[Boot Camp] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 2 ... 14 Laatste
Acties:
  • 49.158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:59

Bezulba

Formerly known as Eendje

Topicstarter
Nadat mensen erin geslaagt zijn om windows te laten draaien op een Apple Intel, heeft Apple nu maar besloten om een programma te schrijven die het ook kan.

Apple Bootcamp Beta
More and more people are buying and loving Macs. To make this choice simply irresistible, Apple will include technology in the next major release of Mac OS X, Leopard, that lets you install and run the Windows XP operating system on your Mac. Called Boot Camp (for now), you can download a public beta today.

As elegant as it gets
Boot Camp lets you install Windows XP without moving your Mac data, though you will need to bring your own copy to the table, as Apple Computer does not sell or support Microsoft Windows.(1) Boot Camp will burn a CD of all the required drivers for Windows so you don't have to scrounge around the Internet looking for them.(2)

Optional alt. At startup, hold down the option key (alt) to choose between Mac OS X and Windows.

Run XP natively
Once you?ve completed Boot Camp, simply hold down the option key at startup to choose between Mac OS X and Windows. (That?s the ?alt? key for you longtime Windows users.) After starting up, your Mac runs Windows completely natively. Simply restart to come back to Mac.
http://www.apple.com/macosx/bootcamp/

en gelijk ook de bevestiging dat het met 10.5 native kan! :D

mooie move van Apple, maar aangezien het een beta is word het niet gesupport

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Oy, die zag ik een partij niet aankomen...

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ^Mo^
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-04 08:34
Wauw! Dit had ik toch eerlijk gezegt niet verwacht van Apple. Dit ziet er uit als een hele mooie oplossing, zo wordt het wel heel erg verleidelijk om er eentje aan te schaffen

-Edit-
Verklaard direct waarom ze lid zijn geworden van die Windows benchmark groep

-Edit2-
Dit is wel een beetje jammer:
The following hardware features are not supported in Windows XP:
* iSight cameras
(...)

[ Voor 43% gewijzigd door ^Mo^ op 05-04-2006 15:18 ]

"There are 10 kinds of people in the world, those who understand binary and those who don't" | Werkbak specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Topicstarter
tis nog een beta er kan van alles veranderen :P

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looin
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Hiermee zou ik dus een Macbook pro kunnen kopen en er gewoon windows op kunnen installen zonder dat ik rekening moet houden met Mac OS?

Sometimes life's just cruel for no reason at all!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Het was nog mooier geweest als zij die prijs hadden opgehaald van die contest. Was toch wel een mooie stunt geweest en had hun nog meer publiciteit gegeven. Met Bootcamp officieel van Apple wordt het kopen van een Intel Mac voor veel mensen weer een optie, maar let eens op de waarschuwingen van Apple:

Word to the Wise

Windows running on a Mac is like Windows running on a PC. That means it’ll be subject to the same attacks that plague the Windows world. So be sure to keep it updated with the latest Microsoft Windows security fixes.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gavro
  • Laatst online: 23-07 17:48
Toch wel mooi zeg hoe ze dit zeggen:
EFI and BIOS

Macs use an ultra-modern industry standard technology called EFI to handle booting. Sadly, Windows XP, and even the upcoming Vista, are stuck in the 1980s with old-fashioned BIOS. But with Boot Camp, the Mac can operate smoothly in both centuries.
ghehe....

Whoo-ah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Releasedate April 1 2006? :)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Topicstarter
het is geen late 1 april grap, zelfs de firmware updaters zijn aangepast en dat doen ze echt niet als het om een geintje gaat

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ^Mo^
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-04 08:34
eendje schreef op woensdag 05 april 2006 @ 15:25:
het is geen late 1 april grap, zelfs de firmware updaters zijn aangepast en dat doen ze echt niet als het om een geintje gaat
De FAQ is ook gemaakt op 4 april

"There are 10 kinds of people in the world, those who understand binary and those who don't" | Werkbak specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OllieMongollie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-07 21:10
Zo. Gaan de boel eens installeren. Vergeet niet eerst de nieuwe firmware op je intel mac te zetten :) Ziet er ook weer lekker gelikt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-07 09:44
Terwijl ik zo die pagina door zat te lezen raakte ik idd overtuigt dat het om een 1 april grap ging. Maar hij moet dan wel -heel- uitgebreid zijn, want er zijn ook Support pages en een handleiding gemaakt.

Opmerkelijk.

Ik heb nu het vermoeden dat ze dit van het begin af aan al hadden. Maar dat zij wachten met het releasen totdat die ene wedstrijd was gewonnen. Het zou namelijk klote staan als zij'm zouden winnen of iemand die kans zouden ontnemen...

Dat, -of- dit is gebaseerd op de winnaar van de wedstrijd.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:59
Ik ga zo wel ff testen :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox_NL
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wow, nu kan ik helemaal niet meer wachten op de nieuwe iBook/MacBook.
Ze zijn erg goed bezig bij Apple :)
*was het maar vast juni :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Wow, is dat even een aangename verrassing :) En ze bevestigen ook even tussen neus en lippen door dat het in Leopard mogelijk is om Windows te installeren en te draaien. Het mooie van Boot Camp (in vergelijking met de oplossing van OnMac.net) is ook nog dat je je hd kunt partitionaren zonder dataverlies.

Ik vraag me alleen of af het mogelijk is om wat anders te installeren dan WIndows XP, zoals bijvoorbeeld Linux of Vista.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik vermoed dat Boot Camp gewoon een EFI compatibility module installeert. Het was al bekend dat die optie bestaat maar iedereen dacht dat Apple daar geen gebruik van gemaakt had.

Ik vraag me af wat de logica achter deze stap is. En of dit straks ook voor Vista zal werken. Want dan heeft Apple er nu een klant voor een mooie nieuwe PowerMac bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Wat nog mooier zou zijn is als je ALLEEN windows erop kan zetten (makkelijk).

Ga NU een 20" Intel Imac ff installeren.

[ Voor 23% gewijzigd door Uberprutser op 05-04-2006 15:45 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Laatst online: 08:01

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Nou ik denk dat HEEL veel mensen gaan klooien met hun macbook pro om ook is windows xp erop te zetten. Dus ook harry en greet die het ven een collega hebben en daarbij perongeluk even de macbook formatteren en 'm moeten terug sturen naar een support centre.
Maw. dit gaat apple veel tijd aan reparaties besparen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Topicstarter
Ballebek schreef op woensdag 05 april 2006 @ 15:44:
Wat nog mooier zou zijn is als je ALLEEN windows erop kan zetten (makkelijk).

Ga NU een 20" Intel Imac ff installeren.
waarom zou dat niet kunnen? je installeert windows en mikt os x er vanaf en gaan...

maar waarom zou je dat willen? os x is toch echt superieur.. (zegt iemand die elke dag windows gebruikt als game machine)

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172621

Word to the Wise

Windows running on a Mac is like Windows running on a PC. That means it will be subject to the same attacks that plague the Windows world. So be sure to keep it updated with the latest Microsoft Windows security fixes.
Grappig apple die naar de windows updates verwijst :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Zo'n MacBook wordt toch wel heel aantrekkelijk zo.....gewoon ieder OS draaien wat je wilt.

Natuurlijk is het risky omdat Apple zo de kans loopt het effectieve gebruik van MacOS X en de bereidheid van softwarebouwers om native OS X programma's te schrijven kan verminderen. Maar ik denk dat dat niet opweegt tegen het allerlaatste argument om geen Mac te kopen :)

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Topicstarter
ik denk dat mensen vooral niet overgaan omdat ze windows heel goed kennen en weten hoe het werkt. nu je de mogelijkheid hebt om te beginnen in windows en langzaam over te gaan op osx is die barriere gewoon weg. ik heb het vermoeden als dit officieel word in 10.5 dat er dan een hoop meer switchers komen

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
CT schreef op woensdag 05 april 2006 @ 15:45:

Maw. dit gaat apple veel tijd aan reparaties besparen :*)
Eindelijk geen 80 uurige werkweek meer WOEHOE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

Dit is wel erg gaaf..... maar wacht eerst even de reacties af, ben erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Red schreef op woensdag 05 april 2006 @ 15:56:
Dit is wel erg gaaf..... maar wacht eerst even de reacties af, ben erg benieuwd.
Ik heb allesbehalve een lege cd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-07 22:49
Ik neem aan dat die CD ook meteen Quicktime/iTunes op je windows zet? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Zover ik begrijp zijn dat alleen drivers e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Laatst online: 23-07 09:44
En ze bevestigen ook even tussen neus en lippen door dat het in Leopard mogelijk is om Windows te installeren en te draaien.
Nee, ze zeggen dat Bootcamp bij Leopard mee zal worden geleverd. Niet dat er iets speciaals voor Windows in Leopard zal zitten. Wat je nu kan downloaden is de publieke Beta van de software die uiteindelijk in Leopard terecht zal komen.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:59

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Ik vermoed dat dit ook kan betekenen dat er inderdaad, zoals geruchten al eerder zeiden, virtualizatie in 10.5 gaat zitten. Het lijkt me heerlijk om gewoon te kunnen command-option-tabben naar windows voor die paar keer per maand dat ik het nodig heb :)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahrik
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-01 14:25
dit is een mooie tussen weg tot de tijd dat (de meeste) UB updates er zijn! (missch daarom nu bootcamp?)
Twijfel over mijn aanschaf Imac is nu stukje minder geworden.. ;)

[ Voor 41% gewijzigd door ahrik op 05-04-2006 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar als ik het goed begrijp heb je altijd nog een of ander progsel dat je moet hebben om Windows te kunnen starten. Op zich zou dat erg jammer zijn. Apple vind ik mooi voor wat betreft de hardware, maar de software is werkelijk een ramp (vooral OSX deugt niet imho). Maar goed, als ik daarvoor dus alsnog een bootcamp ding moet installeren (en dan zal vast vanuit OSX moeten) zou me dat niet echt overhalen om weer een apple bak te kopen.

maar goed, we zullen zien wat de toekomst brengt, hoewel ik zwaar mijn twijfels heb of het ook daadwerkelijk lekker zal werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Terw_Dan schreef op woensdag 05 april 2006 @ 16:23:
.."Apple vind ik mooi voor wat betreft de hardware, maar de software is werkelijk een ramp (vooral OSX deugt niet imho)"..
Laten we alsjeblieft dit topic niet verneuken door op dit deel van t bericht te reageren ok? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

cailin_coilleach schreef op woensdag 05 april 2006 @ 16:05:
[...]

Nee, ze zeggen dat Bootcamp bij Leopard mee zal worden geleverd. Niet dat er iets speciaals voor Windows in Leopard zal zitten. Wat je nu kan downloaden is de publieke Beta van de software die uiteindelijk in Leopard terecht zal komen.
Mja, dat bedoelde ik ook :)
...To make this choice simply irresistible, Apple will include technology in the next major release of Mac OS X, Leopard, that lets you install and run the Windows XP operating system on your Mac...
Bron: Apple - Boot Camp

Overigens is er ook een persbericht hierover verschenen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimy
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-10-2024

Vimy

Gaan met die banaan!

Geen nieuwe iBook maar dit is toch ook prachtig nieuws :D _/-\o_
Hopelijk voegen ze later nog support toe voor die afstandbediening ;)
Maar ben superblij nu :p
*danst & springt* 8)7

http://www.noizystudios.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hlz
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-06 12:06

hlz

godverrr... heb ik afgelopen zaterdag 2 partities gemaakt op mn nieuwe MB om in de nabije toekomst Windows op te installeren, roept Bootcamp dat ik maar 1 partitie mag hebben... 8)7

Maw, het werkt dus niet bij mij ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Op dit moment installeer ik Windows op een iMac gaat supersnel!
Was vrij makkelijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Terw_Dan schreef op woensdag 05 april 2006 @ 16:23:
Maar als ik het goed begrijp heb je altijd nog een of ander progsel dat je moet hebben om Windows te kunnen starten.
Het is gewoon een bootmanager waarbij je kunt kiezen tussen het booten van Windows of OS X als je de option knop ingedrukt houd.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Hertog schreef op woensdag 05 april 2006 @ 16:57:
[...]

Het is gewoon een bootmanager waarbij je kunt kiezen tussen het booten van Windows of OS X als je de option knop ingedrukt houd.
Dat zit in de nieuwe firmware gebakken.

Bootcamp is niks anders dan een util om je schijf te splitsen en een driver CD te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
XP PRo SP2 draait :)

Die driver CD installeert zich nog automatisch ook je hoeft niks moeilijks te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev10
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:02
Anoniem: 172621 schreef op woensdag 05 april 2006 @ 15:52:
[...]

Grappig apple die naar de windows updates verwijst :P
Dat is niet zo gek. Zometeen is er een of andere hacker die een virus gaat schrijven voor Windows op Intel Macs. Windows verkl**t en Mac OS X verkl**t. Ik denk niet dat Apple graag ondersteuning wil leveren tegen virussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fat Baba
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-02 19:31
dit werkt waarschijnlijk ook gewoon onder vista maar dan zelfs zonder die bootcamp, vista gaan efi native supporten namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimy

Vimy

Gaan met die banaan!

Fat Baba schreef op woensdag 05 april 2006 @ 17:38:
dit werkt waarschijnlijk ook gewoon onder vista maar dan zelfs zonder die bootcamp, vista gaan efi native supporten namelijk
Dat was de bedoeling ja :X
nieuws: Voorlopig geen EFI voor Microsoft Vista

[ Voor 8% gewijzigd door Vimy op 05-04-2006 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Fat Baba schreef op woensdag 05 april 2006 @ 17:38:
Laatste vista beta CD die ik hier heb boot ie ook gewoon 5308

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_DoubleU
  • Laatst online: 12-07 20:38

The_DoubleU

Tweaker in München

Voor de mensen die het al geprobeerd hebben (heb nog een G5 iMac), is het mogelijk om in OS X je XP data te zien? En vica versa? Dat laatste waarschijnlijk niet omdat XP het filesysteem niet ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-07 16:05
Als ze nou ook nog zoiets voor Linux zouden fixen, zou het helemaal geweldig zijn :)
Moet ik misschien toch maar weer een nieuwe Mac mini gaan aanschaffen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimy

Vimy

Gaan met die banaan!

The_DoubleU schreef op woensdag 05 april 2006 @ 18:02:
Voor de mensen die het al geprobeerd hebben (heb nog een G5 iMac), is het mogelijk om in OS X je XP data te zien? En vica versa? Dat laatste waarschijnlijk niet omdat XP het filesysteem niet ondersteunt.
Uit de FAQ :
If the partition is 32 GB or smaller, you can use either FAT or NTFS. If it's larger than 32 GB, then you can only format it using NTFS. Mac OS X can read and write FAT volumes, but only read NTFS volumes. Refer to the Windows XP documentation if you are not sure which best suits your needs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OllieMongollie
Installatie ging helemaal lekker. Heb zojuist een demo van ATI geprobeerd en die ging als een tierelier :) Verder werkt ook bluetooth en wireless zonder problemen. De ventilatoren worden ook netjes aangestuurd.

Ah, screenshots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-07 13:12

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Martin Sturm schreef op woensdag 05 april 2006 @ 18:08:
Als ze nou ook nog zoiets voor Linux zouden fixen, zou het helemaal geweldig zijn :)
er zijn al efi bootloaders beschikbaar die Linux kunnen booten dus het lijkt me gewoon mogelijk.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Hertog schreef op woensdag 05 april 2006 @ 16:57:
[...]

Dat begreep ik er ook al uit, maar wat ik zelf wil is een systeem waarbij je een singleboot hebt met enkel windows. Dus dat er geen OSX te vinden is op het systeem en dat werd me nou niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Terw_Dan schreef op woensdag 05 april 2006 @ 18:27:
[...]

Dat begreep ik er ook al uit, maar wat ik zelf wil is een systeem waarbij je een singleboot hebt met enkel windows. Dus dat er geen OSX te vinden is op het systeem en dat werd me nou niet helemaal duidelijk.
Tja, we weten nu wel dat je Mac OS niks vindt, maar dit is een beetje overdreven. Als je een Apple koopt, zit je nu eenmaal vast aan Mac OS, of je dat met de mogelijkheid om ook Windows te draaien wel of niet gebruikt.
Een kale OS X installatie neemt overigens maar 4GB in beslag. Met de huidige grootte van harddisks lijkt me dat geen vreselijk probleem.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Canaria schreef op woensdag 05 april 2006 @ 18:40:
[...]

Tja, we weten nu wel dat je Mac OS niks vindt, maar dit is een beetje overdreven. Als je een Apple koopt, zit je nu eenmaal vast aan Mac OS, of je dat met de mogelijkheid om ook Windows te draaien wel of niet gebruikt.
Een kale OS X installatie neemt overigens maar 4GB in beslag. Met de huidige grootte van harddisks lijkt me dat geen vreselijk probleem.
Dit staat los van wat ik nu van OSX vind. Wat ik me afvroeg is of het nu simpelweg technisch mogelijk is een singleboot te draaien op het ding.
Die bootloader is in staat om beide OSen te draaien, ik vraag me gewoon af of het mogelijk is die bootloader zo in te stellen dat hij daarmee een windows install kan booten.
Wat zo'n kale OSX in beslag neemt zal me eerlijk gezegd vrij weinig boeien gezien ik op een notebook toch niet meer dan 20GB zal gebruiken.

En waarom moet je vast zitten aan een bepaald OS als je een bepaald type computer koopt, die bootloader laat juist het tegengestelde zien, maar gezien ik zelf geen mac meer heb kan ik niet testen of die bootloader dermate in te stellen is dat hij automatisch doorboot naar een windows OS waarbij die dus onafhankelijk van andere software kan draaien.
Als ik de info lees die apple geeft dan zou ik juist denken dat het kan, maar het wordt nergens bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Terw_Dan schreef op woensdag 05 april 2006 @ 18:51:
[...]
En waarom moet je vast zitten aan een bepaald OS als je een bepaald type computer koopt,
Like, duh.

Apple verkoopt die computer, hardware en software en al. Die dingen horen bij elkaar en dat MS gebruik mag maken van de hardware is ei'k al bijzonder. Maar dan kom jij hier nog vragen waarom die dingen nog gekoppeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 166569

Vimy schreef op woensdag 05 april 2006 @ 16:35:
Geen nieuwe iBook maar dit is toch ook prachtig nieuws :D _/-\o_
Hopelijk voegen ze later nog support toe voor die afstandbediening ;)
Maar ben superblij nu :p
*danst & springt* 8)7
wel nieuwe iBook, staat gewoon op tweakers hoor, alleen ander nieuwsbericht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ecteinascidin schreef op woensdag 05 april 2006 @ 18:53:
[...]

Like, duh.

Apple verkoopt die computer, hardware en software en al. Die dingen horen bij elkaar en dat MS gebruik mag maken van de hardware is ei'k al bijzonder. Maar dan kom jij hier nog vragen waarom die dingen nog gekoppeld zijn.
Als ik een PC koop, kan ik er ook linux, solaris, windows of zelfs OSX opgooien, waarom zou het dan niet andersom kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Terw_Dan schreef op woensdag 05 april 2006 @ 19:01:
[...]

Als ik een PC koop, kan ik er ook linux, solaris, windows of zelfs OSX opgooien, waarom zou het dan niet andersom kunnen?
Omdat je geen PC koopt maar een Mac. Ik zou graag zien dat mensen eens ophielden eeuwig de vergelijking Mac <-> PC te maken. Die gaat zelden op namelijk. Het is gewoon een ander product.

That said kun je er dus tegenwoordig ook wel full-time windows op draaien hoor. (Ik zou OSX er niet afflikkeren in een dergelijk geval). Die bootloader laat zich alleen zien als je de option-knop ingedrukt houd tijdens het booten. Anders boot 'ie gewoon direct door naar je standaard Startup Disk. Zo werkt 't al ettelijke jaren.

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 05-04-2006 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

CyBeR schreef op woensdag 05 april 2006 @ 19:05:
[...]

Omdat je geen PC koopt maar een Mac. Ik zou graag zien dat mensen eens ophielden eeuwig de vergelijking Mac <-> PC te maken. Die gaat zelden op namelijk. Het is gewoon een ander product.

That said kun je er dus tegenwoordig ook wel full-time windows op draaien hoor. (Ik zou OSX er niet afflikkeren in een dergelijk geval). Die bootloader laat zich alleen zien als je de option-knop ingedrukt houd tijdens het booten. Anders boot 'ie gewoon direct door naar je standaard Startup Disk. Zo werkt 't al ettelijke jaren.
En voor de volledigheid: die Startup Disk kan natuurlijk de Windows partitie zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan uit ervaring spreken, dat je met een dualboot systeem niet even snel overschakeld om te spelen. Meestal blijf je vaak toch echt in 1 systeem hangen.

Ik hoop voor de meeste mensen dat ze dus bij OSX blijven hangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131051

yes yes yes yes yes, eindelijk eindelijk :) :)

Me verry happy dus :)

En voor alle zwartkijkers die denken dat dit apple klanten gaat kosten of zo, integendeel.
Kijk naar mensen zoals ik. Hiermee gaan ze gewoon extra pc's verkopen, zonder twijfel.

Ik las net vandaag nog iets over de nieuwe iBook, en ik dacht nog: "zoiets zou ik toch zo graag willen hebben". Maar het feit dat je vast zit aan één OS hield me steeds tegen. Ik ben al meer dan een jaar of zo aan het twijfelen om te switchen. Ik wil gewoon het beste van beide werelden, en dat kan nu!!!

En voor iedereen weer begint met "perfect op elkaar afgestemd" en "ik weet niet waarom je iets anders dan osx zou willen draaien" en dat soort BS.... Niet iedereen heeft dezelfde eisen als jij.

Ik zal gewoon nog een hele hoop software moeten kunnen gebruiken op windows, ik kan gewoon niet anders (solidedge, Ansys, autocad enz ...)
Verder het occasionele spelletje.
Maar ik wou geen apple voor 'erbij'. Ik vind het namelijk overkill om gewoon voor verschillende OS'en meerdere stukken hardware in huis te moeten hebben. Maw meerdere pc's te onderhouden en te beheren.
Waarom zou ik met een iBook nog die grote windows pc nodig hebben. Alles is zoveel makkelijker als het gewoon op hetzelfde apparaat kan.

Denk ook aan die iMac: dual boot die met windows, zoiets is ongezien in windows wereld. Een stille, ruimtebesparende, goed snelle pc....

In ieder geval, als ik er terug het geld voor heb komt er een apple als VERVANGING voor mijn pc.

Dus apple wint hier alleen. Voor de mensen die het willen is het goed nieuws, en voor de andere wie het toch niet kan schelen zal er zich toch niet door laten beinvloeden, die willen alleen OSX , ook prima. Apple zal hier helemaal niet onder lijden.

Ander belangrijk voordeel is dat als OSX me toch niet zou bevallen ik op z'n minst de dure aankoop nog nuttig kan maken door er windows op te zetten. Ik verkoop niet graag iets dat pas aangekocht is en duur was, dat wringt gewoon

edit; snel maar eens zien wat mijn pas aangekochte pc nog waard is :)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 131051 op 05-04-2006 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

[...]
Jij klaagt zeker ook Intel aan omdat zij microcode in de CPU's plaatsen terwijl jij zelf liever AMD-microcode in de CPU zet?

Apple levert een computer, Dell levert hardware en MS levert software. Toch duidelijke verschillen lijkt me.

Nou ja, ontopic: je gebruikt je multiboot toch alleen maar om je spelletjes te spelen, dus als je geen spellen doet kan je lekker OSX laten aanstaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Delerium op 05-04-2006 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131051

Ecteinascidin schreef op woensdag 05 april 2006 @ 19:18:
[...]

Nou ja, ontopic: je gebruikt je multiboot toch alleen maar om je spelletjes te spelen, dus als je geen spellen doet kan je lekker OSX laten aanstaan.
Ik ga niet akkoord. Waarom wordt iedereen hier toch altijd over dezelfde kam gescheerd als ze durven te beweren voor goede redenen nog windows nodig te hebben?
Die worden door de apple die hards afgebrand als onprofessionele spelletjes maniacs of zo.

Ik speel nauwelijks nog games, en als ik er zou willen spelen ga ik wel een console halen. Ik heb ook mijn eigen redenen om dual boot te verkiezen.

In elk geval, zodra ik er het geld voor heb is apple een hardware klant rijker. En een OSX gebruiker rijker. Want dan kan ik in elk geval risicoloos testen en overstappen.

Dit is de goede boodschap die uit heel dit verhaal dient te onthouden worden als je het mij vraagt.

En niet de toekomstige dualbooters aanzien als 'ongelovige heidenen' :p :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norm2782
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2016

Norm2782

Norm Trooper

Apple levert hardware en software. Natuurlijk kan je er elk ander willekeurig OS op knikkeren!
Ow waar ook.... Windows bootloader ondersteund geen EFI en GRUB alleen in CVS (volgens mij...).

Het is heust niet zo dat een Apple een wonder doosje is en het is ook niet zo dat een 'gewone' x86 een alleseter is.
Het is alleen wel feit dat Apple sneller kan beslissen EFI te gebruiken, aangezien ze zowel eigen hardware als eigen software leveren.
Dat Microsoft nou zo hard achter de feiten aan wil lopen is hun keuze. Stel ze hadden EFI support mee genomen in Vista kon je dat zonder problemen als enig OS op een Intel Mac zetten (dus zonder OS X erbij!).

Het is alleen ook een feit dat een Mac en OS X voor elkaar gemaakt zijn en waarschijnlijk altijd net wat beter met elkaar zou werken. Ben zelf iig tevreden met OS X op mn G5.

Norm 2782, why are you here?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er mag hier wel eens een beetje gerelativeerd worden. Ik als eindgebruiker kan het werkelijkwaar geen ruk interesseren hoe het beestje, en vooral met wat voor hardware, opstart. Als het maar opstart. Dat Apple EFI gebruikt is enkel een marketing stunt. De verdere toegevoegde waarde voor mij als gebruiker is gewoon nul komma nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou de mogelijkheid er aan komen om nieuwe goedkopere macs te kopen zonder OSX & iLife er op?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2006 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Laatst online: 22-07 13:12

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 19:47:
Er mag hier wel eens een beetje gerelativeerd worden. Ik als eindgebruiker kan het werkelijkwaar geen ruk interesseren hoe het beestje, en vooral met wat voor hardware, opstart. Als het maar opstart. Dat Apple EFI gebruikt is enkel een marketing stunt. De verdere toegevoegde waarde voor mij als gebruiker is gewoon nul komma nul.
Half waar. Is het voor jou als gebruiker boeiend dat er EFI in zit in plaats van BIOS? Misschien niet direct, als je geen gebruik maakt van de functies van EFI. Maakt dat EFI niks meer dan een marketing trucje? Allerminst. EFI, en voorheen ook OpenFirmware biedt aan powerusers en ook aan professionals en Mac-technici mogelijkheden die er met BIOS simpelweg niet zijn; denk aan bijvoorbeeld target-mode.
Voor mij is EFI zeker een pluspunt, net zoals OpenFirmware dat was. Voor jou wellicht niet, maar dat maakt EFI dus niet nutteloos.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GR1221
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:33
Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 19:53:
Zou de mogelijkheid er aan komen om nieuwe goedkopere macs te kopen zonder OSX & iLife er op?
Natuurlijk niet. Dat zou wel een waardeloze move van Apple zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

k heb een probbleem. De bootcamp werkt voor geen meter. Als ik het start geeft hij bij het partitioneren een melding dat er iets niet goed is en ik alles opnieuw moet formateren en een schijfkopie terug moet zettten. Nu heb ik de schrijf al herstelt en ook bestaat er maar 1 partitie waar mac osx op staat. Nooit wat vreemds mee gedaan (standaard config). Dus ik een schrijfkopie proberen te maken. Lukt ook niet! krijg error 61 in het schrijfhulpprogramma (van de macosx dvd) en in macosx lukt het ook niet met de melding dat hij in gebruik is. Verder werkt de mac perfect en heb ik er nooit problemen mee gehad. Iemand ook dit probleem? of iemand die weet wat er aan de hand is? (na de firmware update startte hij trouwens een paar keer op met dezelfde melding dat de firmware update goed verlopen was (3x dacht ik) missachien dat daar iets niet goed gegaan is?)

Hij geeft trouwens aan dat hij sommige bestanden niet kan verplaatsten (dat is de melding van Boot camp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokkel1982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-07 08:07
Ben hier als potentiele Mac-koper best blij mee, zat nog erg te twijfelen of mijn volgende computer een Mac gaat worden. Met dit nieuws denk ik het wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNickx
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-06 11:08
lol @ trojan. Je wordt gewoon afgestraft... nu mis ik eigenlijk nog iets dat apple te draaien is op een normale intel, dat biedt pas mogelijheden voor op het werk. Maar helaas heb nog weinig gevonden.

You can't control the wind, but you can adjust your sails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

God straft onmiddelijk! })

Nee mooi hoor allemaal dat het zo kan nu met multie boot, door de intel prog. Maar Apple moet zich maar beter concentreren over de update's voor de intel mac's. Protools HD en Spark en Final cut HD draaien nog steeds NIET of bagger op een intelmac. En dat zijn toch programma's waarben gerust een paar duizend euro voor neer leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahrik
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-01 14:25
Al iemand Adobe (CS2) producten geprobeerd met bootcamp? B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:13
Terw_Dan schreef op woensdag 05 april 2006 @ 19:01:Als ik een PC koop, kan ik er ook linux, solaris, windows of zelfs OSX opgooien, waarom zou het dan niet andersom kunnen?
Deze discussie heb je nu al zo vaak gevoerd in APL en om eerlijk te zijn wordt het redelijk irritant. Ik zie er ook het nut niet van om deze discussie weer te gaan voeren in dit topic, laat het hier maar bij of open een nieuw topic ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pff, ik probeerde te installeren maar hij begint te zeuren dat ik mijn start up disk moet repareren. maar hoe doe ik dat dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 21:47:
Pff, ik probeerde te installeren maar hij begint te zeuren dat ik mijn start up disk moet repareren. maar hoe doe ik dat dan
Ook bij het partitioneren?? dan heb je misschien hetzelfde probleem als ik (zie enkele posts boven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Kun je op een PC OSX draaien?? Is nieuw voor mij. Heb ik iets gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Het lijkt erop dat de firmware update die voor Boot Camp nodig is BIOS support toevoegd aan de firmware (Intel Mac Firmware Update Brings BIOS Support). Dat zou betekenen dat andere OS'en die een BIOS nodig hebben in theorie ook geïnstalleerd zouden kunnen worden.

offtopic:
wel humor trouwens: mocht de flash mislukken, dan knippert de powerled 3 keer lang, 3 keer kort en 3 keer lang. De morse code voor S.O.S. :+

[ Voor 20% gewijzigd door Daedalus op 05-04-2006 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 21:51:
[...]

Ook bij het partitioneren?? dan heb je misschien hetzelfde probleem als ik (zie enkele posts boven)
Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb ja, ik heb ook een iMac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Daedalus schreef op woensdag 05 april 2006 @ 21:55:
Het lijkt erop dat de firmware update die voor Boot Camp nodig is BIOS support toevoegd aan de firmware (Intel Mac Firmware Update Brings BIOS Support). Dat zou betekenen dat andere OS'en die een BIOS nodig hebben in theorie ook geïnstalleerd zouden kunnen worden.

offtopic:
wel humor trouwens: mocht de flash mislukken, dan knippert de powerled 3 keer lang, 3 keer kort en 3 keer lang. De morse code voor S.O.S. :+
Nee, want via de firmware kan je alleen NTFS partities laten booten dus een Linux gaat njet.
Heb het hier draaien op een iMac en is ongelofelijk snel alsof ik achter mij PC zit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Laatst online: 23-07 13:02
Kennis van me draait al met dit spul:

http://www.flickr.com/photos/srozekrans/123785722/

netjes McDude :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zullen er vanaf nu hier topics opduiken met "Windows op een Mac" problemen of kan dat allemaal naar Windows Operating Systems?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frim
  • Niet online
Ballebek schreef op woensdag 05 april 2006 @ 22:06:
[...]

Nee, want via de firmware kan je alleen NTFS partities laten booten dus een Linux gaat njet.
Heb het hier draaien op een iMac en is ongelofelijk snel alsof ik achter mij PC zit :P
Ubuntu live-cd boot hier perfect. Gewoon de geperste versie 5.10. Alleen kan hij de X-drivers niet starten, maar dat was te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wtf :{ ik boot hem met die windows cd erin en nu staat hij al 10 minuten op zwart beeld met een wit streepje te knipperen :{ wat doe ik nu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Ballebek schreef op woensdag 05 april 2006 @ 22:06:Nee, want via de firmware kan je alleen NTFS partities laten booten dus een Linux gaat njet.
Zoals frim al proefondervindelijk heeft gevonden 'werkt' Linux dus wel :). Sowieso kon de 'oude' bootloader (ten tijden van Open Firmware, ik weet niet in hoeverre dat met EFI is veranderd) HFS+, HFS, UFS, ext2, en TFTP aan (bron).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daenney
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09-2016

Daenney

42

Works like a charm here op zowel mijn Intel iMac als mn MacBook Pro, geeeniaaal en voor een public beta ist ding verdomme krachtig.
Het enige wat ik nog echt mis zijn iSight drivers, het numlock gedeelte van het apple keyboard en dat die bootloader niet direct MS Windows start maar je de keuze geeft ipv de option-key tijdens booten ingedrukt te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daenney
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09-2016

Daenney

42

Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 22:25:
Wtf :{ ik boot hem met die windows cd erin en nu staat hij al 10 minuten op zwart beeld met een wit streepje te knipperen :{ wat doe ik nu!
Heb je wel de Apple instructeis gevolgd, firmware update en OS update, dan Bootcamp assistant draaien, partitioneren, cd met Windows XP SP2 (volledige CD, geen OEM Restore/Repair CD) erin en dan op Install Windows klikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Daenney schreef op woensdag 05 april 2006 @ 23:48:
Works like a charm here op zowel mijn Intel iMac als mn MacBook Pro, geeeniaaal en voor een public beta ist ding verdomme krachtig.
Het enige wat ik nog echt mis zijn iSight drivers, het numlock gedeelte van het apple keyboard en dat die bootloader niet direct MS Windows start maar je de keuze geeft ipv de option-key tijdens booten ingedrukt te houden.
Ik had screenshots gezien van iets waarmee je de default startup disk kon kiezen in windows volgens mij, probeer dat eens?
Sorry, dat is dus alleen bij het opstarten: http://mac.kinkykoala.com...agina's/Afbeelding10.html

Verder is het nog een Beta, dus die andere drivers komen waarschijnlijk nog wel.

[ Voor 9% gewijzigd door Hertog op 05-04-2006 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:23
Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 21:59:
[...]

Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb ja, ik heb ook een iMac.
Kreeg ook het partitioneringsdialoogje. Heb een rebo gedaan en heb helemaal niets opgestart geen quicksilver niets. Ook heb ik de dashboard dingen niet gedaan (deze worden in het geheugen geladen bij de 1e boot) daarna draaide het alsnog als een zonnetje. Oftewel zorg dat er geen applicaties in het geheugen achter blijven. Heb nu zelf alleen het probleem dat ik in Windows niet kan internetten. Wel een ip kan ook het interne netwerk pingen maar naar buiten? Ho maar. Mooie uitdaging voor morgen.

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik las op de frontpage bij reacties iemand die zijn Intel iMac standaard heeft booten met Windows XP en dan iets zegt van " ze leren het wel bij apple "

dan denk ik:

waar gaat dat heen.. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Verwijderd schreef op donderdag 06 april 2006 @ 00:11:
Ik las op de frontpage bij reacties iemand die zijn Intel iMac standaard heeft booten met Windows XP en dan iets zegt van " ze leren het wel bij apple "

dan denk ik:

waar gaat dat heen.. :|
Je zult dat toch wel krijgen nu, mensen die een Mac kopen puur om er Windows op te draaien. Opzich is dat niet zo erg, want deze mensen worden wel mooi meegerekend bij het marktaandeel van Apple gebruikers :*). En laat die mensen dit ook gewoon doen, want het is hun goed recht.

Het voordeel van Boot Camp is dat het de drempel voor switchers wederom verlaagd. Het is best mogelijk dat de mensen die nu een Mac kopen om Windows er op te zetten, op z'n minst een keer Mac OS X zullen uitproberen. En wellicht zullen die mensen uiteindelijk bij Mac OS X blijven hangen. Hoewel niet geheel vergelijkbaar heb ik zelf iets soortgelijks meegemaakt met de introductie van Mac OS X. Ik had dat in een dual boot met Mac OS 9 en toen ik het voor het eerst had opstartte vond ik het maar een raar OS. Maar je blijft er toch elke weer terug komen en uiteindelijk is het toch goed bevallen. Mensen die nu nog Windows gewend zijn hoeven nu tenminste niet meer cold turkey over te stappen.

Voor de mensen die al Mac OS X gebruiken is het voordeel dat ze native applicaties kunnen draaien die alleen onder Windows werken. Toch denk ik dat uiteindelijk weinig mensen dit zullen gaan doen, omdat het elke keer moeten rebooten om een bepaalde applicatie te kunnen draaien ontzettend improductief werkt. Ik zie meer brood in een VPC (of nog beter: Wine) achtige manier en misschien dat dit ook gaat gebeuren met Leopard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OllieMongollie
Hertog schreef op woensdag 05 april 2006 @ 23:57:Ik had screenshots gezien van iets waarmee je de default startup disk kon kiezen in windows volgens mij, probeer dat eens?
Sorry, dat is dus alleen bij het opstarten: http://mac.kinkykoala.com/Boot%20Camp/Boot%20Camp-pagina's/Afbeelding10.html.
Hier kan je inderdaad de opstart partitie mee kiezen binnen Windows. Zit verstopt in het control panel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:33
Anyone know what keys you hit on the mac book pro for control-alt-delete?
:D

Leuk allemaal maar ik zal het niet gebruiken. Ik ben prima tevreden mett osx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeeZ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04-2022

KeeZ

Deze plek is te koop.

Understatement of the year

Geniale stap van apple, of hun doodsteek. Ik blijf het geniaal vinden ;)

Deze plek is te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Handig, hier zat ik ook al even op te wachten

Ik heb nu een iBook, maar ik denk erover om een Macbook te kopen. Met m'n iBook kan ik veel, ook voor school. Maar het vervelende is dat je voor de studie soms programma's nodig hebt die alleen voor Windows bestaan en ook nooit voor de mac zullen komen. Let wel dit zijn hoofdzakelijk Microsoft programma's zoals Visual Basic en Access, waarbij het bij Visual Basic wel logisch is maar van Access heb ik het nooit begrepen waarom dat niet in het Office:mac pakket zit.

Programma's van andere softwareleveranciers zoals het statistiekprogramma SPSS zijn btw gewoon voor OS X te krijgen.

Microsoft Access is nog wel te draaien onder Virtual PC maar Visual Basic heeft op de PC al 3 kwartier installatietijd nodig wat onder Virtual PC dus ongeveer een hele middag in beslag neemt als het niet langer is. En dan zit je nog met de crap dat je een ton aan windows updates en .Net rotzooi moet downloaden en installeren. :|

Toch wel leuk.. ik zie veel medestudenten met laptops waar na 2 maanden gebruik alweer een nieuwe Windows installatie op moet. OS X is er gewoon niet af te branden :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2006 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 155604

Martin Sturm schreef op woensdag 05 april 2006 @ 18:08:
Dat kan al jaren! :X
En Fedora Core 5 draait zelfs op Intel-Mac's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chocovla schreef op woensdag 05 april 2006 @ 23:58:
[...]

Kreeg ook het partitioneringsdialoogje. Heb een rebo gedaan en heb helemaal niets opgestart geen quicksilver niets. Ook heb ik de dashboard dingen niet gedaan (deze worden in het geheugen geladen bij de 1e boot) daarna draaide het alsnog als een zonnetje. Oftewel zorg dat er geen applicaties in het geheugen achter blijven. Heb nu zelf alleen het probleem dat ik in Windows niet kan internetten. Wel een ip kan ook het interne netwerk pingen maar naar buiten? Ho maar. Mooie uitdaging voor morgen.
Nou...ik heb toch echt van alles geprobeerd. Ook leeg opstarten (ook dingen die stil opstarten weggehaald), maar nix lijkt te werken. Ik snap er nix van want het lijkt toch bij iedereen goed te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Daedalus schreef op woensdag 05 april 2006 @ 22:33:
[...]

Zoals frim al proefondervindelijk heeft gevonden 'werkt' Linux dus wel :). Sowieso kon de 'oude' bootloader (ten tijden van Open Firmware, ik weet niet in hoeverre dat met EFI is veranderd) HFS+, HFS, UFS, ext2, en TFTP aan (bron).
Een LiveCD ja zo kan ik het ook...
Ik had het over installeren dat kan niet (PC ditri dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empulse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-08-2023
Betekent dit ook dat videodrivers installeren etc. geen problemen meer geeft?
Ja, ik ben een newbie en voor mij is de beslissing vrij simpel, of een Apple Powerbook, mits Windows stabiel draait, of een ASUS W1J met Windows.

Uiteraard ga ik liever voor de Powerbook, maar als achteraf blijkt dat het toch allemaal niet zo soepel loopt als verwacht en ik dus de windows applicaties en games niet kan gebruiken, heeft het vrijwel geen zin om er een aan te schaffen in mijn geval.

TK - Invisible Shield voor Macbook Pro 15'' Unibody in V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik ben inderdaad ook erg benieuwd hoe de video drivers zijn. Ik ben bereid om mijn pc nu voorgoed de deur uit te doen, nu i kook met een MBP naar windows kan booten en een spelletje spelen. Dan moeten er natuurlijk wel een beetje deftige 3d prestaties uitkomen. Is iemand in staat tot het draaien van een kleine benchmark om een beetje een indicatie te geven of er een beetje 3d mee te spelen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Empulse schreef op donderdag 06 april 2006 @ 09:02:
Betekent dit ook dat videodrivers installeren etc. geen problemen meer geeft?
Ja, ik ben een newbie en voor mij is de beslissing vrij simpel, of een Apple Powerbook, mits Windows stabiel draait, of een ASUS W1J met Windows.

Uiteraard ga ik liever voor de Powerbook, maar als achteraf blijkt dat het toch allemaal niet zo soepel loopt als verwacht en ik dus de windows applicaties en games niet kan gebruiken, heeft het vrijwel geen zin om er een aan te schaffen in mijn geval.
Apple Bootcamp draait niet op Powerbooks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OllieMongollie
Empulse schreef op donderdag 06 april 2006 @ 09:02:
Betekent dit ook dat videodrivers installeren etc. geen problemen meer geeft?.
De driver CD van Apple bevat originele ATI drivers voor de X1600. En die werken perfect. NFSU2 en HL2 draaien bij mij in ieder geval perfect. HL2 ook nog eens op native resolutie :)
[b]Verwijderd schreef op donderdag 06 april 2006 @ 10:06:
Apple Bootcamp draait niet op Powerbooks!
Ik neem aan dat de poster ook een MacBook bedoelde :)

[ Voor 23% gewijzigd door OllieMongollie op 06-04-2006 10:13 ]

Pagina: 1 2 ... 14 Laatste