Sinds twee maanden heb ik ook een S9500 en heb natuurlijk al flink wat ervaringen op gedaan. Ik vind de camera erg fijn in het gebruik; een duidelijk en helder menu- en knoppenstructuur en een goede grip. Daarnaast produceert de camera mooie beelden. Enkele andere voordelen: AA batterijen als accu, snelle opstarttijd, klein genoeg om eigenlijk altijd mee te kunnen nemen (vb ook tijdens het boodschappen doen), mogelijkheid tot filmen en een kantelbaar schermpje. De nadelen voor mij zijn: matig richtgetal (flitser), mindere burst, een bulb die maar tot 30s gaat

, snelheid (geen) van het opslaan vh RAW-bestand en een niet zo indrukwekkende macro-functie (dat is eigenlijk niet zo vreemd, daarom wordt er binnenkort ook een Raynox DCR-250 aangeschaft

). Al met al is het een prima camera voor de prijs van iets minder dan e500,- (vooral fijn na 2 jaar ervaring met de Powershot A85 en vooral de duurzaamheid daarvan

).
Hieronder wat foto's die ik de afgelopen maanden heb gemaakt (met dus weinig toestelervaring):
1)

Geschoten op 35mm > geen vervormingen en onscherpe randen
2)

Groninger Museum, stafief, 10s, F8, iso80
3)

Agios Nikolaos, statief, 30s, F5, iso80
4)

300mm, 1/80s, F5, iso80
5)

Als 4) maar dan 100%crop; Tip: bekijk de foto's niet te vaak op 100% (duidelijke compressie aanwezig).
6)

Kreta, 28mm, lichte onscherpte in de hoeken
7)

Agios Nikolaos, als 6) maar dan nog meer onscherpte in de hoeken
8 )

Knossos, 28mm, 1/5s, F2,8, iso400, uit de 'losse' hand
9)

Venetiaans Fort te Hieraklion, 28mm, 1/2s, F2,8, iso400, uit de 'losse' hand (helaas beetje overbelicht).
10)

'Portret' poes, 230mm,
11)

Close-up, 100mm, iso200, invulflits, 1/60s
12)

Close-up, stafief, 300mm, iso80, 2,5s, F5,6
13)

Macro, 50mm, 1/45s, F5,6, iso80, invulflits, gecropt.
Van de meeste foto's corrigeer ik de levels en pas ik een beetje USM toe. Daarnaast fotografeer ik de laatste tijd alleen nog maar op 2:3 = mooier formaat en kleinere bestanden (2,5mb ipv 4,5mb)
Als het goed is is de EXIF info gewoon uit te lezen.
Iemand opmerkingen?