Console-games nemen markt over

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 963 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze discussie heb ik al zo vaak gezien de laatste 20 jaar. Steeds weer voorspelt de ene kant de ondergang van de andere. Maar tot nu toe wordt er op de PC en op consoles nog steeds gegamed.

De PC en console markt zijn verschillende markten met verschillende mensen en verschillende wensen. Ze zullen pas verdwijnen als er een apparaat op de markt komt dat de functionaliteit van beide biedt.

Het is onzin om te denken dat de PC game markt aan het instorten is. Er zijn altijd verschuivingen in de markt maar instorten, nee. Neem nu als voorbeeld WoW. Meer dan 5 miljoen exemplaren verkocht. Daar boven op komt een bedrag van 750 miljoen euro per jaar aan abonnementsgeld. Is er ook maar één console game dat daar in de buurt kan komen?

De console games zouden nu ineens de cutting edge van de markt moeten zijn? Noem dan eens een paar nieuwe ontwikkelingen in console games die het laatse jaar zijn gedaan? Volgens mijn zijn er geen nieuwe ontwikkelingen, alleen maar nieuwe spellen gebasseerd op oude gameplay.
Voor de echte nieuwe ontwikkelingen moet je op de PC zijn. Daar worden de nieuwe game genres ontwikkeld om daarna, als ze succes hebben, naar de consoles te worden geport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:59

Vrijdag

De Zwarte

Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 15:28:
De console games zouden nu ineens de cutting edge van de markt moeten zijn? Noem dan eens een paar nieuwe ontwikkelingen in console games die het laatse jaar zijn gedaan? Volgens mijn zijn er geen nieuwe ontwikkelingen, alleen maar nieuwe spellen gebasseerd op oude gameplay.
Voor de echte nieuwe ontwikkelingen moet je op de PC zijn. Daar worden de nieuwe game genres ontwikkeld om daarna, als ze succes hebben, naar de consoles te worden geport.
Singstar, Bongo's, Buzzer, Dance Dance Revolution, Guitar Hero, Bash fishing, lightguns, Eye-toy, NDS, PSP... dat zijn toch wel aardige innovatieve gameplay elementen die op consoles verschenen zijn/consoles zijn. Zijn die spellen grafisch gezien top-of-the-line? Nee, maar dat doet er ook niet toe, ze zijn leuk om te spelen én het is nog nooit eerder gedaan, behalve wat in arcade hallen.

Zowel console als pc hebben sterke punten. Innovatieve spellen op de pc zijn ook meestal niets meer dan dezelfde soort maar dan met betere graphics. Op de pc heb je grofweg fps, rts/tb, rpg, racing, sport, adventure, simulation. Op de console heb je die ook, behoudens dan rts, die heb ik nog niet gezien. Want je gaat mij niet vertellen dat een spel als pak 'm beet Far Cry nou écht zo innovatief was qua gameplay. Het was gewoon de zoveelste shooter maar dan met mooiere graphics en betere physics. Zelfde geldt voor veel rts titels. Hier en daar zijn er apartere spellen, zoals Hitman, Beyond good and evil en Still Life of hybrids zoals Spellforce maar dat is een druppel op de gloeiende plaat.

Daarom geloof ik ook niet dat de pc het alleenrecht heeft op "nieuwe en innovatieve" spellen, het hangt er vanaf hoe je "nieuw en innovatief" definiëert. Betere graphics, engine/physics kan ik, met alle respect, _niet_ innovatief noemen. Een dansmat of sambaballen dan weer wel. Over het algemeen zijn games oude wijn in nieuwe zakken, of dat nu op de pc of de console is. Natuurlijk zijn er ook wel spellen die zowat een genre op zich zijn, Darwinia lijkt me daar een goed voorbeeld van, of Spore. Hoewel ik eerlijk moet bekennen dat ik van beiden niet zo heel veel weet behoudens wat artikelen.

Wat me een aannemelijke ontwikkeling lijkt is dat men de pc vooral voor spellen als rts/(betaalde)mmorpg's/enkele shooters gaat gebruiken en dat consoles steeds vaker een plek in de woonkamer in gaan nemen zoals nu bijv. de dvd speler. Pc gaming zal heus niet uitsterven maar consolegaming is/wordt gewoon vele malen groter, zeker als je kijkt wat voor alleskunners de next gen dingen zijn.

In ben geen verstokte console gamer, pc gamer of platform fanboy, ik ben gewoon gamer. En in mijn optiek is een gamer iemand die spellen speelt omdat/die hij/zij dat leuk vindt, ongeacht op welk platform :)

[ Voor 9% gewijzigd door Vrijdag op 10-05-2006 16:34 ]

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TroonStaal schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 16:23:
[...]Singstar, Bongo's, Buzzer, Dance Dance Revolution, Guitar Hero, Bash fishing, lightguns, Eye-toy, NDS, PSP... dat zijn toch wel aardige innovatieve gameplay elementen die op consoles verschenen zijn/consoles zijn. Zijn die spellen grafisch gezien top-of-the-line? Nee, maar dat doet er ook niet toe, ze zijn leuk om te spelen én het is nog nooit eerder gedaan, behalve wat in arcade hallen.
Grappig dat je nieuwe ontwikkelingen in de arcade hal doortrekt naar de console en dan de ontwikkeling aan de console toekent. Dingen pikken uit de arcade hal en dan dunnetjes overdoen is geen vernieuwing.

Bij echte vernieuwingen denk ik aan de eerste Doom, dune enz..
In ben geen verstokte console gamer, pc gamer of platform fanboy, ik ben gewoon gamer. En in mijn optiek is een gamer iemand die spellen speelt omdat/die hij/zij dat leuk vindt, ongeacht op welk platform :)
Hier ben ik het dus helemaal mee eens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
1983 stortte de console market voor de eerste keer in :/

Over consoles verouderd, na 1 jaar.
Hmm, meestal worden van machines, die vaste hardware hebben, de games steeds beter, totdat de limiet van de hardware bereikt is.
Programmeurs leren zeg maar meer trukjes op de hardware goed aan te sturen.

Op de pc wordt nooit de limiet van hardware bereikt, daar wordt te slordig voor geprogrammeerd en ze moeten teveel schipperen met compatibiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bangkirai schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 21:16:
Toch gek, dat ik als ik in een ouwe doos met pc games kijk er op sommige dozen, toch veel goedkopere prijzen staan dan nu, zelfs rekening houdend met de inflatie.

Sorry hoor, maar pc games waren eerst rond de 50 gulden zelf.
En mijn pa moest voor mijn nieuwe mariokart spelletje voor N64 120 gulden neertellen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:57
De nieuwe NFS: Carbon komt ook alleen op de consoles uit :'(

bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

jip_86 schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 08:10:
De nieuwe NFS: Carbon komt ook alleen op de consoles uit :'(

bron
Sinds Hot Pursuit 2 is het toch allemaal een brakke zooi dus echt missen zal ik het niet :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Castor385
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:21
Gelukkig heeft de PC game wereld nog een fenomeen als MODs. Heel veel PC spellen hebben hoge omzet te danken aan de mods die voor het spel uitkomen. Daarnaast is het voor veel mensen natuurlijk leuk om aan je 'eigen' spel te werken. Ik mensen nog niet gauw op een console programmeren, al kan dat met de volgende generatie consoles natuurlijk veranderen.

Study everything, You'll find something you can use

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchie!
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12-2023

Dutchie!

....

@mods, sluit AUB het topic niet. Ik zal uitleggen waarom ik deze een kick geef.

Gezien het topic, bijna 2 jaar geleden gestart is, vraag ik mezelf nu af, of er in de afgelopen 2 jaar een grote veranderingen is geweest m.b.t. pc-games vs console-games.

Wat mij opvalt is dat er dit jaar (begon al 4e kwartaal 2007) een hele sterke line-up is van goede pc games. Wat meteen resulteerd in: PC gaming is (nog lange) niet over.

Tegelijkertijd hebben de consoles ook een hele sterke line-up, welke zelfs nog groter is dan die van de PC. Dit komt natuurlijk omdat er meer games uitkomen voor de verschillende consoles.

Wat valt nog meer op? Multiplatform. Volgens mij was het nog nooit zo sterk als nu, games die uitkomen op de PC, Xbox360 en PS3 (en soms de Wii). De ontwikkelaar en/of uitgever wil meer geld verdienen en dan is poorten een (vrij) goedkope manier.

Ook lijkt Exclusief een beetje tot het verleden te behoren, of maar enkele maanden exclusief. Dit vind ik zelf geen ramp, omdat je nu minder afhankelijk bent van een bepaalde platform, al heeft elk platform nog zijn eigen, exclusieve games.

Wat denken jullie nu verder hoe het zal gaan met de pc-games vs console-games?

Ik denk dat het PC-platform toch iets kleiner gaat worden. De volgende Unreal Tournament zal waarschijnlijk eerst, of alleen maar op de platforms komen. Activision was ook al bezig aan het kijken om misschien alleen of meer te gaan richten richting de consoles. Misschien word het zelfs zo, dat de games eerst ontwikkeld gaan worden voor de consoles, dan een poort naar PC i.p.v. andersom.

Trekken ontwikkelaars zich echt meer naar de consoles? Komt het nu echt door de massale kopien die men maakt voor de PC ? of juist iets compleet anders? brand er op los!

Hopelijk kunnen we verder in dit topic. Het is ook leuk en nuttig om nog eens je oude reacties te lezen om je stand van zaken te (her)zien :) !

Living in Australia! - Ja, ik heb dyslectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchie!
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12-2023

Dutchie!

....

Sorry :) we kunnen daar maar beter verder gaan. 8)7 |:(

Living in Australia! - Ja, ik heb dyslectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

JuliettPapa schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 00:31:
Wat valt nog meer op? Multiplatform. Volgens mij was het nog nooit zo sterk als nu, games die uitkomen op de PC, Xbox360 en PS3 (en soms de Wii). De ontwikkelaar en/of uitgever wil meer geld verdienen en dan is poorten een (vrij) goedkope manier.
Natuurlijk willen ze meer geld verdienen. Echter moeten ze nu bijna wel multiplatform ontwikkelen om hetzelfde te verdienen :).

Verder hebben de afgelopen twee jaar bewezen dat steeds meer traditionele PC games (FPS en RTS) ook voor de consoles gereleased worden. Ze zullen ook altijd wel op de PC uit blijven komen in de nabije toekomst (zeg komende 5 a 10 jaar), maar je merkt dus wel een verschuiving wat dat betreft.
Trekken ontwikkelaars zich echt meer naar de consoles? Komt het nu echt door de massale kopien die men maakt voor de PC ? of juist iets compleet anders? brand er op los!
Mja, dat zijn dingen die al uitgebreid in deze topic aan bod zijn gekomen.

.edit: oh ja, dat andere topic was er ook nog 8)7

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Pagina: 1 2 Laatste