Ik ben misschien in de running voor een nieuwe mp3 speler.
En ik twijfel nog wat tussen de nano en de 30 Gb video iPod.
(het gaat mij voor alle duidelijkheid niet om de video functie, boeit mij totaal niet)
In al mijn eerdere posts neem ik het op voor flash en zeg ik zelf dat ik nooit iets anders dan flash zou nemen, en dat raad ik dan ook zo aan. Nu ben ik toch beetje bij beetje aan het twijfelen en van mening aan het veranderen

Beetje hypocriet misschien. Maar ja, meningen kunnen veranderen he.
Wat me vooral aanspreekt is het opslagvolume. De prijs/GB van harde schijfjes is nog altijd niet te kloppen door de flash varianten. Welke natuurlijk helemaal schokbestendig en schadevrij zijn wat betreft bewegende onderdelen. Nadeel van de hard disk iPods is dan ook de batterijduur (continu spinnende schijfjes zullen wel wat verbruiken).
Waarom dan toch de HDD iPod? Wel, zoals gezegd het opslagvolume. Neem een 20 GB muziek, en de rest voor wat backups, software, OS images (win xp) enz... Of om ineens grote hoeveelheden data te verzetten van iemand anders, zonder te moeten prutsen met voedingskabels en dergelijke, zoals wel het geval is bij externe harde schijven. Maar in de eerste plaats als mp3 speler natuurlijk.
Tweede punt is dat de plastiek iPods imo (!) veel mooier zijn dan de alu varianten. Net zoals ik de iPod mini ook niet echt mooi vond. Zelfde gaat dus op voor de 2nd gen nano (itt de 1st gen, die ik mooier vond). Nu is alleen de 30 GB iPod nog beschikbaar in mooi zwart plastiek. (maar dit zijn uiteraard persoonlijke voorkeuren, niet voor discussie vatbaar dus).
Maar goed. Wat is jullie ervaring met de fragiliteit van een portable hdd. Misschien overdrijf ik wel hoe zorgzaam je met zoiets moet zijn. Maar bewegende onderdelen in een draagbaar apparaat maken mij toch steeds wel iewat huiverig. Waarschijnlijk zou ik dan ook te zuinig omspringen met m'n iPod. Ipv die met een gerust hart op een normale manier te gebruiken. En dat wil ik liever niet, het blijven nu éénmaal gebruiksvoorwerpen, die ik graag als dusdanig zou willen gebruiken. Zonder steeds te moeten vrezen voor de levensduur. (uiteraard geen overdreven acties, zoals laten vallen of zo, maar normaal gebruik bij wandelen, fietsen.)
How about jogging? Wat zijn jullie ervaringen? Lopen+30 Gb iPod = slechte combo? Staat ergens in de gebruiksaanwijzing iets over dergelijk gebruik? Zowieso heb je altijd een jaar garantie (klopt dit?) Dus als apple dit op de markt zet als draagbare muziekspeler moeten zij zorgen dat het ding het blijft doen. Zowieso kunnen ze waarschijnlijk bij eventuele garantie nooit zien dat iPod schade afkomstig is van bvb lopen?
Als ik het goed begrepen heb, beschikken dergelijke iPods over een zekere hoeveelheid cache geheugen. Dus als je niet vaak liedjes skipt moet de HDD niet zo vaak 'geactiveerd' worden. Right? Dus dat je dan een schokkerige beweging uitvoert net op dat moment dat er nog wat liedjes gecached worden is ook redelijk onwaarschijnlijk, (maar niet onmogelijk)