Update 4 juli 2006
Hooogste tijd voor een update. We hebben al enkele dagen niets meer van ons laten horen omdat we niet echt heel extreem veel hebben gedaan de afgelopen dagen omdat er wat andere zaken tussen kwamen. Hierbij het resultaat van wat we wel hebben kunnen doen. Omdat het nogal veel verschillende dingetjes zijn hebben we lekker veel kijkplaatjes.
Allereerst gaan we nog ff verder met het rechterzijpaneel, er moesten nog kleine houdertjes worden gemaakt aan de achterkant waar de fans moeten komen te hangen. Zo zag de achterkant er uit:
Na wat gedoe, gemeet en gepas was het eerste houdertje een feit.
En een tijd later allemaal!

waardoor ze er allemaal mooi inhangen.
De fans die er nu inzitten zijn maar gewoon simpel zwart, en die moeten we niet hebben. Mooiere hebben we nog ff niet, maar die komen eraan. In de tussentijd kunnen deze eruit.

van de andere kant gezien.
Met de radiator ervoor bleek dat enkele schroefjes een stukje buiten de radiator vallen. Niet zo'n ramp, ziet er eigenlijk best nice uit.

En nu we het toch over schroefjes hebben, vandaag zijn ook m'n "mooie schroefjes" binnengekomen, welke gebruikt gaan worden op echt speciale mooie plekken. Dit zijn kleine M3 lenskop / bolkop imbusjes geworden, want die zijn uhm... schattig.
Met de houdertjes voor de fans af, was het tijd voor het volgende onderdeel. Dit bestond uit het maken van U-profieltjes welke aan de bovenkant moeten komen.
Deze moeten dus hier komen:

Deze komen niet als versteviging, maar als montage punt voor een volgend groot onderdeel van de kast. Ondertussen zijn aan de uiteinden ook al mooie hoekprofieltjes geplaatst zodat daar makkelijk schroefjes op gemonteerd kunnen worden. Een van deze hoekprofielen is stelbaar, zodat de gewenste maat goed kan worden ingesteld.
Afgelopen zaterdag hebben we ff snel een ritje met de trein gemaakt naar de winkel van bouwplastics.nl. We hadden heel wat plexiglas nodig, en het leek ons een goed idee om dit zelf ff snel te halen. Na een leuk ritje kwamen we daar aan, bestelden het plexi en door een rekenfout van hun kregen we het nog voor 20 euro minder mee ook.

Hoe gierig we zijn, zeggen we er natuurlijk niets van.

Ook stond er nog een mooie bak met kleine reststukjes welke je gewoon mocht meenemen. Prima, plexiglas is altijd leuk om mee te spelen.

lekker veel verschillende kleurtjes.
Helaas bleek Kevin geen foto van het wel betaalde plexi te hebben genomen, waardoor we erg sloeberig overkomen.

Het plexiglas dat we erbij hebben gekocht:
-Plaatje wit achtig plexi
-Plaatje lichtblauw plexi (voor in het zijpaneel als raam)
-Plaatje donkerblauw plexi (voor de binnenkant versiering)
-Pijpje van 50mm doorsnede, 500mm lang.
Als onderdeel van het "opberg / cable management / nog meer" systeem moesten er in de bodemplaat enkele gaten komen, welke de toegang tot de ruimte onder de "fake plexi" bodemplaat moet verschaffen. Dat werd dus veel figuurzaag werk. Helaas kon niet alles met de figuurzaag dus was het tijd voor de dremel.
Na een hoop versleten schijfjes hadden we een soort van gat.

een gat welke nog een hoop afwerking kan gebruiken.
Dus tekenen we de te vijlen lijnen ff goed uit:
En hebben we na enige tijd een net gat.
Tijd voor het linkerzijpaneel. Daar gaat nog zeker een hele hoop tijd inzitten, maar het aftekenwerk is gedaan. Hiervoor hebben we eerst op de computer een 2-tal malletjes gemaakt.
Na veel meet, aftekenwerk en plakwerk is het hele design voor het zijpaneel klaar.

Op de plek waar die malletjes zitten moeten 2-tal pods komen, welke als resevoir gaan dienen. We willen een perfect fit maken, maar of dat echt goed gaat lukken met een figuurzaag, vijl en een beetje schuurpapier is nog maar de vraag. We willen niet gaan lasercutten ofzo, da's te duur en fake.
Gaan we weer verder met de plexi bodemplaat. Hier moesten enkele gaten inkomen. In eerste instantie voor de voeding en de radiator.
De voeding die erin komt is een Hiper Type-R, 580W welke we mooi bij het NKCM hadden meegekregen. We willen eigenlijk nog een 2de bovenin, waar we een soortgelijk iets willen gaan bouwen als we bij de onderkant nu al doen. Enige probleem is dat dat een beetje overdreven veel power is... maar wel vet.

Wel stuiten we nog op een ander probleem, waar ik jullie aan het eind van deze update nog ff over wil vragen.
Tegen de voeding komt een bak te staan, welke van plexi word gemaakt, wat goede plexilijm, plamuur en witte verf met raampjes. Deze moet de connectors van de Hiper enigszins verstoppen, omdat ze in eerste instantie niet geheel bij de mod horen. Ze moeten daarbij direct onder de bodemplaat duiken. Voor dit bakje hebben we wat plexi op maat gemaakt.
Om het bakje erop te kunnen zetten moest er nog een stukje van de ring welke om de 24pins connector zit af.

Stukkie zagen we eraf, vijlen en schuren we totaal op tot korrel 1000, nog ff polijsten en het valt niet op dat het eraf is gezaagd.

Uiteindelijk kan dat allemaal mooi tegenelkaar aan, is het plexibakje gelijmd en ziet het er geheel verrot uit. Bakje is dus nog niet klaar.
Nog even terugkomen op die PSU kwestie. Het probleem is dat ik een 8pins en 24pins connector op m'n moederbord nodig heb, alleen heeft een Hiper alleen maar een 24pins connector en een 4pins (P4) connector. De pinout van een 8pins connector is gewoon exact hetzelfde als die van een 4pins connector, maar dan dubbel. Als ik 2 voedingen heb zou ik dus in principe beide 4pins connectors van beide voedingen bijelkaar kunnen gooien, waardoor ik in een klap wel een 8pins connector heb. Maar aangezien beide voedingen hoogstwaarschijnlijk niet exact dezelfde uitput op de 12V lijn zal hebben is er dus een klein verschil in voltage. Nu is mijn vraag of m'n moederbord dit aan zou kunnen, of gaat ie daarvan onstabiel lopen?
Andere mogelijkheid is om een 4pins connector op te delen waardoor ik dus een 8pins connector heb vanuit 1 voeding, maar aangezien de 12V lijn van die 4pins connector op een apparte plek op de printplaat is gesoldeerd weten we niet zeker of dit niet te veel stroom zou gaan trekken. Ik hoop dat er mensen zijn die wat meer verstand hebben van dit gedoe, we hebben ook al gezocht op internet, maar konden niet veel vinden.
Volgende update zal hoogstwaarschijnlijk met de pods klaar zijn, of het gehele zijpaneel klaar is, is nog maar de vraag.