Fuji FinePix S9500: Deeltje 2

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 8.806 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-03-2023
Vandaag ook een omnibounce (Sto-Fen) gekocht. Nu wel een passende gevonden: OM-MZ2, die geschikt is voor de Metz 32MZ-3, 32Z-1 & 2 en 44AF-flitsers. Maar blijkt ook PERFECT te passen op mijn Metz 36 C-2 (OM-MZ3 schijnt ook perfect te passen = voor de Metz 36 AF).

30,= voor een stukje plastic trouwens wel belachelijk... maar ja, ik zet er toch geen plastic bekertje op... vind ik ook weer zo knullig.

Nu ben ik wel ongeveer compleet qua uitrusting. Heb ook nog ergens een Vanguard statief, maar daar doe ik niet zoveel mee.

Volgende week meerdere dagen de fotograaf uithangen bij een groot vrijwilligersproject hier in Rotterdam, dus jullie zullen nog wel wat pics zien verschijnen.

[ Voor 20% gewijzigd door dutch79 op 19-05-2006 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-05 11:00

Valor

yummie spam

Topicstarter
pvdplanet schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 22:09:
Daarom heb ik ook een nieuwe gekocht bij de 2e reparatie. Geen zin meer in dat gewacht, laat staan het feit dat ik 'm nodig heb. Lang leve de creditcard. Tegen de tijd dat die afgeschreven is is de camera al wel weer gerepareerd en doorverkocht ;)
Ja dat kan ik best begrijpen dat je dat hebt gedaan. Echter heb ik daar het geld niet voor. Ik stelde de verkoper ook al voor om een nieuwe te laten bestellen en deze terug te sturen aangezien dat maar 4 dagen duurt maar dat vond ie niet zon goed plan.

Dus ga nu gewoon de hele ongeduldige klant uithangen en na een week bellen hoe het met de reparatie staat en hoe lang het nog duurt })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ives
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-04 13:35
Ik denk er serieus aan om deze camera aan te schaffen. Maar ik had een vraag: bij mijn momentele camera heb ik enorm veel last van shutter lag, de tijd tussen afdrukken en de foto is +/- 5 seconden. Dit is verschrikkelijk irritant.

Hoe lang duurt dat hierbij? Ik weet dat dit afhangt van type en snelheid geheugenkaart en natuurlijk ook de resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07-2024
Ives schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 20:50:
Ik denk er serieus aan om deze camera aan te schaffen. Maar ik had een vraag: bij mijn momentele camera heb ik enorm veel last van shutter lag, de tijd tussen afdrukken en de foto is +/- 5 seconden. Dit is verschrikkelijk irritant.

Hoe lang duurt dat hierbij?
waar google al niet goed voor is:
http://www.dcviews.com/_fuji/s9500.htm

echter dit is met manual focus, op autofocus gaat ie natuurlijk eerst focussen, en dat kost vaak bergen tijd (relatief gezien dan)
Ik weet dat dit afhangt van type en snelheid geheugenkaart en natuurlijk ook de resolutie.
hoe kom je daarbij? shutterlag heeft niks met het wegschrijven van data te maken hoor, wat jij beschrijft is de tijd NA het foto maken

[ Voor 30% gewijzigd door BasieP op 19-05-2006 20:58 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ives
BasieP schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 20:55:
[...]

hoe kom je daarbij? shutterlag heeft niks met het wegschrijven van data te maken hoor, wat jij beschrijft is de tijd NA het foto maken
Natuurlijk, ik dacht even niet na. Op autofocus, hoe lang duurt het dan om een foto te maken, 0.1 seconde of 1 seconde? Als je de toets indrukt, moet je dan wachten of is de foto er direct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
Ives schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 21:35:
[...]

Natuurlijk, ik dacht even niet na. Op autofocus, hoe lang duurt het dan om een foto te maken, 0.1 seconde of 1 seconde? Als je de toets indrukt, moet je dan wachten of is de foto er direct?
net als op geloof ik alle digitale cams van tegenwordig, half indrukken is focus, en doordrukken is ontspanner.. je kan dus wel eerst autofocussen, wachten op moment, en dan afdrukken, dan heb je korte shutterlag..

voor focustijden zou je even een eigenaar moeten vragen, ik heb zo'n ding niet, maar ik gok iets van 0.5~1.0 seconden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 157135

de foto wordt (als er al is scherp gesteld) direct genomen, ben aardig tevreden over de snelheid van de cam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valor

Valor

yummie spam

Topicstarter
BasieP schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 22:10:
[...]

net als op geloof ik alle digitale cams van tegenwordig, half indrukken is focus, en doordrukken is ontspanner.. je kan dus wel eerst autofocussen, wachten op moment, en dan afdrukken, dan heb je korte shutterlag..

voor focustijden zou je even een eigenaar moeten vragen, ik heb zo'n ding niet, maar ik gok iets van 0.5~1.0 seconden
Focussen is afhankelijk van het aanwezige licht en hoe ver het object al in focus staat omdat ie dan minder ver hoef te zoeken naar focus. Goed licht 0.2~0.8 sec Slecht licht 0.8~2.0 Sec

Op manual is het gewoon gelijk foto maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:44
shutterlag kun je meestal wel vinden op dpreview.com

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
"High Speed Shooting" verkort de focussingtijd ook nog.

Begin trouwens m'n Metz 36 C-2 aardig te kennen. Wat pvdplanet met de S-stand doet, snap ik niet helemaal. Als je je belichting optimaal wil krijgen, zul je toch afhankelijk van je diafragmawerkprogramma op de cam het bijbehorende diafragma moeten instellen.
De M-stand blijkt toch het meest geschikt te zijn.
Welllicht werkt de Metz 44 mz2 (zoiets had je toch, pvdplanet?) wel wat anders... wat zijn de verschillen eigenlijk, behalve dat je een digitaal display hebt?

Met de omnibounce moet ik 1 stop meer belichten. Dat is in de cam dus goed te compenseren met een hoger diafragma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08-2023
Paar pics van Emporium in Nijmegen:

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/empo1.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/empo2.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/empo3.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/empo4.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/empo5.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/empo6.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/empo7.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/empo8.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/empo9.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/empo10.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/empo11.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/empo12.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/empo13.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/empo14.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ives
Wat houd de voice memo functie nu in? Kan je een memo per foto toevoegen? (Ik weet dat de max. opnametijd 1 min. is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
Ives schreef op zondag 21 mei 2006 @ 12:04:
Wat houd de voice memo functie nu in?
Kan je een memo per foto toevoegen
Kan je een memo per foto toevoegen?
yu
(Ik weet dat de max. opnametijd 1 min. is.)
als je dat weet.. waarom weet je dan niet wat de functie doet :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ives
Ik wou gewoon bevestiging zoeken.... Weet ik veel wat voor rare functies fuji erin steekt?

Groeten IVes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Yo, kan iemand ook ff een reply op mijn post geven? De memofuctie boeit toch niet? Er zijn hier enkele bezitters van een Metz 36 C-2... tips voor goede flitsfoto's lijkt me toch wat nuttiger als je er een beetje serieus mee bezig bent. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Je hoeft echt niet voor elke foto diafragma e.d. opnieuw in te stellen. Omdat die omnibounce op de flitser zit geplakt heeft het in principe toch weinig zin om instellingen steeds te veranderen.
Voor portretfoto's gebruik ik gewoon iso 200, F2.8 en 28mm als basis en speel een beetje met de EV afhankelijk van het aantal personen en de afstand. De automodus van de Metz doet de rest.
Bij overzichtsfoto's gooi ik de bouncekop omhoog voor meer power. Works every time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Allereerst nogmaals even de vraag wat het verschil van de 36 C-2 met de jouwe (44mz) is.
Omdat die omnibounce op de flitser zit geplakt heeft het in principe toch weinig zin om instellingen steeds te veranderen.
Hoezo dan? Die houdt het licht alleen maar wat tegen, maar daar kun je dan voor corrigeren.
Voor portretfoto's gebruik ik gewoon iso 200, F2.8 en 28mm als basis en speel een beetje met de EV afhankelijk van het aantal personen en de afstand.
Maar je schiet met de S-stand. Dan kun je dus geen F2.8 instellen. Misschien kiest ie die wel meestal automatisch omdat er weinig licht is, dan dan zou ik toch de M-stand gebruiken. Ik heb er pas mee getest en werkt prima. Je hoeft dan niet eens constant de instellingen aan te passen. Je kiest bijvoorbeeld het groene programma (afhankelijk van de afstand tot het onderwerp) en kiest daar dan het bijbehorende diafragma bij. Ik kon zo ook corrigeren voor het lichtverlies van de omnibounce. Wat jij doet met EV-correctie... bedoel je in je toestel? Dat heeft bij mij dus helemaal geen effect...?
De automodus van de Metz doet de rest.
Bij overzichtsfoto's gooi ik de bouncekop omhoog voor meer power. Works every time.
De kop omhoog gooien doe je toch altijd? Je hoort 'm bij 45° te gebruiken. Snap nu ook waarom. De lichtsensor vangt anders het licht en raakt in de war. Het klopt ook. Je krijgt ontzettende onderbelichte pics als je 'm op 0° gebruikt. Bij jou niet? Misschien ligt het aan je andere flitser (zie 1e vraag)??

Misschien moet ik je 's wat voorbeeldfoto's laten zien... 's kijken wat ik kan schieten komende week.

[ Voor 5% gewijzigd door dutch79 op 21-05-2006 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
De 44 is computergestuurd en heeft een motoraangedreven flitskop. Ook de flitskracht is iets sterker.
Daarnaast heeft het een belichtingscompensatie, net als de camera. Met een hogere EV compenseer ik de omnibounce die alleen dient om het licht beter te spreiden.

Bij de S9500 staat die minstens op 1.5 en in de flitser op 0.7 - 1.3 afhankelijk van de afstand tot het onderwerp. Ik flits direct, bouncen geeft niet de belichting die ik mooi vind bij portretfoto's. Die worden altijd op 28 mm (soms minimaal zoom) genomen dus de cam staat standaard op F2.8. De lichtomstandigheden op een feest veranderen elke paar seconden dus het heeft ook helemaal geen zin op settings in de flitser aan te passen. Laat de sensor maar het werk doen en pas EV aan op het gevoel. Dat gaat altijd goed (mag ook wel na 10000 flitsfoto's met deze combi). Het gaat uiteindelijk om het resultaat :)

[ Voor 19% gewijzigd door pvdplanet op 21-05-2006 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
De 44 is computergestuurd en heeft een motoraangedreven flitskop.
computergestuurd houdt in? Motoraangedreven flitskop wil zeggen dat ie de zoomstand (reflector) en/of de hoek automatisch aanpast?
Daarnaast heeft het een belichtingscompensatie, net als de camera.
Die zit op de 36 c-2 dus niet. Doe ik nu door een groter diafragma te kiezen. Werkt ook.
Met een hogere EV compenseer ik de omnibounce die alleen dient om het licht beter te spreiden.
En daardoor verlies je inderdaad ca. 1 EV.
Bij de S9500 staat die minstens op 1.5 en in de flitser op 0.7 - 1.3 afhankelijk van de afstand tot het onderwerp.
Snap nog niet helemaal dat het aanpassen van de belichting (correctie) bij mij geen effect heeft. In de S-stand dus. Want in de M-stand (de cam) is die functie niet beschikbaar (!). Daardoor is de S-stand voor mij ook niet goed werkbaar. Kan niet echt compenseren. Misschien flitser in M-stand..? Anders weet ik het ook niet.
Ik flits direct, bouncen geeft niet de belichting die ik mooi vind bij portretfoto's.
Blijkbaar heb jij in de 0°-stand/rechtvooruit dus geen last van flitslicht dat rechtsreeks op je sensor valt en daardoor de belichting ontregelt.
Die worden altijd op 28 mm (soms minimaal zoom) genomen dus de cam staat standaard op F2.8. De lichtomstandigheden op een feest veranderen elke paar seconden dus het heeft ook helemaal geen zin op settings in de flitser aan te passen. Laat de sensor maar het werk doen en pas EV aan op het gevoel. Dat gaat altijd goed (mag ook wel na 10000 flitsfoto's met deze combi). Het gaat uiteindelijk om het resultaat
Tsja, zolang ik met de EV-correctie nog niks kan, zal ik 't met aangepast diafragma in de M-stand (op cam dan) moeten doen. We zullen zien... wordt vervolgd. Thanx voor de info!

[ Voor 16% gewijzigd door dutch79 op 22-05-2006 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Even een paar testfoto's in de M-stand.
ISO 200 met externe flitser. Even om te laten zien wat het verschil kan maken als je natuurlijk / omgevingslicht mee pakt (door een langere sluitertijd). Dit is dus mogelijk als je een externe flitser gebruikt, zonder dat daarbij de foto 'bewogen' is.

Op zich al aardig, maar nog niet heel veel 'sfeer':
1/60 sec. F4 (normaal gesproken nog vanuit de hand te schieten)

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.dirkx/S9500/keuken_1_60__F4.JPG

Door verlengen van de sluitertijd vang je meer 'natuurlijk' licht in de foto:
1/4 sec. F10 (nu ook vanuit de hand te nemen. Diafragma werd verkleind ivm sterke lichtbron):

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.dirkx/S9500/keuken_1_4__F10.JPG

Excuses voor het niet erg boeiende onderwerp. Maar toch aardig om te laten zien dacht ik (voor degenen die nog niet zijn overtuigd dat een externe flitser nuttig is!)

[ Voor 13% gewijzigd door dutch79 op 23-05-2006 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
ik moet zeggen dat ik bij de laatste foto het nut van je flitser een beetje mis..
je kan dit ook dmv de natural light mode doen
(wel vaste hand of statief nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Ja, misschien ook 't diafragma iets teveel geknepen. ;) Alleen raakt het 'natuurlijke' licht weer snel verzadigd / overbelicht als ik het draifragma ruimer had gekozen. Dus blijft een beetje lastig om de perfecte combi te vinden.

Maar in zo'n donkere ruimte is 't dus mogelijk om uit de hand met 1/4 seconde te schieten, wanneer je inflitst en dan ben je dus ook in staat om het omgevingslicht te laten overheersen, wat meer sfeer oplevert.
Dat was de beetje de bedoeling hiervan en het verschil is in ieder geval duidelijk. Het zijn ook testfoto's en 't was ook al vrij laat gisterenavond :+

[ Voor 56% gewijzigd door dutch79 op 23-05-2006 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Zit nu weer te twijfelen. S9500, of toch de D50.......maar Dslr is zo duur :p...vooral omdat ik wel het hele bereik wil, want fuji nou juist zo lekker doet....HELP!...kan iemand mij overtuigen, mij vertellen dat het allemaal goed komt en dat ik de s9500 gewoon goed moet leren kennen en dat dan alles naar wens is?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valor

Valor

yummie spam

Topicstarter
nomad85 schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 13:30:
Zit nu weer te twijfelen. S9500, of toch de D50.......maar Dslr is zo duur :p...vooral omdat ik wel het hele bereik wil, want fuji nou juist zo lekker doet....HELP!...kan iemand mij overtuigen, mij vertellen dat het allemaal goed komt en dat ik de s9500 gewoon goed moet leren kennen en dat dan alles naar wens is?
De fuji S9500 is gewoon je handig voor alles cam. Veelzijdig, goed handbaar, makkelijk te gebruiken en in staat om zeer strakke platen vast te leggen(mits jij lief tegen hem doet natuurlijk :+ )

Ik ben er super tevreden!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Snap nog niet helemaal dat het aanpassen van de belichting (correctie) bij mij geen effect heeft (in de S-stand, want in de M-stand is die functie niet beschikbaar). Daardoor is de S-stand voor mij ook niet goed werkbaar. Kan niet echt goed compenseren. Anders weet ik het ook niet.
Heeft niemand anders hier problemen mee?

In de P, S en A-stand zou ie gewoon moeten werken. Maar in de manual staat wel dat ie niet te gebruiken is als je de flitser hebt ingesteld "voor rode ogen" of "invulflitsen"... alleen zijn dat de enige 2 opties in de S-stand en de M-stand. Dit klopt met de manual. Maar dan zou je dus niet de belichtingscorrectie kunnen gebruiken? Of wel als je met de externe flitser werkt (wat ik doe)? Maar zie toch geen duidelijk verschil tussen -2EV en +2EV?!

Kan niemand me helpen?? pvdplanet? 8)7

[ Voor 40% gewijzigd door dutch79 op 23-05-2006 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Belichtingscorrectie werkt duidelijk op A, P en S-stand. Richt 'm maar eens op een raam als je binnen staat en draai dan de EV omhoog. Je ziet het beeld op de LCD lichter worden.

Overdag werkt de EV voornamelijk op lichtere delen van je foto zoals de lucht. Die wordt bij EV +2 helemaal wit. 's Nachts wordt de hele foto 'helderder'.

[ Voor 11% gewijzigd door pvdplanet op 23-05-2006 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

hij bedoelde in de M stand, dat het in die andere werkt geloof ik ook zo wel :P

Vrijdag is mijn eigen S9500 er, die ik eerder had was een demo, krijg vrijdag mijn eigen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
M-stand is imho alleen interessant voor nachtfotografie. De camera staat bij mij voornamelijk op S en P :)

[ Voor 32% gewijzigd door pvdplanet op 23-05-2006 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valor

Valor

yummie spam

Topicstarter
pvdplanet schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 22:39:
M-stand is imho alleen interessant voor nachtfotografie. De camera staat bij mij voornamelijk op S en P :)
Same here. M-Stand gebruik ik idd ook bij slechte verlichting enzo. A gebruik ik vaak bij macro beetje zelfde DOF op elke foto is dan wel prettig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Je ziet het beeld op de LCD lichter worden
Klopt, maar de foto zelf dus niet! (bij mij) :?

M-stand heeft meer mogelijkheden dan de S-stand, dus dat die alleen voor bv. nachtfotografie geschikt / te gebruiken is, is beetje onzin.
Dat de S-stand makkelijker werkt kan ik snappen, maar dan moet je wel kunnen compenseren en dat kan ik nu dus (nog) niet. In de M-stand wel (met diafragma).

Waarom werkt die fucking EV-compensatie bij mij nou niet?!?! }] Manual geeft aan dat hetniet werkt bij de enige 2 beschikbare flitsfuncties in S en M-mode... maar dat is toch raar!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
M-Stand gebruik ik idd ook bij slechte verlichting enzo.
Party's en indoor evenementen zijn toch ook onder slechte lichtomstandigheden over het algemeen. De komende 4 dagen ga ik platen schieten, dus de M-stand is voor mij nu de enige geschikte opties voor indoor zonder dat ik daarna nog een hoop nabewerking hoef te doen om de belichting goed te krijgen.
We'll see.

Niemand die een oplossing heeft voor mijn weigerende EV-correctie? Het maakt niet uit of je de interne of een externe flitser gebruikt, toch? In beide gevallen moet je de belichtingscompensatie toch kunnen gebruiken? Kan het liggen aan de 'average-stand' i.p.v. 'multi' (maar werkt pvdplanet ook mee..) :'(

[ Voor 31% gewijzigd door dutch79 op 24-05-2006 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Gewoon in S-schieten. Let the cam do the work. Gooi die sluitertijd lekker omhoog (langer) zou ik zeggen. En iso 200 natuurlijk :)

M-mode is veel te omslachtig en geeft in everyday use nooit de gewenste resultaten op het juiste moment

[ Voor 52% gewijzigd door pvdplanet op 24-05-2006 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Heb vanavond al paar uurtjes in M-mode geschoten. Ging best goed. D'r klopt iets niet met die EV-compensatie, wat wel irritant is. Maar als ik even met wat testfoto's een geschikt diagrama en sluitertijd instel, dan hoef ik niet veel meer te veranderen tussendoor. Geeft toch wat meer controle. Misschien blijf ik wel gewoon in M-mode. Werkt zeker niet minder dan de S-mode hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valor

Valor

yummie spam

Topicstarter
pvdplanet schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 18:04:
Gewoon in S-schieten. Let the cam do the work. Gooi die sluitertijd lekker omhoog (langer) zou ik zeggen. En iso 200 natuurlijk :)

M-mode is veel te omslachtig en geeft in everyday use nooit de gewenste resultaten op het juiste moment
Ja maar de sluiter tijd omhoog is lang niet altijd de oplossing. Als je kan flitsen is het vaak met een sluiter tijd van 1/80 nog wel te doen. Maar artiesten waarderen het niet echt als je in hun gezicht loopt te flitsen enzo. Dus dan is vaak de M stand met ISO 800 wel een uitkomst!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
En zelfs als je kan flitsen, maar je onderwerp zich op een behoorlijke afstand bevindt, dan zul je toch je sluitertijd een beetje moeten beperken als je uit de hand dan nog scherp wil blijven schieten.

Ik ga zelf niet hoger dan ISO 200, omdat je vanaf 400 toch al wel wat ruis gaat zien (helaas).

Als je onderwerp (in 't geval van pvdplanet) zich vaak op een paar meter afstand bevindt, dan kun je gerust lang belichten als je flitst. Het onderwerp bevriest en de achtergrond blurt lekker en vangt lekker wat omgevingslicht. Maar geldt dus lang niet voor alle indoor-events.

Blijft maatwerk he, schieten bij low light conditions ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Ik schiet de meeste DJ pics zonder flits. Zolang het onderwerp niet te veel beweegt en redelijk verlicht is lukt het prima mogelijk om met iso 200 - 1/10 of 1/13 sec te schieten, zelfs met zoom vanaf een flinke afstand. Met een hardrockende artiest wordt dat inderdaad wat moeilijker dan bij een geconcentreerde DJ. Iso 800 is dan prima te gebruiken, in PS(P) effe de ruis weghalen en klaar :)

Overigens is de S5600 iets vergevingsgezinder bij het low-light--lange-sluitertijd-zoom-dj-schieten....

[ Voor 13% gewijzigd door pvdplanet op 25-05-2006 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Een leuke pic die ik vandaag schoot tijdens het 4-daagse vrijwilligersproject "Serve the City" in Rotterdam:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.dirkx/S9500/basketbal.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hstoker
  • Laatst online: 07-05 12:10

hstoker

Yatta!

sdirkx schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 00:12:
Vandaag ook een omnibounce (Sto-Fen) gekocht. Nu wel een passende gevonden: OM-MZ2, die geschikt is voor de Metz 32MZ-3, 32Z-1 & 2 en 44AF-flitsers. Maar blijkt ook PERFECT te passen op mijn Metz 36 C-2 (OM-MZ3 schijnt ook perfect te passen = voor de Metz 36 AF).

30,= voor een stukje plastic trouwens wel belachelijk... maar ja, ik zet er toch geen plastic bekertje op... vind ik ook weer zo knullig.

Nu ben ik wel ongeveer compleet qua uitrusting. Heb ook nog ergens een Vanguard statief, maar daar doe ik niet zoveel mee.

Volgende week meerdere dagen de fotograaf uithangen bij een groot vrijwilligersproject hier in Rotterdam, dus jullie zullen nog wel wat pics zien verschijnen.
Zou je ook eens een vergelijking kunnen doen van de flitser met en zonder omnibounce? Heb ook een S9550 en 36 C-2 en ben erg benieuwd naar het effect hiervan. Tot nu toe heb ik altijd via het plafond geflitst, maar moet binnenkort buiten fotograferen en dan gaat dat iets moeilijker :)

Dutch: If it bleeds, we can kill it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire_Bird
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-05 21:05
Hm, ik zit ook te denken om de 9500 aan te schaffen, heb gekeken naar de 5600 ook
Die is wel een stuk lager in prijs, en scheelt 4 MP maar is dat echt te merken?

Ik wil graag een superzoom camera, veel kiekjes voor op vakantie, en wil wat vaker/meer gaan fotograferen voor de hobby. dSLR vindt ik niet de moeite waard, dat kost gelijk een paar honderd meer en je moet nog meer mee sjouwen.

Op dit moment bezit ik nog een A310 Finepix, maar wil overstappen naar wat nieuws.
Ik ben nog niet heel erg thuis met fotografie dus wat raden jullie mij aan? Een overstap naar de semi-pro 5600 en daar me leren werken? Of is de 9500 toch nog de moeite waard om hier mee te beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Als je de 28mm groothoek, externe flitseraansluiting en klapscherm niet nodig hebt ga dan voor de S5600. In principe zie je amper verschil tussen de foto's, zeker niet op gangbaar 800x600 of 640x480 formaat

Om dit te illusteren: http://forums.dpreview.co...rum=1012&message=18515722
De bovenste foto's zijn van de 9500, de onderste van de 5600. Zelfde instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Laatst online: 21:44
vandaag de powershot s3 gekocht, na twijfel over de s9500

de s9500 was wel erg groot zeg, had ik niet verwacht

lijkt er overigens op dat de s3 retour gaat, vindt het tot nu toe zwaar bagger

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Iedereen leert van z'n fouten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Zou je ook eens een vergelijking kunnen doen van de flitser met en zonder omnibounce? Heb ook een S9550 en 36 C-2 en ben erg benieuwd naar het effect hiervan. Tot nu toe heb ik altijd via het plafond geflitst, maar moet binnenkort buiten fotograferen en dan gaat dat iets moeilijker
Heb zo geen voorbeelden, maar kan je wel zeggen dat het licht niet alleen veel zachter (dus mooier), maar dat je er ook rode ogen prima mee kunt voorkomen. Ik zou er wel eentje gaan aanschaffen als ik jou was hoor ;) Dan ben je inderdaad niet afhankelijk van het plafond. Regelmatig kom je hoge of donkere plafonds tegen en dan ben je dus de l*l.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 177477

ik ben op de goede weg!

echter een vraag, ik twijfelde dus om op mijn s9500 een metz flitser te gebruiken, nu heb ik uit de oude doos een Jessops 280 ABZ gehaald.

deze werkt goed met de camera! mijn vraag is: wie heeft van dit merk gehoord? ben het gaan googlen maar ben nog niet erachter of er uberhaupt een handleiding van bestaat.

het is een engels merk ofzo... als niemand het weet dan ben ik toch snel geneigd over te stappen naar metz. zo te zien een hele goede flitser en compatibel met de s9500.

leuk allemaal s9500 eigenaars te hebben gevonden. ik zal binnenkort wat vb posten om te vergelijken.

groet, MZonnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Als de flitser goed werkt met de S9500 is er weinig reden om een Metz te kopen. Maar mocht het nodig zijn. De 36 C-2 is al voor ca. 60 euro te krijgen. Dus valt nogal mee voor een Metz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Anoniem: 177477 schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 21:21:
echter een vraag, ik twijfelde dus om op mijn s9500 een metz flitser te gebruiken, nu heb ik uit de oude doos een Jessops 280 ABZ gehaald.
Pas op met het trigger voltage. De meeste oude flitsers stammen uit het analoge tijdperk. 5V is veilig. Bij de Jessop is het in ieder geval 70V maar er is weleens 250V gemeten. Bij dit soort waarden is het beter de flitser niet te gebruiken om schade te voorkomen. Metz en Fuji zijn een goede combinatie en voor die 60 Euro zou ik zeker een 36C2 aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Foto's van gisteren (X-Qlusive in de HMH)

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/XQ1.JPG
1
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/XQ2.JPG
2
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/XQ3.JPG
3
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/XQ4.JPG
4
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/XQ5.JPG
5
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/XQ6.JPG
6
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/XQ7.JPG
7
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/XQ8.JPG
8
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/XQ9.JPG
9
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/XQ10.JPG
10
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/XQ11.JPG
11
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/XQ12.JPG
12
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/XQ13.JPG
13
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/XQ14.JPG
14
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/XQ15.JPG
15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hstoker
  • Laatst online: 07-05 12:10

hstoker

Yatta!

sdirkx schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 23:44:
[...]

Heb zo geen voorbeelden, maar kan je wel zeggen dat het licht niet alleen veel zachter (dus mooier), maar dat je er ook rode ogen prima mee kunt voorkomen. Ik zou er wel eentje gaan aanschaffen als ik jou was hoor ;) Dan ben je inderdaad niet afhankelijk van het plafond. Regelmatig kom je hoge of donkere plafonds tegen en dan ben je dus de l*l.
Ach ja, 26 euro is nog eens een keer over heen te komen. En volgende maand krijg ik ook vakantiegeld, en de vakantie heb ik al gehad dus ga ik hem binnenkort maar ophalen. In ieder geval bedankt voor je advies.

Dutch: If it bleeds, we can kill it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 177477

mooie foto´s @ pvdplanet

jij bent zeker een gewild icon in de clubs?

ben je al lang bezig met glamor fotografie? ik zal ook ff wat foto´s posten/ zodra ik de werkwijze doorheb.

ik ben voornamelijk een evenement fotograaf, in donkere zalen enzo!
doe je nu iets extra´s ervoor om in de clubs te mogen fotograferen?

thnx @ sdirkx & pvdplanet, ik zal de spanning even doormeten. dat neem ik nog wel even mee voor de zekerheid, anders ben ik verder van huis.

specs volgen ook nog van mijn gear!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Waarom hoor ik van de andere bezitters van de S9500 in combinatie met de Metz 36 C-2 flitser niks (zijn er toch minstens een stuk of 3)?
Ben benieuwd hoe jullie 'm instellen. Pvdplanet heeft een duurder model Metz, dus kan werkt nog allemaal net wat anders...

Hoe doen jullie dat met de werkdiafragma-programma's op de flitser (geel-groen-rood met M of A)? en met welk programma op de cam (S of M-stand)? Wat is jullie werkwijze? Welke instelling in welke situatie? Flitser op 30 of 45 graden?

Laat 's wat horen! :O

Heb gedurende de afgelopen 4 dagen honderden foto's geschoten op allerlei locaties (binnen en buiten) en leer m'n cam+flitser steeds beter kennen.
BINNEN: Het lastige blijft toch nog om vrij grote afstanden te overbruggen. Tot 4 meter gaat perfect, maar als er weinig licht is en je wilt niet boven ISO 200 schieten (wat ik probeer aan te houden), dan kun je alleen de flitskop naar 30° zetten (i.p.v. de standaard 45° met omni-bounce). Met een gamma-correctie is 'n onderbeliching meestal nog wel recht te trekken. Sluitertijden van 1/40 a 1/50 werken al prima om een natuurlijk beeld te krijgen qua omgevingslicht. Ik werk binnen momenteel in M-stand op de cam.

Verder werkt ie heel lekker. Hij oogt super en ligt heerlijk in de hand. Wat dat betreft hebben we zo-ie-zo niks te klagen.

Ik zal nog 's wat laten zien binnenkort.

[ Voor 59% gewijzigd door dutch79 op 29-05-2006 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Over de 36C2 valt weinig te zeggen, maar zou 'm waarschijnlijk op automatisch zetten. Ik heb de voorganger van deze flitser een tijdje gebruikt en dat ging prima (mits op de laagste stand van de 3 automodes die deze had) door met een omnibounce direct in te flitsen. Alleen als er mensen op flinke afstand staan (overzichtsfotos) is bouncen mijns inziens handig. Aan de andere kant hangt het een en ander inderdaad samen met de camera-instellingen. Dat ding staat in het donker standaard op S. De S9500 moet nu eenmaal zo veel mogelijk licht oppikken.

Nog wat pics dan maar?

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/Qx01.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/Qx02.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/Qx03.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/Qx04.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/Qx05.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/Qx06.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/Qx07.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/Qx08.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/Qx09.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/Qx10.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/Qx11.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/Qx12.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Ik heb de voorganger van deze flitser een tijdje gebruikt en dat ging prima (mits op de laagste stand van de 3 automodes die deze had) door met een omnibounce direct in te flitsen.
Dan bedoel je waarschijnlijk het 'gele' programma, met een maximale reikwijdte van ca. 2 meter (bij ISO 200 en 28 a 35 mm). Dat is inderdaad voor de meeste pics die jij schiet een geschikte afstand.

Ik heb vooral met de middelste (rood) gewerkt (tot 4 meter). Maar als ik inzoom, dan zou ik dus eigenlijk ook de flitskop uit moeten schuiven. Beetje onhandig om afhankelijk van je zoomstand (28, 35, 50 of 80 mm) iedere keer je flitskop aan te passen... Heb jij met de 44mz dus geen last meer van). Vandaar dat ik wat meer problemen ondervindt met flitsen bij variërende afstanden.

Verder zeg je dat je direct flitst, maar op de 0°-stand werkt het bij de 36 C-2 echt niet hoor. Je moet 'm minimaal op 30° (aanbevolen 45°) zetten, omdat je anders rechtstreeks op je sensor flitst en dan raakt die meting helemaal onregeld, met als gevolg flinke onderbelichting. Maar direct met de omni-bounce flitsen gaf bij jou geen rode ogen. Kans zal wel wat groter worden lijkt me dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63996

vraagje.

ik zit tussen de FUJI S9500 en de Canon D350 te twijfelen. kwa prijs komt de FUJI S9500 er veel beter uit. maar hoe zit het met de kwaliteits verschil ? Is de D350 veel beter of zeggen jullie van . doe de FUJI S9500 .

Ik ben een niet professionele fotograaf maar schiet wel veel foto´s. vooral van mijn dieren en natuurfoto´s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Tsja, kwaliteitsverschil. Is naar mijn mening niet zo groot. Maar het hangt er een beetje vanaf hoe serieus je fotografie neemt. Dat wil zeggen: Met een 350D kun je nog met andere lenzen uitbreiden eventueel. Echter aan de 28-300 mm op de S9500 heb je gewoon meer dan genoeg.
Ik zou alleen de 350D overwegen als je veel binnen (in moeilijke lichtomstandigheden) schiet, omdat je dan makkelijker op hogere ISO-waarden kunt schieten. Maar als je je dieren en natuurfoto's vooral buiten of binnen met voldoende licht schiet, dan is de S9500 een prima keus. Alle mogelijkheden om vertrouwd te raken met diafragma, sluitertijden e.d. die je met een digitale spiegelreflex hebt, heb je ook met de S9500.
Groot voordeel van de S9500 is de prijs en de lens met groot zoombereik. Verder ben ik erg enthousiast over het kantelbare display. Iets waar de huidige digitale spiegelreflexen (nog) niet mee zijn uitgerust. Ik zou dus zeggen de S9500! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik heb ook een tijd getwijfeld. Ik was van plan om de S9500 te halen. Heb hem zelfs een paar dagen gehad, maar terug gebracht. Heb nu een D50 met 18-55 kitlens en 70-300 lens. Ik heb nu een groter bereik dan de S9500 en kan veel mooier met DOF en licht werken. Door de cropfactor van 1.5 van nikon heb ik een eind bereik van 450 mm, dat is ver. Voordeel van de S9500 is dat hij een beetje een alleskunner is, macro kan standaard niet met Dslr, tenzij je daarvoor een lens koopt. Filmpjes kan dus ook niet met een Dslr. De S9500 is een prachttoestel, dus met beide doe je geen miskoop, maar als je verder gaat met fotograferen (het leuk blijft vinden), neem dan een Dslr (zoals D350 of D50), want dan gooi je geen geld weg over 2 jaar, maar breid je gewoon uit :)

edit:

En natuurlijk de snelheid en viewfinder die ECHT een ander niveau heeft bij Dslr. Bij mijn nikon zit 0,2 sec tussen aandoen en de eerste foto gemaakt te hebben. Bovendien is je viewfinder via de lens, waardoor je veel mooier kan zien of je het echt scherp hebt.

[ Voor 16% gewijzigd door Nomad op 31-05-2006 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Bovendien is je viewfinder via de lens, waardoor je veel mooier kan zien of je het echt scherp hebt.
Je kunt bij de S9500 ook met de viewfinder schieten i.p.v. display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@sdirkx

:) Ben de laatste tijd druk met werk en heb dus niet veel tijd om met mn cam te spelen.. Helaas!!!

binnenkort als ik tijd heb ga ik zeker weer dingetjes posten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

beslissing genomen morgen komt hij binnen :) de S9500 :)

* Anoniem: 63996 is nu al benieuwd naar de camera :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
nog een aardige...
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.dirkx/S9500/basketbal2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:33

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

sdirkx schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 21:26:
[...]

Je kunt bij de S9500 ook met de viewfinder schieten i.p.v. display.
Alleen kijk je dan naar een klein display ipv door de lens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

\o/ eerste pics gemaakt. \o/

man wat een prachtig toestel. Ben ik even blij dat ik deze heb genomen en diet zo'n zwaar log ding als de D350.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 63996 op 04-06-2006 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-05 21:51
Anoniem: 63996 schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 07:56:

man wat een prachtig toestel. Ben ik even blij dat ik deze heb genomen en diet zo'n zwaar log ding als de D350.

[afbeelding]
Een canon 350D met kitlens is niks groter of zwaarder als een S9500.

afmetingen
Op bijvoorbeeld dit plaatje is te zien dat er in het formaat weinig verschil zit
http://www.dpreview.com/r...images/sizecomparison.jpg

350D
Dimensions 127 x 94 x 64 mm

S9500
Dimensions 121 x 82 x 97 mm

Gewicht
Met baterijen er in is dje S9500 ook al snel 700-800 gram
Weight (inc batteries) 745 g (26.3 oz)
http://www.dpreview.com/reviews/fujifilms9000/
Weight (inc. batteries) 540 g (19 oz)
http://www.dpreview.com/r...s/Canon/canon_eos350d.asp

Tel daar bij een kitlens van 190 gram en de S9500 is zelfs 15 gram zwaarder
Canon EOS 350D - Deel 5

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nou vriend van mij was hier gisteravond met zijn D350 en die van mij is toch echt lichter. je moet natuurlijk ook even de gewichtsverhouding erbij zetten als je een 300mm erop zet bij die D350.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Tsja, met een 28-300 er nog bij zal de 350D wel zwaarder zijn, maar lijkt me niet een heel sterk argument om de S9500 te kopen. Daarentegen zijn een hoop andere wel sterke argumenten voor.

[ Voor 63% gewijzigd door dutch79 op 02-06-2006 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 137471

Anoniem: 63996 schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 09:18:
nou vriend van mij was hier gisteravond met zijn D350 en die van mij is toch echt lichter. je moet natuurlijk ook even de gewichtsverhouding erbij zetten als je een 300mm erop zet bij die D350.
Die 350D is natuurlijk zwaarder met alles er op en er aan, maar het is ook een hele andere cam met andere mogelijkheden... Beetje moeilijk vergelijken, afhankelijk van de eisen die je stelt zal de ene meer of minder geschikt zijn voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 177960

Momenteel heb ik gewoon een normale huis tuin en keuken camera maar ben toe aan een nieuwe camera. Nou wil ik een toestel waarmee ik foto's kan maken van het weer, zoals wolken, bliksem, stranden en zee....Is deze camera daar geschikt voor? Natuurlijk wil ik de camera ook gaan gebruiken om normale foto's mee te maken zoals iedereen dat doet.
En hoe moeilijk is het om met dit toestel een snelle goeie foto te maken zonder jezelf druk te maken ofdat de instellingen wel goed staan, want ik las dat als de camera op "auto" staat er niet zulke scherpe foto's uitkomen!?
Want is het dan zo dat iedere keer als je een foto wilt maken dat je dan eerst de settings goed moet hebben staan?

Ik hoor het graag van jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Anoniem: 63996 schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 07:56:

[afbeelding]
Zoals al eerder gezegd is de 350D geen zwaar en log ding. In vergelijking met de S9500 is hij zelfs lichter zoals martijn_tje zegt. Je foto is _veel_ te groot voor het forum, doe er please wat aan :) Verder is hij onscherp ondanks ISO400 en door die instelling zit er vrij veel ruis in.

Een S9500 en 350D kun je niet vergelijken. Met de S9500 kun je groeien in fotografie als je er geen kennis van hebt, maar kom je op den duur aan de grenzen van de camera en kun je niet veel meer dan een nieuwe kopen. Onder andere omdat het ruisniveau hoog ligt soms, de bokeh (_o_) minder is evenals de DOF.
Anoniem: 63996 schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 09:18:
Een lichtere of kleinre camera is niet altijd fijner. Een 350D zonder grip is gewoonweg té klein, geloof me :) Daar wil je een grip bij hebben omdat dat fijner schiet, je meer camera in je handen hebt, De gewichtsverdeling van de 350D is wel in orde hoor :) Een zoomlens kán vrij veel gewicht in de schaal brengen, denk bijvoorbeeld aan de Sigma 50-500 van 1,6kg. Je hebt ook superzooms met groothoek zoals de genoemde 28-300, maar van geweldige kwaliteit zijn ze vaak niet en buiten dat ook niet eens "gewichtig" door het gebruik van goedkopere plastic delen ipv glas. Een 17-40 of 24-70 lens van Canon kan zwaarder zijn dan een 28-300 door het gebruik van betere materialen.
sdirkx schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 09:27:
Tsja, met een 28-300 er nog bij zal de 350D wel zwaarder zijn, maar lijkt me niet een heel sterk argument om de S9500 te kopen. Daarentegen zijn een hoop andere wel sterke argumenten voor.
Zoals ik net al zeg, een 28-300 lens hoeft niet perse zwaarder te zijn dan een gemiddelde zoomlens of lens met vaste lengte. Het gewicht is wel het laatste waar je naar moet kijken bij de keuze tussen een DSLR en de S9500. Ik heb zelf zitten twijfelen tussen de S5600/S9500 en een Nikon D50 of Canon 350D en ik ga toch voor de laatste. Niet omdat de S9500 minder zou zijn, maar omdat de stap te klein is naar een DSLR om die te laten liggen. De bijkomende mogelijkheden zijn legio en het schiet gewoon fijn. Ik heb 2 volle dagen foto's gemaakt met een KM Dynax 5D en een Canon 350D om te testen en proberen en dat beviel me uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
ik ben niet echt (echt niet) onder de indruk van de scherpte van het objectief van dit toestel.
dus ook best overbodig dat er een 9.0 mpix sensor in zit met zo'n lens ervoor.

Als je echt voor beeldkwaliteit gaat is zo'n eos 350d met een 18-55 en een 55-200 nog altijd een stuk betere combo dan dit toestel. Afgezien daarvan is dit wel een van de betere alles-in-een camera's.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Alweer de zoveelste discussie of een dSLR beter is of niet. We weten onderhand wel dat op bepaalde vlakken een dSLR meer mogelijkheden qua uitbreiding biedt, maar de opmerking dat je veel kunt met de S9500 als je er geen kennis van hebt is echt triest.

Alle mogelijkheden wat betreft sluitertijden, diafragma.. heb je ook met de S9500. Dat de techniek erachter wat anders is, zegt dus niks over wat je er mee kunt. Op bepaalde fronten (macrofotografie, kantelbaar display) heb je meer aan een S9500, voor veel minder geld.
Dus laat de Canon/Nikon bezitters lekker blij zijn met hun spul, wij zijn het net zo goed met het onze :O Als dat niet gerespecteerd wordt.... :?

De kitlens van de 350D schijnt niet echt goed te zijn, dus dan moet je al meteen een extra lens kopen... als het je enige hobby is, dan geef er lekker veel geld aan uit, maar ik heb toevallig ook andere dure hobbies. Dus tis maar net of je op de prijs let of het je niet boeit.

Ik weet zeker dat er veel mensen zijn die zonder er goed over na te denken een 350d kopen en nooit de mogelijkheden/kwaliteit ervan gaan benutten. Dat ie zo populair is wil niet zeggen dat ie voor iedereen geschikt is. Mensen denken dat ie daarom beter is, maar je maakt er echt geen betere/mooiere foto's mee als je er gevoel of kennis van hebt.

O ja, in de auto-stand hoef je ook niet te schieten als je er eerst een beetje mee test. De scherpte is trouwens naar wens hoger in te stellen... maar heb er zelf geen last van. En de ruis begint bij 400 wat hoger te worden (vooral 800 en 1600 moet je niet gebruiken als het niet echt hoeft) dan een dSLR, maar je kunt meestal gewoon bij 200 (binnen) of 100 (buiten) schieten, dus valt allemaal nogal mee...

[ Voor 78% gewijzigd door dutch79 op 02-06-2006 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
sdirkx schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 15:11:
De kitlens van de 350D schijnt niet echt goed te zijn, dus dan moet je al meteen een extra lens kopen... als het je enige hobby is, dan geef er lekker veel geld aan uit, maar ik heb toevallig ook andere dure hobbies. Dus tis maar net of je op de prijs let of het je niet boeit.
De kitlens van de 350d is inderdaad niet echt goed als je hem vergelijkt met duurdere lenzen maar in vergelijking met de foto's die ik hier gepost zie worden (iig de full-res versies) is ie nog altijd een stuk scherper.
Je zit bij een DSLR altijd met het nadeel dat je altijd minimaal 2 lenzen bij je moet hebben om enigszins hetzelfde bereik (met een beetje goede kwaliteit) te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
maar in vergelijking met de foto's die ik hier gepost zie worden (iig de full-res versies) is ie nog altijd een stuk scherper.
Beetje krom om af te gaan op een enkele fullres pic die hier wordt gepost he. Want ze komen hier zelden voorbij... je kunt pas vergelijken als hetzelfde onderwerp onder dezelfde omstandigheden met dezelfde instellingen gemaakt worden met een 350d en s9500. Wie woont er in Rotterdam met een 350d.. wil best een keer wat testpics samen maken hoor. Met ISO 100 of 200... zal niet zichtbaar verschil geven.

In de praktijk zul je je foto's ook niet op 100% gebruiken, maar resizen of afdrukken op een vrij klein formaat (hoewel 9MP wel flinke vergrotingen mogelijk maakt).

PS: Ik ga binnenkort ook 's met het statief wat schieten (straat-/stadsverlichting). Langere sluitertijden bij lage ISO-waarde... zal vast mooie platen opleveren. 8)

[ Voor 27% gewijzigd door dutch79 op 02-06-2006 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
sdirkx schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 15:43:
[...]
In de praktijk zul je je foto's ook niet op 100% gebruiken, maar resizen of afdrukken op een vrij klein formaat (hoewel 9MP wel flinke vergrotingen mogelijk maakt).
Dat bedoel ik dus, je sensor kan dan wel 9mpix zijn, maar als de lens ervoor niet zo scherp is, dan heb je aan die mpix eigelijk niks. En kan je misschien beter wat minder geld uitgeven en het model van 4 mpix aanschaffen :)

Daarnaast ga je inderdaad nooit foto's op 100% zitten bekijken in de praktijk en heeft het dus ook geen zin om zo'n 'wetenschappelijke' test te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Zo'n 350D is leuk als je landschappen schiet... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-05 21:51
Mooie UWA er voor en t is echt feest, maar dan zit je wel meteen aan een heel ander budget: cam van 600 euro + lens van 400 euro

De kitlens 18-55 wordt gewoon 28-80 dus je extreme groothoek ben je helaas kwijt (geld voor alle instap dslr's met kitlens).
abrakadaver schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 17:35:
Dat bedoel ik dus, je sensor kan dan wel 9mpix zijn, maar als de lens ervoor niet zo scherp is, dan heb je aan die mpix eigelijk niks. En kan je misschien beter wat minder geld uitgeven en het model van 4 mpix aanschaffen :)

Daarnaast ga je inderdaad nooit foto's op 100% zitten bekijken in de praktijk en heeft het dus ook geen zin om zo'n 'wetenschappelijke' test te houden.
Als je gaat verkleinen valt er wel een hoop ruis weg, valt er een deel CA weg en worden je foto's scherper (eventuaal na het verkleinen een beetje USM er overheen).Ik zou met een S9500 wel op fullres schieten, maar daarna verkleinen/croppen tot een MP of 4-5 (neemt me anders veel te veel ruimte in)

[ Voor 3% gewijzigd door martijn_tje op 02-06-2006 23:25 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
abrakadaver schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 17:35:
[...]

Er werd toch van alles beweerd over ruis en onscherpte... ik probeer alleen het tegendeel te bewijzen.. maar ik hoor al smoesjes om er onderuit te komen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valor

Valor

yummie spam

Topicstarter
Mensen als je wilt discusseren over wat nou een betere camera is ga je eigen topic er over openen ofzo. Dit topic is voor S9500 bedoeld! Dus neem je vergelijken en claims naar een ander topic. De S9500 bezitters zijn die iig hier goed zat!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Niet kwebbelen maar plaatjes schieten :Y)

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/beach1.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/beach2.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/beach3.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/beach4.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/beach5.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/beach6.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/beach7.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/beach8.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/beach9.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/beach10.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/beach11.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/beach12.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/beach13.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/beach14.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/beach15.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/beach16.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/beach17.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/beach18.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/beach19.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Haha das hetzelfde feestje als waar ik geweest ben gisteren...... alleen dan met de 350D. :P

Ik heb het leukste aan de 350D die avond meteen ontdekt, op ISO1600 snelle platen kunnen schieten zonder een flitser te hoeven gebruiken met behoud van de sfeer die er was en geen tot nauwelijks last van ruis.

Overigens zit er ook een groot nadeel aan zo'n cam..... iedereen vraagt of je van partyflock bent en of ze op de foto mogen. Ik heb dus vaker nee moeten zeggen dan ik oud was die avond :P

Ik heb overigens ook voor de keuze gestaan S9500 OF 350D en in het begin was ik nogal bang voor stof op de lens e.d bij een dSLR maar na een week met beide cams gewerkt te hebben heb ik uiteindelijk toch voor de 350D gekozen. (overigens schijn ik een geval apart te zijn.... ik vind het namelijk een heerlijk cammetje om te pakken zonder extra grip).

Onderstaande plaat is Iso 400 met standaard kitlensje overigens.... die kitlens is nog niet zo beroerd als velen beweren naar mijn mening maar ach ik ben ook geen pro fotograaf maar gewoon een plaatjesschieter :P

Afbeeldingslocatie: http://www.aboutdj.nl/diversen/summerdance.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door R2D2 op 04-06-2006 01:47 ]

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik wil door deze cam dus ook het edele fotograferen beter onder de knie krijgen en daarom leek mij deze ook de beste optie en zeker kwa prijs / kwaliteitsverhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

pvdplanet schreef op zondag 04 juni 2006 @ 01:14:
Niet kwebbelen maar plaatjes schieten :Y)

[afbeelding]
Wie is dat meisje. Die ken ik. Woont die in de buurt van groningen, ik ken haar (volgens mij) van werken bij tele2 (transcom). Ben haar naam even kwijt. Kan dit kloppen?.....

edit: Ik weet dat jij in amsterdam woont, maar ik ken dit meisje echt wel!.......of ze heeft een tweelingzusje. (voel me bijzonder gaar als dit niet klopt, maar durf er (so to speak) wel 10 euro om te wedden.

[ Voor 21% gewijzigd door Nomad op 04-06-2006 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
Ze heet Claudia geloof ik..... volgens mij staat ze ook nog ergens op mijn foto's.
Zal morgen wel eens even zoeken tussen alle pics die daar gemaakt zijn.

http://partyflock.nl/user/143419.html (volgens mij klopt deze er wel bij ;-) )

Overigens wel gelachen daar, stond een gozer die met een meisje op de foto wilde waar hij al de hele avond om heen liep te dralen, bij hoge uitzondering heb ik ja gezegd maar op 1 voorwaarde, hij moest d'r bij haar boobs pakken als ik de foto zou maken......... dat deed ie en dus heb ik maar ff exta lang gewacht voor ik op de ontspan knop drukte.

Nadat de foto was gemaakt de tekst er achter aan, hey pik heb ik je gematst door langer te wachten of niet :P

Viel me trouwens ook op hoe goed mensen naar je luisteren als je een cam in je handen hebt, was een groepje meiden + 4 jongens. Bij de tekst alle mannen weg wezen ik wil alleen mooie vrouwen op deze foto dropen ze zonder morren in 1 keer af :P

[ Voor 71% gewijzigd door R2D2 op 04-06-2006 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Maar die claudia komt dus uit groningen en dat ze SPH doet klopt ook wel inderdaad.
Verder goeie party foto's...dat is niet half makkelijk. Trouwens, over dat wanneer je de camera hebt, je ook alle "macht" hebt, klopt wel redelijk ja :P...ben ook vaak degene met camera op gelegenheden en mensen willen graag op de foto, dus hebben ze wel eens wat voor over ....toch stom eigenlijk.

P.S. waar is die foto waar die gozer zijn handen op haar boobs heeft, ben wel nieuwsgierig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
Die is helaas zo erg bewogen dat ie alles behalve scherp is..... kan de mislukte wel posten maar of iemand daar op zit te wachten?

Ik heb helaas het probleem dat ik niet zo'n held ben in het stil houden van camera's. Heel erg irritant en ook heel erg lastig. Een vriend van me schiet met de 350D nog scherp op 0.3 terwijl het in mijn geval echt nergens meer op lijkt.

Zal wel een kwestie zijn van veeeeeeeeel oefenen, en een beetje fatsoenlijk eten op zo'n dag want met 2 krentebollen, wat candybars + wat energie drink kom je zo'n dag ook niet echt lekker door. Was vetrokken om 8 uur s'ochtends en dat is ook een tijd die er bij mij aardig in hakt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb even een vraag over de verschillende internet winkels. Bij de ene internetwinkel zit er een duitse handleiding bij, bij de andere een engelse en soms ook een nederlandse handleiding? Zit er dan ook verschil in de camera, zoals de menu taal (zit er uberhaupt nederlands menu in de camera?) of softwareversie? Want het scheelt aanzienlijk in prijs dan. Ik hoor het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120284

Mijn broer heeft een NL versie en daar zegt ie 'storing' als hij gaat opslaan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
Anoniem: 120284 schreef op maandag 05 juni 2006 @ 12:12:
Mijn broer heeft een NL versie en daar zegt ie 'storing' als hij gaat opslaan. :+
haha dat zei me vader ook bij een oude camera van mij, hij dacht dat ie kapot was :P

- Nee pa, das engels... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valor

Valor

yummie spam

Topicstarter
BasieP schreef op maandag 05 juni 2006 @ 12:15:
[...]
haha dat zei me vader ook bij een oude camera van mij, hij dacht dat ie kapot was :P

- Nee pa, das engels... :|
Hahahaha. Ja dat krijg je he als je uit friesland komt dan is Nederlands ook al een vreemde taal moet je na gaan als het engels is 8) ;)

* Valor bied excuses aan voor niet posten van fotos. Camera is nog steeds weg voor reparatie :'(

Poep Norrod :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Gisteren Pinksterpar-t Outdoor in Erp (bij Veghel). Flink lopen schieten dus deze keer dan maar een selectie van 30 foto's. Klikbaar :)

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/Ypink1.JPG
1
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/Ypink2.JPG
2
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/Ypink3.JPG
3
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/Ypink4.JPG
4
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/Ypink5.JPG
5
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/Ypink6.JPG
6
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/Ypink7.JPG
7
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/Ypink8.JPG
8
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/Ypink9.JPG
9
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/Ypink10.JPG
10
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/Ypink11.JPG
11
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/Ypink12.JPG
12
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/Ypink13.JPG
13
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/Ypink14.JPG
14
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/Ypink15.JPG
15
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/Ypink16.JPG
16
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/Ypink17.JPG
17
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/Ypink18.JPG
18
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/Ypink19.JPG
19
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/Ypink20.JPG
20
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/Ypink21.JPG
21
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/Ypink22.JPG
22
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/Ypink23.JPG
23
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/Ypink24.JPG
24
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/Ypink25.JPG
25
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/Ypink26.JPG
26
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/Ypink27.JPG
27
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/Ypink28.JPG
28
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/Ypink29.JPG
29
Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/Ypink30.JPG
30

[ Voor 3% gewijzigd door pvdplanet op 05-06-2006 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
Valor schreef op maandag 05 juni 2006 @ 12:41:
[...]

Hahahaha. Ja dat krijg je he als je uit friesland komt dan is Nederlands ook al een vreemde taal moet je na gaan als het engels is 8) ;)
ik (en me pa) komen alleen niet uit friesland ;)

[ Voor 19% gewijzigd door BasieP op 05-06-2006 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178399

Hai,

Ik heb een fuji s9500. Onlang enkele lenzen erbij aangeschaft zoals raynox cdr 7900 en de 2020 pro (toppie). nu zoek ik nog een echt goede flitser. dat ding van fuji lijkt me niks. Weet iemand nog een goede externe flitser?

j.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Af en toe is die digital zoom best handig :)

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/28mm.jpg
28mm groothoek

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/600mm.jpg
300mm + digital zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Weet iemand nog een goede externe flitser?
Als ie wat duurder mag zijn: de Metz 44-mz2, die ook pvdplanet hier heeft (170,=) en anders die Metz 36 C-2 (die ik en een aantal anderen hier hebben; 60,=).

http://www.metz.de/en/photo_electronics/

PS: Heb die digital zoom nog niet eerder gebruikt. Ziet er heel goed uit hoor. Gewoon uit de hand, toch? Geweldig!

[ Voor 19% gewijzigd door dutch79 op 06-06-2006 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 153122

Mooie foto's allemaal zeg!
Gisteren heb ik een bruiloft mogen fotograferen. Mijn eerste en ik vond het doodeng. Heb ruim 400 foto's geschoten op 5 mp op een 512 kaart 399 per kaart en bijna anderhalve kaart volgeschoten.

1.
Afbeeldingslocatie: http://album.zoom.nl/user/12710/images/660/1324261/4NNMbC.jpg.jpg

2.
Afbeeldingslocatie: http://album.zoom.nl/user/12710/images/660/1324282/N7Dqk1.jpg.jpg

3.
Afbeeldingslocatie: http://album.zoom.nl/user/12710/images/660/1324260/xqrRWJ.jpg.jpg

4.
Afbeeldingslocatie: http://album.zoom.nl/user/12710/images/660/1324276/jFGtgW.jpg.jpg

5.
Afbeeldingslocatie: http://album.zoom.nl/user/12710/images/660/1324325/wJ7ws8.jpg.jpg

6.
Afbeeldingslocatie: http://album.zoom.nl/user/12710/images/660/1324315/yrQpxA.jpg.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valor

Valor

yummie spam

Topicstarter
BasieP schreef op maandag 05 juni 2006 @ 12:55:
[...]

ik (en me pa) komen alleen niet uit friesland ;)
Detail :)
Anoniem: 153122 schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 18:39:
Mooie foto's allemaal zeg!
Gisteren heb ik een bruiloft mogen fotograferen. Mijn eerste en ik vond het doodeng. Heb ruim 400 foto's geschoten op 5 mp op een 512 kaart 399 per kaart en bijna anderhalve kaart volgeschoten.
Nice mooie fotos hoor! Mis alleen wel de gezichten van de bruid en bruidegom!! :) Maar erg strakke fotos!!!!

[ Voor 57% gewijzigd door Valor op 07-06-2006 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dat rood heb je mooi vast gelegd is dat na bewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 157991

Mooie foto's. Op foto 2 en 5 heb je volgens mij je vinger voor de lens gehouden. Dat zou ik even wegshoppen. Maar verder goede platen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eindelijk, ik heb de S9500 ook aangeschaft.
Nou ben ik een onervaren fotograaf, maar wel eentje die het wil leren. Maar doordat ik gisteravond een beetje aan het spelen ben gegaan heb ik natuurlijk vragen.
Gebruiken jullie vaak een statief...heb gisteren buiten een foto gemaakt van de straat, het was donker. De camera op stand "Nightshot" maar vanuit de hand word ie wazig?!
Heb ook een foto proberen te maken van brandende kaarsen in een donkere kamer, maar de foto was niet helemaal scherp en de donkere achtergrond vertoonde ruis?!?! kan dat liggen dat ik de stand "N" (de stand waarvoor je weinig licht nodig hebt)heb gebruikt?!
Deze stand heb ik ook gebruikt om gewoon een foto te maken van de woonkamer met wat lampjes aan, maar dan zie ik steeds een handje in mijn beeldscherm?!

Sorry voor het lange verhaal maar ik hoop dat jullie mij een stukje op weg kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
De S9500 wekt het beste in M, S, P en A mode

Die 'gimmick-modes' werken never nooit zo goed als manueel instellen.

Natural Light Mode alleen gebruiken in een situatie waar flitsen niet kan (diner bij kaarslicht). Voor het fotograferen van de kaars zelf kies je S of M mode

Nightshots gaan het beste met statief in M-mode F2.8 en 4-13 seconden sluitertijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 153122

Anoniem: 157991 schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 22:52:
Mooie foto's. Op foto 2 en 5 heb je volgens mij je vinger voor de lens gehouden. Dat zou ik even wegshoppen. Maar verder goede platen! :)
Dit had ik niet opgemerkt thanks voor de tip, ga ik wegshoppen. Ik heb de foto's niet nabewerkt alleen wat donkerder of wat lichter gemaakt en een kader erom heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@pvdplanet: txs voor het antwoord.
Maar heb jij dat ook wel eens dat dat handje in beeld komt, is het dan slim om toch een foto te nemen of juist niet?
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.