Ik wil toch even mijn duit in het zakje doen.
Ik werk in de telecom sector en heb al veel meegemaakt en aangesloten maar mijn ervaringen met Abel Telecom slaan op dit moment alles. Doet mij denken aan de PTT van vroeger, arrogant en niet meewerken. Het woord service moet nog uitgevonden worden.
Ik had voor mijn werk (als thuiswerk test plek) een aansluiting nodig van data+telefoon. Ik had zelf geen telefoon (vast) omdat ik altijd mobiel belde. Vroeger goede ervaringen gehad met tweakdsl maar voor 150 werknemers wordt dat een beetje duur. Ik kreeg wat goede berichten te horen over ABEL. Een abo voor ADSL 2+telefonie voor 24.95 per maand. Provider BBned. Vroeger geen problemen gehad met BBned dus gedacht van ik probeer Abel.
Opgegeven dat dit een zakelijke aansluiting is (de zaak betaald) op een privé-adres. Dit schijnt voor Abel moeilijk te begrijpen te zijn, meer hierover later. Krijg een brief met info en een brief + email over de opleverdatum. Ik krijg netjes een Siemens SX762+Siemens telefoon opgestuurd met een duidelijke handleiding. Zo ver zo goed. Helpdesk/Klantenservice reageert snel op enkele vragen die ik had. Ik was dus nog blij met deze goede indruk.
Modem aangesloten voor de opleverdatum en he een verbinding data maar geen telefonie. Ok misschien ben ik te snel. Op de opleverdatum alleen maar data en geen telefonie. Ook bleek dat mijn snelheid VER BENEDEN de maat was voor wat ik mocht verwachten. Daarnaast resette de modem regelmatig (maar he je denkt nog ze zijn met de lijn bezig). Helaas op de opleverdatum nog geen telefonie. Volgens de helpdesk ben ik nog niet opgeleverd. Vooruit.
Drie dagen en verschillende telefoontjes later komt de KPN langs voor een lijntest. Daarna nog enkele dagen wachten en ik mag gebruik maken van ADSL. Er wordt echter geen VOIP gegevens in mijn router geladen. En de router reset zo'n 25x per dag. Maar weer eens bellen, hierna krijg ik voip waarmee ik niet kan bellen. Krijg een nummer toegewezen maar men vergeet dat ik geen telefoonlijn had en dus mijn eerste nummer niet volgens de vaste lijn van KPN kan gaan. Dit is echter wel zo ingesteld. Na dit verholpen te hebben kan ik bellen en gebeld worden maar is de verbinding zo slecht (snelheid is maar 10% dan een eerder 10Mbit verbinding via BBned bij mijn vorige provider) en de verbinding reset nog steeds zo'n 20-30x per dag.
Opgebeld (gelukkig hou ik al mijn kosten bij), men zou een nieuwe modem sturen. Tot op vandaag nog niets gezien. Kortom ik kan zo niet werken en dit kost mijn werkgever dus zo'n 800 euro per dag, dus maar weer op kantoor werken.
Ik krijg de eerste factuur te zien, er wordt teveel in rekening gebracht en de korting wordt niet verwerkt. Hierover maar een aantal emails gestuurd waar niet op gereageerd wordt. Het enige antwoord is een kopie van de eerder factuur zonder uitleg.
Ik bel regelmatig op over de stand van zaken ivm de verbinding maar geen resultaat. Nou, de portemonnee wordt leger aan mijn kant.
Vorige week wilde ik mijn email (abel webmail) inkijken, dit ging dus niet meer. Ik had geen toegang meer de de website. Hierover gelijk vanuit mijn bedrijfsaccount een mail gestuurd. Natuurlijk geen reactie. De problemen met de lijn houden aan. Eergisteren kan ik niet meer bellen, dus ik kijk mijn modem instellingen na en wat blijkt? Ik kan niet authorizeren met sip.ritstele.com. Dus maar bellen met de klantenservice. Krijg te horen dat dit vaker voorkomt en dat er iemand opgezet wordt om dit op te lossen. Aan de andere zaken wordt gewerkt volgens hen. Na 1 uur krijg ik een telefoontje van een techneut (de eerste keer dat dit gebeurt). Hij kijkt de modem na en besluit om alle settings maar opnieuw erin te zetten/na te kijken. Hij vraagt of ik nummer xxxxxxx wil gebruiken/overzetten. Ik zeg nummer xxxxxxx dat is mijn werk nummer wat heeft dat ermee te maken? Ik wl dat nummer yyyyyyy dat ik van abel telecom gekregen heb erin wordt gezet (dit nummer heb ik twee weken gebruikt) en dat nummer xxxxxxx van mijn werk is (ook in een andere stad) en dus totaal niet gebruikt mag worden. Ik geef ook nog even aan dat ik een newline abo had dus dat ik een nieuw telefoonnummer heb gekregen omdat ik geen vaste telefoon had. Dit is duidelijk. Ik vraag gelijk om de rest van het modem na te kijken omdat ik nog steeds snelheids problemen en connectie problemen heb.
Na dit gesprek blijkt dat de verbinding na 1 uurtje uit de lucht is (geen ADSL connectie). Ik zet mijn router/modem uit voor 5 minuten en weer aan. Alles komt op en telefonie werkt ook weer. Echter ik kan niet meer gebeld worden. Wat blijkt? De techneut heeft mijn werk telefoonnummer geprogrammeerd en onder dit nummer ben ik nu ook bekend bij ritstele.com. Zo schiet dit dus niet op.
Vandaag maar weer aan de telefoon gehangen en Abel verteld wat ik ervan vond. De schuld werd min of meer bij mij gelegd ik had het verkeerde tel. nummer doorgegeven.... Hoe dan? Ik krijg van Abel een nieuw nummer, hoe kan ik dat nummer verkeerd doorgeven aan abel. Ik heb dus nu nog geen werkend nummer.
Voor mij is de maat vol, ik mijn advocaat er maar opgezet. Neem een goede provider en dus geen Abel.
P.S. Als ik een oudere ADSL 2 Copperjet modem gebruik dan heb ik veel minder problemen met de verbinding. Snelheid is nog niet optimaal, maar tenmiste reset de lijn zich veel minder (7x per dag).