Waar wordt het OS gefabriceerd?

Ik attendeer zeker mensen op OSX als ze me vragen wat ze moeten kopen, maar dan krijg ik altijd het commentaar dat het te duur is, ik reken ze dan voor wat hetzelfde met Windows kost maar toch willen mensen op Windows blijven, waarom? Standaarden? Angst voor vernieuwing? Ik weet het niet, maar blijkbaar is OSX nog niet zover ingeburgerd dat iedereen massaal overstapt, jammer..
De mensen kregen ook voorgeschoteld dat het OS uit Redmond vernieuwend was in de IT wereld
in 1995.
Dat was een fabel. Immers de blauwdruk was 10 jaar eerder al uitgebracht door Apple.
In Mac kringen heet het dan ook:
Mac OS was de blauwdruk voor Redmond's OS
Apple is aan zijn eigen arrogantie ten onder gegaan en Bill Gates heeft daar heel slim gebruik van gemaakt. Ik durf hard te stellen itt het Xerox verhaal, dat Bill Gates Apple GUI gewoon gestolen heeft. Niet meer niet minder. Komen we weer in 2006 en je ziet dat Apple een bijna niet te overbruggen achterstand heeft van? +/- 20 jaar? Hopelijk wordt met de komst van 'Leopard' alias Mac OSX 10.5 het gat enigzins gedicht alhoewel het ijdele hoop blijft aangezien jezelf zegt dat mensen niet zo gauw willen/kunnen veranderen en dus zullen blijven kiezen voor Redmond's OS met al zijn narigheden.
Ik ken je niet, maar je maakt het je wel erg makkelijk af op deze manier. Ik heb een paar maanden met OSX gewerkt en ik vond het perfect, maar voor mijn dagelijkse benodigdheden heb ik genoeg aan mijn Laptopje met Windows. Het grootste overstap struikelblok is bij mij nog dat ik compleet over moet met hardware, dit terwijl ik mijn PC (die ik ook gebruik) in delen kan upgraden. Natuurlijk had ik van het begin af aan voor een Mac moeten kiezen maar laten we eerlijk zijn alles voor OSX was natuurlijk niet echt best...
Het voorbeeld was er een zoals ik dat met regelmaat tegenkom. Niet Mac gebruikers die aloude argumenten in welke vorm ook gebruiken en dan denken dat ze een punt hebben terwijl het wijn in oude zakken is die je al teveel hebt gezien.
Wat heeft de geschiedenis van een bedrijf te maken met de keuze van een besturingssysteem? Natuurlijk is iedereen nu gefrustreerd omdat Microsoft zo groot is, maar vergeet niet dat die ook klein begonnen zijn. Ik vraag mij af wat er gebeurd was als Steve Jobs hetzelfde overkomen was als Bill Gates, waarschijnlijk waren we dan nu een omgekeerde discussie aan het voeren. Namelijk dat de "kleine" Windows aanhang zo hun best doet om iedereen over te zetten.
M.b.t Apple is er heel veel geschiedenis. Meer dan dat van Bill Gates. De voornaamste reden is dat het Jobs en Wozniak betrof en hetgeen ze toen opstarte. Je moet niet vergeten dat indertijd computers van die logge,grote dingen waren waar je heel veel command regeltjes moest intypen om iets gedaan te krijgen. Tel daarbij op hoe Jobs de computer toen als een verlengstuk van de mens verkocht en je hebt niet alleen een boeiend verhaal maar ook een produkt dat baanbrekend en vernieuwend was. Als
sidenote wil ik nog opmerken dat Apple zelfs in de 21 st eeuw het eerste computerbedrijf ter wereld is dat een Emmy kreeg als onderscheiding.
Ik maak nooit wat mee op mijn computer en draai al jaren Windows, als ik dit meld aan mijn "Mac vrienden" krijg ik als commentaar: "Maar jij weet hoe het werkt!" en dat is nou het hele probleem met Windows gebruikers, er zijn teveel mensen die denken dat ze het weten. Dat soort mensen zal ik graag op OSX overzetten, dan kunnen ze namelijk weinig verknallen 
Ja ,maar aan die incidentele kreten als
" ik heb nergens last van..." heb ik niets en beschouw ik ook niet als een opmerking van doorsnee computer gebruiker.
Ik wil nog even melden dat deze discussie volgens mij ging om waarom Mac gebruikers zo fanatiek zijn, tot nu toe bevestig je dat alleen maar. Ik krijg niet echt te zien waarom je zo graag wilt dat de hele wereld op OSX draait. Ik heb dit soort discussie vaak, en meestal krijg ik van Mac bezitters te horen: "Windows crasht altijd!" of "Jij hebt last van virussen" dat zijn allemaal non argumenten wat mij betreft. Windows crasht bij mij net zo vaak als OSX bij jou. En virussen kost je een gratis download en je hebt een virusscanner.
Waarom zou ik over moeten op OSX?
Eye Candy? Leuk voor even
Stabiel? Sinds XP geen problemen meer dacht ik zo
Standaarden? Tja laat ik eerlijk zijn, een Windows machine is echt nog standaard op dit moment
Mooiere Hardware? Ja het ziet er leuk uit, maar ik koop mijn PC niet om aan mijn vriendin te showen en het maakt mij eigenlijk weinig uit wat voor kast ik heb.
Expose? Dat zou wellicht een reden kunnen zijn
Unix based? Tja het kan een voordeel zijn, aan de andere kant hoeveel mac gebruikers ken jij die echt met X11 aan de gang gaan?
Oke, laat me je dan als veteraan op Mac gebied je proberen te antwoorden:
Het fanatisme is voortgekomen uit het feit dat Apple gebruikers altijd in de minderheid waren en je weet als je in de minderheid bent
of klein dan kom je altijd wat fanatieker uit de hoek.Ten tweede is het zo dat omdat Mac gebruikers vanaf dag 1 verwend zijn met een OS dat in verhouding tot Redmond's OS amper crasht en altijd functioneert. Als je dat gewend bent dan wil je dus niet anders en accepteer je geen rotzooi.
XP is ivg met zijn voorgangers idd veel stabieler maar ondanks alles heeft het op zijn tijd nog teveel kuren. Dat blijkt uit vele ervaringen van gebruikers wereldwijd en dat heeft niets te maken met het niet tijdig updaten van je OS.
Standaarden?, tja dat is kwestie van smaak maar als ik elke keer linksonder moet beginnen en trapsgewijs naar mijn map moet gaan
ja shortlinks laten we even buiten beschouwing dan vraag ik me af waarom ik 6 stappen moet volgen als het ook in 3 stappen kan.
Dat is ook eigenlijk mijn probleem met XP. Alles is niet logisch. Het is eerder onlogisch in elkaar gezet. Maar goed een kniesoor die daar over valt.
Mooiere Hardware?, Waarom moest het allemaal grijs zijn? Voordat Apple de iMac's G3 op de wereld zette waren alle computers grauw en grijs. Opvallend dat daarna elke keer als Apple een bepaalt model op de wereld zette de PC wereld als een speer de Packard Bell's e.d. ging optuigen of andere kloons met allerlei Kerstversieringen
kennen we die idiote tl-verlichting ging uitbrengen. Daarnaast maak je mij niet wijs dat jij elke dag in een Mao Tse Tung outfit rondloopt als je zo weinig om kleur geeft.
Expose?, Dat is niet een reden om Mac OS te nemen lijkt me. Anders zou je ook de Photo Booth kunnen aanwijzen als reden..
Unix based? , dat is voor een hoop voormalige Linux gebruikers een reden om Mac OSX te proberen. Maar dat zou opzich wel een reden zijn omdat de Unix motor de zekerheid is waarop de
Mac interface is vormgegeven.
Kortom, zolang Windows makkelijk en goedkoop te krijgen is heeft het weinig nut voor mensen om een Apple te kopen. Het ZOU zeker voordelen hebben voor de meesten, maar aangezien wij (vooral in Nederland) nog naar de prijs en de buurman kijken ben ik bang dat Windows nog zo zou blijven.
Tja... cultuuromslag blijft soms een utopie..
[
Voor 4% gewijzigd door
Anoniem: 153621 op 18-07-2006 23:02
]