Dido schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 12:11:
Nee, het idee van natuurlijke selectie is eerder dat individuen die beter zijn aangepast meer nakomelingen krijgen, waardoor het betreffende (genetische) voordeel zich sneller binnen de populatie verspreid dan de genen van individuen zonder dat voordeel of met negatieve aanpassingen.
Er is nergens sprake van een absoluut "niet het best aangepast, dus overleef je niet".
Ja so? Wat je hier schrijft is geen ontkenning van wat ik eerder schreef hoor.
Wat ik kort samengevat schreef is dat zolang er zich individuen in de populatie bevinden zonder de aanpassing, en deze individuen zich blijven voortplanten binnen de populatie er uberhaupt geen nieuwe soortvorming
kan plaatsvinden volgens de evolutietheorie... compatibiliteit blijft gegarandeerd.
Dit is nog afgezien van dat geslachtsincompatibiliteit volgens waarneming niet leidt tot nieuwe soortvorming, maar tot steriliteit (en uitsterven) van het incompatible individue.
Zoals ik al een tijdje terug gezegd heb, voor alles waarvan ik weet dat het door mensen gemaakt wordt vraag ik me dat inderdaad niet af, aangezien dat dingen zijn waarvan ik vaak al voordat ik ze ooit heb gezien weet dat het artefacten zijn.
Ik neem dus niet eerst aan dat ze gecreeerd zijn, om vervolgens een schepper te zoeken, ik ken de schepper al.
In het geval van een alien ruimteschip geeft de determinatie dat het een ruimteschip is al aan dat ik het als zodanig herken. Als het dus niet in voldoende mate lijkt op iets waarvan ik weet dat mensen het maken zal ik niet concluderen dat het gecreeerd is.
Leuk, de wetenschap is momenteel bezig celachtige structuren te maken: dus op het moment dat wetenschap een cel heeft nagebouwd accepteer je dat cellen gecreeerd zijn?
Maar goed, tot de tijd dat jouw hypothetische voorbeelden aangetoond worden, houd ik het even bij wat ik wel zie en waarneem, en daar ga ik echt niet uit van creatie, tenzij ik voorkennis van die creatie heb.
Ik hoef niets te bewijzen, ik geloof jouw axioma's niet... jij beweert dat je denkwijze wetenschappelijk is, dus kom maar met voorbeelden waarom mijn falcificeerbare stelling (hieronder herhaald) incorrect is. Hoe lang daag ik jullie nu al uit om hem te falcificeren? Je hangt namelijk het haaks daarop staande axioma aan maar kunt geen enkele motivatie daarvoor geven...
Je vergeet 1 heel saillant detail. Jouw stelling is gebaseerd op het axioma:
• Er is een intelligente ontwerper/schepper/whatever voor alles wat bestaat.
Dat is wel degelijk een axioma, volgens wat je net zo correct uitlegt, en als je het verwerpt is jouw stelling onhoudbaar.
Incorrect. Bovenstaande stelling is
de automatische consequentie van mijn falcificeerbare stelling "
complexe (informatie bevattende) systemen ontstaan niet zonder dat daar intelligentie aan te pas komt"... niet de vooraanname daarvoor.
De stelling is niet: "Er is een creator dus... <stelling>", maar: "<stelling>... DUS er is een creator"!
En weer vergeet je
• Er is een scheppende macht die de mogelijkheid heeft alles te creeeren.
en wat te denken van
• De scheppende macht die alles gecreerd heeft had zelf geen scheppende macht nodig om te ontstaan
Beide stellingen heb ik al meerdere malen geponeerd als onderdeel van mijn argumentatie, waaronder
hier. Ik vergeet ze dus niet, maar heb alleen geen zin ze tot in het oneindige te herhalen. 'T zou nu wel duidelijk moeten zijn.
Ga eens eerlijk na hoeveel aannames je moet maken om te kunnen ontkennen dat fossielen van vissen vele honderden miljoenen jaren ouder zijn volgens alle aanvaarde meetmethodes dan de oudste vondsten van menselijke resten, of om er anderszins een verklaring voor te geven buiten de voor velen voor de hand liggende verklaring dat vissen al veel eerder bestonden dan mensen.
NUL, want ik ontken dat helemaal niet. Staat dat ergens dan?
Die analogie is ondertussen niet alleen bekend, maar ook meermalen weerlegd, en hij begint vervelend te worden.
Als jij dat weerlegd wilt noemen is het je goed recht... tis een vrije wereld... en we hebben allemaal (gelukkig) vrije wil en vrije keuze... ook zo'n gave.
Het begrijpen van analogieen is een ingewikkelde kunst...
Hoewel de context hetzelfde was, was de bedoelde analogie van een heel andere orde.
Jouw analogie:
• De kans op iets waar ik geen enkele uitspraak over kan doen (ontstaan van een cel) is vergelijkbaar met de kans op iets dat iedereen intuitief als onmogelijk beschouwt (flat uit zand).
Is logisch onhoudbaar.
Mits jouw stelling dat ik er geen uitspraak over kan doen correct is.
En die stelling is (raad eens) incorrect. Mijn uitspraak is als volgt: een eerstejaars bouwkundestudent kan een prima flatgebouw ontwerpen, en elke zichzelf respecterende aannemer kan 'm in elkaar zetten.
De cel wordt door de meest intelligente wetenschappers nog niet eens volledig begrepen, laat staan dat ze 'm zomaar even kunnen reproduceren.
* Thus:
de cel is complexer dan de flat
* Thus:
als mijn voorbeeld niet opgaat is het omdat het in werkelijkheid nog veel onlogischer is dat de cel vanzelf ontstaat dan dat de flat vanzelf ontstaat.
Mensen zouden inderdaad meer naar hun intuitie moeten luisteren

De analogie met de dobbelstenen was:
• Het feit dat een bepaalde kans als heel klein wordt geponeerd (ontstaan van een cel) betekent niet dat het niet kan gebeuren, omdat het aantoonbaar mogelijk is dat iets met een aantoonbaar heel kleine kans daadwerkelijk gebeurt (dobbelstenen).
Jouw reactie dat analogie 1 analoog is aan analogie 2 raakt dus kant noch wal.
Ik heb al uitgebreid uitgelegd waarom die dobbelsteenanalogie niet opgaat: voor gooien met dobbelstenen zijn geen tig axioma's vereist, in tegenstelling tot...
Zolang die axioma's niet bewezen zijn is het dobbelsteenvoorbeeld irrelevant, en gaat mijn voorbeeld een stuk beter op omdat het van een soortgelijk axioma uitgaat: "
flats kunnen vanzelf ontstaan".
> Dieren hebben niet zo'n moraal, sterker nog de dierlijke overlevingsdrang staat haaks op onze moraal.
Oh. Onderbouw dat eens?
Ik acht je intelligent genoeg om dat zelf zonder mijn hulp in te zien.
In de tijd die je nodig hebt om voor zieken, ouderen en gehandicapten te zorgen kun je je niet voortplanten, kun je geen voedsel verzamelen etc. Je netjes bij 1 dame houden zorgt er niet voor dat je een grote hoeveelheid nageslacht verwekt. Stelen van anderen is makkelijker dan werken, waardoor je meer tijd overhoudt voor voortplanting. Een meisje is vruchtbaar op haar 12e... waarom wachten tot ze over de 20 is voor je een kind bij haar verwekt > 8 jaar "verlies"? etc. etc.
Jij verklaart van alles met 1 axioma, alleen is dat wel steeds een ander axioma. J hebt er nogal wat nodig, maar daar was ik al geweest.
Likewise. Nogal wat? 3 stuks, vaker genoemd.
Het dramatische verschil zit hem in de toekenning van intelligentie en autonoom en doelmatig handelen van dat "iets" dat altijd bestaan heeft, alsmede de mogelijkheid van dat "iets" om "iets" uit niets te creeeren naar believen.
Dat zijn nogal wat extra axiomatische aannamen, en naast het feit dat ze voor mij tegen-intuitief zijn (wat geen probleem hoeft te zijn) heb ik ook nog nooit een aanwijzing gezien dat die aannamen nodig zijn.
Als ik geen intelligentie definieer levert dat me een
hele stapel extra axioma's op die zich blijven herhalen voor IEDER complex systeem dat we in onze omgeving tegenkomen en dat niet door mensen gemaakt is.
Bovendien: Wie zegt dat
"iets" iemand uit "niets" creeerd..? Da's jouw conclusie, en die kun je niet trekken zolang je de vorm van de betreffende iemand niet hebt vastgesteld. Als je zegt dat dit opgaat voor een mens, prima, maar wie zegt dat dit opgaat voor een scheppende macht?
Bijvoorbeeld: De bijbel definieerd God als "
de bron van dynamische energie". Zoals we tegenwoordig weten kan energie onder bepaalde omstandigheden worden omgevormd naar materie... ziedaar de relativiteitstheorie gedefinieerd lang voor Einstein

Inderdaad... autonoom en informatiebevattend zijn echter complicerende factoren voor abiogenese. Net als het aannemelijker is dat een dam vanzelf ontstaat, dan dat de Deltawerken vanzelf ontstaan.
Het tweede punt is dat ik een probleem heb met de stelling dat alle ACIB-systemen ontworpen zijn. Zoals ik al zei, is de stelling dat alle huizen gebouwd zijn door mensen gebaseerd op waarnemingen. Jij en ik hebben allebei waargenomen dat huizen gebouwd worden door mensen. Voordat ik stel dat alle ACIB-systemen ontworpen zijn, moet ik eerst een definitie geven voor alle ACIB-systemen, wat heel moeilijk is. Daarom doen we even een stap terug en gaan we naar jouw stelling, namelijk dat de levende cel ontworpen is. Wil ik deze stelling accepteren, dan moeten er waarnemingen zijn die deze stelling onderbouwen. Tot nog toe heb ik geen enkele waarneming gezien, die onderbouwt dat de levende cel ontworpen is. Er is voor mij dan ook geen enkele reden om aan te nemen dat het wel zo is.
Die waarneming is er inderdaad niet geweest voor de levende cel... deze waarneming is er wel voor alle andere ACIB-systemen die we waarnemen. Waarom zou de cel een uitzondering zijn? Wetenschappelijk is te stellen dat voor een cel hetzelfde geldt totdat is aangetoond dat dit anders is.
Mijn basisstelling is niet "
de levende cel is ontworpen"... mijn basisstelling is (herhaald):
1. ACIB-systemen ontstaan niet zonder dat er intelligentie aan te pas komt.
2. De levende cel is een ACIB-systeem
Daaruit volgt automatisch: de levende cel ontstaat niet zonder dat er intelligentie aan te pas komt.
Voor "de levende cel" kan ik ook de deltawerken, aibo, etc. invullen met de inachtneming dat de cel complexer en dus verre superieur... hogere complexiteit is een complicerende factor voor abiogenese.
Verwijderd schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 12:29:
Maar voor abiogenese gaat het ook op. Jouw stelling klopt wetenschappelijk indien er aan 3 voorwaarden is voldaan:
a) het staat vast dat er enkel 2 mogenlijkheden zijn
b) het staat vast dat de ontkrachtte mogenlijkheid en van deze 2 mogenlijkheden is
c) het staat vast dat de niet-ontkrachtte aangedragen mogelijkheid een van deze 2 mogenlijkheden is.
Indien jij voor al deze 3 punten kunt bewijzen dat ze kloppen, is jouw bewering wetenschappelijk correct. Maar aangezien ik je dat niet heb zien doen en ik dit ook niet van je verwacht (voel je vrij het tegendeel te bewijzen) is je stelling onjuist.
a. De cel is (toevallig) vanzelf ontstaan OF de cel is gecreeerd (ofwel "opzettelijk veroorzaakt"). Andere smaken hebben we volgens mij niet, en het is onwetenschappelijk om te speculeren over eventuele toekomstige hypothesen die er nu niet zijn.
b. Daar hebben we het al de hele discussie over
c. Daat hebben we het ook al de hele discussie over

en een punt waarop de schepping vreemd is? Wie schiep de schepper .. leg mij dat eens uit. En mocht het antwoord hierop zijn "niemand, want de schepper is altijd geweest dus nooit geschapen" of iets in de trend wat ik eerder las van iemand. Dan is mijn volgende vraag waarom dat geen mogelijkheid is voor al het leven en het universum en waar de schepper dan voor nodig is.
Het antwoord dat je aanhaalt komt van mij, en ik heb het al 2x eerder gemotiveerd.
Er is wetenschappelijk vastgesteld dat de aarde een begin heeft gehad. Leven op aarde
moet dus ook automatisch een begin hebben gehad. Er is tevens wetenschappelijk met zeer grote waarschijnlijkheid vastgesteld dat het universum een begin heeft gehad (onder andere gezien het uitdijdt) - waarom denk je dat er een big-bang theorie is?
Stellen dat leven en universum er altijd geweest zijn is dus wetenschappelijk achterhaald.
Zodra er een begin is vastgesteld rijst echter de vraag: hoe is dat begin veroorzaakt, en hoe heeft dat begin zich ontwikkeld tot de huidige situatie?
In beide gevallen komen we op iets of iemand dat er eeuwig moet zijn geweest. Als je het idee eeuwigheid niet accepteerd heeft het geen zin om verder te praten, gezien zonder een eeuwige aanwezigheid van iets dat begin niet mogelijk was geweest. Niets ontstaat uit niets.
"Wetenschap" zegt:
iets eeuwigs (waarschijnlijk materie)
Ik zeg:
iemand eeuwigs (een intelligente causaliteit)
Dido schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 12:47:
Daarnaast kun je wel proberen alle andere alternatieven onder creatie te schuiven maar wat dacht je van "
leven heeft altijd bestaan, en het
leven op aarde is hier geplant door leven ergens anders om de cyclus van cel->sterrenreizer weer opnieuw te maken"?
Geen schepper, geen abiogenese, derde mogelijkheid.
Interessant... je onderschrijft exact mijn stelling:
1. Leven (in de vorm van een intelligente causaliteit) heeft altijd bestaan.
2. Leven is opzettelijk op aarde geplant door eerdergenoemde levensvorm.
Ofwel, je aanhaling is weinig anders dan een variant op creatie.... niet zo vreemd, gezien we naast "veroorzaakt" en "vanzelf ontstaan" volgens mij helemaal geen smaken hebben.
noguru schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 12:56:
DNA onderzoek heeft inderdaad ondubbelzinnig aangetoond dat er een verwantschap tussen alle soorten is. Bepaalde essentiële enzymen hebben we allemaal, gecodeerd door dezelfde DNA sequentie die dus onveranderd is doorgegeven aan de verschillende soorten vanuit een gemeenschappelijke voorouder.
De genen die bepalen hoe je handen en voeten eruit zien zijn dezelfde genen die bij een vis vinnen maken. De mate waarin en het moment waarop deze genen worden aangezet en uitgezet maakt veranderingen mogelijk die intuitief voor onmogelijk worden gehouden. (Het aan en uitzetten wordt trouwens weer door andere genen geregeld en is opzich dus ook erfelijk en onderhavig aan evolutie)
Jij interpreteerd het als "verwantschap", ik interpreteer het als "basisontwerp".
Deze waarneming is geen argument voor de evolutietheorie, in ieder geval niet meer dan als het dat is voor schepping.
Het is niet meer dan logisch dat een intelligente creator dezelfde basismechanismen zou gebruiken voor ontwerpen die op elkaar lijken. Hergebruik van beproefde en bewezen methoden... mensen doen niet anders in hun ontwerpen

Als we dan gaan kijken hoe nauw het luistert in de soortscheidingen en voor de levensvatbaarheid dan praten we over allemaal ACIB-systemen... sterker nog vele diverse met elkaar samenwerkende ACIB-systemen in 1 organisme. En dat allemaal door ongestuurde evolutie?
Intelligente causaliteit veroorzaakt door niets dan toeval...
Iblies schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 13:07:
> Klopt, muilezels! Alleen...die zijn onvruchtbaar. Uit een onvruchtbaar dier kan toch geen soort voortkomen?
Ai,
dan is de muilezel een punt voor ID'ers,
A x B = C
Alleen C doet het dus niet
Maar zo zijn er wel meer punten waarbij de ene dier evolutietheorie uitsluit, gaat uit van degeneratie, en de ander gaat uitbreiden van genenpoel. Het kan allemaal.
Noguru vergeet de muil
dieren... bij een kruising tussen paard en ezel
zijn de vrouwlijke nakomelingen vruchtbaar, en kruisbaar met zowel paard als ezel. En de mannetjes (muilezels) geheel steriel (kunnen zich ook niet voortplanten met muildieren).
Evolutionair gezien zijn de mannetjes dus een nieuwe soort... die een erg kort leven beschoren is

Gerco schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 13:10:
Het is best mogelijk dat er over 100 jaar een andere theorie wordt opgesteld die iets heel anders beweert. Dat verandert nog steeds niet aan de wel-of-niet waarheid van schepping en evolutie, misschien zijn ze beiden onwaar.
True, alleen kunnen we er wetenschappelijk gezien niet aan beginnen een voorschot te nemen op een theorie die er nog helemaal niet is... net zoals het not-done is om een voorschot te nemen op bewijsmateriaal dat er nog helemaal niet is (heel populair bij zowel abiogenese als de macro-evolutie).
Dat hangt van je interpretatie af. Ik denk dat er voor creatie meer axiomas nodig zijn dan voor evolutie. Ik kan over abiogenese immers zeggen dat ik het niet weet. Niet dat dat er toe doet, want evolutie doet geen uitspraken over het ontstaan van het leven. Dat ik wel of niet geloof in abiogenese is irrelevant.
Maar welke dan? Ik dacht dat ik
hier mer 3 stuks vrij volledig was?
Voor evolutie hoef ik enkel aan te nemen dat het bewezen verschijnsel (micro)evolutie zich laat opschalen tot (macro)evolutie. Aangezien ik dat onderscheid niet maak, kun je micro en macro weglaten en hoef ik dus helemaal geen axiomas aan te nemen! Dat evolutie bestaat is immers al proefondervindelijk bewezen.
Was dat maar waar... in diezelfde posts staan een heleboel andere axioma's die je zult moeten accepteren om van bovenstaand axioma (micro-evolutie+++ == macro-evolutie) uit te gaan.
Wbt evolutie kan ik me inderdaad niet voorstellen dat iemand na onderzoek van de aanwijzingen, niet tot de conclusie komt dat het leven wat wij kennen is ontstaan uit een beperkt aantal gemeenschappelijke voorouders. Het hoeft er niet maar 1 geweest te zijn, de aarde is groot en wie zegt dat er niet op meer dan 1 plaats leven is ontstaan (hoe is in dat geval niet relevant, de schepper kan ze geplant hebben, het kan ook abiogenese zijn geweest). Ik kan me bijvoorbeeld (op basis van de grote verschillen tussen die twee en mijn beperkte kennis van biologie) prima voorstellen dat plantaardig en dierlijk leven los van elkaar zijn ontstaan.
De evolutietheorie gaat uit van 1 voorouder...
Wij komen echter al dichter bij elkaar... ik ga uit van meerdere voorouders en leg de grens bij de soortgrens... exact volgens de waarneming.
Misschien wel ja, helaas ben ik door mijn opvoeding slecht in staat om onbevooroordeeld te kijken naar creatie. Ik ben namelijk christelijk opgevoed en dat zit me tot op de dag van vandaag dwars. Hierdoor heb ik een gekleurd beeld van God en christenen in het algemeen. Ik probeer daar doorheen te kijken, maar dat wil niet altijd lukken.
Het zou je sieren om overigens die laatste paragraaf te negeren bij het reageren op mijn bovenstaande antwoorden, ik ga er van uit dat je dat ook zult doen.
Ik heb er lang over nagedacht om het te laten - zoals je vroeg -, maar ik denk dat het dusdanig fundamenteel is dat ik er wel iets over wil zeggen.
Ik kom dit heel vaak tegen in discussies met evolutionisten en atheisten... ze geloven niet (meer) in de god die hun in hun jeugd is voorgeschoteld en schieten vervolgens door naar dat er helemaal geen creeerende entiteit is geweest. Je ziet dit bijvoorbeeld doordat mensen onfeilbaarheid eisen van een eventuele creator en vele andere - voor het idee creatie op zich - irrelevante eisen stellen aan God. Die betreffende specifieke God (die zij in gedachten hebben) wordt verworpen, maar niet alleen die specifieke God maar het hele denkbeeld creatie.
Toch is de god die ze voogeschoteld hebben gekregen absoluut niet noodzakelijkerwijs de scheppende entiteit waar we hier over praten.
Zie deze stelling:
Rooms Katholieke God = scheppende entiteit
Scheppende entiteit != Rooms Katholieke God
> Beide zijn correct, en toch is er een wereld van verschil tussen de twee
ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz