Ja er zijn vele servers, deze zijn echter niet regio gebonden, dus je speelt met mensen uit de hele wereld, en ook niet platform gebonden. Dus PC, PS2 en X-Box360 spelers spelen allemaal op dezelfde servers.
-Zo ja; creer je je karakter op een van die servers en zijn er ook net gestarte servers?
Je maakt een karakter aan en je word willekeurig op een server gedropt - meestal de server waar op dat moment veel ruimte is. Je kan ook opgeven dat je naar een specifieke server wil, daar heb je een worldpass voor nodig die de mensen hier je wel kunnen geven voor de Ragnarok of Fairy server
-Hoe werkt het item-systeem? Zijn er veel random drops / random stats, of is het erg statisch zoals in WoW?
Ik weet niet hoe het bij WoW werkt, nooit gespeeld. Elke mob (tegenstander) die je aanvalt kan een item laten vallen, wat voor items dit zijn is wel redelijk statisch aangezien alles wel is uitgezocht intussen, maar wel heel divers. Daarnaast heb je 'rare' drops, die dus niet vaak voorkomen, en zijn er speciale mobs die speciale items droppen, de zogenaamde NM's (Notorious Mobs).
-Kun je jezelf ook solo of in kleine groepen (5 man) goed vermaken?
De eerste 10-12 levels kun je prima solo spelen, het is zelfs aan te raden. Daarna zul je voor de meeste jobs een Party moeten zoeken, deze bestaan altijd uit maximaal 6 man. Voor sommige quests of speciale missies heb je meer mensen nodig door middel van Alliances, maar die zijn zeldzaam, of high-level. Ik ben nu level 32 met een karakter en ik heb maar 1 keer een missie gedaan waar we 18 man voor nodig hadden (Eco-Warrior).
-Hoe is de speelbaarheid? World of Warcraft vind ik persoonlijk als een droom spelen. Speelt FF net zo vloeiend, of in ieder geval intuitief?
Nogmaals, ik ken WoW niet dus daar kan ik niet over oordelen. FFXI is naar ik begrepen heb van anderen minder intuitief, maar ik ben niet anders gewend.
-Is er PvP en is dit de moeite waard?
Er is PvP in de vorm van Ballista, maar dit is veel minder dan in WoW, in principe is FFXI geen PvP spel.
-Is er een levendige community, inclusief guilds, trading, etc?
Uiteraard, een MMO leeft niet lang zonder.