Sinds eind maart zou/is een nieuwe telefoon van E-TEN uitgekomen, namelijk de G500.
Inmiddels is de telefoon verkrijgbaar. Ik heb al een tijd zitten koekeloeren naar een topic hierover, maar deze komt maar niet. Daarom start ik er zelf een.
Ik heb nog nooit een topic gestart, maar ik zal een zo volledig mogelijke start proberen te maken. Tevens heb ik de informatie bij elkaar verzamelt door te lezen, dus beweringen kunnen soms niet helemaal juist of totaal onjuist zijn. Ik zal dit uiteraard wel proberen te voorkomen.
Misschien, als er genoeg mensen zich met de G500 bezig houden, dat iemand het stokje (de TS) wil overnemen.
De telefoon.

E-TEN G500 De perfecte keuze voor wie veel onderweg is...
De G500 is de eerste PocketPC SmartPhone van E-TEN met volledig geïntegreerde GPS en TMC functionaliteit. De G500's ingebouwde RoyalTek GPS navigatiemodule heeft de nieuwste, zeer gevoelige SiRF Star III chipset en een innovatieve ingebouwde GPS antenne. Dit betekent dat de gebruiker nooit meer extra GPS antenne, snoertjes of accessoires hoeft mee te nemen. Geen ander product geeft zoveel gebruiksgemak als de G500, welke uitgerust is met de meest geavanceerde satelliet navigatie technologie en verkeersinformatie.
Gegevens van de G500
- Netwerk: Quadband GSM / GPRS: 850 / 900 / 1800 / 1900 MHz
- GPS: Interne SiRF Star III chipset (zeer gevoelig), met TMC functie
- Besturingssysteem: Windows Mobile 5.0 voor Pocket PC - Phone Edition
- Processor: Samsung S3C 2440 400 MHz (Vergelijkbaar met Intel ~520MHz??)
- FM Radio
- Afmetingen: 111.7 x 60.7 x 22 mm
- Gewicht: 191 gram (met batterij)
- Inhoud 169.7 cc
- Scherm: 2,8" 65.536 TFT scherm (240 x 320 pixels);
- Geheugen: 64 MB RAM / 128 MB ROM (+ Mini SD card slot)
- Verbindingen: GPRS (Class B ), Bluetooth V2.0 , USB, GPS
- Camera: 1.3 mega pixels; resolutie: 1280 x 960
- Email types: POP3, SMTP, IMAP4
- Standbytijd 200 uur
- Pocket-pc gebruik 10 - 15 uur (afhankelijk van gebruik)
- GPS gebruik 2,5 - 5 uur
- Beltijd 3,5 - 4 uur
Phone Tools: Phone Application*, Phone Setting, SIM Toolkit, Speed Dial, Call Filter, Wireless Modem, Wireless Manager, Dialer Skin, Add Ringtone, CSD Type, Voice Commander*, Connection Wizard, SMS Sender (*subject to change by region)
Multimedia Tools: Image Wizard, Image Maker, Multimedia Manager, Camera, Camcorder,
MMS Composer* (*subject to change by region)
Utilities: Quick Link, Batte ry Meter, Zoom SMS, Bluetooth Manager, M-Desk, Scenario, Backup Utility
Wat krijg je bij de telefoon?
- [table border=0 cellpadding=2 bordercolor=#000000] [tr][td]
- Reislader (220v)
- [/td][/tr] [tr][td]
- Autolader
- [/td][/tr] [tr][td][img]http://www.etencorp.com/products/Communication/product/accessories/m500car_charger.gif[/img][/td][/tr] [tr][td]
- Batterij (1440 mAh Li-Ion, rechargeable, replaceable)
- [/td][/tr] [tr][td][img]http://www.etencorp.com/products/Communication/product/accessories/m500Battery.gif[/img][/td][/tr] [tr][td]
- Leren beschermhoes
- [/td][/tr] [tr][td][img]http://www.etencorp.com/products/Communication/product/accessories/G500case.gif[/img][/td][/tr] [tr][td]
- Synchronisatiekabel (USB)
- [/td][/tr] [tr][td][img]http://www.etencorp.com/products/Communication/product/accessories/sync_cable.gif[/img][/td][/tr] [tr][td]
- Stereo headset met volume controle
- [/td][/tr] [tr][td][img]http://www.etencorp.com/products/Communication/product/accessories/m500Headset.gif[/img][/td][/tr] [tr][td]
- Autohouder
- [/td][/tr] [tr][td][img]http://www.etencorp.com/products/Communication/product/accessories/Car_Mount.gif[/img][/td][/tr] [tr][td]
- Nederlandse handleiding
- [/td][/tr] [tr][td]
- Software CD met Microsoft Outlook 2002 en Microsoft ActiveSync 4.0
- [/td][/tr] [/table]
Voor veel mensen zal het gebrek aan WiFi een doorn in het oog zijn. Persoonlijk vind ik dit totaal geen bezwaar.
Hier twee niet hele spectaculaire filmpjes:
AVI1
AVI2
Reviews / informatieve links:
HANDLEIDING (engels talig) pdf-bestand
Fabrikant: E-TEN
Newmobile.nl
Review GPSPasSion.com (15-03-2006)
Review msmobiles.com (18-03-2006)
Review inclusief de Mio A701 (Franstalig) (24-03-2006)
Foto's Niet te lezen, maar de plaatjes wel (bedankt Kyddil)
Review Pocketnow.com (6-04-2006)
Review (PDF bestand) 20-4-2006?
Uit diverse reviews die ik heb gelezen en reacties in dit topic, blijkt:
- Dat de GPS chipset zeer goed is en ondanks zijn interne antenne een goede ontvangst heeft.
- Dat het toestel snel genoeg is voor routenavigatie.
- Dat er waarschijnlijk een FM-radio ontvanger aanwezig is (i.v.m. TMC). Hiervoor is standaard (nog) geen software voor meegeleverd. (Update 8-5-2006: Inmiddels beschikbaar!)
- Dat er een bromgeluid tijdens het bellen hoorbaar kan zijn. Oorzaak is mij onbekend. (Lekkende condensatoren, oude software??)
- Dat tijdens het handsfree bellen veel ruis en een echo te horen is. (22-4-2006: De echo lijkt verholpen te kunnen worden door het microfoonvolume lager te zetten.)
- Dat er zeer veel software bij de telefoon wordt geleverd.
- Dat er WEL WiFi aan het toestel is toe te voegen, middels een mini-SD kaart met WiFi.
Prijzen (d.d. 8-5-2006)
Los: Pricewatch € 449,=
I.C.M abonement:
Smartphonestunts.nl
Smartphoneshop.nl
Gsmweb.nl
Doel van dit topic?
Graag wil ik jullie uitnodigen om je vragen, ervaring en/of (nuttige) mening over dit toestel te geven. Ik zal dan hieronder de belangrijkste dingen proberen samen te vatten.
VRAGEN EN ANTWOORDEN
Q - Zitten er nog (kleine?) foutjes in de aanwezige firmware?
A - Op dit moment zijn er twee dingen welke genoemd worden. De belangrijkste hiervan is dat het geluid via een BlueTooth Headset heel heel zacht door komt. Dit is met ALLE BT setjes het geval. Lijkt dus op een bug. Hiervoor is wel een Volume Patch beschikbaar, maar deze is eigenlijk voor de M600.
Tevens wordt het lichte gezoem van het blauwe BlueTooth LEDje genoemd. Hiervoor is nog geen oplossing.
Q - Crashed het OS wel eens? Zo Ja, hoe vaak?
A - Uit de eerste reacties blijkt dat de standaard configuratie niet crashed. Hierbij wordt opgemerkt dat dit waarschijnlijk afhankelijk is van eventuele andere onbetrouwbare software, zoals games of andere applicaties.
Q - Kan je de Nederlandse taal instellen op een Engelse versie? (Andere firmware?)
A - Device is (voorlopig) alleen in het Engels leverbaar (wel meer talen, maar geen NL) Enige wat mogelijk is, dat is om de landinstellingen op NL te zetten zodat de tijden en datums wel in het NL zijn.
Q - Is het volume voldoende hard tijdens het gebruik van navigatiesoftware?
A - Volume is zeer luid en de kwaliteit van de speaker is zeer goed. Zit een andere speaker in dan bij de eerdere E-TEN pocket pc's omdat deze G500 een hard volume moet hebben voor het navigeren.
Q - Hoe is dit toestel vergeleken met de A701?
A - Zie deze review.
Q - Zit er nou een RADIO op dit toestel??
A - Jazeker! Alhoewel deze niet standaard is geinstalleerd, is het wel mogelijk om radiosoftware te installeren. Deze software is te verkrijgen via Club E-TEN. (Hiervoor is een registratie nodig i.c.m. met toezenden IMEI/SN gegevens voor downloaden.)
Q - Wat is TMC?
A - TMC-functie (Traffic Message Channel) Dit is een RDS dienst die door enkele Nederlandse, Duitse en Belgische radiostations (Radio 3FM, Skyradio, Classic FM en Radio Rijnmond) wordt uitgezonden. Deze radiostations zenden door middel van een speciale codering de fileberichten mee. Indien uw navigatiesysteem is uitgerust met een TMC functie, zullen de signalen worden opgepikt en worden verwerkt en/of zichtbaar worden gemaakt.
Q - Welke navigatiesoftware is er, hoe functioneerd deze en maakt deze gebruik van TMC en/of de GPRS variant?
-Tomtom: Werkt op de G500. TomTom gebruikt alleen verkeersinformatie via GPRS (=betalen). Voor TMC is er een programma (My Smart TMC) welke in de toekomst een oplossing kan bieden.
-Navigon MN5: Werkt, TMC behoort te werken, maar nog niet met de G500. Hiervoor wordt (volgens E-TEN) binnenkort (half mei) een update voor uitgebracht.
-Route 66: Nog geen ervaring bekend met deze software. Er is TMC functie aanwezig.
-Destinator 6: Hiermee heb ik een beetje ervaring op de G500. Het werkt! Hij vindt de GPS goed, en is snel met de fix. Persoonlijk vind ik de UI niet zo erg overzichtelijk. Deze schijnt wel ondersteuning te hebben voor TMC.
-Alturion: Hiermee is nog geen ervaring op de G500. TMC lijkt alleen beschikbaar met Alturion™ GPS Professional, lagere versies niet.
-iGO: Deze software werkt PRIMA! Snel, vervrissende en duidelijke UI en lekker stabiel. Ook zijn de stemmen zelf aan te passen. Helaas lijkt het erop dat er geen TMC functie aanwezig is.
Q - Moet ik mijn hoofdtelefoon aansluiten bij het gebruik van de FM-radio of TMC voor de routenavigatie?
A - Ja. De hoofdtelefoon fungeert als antenne. Deze is noodzakelijk voor het ontvangst van radio en voor het ontvangen van gratis file-informatie via de radio. Dus ook tijdens het gebruik van de routenavigatie. Let op: Een andere methode om aan de verkeersinformatie te komen is via GPRS (niet gratis!). De software van bijvoorbeeld TomTom werkt hiermee.
Q - Bij het hands-free bellen is er een echo hoorbaar. Hoe kan ik deze verhelpen.
A - Probeer het volume van de microfoon i.c.m het volume van de spieker lager te zetten. Dit lijkt te helpen. Tevens is er een update te verkrijgen welke bij mij heeft geholpen. (geen klachten meer aan de andere kant van de lijn.) G500_BT_Audio_patch1_2(2).CAB in het download area (registreren verplicht). Let bij deze site GOED op wat je installeert. Er zijn verschillende softwareversies van de G500.
Q - Waar kan ik software en firmware-updates vinden van dit toestel?
A - Zie http://www.clube-ten.com. Je moet je hiervoor (gratis) registreren, het IMEI nummer en het serienummer van je toestel opgeven (mailen). Vervolgens krijg je toegang tot alle downloads. Ook zijn hier een paar gratis (lees: zonder te registreren) downloads.
ACCESSOIRES (Voorlopig bekende)
Accu / batterij
De standaard batterij is een 1440 mAh Li-Ion batterij. Als dit voor een te korte periode stroom zorgt, zijn er betere batterijen beschikbaar. Namelijk:
-Mugen 2000 mAh
-Mugen 3300 mAh (Deze is groter dan de standaard batterij, met het gevolg dat het toestel niet in de houder past.)
FIRMWARE & SOFTWARE UPDATES
LET OP: Bij het updaten van de Firmware, raak je alle geinstalleerde programma's, instellingen en contactpersonen kwijt. De contactpersonen zijn terug te halen middels de (dagelijkse) standaard backup functie. Denk hier dus goed aan!
De volgende updates zijn voorlopig beschikbaar:
- EUU_G500_WWE_R01_101_0097.EXE (22 juni 2006)
In deze update zitten alle onderstaande patches.
Toegevoegd is de A-GPS functie. Wat is "A-GPS"?
Aided GPS describes a system where outside sources, such as an assistance server (by providing aid to the Almanac or Ephemeris data) help a GPS receiver perform the tasksrequired to make range measurements and position solutions. With such assistance from the network, the receiver can operate more quickly and efficiently than it would unassisted, because a set of tasks that it would normally handle is shared with the assistance server.
In deze firmware is het lage volumeniveau met een Blue-Tooth headset nog niet opgelost. - FM-Radio Patch
Deze patch zorgt ervoor dat de sofware voor de receiver wordt bijgewerkt. Betere ontvangst. - UpdateUSBDL.exe
Dit is een update voor de werking van de USB-functie. Deze update dient als eerste te worden uitgevoerd. - EUU_G500_WWE_R01_100_0096.EXE
Dit is een ROM update. Details van de update:- Echo probleem in GSM opgelost. (Om dit probleem op te lossen is het noodzakelijk om zowel OS96 als de Audio Patch te installeren.)
- Bij inkomend telefoongesprek zal de G500 de gebruiker waarschuwen door het kader rond het display te laten knipperen.
- Gewijzigde USB driver om te voorkomen dat ActiveSync geen goede verbinding opzet tussen G500 en PC.
- Een soms voorkomend probleem met het opstarten van camera verholpen.
- Toevoeging van Skin Changer.
- Bluetooth functionaliteit aangepast om te voorkomen dat verbinding automatisch verbroken wordt.
- AudioPatch.exe
Deze verbeterd een aantal punten m.b.t. het geluid. Deze patch is niet verwerkt in ROM 096. Daarom moet deze update als laatste worden uitgevoerd.
De eerste ROM versie is 0080.
VEEL PLEZIER MET DIT TOPIC !!
EN
ALVAST BEDANKT VOOR JE REACTIE
EN
ALVAST BEDANKT VOOR JE REACTIE
Tipje: Probeer in de berichten die je schrijft zo weinig mogelijk een ander aan te spreken op zijn gevoel (=persoon). Hierdoor voorkom je heftige emotionele reacties of discussies.
[ Voor 255% gewijzigd door edterbak op 04-10-2006 19:50 ]