Fuji FinePix S9500: Deeltje 2

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste
Acties:
  • 8.928 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-03-2023
Of een foto die door een flits geen sfeer meer heeft.
Dan moet je beter flitsen. Met een externe flitser en de juiste manier van bouncen heb je geen ISO 800 nodig en behoud je de sfeer. Het is zonde om er zoveel kwaliteit voor in te leveren.

@pvdplanet: check je mail (hotmail adres werkt?) ;)

[ Voor 9% gewijzigd door dutch79 op 19-10-2006 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
sdirkx schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 11:52:
[...]

Dan moet je beter flitsen. Met een externe flitser en de juiste manier van bouncen heb je geen ISO 800 nodig en behoud je de sfeer. Het is zonde om er zoveel kwaliteit voor in te leveren.

@pvdplanet: check je mail (hotmail adres werkt?) ;)
In de veronderstelling dat je overal en altijd kan bouncen. Ik heb over dag buiten gelopen in een bos waar het zo donker was dat ik schoot op: Iso 1600, sluitertijd 1/5, diafragma F/3,5.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08-2023
Ik gebruik dat email adres alleen voor msn ;)
Maar goed ik snap je vraag in de email maar kan alleen concrete tips geven als je de situatie die je wilt fotograferen beter schetst :)

[ Voor 60% gewijzigd door pvdplanet op 19-10-2006 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
martijn_tje schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 15:49:
[...]
In de veronderstelling dat je overal en altijd kan bouncen. Ik heb over dag buiten gelopen in een bos waar het zo donker was dat ik schoot op: Iso 1600, sluitertijd 1/5, diafragma F/3,5.
Ik bedoelde niet echt bouncen via een plafond (dat kan inderdaad lang niet altijd), maar met een omni-bounce (eigenlijk difussen dus) onder een hoek (i.c.m. een langere belichting). Zo kun je wel degelijk een mooi belichting krijgen met sfeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Een omnibounce heeft toch als voornaamste doel licht verspreiden (en mischien het licht iets zachter maken).

Volgens mij is het belangrijkste voor veel sfeer: veel omgevingslicht vangen. Met behulp van bouncen of een omnibounze zijn meestal slag schaduwen wel te voorkomen. Maar het flitsen zou ik in iedergeval altijd doen voor er bij, dus zo min mogelijk flitslicht als hoofd licht bron gebruiken. (TTL en slowsinc komen daar heel mooi bij van pas)

(dus eigenlijk precies wat je zegt)

[ Voor 34% gewijzigd door martijn_tje op 19-10-2006 18:51 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sdirkx schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 10:51:
ISO 800 niet zoveel ruis? Dan heb je zeker niet groter dan 10x15 geprint?
Geprint op A4 en de ruis is op "normale kijkafstand" niet zichtbaar (ik heb hem hier naast mij liggen).

BTW: je hebt mijn EXIF bij de foto staan, ik ben wel benieuwd hoe je een gelijkaardige foto zou nemen op lagere ISO? Ik zou denken aan een hogere sluitertijd, maar dan lijkt het me dat de aquafun zal herleid worden tot een hoop strepen...

Betere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 07:58

RBH

@Pvdplanet: He wat leuk, jij woont in Landsmeer. ;) Ik woon in Purmerend. :) (Weidevenne)

En ik ben ook van plan om deze S9500 aan te schaffen. (Bij fotobooms in Amsterdam. €419 is 'ie daar). Ik zat het topic door te lezen en hoorde dat jullie allemaal er wel erg tevreden over zijn, en die foto's zien er ook erg goed uit. Ik kan niet wachten om hem eens in mijn handen te krijgen. :D

Greetz, RBH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUTCHSPiRiT
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-04 09:55
En ik zie dat ze daar de s9600 ook al op voorraad hebben??
Ik wist niet dat ie nu al echt op de markt was.
€499, scheelt 80 euro maar is misschien toch wel de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBH

RBH

DUTCHSPiRiT schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 21:41:
En ik zie dat ze daar de s9600 ook al op voorraad hebben??
Ik wist niet dat ie nu al echt op de markt was.
€499, scheelt 80 euro maar is misschien toch wel de moeite waard.
Wat ik ervan gelezen heb is het niet echt een grote update t.o.v. de S9500. Daarbij is de S9500 ook nog eens 90€ goedkoper. Denk wel dat ik voor de S9500 ga. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Ik zou denken aan een hogere sluitertijd, maar dan lijkt het me dat de aquafun zal herleid worden tot een hoop strepen...
Dat hoeft niet perse het geval te zijn. Met een goede flits op je onderwerp bevries je het juist en in de achtergrond zal dan wel meer beweging zitten, maar dat kan juist 'n heel leuk effect geven.
Ik ken die specifieke situatie natuurlijk niet (hoeveelheid licht aanwezig, snelheid onderwerp,...) maar als je nog geen externe flitser hebt/gebruikt, kan ik 'm je zeker aanbevelen. Probeer daar 's wat mee te spelen.
Moet zelf ook nog behoorlijk wat oefenen met dergelijke situaties hoor. Pvdplanet is inmiddels meester in dat soort party-(like)-fotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUTCHSPiRiT
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-04 09:55
RBH schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 21:58:
[...]

Wat ik ervan gelezen heb is het niet echt een grote update t.o.v. de S9500. Daarbij is de S9500 ook nog eens 90€ goedkoper. Denk wel dat ik voor de S9500 ga. ;)
Dat dacht ik eerst ook maar aangezien zo'n beetje alle mensen met een s9500 last hebben van een falende command-dial ben ik een beetje huiverig geworden.
Bovendien zijn er een aantal verbeteringen die me wel aanspreken aan de 9600.
Maargoed, eerst maar even afwachten tot er mensen zijn met meer budget die em willen reviewen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
zo'n beetje alle mensen
Da's wel een beetje overdreven denk ik. Maar het is inderdaad wel iets wat teveel voorkomt (productiefout blijkbaar). Gelukkig gebeurd zoiets maar incidenteel en ook bij andere merken, dus we zullen er mee moeten leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBH

RBH

Dat is idd minder ja. Ik ga nog wel eens op zoek of die veranderingen ook wat voor mij zijn... ;) Maar komt het zoveel voor dan, dat die command-dial kapot gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Wat is veel... is heel moeilijk te zeggen. Maar wel vrij veel |:(
Als je deze hele thread doorleest, kom je toch wel 5 a 10 mensen tegen. Ik heb er na 3500 shots nog geen last van, maar ik ben er ook wel enigszins bang voor dat het nog kan komen.
Ik zou persoonlijk wel de S9600 nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 15:54
Net eventjes snel mijn Raynox DCR-250 getest. Zo te zien kunnen er wel leuke foto's mee worden gemaakt, maar het weer zit eventjes erg tegen. Ik zat net te schieten op ISO-400, maar het (auto)diagragma is natuurlijk groot en dan merk je wel dat er byzonder weinig scherptediepte is. Verkleinen levert natuurlijk weer blurry beeldjes op. Scherpstellen met deze voorzetlens is ook echt eventjes wennen. Fatsoenlijke foto's komen asap.

Edit:
Als het van het weekend zonnig is ga ik gewoon uit de hand schieten op insecten etc. Op een stafief met alles erop en eraan vind ik niks :) Met voldoende zon denk ikd at er wel leuke foto's uit kunnen komen, hopelijk met iets meer scherptediepte, want nu maar een halve cm verschuiven en het plaatje mislukt finaal. En ja, het kost maar 33e.

[ Voor 28% gewijzigd door Carel op 20-10-2006 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Leuk! Kost dat ding trouwens maar 3 tientjes? Ben benieuwd wat het oplevert. Kun je meteen een voor en na foto posten dan... dat we het verschil duidelijk zien?

Toevallig dat ik vandaag van plan was om ook 's wat macro's te gaan maken, maar dan binnen met een 'lightbox'. Het hoeft dus geen goed weer te zijn.

In deeltje 1 (GOT - S9500) kun je trouwens nog hele mooie macro's vinden van o.a. Erik__ en Montana. Jammer dat we ze hier niet meer zien.
Er zijn immiddels toch al een aantal mensen die Raynox-lenzen voor hun S9500 hebben... wideangle, telekanon of macro... Zogauw ik weet welk gebied ik het leukste vind om te fotograferen (probeer nu nog alles), dan zal ik misschien ook nog 's 'n Raynox aanschaffen.

[ Voor 69% gewijzigd door dutch79 op 20-10-2006 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sdirkx schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 23:02:
[...]
Met een goede flits op je onderwerp bevries je het juist en in de achtergrond zal dan wel meer beweging zitten, maar dat kan juist 'n heel leuk effect geven.
De goede flits komt er aan ;)
De beweging zou in dit geval voor problemen kunnen zorgen lijkt me hoor... vooral omdat ik onmogelijk een groep hyperkinetische mensen, helemaal wild van de ambiance kan vragen om eventjes stil te blijven zitten 8)7
sdirkx schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 23:02:
Ik ken die specifieke situatie natuurlijk niet (hoeveelheid licht aanwezig, snelheid onderwerp,...) maar als je nog geen externe flitser hebt/gebruikt, kan ik 'm je zeker aanbevelen. Probeer daar 's wat mee te spelen.
Een typische kermissituatie hé: donker, veel discotheekverlichting, rook en noem maar op. De moeilijkheid was voor mij om de sfeer van de lichten te behouden. Flitsen lijkt me in dat opzicht hier niet van toepassing omdat het bewegend onderwerp zich van vlakbij de lens tot helemaal aan het einde van het scherptebereik uitstrekt. Had ik natuurlijk gewoon twee mensen op de voorgrond gehad, dan hadden we een heel ander verhaal.

pvdplanet, you're the master: verbeter me gerust!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-09 22:20
@pvdplanet, bij vrijwel alle buitenfoto's lees ik in de exif uit dat de flits gebruikt is (neem aan dat dit klopt?), zoals bij volgende foto's:
Gebruik je in deze gevallen de externe flitser? En heb je ook voorbeeldfoto's (of iemand anders) die het verschil duidelijk maken tussen zonder flits, met flits en externe flits in dit soort situaties?
Bedankt alvast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Ik flits altijd, dag of nacht. Alleen als er niets binnen 5 a 10 meter staat (overzichtsfoto) of bij macro gaat de flitser uit. Voor zo'n kermisfoto is iso 800 met ruisverwijdering achteraf de beste oplossing :)

De S9600 is trouwens in mijn bezit... :9

Ik zal vanavond met de 'oude' cam schieten en morgen met de nieuwe om te kijken welke de verschillen zijn in ruisverhouding/scherpte en of mij werkelijk sneller focust! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pvdplanet schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 18:22:
Ik flits altijd, dag of nacht. Alleen als er niets binnen 5 a 10 meter staat (overzichtsfoto) of bij macro gaat de flitser uit. Voor zo'n kermisfoto is iso 800 met ruisverwijdering achteraf de beste oplossing :)

De S9600 is trouwens in mijn bezit... :9

Ik zal vanavond met de 'oude' cam schieten en morgen met de nieuwe om te kijken welke de verschillen zijn in ruisverhouding/scherpte en of mij werkelijk sneller focust! 8)
Schitterend nieuws, hou je ons op de hoogte (zie ook mijn thread)? Als die s9600 beter presteert dan de s9500 ga ik misschien morgen nog naar de winkel :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Jij kan het beste een S6500 kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pvdplanet schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 18:43:
Jij kan het beste een S6500 kopen :)
En waarop basseer je je daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
pvdplanet schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 18:22:
Heb je ook voorbeelden van foto's van dezelfde locatie die met en zonder flits genomen zijn?
Ben wel benieuwd naar het verschil met die externe flitser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Verwijderd schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 18:49:
[...]

En waarop basseer je je daarvoor?
Beste prijs/kwaliteitsverhouding, handzaam, iso-performance, zelfde lens als S9500, face detection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
pvdplanet schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 19:48:
[...]
Beste prijs/kwaliteitsverhouding, handzaam, iso-performance, zelfde lens als S9500, face detection
Hoezo handzaam? Hij is zelfs (iets) groter.
S6500: 131 x 98 x 128 mm
S9600: 128 x 93 x 129 mm

Wat is de reden om toch voor een s9600 te gaan dan? Enkel de hotshoe en meer pixels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Die externe flitser en klapscherm zijn voor mij onmisbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBH

RBH

Dus jij suggereert dat je beter een S6500 kan kopen als je geen externe flitser en uitklapbaar schermpje nodig hebt? :P

Hmm, nou breng je me toch wel weer aan het twijfelen. 8)7 |:(

Edit: Is die command-dial knop van de S9600 trouwens echt verbeterd t.o.v. de S9500?

[ Voor 19% gewijzigd door RBH op 20-10-2006 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Geen externe flitser mogelijk op de 6500?, dan hoef ik 'm nooit. Klapscherm eigenlijk idem.

Knop is uiteraard verbeterd op de s9600. Ze kunnen 't niet maken om dit niet verholpen te hebben natuurlijk.

[ Voor 38% gewijzigd door dutch79 op 21-10-2006 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
Het Fantoom schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 19:01:
[...]

Heb je ook voorbeelden van foto's van dezelfde locatie die met en zonder flits genomen zijn?
Ben wel benieuwd naar het verschil met die externe flitser.
Niemand, of een link naar dit soort vergelijkingen (binnen en buiten)?
Als het verschil tussen interne en externe flitser echt groot is ga ik voor de s9600, anders wordt het gewoon de s6500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Omdat je zonder probleem met iso 800 kunt schieten is een sterke flitser overbodig. Een S9600 werkt het beste op iso 200 en dan compenseert zo'n externe lichtfabriek het gemis aan CCD-power.

Een klapscherm is alleen handig bij 'extreme' macro (zoals op grondniveau) of het schieten boven je hoofd (zoals op feestjes).

Dus bij 'normaal' allerdaags gebruik is de beeldkwaliteit/lichtgevoeligheid van de S6500 een pre boven de hotshoe en kantel-LCD.

Vandaag zal ik de S9600 eens grondig gaan testen overdag en op een party >:)

[ Voor 8% gewijzigd door pvdplanet op 21-10-2006 05:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Als het verschil tussen interne en externe flitser echt groot is ga ik voor de s9600
Is zeer groot. Kijk naar dit voorbeeld wat ik al eerder heb laten zien!

interne flits in donkere kamer (duidelijk te zwak om goede/mooie belichting te krijgen):
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.dirkx/S9500/internal2s.jpg

externe flitser (Metz 36 c-2 via plafond):
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.dirkx/S9500/external2s.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
sdirkx schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 11:41:
[...]

Is zeer groot. Kijk naar dit voorbeeld wat ik al eerder heb laten zien!

interne flits in donkere kamer (duidelijk te zwak om goede/mooie belichting te krijgen):
[afbeelding]

externe flitser (Metz 36 c-2 via plafond):
[afbeelding]
Deze foto heb ik idd al eens gezien, maar ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar het verschil in buitenfoto's, daar zal ik de camera toch het meest gebruiken. Bijvoorbeeld bij tegenlicht heb ik niks aan de hoge iso-waardes van de s6500, dan helpt alleen goed flitslicht. Is het verschil dan nog dusdanig groot dat het de moeite is om voor de externe flitser te kiezen of voldoet de interne flits buiten ook? Sowieso zou ik liever de interne flitser willen gebruiken in verband met vervoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Mijn eerste indrukken van de S9600 tov S9500

-Maakt een nieuw geluidje bij het afdrukken (soort sluiterachtige sound)
-Grip is groffer
-Gouden letters + lensring ipv zilverkleurig.
-LCD scherm is superhelder maar steekt uit onder de body
-Lens schuift met meer weerstand uit
-Minder focusproblemen in het donker

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/s9600-2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/s9600-1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnndoh
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
is de snelheid van het foto's maken ook verbeterd? ik zit nog steeds in dubio
zal ik gaan voor de s9600 of de nikon d70s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Tja wat is traag. Als je sport wilt fotograferen met snelle burst dan moet je bij Canon zijn.

Foto's van gisteren:

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/yvonyc1.JPGAfbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/yvonyc2.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/yvonyc3.JPGAfbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/yvonyc4.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/yvonyc5.JPGAfbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/yvonyc6.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/yvonyc7.JPGAfbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/yvonyc8.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/yvonyc9.JPGAfbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/yvonyc10.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/yvonyc11.JPGAfbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/yvonyc12.JPG

bye bye S9500 O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een foto getrokken op de archeologische site van Knossos, Kreta. Het viel me op dat alle toeristen hun foto's op dezelfde manier aan het trekken waren dus leek het me leuk om eens net daar te staan waar de anderen géén foto nemen ;) .

Verder heb ik hier ook mijn eerste Photoshop-stapjes genomen: de vierde zuil, helemaal links, heb ik verwijderd omdat daar slechts een klein topje van zichtbaar was. Het resultaat lijkt me niet slecht?

Waar ik niet helemaal tevreden over ben, zijn de wolken rechtsboven: die zijn duidelijk overbelicht. De zon scheen loeihard en ik moest bij elke foto uitkijken om er geen last van te hebben. Jammergenoeg vond ik geen goede oplossing hier omdat anders de binnenkant van het "gebouw" niet meer zichtbaar was. Iemand tips?
Afbeeldingslocatie: http://didier.disar.be/fotografie/toeristische_zichten/994_knossos_thumb.jpg
(klik op de thumbnail om te bekijken)
- Camera Model: Fujifilm FinePix S9500
- Sluitertijd: 1/500 sec.
- Diafragma: f/3.6
- ISO: 80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
alle toeristen hun foto's op dezelfde manier aan het trekken waren
Kom je uit België? Heet dat bij jullie 'trekken'? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sdirkx schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 19:21:
[...]

Kom je uit België? Heet dat bij jullie 'trekken'? ;)
Beuh! :P
AN (vertaling voor sdirkx: Algemeen Nederlands ;) ) zal het alleszinds niet zijn, ik vrees dat het een stukje dialect is dat erdoor klonk.
Terug naar de foto dan maar? ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2006 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
AN zal het alleszinds niet zijn
Heb geen idee waar je het over hebt :?, maar goed. Back on topic lijkt me 't beste inderdaad.

edit: Of AN een officiële afkorting is, betwijfel ik (idem voor 'alleszinds'). Misschien bedoelde je ABN?

ABN (het ~)
1 Algemeen Beschaafd Nederlands

Probeer 't dus voortaan 's in ABN. Snappen wij ook wat je zegt. ;)

[ Voor 49% gewijzigd door dutch79 op 23-10-2006 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Vanavond deze nachtopname (30 seconden) gemaakt van de Rotterdam skyline:

Afbeeldingslocatie: http://www.sdirkx.nl/portfolio/natuur/DSCF3561a-border.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zou je kunnen vertellen welke instelling je precies gebruikt heb voor die foto? Welke stand etc.

Mooie plaat! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Kan ik.
Om te beginnen... geen statief! Ja, ik zei 30 seconden... haha. Nee, ff serieus. Had een bankje gebruikt, want uit 'losse' hand word 't echt helemaal niks natuurlijk.
ISO 100
F/11 (bewust zo klein mogelijk, omdat je dan - wat hier trouwens niet helemaal uitkomt, omdat het te ver weg is - de lichtpunten als 'sterren' ziet).
Alles op de M-stand bij circa 80mm.
Is wel wat aan gephotoshopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tnx! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
je kunt 'm overigens ook wel op ISO 200 zetten. Het probleem met dergelijke lange opnames is echter dat er ruis ontstaat en als je dan geen lage ISO gebruikt, wordt die ruis alleen maar groter. Vandaar dat ik het op ISO 100 heb geprobeerd en 't werkt prima (diafragma kan eventueel ook wat groter als je opname te donker is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Iemand nog iets moois geschoten? :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
sdirkx schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 12:06:
Iemand nog iets moois geschoten? :z
Mag ik hier ook S9600 pics posten? ;)

Trouwens, de P-mode in de S9500 gaat voor zover ik weet nooit 'lager' dan 1/40 sec. Bij de S9600 kiest de camera in donkere omstandigheden een sluitertijd tot 4 seconden. Zet je echter de external flash aan dan kiest de camera weer voor een 'max' van 1/40 sec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:48

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

pvdplanet schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 17:44:
[...]

Mag ik hier ook S9600 pics posten? ;)

Trouwens, de P-mode in de S9500 gaat voor zover ik weet nooit 'lager' dan 1/40 sec. Bij de S9600 kiest de camera in donkere omstandigheden een sluitertijd tot 4 seconden. Zet je echter de external flash aan dan kiest de camera weer voor een 'max' van 1/40 sec.
1/40 lijkt me meestal ook wel een fijne waarde, maar een ervaren fotograaf zal dan niet meer in P schieten, door je bevriezing van je fltis kan je best op 1/10 ofzo schieten, nog wel langer als het moet.
1/10 hou ik zelf ongeveer aan, omdat je anders wel heel veel beweging om je mensen heen hebt, wat ik zelf niet zo mooi vind (als het te gortig wordt zeg maar he)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het moois wat ik geschoten heb ;)

:z

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2006 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnndoh
  • Niet online
ik ben een overloper :( mijn s9500 staat te koop inmiddels op marktplaats en heb nu een nikon-d50
ik schaam me er zo voor om dat tegen de s9500 fan's te vertellen

maar toch, mijn eerste indruk....wouw , een spiegel reflex :)

mocht iemand nog een hele goeie s9500 zoeken 2dehands...eduard is de naam

weet niet of dit dan nu in de vraag/ aanbod topic thuis hoort...
vond dit meer een tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Ach, je hoeft je er niet voor te schamen. Ieder zijn keus. Ik sluit ook niet uit dat m'n volgende camera (zal nog wel even duren, daar niet van) een dSLR zal worden, maar blijf de S9500 een geweldige camera vinden.
Laten we onze liefde voor fotograferen liever delen (oef, want klinkt dat sentimenteel! Haha!) :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Voel me ook een dissident :P
Foto van vanavond...
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/loveparadetk/haven3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnndoh
  • Niet online
dat de s9500 een geweldige camera is , ben ik met je eens, en het is ook mijn 3de digitale camera
mijn eerste was een sony mafica met floppy's enrin daarna een fuji s7000, daarna de s9500 en dan nu de nikon d50, en volgend jaar weer een ander

ben benieuwd hoe deze zal bevallen als ik het optreden van vrienden in donkere clubs fotografeert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Voel me ook een dissident :P
Foto van vanavond...
Grapjas. Maaruh, je eerste niet-party-pic, J.P. (volgens mij) ...die je los post in ieder geval ;)

Mooi zo met die lucht. Geinspireerd geraakt door mijn nachtopname? 8)

[ Voor 18% gewijzigd door dutch79 op 27-10-2006 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
sdirkx schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 00:08:
[...]
Grapjas. Maaruh, je eerste niet-party-pic, J.P.
Niet helemaal ;)
Uit de oude doos:
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/phono/YAmsterdam1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/phono/YAmsterdam4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/phono/YAmsterdam6.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/phono/YAmsterdam7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/phono/YAmsterdam11.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/phono/YAmsterdam12.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/phono/YAmsterdam21.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/phono/YAmsterdam23.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier nog een plaatje van mij, niet van hoogstaande kwaliteit maar zo laat ik toch nog iets van me horen ;)

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/roland.haselager/spininstoplicht.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/roland.haselager/bruggetje.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2006 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
@pvdplanet: Klopt, die kende ik trouwens al. Zou Amsterdam7 en 11 eruit laten. ISO800 is echt te hoog (zoals ook te zien is). Verder ziet 't er goed uit.

[ Voor 4% gewijzigd door dutch79 op 28-10-2006 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Vorige week 'n beginnetje gemaakt met wat productfotografie.

Zie hier de eerste foto. Niet heel spannend, maar techisch gezien (belichting e.d.) toch wel geslaagd:

Afbeeldingslocatie: http://www.sdirkx.nl/phpAlbum/photos_6384e236/product/DSCF3491-border.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnndoh
  • Niet online
ze zijn er stil van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje ik ben ook opzoek naar nieuwe camera :) nu was de keuze tussen de 9500 en nikon d50 aleen deze camera is toch een dikke 100/150 euro goedkoper + dat ik geen rotzooi in de camera kan krijgen aangezien er een vaste lens inzit :)

Maar ik gebruik de digitale camera die ik nu heb de canon powershot a510 en veel voor vuurwerk fotografie aleen de tijd tussen opslaan en volgende foto is mij veelste lang :( de instellingen die ik altijd gebruik zijn.

sluitertijd tussen de 5.0 en 8.0 sec
en f/5.0
en de iso waarde op 100 of 50 1 van die 2 maar weet nu even niet meer welke :)

Is deze camera nou sneller met opslaan bijvoorbeeld schieten foto opslaan 2 sec later nieuwe foto ??? en niet 10 sec later zoals ik nu heb :(

Daarnaast maak ik vaak foto's binnen dus een externe flitser is dat zeer handig ;) welke raden jullie me dan aan ?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2006 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 20:43

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Een keerjte wat anders van mij,

Camera nog steeds de S9500, foto's van etalages, mode kleding en poppen.
Echter wel bewerkt met PS. Als laatste met Virtual Painter > waterverf.
Niet iedereen zal dit waarderen, maar voor mij heeft het wel wat. Het was iedergeval
leuk om te proberen. Dus daarom even hier en niet als show/test-case.

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/montana/Forum/154.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/montana/Forum/155.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/montana/Forum/156.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/montana/Forum/157.jpg

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Vind het wel erg artistieke platen, wat een goed iets is hoor. Zeker aparte manier van fotograferen/nabewerken. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Is deze camera nou sneller met opslaan bijvoorbeeld schieten foto opslaan 2 sec later nieuwe foto ??? en niet 10 sec later zoals ik nu heb :(
Over de keus tussen een Canon/Nikon dSLR of de S9500 is al genoeg gezegd wat mij betreft, maar het opslaan gebeurd inderdaad in minder dan 2 seconden.

Paar andere pluspunten:
-Extern flitsen is dus mogelijk.
-Je hebt een klapscherm (die je ook kunt gebruiken tijdens fotograferen) om makkelijk vanaf de grond te schieten.
-Onder de ISO 400 is de ruis laag genoeg, zodat je om die reden geen duurder toestel hoeft te kopen.
-Zoombereik 28-300mm
-Macro's vanaf 1 cm.
-Need I say more :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 21:20:
De SanDisk Extreme 4 kaarten zijn de snelste geheugenkaarten ter wereld. De Extreme IV CF kaarten zijn bedoeld voor fotografen die voor hun medium format en high-end digitale spiegelreflex camera's de hoogste eisen stellen ten aanzien van prestatie en capaciteit. SanDisk Extreme IV kaarten worden geleverd in uitvoeringen van 2, 4 of 8 gigabyte (GB) en hebben een lees- en schrijfsnelheid van 40 megabyte per seconde (MB/sec.).

Dit stond op http://www.letsgodigital....disk_extreme4_eisa_award/
Ik heb de 2 gig versie en ik moet zeggen dat ik er erg blij mee ben. Binnen 2 seconden zit je zeker.
Ik heb de Raynox DCR-2020 pro 2,2x telephoto lens ook binnengekregen. Samen met die kaart besteld bij Konijnenberg. Bestellen en de volgende dag binnen.
Nu maar gaan testen met de lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
De SanDisk Extreme 4 kaarten zijn de snelste geheugenkaarten ter wereld.
Ongetwijfeld, maar op de Fuji S9500 zijn ze niet sneller dan xD H-type. Het is de vraag of Fuji dit bewust heeft gedaan (xD = van fabrikant Olympus & Fuji), maar xD blijkt in 'onze' cams gewoon beter te presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnndoh
  • Niet online
de s9500 is vandaag de dag ook geen drol meer waard, heb ik er zo 1 jaar geleden 600 voor betaald , krijg ik er geeneens 300 meer voor :( plus dat ik er nog batterijen erbij heb zitten met oplader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Zo gaat dat met de meeste electronica. Als er iets nieuws uit is, wil niemand het oude model meer. Het eerste jaar wordt het tientallen procenten minder waard. Niks aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Fotograferen is nu eenmaal een dure hobby ;)
Net als vrouwen trouwens. Maar daar zit helemaal geen garantie op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag de s9500 gekocht met externe flitser Metz mecablitz 36 C-2 :) voor 350 euro :) toch een nete prijs vind ik hij was trouwens 6 maanden oud.

Zal overmorgen hem eens uitproberen en de uitkomsten posten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:59

Valor

yummie spam

Topicstarter
pvdplanet schreef op maandag 06 november 2006 @ 20:23:
Fotograferen is nu eenmaal een dure hobby ;)
Net als vrouwen trouwens. Maar daar zit helemaal geen garantie op :P
Niet :') Ook geen garantie als je het bonnetje nog hebt :+

Goed nog ff ontopic.

Montana: Hippe fotos :D Gaaf effect dat filter

[ Voor 11% gewijzigd door Valor op 07-11-2006 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Nog even een voorbeeldfotootje... Ik heb nog niet zo veel kunnen oefenen met party-pics. Tot nu toe gebruikte ik de M-stand. Dit werkte best OK, maar pvdplanet is een fanatieke S-stand-gebruiker binnen in low-light, dus heb ik dat ook 's geprobeerd. Moet zeggen dat het ook prima werkt.

Uitgaande van het gebruik met een externe flitser (in A-stand), is de basis ISO 200 met een zo groot mogelijk diafragma (f/2.8) om omgevingslicht te vangen. Het enige wat ik er een nadeel aan vind, is dat je niet kunt zoomen, omdat je dan geen f/2.8 meer kunt gebruiken. Houd dus in dat je wel bij 28mm dicht op je onderwerp (mensen) moet kruipen. Maar is over het algemeen niet zo'n probleem.

Ik zal even niet te ver in detail gaan, maar dit is met een Metz 36 C-2 geschoten (incl. omnibounce). Omdat hier nog relatief veel licht was, heb ik de ISO naar 400 moeten zetten om toch genoeg omgevingslicht te kunnen vangen (halogeenspots). Dit klinkt vast vreemd, maar omdat de flits het onderwerp in dat geval niet doeltreffend meer kan bevriezen, raakt het veel sneller bewogen (door beweging van het onderwerp zelf). De sluitertijd kon ik hierdoor niet zodanig verlengen (1/4 sec oid), en moest ik het dus bij 1/60 laten. Vandaar de hogere ISO-waarde in deze situatie.

Gek genoeg dus (misschien)... maar hoe donkerder het is (wat hier niet het geval was), hoe effectiever je kunt flitsen en hoe langer je je sluitertijd kunt zetten. Verder was compensatie met +1 stop in de camera toegepast om de belichting netjes te krijgen. Al met al toch wel een geslaagde foto qua belichting denk ik.

Eindelijk de voorbeeldfoto:

Afbeeldingslocatie: http://www.sdirkx.nl/gallery/Promotie_Ana/images/DSCF3761-border.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Niemand geïnteresseerd in flits-technieken? :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Laatst online: 14-09 20:43

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

sdirkx schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 20:34:
Niemand geïnteresseerd in flits-technieken? :s
Eigenlijk wel.

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kom er niet meer uit :S ik heb dus de cam gekocht met Metz 36 C-2 flitser nu flits hij wel maar ook heel vaal gewoon helemaal niet zelfs als het helemaal donker is :S ik kan ook nergens instellingen vinden wel heb ik de instelling zo gezet dat externe flitser aanstaat. En ook draadje ertussen. Is nou dan het draadje stuk of ligt het ergens anders aan ?

(batterijen zijn vol ;) zijn 2500 mah heroplaadbare batterijen van duracell supreme)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2006 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
ik kan ook nergens instellingen vinden wel heb ik de instelling zo gezet dat externe flitser aanstaat
Heb je een omni-bounce? Dan mag ie niet recht vooruit staan (minimaal 30° omhoog). Anders krijg je dit soort problemen. De sensor in je flitser raakt dan namelijk in de war door licht wat ie rechtstreeks vanuit de flitskop opvangt. Het is trouwens wel met een beetje (DIY-tweaken) op te lossen. Maar normaal gesproken hoort ie ook 45° te staan.

Geef verder alle instellingen even door, mocht het iets anders zijn.

[ Voor 61% gewijzigd door dutch79 op 11-11-2006 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
sdirkx schreef op woensdag 08 november 2006 @ 00:19:
Nog even een voorbeeldfotootje... Ik heb nog niet zo veel kunnen oefenen met party-pics. Tot nu toe gebruikte ik de M-stand. Dit werkte best OK, maar pvdplanet is een fanatieke S-stand-gebruiker binnen in low-light, dus heb ik dat ook 's geprobeerd. Moet zeggen dat het ook prima werkt.

Uitgaande van het gebruik met een externe flitser (in A-stand), is de basis ISO 200 met een zo groot mogelijk diafragma (f/2.8) om omgevingslicht te vangen. Het enige wat ik er een nadeel aan vind, is dat je niet kunt zoomen, omdat je dan geen f/2.8 meer kunt gebruiken. Houd dus in dat je wel bij 28mm dicht op je onderwerp (mensen) moet kruipen. Maar is over het algemeen niet zo'n probleem.

Ik zal even niet te ver in detail gaan, maar dit is met een Metz 36 C-2 geschoten (incl. omnibounce). Omdat hier nog relatief veel licht was, heb ik de ISO naar 400 moeten zetten om toch genoeg omgevingslicht te kunnen vangen (halogeenspots). Dit klinkt vast vreemd, maar omdat de flits het onderwerp in dat geval niet doeltreffend meer kan bevriezen, raakt het veel sneller bewogen (door beweging van het onderwerp zelf). De sluitertijd kon ik hierdoor niet zodanig verlengen (1/4 sec oid), en moest ik het dus bij 1/60 laten. Vandaar de hogere ISO-waarde in deze situatie.

Gek genoeg dus (misschien)... maar hoe donkerder het is (wat hier niet het geval was), hoe effectiever je kunt flitsen en hoe langer je je sluitertijd kunt zetten. Verder was compensatie met +1 stop in de camera toegepast om de belichting netjes te krijgen. Al met al toch wel een geslaagde foto qua belichting denk ik.
Hoe je het doet maakt niet uit, het belangrijkste is veel omgevingslicht proberen op te vangen. Normaal gesproken is veel omgevingslicht vangen het belangrijkste, het lijkt er op dat je hier te veel omgevingslicht hebt gevangen. Kijk bijvoorbeeld naar de plekken waar de spots op de muur schijnen, die zijn compleet overbelicht. Mischien had een lagere ISO dus een droter dynamisch bereik dit kunnen voorkomen. Meestal geven halogeen spots een veel warmer licht, die warmte mis ik een beetje in je foto. Door de muur minder over te belichten had je veel meer kleur behouden. (of die +1 exposure handig was weet ik niet)

f/4+iso 400 levert even veel omgevingslicht en de zelfde sluitertijd op als f/2.8+iso 200, zelfs je flitser moet even hard werken. Maar je kan wel voor een smaller perspectief kiezen (inzoomen) bij een portretje kan dat een groot voordeel zijn. (dan hoef je minder dicht bij je onderwerp te komen en je hebt minder vervorming, en flitsplekken zoals op de hand van de linker mevrouw heb je minder snel.)

Je hebt vrij direct geflitst gezien de flitsplekken op de gezichten van de mensen en de slagschaduwen op de muur. Misschien had je indirecter kunnen flitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valor

Valor

yummie spam

Topicstarter
Welke omnibounce gebruiken jullie voor de Metz 36-c2 zit beetje rond te neuzen in webshops en zie geen omnibounce voor de 35c2 wel voor ongeveer elk ander model :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Bedankt voor de zinvolle reply :) Heb je trouwens eerst een S9500 gehad (omdat je hier wel vaker te vinden bent)?
Het lijkt er op dat je hier te veel omgevingslicht hebt gevangen. Kijk bijvoorbeeld naar de plekken waar de spots op de muur schijnen, die zijn compleet overbelicht.
Bij dergelijke felle, geconcentreerd lichtpartijen is het natuurlijk heel lastig om ze niet te laten overbelichten en nog steeds de rest van de foto niet onderbelicht te laten zijn (de juiste belichting van de personen is belangrijker in zo'n geval, mee eens?) HDR had een oplossing kunnen bieden, maar is lastig bij dit soort fotografie.
Mischien had een lagere ISO dus een droter dynamisch bereik dit kunnen voorkomen.
Is dat zo? Lagere ISO, hoger dynamisch bereik. Ook bij een hybride als de s9500?
Meestal geven halogeen spots een veel warmer licht, die warmte mis ik een beetje in je foto.
Halogeen is toch juist behoorlijk wit licht? Dat het hier geel is (warmer?) wil eerder zeggen dat de witbalans (auto) niet helemaal klopt.. of snap ik je niet?
Door de muur minder over te belichten had je veel meer kleur behouden. (of die +1 exposure handig was weet ik niet)
Anders was de rest onderbelicht. Maar had inderdaad de sluitertijd nog wat kunnen terugbrengen. Vond dit wel mooi. Lekker veel omgevingslicht ;)
f/4+iso 400 levert even veel omgevingslicht en de zelfde sluitertijd op als f/2.8+iso 200, zelfs je flitser moet even hard werken. Maar je kan wel voor een smaller perspectief kiezen (inzoomen) bij een portretje kan dat een groot voordeel zijn. (dan hoef je minder dicht bij je onderwerp te komen en je hebt minder vervorming, en flitsplekken zoals op de hand van de linker mevrouw heb je minder snel.)
Zoomen zou ik wel willen, maar de S9500 heeft geen TTL, dus de belichting is afhankelijk van je instellingen en je moet je diafragma altijd gelijk houden dan eigenlijk. Dat lukt bij volledig uitgezoomed (28mm) wel op f/2.8. Daar ben je op die manier een beetje aan gebonden.
Je hebt vrij direct geflitst gezien de flitsplekken op de gezichten van de mensen en de slagschaduwen op de muur. Misschien had je indirecter kunnen flitsen.
Klopt. Afstand tussen cam en de meerdere onderwerpen hier is ook niet gelijk (maakt het lastig op zo'n korte afstand). Dan krijg je daar last van. Eerst werkte ik met 45° + omnibounce. Op aanraden van pvdplanet (partyfotograaf hier) ben ik recht vooruit gaan proberen bij deze serie. Hij gebruikt niet eens een omnibounce, maar ik hou daar voorlopig nog wel aan vast. Anders was deze foto nog harder belicht volgens mij.

Ik ben er nog mee aan het experimenteren, maar ben vooralsnog vrij tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Valor schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 11:53:
Welke omnibounce gebruiken jullie voor de Metz 36-c2 zit beetje rond te neuzen in webshops en zie geen omnibounce voor de 35c2 wel voor ongeveer elk ander model :')
Sto-fen MZ-2 heb ik en past perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valor

Valor

yummie spam

Topicstarter
sdirkx schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 12:18:
[...]

Sto-fen MZ-2 heb ik en past perfect!
Mijn dank is groot 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Graag gedaan hoor. Ik heb het in winkels moeten testen, omdat ik ook niks kon vinden op de site van Metz of Sto-Fen.
Er schijnt nog een ander type te zijn die goed past, maar van deze weet ik het 100% zeker (omdat ik 'm zelf heb). Succes!

[ Voor 9% gewijzigd door dutch79 op 11-11-2006 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Wat pics van afgelopen nacht (S9600)
Gewoon in deze thread omdat het hier nu eenmaal zo gezellig is ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/xrengdeng1.JPGAfbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/xrengdeng2.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/xrengdeng3.JPGAfbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/xrengdeng4.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/xrengdeng5.JPGAfbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/xrengdeng6.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/xrengdeng7.JPGAfbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/xrengdeng8.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/xrengdeng9.JPGAfbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/xrengdeng10.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
Dat effect bij foto 3 is echt mooi, blurry achtergrond en het onderwerp scherp.
Is dit te bereiken met de interne flits of is een externe hier een must?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
In dit specifieke geval was het hoofd op de achtergrond dusdanig storend dat ik er blur overheen gegooid heb. Effe globaal de twee dames geselecteerd en de boel eromheen door de wasmachine. Op zich had de kop er wel uitgeshopt kunnen worden maar dat kost veel te veel tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

die blur is niet zo heel netjes uitgevoerd he :P...maakt ook niet zoveel uit omdat je heel veel foto's maakt en deze ene niet zo heel belangrijk is. Toch, ik vind het storend dat de blur ook door het haar en over haar hand etc gaat, maar zoals ik zei,...voor jou is dat niet zo erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Ik streef eigenlijk altijd naar de technisch perfecte foto, d.w.z. eentje die na resizen gelijk klaar is voor publicatie. Normaal gesproken had deze foto nooit ' afgedrukt' geworden. Ik had effe gewacht tot de achtergrond vrij zou zijn. Het was echter een klein hardcorefeest en die houden nu eenmaal van gekke bekken of foto's met rare lichtstrepen en dergelijke. In dat kader is die foto 'op z'n gabbers' met de losse hand wat bijgewerkt. Omdat het verder leuke dames is ie in de selectie terecht gekomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Viel me ook al op... ik dacht dat je nooit iets photoshopte, maar dit was wel een hele duidelijke :)
Zo weinig scherpte-diepte haal je met f/2.8 en 28mm met de s9500/9600 niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.vuurwerkcrew.nl/foot600.jpg

Vanavond gemaakt graag opmerkingen over wat beter kan zowel op technisch als op photoshop gebied want ben er nog maar net mee begonnen :) en alle tips zijn welkom :)

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 23:52:
[afbeelding]

Vanavond gemaakt graag opmerkingen over wat beter kan zowel op technisch als op photoshop gebied want ben er nog maar net mee begonnen :) en alle tips zijn welkom :)

:)
je donkere gebieden vind ik wat teveel dichtlopen (tenminste, op dit scherm bij mij). Verder leuke sfeer.
Qua kleurtemperatuur is die ook wel aardig warm trouwens, maakt het wel gezellig trouwens......maar toch, misschien wat te warm. Chrome stand gebruikt misschien? (of hoe dat ook precies heet :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Denk dat je inderdaad iets meer (over-) had moeten belichten. Ga 's googlen op "levels" of "histogram" in Photoshop. Als je hier mee gaat werken, wil je niet meer zonder.

Verder mag ie wel wat worden aangescherpt voor webgebruik. USM (unsharp mask) heb je hiervoor nodig. Ook daar is online genoeg over te vinden.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

sdirkx schreef op zondag 12 november 2006 @ 10:23:
Denk dat je inderdaad iets meer (over-) had moeten belichten. Ga 's googlen op "levels" of "histogram" in Photoshop. Als je hier mee gaat werken, wil je niet meer zonder.

Verder mag ie wel wat worden aangescherpt voor webgebruik. USM (unsharp mask) heb je hiervoor nodig. Ook daar is online genoeg over te vinden.

Succes!
Dat aanscherpen komt de foto qua sfeer niet ten goede, levels en histogram zijn wel goede tips......alles erg scherp is niet altijd gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
[S9600] Houseqlassics in de Heineken Music Hall :)

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/yhouseqlassics1.JPGAfbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/yhouseqlassics2.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/yhouseqlassics3.JPGAfbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/yhouseqlassics4.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/yhouseqlassics5.JPGAfbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/yhouseqlassics6.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/yhouseqlassics7.JPGAfbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/yhouseqlassics8.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/yhouseqlassics9.JPGAfbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/yhouseqlassics10.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/xhouseqlassics11.JPGAfbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/xhouseqlassics12.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/xhouseqlassics13.JPGAfbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/xhouseqlassics14.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/xhouseqlassics15.JPGAfbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/xhouseqlassics16.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
sdirkx schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 12:17:
Halogeen is toch juist behoorlijk wit licht? Dat het hier geel is (warmer?) wil eerder zeggen dat de witbalans (auto) niet helemaal klopt.. of snap ik je niet?
Ik heb hier 2 (20 watt) halogeen bureau lampjes. In vergelijking met een gloeilamp zijn ze wit, maar in vergelijking met flitslicht zijn ze geel. En ja elke witbalans heeft het moeilijk met lamplicht, flitslicht, bewolking en al hele maal bij meng vormen (de muur is nu verlicht met lamplicht, en de personen met flitslicht). Daarom wordt er ook vaak raw geschoten.
Anders was de rest onderbelicht. Maar had inderdaad de sluitertijd nog wat kunnen terugbrengen. Vond dit wel mooi. Lekker veel omgevingslicht ;)
De personen dicht bij worden voornamelijk uitgelicht door flitslicht. De muur is verder weg, (de hoeveelheid flitslicht die de muur bereikt is dus kleiner) dus meer afhankelijk van sluitertijd, diafragma en iso. (wat ook al best geinige resultaten kan opleveren is wat met curves spelen)
Zoomen zou ik wel willen, maar de S9500 heeft geen TTL, dus de belichting is afhankelijk van je instellingen en je moet je diafragma altijd gelijk houden dan eigenlijk. Dat lukt bij volledig uitgezoomed (28mm) wel op f/2.8. Daar ben je op die manier een beetje aan gebonden.
Als je dus je diafragma op f/4 vast zet dan kan je toch gewoon zoomen. (hoef je alleen de afstand en misschien zoom maar aan te passen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
(wat ook al best geinige resultaten kan opleveren is wat met curves spelen)
Curves heeft zeker interessante mogelijkheden. Ben er nog niet heel vertrouwd mee, maar contrast verhogen door een S-curve en kleurzwemen eruit halen door in kanalen de curves aan te passen heb ik al wel 's uitgeprobeerd.
Als je dus je diafragma op f/4 vast zet dan kan je toch gewoon zoomen. (hoef je alleen de afstand en misschien zoom maar aan te passen)
Hoe bedoel je dat? In de cam f/4 vastzetten (dan kun je dus niet meer in de S-mode de sluitertijd vast zetten, of je moet in M-stand werken). M-stand gebruikte ik eerst, maar werkt toch wat lastig. Zolang je bij 1 brandspuntsafstand werkt lukt het wel, maar met zoomen verandert je f-waarde weer, dus dat geeft dan problemen bij de belichting. Zoomstand in de flitser moet ook iedere keer met de hand (reflectorkop uitschuiven) worden veranderd. :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
  • Laatst online: 12-09 14:21
sdirkx schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 12:28:
...
Er schijnt nog een ander type te zijn die goed past, maar van deze weet ik het 100% zeker (omdat ik 'm zelf heb). Succes!
De omni achtige bounce die ik heb werkt ook perfect:
http://gathering.tweakers...message/26636561#26636561

Ik heb gemerkt dat loodrecht omhoog schieten met een omni bounce vaak veel zachtere en mooiere foto's geeft. Er is dan nog minder directe belichting waardoor je onderwerp minder in de spotlicht staat en je toch een hoop omgeving mee krijgt.

ISS Detector en meer voor Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
sdirkx schreef op maandag 13 november 2006 @ 09:31:
[...]

Hoe bedoel je dat? In de cam f/4 vastzetten (dan kun je dus niet meer in de S-mode de sluitertijd vast zetten, of je moet in M-stand werken). M-stand gebruikte ik eerst, maar werkt toch wat lastig. Zolang je bij 1 brandspuntsafstand werkt lukt het wel, maar met zoomen verandert je f-waarde weer, dus dat geeft dan problemen bij de belichting. Zoomstand in de flitser moet ook iedere keer met de hand (reflectorkop uitschuiven) worden veranderd. :s
Dan gebruik je bijvoorbeeld de A of M mode. Je lens loopt wel naar f/4,9 aan het tele eind maar ik geloof niet dat je 300mm vaak nodig hebt bij flitsen. Als je het diafragma op f/4 vast zet dan kan je denk ik een redelijk eind zoomen, ik weet niet wanneer de lens boven de f/4 komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Ik werkte eerst in M-stand. Dan zette ik 'm dan inderdaad op iets van f/4 en koos in de flitser werkprogramma 4 (keuze uit 2.8, 4 en 5.6). Het enige is dat je niet maximaal omgevingslicht kunt vangen (grootste diafragma in de cam). ISO 400 ipv 200 is dan nog wel een optie (ruis is dan nog acceptabel), wat ik pas heb geprobeerd, mede om bewegingsonscherpte te minimaliseren.
Op deze manier kun je inderdaad wel zoomen tot 80mm ofzo (is voldoende).

Op aanraden van pvdplanet was ik op de S-mode overgestapt, omdat hij ook nooit zoomt. Je kunt dan gewoon altijd met 2.8 werken. Werkt vaak prima (zie zijn foto's in dit topic), maar met flitsen (en als je wilt zoomen) kan 't soms dus wel wat problemen geven.
Ik heb gemerkt dat loodrecht omhoog schieten met een omni bounce vaak veel zachtere en mooiere foto's geeft. Er is dan nog minder directe belichting waardoor je onderwerp minder in de spotlicht staat en je toch een hoop omgeving mee krijgt.
Ok, ga dat ook nog 's proberen. Hoop alleen dat er niet al teveel flitslicht verloren gaat op die manier. Je wilt je onderwerp wel kunnen bevriezen natuurlijk.

Eindelijk 's wat meer mensen die wat dieper meedenken over flitstechnieken. ;)

[ Voor 37% gewijzigd door dutch79 op 13-11-2006 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn flits is ondertussen binnen en mijn omnibounce is vrijdag vertrokken van bij de winkel. Alles komt dus nog in orde voor ik naar Disneyland vertrek volgende week Afbeeldingslocatie: http://www.dlrpfans.be/forum/style_emoticons/default/eyebrow.gif
Ondertussen ben ik volop aan het experimenteren want het is toch wel een verschil om plots met zo'n fel licht te gaan fotograferen. Nu ja, zo blijf je natuurlijk bezig hé.

In afwachting van flits-foto's heb ik er nog eentje van Kreta, voor de zondvloed er toesloeg. Deze foto is genomen in het parkje aan de uitgang van het archeologisch museum van Heraklion. Ik had op andere fora al regelmatig close-ups gezien van bloemen en ik wou dat ook wel eens proberen.

Opbouwende kritiek is dus zeker en vast welkom!
Afbeeldingslocatie: http://didier.disar.be/fotografie/natuur/999_rode_passie_thumb.jpg
(klik op de thumbnail om te bekijken)
- Camera Model: Fujifilm FinePix S9500
- Sluitertijd: 1/588 sec.
- Diafragma: f/4
- ISO: 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Wil wel even reageren op je bloem ;)

Ik zou persoonlijk het moment van de dag met direct hard zonlicht vermijden. Dat is over het algemeen geen ideale situatie qua licht (bij deze foto heb je het voor het kiezen). Ik zie volgens mij namelijk wat overbelichte bloemblaadjes... Komt 'n beetje kunstmatig over. Denk dat je hierdoor detail verloren bent geraakt.
Heb je de macro-stand gebruikt? Je kunt daarmee een kleinere DOF krijgen, wat de afleiding van de achtergrond wegneemt.
Verder staat de bloem lekker in het midden, waarmee ik bedoel dat dit niet ideaal is. Probeer 't 's vanuit 'n net wat andere hoek (of 'n wat andere compositie, maar dat is lastiger in dit geval).

Het zijn maar wat tips. Keep shooting.

[ Voor 7% gewijzigd door dutch79 op 15-11-2006 00:40 ]

• dutch79
Kun je hier iets mee?

Verwijderd

Bedankt sdirkx!
Ik wou nog even wachten met reageren tot er ander commentaar kwam, maar het zal blijkbaar blijven bij jouw uitleg.

Die opmerking omtrent overbelichting kreeg ik ondertussen ook op een ander forum, ik zal dit dus echt in het oog moeten houden. Ik zou graag dit weekend terug gaan om een tweede poging te doen, maar dat zit er wel niet in zeker? ;)

De macro-stand is gebruikt dacht ik... maar de DOF zou inderdaad beter kunnen. Op datzelfde andere forum liet men mij vandaag weten dat het gevoel ontstaat dat de achterste blaadjes scherper zijn dan de bloem zelf. Ben je hiermee akkoord? Ikzelf denk dat het door de overbelichting komt en niet direct door het scherpstellen, of zie ik het verkeerd?

De compositie kon inderdaad beter :s

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2006 17:28 . Reden: smiley veranderd ]

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.