Red schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 09:04:
Misschien wel een van de laatste posts van mij in dit topic, aangezien het dan verder moet onder het Leopard topic.
Ik heb hier een legale OEM versie liggen van Windows XP met SP2.
Alleen wil ik in Bootcamp Vista draaien, kan ik dan gewoon een update eroverheen draaien of moet ik echt de retailversie van Vista hebben. Ik kom immers in aanmerking voor een upgrade, en aangezien ik die voor heel wat minder geld kan kopen dan een retailversie, is dat prijstechnisch aantrekkelijker (we blijven toch nederlanders he...)
Ben benieuwd naar de ervaringen...
Je kan een upgrade installeren inderdaad, maar in principe blijft het dan een OEM licentie. Microsoft zegt het volgende over OEM licenties (
bron):
OEM-licentie voor de eindgebruiker
Voor de eindgebruiker geeft de OEM-software licentie alleen het recht om de software te gebruiken op de PC waarbij ze is geleverd.
De systeembouwer levert de computer en alleen de systeembouwer mag dus de OEM licentie meeleveren. Er zit echter een "loophole", want als je bijvoorbeeld een computer bouwt uit losse onderdelen, ben je zelf die systeembouwer. Sommige mensen zijn van mening dat als je een Mac koopt en daar zelf Windows op installeert, je zelf als systeembouwer aangemerkt mag worden. Ik heb hier geen officiele uitspraak van Microsoft van gezien, maar volgens mij laten ze het wel toe een OEM licentie te kopen voor een computer die niet met Windows is geleverd. Wel gelden dan de onderstaande voorwaarden.
De OEM software licentie is onlosmakelijk met het computer systeem verbonden. Een kopie installeren voor bijvoorbeeld thuisgebruik of op een laptop, is niet toegestaan. Bij voorgeïnstalleerde OEM software moet bij de eerste keer dat de PC wordt opgestart, de End User License Agreement (EULA) door de gebruiker geaccepteerd worden. De EULA is een overeenkomst tussen de PC fabrikant en de eindgebruiker. Legale en originele voorgeïnstalleerde Microsoft OEM software bevat een Certificate of Authenticity (COA, echtheidscertificaat) zichtbaar op het device (PC, laptop, etc.) geplakt, en wordt in de meeste gevallen geleverd met installatiemedia en handboeken.
Ondersteuning bij de OEM-software wordt, in tegenstelling tot bij standaardsoftware, niet gegeven door Microsoft, maar door de desbetreffende hardwareleverancier.
Dat laatste betekent dus dat als jij zelf als systeembouwer wordt aangemerkt, je geen support krijgt, maar hier zelf voor opdraait.
Nog beter is natuurlijk om gewoon een winkel te zoeken die een OEM Windows bij je Mac wil leveren. Dan is die winkel de systeembouwer en is alles licentie-technisch zeker weten in orde.
In jouw geval zal je dus Windows XP moeten installeren. Daarna moet je dan upgraden naar Windows Vista. Het Windows XP licentie stickertje moet dan wel op je Mac worden geplakt en die twee Windows versies mag je nooit meer voor een andere computer gebruiken.
overigens heb ik zelf ook een OEM Windows Vista licentie in gebruik op mijn iMac
[
Voor 4% gewijzigd door
-Mous- op 24-10-2007 13:51
]
Als je iets doet, doe het dan goed.