCS 1 | |||||||
5 | 3600 | Asus P5P800se | 4539MB/s | Stabiel | Air | 1.49V | Jantje88 |
Veel plezier in dit topic en zoals ze bij intel zeggen:

Zoals gezegd mijn eerste topicstart dus graag C&C maar wel gematigd
/me © P43000
[ Voor 67% gewijzigd door -ErikE- op 05-06-2006 11:36 ]