Darth Malak schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 09:12:
Mijn cynisme uit mijn vorige post was vooral gevoed door het feit dat ik het onbegrijpelijk vind dat iedereen hier zo tevreden is over de acties van Logitech terwijl er duizenden en duizenden mensen daarbuiten rondlopen die niet weten van alles wat hier gebeurd en nietsvermoedend een Z-5500 kopen en geconfronteerd worden met de problemen en niets weten van een refund actie.
Onbegrijpelijk dat iedereen hier maar zo blij is met Logitech.. Een beetje egoistisch.. tuurlijk krijg je je refund, ik ook. Maar er zijn ook mensen die niet zo blij zijn dat Logitech dit in de kiem probeert te smoren en het niet publiekelijk bekend wil maken. De Z-5500 deugt niet. PUNT. Ondertussen blijft Logitech lekker de problematische Z-5500 verkopen en worden zelfs de leveranciers niet op de hoogte gebracht.. Nee, wat moeten we toch allemaal tevreden zijn.
Ook ik ben inmiddels in aanzienlijke mate betrokken bij deze zaak. Maar indien ik mijzelf van deze betrokkenheid ontdoe en tracht deze zaak objectief te beschouwen, dan kan ik het met de inhoud van bovengeschreven regels alleen maar eens zijn.
Ondanks de toezegging van een aantal "hand made units", wordt door Logitech toch eigenlijk principieel ontkend dat er een probleem zou zijn met de "shielding" van de Z-5500 (en andere modellen).
Zulks is natuurlijk absoluut onjuist! Immers, er is overduidelijk aangetoond dat het probleem zeer zeker (het ontbreken van) de "shielding" betreft. Ten overvloede: de "cable shielding" is domweg niet goed aangesloten, de POD heeft in het geheel geen "shielding" en de versterker (in de subwoofer) is slechts aan één zijde afgeschermd.
Voor degenen welke nog twijfelen aan het belang van een goede "shielding", kijk eens om je heen!
Elke zichzelf respecterende fabrikant van audio produkten maakt gebruik van een metalen behuizing.
Verwijder de metalen behuizing en je krijgt onmiddellijk te maken met dezelfde problemen waar Logitech zo mee worsteld.
Echter, op sommige locaties, kunnen de stoorsignalen (ploppen en radio ontvangst) minder aanwezig zijn en wellicht dus door de gebruiker worden geaccepteerd. Kan mij zo voorstellen dat de oorzaak door onwetendheid vaak elders wordt gezocht dan bij de audio unit, b.v. lijnruis, netstoring en dergelijke, zoals dit ook door Logitech op haar website ten onrechte werd (en wordt) aangegeven.
Eén en ander betekent per definitie niet dat de betrokken audio unit plotsklaps geen gebrek (meer) heeft. Deze is natuurlijk nog steeds aanwezig.
Heb inmiddels kunnen vaststellen dat Logitech, bij praktisch alle modellen, het belang van een goede "shielding" aanzienlijk heeft onderschat.
Het "engineering team" van Logitech heeft kennelijk bij het ontwerp van de diverse audio modellen telkenmale dezelfde fout gemaakt.
Logitech is inmiddels door vele gebruikers uitgebreid geïnformeerd omtrent deze problemen, dus ook omtrent de problemen bij de laatste revisie van de Z-5500, maar gaat even zo vrolijk door met de verkoop van deze units, zulks tegen beter weten in.
Een "refund" van het aankoopbedrag mag dan mooi lijken, maar de klant schiet daar weinig mee op.
Immers, deze is aanvankelijk met een geldbedrag en in goed vertrouwen naar de winkel gestapt met de bedoeling een naar behoren functionerende audio unit aan te schaffen.
Overigens, naar mijn mening is het "refund program" van Logitech een uitermate onverstandige actie, daar onomstotelijk mag worden aangenomen dat de betrokken klanten geen (ander) audio produkt van Logitech zullen aanschaffen maar terecht hun keuze laten vallen op een produkt van een andere fabrikant.
Het vertrouwen van deze klanten in Logitech produkten wordt hiermede in een uitermate negatieve zin beïnvloed. Het behoeft geen betoog dat zulks een bijzonder slechte marketing strategie is.
En het behoeft zeer zeker geen betoog dat een ieder, welke een audio produkt van Logitech aanschaft, recht heeft op een goed werkende unit, dus zonder gebreken.
Gewoon een kwestie van vertrouwen!
Het kan en mag niet zo zijn dat slechts een selekt groepje Logitech klanten op verzoek een "aangepaste unit" geleverd kan krijgen (waarvan we overigens moeten afwachten of deze dan wel naar behoren functioneerd).
Mijn bijdrage(n) aan dit forum heb ik gedaan in het belang van alle gebruikers van Logitech (Z-5500) audio units, dus niet alleen in het belang van een selekt groepje forum bezoekers.
Ben derhalve van mening dat het uitermate onverstandig en onacceptabel is van Logitech door te gaan, tegen beter weten in, met de levering van deze niet naar behoren functionerende audio units.
Hiermede wordt misbruik gemaakt van het vertrouwen van de klant.
Uiteraard een bedenkelijke zaak, niet alleen voor de klant maar zeer zeker ook, op de lange termijn, voor Logitech.
Tot slot en nogmaals ten overvloede;
Het argument van Logitech dat het probleem slechts een uitermate gering aantal gebruikers betreft, is mijn inziens een zeer slecht onderbouwd excuus.
De afscherming deugt gewoonweg niet, dus zal het probleem zich overal in meer of mindere mate, afhankelijk van de (elektrische) omgeving condities, voordoen.
R.C.
[
Voor 8% gewijzigd door
Verwijderd op 13-06-2006 15:09
]