De Pentium D 805, de nieuwe overklokkoning? Deel 2

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 3.280 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-05 23:00
Afbeeldingslocatie: http://img129.imageshack.us/img129/2407/805doos7ha.jpg

Welkom
....in het tweede deel van dit topic. Het is m`n eerste grote topicstart dus waarschijnlijk stelt het niet veel voor bij al die andere 'grote' topics. Ik denk dat dit niet zo`n probleem zal zijn omdat er volgens mij maar een handjevol GoTters gebruikers van de Intel Pentium D 805. Dit is in mijn ogen zonde en daarom hoop ik dat dit topic deze ondergewaardeerde processor in wat beter daglicht stelt.

Pentium D, wasda??
De pentium D is Intels visie op dualcore processing. Eigenlijk zou je moeten zeggen, het is het begin, want Intel heeft van de eerste serie DualCore processors een haastklus gemaakt om AMD voor te zijn. Dit is Intel inderdaad gelukt, maar er zitten dan ook wat schoonheidsfoutjes in de chip. Voorbeelden hiervan zijn de grote warmteafgifte en vooral de slechte implementatie van de 64bit instructies. Hier staan de volledige specs vanaf www.intel.com

sSpec Number: SL8ZH
Processor Frequency: 2.66 GHz
Bus Speed: 533 MHz
Bus/Core Ratio: 20
L2 Cache Size: 2 MB
L2 Cache Speed: 2.66 GHz
Core Voltage: 1.25V-1.400V
Thermal Guideline: 95.0W
Thermal Spec: 64.1°C
Package Type: 775 pin
Manufacturing Technology: 90 nm
Core Stepping: B0
CPUID String: 0F47h

Hieronder een quote uit een ander topic hier op tweakers waar het in detail staat uitgelegd
Wat is dual-core :? :
[afbeelding]Het schema hiernaast laat de 'Smithfield' zien.
Het zijn in feite 2 processoren in één behuizing.

Elke core bevat een 1MB L2 cache en heeft z'n eigen onafhankelijke 'bus interface'. Beide cores hebben een verbinding naar de front side bus (FSB).
De FSB draait op 800MHz en moet 2 cores voorzien van een verbinding met de chipset.

Er zijn ook dual-core processoren met HyperThreading.
Een 'HyperThreading processor' heeft maar één fysieke 'execution unit' maar kan wel 2 threads draaien omdat er een 2e logische execution unit in zit. Sommige dual-core processoren zullen ook 'HyperThreading' bevatten, elke core heeft dan
'HyperThreading' zodat de processoren 4 onafhankelijke 'threads' kunnen verwerken. (Twee 'threads' op de fysieke 'execution units' en 'threads' op de 2 logische 'execution units'.)

Men kan een interessant artikel vinden op Tweakers.net, genaamd Vergelijking dual-coretechnologie Intel en AMD
Maar waarom dan een 805 kopen?
Omdat hij goedkoop is! De drempel om met twee cores te pjoeteren wordt zo wel behoorlijk laag gelegd. Zeker nu de D 930 ook is gekelderd in prijs!. Wat voor ons tweakers echter vooral meespeeld, is dat deze processor hartstikke goed overklokt. Kloksnelheden van 3,6GHz (dus 1GHz overklok) zijn eerder regel dan uitzondering. Sterker nog, ik durf te beweren dat elke 805 3,4GHz kan draaien!

Cool! Maar wat heb ik daar dan voor nodig?
Nou een moederbord, geheugen en natuurlijk de P-D 805 ;) Hieronder zal ik enkele moederbord kort toelichten zodat je hier je keuze uit kunt maken. Om te beginnen heb je twee mogelijkheden: 1. Alles nieuw dus DDR2 en PCIe of 2. DDR1 en AGP gebruiken.

'oude' moederborden:
Met oude moederborden bedoel ik borden die nog gebruik maken van AGP en DDR1.

Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/999%5Cimages%5Cproducts%5C629%5C629_m.jpg

Dit moederbord is behoorlijk geliefd door tweakers die van een socket 478 of socket A system afkomen en nog bulten DDR1 en een high-end AGP kaart hebben. Dit moederbord maakt gebruikt van de Intel 865pe chipset. Er zijn echter wel een aantal problemen mee. GoT user eXoDuS heeft het zelfs voor elkaar gekregen zwarte vlekken op het PCB te genereren door 'alleen maar' de proc zonder voltage verhogingen op 3,4GHz te draaien. Dit komt onder andere doordat de stroomvoorziening voor de processor maar 3 van de 4 fasen gebruikt. Hierdoor worden een aantal condensatoren enorm heet. Dit komt natuurlijk de stabiliteit niet ten goede. Dit bord ondersteunt AGP en DDR1

Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/999%5Cimages%5Cproducts%5C584%5C584_m.jpg

Dit moederbord wordt niet veel gebruikt (ik heb het iig nog niet veel gezien hier op GoT). Het maakt gebruik van de VIA PT880 Ultra chipset. Deze chipset heeft evenveel functionaliteit als de 865pe chip met daarbij ook nog een PCIe x4 slot. Hier passen x16 videokaarten in en ondanks dat 4x weinig lijkt, is dit ruim genoeg voor hedendaagse videokaarten. Van instabiliteit is weinig te vinden op internet. Het enige wat dit moederbord een 'nadelig' imago bezorgd is de VIA chip. VIA boezemt bij veel gebruikers niet veel vertrouwen in omdat vooral de socket A chipsets (KT400 :X ) niet al te best presteerde. Bij Intel systemen gaat dit echter meestal wel goed dus voor mij is dit geen reden dit bord niet te kiezen. Ook dit bord ondersteunt AGP, DDR1 en PCIe

Dit moederbord is eigenlijk een P5P800SE maar dan op een blauw PCB en met een ASrock stickertje erop. Omdat ook ASrock (ten onrechte :? ) bekend staat als onbetrouwbaar merk, wordt dit bord niet veel gebruikt. Pluspunten zijn de lage prijs. Dit bord ondersteunt ook AGP en DDR1.

Dit moederbord is gewoon weer een P5VD1-X met een ASrock stickertje. Mocht je een aversie hebben tegen Asus dan kan je dit bord overwegen. Wil je gewoon voor weinig geld een compleet moederbord dan is dit de keuze voor jou! Dit bord ondersteunt AGP DDR1 en PCIe.

Andere fabrikanten zullen ook dit soort moederborden hebben (dus met i865pe of PT880Ultra). Deze zullen alleen qua features (dus wel of geen firewire) verschillen van bovengenoemde. Performancewijs zal er weinig tot geen verschil tussen de borden zitten. Deze keuze moet je dan zelf maken of jij het waard vind of die 2 firewire poorten bijvoorbeeld 20 euro meer waard zijn.

"Nieuwe" moederborden:
Met nieuwe moederborden bedoel ik borden die alleen maar DDR2 en PCIe ondersteunen. Deze zijn gebaseerd op de SiS 656 chipset of de Intel i945P/G, i955x en i975x gebaseerd. Ik zal van elke chipset een moederbord nemen en beschrijven.

Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/999%5Cimages%5Cproducts%5C807%5C807_m.jpg

Als eerste noem ik de P5SD2-x. Dit moederbord is uitgerust met de redelijke onbekende SiS656 chipset. Veel mensen huiveren net als bij Via van de naam SiS. Voor Intel borden heb ik hier echter nog geen reden voor gevonden. SiS chipsets zijn over het algemeen zeer compleet, stabiel (op standaard snelheden) en vooral retegoedkoop. Zo ook de P5SD2-x. Dit bord staat voor 54 euro in de Pricewatch en is met alles uitgerust wat een moederbord in mijn ogen 'nieuw' maakt ;) Support voor Dual Core processoren, Dual Channel DDR2 533 en 667 geheugen en natuurlijk PCIe x16 en x1. Verder heeft dit bord Gb Lan en uiteraard sound onboard. Voor Dual Core on a budget is dit zeker een aanrader!

[/url]

Dit bord van fabrikant MSI is met alle mogelijke technieken uitgerust. Firewire, PCIe en DDR2. Alles zit erop en eraan. Doordat dit bord de i945P chipset gebruikt is installeren van de P-D 805 (of welke Intel proc dan ook) een fluitje van een cent. Geen BIOS updates, gewoon erop plakken en gaan. De 945 is de budget versie van Intel 9xx reeks chipsets. Dit heeft uiteraard restricties voor het overklokken, maar omdat deze chipset zowieso 266FSB (1066QDR) aankan zal je die met een Pentium D 805 niet tegenkomen. Dit is het meest luxe moederbord uit de MSI stal dus het heeft meer dan genoeg overklok mogelijkheden. Hoe meer budget, hoe minder overklokopties er over het algemeen inzitten gebakken. Dit moederbord ondersteund DDR2 en PCIe.

Dit moederbord heb ik en maakt gebruik van de intel 955x. De op een na beste chipset van Intel. Veel tweakers kennen abit als overklok fabrikant. Nou ze hebben zich behoorlijk op dit moederbord uitgeleefd. Het BIOS puilt uit van de overklok functies en ik kan uit eigen ervaring melden dat dit bord geen moeite heeft met een 805 @ 3,6GHz op stock voltage. Lage VCore of zwarte vlekken op het moederbord zoals bij eXoDuS` P5P800SE zijn met dit bord niet in te denken. Een ander bekend i955x bord is de Asus P5WD2 Premium. Deze moederborden ondersteunen DDR2 en PCIe.

Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/999%5Cimages%5Cproducts%5C981%5C981_s.jpg

Het laatste moederbord dat ik bespreek is de P5WD2-E van Asus. Alleen de -E onderscheid dit bord van de 955x versie. Het bord beschikt echter over een i975x chipset en is daarmee het neusje van de zalm! Deze chipset schijnt op het Intel Bad Axe moederbord zelfs de Conroe te gaan ondersteunen! Op deze chip en om precies te zijn dit moederbord worden de hoogste overclocks gehaald. Xtreme Systems staat er vol van en men is het ervover eens. Wil je het beste van het beste, dan haal je een P5WD2-E. 'Goedkoop' dualcoren gaat nu echter niet meer op, de P5WD2-E kost namelijk bijna 2x zoveel als de P-D 805. Dit bord ondersteunt DDR2 en PCIe.

Zoals je ziet zijn de 'nieuwe' moederborden met heel wat meer 'poespas' uitgerust dan de 'oude'. Dit komt omdat je hier eigenlijk met het topsegment van Intel te doen hebt. De 805 en recente prijsdaling van de D930 hebben hier verandering in gebracht en Dual Core voor de massa beschikbaar gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://www.nickles.de/stories/images/mn/new2/fullsize/cpu-intel-pentium-d.jpg

Allemaal leuk en aardig, maar hoe presteerd dat ding dan?

Renderen
Mensen die de 805 @ stock gebruiken om bijvoorbeeld te renderen zullen een enorme boost merken tov. singlecore CPU`s. Hieronder een grafiekje waar het single - dualcore verschil tijdens renderen duidelijk wordt
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/pentium%20d%20805_040606110419/11498.png

Zoals je ziet presteerd de CPU ondermaats als je `m vergelijkt met een X2 3800+. Daarom moet je zo`n CPU ook OVERCLOCKEN }) }) Dan komen de grafiekjes er heel anders uit te zien! Hieronder een hele grote grafiek waar in eht rood de P-D 805 in verschillende gradaties van snelheid te zien is.

Afbeeldingslocatie: http://img134.imageshack.us/img134/8135/renderen8054bd.th.png

Ja jullie zien het goed, de 130 euro kostende 805 rendert hier bijna een 1000E kostende FX60 eruit! Dat zijn nog eens getallen ;)

Gamen
Er zijn mensen die natuurlijk ook anders renderen, namelijk tijdens een heftig potje fraggen! Voor gamers is deze CPU @ stock wederom niet echt interessant:
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/pentium%20d%20805_040606110419/11502.png

Wordt echter de CPU op z`n staart getrapt, dan verschijnt het volgende plaatje (wederom te groot voor het forum dus weer een link)

Afbeeldingslocatie: http://img129.imageshack.us/img129/297/gamen8059ib.th.png]

Ook hier moet alleen de FX60 voorgelaten worden. Bedenk ook hier weer het prijskaartje van beide processoren!

Wow Mike, wat een geweldige uitvinding, zit er dan ECHT geen addertje onder het gras??
Nou tom, dat zal ik je vertellen. Ergens bovenaan heb ik je verteld over de warmteafgifte van de eerste generatie Pentiums D (Pentia D :? ). Op stocksnelheden is de 805 lekker koel en zelfs mensen met stock koelers zitten in de relatieve rust. Je zit echter ook vaak te wachten. Dit komt door de FSB die slecht 533MHz bedraagt. Ook is de multiplier gelocked!!, makkelijk overclocken dmv multiplier verhogen zit er dus NIET in. Kortweg gezegd, als je een SNELLE processor wil, zonder overklokken is de P-D 805 niet jou processor.

Wil je wel echter kietelen, dan moet je rekening houden met het stroomverbruik. Dit begint dan namelijk ernstige proporties aan te nemen. Een Pentium D 805 op 4,10GHz verbruikt 125 Ampére op 1.7Volt wat neerkomt op 210 WATT Als je je geen beeld bij dit stroomverbruik kan maken zal ik een voorbeeldje geven. Een Sempron64 3000+ systeem met 6600GT en 1 hardeschijf en 1 dvd drive verbruikt @ load ongeveer 210 Watt. Dit bereikt een Pentium D dus in z`n eentje! Je gehele systeemwattage komt ongeveer rond de 400Watt uit als je mid-end videokaarten en 2 hardeschijven gebruikt. Gebruik je een X1900XT of iets dergelijks, dan loopt het aardig richting de 500Watt. Dat is voor de energiekenners een HALVE KILOWATT!!!

Wat moet ik verder nog weten?
Om de processor deze enorme stroom van 125A te leveren krijgen de stroomcircuits op het moederbord het aardig te verduren. 'nieuwe' moederborden zijn hier aardig op voorbereid maar 'oude' moederborden als de P5P800SE trekken dit niet helemaal lekker. Als gevolg hiervan kan het moederbord behoorlijk verkleuren: Afbeeldingslocatie: http://images.dutch-ix.nl/cpu/2.jpg

Een voeding van minimaal 350Watt is dan ook VERPLICHT. Qtec, Sweex of NoName voedingen zijn VERBODEN! Ook al staat er 650Watt op, deze voedingen hebben zwakke voedingslijnen die nooit en te nimmer 125A kunnen leveren! Neem een goed merk als Tagan, Enermax, Coolermaster of AOpen. Dit topic is verder niet voor voedingsvragen, daar is dit topic voor!

Dit topic is er om mensen die twijfelen over de aanschaf van de P-D 805 over de streep te trekken 8) Hier kun je je eventuele problemen die je tegenkomt met OVERCLOCKEN neerplaatsen en ook je successen melden. Er is namelijk nu ook een Ranglijst voor de hoogste overclock. Stuur mij een mailtje met hierin vermeld:

je core clock vermelden (liefst met CPU-z verificatie)
vermelden welk moederbord je gebruikt
je geheugenbandbreedte (uit everest ;) )
Stabiel of SS (suicide shot)
Koeling (Lucht of water of Extreme)
Voltage

gemaild kan worden naar: got AT ehoekstra DOT speedlinq DOT nl

/me OC resultaten

#Core ClockMoederbordgeheugenBBStabiel/SSKoelingVoltageDoor
14000Asus P5ND2-SLI6128MB/sStabielAir1,40VVCS 2
23900Asus P5ND2-SLI6179MB/sStabielAir1.44VBapemania
33900Asus P5ND2 SLI5234MB/sStabielAir1.46Vmad-dog
43606Asus P5LD25113MB/sStabielAir1.375VVCS 1
53600Asus P5P800se4539MB/sStabielAir1.49VJantje88

Veel plezier in dit topic en zoals ze bij intel zeggen:

Afbeeldingslocatie: http://www.ospreydesign.com/foreword/archives/intel_logo_new.jpg

Zoals gezegd mijn eerste topicstart dus graag C&C maar wel gematigd :*)

/me © P43000

[ Voor 67% gewijzigd door -ErikE- op 05-06-2006 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
gereserveerd voor de updatelijst, mochten jullie dingen in de TS vinden die er niet horen, meld het en ik pas het aan!

- THG linkjes gefixt, bedankt cpec
- Specs van de 805 erin gezet, bedankt iH8
- OC lijst geupdate, bedankt VCS
- P5SD2-x toegevoegd, bedankt Nielson

- VCS heeft de 4GHz bereikt _/-\o_ _/-\o_

- NEWSFLASH P5VD1-x ondersteunt GEEN VCORE verhogingen, volt mod tutorial al wel bekend!

[ Voor 84% gewijzigd door -ErikE- op 03-06-2006 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-05 13:42
Heeft deze processor ook Vanderpool Technology aan boord?
Dat zou 'm namelijk uitermate geschikt maken voor (web) server toepassingen. Al komt het overklok-aspect dan niet zo erg naar voren... :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125679

Nette topicstart, volgens mij ben ik nu definitief overtuigd :) >:)
Oja, de links naar de plaatjes @ tomshardware werken niet, misschien even fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:51
Ik zal eens kijken of ik een plaatsje in de top 5 kan vasthouden, met een ASRock moederbord en de boxed koeler. Moet makkelijk kunnen aangezien 3.65 GHz geen probleem was op 1.28 volt :)

Het is alleen jammer dat ik geen voltages kan aanpassen op dat bordje.

P43000 kan jouw 805 niet harder dan 3400 MHz op 1.3 volt?

mm, laat maar gevonden
Helaas is mijn mobo toch niet zo ideaal als ik eerst dacht.... Voor 800MHz FSB CPU`s schijnt het een heerlijk bord te zijn (heb ik ook gemerkt, 530J @ 4,5GHz ), echter met 533MHz FSB CPU`s kom je niet verder dan 170 MHz (3,4GHz op een 805 dus). Dit heb ik dus gemerkt. De pc crasht dan HARD en de enige manier op weer op te starten is stroomkabel eruit te trekken en BIOS resetten. Als hij anders crasht (bij 170MHz en 1V VCore ) dan hoef je alleen opnieuw te starten en alles is weer ok.
Dat is jammer, ik weet wel zeker dat die processor wel harder kan.

[ Voor 52% gewijzigd door WillemJanJansen op 08-05-2006 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111211

erg mooie proc idd, en ik begin me af te vragen waarom ik destijds niet voor de D805 ben gegaan maar voor de 506 :P voor die paar euro's meerprijs had ik graag een extra core gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-04 15:29

frankknopers

Goud is geen geld

Zeer goede topicstart! Ik begin al bijna te neigen om zo'n 805 te kopen, maar ik kan ook doorsparen voor de Conroe. Zolang ik zelf niet de stroomrekening hoef te betalen is deze CPU wel aantrekkelijk...

Even doorsparen nog, want ik heb liever een nieuw platform met DDR2 en PCI-e, ik zit nu nog op een socket 478 met AGP en 4xDDR...

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

TD-er schreef op maandag 08 mei 2006 @ 15:45:
Heeft deze processor ook Vanderpool Technology aan boord?
volledige specs zijn misschien wel fijn in de TS;

sSpec Number:SL8ZH
Processor Frequency:2.66 GHz
Bus Speed:533 MHz
Bus/Core Ratio:20
L2 Cache Size:2 MB
L2 Cache Speed:2.66 GHz
Core Voltage:1.25V-1.400V
Thermal Guideline:95.0W
Thermal Spec:64.1°C
Package Type:775 pin
Manufacturing Technology:90 nm
Core Stepping:B0
CPUID String:0F47h
Spec Update:http://www.intel.com/design/PentiumD/documentation.htm
Product Order Codes:[td/]
Box Order Code:BX80551PE2666FN
OEM Order Code:HH80551PE0672MN

Notes:
This is an Intel® Pentium® D processor 805.
Platform Compatibility Guide for this processor is 05A.
These parts support Intel® Extended Memory 64 Technology (EM64T).
These parts do not include Hyper-Threading Technology.
These parts support Execute Disable Bit Feature (NX).
This is a dual-core processor.
This processor is not compatible with Intel® Viiv™ technology.

Aunt bunny is coming to get me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-03 14:19
De P-D 805 icm. het MSI 945P bord (uit de topicstart) heeft mijn interesse te pakken... :)
Als je er 800Mhz. DDR2 bij koopt, dan maak je goede kans om de 805 te kunnen opschroeven naar een 800mhz FSB... Ook een pluspunt is dat je tzt. je cpu kan vervangen door een nieuwe Intel Core Duo, die (aldus de balusc site) ook op socket 775 gaat uitkomen.

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waterking
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-01 12:23
ja maar die gaat niet draaien op dat msi bordje :P

klik hier voor de specs van m'n systeem || ook al is INTEL nog zo snel AMD achterhaalt hem wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb net mijn oude PIV 3ghz 530 eruit gegooid en deze Intel Pentium D 805 erin gezet. Ik heb zelf een Gigabyte 8I945P Pro moederbord maar mijn CIA2 (overklokkingstool) wil niet vooruit. Ik kom niet boven de 2.66 en dan crasht mijn bios al. Maar op een Asus P5SD2-X had de 805 met de standaard koeling kon deze cpu al zo 3 ghz draaien. Mijn Gigabyte mb krijgt gelukkig over een paar dagen 667 geheugen ipv 400 en ga ik toch proberen deze processor naar een hogere snelheid te krijgen met luchtkoeling.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:58
Misschien is dit bordje ook nog wel interessant in de categorie 'nieuwe' borden, heeft DDR2 en PCI-e en is behoorlijk goedkoop. Weet alleen niet in hoeverre je ermee kunt overklokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveltoorn
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-05 09:46
Ziet er goed uit je TS.

BTW u heeft mail.

Enphase Evory-S / 9x IQ7+ / 9x REC TWIN PEAK 4 BLACK 360Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poepkop
  • Laatst online: 19-04-2021
Je hebt een zeer net topic van mijn oude topic gemaakt. _/-\o_

Athlon X8 3,6ghz 15000+ | 4 x 4GB PC 21000 | 2 x 4TB... < das pas patsen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveltoorn
  • Laatst online: 17-05 09:46
GoldieLox schreef op maandag 08 mei 2006 @ 17:54:
De P-D 805 icm. het MSI 945P bord (uit de topicstart) heeft mijn interesse te pakken... :)
Als je er 800Mhz. DDR2 bij koopt, dan maak je goede kans om de 805 te kunnen opschroeven naar een 800mhz FSB...
Leg eens uit ? Of heb je nog niet van "dividers" gehoord, als je 3:5 [ fsb:mem ] draaid zou je het ook kunnen met DDR667 ( @ stock speed ) :r

Enphase Evory-S / 9x IQ7+ / 9x REC TWIN PEAK 4 BLACK 360Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-04 09:18

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Het is in het vorige topic even kort aangehaald maar is er bekend dat de 9xx serie flink in prijs is verlaagd? Wat ik hiermee wil zeggen is dat een 805 echt niet meer interessant is als een week terug.

De C1 revisie biedt nu weer EIST zodat de laagste mogelijke multiplier 12 is en hij verbruikt dik 50 watt minder dan welke 8xx dan ook!!!!!!!

Check de pricewatch zou ik zeggen bij de 930 en zelfs de 950 is interessant (920 is te duur en is ook "end-of-life").

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 171576

Erg mooie topicstart, vooral heel erg makkelijk die overclockgegevens... Kan normaal heel erg tijd-
rovend zijn om dat zelf uit te zoeken, en de mensen weten zo waar ze ongeveer aan toe zijn. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
Djoekie schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 09:12:
Het is in het vorige topic even kort aangehaald maar is er bekend dat de 9xx serie flink in prijs is verlaagd? Wat ik hiermee wil zeggen is dat een 805 echt niet meer interessant is als een week terug.

De C1 revisie biedt nu weer EIST zodat de laagste mogelijke multiplier 12 is en hij verbruikt dik 50 watt minder dan welke 8xx dan ook!!!!!!!

Check de pricewatch zou ik zeggen bij de 930 en zelfs de 950 is interessant (920 is te duur en is ook "end-of-life").
Er staat in de TS dat inderdaad de 930 ook heel interessant is. Deze kost inmiddels nog maar zo`n 190E. Je moet inderdaad zoeken naar de C1 revisie anders heb je geen EIST.

@VCS: staat erin! ;)
@ allen: CPU-Z benchmarken mensen!!! ;)

edit: de THG links zijn weer stoek, vanmiddag/vanavond ga ik ze zelf wel even ergens uploaden, want dit werkt ook niet :(

[ Voor 8% gewijzigd door -ErikE- op 09-05-2006 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik zal die van mij eens wat verder clocken, ik doe op 1,25v stabiel 3400mhz. Even wat ophogen met goede koeling op die brakke condensatoren van die P5P800SE van me moet hij wel een stuk hoger kunnen komen 8)7
Stuur je van t weekend wel de resultaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Bendtner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:05
Ik ga morgen dus dit beestje aanschaffen, samen met een P5P800 SE moederbord (dan kan ik mijn 1GB XMS DDR en NVidia AGP VGA meenemen...)

Maar wat is nou de optimale configuratie qua overklokken met DDR1 en deze CPU qua FSB/Multiplier (ik las dat die P5p800 Se je cpu unlockt)

en qua dividers?

Ik ben hier nogal een n00b in :P

Over VIA chipsets was men hier echte rniet echt te spreken, heb ik gemerkt..
En is Ex0dus de enige tweaker hier die problemen ondervindt met de P5P800SE?

Het leek mij namelijk een ideaal bordje als ik de specs en de prijs zo bekijk :9

[ Voor 33% gewijzigd door Lord Bendtner op 09-05-2006 18:16 ]

Better, Best, Bendtner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
Jantje88 schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 17:45:
Ik ga morgen dus dit beestje aanschaffen, samen met een P5P800 SE moederbord (dan kan ik mijn 1GB XMS DDR en NVidia AGP VGA meenemen...)
Zou je gezien de problemen van eXodus niet een ander moederbord proberen? Ik zou eentje met Via chip proberen als ik jou was. Dan kan daar gelijk info van jou in de SP.
Maar wat is nou de optimale configuratie qua overklokken met DDR1 en deze CPU qua FSB/Multiplier (ik las dat die P5p800 Se je cpu unlockt)/ en qua dividers?
Dit is onzin, zoals in de SP staat is de CPU gelocked! Welk plankje je er onder zet, alles blijft gelocked. Wil je een unlockte CPU dan moet je toch een 840, 850, 930 of nog hoger aanschaffen.
bij voorbaat dank
hoeft int vervolg niet, we zijn hier om mekaar te helpen en doen het graag :*)
eX0duS schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 18:46:
Ik weet niet of andere boardjes het beter doen (tjah welk boardje heb je nog meer met DDR en AGP...?)...
Zie de vernieuwde SP ;)

[ Voor 13% gewijzigd door -ErikE- op 09-05-2006 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Laatst online: 16-05 21:01
Koop ajb niet de p5p... Ik weet niet of andere boardjes het beter doen (tjah welk boardje heb je nog meer met DDR en AGP...?)...

Je kunt best overklokken, alleen onder full load zakt je vcore zo drastisch in dat ie het op een gegeven moment toch niet trekt.. Idle is ie rock solid @ zoveel ghz, maar onder load, dan trekt ie het niet zo lang...

[ Voor 47% gewijzigd door eX0duS op 09-05-2006 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Bendtner
Dit heb ik begrepen uit je eerdere posts, Ex0dus. Maar is dit niet te vermijden door gewoon een sterke voeding aan je mobo te hangen? Ik heb nu namelijk een Coolermaster 450W. Denk je dat dit gaat werken?

Better, Best, Bendtner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
Jantje88 schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 18:49:
Dit heb ik begrepen uit je eerdere posts, Ex0dus. Maar is dit niet te vermijden door gewoon een sterke voeding aan je mobo te hangen? Ik heb nu namelijk een Coolermaster 450W. Denk je dat dit gaat werken?
Dit komt niet door de sterke / zwakke voeding van Ex0dus, maar doordat Asus bezuinigd heeft op de voeding van de CPU. Er worden van de 4 maar 3 fases gebruikt. Dit zorgt ervoor dat je VCore gigantisch inzakt, hoeveel ampére je er ook doorheen jaagd.

Doe ons en jezelf een plezier en pak een bord met Via 880 Ultra. Dan heb je alles wat de P5P800se ook heeft + PCIe x4, dus je kan er ook nog een PCIe kaart op doen als je AGP kaartje je niet meer bevalt en je geen zin hebt om een 7800GS te kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door -ErikE- op 09-05-2006 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Bendtner
Hier stond heel veel, maar dat is irrelevant :P

[ Voor 171% gewijzigd door Lord Bendtner op 10-05-2006 18:12 ]

Better, Best, Bendtner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
bestje jantje88, waarom zo moeilijk doen als er twee moederborden zijn die prima aan je eisen voldoen. De Asus P5VD1-x of de Asrock 775Dual -880pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:35

Thandor

SilverStreak

Over de ASRock 775Dual-880Pro heb ik in het vorige topic ook een post over gemaakt. Wellicht is het interessant om deze te lezen. Zie deze link :)

Let er overigens op dat je eerst benchmarks/reviews leest voordat je het product daadwerkelijk koopt. Sommige borden met een nieuwere chipset mogen dan wel een AGP slot hebben maar dat zegt niet alles. Ook niet als er AGP8x bij staat. Sommige moederborden hebben het AGP slot simpelweg op de PCI-Bus gezet waardoor alle snelheid verloren gaat.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Bendtner
Ik heb alsnog de P5P800 Se aangeschaft, simpelweg omdat ik geen andere keuze had. Meteen de nieuwste bios erin gegooid, alhoewel hij mijn D805 met stock bios ook al pakte (en de verkoper zei dat doet ie niet..)

Edit:

Ok; eerst maar es in kleine stapjes :9

Ik heb case aan één kant losgemaakt om het mobo te kunnen blijven voelen en dat ding wordt nu al überwarm. Maarja die dingen die warm worden op dit mobo mochten dacht ik 100 graden worden en zolang ik geen vlekken zie verschijnen of instabiliteit bemerk, ga ik met een gerust hart verder :).

1. 2.8Ghz (''140'') en lijkt stabiel @ stock v (1.336) Temp:53.
2. 2.9Ghz (''145'') en lijkt stabiel @ stock v (1.336) Temp:48.
3. 3.0Ghz (''150'') en lijkt stavbiel @ stock v (1.336) Temp: 50.

Overigens staat dit voltage vast en schommelt het *niet*.

Maar boven de FSB van 150 gaat het fout @ stock voltage.. veel errors in windows :@.
Moet ik mijn Vcore verhogen? Of is het een temp issue? (Liijkt me niet..)
Hoe moet ik eigenlijk mijn mem laten lopen? Op auto? (= dus 150) of ik kan losse snelheden selecteren van 266 of 333 mhz... (maar ik heb pc3200 XMS DDR :/ )

Hier snap ik dus niks van.. :|

Verder is het verschil in windows met die Xp3000+ echt ongeloofelijk :9~ :9 Wat een kracht heeft dit ding zeg :9 Multitasking all the way! In games kan ik het nog niet ech testen, aangezien ik nog niet de beschikking heb over een degelijke VGA (maar die is onderweg :P)

[ Voor 187% gewijzigd door Lord Bendtner op 10-05-2006 19:34 ]

Better, Best, Bendtner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
Jantje88 schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 18:06:
Ik heb alsnog de P5P800 Se aangeschaft, simpelweg omdat ik geen andere keuze had. Meteen de nieuwste bios erin gegooid, alhoewel hij mijn D805 met stock bios ook al pakte (en de verkoper zei dat doet ie niet..)
Dit is logisch, de P-D serie wordt standaard ondersteunt door de P5P800se
Maarja die dingen die warm worden op dit mobo mochten dacht ik 100 graden worden en zolang ik geen vlekken zie verschijnen of instabiliteit bemerk, ga ik met een gerust hart verder :).
Een condensator heeft geen temperatuur sensor, voel maar eens aan die dingen, dan voel je wel dat ze loei warm worden. Die dingen waar je de temperatuur van meet, (wss PWM ofzoiets), zijn de MOSFet transistors waarvan er maar 3 van de 4 gebruikt worden.
Overigens staat dit voltage vast en schommelt het *niet*.
Heb je dit onder load getest met bijvoorbeeld CPU-Z of in het BIOS / Idle ??
Moet ik mijn Vcore verhogen? Of is het een temp issue? (Liijkt me niet..)
lijkt me een goed plan. Temperatuur is prima. Zeker voor luchtkoeling. Ik vermoed dat dit idle temps zijn ;)
Hoe moet ik eigenlijk mijn mem laten lopen? Op auto? (= dus 150) of ik kan losse snelheden selecteren van 266 of 333 mhz... (maar ik heb pc3200 XMS DDR :/ )
Waarschijnlijk heb je 2x XXXMB ram dus draaid dit Dual Channel. Je hebt dus ruim voldoende bandbreedte. Gewoon gelijk laten lopen met je FSB dus. 150MHz in dit geval inderdaad.
Hier snap ik dus niks van.. :|
wat snap je dan niet? :?

/me P43000 is een quoteslet en dat weet ie zelf ook wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Bendtner
Heb zojuist core verhoogd naar 1.4, maar met 166 wil ie dan niet booten..:'(

Better, Best, Bendtner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaptKeefmenneke
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:23
Jantje88 schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 20:34:
Heb zojuist core verhoogd naar 1.4, maar met 166 wil ie dan niet booten..:'(
De instellingen van je geuhegen veranderen? van auto naar ddr333. Hij werkt bij mij ook alleen maar op 333

PSN: c_caveman1982

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Bendtner
Ik las net idd tot mijn verbazing dat mijn ddr op 226 oid draait :/ .

Maar is het niet zonde om mijn ddr op 333 te laten draaien terwijl het eigenlijk PC3200 is? (ik kan geen 400 selecteren :/ )

Sorry als ik een beetje nooby ben, het is ook zo warm :o

Die dividers kan ik nergens vinden :(. Waar zitten die in de bios?

Overigens loopt hij nu met het mem op 333. Stabiel op 3.6GHz. Temperaturen zijn vrij hoog, maar nog acceptabel en geen vastlopers/resets. De Vcore staat dan op 1.46...

Overigens VOEL ik gewoon dat hij de volle 200FSB aankan en dus 4.0GHz. Maar dan ben ik bang dat ik de vcore boven de 1.5 moet gaan gooien. Tot hoever is de Vcore maximaal 'veilig'?

[ Voor 46% gewijzigd door Lord Bendtner op 10-05-2006 22:39 ]

Better, Best, Bendtner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaptKeefmenneke
Hij werkt met deviders als het goed is loopt hij nu op 4:5 dus waarschijnlijk ergns rond de 200Mhz dus 400 ddr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Ik heb even zitten rekenen in hoeverre het interessant is om een D805 te kopen door de komst van de Core 2 Duo (Conroe serie).

Ik vergelijk de CPU's door de D805 (2,66GHz, 2MB cache, 533 FSB) op 3.8 GHz te laten draaien en deze te vergelijken met de Conroe E6600 (2,66GHz, 4MB cache, 1066MHz FSB) overgeklokt naar ongeveer 2.8 GHz.

Daarvoor heb ik een simpel rekensommetje opgezet. Ik ga uit van een werktijd van 8 uur per dag en ik bereken met behulp van de gegevens die totnogtoe beschikbaar zijn. Dan kom ik tot de volgende schrikbarende conclusie!

Intel Pentium D 805:

Stroomverbruik: 180 watt
Winkelprijs: 130 euro
Stroomverbruik per dag: 8x180 = 1440 watt = 0,72 euro
Stroomkosten per maand: 0,72 x 7 x 4 = €20,16 per maand

Intel Core 2 Duo E6600:

Stroomverbruik: 70 watt
Winkelprijs: 310 euro
Stroomverbruik per dag: 8x70 = 560 watt = 0,28 euro
Stroomkosten per maand: 0,28 x 7 x 4 = €7,84 per maand

Ik ga uit van een energietarief van 50 cent per KW/u. De grafiek voor de totale kosten CPU + stroom ligt dan zo:

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/tweakers/Conroe-vs-D805.PNG

Vanaf 15 maanden is de Conroe dus al goedkoper, voor ongeveer dezelfde prestaties.

Disclaimer
Al deze gegevens zijn schattingen. Niet in elke situatie wordt de PC 8 uur per dag gebruikt. Er is geen rekening gehouden met energiebesparende functies als EIST en er wordt uitgegeaan van 100% processorbelasting, wat niet altijd even realistisch is. Ook zijn de prijs en het stroomverbruik van de Conroe E6600 klakkeloos overgenomen van Intel's specificatietabellen. De resultaten in werkelijkheid kunnen dus varieren. In elk geval is één ding duidelijk. Als je de processor langer dan anderhalf jaar wilt gaan gebruiken op de kloksnelheden die ik hier noem, dan ben je beter af met de Conroe.

[ Voor 21% gewijzigd door frankknopers op 10-05-2006 22:45 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167335

Frank_Knopers schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 22:35:
Als je de processor langer dan anderhalf jaar wilt gaan gebruiken op de kloksnelheden die ik hier noem, dan ben je beter af met de Conroe.[/i]
Maar... Je vergeet 1 ding.. hij is de fabriek nog niet uit. Ik moet het nog zien met die conroe dat hij zonder vertraging en kinderziektes komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
beste man, hartstikke leuk dat je dit hebt uitgerekend. Echter waarom zou je moeilijk doen. Je kan net zo goed een X2 3800+ kopen en dan ben je ook al zuiniger.

De hele reden waarom wij echter allemaal een 805, 930 of X2 serie kopen en geen Conroe is:

[tromgeroffelmodus]
HIJ IS TE KOOP EN DE CONROE NOG NIET
[/tromgeroffelmodus]

Heel veel mensen in topic 1 hebben ook al aangegeven dat de 805 een tussenstap is voordat ze een Conroe gaan aanschaffen.

edit: waarom heb jij geen Conroe FrankKnopers en een 3,2GHz P4, zelfde reden als dat wij een PD805 hebben ;)

[ Voor 11% gewijzigd door -ErikE- op 10-05-2006 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Als je de processor langer dan anderhalf jaar wilt gaan gebruiken op de kloksnelheden die ik hier noem, dan ben je beter af met de Conroe.
Tenzij je op dit moment een systeem nodig hebt ;).
Nevertheless is de Intel Pentium D 930 dan ook zeker een goede CPU om naar te kijken :)

Het interessantste zou zijn dat je nu een Intel Pentium D805, of liever een Intel Pentium D 930 systeem bouwt met een moederbord waar de Intel Core 2 Duo processoren ook op passen. Helaas is het aanbod "'Conroe'-ready" moederborden nog niet zo groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Thandor schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 22:55:
[...]
Tenzij je op dit moment een systeem nodig hebt ;).
Nevertheless is de Intel Pentium D 930 dan ook zeker een goede CPU om naar te kijken :)

Het interessantste zou zijn dat je nu een Intel Pentium D805, of liever een Intel Pentium D 930 systeem bouwt met een moederbord waar de Intel Core 2 Duo processoren ook op passen. Helaas is het aanbod "'Conroe'-ready" moederborden nog niet zo groot.
Mee eens. Ik zie de Conroe als een zeer geschikte toekomstige processor, maar deze komt pas in Juli. Daardoor is de D805 inderdaad een goede tussenstap naar een Conroe platform toe.

Ik heb het onderzoek dan ook niet gemaakt om kopers van een D805 te demotiveren, maar om voor mezelf (en voor jullie) inzicht te krijgen in de kosten van het stroomverbruik. Daar was ik namelijk erg nieuwsgierig naar en dat is nu een beetje in kaart gebracht. :P

Mijn Pentium 4 3.2GHz gaat er deze zomer zeer waarschijnlijk ook uit bij mij. In principe leent de D805 zich heel goed als opstap naar een Conroe systeem. Probleem is dat het nooit zeker is of je huidige S775 mobo de Conroe ondersteund, ook al heeft ie 1066MHz FSB en 65nm CPU support.

Als de Conroe pas in Q4 van dit jaar zou uitkomen had ik waarschijnlijk wel deze D805 genomen, gewoon als goedkope tussenstap (op de korte termijn is ie immers erg goedkoop). :)
p43000 schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 22:52:
Heel veel mensen in topic 1 hebben ook al aangegeven dat de 805 een tussenstap is voordat ze een Conroe gaan aanschaffen.

edit: waarom heb jij geen Conroe FrankKnopers en een 3,2GHz P4, zelfde reden als dat wij een PD805 hebben ;)
Zodra de Conroe uitkomt sta ik waarschijnlijk vooraan in de rij! :)

[ Voor 18% gewijzigd door frankknopers op 10-05-2006 23:24 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Frank_Knopers schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 23:20:
[...]
Probleem is dat het nooit zeker is of je huidige S775 mobo de Conroe ondersteund, ook al heeft ie 1066MHz FSB en 65nm CPU support.
Voor zover ik weet is er één Intel moederbord dat de 'Conroe' ondersteunt. Dit bord is erg duur en de moeite haast niet waard om te kopen.

Tweede moederbord is het ASRock 775i65G bord. Deze heeft nog oude hardware zoals een oude chipset, een AGP slot een DDR-SDRAM sloten. Ik weet niet hoe de 'Conroe' zal presteren in dat bord maar het bord is niet interessant als je een nieuw systeem (met, logischerwijs PCIe) wilt bouwen.
Naast dat is de VRM van het ASRock bord officieel niet geschikt voor de 'Conroe'. ASRock vermeldt dat de 'Conroe' wel zal draaien op een Rev2.0 moederbord maar helemaal volgens 'de regels' is het niet. (Overigens wel respect dat ze de oude hardware geschikt kunnen maken voor de nieuwste processoren :))

Meer over het ASRock bord : [rml]Thandor in "[ Discussie] Dual core Intel CPU's: Penti..."[/rml]
Zodra de Conroe uitkomt sta ik waarschijnlijk vooraan in de rij! :)
Misschien is dat een ietwat voorbarige conclusie. Ik zelf kijk op dat moment liever wat er allemaal op de markt is en staar mij niet blind op enkel de Intel Core 2 Duo processoren. Misschien is er tegen die tijd wel een AMD Athlon 64 X2 of Intel Pentium D 9xx die veel aantrekkelijker is dan de Intel Core 2 Duo :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Bendtner
Ok ik heb hem nu dus op een FSB van 180 lopen, met een vcore van 1.46.

Maar zelfs met een Vcore van 1.5 boot hij niet @ 185 FSB (=3.7Ghz)... Tot hoever kan ik gaan met de vcore? (Ik dacht ergens 1.55 gelezen te hebben) De Vcore zakt soms terug van 1.46 naar 1.4 :/
En ik snap ook niet dat ik mijn mem alleen op 333mhz kan laten lopen :/ Dividers zie ik echt nergens staan, nu loopt mijn mem toch echt op 333mhz, geeft het aan.

Probleem: mijn lan verbinding valt de hele tijd weg :@. (Dit probleem schijnen veel mensen op het net te hebben met de P5P800 SE; Asus belooft dat het probleem verholpen zal worden met een nieuwe bios-update. Tot die tijd moet ik hem op 10mbps/Half duplex laten draaien :@).

Edit: mijn vcore wil nu helemaal NIET meer omhoog.. Ookal zet ik hem op 1.5v, het mobo lijkt niet meer dan stock te leveren... 8)7 :?

Edit 2: Heb bios reset gedaan en kan nu opeens weer heel goed overklokken 8)7 :9

[ Voor 38% gewijzigd door Lord Bendtner op 11-05-2006 10:25 ]

Better, Best, Bendtner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek
  • Laatst online: 11-05 06:47

silitek

Tubes Only

ook ik heb een 930 op het oog...voor een prijs van 180 euro is die natuurlijk een stuk aantrekkelijker dan de 805. Stroomverbruik is wat minder dan de 8xxx serrie.
De CONROE is allemaal leuk en aardig...maar op een enkel mobo na is er geen enkel platform die hem ondersteunt...

Q4 zal die verschijnen zeggen ze......maar je kunt wel blijven wachten tot sint-juttemis. 8)

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-04 09:18

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

silitek schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 08:10:
ook ik heb een 930 op het oog...voor een prijs van 180 euro is die natuurlijk een stuk aantrekkelijker dan de 805. Stroomverbruik is wat minder dan de 8xxx serrie.
De CONROE is allemaal leuk en aardig...maar op een enkel mobo na is er geen enkel platform die hem ondersteunt...

Q4 zal die verschijnen zeggen ze......maar je kunt wel blijven wachten tot sint-juttemis. 8)
De Conroe wordt gereleased in Juli en als je NU een intel 975x moederbord koopt (wat natuurlijk NIET al maanden op de plank ligt) dan ondersteund hij ook de Conroe. Op xtremesystems is bijv al uitgevonden dat een recente batch Intel BadAxe en MSI 975 moederborden de Conroe gewoon zonder problemen ondersteunen.

M.a.w. veel fabrikanten hebben hun moederborden aan revisies onderworpen en beginnen deze te verschepen.

Probleem is alleen als je NU iets koopt je niet weet welke revisie je krijgt aangezien oude voorraden er eerst uit moeten.

[ Voor 8% gewijzigd door Dukey op 11-05-2006 08:57 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 165583

nieuws: Aangepaste Pentium D 805: 4,1GHz voor 120 euro

Hier staat nog wat over die CPU en de overclocks op Tom's Hardware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyNtAx_TeRrOr
  • Laatst online: 26-10-2024

SyNtAx_TeRrOr

Gamerrrrrrrrrrr

Ik ben de gelukkige bezitter van zo'n 805D ding en ik kan je zeggen het CPU'tje bevalt me best!

Hardware specs:
Asus P5ND2-SLI
OCZ 2 Gig @533 DDR2
805D @ 2960 (148 x 20) Ben nog aan het testen maar tot nu toe gaat het goed!
2x 7600GS XT (core@510 Mem@1000) ieder heeft een 80mm fans tegen de koelplaat aangeschroeft @1500 rpm
(GPU temp 1 idle 42 graden, GPU temp 2 idle 38 graden)
(GPU temp 1 stressed 52 graden, GPU temp 2 stressed 48 graden)

3Dmark2006 (1280 x 1024 default instellingen) 4798!!!!!!
En dat voor iets wat me totaal 80 + 168 + 139 + 280 = 667 euries!!!!!

Kortom 805D ROCKS!!!! _/-\o_

Core Clock Moederbord Stabiel/SS Koeling Voltage
2960 Asus P5ND2-SLI Stabiel Air default

If it moves shoot it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Bendtner
I agree with you, sir :9

Hij draait hier nu @ 3.2 Ghz, stock voltage en dan echt 100% stabiel. Temps komen niet boven de 53 graden uit :9. (En ik hield 10 Euro over op mijn Xp3000+ 8)7 )

Better, Best, Bendtner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyNtAx_TeRrOr
  • Laatst online: 26-10-2024

SyNtAx_TeRrOr

Gamerrrrrrrrrrr

Het mobo'tje de ASUS P5ND2-SLI is echt een aanrader de overclok opties zijn enorm maar ook eenvoudig.

Voorbeeld:
Handel net binnen ingebouwd en getest, 1/2 uur later via 2 instellingen in de BIOS namelijk selectie A.I. Overclocking en een percentage instellen (opties: 5, 10, 15 en 20%). Beginnen voorzichtig en men neme 5 % en voila de 805D loopt op 2.8 Ghz. Bij 10% liep de CPU tegen de 3 Ghz.

Maar je kan ook manual overclocken en das nog leuker:
Je typt een decimaal getal in voor je frontend bus bijvoorbeeld 664 (4 x 166) en voila 3.3 en nog wat Ghz
En nu het leuke je kan dit ook doen voor je memory!!!! hup een decimaal getalletje en voila je Mem loopt harder.
Zelfs je PCIex bus kan je locken of overclocken (blijf hier van af want dit ligt erg gevoelig voor je videokaart, laat 'm dus op 100 mhz staan!)

Kortom dit mobo'tje is een aanrader voor newbies en specialisten. Newbies zetten gewoon A.I. Overclocking aan en selecteren een percentage.
De die-hards gaan met manual aan de slag!

If it moves shoot it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaptKeefmenneke
Zou die 506 SingleCore versie ook zo ver gaan? Die is ivm het vermogen denk ik beter geschikt voor m´n P5P800 se. dual of single maakt voor spellen nog weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Bendtner
Maar die Dual Core D805 is toch héél goedkoop? Ik heb hem ook op een P5P800 SE lopen hier en ben nog niet echt problemen tegen gekomen. Alleen bij zéer hoog overklokken zijn de voltages niet zo stabiel :P. Maar 3.4Ghz @ stock mag je niet klagen hoor! En dat voor 139 Euro :o

Better, Best, Bendtner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:28

Theo

moederbord

Ik ga uit van een energietarief van 50 cent per KW/u. De grafiek voor de totale kosten CPU + stroom ligt dan zo:

Vanaf 15 maanden is de Conroe dus al goedkoper, voor ongeveer dezelfde prestaties.
volgens mij wordt jij heel erg afgezet door je stroomboer
Continutarief 0,0762 per KW/h
bron: nuon.nl

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Ik wil deze zomer dus de overstap maken naar het S775 platform. Dit gaat een grote upgrade worden, want ik moet tegelijk nieuw geheugen en een PCI-Express videokaart hebben. Dit is erg duur, en ik denk niet dat ik dan gelijk een Conroe erin kan zetten.

Dan is deze Pentium D805 ideaal als tussenstap. Maar het probleem is het moederbord. Ik heb een aantal eisen waar het moederbord zowieso aan moet voldoen om mee te kunnen groeien op de Core 2 Duo voet.

Mijn eisen zijn dus:

- Conroe support
- 1066 MHz FSB
- 4x DDR2 800MHz / PC6400 geheugen
- SLi ondersteuning heeft voorkeur boven Crossfire
- Gigabit LAN support (liefst eentje met PCI-Express 1x connectie)
- 2x PCI sloten
- Goede/Uitgebreide overklokopties
- Richtprijs is 200 euro met een overschrijding van 25 euro

Interessante bordjes:

- Intel Bad Axe D975XBX
Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/tweakers/Intel_Bad_Axe_small.jpg

Dit is echt een bruut moederbord van Intel. Deze heeft de nieuwste Intel 975X chipset, mosfets worden al gekoeld door mooie heatsinks, en er zijn genoeg PCI-Express sloten en Gigabit LAN is aanwezig. Nadeel van dit bord is dat ie niet verder gaat dan 667MHz met het geheugen, terwijl ik zowieso 800 MHz geheugen wil hebben. Verder is de prijs van 225 euro pittig voor een moederbord.

- Abit AW8D (pre-order)
Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/tweakers/Abit_AW8D_small.jpg

Dit moederbord komt zeer binnenkort en is al te bestellen bij Sallandautomatisering. Ondersteunt de 1066MHz FSB en het DDR2 800MHz geheugen. Ook hier gigabit LAN en de nieuwste 975X chipset zit hierop. Lijkt dus een perfect moederbord voor een prijs van 191 euro. Toch is dit moederbord Crossfire en ik wil liever SLi.

- Asus P5WD2-E Premium
Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/tweakers/Asus_P5WD2-E_Premium.jpg

Ook dit moederbord lijkt heel geschikt. Deze heeft ook de intel 975X chipset en ondersteund dus 1066MHz FSB. Deze Asus kan ook overweg met PC6400 / 800mhz geheugen. Dit bord ondersteund SLi en heeft ook nog eens dual Gigabit LAN. De prijs van ongeveer 205 euro is niet verkeerd. Nadeel va dit moederbord is dat ik niet zeker weet of de Conroe er mee samen kan werken en dat er uit een review van Anandtech niet zo positief wordt gesproken over de BIOS opties en de voltage regulering.

[ Voor 28% gewijzigd door frankknopers op 11-05-2006 15:36 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

theodouma schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 15:19:
[...]

volgens mij wordt jij heel erg afgezet door je stroomboer

[...]
Als dat zo is is mijn onderzoek niet eens relevant. 8)7 :X :/

Mijn vader zei dat het 50 cent was, noujah.. Ik heb de site van eneco nog even bekeken voor ik aan het rekenen sloeg, maar ik kon daar geen tarieven vinden zo snel. Ik kan het onderzoek net zo goed deleten dus. :'( :P

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Bendtner
Volgens mij kan je er nooit geheel zeker van zijn dat je bij aanschaf van zo'n moederbord ook daadwerkelijk Conroe kan gaan draaien..

Is het misschien niet verstandiger voor je om je Single Core P4 en je mobo te verkopen en vervolgens een AGP/DDR 775 bordje aanschaft met P D support + D 805 en die vervolgens gaat overklokken? Voor *tijdelijk* zeg maar. Volgens mij hoef je dan geeneens geld bij te leggen..

[ Voor 6% gewijzigd door Lord Bendtner op 11-05-2006 15:31 ]

Better, Best, Bendtner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:44
ik wil ff iets opmerken

in de ts staat iets van "Als je hem oc'ed is hij sneller dan een AMD". Maar die kunnen ook overclocken hoor..

ben nu wel benieuwd naar een op zijn staart getrapte 805 vs 3800+ welke ook getuned is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Bendtner
Ja maar kijk ook eens even naar de prijskaartjes ;). Een D805 heb je voor 120 Euro!

7 AMD Athlon 64 X2 3800+ Manchester (S939, 2,0GHz, 2x512KB) € 274,-

Lol. Doe mij dan maar die D 805 voor 120 flappen :P.

* Jantje88 is erg blij met zijn D 805 @3.4 3.5 :Y)

[ Voor 68% gewijzigd door Lord Bendtner op 12-05-2006 09:35 ]

Better, Best, Bendtner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Ik weet dat deze D805 graag veel bandbreedte heeft om de extreme snelheden te halen. Daarom wil ik zowieso DDR2 800MHz. Mijn keus viel op de OCZ Memory EL Gold serie, maar ik twijfel nog welke ik het beste kan nemen. Mijn budget laat vooralsnog geen 2GB toe, dus ik zal moeten kiezen tussen 1x1024MB of 2x512MB. Later als er weer wat geld is wil ik er een 2e GB in zetten.

Als ik dan kies voor 2x512MB heb ik wel gelijk extra bandbreedte van dual channel, maar ik moete dan met 2T timings draaien als ik er 2x512MB bij plaats. Als ik kies voor 1 module van 1GB heb ik geen dual channel, maar bij een 2e reep zou ik dan wel weer op 1T timings kunnen draaien. Wat is volgens jullie de beste keus? Ik denk 2x512MB kit. De prijzen zijn praktisch gelijk.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Jantje88 schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 15:32:
Ja maar kijk ook eens even naar de prijskaartjes ;). Een D805 heb je voor 120 Euro!

7 AMD Athlon 64 X2 3800+ Manchester (S939, 2,0GHz, 2x512KB) € 274,-

Lol. Doe mij dan maar die D 805 voor 120 flappen :P.
dat wist ik idd niet. Maja, ik puter nog ff door met mijn 3700+. Misschien over op de conroe als hij er is, want die belooft ook veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Frank_Knopers schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 15:27:
[...]

Mijn vader zei dat het 50 cent was, noujah.. Ik heb de site van eneco nog even bekeken voor ik aan het rekenen sloeg, maar ik kon daar geen tarieven vinden zo snel. Ik kan het onderzoek net zo goed deleten dus. :'( :P
Het is geen 50 ct en ook geen 7, nogwat cent per kWh.
Het zit ongeveer op 19 ct per kWh, want je moet naast de kosten per kWh, ook nog een energieheffing betalen en transportkosten.
Dus dan zit je break-even point ongeveer een factor 2.5 verder. (ervanuitgaande dat je verdere berekeningen wel kloppen, heb ik niet nagerekend)
Maar zoals op de FP stond, trok de D805 in overgeklokte toestand aanzienlijk meer en werden er wattages genoemd van 88 - 210 Watt en als je dat 24/7 zou volhouden, gedurende een heel jaar lang, kun je rekenen op een toename in de energierekening van zo'n 88*1,60euro - 210 * 1,60 euro. (1,60 euro per Watt per jaar)
Zijn wel bedragen om rekning mee te houden.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Bendtner
Achja.. Mijn ouders betalen de energierekening, so I CCL :P ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Lord Bendtner op 11-05-2006 16:27 ]

Better, Best, Bendtner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Misschien is het een idee als de bezitter van hun D805 even superPi met 1M draaien en de resultaten hier posten. :) Dat is makkelijk te vergelijken met andere processoren / processorseries.

[ Voor 10% gewijzigd door frankknopers op 11-05-2006 16:29 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Frank_Knopers schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 16:29:
Misschien is het een idee als de bezitter van hun D805 even superPi met 1M draaien en de resultaten hier posten. :) Dat is makkelijk te vergelijken met andere processoren / processorseries.
Check het vorige deel, en zoek dat even door. Veel mensen hebben daar hun resultaten gepost. Overgeclocked kwamen de meesten tussen de 55 en 70 seconden te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:28

Theo

moederbord

Frank_Knopers schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 15:27:
[...]

binnen 10 secondes op de eneco site had ik deze prijzen gevonden, en ook bij Eneco betaal je max 6-9 ct/KW/h.

edit:

een klein rekensommetje levert op dat een conroe na 2250 dagen goedkoper is om te gebuiken.
(conroe 310 euro aanschaf, 0.5 Kw er dag)
(805 130 euro aanschaf, 1.5 Kw per dag)
1 KW/h kost voor het rekengemak 8 ct (inc btw, transportkoseten enz)

Kosten zijn dus: (met D als aantal dagen)
conroe is 310 + 0.04D
intel 805 is 130 + 0.12D

grafiekje maak ik even niet , maar duidelijk is wel dat beide lijnen elkaar kruisen op D=2250.

[ Voor 28% gewijzigd door Theo op 11-05-2006 17:15 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Bendtner
SuperPi 1M= 40 Seconden bij mij @ 3.4 stock v.

Better, Best, Bendtner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibidriv3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-05 11:49
Hmmm, Ik zit weer eens te twijfelen.
Ik was eerst van plan een Opteron 165 te kopen.
Maar nu ik deze proc. zie lijkt mij dit ook wel een goede optie.
Maar het is dus wel zeker dat je met elke D 805 deze oc resultaten bereikt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Bendtner
Er werd eerder beweerd dat iedereen 3.4GHz zou moeten kunnen halen, sowieso. Daar draait die van mij nu op en dat loopt heerlijk. (Zeker na die AMD xp3000+..).

Je kan eventueel altijd de vcore etc verhogen.. om verder te gaan. Maar voor 4Ghz is de standaard cooler nietecht geschikt :P

Better, Best, Bendtner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
Norbertvdl schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 17:49:
Maar het is dus wel zeker dat je met elke D 805 deze oc resultaten berijkt ?
Met elk moederbord zal je zeker de 3,4 halen. De hoogte van je overclock wordt denk ik nog het meest tegengehouden door je moederbord!
berijkt
= bereikt

[ Voor 7% gewijzigd door -ErikE- op 11-05-2006 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Overclocken zal elke Intel Pentium D 805 wel doen en 3,4GHz is zeker een goede 'maatstaf'. Neem wel in acht dat het moederbord ook een (grote) rol speelt bij een overclock.

Zoals te lezen is de P5P800 niet geschikt voor een stevige overclock. (Een stevige overclock is een GHz of 4). Overigens zou je ook kunnen kijken naar de Intel Pentium D 930. Deze is gebaseerd op een nieuwere core ('Presler' i.p.v. 'Smithfield'). De D930 heeft standaard betere specificaties en zal ongetwijfeld ook goed overclocken.

Echter neem ik aan dat je een nieuw systeem wilt kopen met PCIe?
In dat geval zal de P5P800 sowieso al afvallen. Zoek dan een modaal moederbord met goede stroomvoorzieningen voor de processor. (Veel reviews vermelden overclock resultaten en op basis daarvan kun je ook wat conclusies trekken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Misschien is dit moederbord wel wat: GigaByte GA-8I945P-G werd ook aangeraden in de BBG kost +- € 90 en de reviews zijn er positief over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
theodouma schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 16:53:
[...]

binnen 10 secondes op de eneco site had ik deze prijzen gevonden, en ook bij Eneco betaal je max 6-9 ct/KW/h.

[...]
De kWh prijs is dus ongeveer 1/3e van wat je op je rekening terugziet, dus doe de berekening nog maar een keer :)
Die prijs is ook waarmee bedrijven als Oxxio enzo lopen te schermen om aan te geven dat ze maar liefst 10% goedkoper zijn, maar trap er dus niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibidriv3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-05 11:49
Ja idd ik heb een mobo. met pcie nodig aangezien ik momenteel in bezit ben van:
amd 64 3000+ winchester s939
asus a8n sli deluxe
2x512mb twinmos speed premium
x800gto2 @ x850xt pe

Ik was dus eerst van plan een Opteron 165 te gaan kopen.
Maar aangezien de goede OC resultaten van de d 805 lijkt mij dit ook een goede optie.

Maar als ik de D 805 ( of D930) ga aanschaffen moet ik dus een nieuwe proc. + mobo. + ddr2 geheugen gaan aanschaffen. Welk s775 mobo is de beste optie voor mij?

edit tnx nelis91

[ Voor 3% gewijzigd door ibidriv3r op 11-05-2006 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Graag gedaan.

Ik hoop dat ik binnenkort mijn d 805 systeempje ook binnen heb. Is alleen even de vraag waneer mijn pa naar raalte kan rijden.. maarja dat is allemaal offtopic.

Na het lezen van het nieuwsbericht vraag ik mij af of er hier al ergens de 4 Ghz gehaalt heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Bendtner
Er zijn ook moederborden die zowel DDR1 als DDR2 ondersteunen en ook PCI-E hebben. Kijk maar eens op die site van Funprice bij de 775 moederborden. Daar zag ik dacht ik een AsRock staan die dat truukje kon.

Edit: Mn D805'je loopt nu geheel stabiel op 3,5 Ghz :Y) . Temps zitten al snel richting 63-65 graden :P.

[ Voor 23% gewijzigd door Lord Bendtner op 11-05-2006 19:37 ]

Better, Best, Bendtner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

stel nou dat je echt flink (3,7GHz<) gaat OC'en met deze cpu, wanneer is het dan echt nodig om de stockkoeler te vervangen voor een zalman (oid) koelertje? (dus gewoon nog lucht, geen water)
Daarbij rekening houdend met een 12cm intake en een 12cm outtake fan in de behuizing van de case

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajinChaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-04 10:48
hoi allemaal ,

na dit gelezen te hebben krijg ik nu ook intresse in deze proc..

in topic stond dat de abit AW8 vrijwel cker de 3.4 ghz kan halen. bedoelen jullie deze moederbord van 96. - euro ?

http://www.sallandautomat...fault.php?pid=14580&ref=2

en zou ik dan gewoon mijn pata schijven kunnen blijven gebruiken?

wat ik nu heb is
pen4 2.5 ghz @ 2.7
1 gig ddr1
2x 250 gig hdd
agp 6600 gt
voeding coolermaster 350 WATT

Wat ik nu moet kopen is dus :

pen D 805
2x 512 ddr2
voeding 450
pci express videokaart

is dat correct ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Bendtner
bartgrefte schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 23:58:
stel nou dat je echt flink (3,7GHz<) gaat OC'en met deze cpu, wanneer is het dan echt nodig om de stockkoeler te vervangen voor een zalman (oid) koelertje? (dus gewoon nog lucht, geen water)
Daarbij rekening houdend met een 12cm intake en een 12cm outtake fan in de behuizing van de case
Bij 3.7 Ghz of verder zou ik toch ZEKER wel een andere koeler kopen. Mijn cpu wordt @ 3.5 @ idle al 57-60 graden. Onder full load hikt hij tegen de 73 graden aan, waarbij soms wel eens een Asus Probe alarmpje af wil gaan. Ikzelf heb 4 casefans en een goede airflow. (Alleen is kamertemp 23 graden.. :().

Edit: soms tipt hij zelfs tegen de 76 graden aan, al is dit echt een uitzondering en duurt dit meestal maar 1 seconde, doordat de fan dan harder gaat draaien. Maar is dat schadelijk?

(Hij wordt bij mij ook warmer doordat ik er vrij hoge voltages doorheen moet jagen ivm het moederbord, dat soms wil inzakken..)

[ Voor 19% gewijzigd door Lord Bendtner op 12-05-2006 08:21 ]

Better, Best, Bendtner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
MajinChaos schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 00:54:
hoi allemaal ,

na dit gelezen te hebben krijg ik nu ook intresse in deze proc..

in topic stond dat de abit AW8 vrijwel cker de 3.4 ghz kan halen. bedoelen jullie deze moederbord van 96. - euro ?

http://www.sallandautomat...fault.php?pid=14580&ref=2

en zou ik dan gewoon mijn pata schijven kunnen blijven gebruiken?

wat ik nu heb is
pen4 2.5 ghz @ 2.7
1 gig ddr1
2x 250 gig hdd
agp 6600 gt
voeding coolermaster 350 WATT

Wat ik nu moet kopen is dus :

pen D 805
2x 512 ddr2
voeding 450
pci express videokaart

is dat correct ?
Dat moederbord heb ik ook. Dat zal zeker gaan werken! Houd er alleen wel rekening mee dat er maar 1 PATA poort op zit. Een goede voeding is ook noodzaak!

[ Voor 3% gewijzigd door -ErikE- op 12-05-2006 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajinChaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-04 10:48
p43000 schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 08:48:
[...]

Dat moederbord heb ik ook. Dat zal zeker gaan werken! Houd er alleen wel rekening mee dat er maar 1 PATA poort op zit. Een goede voeding is ook noodzaak!
thx pc43000 , betekend dat dan dat ik maar 1x pata device kan aansluiten?
ik heb namelijk 2x dvdrom en 2x pata hdd, kan ik deze 4 blijven gebruiken op die moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Bendtner
Maar ik wil nu wel eens even een keer de behaalde OC resultaten van alle andere D 805 tweakers zien..!
Dat geeft ook een reeel overklokbeeld voor de toekomstige kopers...

Want zeker voor het geld vind ik de D 805 echt een topprocessor. En klopt het dat eigenlijk iedereen de 3.4 Ghz wel kan halen?

Edit: Met 1 P-ATA aansluiting kan je dus ook 1 P-ATA kabel gebruiken=> max 2 P-ATA apparaten.

Edit 2: pc43000, you've got mail ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Lord Bendtner op 12-05-2006 09:37 ]

Better, Best, Bendtner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
MajinChaos schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 09:13:
[...]

thx pc43000 , betekend dat dan dat ik maar 1x pata device kan aansluiten?
ik heb namelijk 2x dvdrom en 2x pata hdd, kan ik deze 4 blijven gebruiken op die moederbord?
1 PATA poort is 2 PATA devices. Dus je kan je DVDroms blijven gebruiken, maar je PATA hdd`s moet je OF lozen OF je koopt van sweex ofzo een PATA PCI kaartje.

edit: TS is geUpdate, keep overclocking people!

edit:
pc43000
Tis P43000 zonder C ;)

[ Voor 15% gewijzigd door -ErikE- op 12-05-2006 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Bendtner
ok ;) ff niet goed opgelet :P

Hoe ver kan ik eigenlijk gaan met die vcore? (Niet dat ik verder ga Oc'en met die stock cooler..)

´´Door een FSB-snelheid van 205MHz te gebruiken kon de cpu zelfs op 4,1GHz worden gebruikt, maar hiertoe moest ook het corevoltage met 0,338V opgeschroefd worden tot 1,675V...´´

Dus ik neem aan dat ik tot de 1.675 volt kan gaan voor de Vcore?

Better, Best, Bendtner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
als je temperaturen dan niet uit de klauw lopen wel. Dat even in de gaten houden dus (vooral onder stress)

0.338v is echt schijtweinig dus dat zou moeten kunnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 155599

Als deze cpu de overklok koning is. maakt dat dan dat deze op 3.4ghz de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft?

En dus als het ware van de consumenten bond een beste keus certificaat zou krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Bendtner
Met deze processor (met een vanaf-prijs van rond de 120 Euro) heb je een gigantisch goedkope en goede cpu in handen. Voor 120 euro koop je normaal een Celeron/Sempron.

Op de stock snelheid van 2.66Ghz stelt deze cpu niet echt veel voor, het is natuurlijk wel Dual Core en dat werkt lekker in windows (multitasken), maar in games blijft ie op stock achter bij andere processoren vanwege de lage FSB.

Maar die lage FSB is juist een gigantisch voordeel voor de overklokkers.. Schroef hem van 533 naar 800.. en je hebt je cpu'tje op 4 Ghz lopen!

Op die snelheid steen je alles wat voorbij komt, voor 120 Eurotjes :9

Echter zal denk ik bijna niemand die 4.0Ghz halen, maar 3.4 is zeer reeel. Dan heb je dus weinig geld een strakke processor in handen! :Y)

Ik kon mijn 'oude' Xp 3000+ en het mobo verkopen en heb daar -met 40 euro bijleg- een Dual Core 64 bit cpu voor op 3.5Ghz... Het is gewoon echt GOEDKOOP.

En ik bedoel... 120 Euro... daar heb je normaal de chip uit een koffiezetapparaat voor ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Lord Bendtner op 12-05-2006 10:59 ]

Better, Best, Bendtner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaptKeefmenneke
Heeft bij mij op 3,9 Ghz gelopen, alleen niet stabiel maar dat is aan m´n moederbord te wijten.

Bij 4 Ghz kreeg ik maar 1 core in windows maar dat kan ook nog aan het moederbord liggen. Heb hem nu stabiel op 3,32 Ghz. 3,5 lukt ook alleen ben bang dat ik dan straks ook van die plekken ga krijgen op mijn plankje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Bendtner
Dus je hebt ook een P5P800SE? Die plekken kunnen mij niks schelen hoor.. als ik ze heb :P..

Ik zal stiekem eens even kijken...

Edit: ik heb geen rare vlekken of plekken kunnen ontdekken. wel wordt het moederbord gloedje heet }) .

Maar ik heb er even n casefan op gericht.. Hopelijk gaat het nu beter met die temp :).

[ Voor 44% gewijzigd door Lord Bendtner op 12-05-2006 11:08 ]

Better, Best, Bendtner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaptKeefmenneke
Die plekken komen vanzelf als die temperaturen zo blijven, die 865 chipset word ook flink heet dus daar zal ik ook eens een ventilator op gaan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Bendtner
Je bedoelt op de passieve Northbridge koeler?

Pfff en ik heb nu al 4 casefans :P. Straks stijgt mn kast nog op ^^.

[ Voor 45% gewijzigd door Lord Bendtner op 12-05-2006 11:38 ]

Better, Best, Bendtner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 155599

Jantje88 schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 10:49:
Met deze processor (met een vanaf-prijs van rond de 120 Euro) heb je een gigantisch goedkope en goede cpu in handen. Voor 120 euro koop je normaal een Celeron/Sempron.

Op de stock snelheid van 2.66Ghz stelt deze cpu niet echt veel voor, het is natuurlijk wel Dual Core en dat werkt lekker in windows (multitasken), maar in games blijft ie op stock achter bij andere processoren vanwege de lage FSB.

Maar die lage FSB is juist een gigantisch voordeel voor de overklokkers.. Schroef hem van 533 naar 800.. en je hebt je cpu'tje op 4 Ghz lopen!

Op die snelheid steen je alles wat voorbij komt, voor 120 Eurotjes :9

Echter zal denk ik bijna niemand die 4.0Ghz halen, maar 3.4 is zeer reeel. Dan heb je dus weinig geld een strakke processor in handen! :Y)

Ik kon mijn 'oude' Xp 3000+ en het mobo verkopen en heb daar -met 40 euro bijleg- een Dual Core 64 bit cpu voor op 3.5Ghz... Het is gewoon echt GOEDKOOP.

En ik bedoel... 120 Euro... daar heb je normaal de chip uit een koffiezetapparaat voor ;)
Maar is het dan nu ook nog steeds een goede koop?
Zijn er bijvoorbeeld goede moederborden die deze cpu nog steeds ondersteunen.
Maken die bordjes gebruik van de "beste" ram (wat die ook mag zijn, ben een beetje blijven steken bij sdr, maar ik weet dat er heel veel ddr versies zijn)
Is de cpu energie zuinig (wanneer deze is overgeclocked.) (want als we dan toch gaan voor de goedkoopste keus, moet daar denk ik ook rekening gehouden mee worden)

Ik begin het idee te krijgen dat deze cpu het perfecte uitgangspunt is voor een leuke snelle basic systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Bendtner
Op mijn zoektocht naar een *goedkope* (dus geen ding van 60 Euro; de hele cpu kost 120..) vervangende processorkoeler heb ik twee potentiele kandidaten gevonden, te weten:

1.Spire Processor Cooler voor Intel Socket 775 Processoren.

# Type SP503B4 CoolWave II

Specificaties
# Dimensions Heatsink 90 x 90 x 32 mm
# Dimensions Fan 90 x 90 x 25 mm
# Bearing Ball Bearing
# Rated Speed 2500-3500 rpm +/-10%
# Rated Power 2.4-4.8w
# Noise Level 35-45 dBA
# Current 0.2-0.40 A
# Life hours 50.000
# Features Copper core, Radial fin design

Afbeeldingslocatie: http://images.funprice.nl/product_images/Spire/Spire_CoolWave_II.jpg
Prijs: €17,=

2. AC Alpine 7 S775

Heat Sink: 78(L) x 98(W) x 56(H) mm
Fan: 113(L) x 101(W) x 47.2(H) mm
Overall Dimension: 113(L) x 101(W) x 91.7(H) mm
Rated Fan Speed: 300 - 2000 RPM (controlled by PWM signal)
Power Consumption: 0.15 Amp.
Air Flow: 36 CFM / 62 m3/h
Weight: 486 g
Noise Level: 0.6 Sone
Thermal Resistance: 0.26°C/Watt
Thermal Interface Material: Pre-applied MX-1 Paste
Warranty: 6 Years

Afbeeldingslocatie: http://www.arctic-cooling.com/pics/products/92_big.jpg

Prijs: €13,95

Mijn vraag: hebben jullie ervaring met deze coolers? Denken jullie dat hiermee *lagere* temperaturen bereikt zullen worden dan met de stock Intel cooler? En zo ja: hoeveel lager (denken jullie)?

Op mijn Xp3000+ zat een Zalman 7000, deze vind ik echter te duur om opnieuw aan te schaffen (en hij past standaard niet op s775...). Maar die 7000 had de volgende afmetingen:
Lengte 109 mm
Breedte 109 mm
Hoogte 62 mm

En hij zat daarmee zeg maar nog slechts één mm van mijn voeding af.. de nieuwe koeler mag dus niet langer(? :s) zijn dan de 7000...

[ Voor 14% gewijzigd door Lord Bendtner op 12-05-2006 13:53 ]

Better, Best, Bendtner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaptKeefmenneke
Heb er een artic freezer 7 pro op zitten, die houd hem goed koel en is heel stil. ook niet zo prijzig.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/1133109478.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
KaptKeefmenneke schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 14:13:
Heb er een artic freezer 7 pro op zitten, die houd hem goed koel en is heel stil. ook niet zo prijzig.

[afbeelding]
Alleen heb je 'm wel verkeerd geplaatst op die foto, of je moet je videokaart vertikaal hebben staan.
De heatpipes moeten namelijk niet in zijn geheel in hetzelfde horizontale vlak staan, maar er moet een boven en onder zijn. De vloeistof in de heatpipes moet namelijk verdampen en de damp gaat dan omhoog. Dit condenseert weer en zakt dan naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je kan de Acrtic Freezer inderdaad een kwart slag draaien. Kijk daarvoor in het boekje als je het niet meteen ziet. Even de koeler loshalen en de onderkant bekijken lost het probleem meestal ook wel op. Op deze manier wordt de videokaart onnodig warmer en de CPU wordt minder gekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25624

Ik heb een vraagje over intel's nieuwe procfamily, ik snap er niet zoveel meer van nu..

Je hebt de 'oude' P4 (verschillende sockets etc.) celerons, EE en centrino/mobiles, dat was vrij duidelijk.

maar wat is nu de pentium D 805? Een voorloper van de conroe? of hoe moet ik het zien? Is dit de celeron versie van conroe? En dan heb je straks de conroe (core 2 duo en extreme) en een mobiele versie daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielmania
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-04 22:14
@ jantje88

Ik zou niet voor die spire gaan!

Hardware.info (1# van 2006) heeft een test met 65 cpu koelers.
De spire koelers komen praktisch allemaal onderaan qua koeling.

Als je in die zelfde test kijkt naar de resultaten bij zware overkclocking ( 120 watt) dan zul je zien dat de arctic freezer 7 pro (zoals kaptkeefmenneke al zij) als een van de goedkoopste en beste oplossingen uit de bus komt.

Test:
http://www.hardware.info/...ellen_en_Grafieken/633/15

Site zelf:
http://www.arctic-cooling.com/cpu2.php?idx=79&disc=

Pricewatch:
pricewatch: Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775)

Lekker dees doen dus :P

( miss ook tip om dit in de startpost te zetten? We gaan als echte nederlanders voor de goedkoopste oplossing/beste performance dus waarom zouden we dat niet doen bij de CPU koeler?)

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielmania
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-04 22:14
kiddyl schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 14:23:
Je kan de Acrtic Freezer inderdaad een kwart slag draaien. Kijk daarvoor in het boekje als je het niet meteen ziet. Even de koeler loshalen en de onderkant bekijken lost het probleem meestal ook wel op. Op deze manier wordt de videokaart onnodig warmer en de CPU wordt meer gekoeld.
;)

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ehh. Die laatste zin sloeg eigenlijk op de post van KaptKeefmenneke. Had het beter iets anders kunnen opschrijven :p

Kwartslag draaien en je videokaart wordt niet meer onnodig verwarmd en je CPU wordt beter gekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Bendtner
Ja die Artic Pro 7 lijkt me idd een goede koeler, ook voor de prijs. Maar is die een beetje makkelijk in t bouwen? Er staat op de arctic site dat 'ie het tot 200W kan houden.. op 4.1Ghz gebruikt een D805 410W 210W.. Dat wordt risky ^^.

Overigens zit mijn D 805 nu tegen het randje vd oververhitting aan.. en die stock koeler maakt me een lawaai!

Ik woon in een drive-in woning.. pc staat op bovenste verdieping (2). Maar als je in de deur staat op de begane grond, kun je hem nog gewoon horen 8)7 .

*Maar toch is Jantje blij met zijn Pentiumpje D(iesel) :Y)

[ Voor 49% gewijzigd door Lord Bendtner op 12-05-2006 15:19 ]

Better, Best, Bendtner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:26
410? 210 bedoel je :P haha

Ik denk dat je echt goed wilt overklokken eerder voor een Thermaltake Big Typhoon kan gaan, in iedergeval iets in die richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterg
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-05 17:57
Anoniem: 155599 schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 12:01:
[...]

Is de cpu energie zuinig (wanneer deze is overgeclocked.) (want als we dan toch gaan voor de goedkoopste keus, moet daar denk ik ook rekening gehouden mee worden)

Ik begin het idee te krijgen dat deze cpu het perfecte uitgangspunt is voor een leuke snelle basic systeem
Ik heb zelf op basis van het energie verbruik besloten om ALS ik een dergelijk systeem in elkaar zet hem op 3.33 laat draaien. Zeer redelijke prestaties, geen noodzaak om het voltage van de core te verhogen en VEEL minder stroomverbruik dan als je richting de 4 ghz gaat.

Ik raad je aan om de review op tom's hardware eens door te lezen. Schrik niet van de hoeveelheid pagina's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117053

Weet 1 van jullie of de Asus P5P800-VM een AGP en PCI lock heeft? Dit lijkt een ideaal bordje voor mensen met een AGP kaart en een micro-atx bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaptKeefmenneke
Ik zou even goed nakijken of een dualcore wordt ondersteund, dacht niet dat al die bordjes uit de p5p serie dual core ondersteunen.

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste