Net terug van 4 dagen Disneyland en uiteraard een 1000-tal foto's geschoten :-)
Ik ben echter tot de nare conclusie gekomen dat ISO-800 inderdaad niet je-van-het is. Omdat je in zo'n pretpark uiteraard niet de tijd hebt om veel in te stellen en omdat het merendeel van de foto's onder donkere lichtomstandigheden wordt genomen bij een snelle verplaatsing (van de attractie, de animatronics of de parade) koos ik voor de snelle stand, het bibberend ventje dus. Behalve de momenten dat ik echt wat tijd had, toen koos ik voor de M-stand met mijn nieuw flitstoestelletje en bijhorende omnibounce.
Die laatste keuze was uiteraard ideaal, daarover dan ook geen vragen. De snelle stand was echter een ramp: standaard neemt hij immers ISO-800 en bij echt zeer goede lichtomstandigheden gaat hij naar ISO-400. Het gevolg is uiteraard heel wat ruis en verlies van kleur. Bij betere lichtomstandigheden (overdag buiten bijvoorbeeld) zijn de foto's van mijn vriendin haar huis-tuin-en-keuken-toestel in momenten zelfs beter dan van mijn S9500. Heel frustrerend natuurlijk.
Ok, genoeg omkadering, mijn vraag nu:
Als betere oplossing kan ik kiezen voor Natural Light bij klaarlichte dag en de snelle stand voor donkere attracties en de nachtparades, maar ik vraag me af of jullie geen betere voorstellen hebben?
- Misschien de S-stand? Maar dan vrees ik voor onderbelichting...
- Misschien de A-stand? Dan zal ik uiteraard problemen hebben met de bewegingen...
- De M-stand dan misschien? Maar das natuurlijk wel heel wat instelwerk hé... Snelle reacties zoals je die nodig hebt bij een parade, dat zit er dan niet in.
De externe flits is natuurlijk niet direct van toepassing want hiermee haal je de sfeerverlichting onderuit.
Alvast bedankt voor het meedenken!
[
Voor 0% gewijzigd door
Verwijderd op 25-11-2006 22:25
. Reden: medenken => meedenken ]