Verwijderd
Wat is nou het grote verschil tussen deze 2 flitsers naast 110 euro in de prijs
Heb even het draadje gelezen over anti blur vs image stabaliser, maar daar lijkt men het nog niet echt eens met elkaar.....
[ Voor 27% gewijzigd door 13art op 11-06-2006 01:34 ]
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Wat is de beste manier om hiermee om te gaan? Zijn er mensen die trouwens wel 's wisselen van witbalans? Zou daar nog voordeel te halen zijn of is dit vooral handig als je bv. kunstlicht binnen ook echt wit wil laten zijn.
Spot metering vereist een oppervlak met "gemiddelde "helderheid precies in het midden van je zoeker. Spotmetering toepassen op een licht vlak levert een onderbelichte foto op, toepassen op een donker vlak een overbelichte foto.
TTL als meet methode ken ik niet. TTL (preflash) ken ik alleen voor flitsen Throu The Lens. Daarbij wordt er een voorflits gegeven welke door de lens wordt gemeten, aan de hand daar voan wordt de flits intensiteit berekend.
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Handig is het om te weten dat het dynamysch bereik af neemt bij hogere iso waarden. (bij iso 80 heb je het grootste dynamisch bereik.
Dus als je veel contrast en veel licht hebt het liefste op iso 80 schieten. Eventueel kan zachtjes inflitsen ook helpen om de schaduw wat lichter te krijgen (waardoor het contrast tussen schaduw en geen schaduw wat minder wotdt)
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
In de anti-blur-stand*) (heet dan programma geloof ik) en met 600 mm waan je je al gauw een paparazzi.
*) jammer alleen dat als ie ISO 800 kiest, dat er dan behoorlijk wat ruis in komt. Maar ja, in die omstandigheden doet dat er minder toe. De platen zijn in ieder geval wel scherp en je haalt ermee alles wel heel dichtbij!
Hoe zit het met die dial? ook bij dpreview.. zijn bij een paar mensen dat ding kapot gegaan.. Lijkt me een nachtmerrie!
Zijn er firmware upgrades te verwachten voor deze camera?
Ben van plan om vooral in raw mode te gaan schieten. Ik zou echt een xd kaartje moeten hebben om snel te schieten dan (heb hier verschillende snelle cf kaartjes)?
Ruis bij ISO 100:
Hier een voorbeeld met van m'n eigen ride met ISO 100 en 9 MP (3696x3464 / 2,2 Mb; zelfs de Normal-kwaliteit, omdat ik in 3:2 heb geschoten). De FINE is waarschijnlijk nog beter. De bestanden zijn dan alleen wel dubbel zo groot = ca. 4,5 Mb. Dan heb je ook nog de optie om RAW te schieten. Dus die ruis kun je makkelijk laag houden in de meeste omstandigheden. Verder: F5,0 - 1/350 sec.
http://members.chello.nl/...00/9MP_Normal_ISO_100.JPG
Zoombereik:
En nog een voorbeeld met 28mm (F3,2 - 1/640 sec) en daarna met 300mm + 2x digitale zoom (F4,9 - 1/170 sec) = 600mm (ISO 200). Uiteraard gaat de digitale zoom wel ten koste van de kwaliteit!
http://members.chello.nl/s.dirkx/S9500/28mm_ISO200s.jpg
http://members.chello.nl/s.dirkx/S9500/600mm_ISO200s.jpg
O ja, xD H-type is met RAW zeker aan te bevelen.
[ Voor 57% gewijzigd door dutch79 op 15-06-2006 12:23 ]
ISO 100 gelijk aan dSLR? als ik bovenstaande foto bekijk heeft ie nog meer ruis dan mijn dSLR op ISO 800, over CA en onscherpte maar niet te spreken.sdirkx schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 18:48:
Die vrees in niet echt gegrond. Tot en met ISO 200 is de ruis niet veel hoger dan van een dSLR.
Hier een voorbeeld met ISO 100 en 9 MP (zelfs de Normal-kwaliteit, omdat ik in 3:2 heb geschoten). De FINE is waarschijnlijk nog beter. De bestanden zijn dan alleen wel dubbel zo groot = ca. 4,5 Mb. Dan heb je ook nog de optie om RAW te schieten. Dus die ruis kun je makkelijk laag houden in de meeste omstandigheden.
Verder: F5,0 - 1/350 sec. / P-stand / 3696x3464 / 2,2 Mb
Hier een recente pic van m'n eigen ride![]()
http://members.chello.nl/...00/9MP_Normal_ISO_100.JPG
[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 13-06-2006 18:59 ]

Misschien moet ik dergelijke opmerkingen ook gewoon niet serieus nemen.

[ Voor 71% gewijzigd door dutch79 op 13-06-2006 19:21 ]
De vergelijking met dslr.. daar ga ik niet (meer) aan meedoen. Da gewoon appels met peren vergelijken.
En hoe werkt dat dan? Is dat een optie in Photoshop?Maar voor ruis moet je inderdaad nog wel post processing doen zie ik (in de vorm van neat image/noise ninja).
Lees trouwens net dat de vroege D70's massaal het loodje leggen (na 2 jaar of 10.000 pics).
Het probleem is het zgn. BGLOD (Blinking Green Light Of Death), waarbij de CCD vervangen moet worden. Dus dan denk je een topmerk te hebben, maar dat zegt nog niet alles.

[ Voor 44% gewijzigd door dutch79 op 14-06-2006 09:21 ]
plugin/stand alone applicatie om ruis te verwijderen van foto's (dat zit dus niet standaard in Photoshop). Google maar ff naar noise ninja of neat image (noise ninja is sneller... maar iets minder accuraat).sdirkx schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 09:15:
[...]
En hoe werkt dat dan? Is dat een optie in Photoshop?
Lees trouwens net dat de vroege D70's massaal het loodje leggen (na 2 jaar of 10.000 pics).
Het probleem is het zgn. BGLOD (Blinking Green Light Of Death), waarbij de CCD vervangen moet worden. Dus dan denk je een topmerk te hebben, maar dat zegt nog niet alles.
[ Voor 5% gewijzigd door henkleerssen op 14-06-2006 10:14 ]
De sensor van de nieuwe Fuji F30 is inderdaad zeer indrukwekkend: http://ogre.c.fiw-web.net/review/f30/iso.html
Fuji's gonna beat those dSLRs
Verwijderd
Ik probeer nou al enkele dagen een foto te maken van bv twee kleine vaasjes waarbij de voorste scherp zou moeten zijn en de achterste onscherp??? en ook in de tuin 1 object wat op de foto moet dat moet scherp zijn en de achtergrond juist niet??? Ik snap er niets van...waarschijnlijk dat jullie het weten.
Anders zou je het met het diafragma (groot, dus F2.8) voor elkaar moeten kunnen krijgen (scherptediepte), maar die is op die manier misschien moelijk klein (de scherptediepte dus) te krijgen.
[ Voor 9% gewijzigd door dutch79 op 15-06-2006 19:30 ]
Verwijderd
Werk je met de stand "natural light" (gebruik zelf alleen P, S of M)? Je wil dus niet flitsen?
- Je zou de ISO-waarde kunnen verhogen (liever niet).
- Of een statief kunnen gebruiken (als je die hebt).
- Het beste: Met een externe flitser zou je toch zacht/indirect kunnen flitsen, waarbij de sluitertijd wel langer mag zijn (bv. 1/4 sec) en je daardoor het licht van bv. lampen in de ruimte toch heel mooi mee kunt pakken (Heb ik eerder al 's 'n paar voorbeeldfoto's van gepost).
[ Voor 6% gewijzigd door dutch79 op 16-06-2006 11:37 ]
Verwijderd
Hoi Hier heb ik nog een vraagje over. Als het handje er staat kan je je motiefprogramma op Anti -onscherpte zetten. Ik begrijp dat de camera de iso waarde omhoog gooit. Maar wat is het verschil met motief instelling Natuurlijklicht die doet dit toch ook of gebeurt er nog meer in de camerapvdplanet schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 20:07:
Dat handje is m'n beste vriend. Als ie klaar is met wuiven komen er altijd de mooiste foto's uit
Oh ja, die anti-blur-mode gooit de ISO inderdaad omhoog naar bv. 800. Dat vind ik vaak te hoog. Maar bij 600mm schieten is het soms wel nodig. Dus dan is die mode wel weer handig.
De sluitertijd is bij anti-blur juist kort en bij natural light weer vrij lang (volgens mij...)
[ Voor 14% gewijzigd door dutch79 op 17-06-2006 18:39 ]
Verwijderd
Alvast bedankt Michiel
Als je de camera goed kent (véél schieten) dan is op een gegeven moment hoogstens 1 op de 20 foto's onscherp of verkeerd belicht. Natuurlijk ben je ook afhankelijk van het onderwerp. Dichte ogen komt weleens voor of iemand/iets staat op de foto terwijl dit niet de bedoeling was. Kwestie van even overnieuw nemen. Moeilijk omstandgheden (tegen de zon, donker, veel rood licht) vragen soms om wat experimenteren.
Op dit soort festivals is het een kwestie van goed rondkijken in de hoop iets leuks te kunnen schieten. Verder schiet ik vrouwen meestal in de lengte (volledig) en close-up met scherpte diepte. Soms komen beide foto's in uiteindelijke selectie, soms maar één. Bij mannen kijk ik eerst wat voor vlees er in de kuip zit. Zijn ze serieus dan krijgen ze een serieuze foto en zijn het mafkezen dan wordt het een 'speciale' pic (van onderaf genomen, gekke bekken, extreme close-up etc)
Basisinstellingen: Iso 200, Chrome, HSS, C-AF, hard sharpness
[ Voor 5% gewijzigd door pvdplanet op 18-06-2006 17:40 ]
[ Voor 14% gewijzigd door pvdplanet op 18-06-2006 19:56 ]
Verwijderd
Normaal gesproken zou je die randjes kunnen verwijderen door iets verder in te zoomen of nabewerking. I didn't bother. Bij overzichtsfoto's geven deze lensen eigenlijk alleen een leuk effect als je de camera (licht) naar beneden richt. Bij portretfoto's zijn erg grappige foto's mogelijk, zoals deze op een paar cm afstand:

Een fish-eye van Raynox kost 300 euro en dat is het eigenlijk niet waard. Voor die paar foto's per jaar zijn er op Ebay genoeg Aldi-lensen te koop voor een tiende van dat bedrag. Ok, je moet met adapters werken en de scherpte aan de hoeken is soms ronduit slecht. Echter, de lol is enorm
[ Voor 111% gewijzigd door pvdplanet op 18-06-2006 22:44 ]
Maar verder ... zijn de fotos een ander showcase topic waardig?
Don't get me wrong.
De Panasonic Lumix is perfect voor vakantiefoto's maar is voor partyfotografie totaal niet geschikt. Effe afgezien van de lekker overdreven felle kleuren en de veel betere iso-performance heeft de S9500 onmisbare features als een sterke AF-'laser', duidelijk afleesbaar klapscherm, perfecte samenspel met Metz flitser en het gebruik van penlites waardoor in noodgeval de batterijen uit de flitser omgewisseld kunnen worden. Daarnaast is de camera veel beter uitgebalanceerd en bewezen stevig (op het selectiewieltje na dan). Het enige alternatieven om dezelfde stijl foto's te maken zonder nabewerking zijn de S5600 en de S3 Pro. Eerstgenoemde heeft zich al bewezen in de praktijk en die andere, tja die is echt veel te langzaam... en dat wisselen van lensen zoals in de blubber van Emporium of het stof van Defqon... no thankshenkleerssen schreef op maandag 19 juni 2006 @ 09:24:
ik denk dat het meerendeel van de foto's ook gemaakt zouden kunnen zijn met de grote concurrent de Panasonic Lumix FZ30 (op specifiek lens eigen fotos dan, 28mm en macro shots). Ondertussen is het een beetje een showcase en ik weet niet of dit verder tot nieuwe discussie leidt. Misschien is het nog interessant om de complete fotos te bekijken (ipv geresized pics) op noise/exif etc..
Maar verder ... zijn de fotos een ander showcase topic waardig?
Don't get me wrong.
Tja wat betreft de discussie over de camera zelf... hij is al sinds september op de markt en er zijn genoeg reviews te lezen. Verder is alles hier al besproken of gevraagd. Volgens mij zeggen foto's nog altijd meer dan woorden, dus valt het alleen maar toe te juichen als een ieder hier z'n favoriete foto's plaatst. Het nut van het posten van originele foto's is echt miniem. Op internet is 800x600(533) of 640x480(427) een gangbaar formaat en daar valt genoeg aan af te leiden. Noice is ook helemaal geen belangrijk item, omdat deze bij de S9500 en ander Super CCD V/VI camera's van Fuji sowieso al beter is dan de concurrentie (DSLR daargelaten)
Het openen van showcase topics is overigens niet interessant. Mooie foto's kunnen een aansporing voor andere bezitters zijn om eens flink met hun S9500 aan de slag te gaan of voor twijfelende consumenten om deze over de streep heen te trekken. Er wordt met name uit DSLR-hoek af en toe laatdunkend over deze camera gedacht en dat irriteert me mateloos
De S9500 past perfect bij de stijl van fotografie die ik mooi vind (fellere kleuren, mooie diepe huidstinten) en er is na 30000 foto's geen situatie voorgekomen waar het apparaat geen antwoord op. Kies de camera die bij je past en laat je niet verleiden door irrelevante informatie of features waar je in de praktijk toch niets aan hebt. Het gaat uiteindelijk om de foto's
Hoezo meer noise dan een 350D: http://www.cameralabs.com/reviews/FujifilmS9500/page4.shtml
[ Voor 3% gewijzigd door dutch79 op 23-06-2006 09:40 ]
Dat vind ik dan weer een rare uitsprak.sdirkx schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 09:40:
Review Camera Labs: http://www.cameralabs.com/reviews/FujifilmS9500/
Hoezo meer noise dan een 350D: http://www.cameralabs.com/reviews/FujifilmS9500/page4.shtml

1) op die iso 1600 shots zie je duidelijk dat de 350D minder nois geef op de zelfde iso waarde.
2) je ziet ook dat de korrel veel kleiner is op hoge iso waarden.
3) De S9500 past op iso 800 en 1600 zoveel noise reduction toe dat de hoeveelheid detail op de foto hard achteruit gaat. Bij de 350D gebeurt dat in veel mindere mate. Daarvoor zou je vergelijkings shots moeten hebben zoals bij DPreview met die blauwe afbeeldingen.
nu nog wat kritischer zijn met wát en hóe je het op de foto zet, zodat je niet 1100 (!!!) foto's op 1 dag hoeft te schietenpvdplanet schreef op zondag 18 juni 2006 @ 17:38:
Als je de camera goed kent (véél schieten) dan is op een gegeven moment hoogstens 1 op de 20 foto's onscherp of verkeerd belicht.
Persoonlijk doe ik bijna nooit de 'partywebsite' klusjes omdat ik het niet zo leuk vond, maar ga ik meestal voor een artiest of online mag naar zo'n feestjes. Die hebben niet zoveel foto's nodig, en daardoor kan ik ook zorgen dat ik bijv. 20 écht goede, afwisselende of spannende foto's aanlever... dan hoef je er ook maar 50 ofzo te maken.... Maarrrrr zo heeft ieder z'n eigen manier dus het is niet zo dat ik je slecht vind omdat je veel foto's maakt om daar achteraf een selectie uit te maken, want wat je hier plaatst is meestal best leuk om te zien. Zie het als een tip.
Ik denk trouwens wel dat jij baat zou hebben bij een DSLR, daarmee heb je bijvoorbeeld meer controle over de scherptediepte. Je laat zien dat je wel een eigen stijl hebt, maar er zit nog veel meer in. Misschien dat je nu nog niet tegen die beperking aanloopt maar in de toekomst wel, het is dus niet per sé nodig maar de mogelijkheden zijn wat uitgebreider.
[ Voor 9% gewijzigd door abrakadaver op 23-06-2006 11:38 ]
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Ja OK, maar ISO 800 en 1600 gebruik ik niet eens. Vind het nut van lagere noise bij dergelijke hoge waarden nou niet heel erg interessant. Tot en met 400 blijkt het verschil echt minimaal te zijn. De opvolger van de S9500 gaat het waarschijnlijk zelfs evenaren.1) op die iso 1600 shots zie je duidelijk dat de 350D minder nois geef op de zelfde iso waarde.
2) je ziet ook dat de korrel veel kleiner is op hoge iso waarden.
3) De S9500 past op iso 800 en 1600 zoveel noise reduction toe dat de hoeveelheid detail op de foto hard achteruit gaat. Bij de 350D gebeurt dat in veel mindere mate. Daarvoor zou je vergelijkings shots moeten hebben zoals bij DPreview met die blauwe afbeeldingen.
Hoe krijg jij die mooie blauwe luchten? Is dat gewoon doordat het hier altijd bewolkt is dat ik deze niet krijg.
als het bewolkt is krijg je geen blauwe luchten op de foto neeIves schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 14:16:
* Ives is ook gelukkige bezitter sinds gisteren!
Hoe krijg jij die mooie blauwe luchten? Is dat gewoon doordat het hier altijd bewolkt is dat ik deze niet krijg.
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Net wat aan het testen geweest met de DoF en Av modus:

//edit: Oja: gooi maar met die opbouwende commentaar.
[ Voor 12% gewijzigd door Ives op 23-06-2006 18:19 ]
1100 is een redelijke score voor een feest met 30000 man waar je geen moment rust hebt. . De 'concurrentie' zoals Bikini2990 en Partyflock hebben er net zo veel geschoten. Het is echter wel zo dat ze alle 1100 van een constant hoog niveau zijn, maar er veel dubbel tussen zit (extra foto om uit te kiezen). Zo hou je er 737 over voor de gallery (waarvan nog steeds veel dubbel, kan soms niet kiezen en plaats ze dan gewoon allebei)

De shoots zijn overigens altijd afwisselend, of er nou 50 of 500 foto's gemaakt worden. Verder heb ik al aangegeven dat een DSLR ongeschikt is voor mijn stijl van schieten. Kijk, de foto's zijn gelijk herkenbaar en dat is bij andere fotografen weleens anders. Spelen met scherpte/diepte is overigens niet m'n ding, veel belangrijker is dat het resultaat 'knalt'. De feedback is dusdanig positief dat er geen reden is om daar verandering in te brengen
Ik heb eigenlijk totaal NIETS te zoeken in dit topic, maar pvdplanet, je foto's zijn echt meer dan geweldig! Als iedereen nou is zo met een digitale camera omging... waren er heel wat betere foto's te vinden
CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600
[ Voor 21% gewijzigd door pvdplanet op 25-06-2006 12:11 ]
Heb je een externe flitser (hint)?nnndoh schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 22:20:
mij lukt het nog steeds niet he....binnenfoto's maken in een club waar mensen optreden...zwart wit foto's gaan nog wel , maar kleur? teveel strepen en de personen wazig....maar ooit komen we er wel
Gebruik je de ingebouwde flitser?
Wat voor instellingen schiet je meestal?
Mode (A, S, P, M, Auto enz)
ISO
Sluiter tijd
Diafragma
Flits (eventueel flitscompensatie)
(eventueel belichtingscompensatie)
Iedereen zijn smaak, maar 1 foto valt in de categorie ordinair/vulgair. De toegevoegde waarde zie ik niet zitten voor dit forum.pvdplanet schreef op zondag 25 juni 2006 @ 11:44:
Gisteren Frequence Outdoor bij de Belgische grens. Minder visuele spektakel en gemiddeld wat ouder publiek dan vorige week. Toch maar wat foto's geselecteerd
Het is in ieder geval een spontaan shot en daarom staat ie erbij. Gelukstreffertje
[ Voor 98% gewijzigd door pvdplanet op 28-06-2006 17:54 ]
Ik vind em juist geweldig, vooral ook de gezichtsuitdrukking van de personen erbij. Heerlijk stereotype plaatje!pvdplanet schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 17:51:
Het is gewoon een spontaan shot en daarom staat deze erbij. Ik weet niet of het aanzicht van twee personen die met hun kleren aan op het strand toneel spelen 'vulgair' is.
ik heb een externe flitser...de nikon sb-24 ...waar ik ook nog steeds niet veel van snap....martijn_tje schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 09:30:
[...]
Heb je een externe flitser (hint)?
Gebruik je de ingebouwde flitser?
Wat voor instellingen schiet je meestal?
Mode (A, S, P, M, Auto enz)
ISO
Sluiter tijd
Diafragma
Flits (eventueel flitscompensatie)
(eventueel belichtingscompensatie)
ik heb ook in alle mogelijke standen gefotografeerd...de ene keer lukt het wel aardig...de volgende keer ben ik het al vergeten hoe die stond...omdat ik zo aan die knoppen aan het draaien ben
heb al eens een boek gelezen over sluitertijden en diafragma..( wel te lui om de handleiding van de camera te lezen) en zit nu momenteel met mijn neus in de boek "digitale fotografie voor dummies"
ik blijf het lastig vinden wat ik nou moet kiezen om een mooie foto te maken van een muziekband binnen met lampen boven hun hoofd....als ik de N stand kiest...zitten er teveel bewegingen in de foto. maar de kleuren zijn wel mooi
Haha. Tsja, het is ook best lastig. Maar zijn wel een aantal dingen waar je op kunt letten. Binnen moet je echt op S (of eventueel M-stand schieten).de volgende keer ben ik het al vergeten hoe die stond...omdat ik zo aan die knoppen aan het draaien ben
Je moet zo dicht mogelijk bij komen, omdat je flitser geen oneindig bereik heeft. Eventueel via het plafond flitsen, maar anders onder 45° met een omnibounce (aanrader) flitsen.
Verder kun je de sluitertijd op 1/4 tot 1/60 sec zetten (afhankelijk van hoeveel omgevingslicht je wilt vangen).
Zijn zomaar een paar dingen. Ken die flitser verder ook niet, dus uitproberen blijft toch de manier.
omnibouce had ik er ook al op zitten......maar zal die M en de S stand eens goed proberen...alleen lijkt mij dat met de S stand de lens langer open blijft staan???sdirkx schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 20:56:
[...]
Haha. Tsja, het is ook best lastig. Maar zijn wel een aantal dingen waar je op kunt letten. Binnen moet je echt op S (of eventueel M-stand schieten).
Je moet zo dicht mogelijk bij komen, omdat je flitser geen oneindig bereik heeft. Eventueel via het plafond flitsen, maar anders onder 45° met een omnibounce (aanrader) flitsen.
Verder kun je de sluitertijd op 1/4 tot 1/60 sec zetten (afhankelijk van hoeveel omgevingslicht je wilt vangen).
Zijn zomaar een paar dingen. Ken die flitser verder ook niet, dus uitproberen blijft toch de manier.
Vraag me toch af (als dat niet lukt) of je flitser wel goed werkt met de S9500.
Je hebt wel in de camera gekozen voor externe flitser he? En de flitser moet niet op TLL staan in ieder geval. Heeft de S9500 niet. Misschien dat daar het probleem ook zit?!
PS: Nomad je bent me net voor.
de flitser heb ik in ieder geval in de stand staan van dat ik snel foto's kan maken zonder te wachten tot het OK lampje brand ( 3 bliksem schichten achter mekaar)
Verwijderd
Ik heb een vraagje,
Ook ik heb een fuji finepix s9500. Maar?
Onlang heb ik enkele accesoires aan geschaft zoals: raynox tele 2020pro en de raynox 7900 ZD groothoek. eerder had ik al een polarisatiefilter (circulair) van sigma (58mm voor de s9500) . Dit filter geeft echt een meerwaarde van +/_ 80% aan (sommige van) mijn foto's maar weet iemand een polaristatie filter met een 92mm schoefdop voor de de aangekochte groothoek(raynox7900ZD). Ik heb overal gezocht maar bij konijnenberg, raynox of sigma kan ik dit niet vinden (wel 95mm en 105mm).
HELP!!
gr joost
ben daar wel benieuwd naar
in de foto's van pvdplanet zit gewoon exif info hoor...nnndoh schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 22:47:
zou er 1 foto geplaatst kunnen worden waarvan ik de instellingen ervan kan lezen?
ben daar wel benieuwd naar
This message was sent on 100% recyclable electrons.
Sensation Black pak ik ook maar effe mee
3 foto's uit Leeuwarden van afgelopen zondag...
[ Voor 20% gewijzigd door pvdplanet op 05-07-2006 23:24 ]
Verwijderd
In mijn zoektocht naar info over de S9500 kwam ik vooral op deze site bruikbare informatie tegen. Na wat getwijfel tussen de D50 en de S9500, heb ik toch een S9500 aangeschaft. Morgen krijg ik 'm
Om 't compleet te maken,ben ik hier maar 's lid geworden
Tot op heden maak ik gebruik van een S5000, naar alle tevredenheid. Ik begon me alleen nogal te ergeren aan het langzame opstarten van de camera. M'n vriendin heeft een Z2, dat ding start zo snel dat ze al 2 foto's gemaakt heeft tegen de tijd dat ik schietklaar ben. Daarnaast zocht ik gewoon een hoger niveau
Heb ik meteen ook een vraag: Wat is een betere aanschaf; een polarisatiefilter of een UV-filter?
En waar kan ik een goede tele-voorzetlens aanschaffen? Eventueel online.
bedankt alvast
Verwijderd
[rml][ algemeen] Nieuw in FG? Stel jezelf hier voor![/rml]
Wat betreft de aanschaf van een filter verwijs ik je even naar Fotografie technische FAQ en Koopadviezen. Hier staat een duidelijk stukje in over filters. Zoals je kunt lezen hangt het erg af van wat het doel van het filter
Verwijderd
Edit: 4 muisklikken verder was ik op DPreview. Hier kwam ik dit tegen:
58mm filter thread
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2006 22:57 ]
Thnx.. Ik had er overheen gekekenVerwijderd schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 22:55:
Iedere lens (niet bij alle compactcamera's) heeft een schroefdraad waarin je filters kunt aanbrengen. De maat staat vaak aangegeven op het objectief zelf. In het geval van de 9500 weet ik het niet zeker, maar het staat zeker gespecificeerd in de handleiding.
Edit: 4 muisklikken verder was ik op DPreview. Hier kwam ik dit tegen:
[...]
Raynox heeft een goede 2.2x tele maar eerlijk gezegd werkt de digital zoom ook prima. Het nadeel van die lens is dat deze het schroefdraad van je camera te veel belast.Verwijderd schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 21:08:
Wat is een betere aanschaf; een polarisatiefilter of een UV-filter?
UV filter heb ik wel voor je. Gebruik hem namelijk nietcamera stelt langzamer scherp en om de lens te beschermen heb je een dop
Verwijderd
Ik heb zelf een Olymus TCON-17 ( http://www.fotokonijnenbe...tails.php?id_product=7722 )Verwijderd schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 21:08:
Heb ik meteen ook een vraag: Wat is een betere aanschaf; een polarisatiefilter of een UV-filter?
Deze heeft een 55 mm draad, maar met een step down ring 58-55 mm werkt-ie prima. Ik gebruik hem alleen bijna nooit want de zoom van de camera voldoet meestal. Alleen als ik wat foto's maak van de maan gebruik ik 'm.
Op mijn oude s304 heb ik die lens veel gebruikt bij het schieten van wild en vogels.
[ Voor 4% gewijzigd door RunaR op 07-07-2006 09:59 ]
Verwijderd
Ik heb uit de FAQ begrepen dat dat probleem zich juist voor kan doen bij polarisatiefilters?Gebruik hem namelijk nietcamera stelt langzamer scherp en om de lens te beschermen heb je een dop
En hoe bedoel je precies van die belasting van 't schroefdraad? Ik kan me voorstellen dat als de lens redelijk lang is en redelijk zwaar, dat 't een probleem kan geven, maar zo'n lens zit er niet continu op.
Hoe beviel die converter jou trouwens? En wat je zegt mbt de digitale zoom, behaal je met de digitale zoom hetzelfde qua zoombereik? Qua kwaliteit vast niet neem ik aan?
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2006 10:10 ]
Verwijderd
ik begrijp wat je bedoeldDigitale zoom vergroot 2x (van 300 naar 600mm). Kwaliteit is vrij goed.
Heb de camera binnen gekregen vanmiddag, meteen maar ff wat foto's gemaakt
Camera vreet wel batterijen trouwens.. heb er 2000mAh in gedaan, na een stuk of tien foto's in 9M-fine kreeg ik een melding dat de batterijen bijna leeg waren. Heb ze nu aan de lader, hoop dat ze gewoon niet goed waren opgeladen. En anders maar een zwaarder setje halen.
Hieronder wat foto's, gemaakt op de stand Auto, tenzij anders is aangegeven. De foto's komen zo uit de camera, heb ze alleen verkleind tot 800*600, geen verdere bewerkingen.

Zelfde plek, 300mm zoom:

Zelfde idee, andere plek, 300mm zoom:

600mm zoom:

P-stand, gespeeld met handmatige focus, zonder macro

P-stand, autofocus met macro:

Mooie eerste foto'sVerwijderd schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 15:03:
[...]
Camera vreet wel batterijen trouwens.. heb er 2000mAh in gedaan, na een stuk of tien foto's in 9M-fine kreeg ik een melding dat de batterijen bijna leeg waren. Heb ze nu aan de lader, hoop dat ze gewoon niet goed waren opgeladen. En anders maar een zwaarder setje halen.
Doe jezelf een plezier en schaf een setje Ansmann of GP batterijen aan van 2500/2600mah. 600 - 800 foto's moet je dan makkelijk kunnen redden
Verder zien foto's er in 3:2 beter uit en het scheelt je een hoop geheugen.
Wat betreft UV filters: in moeilijke omstandigheden waren 20% van de foto's onscherp terwijl dit normaal max 5% is. Overdag zal het geen verschil maken
[ Voor 19% gewijzigd door pvdplanet op 07-07-2006 18:48 ]
Verwijderd
Ook wil ik graag mijn vraagje herhalen. Weet iemand een polarisatie filter voor mijn raynox 7900 zd (groothoek converter) met een 92 mm schroefdraad?
gr Joost
Verwijderd
Misschien een vreemde optie (weet niet of het mogelijk is), maar kan een 58mm filter tussen je camera en de groothoekconverter geplaatst worden? Er zijn filters die aan de voorzijde ook schroefdraad hebben. Ik weet niet of een filter tegen deze belasting bestand is.
Na een korte zoektocht kwam ik uit op maten als 86 mm, 95 mm, 105 mm, maar geen 92 mm. Misschien een verloopring?
Neem eens contact op met een fotozaak bij je in de buurt, of met Foto Konijnenberg (importeur van Tiffen filters).
Succes!
Verwijderd
Dat ik daar zelf niet opgekomen ben is een raadsel. Het werkt in iedergeval wel.
Kwa belasting van de lens valt het wel mee.
Thanks
Verwijderd
Bedankt voor de tipVerder zien foto's er in 3:2 beter uit en het scheelt je een hoop geheugen.
Nog ff wat plaatjes die ik vandaag geschoten heb, wederom zonder nabwerking:
De wielen van m'n auto waren behoorlijk smerig:

Stukje van de auto erbij:

Hommel:

actiefototje:

Stokroos, geen macro:

Vriendin met hondje:

Ben erg blij met deze camera
edit: paar simpele foto's van m'n auto:

De laatst foto's zijn genomen in 3:2
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2006 17:52 ]
Verwijderd
@pvdplanet: Omdat je bij sensation white hebt geschoten ben ik benieuwd of je ook naar black bent geweest. Ik was er gister en heb een prima tijd gehad.
Zo ja, zou je is wat foto's kunnen posten, ik ben benieuwd hoe goed de s9500 de sfeer kan weergeven die er was.
U vraagt wij draaienVerwijderd schreef op zondag 09 juli 2006 @ 18:18:
zou je is wat foto's kunnen posten, ik ben benieuwd hoe goed de s9500 de sfeer kan weergeven die er was.
[ Voor 5% gewijzigd door pvdplanet op 09-07-2006 20:04 ]
Verwijderd
Vraagje: Zijn deze zo uit de camera (behalve resize / crop en kader) of zijn er verdere bewerkingen geweest? Misschien heb je dit al 's uitgelegd in 't vorige S9500 topic, maar ik heb er zo snel niets over kunnen vinden.
Voor Phono.nl worden de pics geresized op 640x480, voorzien van logo en een 2 cm dikke rand.
Een selectie van die fotoshoots wordt voorzien van een kader en hier gepost
Verwijderd
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2006 22:57 ]
Verwijderd
de enige mensen die me bekend voorkomen is dat meisje van de laatste foto.
bedankt!
gebruik jij veel het scherm om te fotograferen, of alleen maar de EFV?pvdplanet schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 18:46:
[...]
Mooie eerste foto's
Doe jezelf een plezier en schaf een setje Ansmann of GP batterijen aan van 2500/2600mah. 600 - 800 foto's moet je dan makkelijk kunnen redden
Verder zien foto's er in 3:2 beter uit en het scheelt je een hoop geheugen.
Wat betreft UV filters: in moeilijke omstandigheden waren 20% van de foto's onscherp terwijl dit normaal max 5% is. Overdag zal het geen verschil maken
daar zit een groot verschil van energieverbruik tussen namelijk, tevens gebruik jij de interne flits volgens mij niet (je hebt toch extern?) scheelt ook wel veel energie..
De energie die ik bespaar met EVF en externe flitser verlies ik weer bij o.a. het tonen van de foto en het gebruik van C-AF. Het klapschermpje is voor overzichtsfoto's, EVF voor peoplepicsMcdeath schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 11:42:
[...]
gebruik jij veel het scherm om te fotograferen, of alleen maar de EFV?
daar zit een groot verschil van energieverbruik tussen namelijk, tevens gebruik jij de interne flits volgens mij niet (je hebt toch extern?) scheelt ook wel veel energie..
Belangrijkste verschillen:
- 6 MP ipv. 9 MP
- vast 2.5" LCD ipv. kantelbaar 1.8" LCD
- tot ISO3200 ipv. ISO1600
De S9500 lijkt me dan toch een betere keuze.
Verwijderd
Het artikel op DPreview vermeldt niet dat het de opvolger is van de S9500. Na wat zoeken op internet kwam ik een artikeltje op imaging-resource.com tegen, waarin een prijs genoemd werd van $500. Misschien is deze camera meer de opvolger van de S5600?
De 6500 heeft hetzelfde zoombereik (28-300mm) en is ongeveer even groot.
Verwijderd
Dit topic is gesloten.