Bedankt voor de zinvolle reply

Heb je trouwens eerst een S9500 gehad (omdat je hier wel vaker te vinden bent)?
Het lijkt er op dat je hier te veel omgevingslicht hebt gevangen. Kijk bijvoorbeeld naar de plekken waar de spots op de muur schijnen, die zijn compleet overbelicht.
Bij dergelijke felle, geconcentreerd lichtpartijen is het natuurlijk heel lastig om ze niet te laten overbelichten en nog steeds de rest van de foto niet onderbelicht te laten zijn (de juiste belichting van de personen is belangrijker in zo'n geval, mee eens?) HDR had een oplossing kunnen bieden, maar is lastig bij dit soort fotografie.
Mischien had een lagere ISO dus een droter dynamisch bereik dit kunnen voorkomen.
Is dat zo? Lagere ISO, hoger dynamisch bereik. Ook bij een hybride als de s9500?
Meestal geven halogeen spots een veel warmer licht, die warmte mis ik een beetje in je foto.
Halogeen is toch juist behoorlijk wit licht? Dat het hier geel is (warmer?) wil eerder zeggen dat de witbalans (auto) niet helemaal klopt.. of snap ik je niet?
Door de muur minder over te belichten had je veel meer kleur behouden. (of die +1 exposure handig was weet ik niet)
Anders was de rest onderbelicht. Maar had inderdaad de sluitertijd nog wat kunnen terugbrengen. Vond dit wel mooi. Lekker veel omgevingslicht

f/4+iso 400 levert even veel omgevingslicht en de zelfde sluitertijd op als f/2.8+iso 200, zelfs je flitser moet even hard werken. Maar je kan wel voor een smaller perspectief kiezen (inzoomen) bij een portretje kan dat een groot voordeel zijn. (dan hoef je minder dicht bij je onderwerp te komen en je hebt minder vervorming, en flitsplekken zoals op de hand van de linker mevrouw heb je minder snel.)
Zoomen zou ik wel willen, maar de S9500 heeft geen TTL, dus de belichting is afhankelijk van je instellingen en je moet je diafragma altijd gelijk houden dan eigenlijk. Dat lukt bij volledig uitgezoomed (28mm) wel op f/2.8. Daar ben je op die manier een beetje aan gebonden.
Je hebt vrij direct geflitst gezien de flitsplekken op de gezichten van de mensen en de slagschaduwen op de muur. Misschien had je indirecter kunnen flitsen.
Klopt. Afstand tussen cam en de meerdere onderwerpen hier is ook niet gelijk (maakt het lastig op zo'n korte afstand). Dan krijg je daar last van. Eerst werkte ik met 45° + omnibounce. Op aanraden van pvdplanet (partyfotograaf hier) ben ik recht vooruit gaan proberen bij deze serie. Hij gebruikt niet eens een omnibounce, maar ik hou daar voorlopig nog wel aan vast. Anders was deze foto nog harder belicht volgens mij.
Ik ben er nog mee aan het experimenteren, maar ben vooralsnog vrij tevreden.