Fuji FinePix S9500: Deeltje 2

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 8.925 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik volg dit topic al een hele tijd en ben echt goed tespreken over de foto's die ik hier langs zie komen. Heb nu de volgende vraag zijn er hier ook meer mensen die meer nachtfotografie doen met deze camera hoe presteerd hij dan ik heb al een aantal donkere foto's langs zien komen alleen jammer bedoel word weinig vermeld welke ISO en sluitertijd.

Stel als iemand hier een nachtfoto post willen jullie dan ook graag de instellingen erbij vermelden want ben hier heel benieuwd naar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

devv05 schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 22:57:
Zonde dat deze camera geen accu heeft en geen SD ondersteund, anders was het een serieuze optie geweest. Ik vind het batterijen sjouwen en omwisselen gewoon helemaal niks :( (ik weet dat sommigen het een voordeel vinden, maar ik dus absoluut niet)

Is er geen accu van derden beschikbaar oid als oplossing?
Dus je staat liever ergens op de heide met een lege accu? ;)
In alle gevallen zou ik altijd een volle spare meenemen. Het is me al een keer overkomen dat ik ergens stond te fotograferen, m'n accu leeg en dat de extra set nog thuis in de oplader zat.

Dus, of je nou 4 penlites in je tas/zak stopt of een accu in welke vorm dan ook is mij om het even.
Voordeel van AA-batterijen is dat ze veel goedkoper zijn dan merkgebonden accu's. Ze op elke hoek van de straat te koop zijn, dus even je reserve vergeten en je koopt gewoon een paar niet oplaadbare om toch verder te kunnen. Voordel van een accu is dat deze over het algemeen langer meegaan (meer foto's). Mijn ervaring met de S9500 is dat ik met een volle set GP 2600 batterijen tussen de 400 en 500 foto's kan maken. Het wisselen van de batterijen kost je ongeveer 30 seconden.
Lijkt me dus geen probleem, alleen maar voordeel.

Voorkeur voor SD t.o.v. XD/CF zie ik even niet, tenzij je je SD kaart wilt kunnen uitwisselen met andere apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sdirkx schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 19:56:
Even tussendoor (niet specifiek voor de S9500, maar wel mee geschoten uiteraard):

Een gevalletje van tonvorming (barrel distortion) bij 28 mm. Kan leuke effecten geven (fish-eye), maar in dit geval ongewenst, en kan dus in Photoshop gecorrigeerd worden.
Leuk dat je dit meldt, maar wat kunnen we hiermee? Misschien zou je voor de gemiddelde lezer/gebruiker uit kunnen leggen hoe je dat hebt gedaan en waar dat in het menu zit. Bovendien heeft het plaatsen van alleen de gecorrigeerde foto niet zoveel zin als je het origineel niet laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-03-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 12:53:
ik volg dit topic al een hele tijd en ben echt goed tespreken over de foto's die ik hier langs zie komen. Heb nu de volgende vraag zijn er hier ook meer mensen die meer nachtfotografie doen met deze camera hoe presteerd hij dan ik heb al een aantal donkere foto's langs zien komen alleen jammer bedoel word weinig vermeld welke ISO en sluitertijd.

Stel als iemand hier een nachtfoto post willen jullie dan ook graag de instellingen erbij vermelden want ben hier heel benieuwd naar!
Wanneer noem je 't nachtfoto? Als het buiten donker is, en je zonder flits alleen de omgevingsverlichting meepikt?

Om een voorbeeld te geven. Eerder op vorige pagina: De laatste foto in de serie van 8 (met die straatverlichting):

S-mode / ISO 400 / F2,8 / 1/6 sec. (tafel als stabiele ondergrond genomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 12:59:
[...]

Leuk dat je dit meldt, maar wat kunnen we hiermee? Misschien zou je voor de gemiddelde lezer/gebruiker uit kunnen leggen hoe je dat hebt gedaan en waar dat in het menu zit. Bovendien heeft het plaatsen van alleen de gecorrigeerde foto niet zoveel zin als je het origineel niet laat zien.
Dit is het origineel ;) Was ter illustratie wat de vertekening is bij 28mm van een object waarbij je de 'tonvorming' (kromme flat, die overigens wel heel hoog is) vrij duidelijk kunt waarnemen.
Weet niet wat voor menu je bedoelt, maar in Photoshop is het te corrigeren (heb ik nog niet/nooit gedaan overigens).

[ Voor 3% gewijzigd door dutch79 op 25-08-2006 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sdirkx schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 13:20:
[...]

Dit is het origineel ;) Was ter illustratie wat de vertekening is bij 28mm van een object waarbij je de 'tonvorming' (kromme flat, die overigens wel heel hoog is) vrij duidelijk kunt waarnemen.
Weet niet wat voor menu je bedoelt, maar in Photoshop is het te corrigeren (heb ik nog niet/nooit gedaan overigens).
Enfin, niemand heeft dus iets aan je bijdrage.
De foto is ter illustratie en niet de gecorrigeerde versie, en eigenlijk heb je nog nooit met Photoshop gewerkt. Waar gaat dit dan over?

Voor de liefhebbers: er is een plugin voor Photoshop en die heet "Panorama Tools"
http://epaperpress.com/ptplugins/index.html

De stand-alone vesie heet PTLens en is hier te vinden.
http://epaperpress.com/ptlens/index.html

De werking ervan ga ik niet uitleggen, dat wordt uitvoering op de genoemde sites beschreven.

Mijn vorige camera S602 had bij 35mm al flink wat last van vervorming en met deze tools kon ik kromme en omgevallen muren aardig recht trekken. De vervorming van de S9500 bij 28mm is zo gering, dat ik deze tools er nog nooit voor heb gebruikt.

Photoshop CS2 heeft nu ook een lenscorrectiefilter en wordt hier uitgelegd:
http://www.dpreview.com/reviews/adobephotoshopcs2/page2.asp

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2006 16:16 . Reden: Toevoeging link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Enfin, niemand heeft dus iets aan je bijdrage.
De foto is ter illustratie en niet de gecorrigeerde versie, en eigenlijk heb je nog nooit met Photoshop gewerkt. Waar gaat dit dan over?
Dat ie niet interessant voor jou is, wil niet zeggen dat niemand er iets aan heeft. En ik heb al genoeg met Photoshop gewerkt hoor. Alleen die correctie nog nooit gedaan.
Ga dus ff lekker op een ander forum zitten zeiken! }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-08 17:35
Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 12:53:
[...]

Dus je staat liever ergens op de heide met een lege accu? ;)
In alle gevallen zou ik altijd een volle spare meenemen. Het is me al een keer overkomen dat ik ergens stond te fotograferen, m'n accu leeg en dat de extra set nog thuis in de oplader zat.

Dus, of je nou 4 penlites in je tas/zak stopt of een accu in welke vorm dan ook is mij om het even.
Voordeel van AA-batterijen is dat ze veel goedkoper zijn dan merkgebonden accu's. Ze op elke hoek van de straat te koop zijn, dus even je reserve vergeten en je koopt gewoon een paar niet oplaadbare om toch verder te kunnen. Voordel van een accu is dat deze over het algemeen langer meegaan (meer foto's). Mijn ervaring met de S9500 is dat ik met een volle set GP 2600 batterijen tussen de 400 en 500 foto's kan maken. Het wisselen van de batterijen kost je ongeveer 30 seconden.
Lijkt me dus geen probleem, alleen maar voordeel.
Misschien is het ook meer gevoelsmatig en niet zozeer een echt nadeel. Maar ik heb altijd een compactcamera met accu gehad, en vond het ideaal om bij thuiskomt even het stekkertje erin te stoppen en daarna weer een volle accu te hebben. Met batterijen heb ik slechte ervaringen (1 van de batterijen die maar halfvol bleek te zijn en je vergeet ze eerder/raakt te ze makkelijker kwijt) en ze gaan dus inderdaad iets minder lang mee. Het is gewoon een praktisch bezwaar.
Voorkeur voor SD t.o.v. XD/CF zie ik even niet, tenzij je je SD kaart wilt kunnen uitwisselen met andere apparatuur.
Ik heb nog een 2GB SD kaart liggen, vandaar mijn voorkeur voor SD. Niet dat het nu direct de doorslag geeft. Dat zijn meer de extra uitbreidingen/opties voor de D50 en volgens mij kan die camera beter nachtfotografie doen en maakt deze ook iets mooiere foto's, of niet? Daarentegen vind ik het foto's kunnen nemen vanaf LCD-scherm weer een groot voordeel van de S9500.

Die nieuwe versie (S9600) is misschien ook wel interessant. Oftewel, ik weet het nog steeds niet zeker....

Kan de lens er overigens af? (of kun je het toestel makkelijk in een tas oid kwijt?) Maakt de camera kwalitatief net zulke goede foto's als de D50 en hoe verhouden deze camera's zich tot elkaar qua nachtfotografie? (lowlight)

[ Voor 5% gewijzigd door .GoO op 25-08-2006 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Kan de lens er overigens af? (of kun je het toestel makkelijk in een tas oid kwijt?) Maakt de camera kwalitatief net zulke goede foto's als de D50 en hoe verhouden deze camera's zich tot elkaar qua nachtfotografie? (lowlight)
Nee, lens is vast. De D50 is wel wat beter bij hogere iso-waarden hoor. Maar als je flitst maakt het weer niet zoveel uit. Wat voor nachtfotografie wil je doen? Ga je dat voornamelijk doen of af en toe? Dat is wel van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
sdirkx schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 22:59:
[...]

Nee, lens is vast. De D50 is wel wat beter bij hogere iso-waarden hoor. Maar als je flitst maakt het weer niet zoveel uit. Wat voor nachtfotografie wil je doen? Ga je dat voornamelijk doen of af en toe? Dat is wel van belang.
Zal af en toe tot regelmatig zijn. Maar ik vind het prachtig om (om maar even wat te noemen) foto's te maken van een kustlijn met lichtjes etc of s'avonds in een stad. Hoe zeer heb je daar overigens een statief voor nodig om geen bewogen beelden te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een statief heb je nodig, met welke camera of lens ook. Je kunt je heil zoeken in een tafel of wat voor steun ook, maar een statief en self-timer zijn toch wel een must :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:10

Markie

Voorheen BBE

Sinds twee maanden heb ik ook een S9500 en heb natuurlijk al flink wat ervaringen op gedaan. Ik vind de camera erg fijn in het gebruik; een duidelijk en helder menu- en knoppenstructuur en een goede grip. Daarnaast produceert de camera mooie beelden. Enkele andere voordelen: AA batterijen als accu, snelle opstarttijd, klein genoeg om eigenlijk altijd mee te kunnen nemen (vb ook tijdens het boodschappen doen), mogelijkheid tot filmen en een kantelbaar schermpje. De nadelen voor mij zijn: matig richtgetal (flitser), mindere burst, een bulb die maar tot 30s gaat 8)7 , snelheid (geen) van het opslaan vh RAW-bestand en een niet zo indrukwekkende macro-functie (dat is eigenlijk niet zo vreemd, daarom wordt er binnenkort ook een Raynox DCR-250 aangeschaft :9~ ). Al met al is het een prima camera voor de prijs van iets minder dan e500,- (vooral fijn na 2 jaar ervaring met de Powershot A85 en vooral de duurzaamheid daarvan :'( ).

Hieronder wat foto's die ik de afgelopen maanden heb gemaakt (met dus weinig toestelervaring):
1)
Afbeeldingslocatie: http://img221.imageshack.us/img221/5179/smdscf0578nc6.jpgGeschoten op 35mm > geen vervormingen en onscherpe randen

2)
Afbeeldingslocatie: http://img183.imageshack.us/img183/8952/smdscf0777ez8.jpgGroninger Museum, stafief, 10s, F8, iso80

3)
Afbeeldingslocatie: http://img209.imageshack.us/img209/6527/smdscf1223au3.jpgAgios Nikolaos, statief, 30s, F5, iso80

4)
Afbeeldingslocatie: http://img182.imageshack.us/img182/9733/smdscf1470gf1.jpg
300mm, 1/80s, F5, iso80

5)
Afbeeldingslocatie: http://img182.imageshack.us/img182/8243/smdscf1470amq6.jpgAls 4) maar dan 100%crop; Tip: bekijk de foto's niet te vaak op 100% (duidelijke compressie aanwezig).

6)
Afbeeldingslocatie: http://img246.imageshack.us/img246/6241/smdscf1109ul7.jpgKreta, 28mm, lichte onscherpte in de hoeken

7)
Afbeeldingslocatie: http://img246.imageshack.us/img246/5807/smdscf1065bu0.jpgAgios Nikolaos, als 6) maar dan nog meer onscherpte in de hoeken

8 )
Afbeeldingslocatie: http://img246.imageshack.us/img246/6977/smdscf1246lu2.jpgKnossos, 28mm, 1/5s, F2,8, iso400, uit de 'losse' hand

9)
Afbeeldingslocatie: http://img246.imageshack.us/img246/2990/smdscf1289dv4.jpgVenetiaans Fort te Hieraklion, 28mm, 1/2s, F2,8, iso400, uit de 'losse' hand (helaas beetje overbelicht).

10)
Afbeeldingslocatie: http://img246.imageshack.us/img246/2284/smdscf1306qz1.jpg'Portret' poes, 230mm,

11)
Afbeeldingslocatie: http://img183.imageshack.us/img183/9267/smdscf0861gz5.jpgClose-up, 100mm, iso200, invulflits, 1/60s

12)
Afbeeldingslocatie: http://img183.imageshack.us/img183/6695/smdscf1958de9.jpgClose-up, stafief, 300mm, iso80, 2,5s, F5,6

13)
Afbeeldingslocatie: http://img182.imageshack.us/img182/640/smdscf1545ajd0.jpgMacro, 50mm, 1/45s, F5,6, iso80, invulflits, gecropt.

Van de meeste foto's corrigeer ik de levels en pas ik een beetje USM toe. Daarnaast fotografeer ik de laatste tijd alleen nog maar op 2:3 = mooier formaat en kleinere bestanden (2,5mb ipv 4,5mb)
Als het goed is is de EXIF info gewoon uit te lezen.
Iemand opmerkingen?

[PRIMA FOCUS ] | [ flickr]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuke serie t/m foto 9. Daarna neemt de kwaliteit van de shots wat af. Foto 10: scherpte ligt niet lekker op de ogen. Foto 11: geen mooie compositie en veel te hard ingeflitst. Foto 12: beter, maar nog steeds niet erg spannend en tot slot foto 13: geen echte macro en nog steeds teveel omgeving.

Mijn tip is om bovenstaande foto's weg te halen en alleen de mooie platen over te houden. Dan zal ik deze post weer weghalen ;) Uiteraard voor de rest goed werk gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
klein genoeg om eigenlijk altijd mee te kunnen nemen (vb ook tijdens het boodschappen doen)
Vind ik wel meevallen. Formaat is toch wel vergelijkbaar met een dSLR. Vrij fors dus.
matig richtgetal (flitser)
Externe flitser is wel aan te raden ja. Geldt niet alleen voor de S9500.
een bulb die maar tot 30s gaat
Dat is vrij lang hoor. Je kunt ook ISO100 of 200 nemen. Nog lage ruis, dus geen probleem.
een niet zo indrukwekkende macro-functie
Die is juist vrij goed. Je moet wat dichter bij je onderwerp komen (tot 1 cm) en super-macro instellen.

Verder ziet het er al heel netjes uit hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Welkom op GoT BBE :)

Mooie foto's, waarvan 1 mijn favoriet. De watertoren (?) staat wel een beetje scheef, maar de brug lijkt wel weer redelijk te kloppen, dus hoeverre hij nu scheef staat weet ik even niet. De kleuren en compositie van deze foto vind ik het best gelukt. 9 tm 13 zou ik idd weglaten, doet geen eer aan je post :)
Verder is de raynox veel gebruikt hier op GoT dus kun je goed zien wat je ervan kan verwachten.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand mij duidelijk uitleggen hoe het nou zit met de macro van de S9500? Kan die nou tot op 1 cm afstand scherpstellen en is dat dan de 'supermacro'? En wat is een raynox? Opzet macro lens ofzo? En tot hoe ver kan die raynox scherpstellen?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2006 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
Ik heb besloten dat ik voor een Fuji Finepix ga en niet voor de Nikon. Ben nog een keer langsgeweest en de Fuji gaf mij gewoon een fijner en completer gevoel.

Nu is de enige vraag die mij nog rest; de S9500 kopen of (als ik het volhou) wachten op de S9600?

Iemand overigens ervaring met de HOYA 58 mm Close-up set +1 +2 +4 HMC? Die raadde de verkoper aan voor Macro-fotografie op deze camera.

Nog een vraag over wat is aan te raden; xD of CF geheugen? xD is sneller maar duurder neem ik aan? En ik wil liever wel meteen 2 GB.

[ Voor 35% gewijzigd door .GoO op 26-08-2006 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om je een idee te geven en eens wat meer over filters te lezen:

Klik

Kijk even op pagina 48 voor het onderdeel close-up filters. De Hoya HMC filters zijn overigens prima. Let er wel op dat dergelijke filters voorradig zijn wanneer je ze bestelt. Zo niet, niet bestellen tenzij de verkoper waar je bij staat de leverancier belt. Dergelijke filters worden weinig verkocht en hebben soms een extreem lange levertermijn (lees drie maanden).

edit: mbt de keuze tussen de twee camera's:
better low light performance, faster operation and improved image quality
Vind je dit belangrijk? Zo ja, wachten en weten dat je circa 50 a 100 euro meer betaalt voor de camera (wegens introductie). Zo niet, haal je camera dan binnen nu en 2 weken anders is ie niet meer verkrijgbaar!

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2006 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Nog een vraag over wat is aan te raden; xD of CF geheugen? xD is sneller maar duurder neem ik aan? En ik wil liever wel meteen 2 GB.
xD is sneller in de S9500. Er is (volgens mij) nog geen 2Gb, dus koop een xD 1 Gb (Type H = snelst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
Verwijderd schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 14:19:

Kijk even op pagina 48 voor het onderdeel close-up filters. De Hoya HMC filters zijn overigens prima. Let er wel op dat dergelijke filters voorradig zijn wanneer je ze bestelt. Zo niet, niet bestellen tenzij de verkoper waar je bij staat de leverancier belt. Dergelijke filters worden weinig verkocht en hebben soms een extreem lange levertermijn (lees drie maanden).
Ze hebben bij die winkel waar ik geweest ben werkelijk alles op voorraad. De kasten tegen de muur staan voooool met lenzen en filters. Heerlijke zaak :)
Vind je dit belangrijk? Zo ja, wachten en weten dat je circa 50 a 100 euro meer betaalt voor de camera (wegens introductie). Zo niet, haal je camera dan binnen nu en 2 weken anders is ie niet meer verkrijgbaar!
Mja, lijkt me wel belangrijk en ik heb er best 50-100 euro extra voor over mocht er echt verschil inzitten. Maarja dat is eerst weer reviews etc afwachten. Wanneer is de launchdate voor Nederland officieel? Voor half oktober wil ik de camera sowieso in huis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sdirkx schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 14:39:

xD is sneller in de S9500. Er is (volgens mij) nog geen 2Gb, dus koop een xD 1 Gb (Type H = snelst).
Er is inderdaad nog geen 2 GB xD kaart. Voor de timings van de verschillende geheugenkaarten zie hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ale-Gu
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-07 20:42

Ale-Gu

'Eel Goe'

Voor CF gaan natuurlijk! Veel goedkoper, en je hebt ook wel snelle CF kaartjes. Waarom denk je dat ze een CF slot doen in camera's met veel megapixels? xD is +/- 50 euro per GB en CF 25 euro.

EDIT: wel moet natuurlijk gezegd worden dat CF standaard wel slomer is dan xD (maar je hebt dus ook snelle kaartjes)

[ Voor 23% gewijzigd door Ale-Gu op 26-08-2006 15:58 ]

Hier zou uw advertentie kunnen staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die in de camera nog steeds wat langzamer zijn dan xD. Zie de link in mijn vorige bericht. Hier wordt xD 512 vergeleken met 4 GB ultra II.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
Denk dat ik weinig zin heb om te wachten en komende week de S9500 haal met een 2 GB CF kaartje. De camera kan trouwens ook bursten toch? Snel foto's achter elkaar nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Serieus devv05, lees je wel eens links die ik post.

Verwijderd in "Fuji FinePix S9500: Deeltje 2"

Daar staat het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie

Markie

Voorheen BBE

@ Mig29, sdirkx en Nomad85
Dank voor jullie kritiek (= zeer waardevol). De close-ups heb ik vooral toegevoegd om te laten zien wat ik tot nog toe met de macrofunctie kan. De Supermacro is idd vrij goed, toch kun je niet altijd zo dichtbij (1cm) komen om een foto te maken (denk aan dieren ed). Ter illustratie van de Supermacro een foto van een 20cent munt:

Afbeeldingslocatie: http://img137.imageshack.us/img137/3095/smdscf1962gu9.jpgF2.8

Afbeeldingslocatie: http://img137.imageshack.us/img137/1502/dscf1962aic1.jpg100%crop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]sdirkx schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 13:16:
[...]

Wanneer noem je 't nachtfoto? Als het buiten donker is, en je zonder flits alleen de omgevingsverlichting meepikt?

quote]

zonder flits en zo weinig mogelijk ruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
Reind schreef op zondag 04 juni 2006 @ 01:39:
Haha das hetzelfde feestje als waar ik geweest ben gisteren...... alleen dan met de 350D. :P

[afbeelding]
Dit soort foto's, zijn die nou met statief genomen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnndoh
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
geen kunstlicht...dus lijkt mij dat het zonder statief genomen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Statief is niet altijd noodzakelijk. Lantaarnpaal oid werkt vaak ook prima in dit soort situaties. pvdplanet (geloof ik) heeft ook 's zo'n shoot gedaan (eerder in deze topic of deel 1) 's avonds zonder statief in een steeg en bij grachten e.d. Zag er zeker zo goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08-2023
Gezellig, ook van deze S9500 is de command dial overleden. Gelukkig had ik de F30 ook bij me, anders waren de avondshots op Mysteryland niet mogelijk geweest. Zal 'm maandag gelijk opsturen en laten fixen, daarna gaat dat ding in de verkoop om plaats te maken voor de S9600.

[ Voor 6% gewijzigd door pvdplanet op 27-08-2006 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Gezellig, ook van deze S9500 is de command dial overleden.
Wat doe jij met dat ding zeg :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Tja, dat ding heeft nu eenmaal flink wat te verduren...
Toch aardig wat leuke platen geschoten :)

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/yml9.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/yml2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/yml3.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/yml12.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/yml5.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/yml6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/yml7.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/yml8.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
pvdplanet schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 13:59:
Tja, dat ding heeft nu eenmaal flink wat te verduren...
Toch aardig wat leuke platen geschoten :)
Zeker leuke foto's!
Wat is dat rare effect dat ik wel vaker op jouw foto's zie? Alsof het beeld een beetje bol trekt. Ziet er wel tof uit, daar niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Volgens mij is daar een opzetlens gebruikt. Mag ie zelf vertellen welke lens en bij welke foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou iemand die de S9500 heeft met een polarisatie filter 2 dezelfde foto's voor mij willen maken, 1 met polarisatie filter en 1 zonder? En zou je dan ook het merk en de prijs van dat polarisatie filter er bij zeggen? Bedankt alvast :) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
sdirkx schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 17:04:
Volgens mij is daar een opzetlens gebruikt. Mag ie zelf vertellen welke lens en bij welke foto.
Bij welke foto's is prima te zien aan de vervorming, volgens mij heeft pvdplanet een fisheye voorzetlens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
Ik heb heel erg veel zin om deze week de S9500 te gaan kopen, maar twijfel om toch niet op de S9600 te wachten. Waarschijnlijk is dat laatste verstandiger maar ik denk niet dat ik het nog 2 maanden volhou + ik moet 'm voor 20 oktober hebben. Even contact gehad met wat winkels maar die kunnen nog geen datum noemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
J0YR1D3R schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 11:52:
[...]
Bij welke foto's is prima te zien aan de vervorming, volgens mij heeft pvdplanet een fisheye voorzetlens.
Hij heeft 'r hier pas over verteld, maar hij zal wel weer snel reageren... kan het zo 1-2-3 ook niet meer terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
ik moet 'm voor 20 oktober hebben. Even contact gehad met wat winkels maar die kunnen nog geen datum noemen...
Waarom? Op vakantie? Dan zou ik de S9500 maar snel gaan halen, want je zult ook nog een tijdje moeten oefenen... anders gewoon geduld hebben en een andere camera gebruiken/lenen. It's up to you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

devv05 de update is geen schokkende van de de s9500 naar s9600.
Belangrijkste is de fotograaf en in jouw geval denk ik dat je nog heel lang een hele boel kan leren met de s9500 en dat het niet zo belangrijk is dat je net die laatste update hebben moet.
De s9500 is een goed toestel dat wanneer je zelf doet wat je moet doen, de camera dat ook prima doet.
Ik zou gebruik maken van de tijd die je nog hebt om je camera te leren en nog wat over fotografie in het algemeen te leren. Diafragma, inflitsen, iso, weet ik veel allemaal. Compositie handigheden zoals de gulden snede etc. Kortom, ga er lekker mee op pad.
wel even een goed filter kopen, B+W doet wonderen, kosten 35 euro uit mijn hoofd (mrc filter, m.a.w. meerder coatingen)

[ Voor 8% gewijzigd door Nomad op 28-08-2006 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnndoh
  • Niet online
devv05, ben je wel de eerste hier met een s9600 :D

hier ook maar weer eens een foto van mij..( niet dat ik dat ben op het podium ) :D

Afbeeldingslocatie: http://i2.photobucket.com/albums/y27/nnndoh/deliberate-1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i2.photobucket.com/albums/y27/nnndoh/DSCF0982.jpg
de foto hierboven vind ik het moment dat ik de foto nam de haren van de meiden vooraan helemaal omhoog stonden van het headbangen, en door de flits een mooie glans heeft

ik fotografeer voornamelijk het optreden van een stel vrienden, en ben best wel trots op deze gewoon in jpg geschoten, met veel tegen licht
foto was buiten genomen, binnen lukt het nog niet altijd tenzij ik in zwart wit fotografeert. want dan heeft het wel wat

de laatste dagen zit ik met een nikon d70s in mijn hoofd.
en zit dan te denken, de s9500 omruilen voor zo'n speel dingetje?
op zoom forum praten ze me het allemaal af omdat ik eerst de handleiding van de s9500 moet doorlezen, maar als ik bijv een serie opname wil maken, dus een zooi foto's achtermekaar schieten.
vind ik de s9500 maar vrij langzaam, en het laat mij maar 3 tot 4 plaatjes achter mekaar schieten...

of zal ik hem inruilen voor de s9600? ...moeilijk
vind wel leuk om elk jaar een ander camera te hebben, eerst de s7000, nu de s9500,.straks de .....??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Straks de D80, duidelijk lijkt me. je kijkt nu naar de D70s, maar de D80 komt straks uit en heeft een nog grotere buffer, waardoor je weer wat meer pics/sec kan schieten, iig zéker merkbaar met de S9500.
Maar idd, je camera goed kennen levert al een stuk betere resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Meer pics/sec gaat niet lukken met een grotere buffer, een burst kan alleen langer aangehouden worden voordat de buffer vol zit.

Wel is het zo dat de S9500 zeker niet de allersnelste camera is wat betreft burst schieten. Een instap dslr, maar ook bijna alle andere prosumers zijn sneller.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
sdirkx schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 16:13:
[...]

Waarom? Op vakantie? Dan zou ik de S9500 maar snel gaan halen, want je zult ook nog een tijdje moeten oefenen... anders gewoon geduld hebben en een andere camera gebruiken/lenen. It's up to you.
Yep, vakantie naar Curacao. Dan wil ik zeker een goede camera hebben want ik ga er niet gauw nog een keer heen denk ik :P
nomad85 schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 16:53:
devv05 de update is geen schokkende van de de s9500 naar s9600.
Belangrijkste is de fotograaf en in jouw geval denk ik dat je nog heel lang een hele boel kan leren met de s9500 en dat het niet zo belangrijk is dat je net die laatste update hebben moet.
De s9500 is een goed toestel dat wanneer je zelf doet wat je moet doen, de camera dat ook prima doet.
Ik zou gebruik maken van de tijd die je nog hebt om je camera te leren en nog wat over fotografie in het algemeen te leren. Diafragma, inflitsen, iso, weet ik veel allemaal. Compositie handigheden zoals de gulden snede etc. Kortom, ga er lekker mee op pad.
wel even een goed filter kopen, B+W doet wonderen, kosten 35 euro uit mijn hoofd (mrc filter, m.a.w. meerder coatingen)
Je hebt gelijk, ik denk dat ik gewoon deze week de S9500 haal (zodra ik mn loon gestort heb gekregen :+), genoeg te leren voorlopig en de S9600 update lijkt me te klein om op te wachten, plus de camera wordt duurder en het is maar de vraag of ie op tijd in de verkoop gaat.

Wat voor filter raad je me aan, B+W = Black & White filter? Ik was wel van plan er meteen een Hoya macro filter bij te nemen, schijnt erg goed te zijn voor macro-foto's. Aangezien ik eerst uitging van een D50 + lens moet het budgetair allemaal geen probleem op gaan leveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
Goede kans dat ik morgen mn camera op ga halen :)

Nog even een ander vraagje; ik neem er dus een Hoya +4 Macrofilter bij, wat is dan precies dat Raynox filter, is dat iets soortgelijks of weer een andere toevoeging voor macro-foto's? En kan ik dat Macrofilter er standaard oplaten of moet die er elke keer weer afgehaald worden voor 'normale' fotografie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Afgelopen zondag toch nog wat in Den Haag geschoten (voordat de rellen uitbraken... :/ )

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/ydt1.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/ydt2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/ydt4.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/ydt3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/ydt5.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/ydt6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/ydt7.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/ydt14.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/ydt9.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/ydt10.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/ydt11.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/ydt12.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/ydt13.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/ydt8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/ydt17.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/ydt18.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

B&W is een van de betere merken voor de aanschaf van filters (ik plaats het iets hoger dan Hoya, dat gewoon goed is). Een clos-up filter zou ik niet standaard op je lens laten zitten, tenzij jij ook goed ziet met de bril van een wildvreemde op je hoofd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
Oke, ik ga vanmiddag even langs de winkel. Nog een bepaald type dat ik moet hebben? Anders vraag ik het hun daar wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Ik zat gisteren nog 's even in de manual te kijken en toen kwam ik de oorzaak van mijn probleem tegen, waar ik de laatste tijd vaker last van heb: het niet kunnen scherpstellen bij een wat kleine afstand tot je onderwerp (geen macro). Dan krijg je dat "!AF"-tekentje.

Nu heb ik mede op aanraden van pvdplanet vanaf het begin de optie "High Speed Shooting (HSS)" ingeschakeld staan, maar nadeel is dat het je scherpstelbereik behoorlijk beperkt.

groothoek: 2 meter tot oneindig met HSS en 50 cm tot oneindig zonder HSS.
tele: 4 meter tot oneindig met HSS en 2 meter tot oneindig zonder HSS.

De komende tijd ga ik dus zonder HSS schieten. Goed om hier rekening mee te houden als je je ook afvraagt waarom je niet kunt focussen en je verder moet uitzoomen voordat het wel lukt!!!

[ Voor 5% gewijzigd door dutch79 op 29-08-2006 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

devv05 schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 09:33:
Oke, ik ga vanmiddag even langs de winkel. Nog een bepaald type dat ik moet hebben? Anders vraag ik het hun daar wel.
wat voor filter? Het mooiste is als je een mcr filter neemt, die heeft betere coating.

Qua filter zou ik deze nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
Ik heb 'm :D Met een 58 mm B&W uv filter erbij, oplaadbare batterijen, een 2gb CF ultra II card en natuurlijk een mooie tas om alles in mee te nemen.

Nu maar even uit proberen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

En nu maar uit proberen.
Welk filter heb je precies, met mrc of niet? (wat heb je ervoor betaald, geeft het ook duidelijk genoeg aan :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
devv05 schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 14:33:
Ik heb 'm :D Met een 58 mm B&W uv filter erbij, oplaadbare batterijen, een 2gb CF ultra II card en natuurlijk een mooie tas om alles in mee te nemen.

Nu maar even uit proberen :+
En nu nog een externe flitser en eventueel statief (afhankelijk van soort fotografie dat je veel doet). Voorzetlens is ook nog een optie.
Maar inderdaad, nu eerst aan de slag en ervaring opdoen! Veel plezier en we horen en zien 't wel! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
Het filter was 36 euro. Heb wat eerste foto;s geprobeerd te maken en dat viel nog redelijk tegen, vooral volledig ingezoomd is het moeilijk om een scherpe foto te krijgen :) Statief enzo moet ik inderdaad nog, maar dat komt wel. Eerst eens even lekker alles verkennen. Straks de handleiding even doornemen want er zitten een hele hoop knoppen op waar ik echt niet van weet waar ze voor zijn. Heb alleen nog maar automatisch genomen. Verwacht binnenkort maar wat eerste foto's :P

Ik kan trouwens extra laten verzekeren voor 56 euro (2 jaar) of 72 euro (3 jaar) dan wordt alle schade gedekt, dus ook als het jouw schuld is. Laten vallen, waterschade etc. (eigen risico 12 euro)

Aanrader?

[ Voor 18% gewijzigd door .GoO op 29-08-2006 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

devv05 schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 15:20:
De lens was 36 euro. Heb wat eerste foto;s geprobeerd te maken en dat viel nog redelijk tegen, vooral volledig ingezoomd is het moeilijk om een scherpe foto te krijgen :) Statief enzo moet ik inderdaad nog, maar dat komt wel. Eerst eens even lekker alles verkennen. Straks de handleiding even doornemen want er zitten een hele hoop knoppen op waar ik echt niet van weet waar ze voor zijn. Heb alleen nog maar automatisch genomen. Verwacht binnenkort maar wat eerste foto's :P
je hebt de mrc variant, kortom excellent filtertje, daar zal het niet aan liggen.
Ga verder niet meteen proberen om technisch proper te werk te gaan, heb vooral plezier aan fotograferen, wanneer je dat hebt ga dan jezelf technisch verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke tas heb je erbij? En waar heb je hem gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 15:26:
Welke tas heb je erbij? En waar heb je hem gekocht?
Weet niet hoe ie heet, mooie tas van 36 euro met genoeg ruimte. Zal straks nog wel posten welke, hij ligt hier even niet :) Gekocht bij Cameraland in Alkmaar. Een zaak die echt gespecialeerd is in alles wat met fotografie te maken heeft en ze hebben dan ook daadwerkelijk alles op voorraad liggen, heb ik nog nergens anders gezien. Scherp geprijst ook (bijvoorbeeld nu de Nikon D50 kit voor 469 euro), maar grootste voordeel voor mij is vooral dat het heel dichtbij is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie

Markie

Voorheen BBE

Een verzekering is nooit verkeerd. Ik heb die van mij ook 3 jaar extra verzekerd tegen diefstal, vallen, ed. voor ruim 50,-. En aangezien een digitale camera nog wel eens kapot wil gaan......

[ Voor 4% gewijzigd door Markie op 29-08-2006 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
Over die verzekering zal ik nadenken, misschien dat ik het wel doe voor 2 jaar. All-risk (tegen diefstal en verlies) is trouwens ruim 20 euro duurder. Ik denk dat ik alleen tegen beschadiging doe.

De tas die ik erbij heb:

Afbeeldingslocatie: http://www.hangsite.nl/temp/tas.jpg

Ik heb wat eerste foto's online gezet die ik net als test geschoten heb. Natuurlijk verre van hoogstaand. Met name portretfoto's willen nog niet heel erg lukken, vind het moeilijk die scherp te krijgen, zeker ingezoomd. Meer dan de helft van de foto's is bewogen, zelfs bij stilstaande objecten )of mensen/dieren) Heb nog veel slechtere foto's maar die heb ik maar niet online gezet :+

Tips hoe het beter kan zijn zeer welkom natuurlijk, met name om ze scherp te krijgen ;) Alles staat nog op de automatische stand, macro heb ik wel een heel klein beetje uitgeprobeerd zoals je kunt zien. foto's

Dat blurry effect, doet ie dat trouwens automatisch bij focus op een bepaald onderwerp? Zo zie je het bij macro wel vaak en bij 1 van mn portretfoto's ook, maar verder niet.

[ Voor 16% gewijzigd door .GoO op 29-08-2006 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ohja aan die tas zat ik ook te denken.

Past daar dit in:

Fuji Finepix S9500
+
Usb kabel
+
Batterijen
+
Oplader
+
2 filters
+
Zonnekap
+
Memory sticks

?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
Met gemak :)

Je kunt 'm altijd zelf even gaan bekijken bij een fotozaak in de buurt. Hij oogt erg degelijk en van binnen ziet het er ook ruim en luxe uit. Genoeg zijvakjes om vanalles in mee te nemen en toch is de tas niet overdreven groot. En je kunt 'm over je schouder dragen, dat is voor mij een pre. (en eventueel aan je riem bevestigen mocht je dat willen)

[ Voor 93% gewijzigd door .GoO op 29-08-2006 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja dat is dus het probleem daarom vraag ik het. Want hier hebben ze hem nergens in de buurt, de enige echte fotozaak hier in de buurt is de Combi en die heeft niet echt veel behalve een paar accesoires en camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 17:31:
Ja dat is dus het probleem daarom vraag ik het. Want hier hebben ze hem nergens in de buurt, de enige echte fotozaak hier in de buurt is de Combi en die heeft niet echt veel behalve een paar accesoires en camera's.
Ik maak zo nog wel paar foto's van de binnenkant, zal ze vanavond online zetten. Ga denk toch weer de hele avond oefenen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh als je dat zou willen doen :) . Bedankt alvast _/-\o_ !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Dat ze niet helemaal scherp zijn/lijken, is omdat het de bedoeling is dat de foto's worden nabewerkt (camera is zo qua settings ingesteld). Dit geldt ook voor de dSLR's vaak. Wat je kunt testen is om de sharpness op high te zetten.

Verder zou het kunnen dat je een te lange sluitertijd hebt / geen vast hand hebt (geef 's wat EXIF-info bij je pics). Ga gewoon in de P-stand schieten (auto-stand vermijden). Je hoeft dan alleen maar ISO-stand in te stellen. 200 is vrijwel altijd bruikbaar (buiten of binnen).

PS: Tas lijkt me niet al te groot. Oplader gaat al lastig worden en externe flitser erbij kun je denk ik wel vergeten.

[ Voor 10% gewijzigd door dutch79 op 29-08-2006 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ devv05: gefeliciteerd met je zware bevalling :) De tas heeft ook een regenjas, heb je die al gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 19:35:
@ devv05: gefeliciteerd met je zware bevalling :) De tas heeft ook een regenjas, heb je die al gevonden?

Ik zal bovenstaande tips eens proberen, ben net even naar het strand geweest en daar ging het een heel stuk beter dan binnen in ieder geval :+

Overigens past mijn batterijoplader makkelijk in de tas, maar die is dan ook niet zo groot. Externe flitser wordt wat krapper inderdaad, zou misschien net wel/niet lukken. Voor mij voldoet ie prima in ieder geval.

Maar pff, wat heb ik nog veel te ontdekken met die camera ;)

[ Voor 4% gewijzigd door .GoO op 29-08-2006 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Camera afgeleverd bij Kamera-Express. Iemand zin in een weddenschap hoe lang het gaat duren? :P

Ik kan m'n oude S9500 zo lang lenen in ruil voor de F30 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
sdirkx schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 18:26:
Dat ze niet helemaal scherp zijn/lijken, is omdat het de bedoeling is dat de foto's worden nabewerkt (camera is zo qua settings ingesteld). Dit geldt ook voor de dSLR's vaak. Wat je kunt testen is om de sharpness op high te zetten.
Die sharpness instelling heb ik nog niet gevonden, zal ernaar op zoek gaan :)
Verder zou het kunnen dat je een te lange sluitertijd hebt / geen vast hand hebt (geef 's wat EXIF-info bij je pics). Ga gewoon in de P-stand schieten (auto-stand vermijden). Je hoeft dan alleen maar ISO-stand in te stellen. 200 is vrijwel altijd bruikbaar (buiten of binnen).

PS: Tas lijkt me niet al te groot. Oplader gaat al lastig worden en externe flitser erbij kun je denk ik wel vergeten.
Vaste hand, mja je beweegt altijd wel iets. Wat is EXIF info precies? Ik maak tot nu toe gewoon gebruik van de standaard instellingen (meestal portret of bewogen beelden) Zal de P-stand gaan proberen morgen :)

Hieronder wat foto's van het strand vanavond (klikbaar voor grotere versie, zijn nog steeds sterk verkleind natuurlijk), het gaat al iets beter denk ik. (hoe krijg je trouwens zo'n kader eromheen wat pvdplanet bijvoorbeeld heeft? Neem aan dat het via een action in PS ofzo gaat, is die ergens te downloaden?

Afbeeldingslocatie: http://www.hangsite.nl/temp/DSCF0158k.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hangsite.nl/temp/DSCF0212k.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hangsite.nl/temp/DSCF0266k.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hangsite.nl/temp/DSCF0241k.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hangsite.nl/temp/DSCF0260k.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door .GoO op 30-08-2006 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aan de voorkant van de Nova Mini zit een voorvakje. Draai de tas dusdanig dat je tegen de onderkant aan kijkt en kijk dan waar het voorvak overgaat in de onderkant. Hier vind je een ritssluiting waaronder een regenjas schuil gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
EXIF kun je in Photoshop, Irfanview, enz.. uitlezen... kijk gewoon ff bij image info oid. Het geeft alle instellingen van de betreffende foto weer.

Verder kun je hier 'n border mee maken om je foto's. ff downloaden dus:

http://docsdb.semantica.nl/bordermaker/

De foto met de eend heeft wel mooi reflecties in het water, maar is niet helemaal goed gefocust op de eend volgens mij... daarbij zijn de eerste 2 foto's bij ISO 800 geschoten en dat is te hoog. Je gaat dan duidelijke ruis zien. Nadeel van de auto-stand of 'n motiefprogramma dus. Dan kiest ie zelf een ISO-waarde.
De rest is ISO 80 en 200, dus daar geen last. Gebruik je P-stand voorlopig met ISO 80-200 (eventueel 400).

De meeste zonsondergang-foto's zijn verbazend goed al voor een eerste serie! Het Amstelbord is veel te donker.. had je moeten flitsen. Verder een goed begin.

[ Voor 22% gewijzigd door dutch79 op 29-08-2006 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
Thanks, ik zal er op letten en even dat programma downloaden :) Dat Amstel bord vond ik inderdaad ook jammer dat ie zo onduidelijk zichtbaar was. Heb sowieso nog helemaal geen flits gebruikt. Die eend had ook wat scherper gefocussed gekunt inderdaad, maar dat zag ik thuis pas (moeilijk te zien op lcd-scherm). Genoeg ruimte voor verbetering in ieder geval en gelukkig maar ;)

-edit- Programma werkt goed! Wat is alleen dat unsharp mask?

[ Voor 7% gewijzigd door .GoO op 29-08-2006 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Die sharpness instelling heb ik nog niet gevonden, zal ernaar op zoek gaan
Heb dit zelf nooit getest. Vind m'n foto's met sharpness op normal eigenlijk prima. Kan zijn dat het gebruik van USM (unsharp mask) in Photohop (of gewoon verscherpen) wel betere resultaten geeft hoor. Te scherp kan ook. Dan wordt het al snel 'pixelig'. Maar probeer maar 's uit.

edit: Unsharp mask zit ook in Bordermaker bedoel je? Kun je ook je foto's mee verscherpen (zie hierboven). In Photoshop gebruikte hier iemand wel 's:

amount: 50%
pixel radius: 0,6
levels: 0

Zit ook net ff te kijken naar de settings in Bordermaker... amount is niet in %....? 0-500 kun je opgeven... Probeer 250 's zou ik zeggen... radius: 0,6 & amount: 250 dus.

[ Voor 45% gewijzigd door dutch79 op 29-08-2006 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnndoh
  • Niet online
mooie foto's zo met die wolken en de zon erdoorheen.
ik heb zelf een crumpler foto tas...was toen wel € 120,- maar wel genoeg ruimte voor de camera, flitser ernaast en onderin een paar lenzen (eventueel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
devv05 schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 15:49:
[...]
Zeker leuke foto's!
[...]
Wat is dat rare effect dat ik wel vaker op jouw foto's zie? Alsof het beeld een beetje bol trekt. Ziet er wel tof uit, daar niet van.
pvdplanet, had je nou ook alweer een fisheye-lens? welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 18:01:
Oh als je dat zou willen doen :) . Bedankt alvast _/-\o_ !
Het wordt vanavond, was het gisteren vergeten sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
De Vanguard Oregon 15Z is ook zeer geschikt voor de S9500. Past nog een niet al te grote externe flitser bij. Heeft ook een regenjasje trouwens.

Afbeeldingslocatie: http://www.cameranu.nl/upload/1136385829_494.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 15:54
Momenteel ben ik ook in het bezit van een S9500. Tot op heden (4 uur :P ) bevalt hij goed. Echter zit ik met 1 probleem:

Bij het schieten van macro of super macro gebruik ik naturlijk de center spot. Als ik bijvoorbeeld een spin (in een web) wil schieten, dan pakt hij niet de spin maar toch de achtergrond. Dit terwijl de spin dan echt al erg groot is op het scherm. Ik weet zeker dat de camera dit bereik aan kan, want als ik scherp stel op mijn vinger (welke nog wat groter is) kan ik wel opeens die spin scherp fotograferen. De spin staatdan absoluut in de center, en soms gaat het ook toevallig goed, maar vaak ook fout.

Overiegns vind ik die manual focus heel raar aanvoelen, het gaat ineen paar tikken en soms doet hij dan ook opeens weer niet. Waarschijnlijksnap ik dit nog niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
Ik heb hetzelfde probleem als Carel met macro, ik krijg ook een spin(nenweb) niet scherp..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnndoh
  • Niet online
kan je niet op een takje ernaast scherp stellen en dan met de knop ingedrukt gehouden weer richting de spinneweb gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
nnndoh schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 21:13:
kan je niet op een takje ernaast scherp stellen en dan met de knop ingedrukt gehouden weer richting de spinneweb gaan?
Nee dat werkt niet. Maar sowieso heb ik dat macro nog niet echt onder de knie. Hij stelt erg moeilijk scherp van dichtbij of bij ver wat verder ingezoomed. Een insect zo dichtbij krijgen als ik soms op foto's hier zie lukt me nog nooit. Een bloem ofzo wel redelijk.

Overigens lukt dat handmatig scherpstellen enzo ook nog voor geen meter. Hou 'm nog wel even automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
Heb je je regenjas nou al gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel
nnndoh schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 21:13:
Het is altijd de vraag maar waarop ie scherp stelt, vaak is het iets op de achtergrond of diepere takjes, terwijl je van super macro toch wel mag verwchten dat ik iets wil van 5 tm 1 cm.
Op sommige foto's bedenkt de spin zeker een zeer groot deel van de foto. De crosshair zit zal volledig binnen de maten van de spin. Desondanks zie je gewoon dat hij direct alleen scherp probert te stellen op het diepere niveau. Je moet het onheveer zo zien:

Situatie, een dag als vandaag, bewolt en het doel een spin fotograferen in een web.

Stap 1: De spin staat goed in het vizier op 1,5 cm afstand vande lens in super macro. De camera staat idle ongeveer 2cm als brandpunt(gokje) te diep, de spin is dus matig in beeld.

Stap 2: Ik druk mn mn foto schoot button half in in, de camera gaat vervolgens vanaf de 3,5cm waarop ie scherp staat op niets naar de 30cm en stelt ergens op scherp, maar vrijwel nooit de spin. De camera probeert nooit ff scherp te stellen opde 1 a 2 cm, het is altijd gelijk iets van 3 a 4 cm naar dieper.

Stap 3: een huilende semi amateur ala noob fotograaf ;)

Het zelfde probleem heb ik met alle kleien objecten in macro vorm, waarbij op de achtergrond niet veel veelin de buurt is qua diepte. Ik pak nu heel vaak mijn vinger als scherp stel punt, maar dit slaat natuurlijk nergens op.

De onderstaande objecten kreeg ik alleen goed met scherpstellen op een veel groter object. Deze waren overigens kleiner dan mijn spinnen.De foute foto's zijn maar voorbeelden, ik had er al teveel gedelete, sommige waren dichterbij. Sowieso heb ik veel pogingen gedaan om het goed te krijgen. Mjn Sony T30 zou deze zonder problemen scherpstellen.
Afbeeldingslocatie: http://img103.imageshack.us/img103/5877/goedjj2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img103.imageshack.us/img103/699/slechtfg1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img105.imageshack.us/img105/5526/goed2eq5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img103.imageshack.us/img103/70/slecht2im6.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Carel op 30-08-2006 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnndoh
  • Niet online
heb je je camera ook helemaal uitgezoomed staan?.. als de lens iets ingezoomed staat dan wilt ie niet scherp stellen en zie je " !af " in je venster staan..( net achter gekomen )

ik ben ook nog steeds een noob fotograaf die nog steeds de handleiding niet heeft gelezen :D

devv05, als je vanaf een afstandje in gaat zoomen en de macro functie gebruikt , dan heeft dat geen nut, kan je het beste zonder macro fotograveren en macro werkt pas vanaf 30 cm ? als ik het goed heb

[ Voor 68% gewijzigd door nnndoh op 30-08-2006 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-09 08:22

Valor

yummie spam

Topicstarter
Voor Macro gebruik ik veel de Manual Focus.

1. Zet cam op manual focus
2. druk focus button in
3. stel focus bij
4. maak foto :P

• dutch79
Tis natuurlijk een logische tip om de manual er ff bij te pakken... verder heeft de macro en supermacro een bepaald scherpstelbereik, dus hou daar zo-ie-zo rekening mee. Verder moet High Speed Shooting uit staan, omdat je dat je scherpstelbereik beperkt.

Handmatig focussen heb ik zelf nog nooit gedaan. De macrofucties hebben bij mij tot nu toe nog prima gefunctioneerd.

Dus eerst die manual erbij voordat je gaat roepen!

• Carel
Valor schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 23:30:
Voor Macro gebruik ik veel de Manual Focus.

1. Zet cam op manual focus
2. druk focus button in
3. stel focus bij
4. maak foto :P
Manual focus werkt heel raar en lijkt met een stapen motortje te werken ipv heel geleidelijk? Ik heb het geprobeerd, maar hij lijkt niet te willen scherp stellen op iets van 1 a 2 cm? Met de focus button bedoel je toch de shoot button half ingedrukt neem ik aan?

Ik hebde manual volledig gelezen op een paar voor mij niet boeiende dingen na, zoals printen etc. Alles staat bij mij goed zoals het hoort, maar de pointer ziet gewoon mijn object over het hoofd omdat deze blijkbaar nogsteeds te klein is. Over de manual focus heben ze het erover de de crosshair geel moet worden, maar vaakt lukt dat absoluut niet en ook is het bereik zeer matig?

[ Voor 10% gewijzigd door Carel op 31-08-2006 09:56 ]

• Valor

Valor

yummie spam

Topicstarter
Carel schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 09:46:
[...]
Met de focus button bedoel je toch de shoot button half ingedrukt neem ik aan?
Nee de Focus Button (weet de echte naam niet had de handleiding niet bij de hand) is het knopje wat op de switch zit voor CAF / SAF / MF

• Carel
Valor schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 13:58:
[...]

Nee de Focus Button (weet de echte naam niet had de handleiding niet bij de hand) is het knopje wat op de switch zit voor CAF / SAF / MF
Hmm ik heb het net idd nog ff geprobeerd. Met de manual focus ( welke soms toch ook niet scherp stelt omdat hij veelste diep staat) kan ik geen goede foto's maken omdat ik op het lcd niet goed kan beoordelen of het nou echt goed scherp is of niet.

Edit:
Ik ben heus wel bekend met de macro/super macro knop :)

[ Voor 10% gewijzigd door Carel op 31-08-2006 16:36 ]

• dutch79
En daar heb je weer een vergrootglaasje voor... zelf ook nog niet gebruikt, maar... lees die manual 's eerst! :/

Verwijderd

Hallo allemaal,

ook ik heb de weg naar dit forum gevonden en heb al het een en ander bij geleerd over de S9500 die ik sinds twee maand in het bezit heb.
Ik fotografeer vooral motorsport en heb op de foto's van het voorbije weekend iets gemerkt dat me toch wel wat zorgen baart...enorm veel ruis en korrel, foto in 9MP in full size...
http://users.telenet.be/Racefan/DSCF4410.JPG
De volgende is zowaar nog veel erger...
http://users.telenet.be/Racefan/DSCF4155.JPG
Iemand een verklaring???
Ik ben me al aan het afvragen of er iets scheelt met mijn oh zo fijn fototoestel...

• Valor

Valor

yummie spam

Topicstarter
Carel schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 15:05:
[...]

Hmm ik heb het net idd nog ff geprobeerd. Met de manual focus ( welke soms toch ook niet scherp stelt omdat hij veelste diep staat) kan ik geen goede foto's maken omdat ik op het lcd niet goed kan beoordelen of het nou echt goed scherp is of niet.
Als je die knop indrukt wordt het MF mooi geel als ie denkt dat ie scherp. Je kan dan met het zoom knopje het midden deel uitvergroten daar kan je redelijk in zien of iets scherp is of niet.

Dat vind ik dan :) maar goed voor macro gebruik ik meestal ook statief en dan heb je alle tijd van de wereld om de boel in te stellen :P

• dutch79
enorm veel ruis en korrel
Vind je? Heb je er last van? Wanneer/waarom?

[ Voor 30% gewijzigd door dutch79 op 31-08-2006 23:42 ]

• nnndoh
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 23:00:
Hallo allemaal,

ook ik heb de weg naar dit forum gevonden en heb al het een en ander bij geleerd over de S9500 die ik sinds twee maand in het bezit heb.
Ik fotografeer vooral motorsport en heb op de foto's van het voorbije weekend iets gemerkt dat me toch wel wat zorgen baart...enorm veel ruis en korrel, foto in 9MP in full size...
Iemand een verklaring???
Ik ben me al aan het afvragen of er iets scheelt met mijn oh zo fijn fototoestel...
te hoge iso misschien?

• .GoO
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 23:00:
Hallo allemaal,

Iemand een verklaring???
Ik vind die foto met die motor nog best mooi. Met 9 MP is het logisch dat je ruis hebt als je inzoomed. Is het overigens mogelijk om met minder MP te fotograferen terwijl de kwaliteit hetzelfde blijft? Je krijgt nu bestanden van 4+ MB, en dat kost nogal veel ruimte terwijl 9 MP in de meeste gevallen wat overkill is.

En op welke stand maak je het beste zulke foto's? Dus race/voetbal wedstrijden bijvoorbeeld?

Momenteel heb ik overigens vooral nog problemen met binnenfotografie, zelfs met flits. En macro dus wat nog niet helemaal wil lukken. Maar vandaag niet echt kunnen oefenen, morgen weer verder :)

De regenjas had ik overigens gevonden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Foto's zijn gemaakt met ISO200
Kan nog er nog iemand eens een foto posten van 9MP dat ik het vergelijk eens kan zien?
Misschien dat het een normaal fenomeen is op deze grote?

pvdplanet misschien?? Trouwens, wat een schitterende foto's!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAJH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Probeer eens iets te spelen met de sharpening stand (die staat waarschijnlijk op hard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Klopt. Foto is met instelling Sharpness = hard genomen. Zet die eerst 's op normal. Eventueel aanscherpen kun je beter met software (USM) doen.
PS: Vind de motorfoto heel mooi hoor.

[ Voor 12% gewijzigd door dutch79 op 01-09-2006 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Niks mis met die foto's hoor. Als er niet genoeg licht is (bewolkt/binnenshuis) en je flitst niet in dan kan er een beetje ruis zichtbaar zijn. Die is op normaal webniveau toch niet meer zichtbaar (640/800 pixels). Misschien dat bij de S9600 deze ruis helemaal verdwenen is.
Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.