Daar komt het voorstel: (De brief van T.Y. kun je
hier vinden)
Voordat jullie verder lezen de vraag om in alle redelijkheid dit bericht te lezen en op te pakken. Ofwel bekijk het vanuit twee kanten en geef niet alles een negatieve wending.
Het gesprek met B.G. is bijzonder goed verlopen. Hij heeft mij een goed inzicht gegeven wat de achterliggende gedachte is van Logitech bij deze zaak. Men stelt voorop dat de problemen relatief gezien klein zijn. Ik zelf ben het hier niet geheel mee eens en heb dit ook aangegeven. Waneer de publiciteit opgezocht word verwacht ik dat het aantal klager een stuk groter word.
Op basis van onze klachten is B.G. van mening dat de testprocedure van de speakers achteraf gezien niet volledig is geweest. Omgevingsfactoren zoals wij die ervaren zijn blijkbaar niet in de testen gesimuleerd en dat zal in de toekomst aangepast worden. Logitech wil dus echt lering trekken uit onze zaak naar de toekomst toe.
Dat blijkt ook uit het feit dat onze zaak als studiecase behandeld gaat worden tijdens het jaarlijkse overleg tussen de verschillende customer support afdelingen wereldwijd.
Het voorstel van Logitech:
Voor de Z-5500 is de volgende keuze gemaakt:
Er is worden een aantal testunits gebouwd, die zo goed mogelijk aangepast gaan worden, om de problemen die wij ervaren te elimineren. Deze units zullen door ons getest gaan worden.
Bevallen deze testunits goed dan zal men deze gaan laten certificeren. Als ze niet door de certificeren komen is, hoe jammer ook, de zaak gesloten. (Wat het vervolgtraject dan word is nog niet geheel duidelijk maar dit zal in overleg met ons (mij) gaan)
Bevallen de drie testunits niet goed, ofwel wij constateren dat de problemen nog steeds onacceptabel zijn, zal de zaak ook gesloten worden. (Wat het vervolgtraject dan word is nog niet geheel duidelijk maar dit zal in overleg met ons (mij) gaan)
Waneer de set wel bevalt en deze ook door de certificering komt – wat wel in de lijn der verwachting ligt – zal er een mini productie (hand build) opgestart worden waarbij de sets specifiek voor die mensen die problemen ervaren worden gemaakt. Dit betekent dus dat de set zoals deze nu in de winkel ligt technisch niet aangepast word. Pas op het moment dat de klant aangeeft dat deze problemen ondervindt krijgt deze een handgemaakte – probleemvrije – set uit de mini productie.
Een groot aantal vraagt zich nu natuurlijk af waarom deze ‘hand build’ speakerset, die probleemvrij is, niet word doorgevoerd in de gehele productielijn zodat ook de winkel exemplaren liggen die ook in een omgeving als bij ons thuis storingsvrij functioneren. Daarover kunnen we kort zijn en daar is B.G. ook zeer eerlijk in geweest, de aanpassingen zijn waarschijnlijk van dien aard dat de gehele productielijn opnieuw moet worden ingericht. Op basis van zo’n hand build speaker set is dit qua tijd en investeringen niet gerechtvaardigd en ik denk dat wij, GoT leden, hier ook redelijk in moeten zijn en dit moeten inzien.
Hierbij maak ik wel de opmerking dat de aanpassingen door ons bekeken zullen worden. Zijn deze klein van aard dan verwacht ik dat de set wel in aangepaste – probleemvrije - vorm in de winkel komt te liggen (in dit geval zal B.G. hier zelf ook voor pleiten).
B.G. heeft benadrukt dat dit traject tijd nodig heeft en ook medewerking van ons. Logitech zal alle klanten die zich hebben gemeld voor een vervangende speakerset aanschrijven en persoonlijk op de hoogte stellen van de nieuwe situatie. Welke keuzemogelijkheden er worden geboden is nog niet bekend. Ik heb Logitech gevraagd om te overwegen de Z5450 speakerset als alternatief aan te bieden. (voor wie niet meer wil wachten en ook geen refund wil). B.G. neemt dit in overweging.
Waarom geen persbericht:
De reden dat Logitech de problemen niet in een persbericht bekend maakt heeft te maken met het feit dat er geen dergelijke policy voor is binnen het bedrijf. Wel wordt op de website van de klantenservice gepubliceerd (in de vorm van FAQ’s) en daar staat men open voor verbeteringen. Ik heb reeds enkele voorbeelden gegeven van bedrijven (o.a. Canon) die wel dergelijke persberichten naar buiten brengen. B.G. vindt dit zeer netjes naar de klanten toe en zal dit in de toekomst ook voordragen binnen de organisatie. Het heeft echter geen hoge prioriteit. Voor persberichten omtrent veiligheid (gevaar voor klanten) gelden bij Logitech andere regels. In zo’n geval wordt wel een persbericht opgesteld.
Anders speakersets:
Over dit punt hebben we het lang gehad en het standpunt is dat er geen aanpassingen worden doorgevoerd. De achterliggende reden hiervoor is dat het aantal klachten relatief gezien erg klein is i.c.m. de uitzonderlijke omgevingsomstandigheden. Dat het geen high end model betreft speelt ook mee.
De tijd en kosten die re-design met zich meebrengt staan niet in verhouding met het aantal mensen dat problemen ervaart. Onze feedback wordt wèl meegenomen in het ontwikkelingstrajecten voor nieuwe speakersets (zie ook het stukje over testprocedures). Dat Logitech hiermee klanten teleurstelt realiseren zijn zich zeer goed. Dit zijn echter lastige afwegingen die gemaakt moeten worden en Logitech heeft hier (mijn inziens terecht) een grens moeten trekken.
Er zal ook géén aanbieding komen in de vorm van een upgrade naar een hoger model zoals de Z-5500 of Z-5450. Voor deze mensen blijft natuurlijk wel de mogelijkheid van een refund bestaan. Deze wordt gegeven als met de klant het huidige diagnose en oplossingstraject zonder resultaat is doorgewerkt. Ik hoop dat daar begrip voor is.
Ik en ook B.G. zijn het er mee eens dat deze keuze alles behalve van ideaal is. De klant loopt letterlijk naar de concurrent en dat is iets dat Logitech liever niet ziet. Maar nogmaals er moet een grens getrokken worden in hoever met moet gaan met een oplossing.
Persoonlijke opmerking van mij: Er zijn, in tegenstelling tot de Z-5500, wel alternatieve op de markt van andere merken voor bijvoorbeeld de X-530. In dat opzicht denk ik dat het, hoe vervelend ook, een refund een ‘goed’ alternatief is.
Hoe nu verder:
We moeten een aantal mensen (ong. 10 personen) hebben die bereid zijn om, op een neutrale basis (dus niet bij voorbaat negatief) speakers te gaan testen. Het moet dus echt een samenwerking worden tussen ons en Logitech. Feedback moet constructief zijn zodat er ook echt iets mee gedaan kan worden.
Mensen die geïnteresseerd zijn om op constructieve wijze Logitech te helpen door het testen van speakers kunnen zich aanmelden middels plopjesprobleem@xs4all.nl
Jullie moeten zelf het voorstel van Logitech maar beoordelen. Hoewel ik denk dat niet iedereen het voorstel van Logitech als positief ervaart, hoop ik dat de meeste van ons zich ook in Logitech kan verplaatsen. Zij proberen alles op alles te stellen om de problemen op te lossen en zijn daar al zeer ver in gegaan. Ik –en Logitech hopen dat jullie hierin ook redelijk zijn.
Simpel roepen “ze lossen het maar op, ongeacht wat het kost” is onzin en niet redelijk.
Hierbij de
brief van T.Y.
[
Voor 6% gewijzigd door
tm030614 op 09-06-2006 23:08
]