Archie_T schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 09:53:
Als ik een auto koop die op kerosine rijd en ik ga bij de BP klagen dat ze dat niet hebben kijkt iedereen mij toch ook vreemd aan? Ik weet dat je het niet leuk vindt maar Windows is op dit moment de geaccepteerde "standaard".
Je kunt dit simpele feitje niet zomaar even wegwuiven met 'het is nou eenmaal zo'. Er lopen hier eigenlijk twee hoofd discussies door elkaar:
1) De OS X is beter, Windows is inferieur discussie.
2) De Windows is opzich niet slecht, maar totale afhankelijkheid van 1 aanbieder is slecht discussie.
In 1) kan ik me zeker vinden, maar die mening hou ik zoveel mogelijk voor mezelf. Voor mij is 2) dus meer het belangrijkste topic en dus niet even een 'bijzaak'.
Als we terug naar jouw benzine voorbeeld gaan. Hoe zou jij het vinden als je met je
standaard benzine auto rijdt en alle bezine ter wereld is in handen van 1 enkele aanbieder? Tevens is deze aanbieder de leverancier van het enigste merk auto. Als er dan iemand met een ander merk auto op de markt komt, weigert deze aanbieder deze dan benzine te leveren. De andere aanbieder kan niet de motor van zijn auto produkt aanpassen op de standaard benzine omdat de specificaties geheim gehouden worden en tevens copyrighted zijn.
Je krijgt dan ongeveer een situatie zoals in het vroegere oostblok, waar zowel de benzine van de staat was als de auto produktie. Iedereen reed daar toen in een Lada en wij maar lachen hier om die situatie. Ondertussen gaan we hier met onze software zogenaamd door marktwerking (die allang niet meer bestaat) nog een flink stapje verder.
Wie weet lachen de Chinezen ons nog wel uit over 10 jaar, als zij in een welvaart staat zitten met de keus voor tientallen (compatible!) operating systemen, en wij hier nog steeds helemaal opgesloten zitten in onze Windows.
Op dit moment is het jamergenoeg de standaard, iedereen accepteert het met andere dingen in de samenleving: Digitaal geluid (wat is er ooit met DCC en DAT gebeurd), Video's (V2000, Betamax),
Je begrijpt het punt niet. Standaarden zijn goed. Macht bij 1 fabrikant is slecht. VHS video recorders worden door iedereen gemaakt. Windows wordt alleen door Microsoft gemaakt. Als ik een VHS wil bekijken wordt ik toch ook niet gedwongen om alleen een JVC recorder te kopen?
Even voor de duidelijkheid ik ben zeker geen microsoft fanboy of apple freak. Ik ben iemand die computers gebruikt en mij maakt het echt geen f**k uit welk besturingssysteem er op staat
Weet je, ik ook eigenlijk niet. Ik bewijs dat in de praktijk en gebruik zowel Linux, Mac OS X als Windows; Linux op het werk bij locatie 1 en Mac OS X op het werk bij locatie 2 en bij mijn vriend z'n huis. Thuis draai ik Windows XP, waar ik ook op werk (werk soms thuis).
Waar ik me grote zorgen over maak is nogmaals het feit dat slechts 1 aanbieder zoveel macht heeft.
[
Voor 23% gewijzigd door
flowerp op 19-07-2006 11:01
]
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.