Marf0rz schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 14:52:
[...]
Die 2 ''verbeter' puntjes van R.C. lijken me inderdaad niet al te moeilijk om aan te pakken, je zou zeggen dat extra shielding altijd goed is (wijzende op het feit dat Logitech ons vertelde dat de aanpassingen van R.C. niet voor iedereen van toepassing zou zijn). Zoals al gezegd, het hoeft niet 100% weggewerkt te worden, zolang het op een acceptabel niveau is, moeten we tevreden zijn. Zeker voor een set met zo'n prijs/kwaliteit ratio.
Zeg R.C., kan ik mijn POD niet 'effe' langs komen brengen?

Heb de nieuwe (en de gemodificeerde POD) Z-5500 nu ruim 2 dagen in mijn huiskamer staan en gebruik deze als een home cinema set, waarop aangesloten een DVD speler, satelliet ontvanger, een PlayStation 2 (van mijn dochter, "mag ik niet aankomen") en een LCD scherm.
De unit is praktisch kontinu, voor één dag, ingeschakeld geweest op driekwart volume, zonder dat de randapparatuur ingeschakeld is geweest (dus zonder toevoer van geluidsignalen).
Onder deze omstandigheden zijn eventuele stoorsignalen (de inmiddels beroemde "plop") en brom
duidelijk waar te nemen.
De gemodificeerde POD (en kabel) doet zijn werk uitstekend. Geen plop kunnen waarnemen, ook niet heel zacht (Dit was overigens ook het geval met de vorige door ons gemodificeerde units).
Met behulp van meetapparatuur, rechtstreeks aangesloten op de versterker, is nog wel een puls te zien, waarschijnlijk als gevolg van het gemis van een algehele afscherming van de versterker in de subwooferkast. Maar deze puls is kennelijk te zwak om een hoorbaar audio signaal te genereren.
Middels een oude (geleende) elektrische koffiemolen en boormachine, beide voorzien van koolborstels (zijn gebrekkig ontstoord en geven veel verontreiniging op het lichtnet), hebben we getracht hoorbare stoorsignalen bij de Z-5500 te genereren.
De vorige revisie (hebben zowel een oude -ook door ons gemodificeerd- als nieuwe set) laat toch wel het één en ander horen, de nieuwe set (laatste revisie) produceerd nagenoeg geen hoorbaar signaal.
Eén en ander is mijn inziens geheel te danken aan de door Logitech toegepaste modificatie(s).
N.B.:
Men heeft hiermede de "lijnruis" en net-ontstoring aangepakt, dus hetgeen door Logitech in de FAQ telkenmale wordt genoemd.
Echter, het "ploppen" heeft niets van doen met lijnruis en/of net-ontstoring, maar zijn een gevolg van elektromagnetische (stoor)signalen welke middels de ether worden overgedragen (inductie). Dergelijke elektromagnetische (stoor)signalen kunnen soms aanzienlijk krachtig zijn en een betrekkelijk groot bereik hebben (kan soms van een nabij gelegen woning komen).
Dit soort inductie (capacitieve inductie) alsmede stralings-inductie (zoals radio signalen e.d.) is uitsluitend te voorkomen middels toepassing van een goede afscherming.
Net-ontstoringsfilters hebben hier dus geen enkele zin of nut.
Overigens, een konstante brom, dus ook op de lange termijn, hebben wij bij de laatste revisie niet hoorbaar kunnen waarnemen. De "oudere" unit geeft nog een duidelijk aanwezige brom.
Kortom, alle door Logitech aangebrachte wijzigingen, inclusief de verbeterde basweergave, zijn allezins de moeite waard.
Blijft over de aanpassing van kabel en POD. Kan mij niet voorstellen dat Logitech zulks achterwege laat.
Zoals TM al eens terecht opmerkte; het kan voor Logitech niet moeilijk zijn deze wijzigingen toe te passen. Kortom, een aangepaste POD & kabel zal er ongetwijfeld (moeten) komen.
Weten wellicht deze week meer.
R.C.
[
Voor 15% gewijzigd door
Verwijderd op 09-05-2006 17:48
]