DaMorpheus schreef op zondag 09 april 2006 @ 18:24:
Net als ACE praat jij over "het idee" of "het gevoel dat".
<knip>
Maar ja, dit is totale zinlose discussie aangezien de ene partij (ace, jij, etc) alleen maar praat over gevoelens, geruchten en vermoedens en ik het liever baseer op de ervaring en de feiten

No need for arrogance buster.
Ik heb mijn ervaring ook bij me.
Naast battlefield heb ik ook wel gameservers opgezet voor andere games, en CPU load was nooit een issue en nu opeens met Battlefield 2 is de CPU load skyhigh.
Voor de info.....ik gebruikte mijn afgedankte bakkies altijd als servers. en mijn nieuwe machines om het spel te spelen. no problemo. Alhoewel er grafisch een verschil van dag en nacht is tussen bijvoorbeeld een Quake3 en een Battlefield2, is er aan de serverkant weinig veranderd qua performance. (behalve misschien die stats van BF2) Een gameserver renderd niks, doet geen physics simulaties, heeft geen textures in het geheugen etc etc Het doet gewoon
wat het altijd al deed: De speler zijn interactie interpreteren, processen en versturen naar de rest. En dat is simpelweg geen zware toepassing in vergelijking met wat de client allemaal moet doen. Het is wel allemaal heel afhankelijk van de server code.
Klinkt vaag?
Neem het afvuren van een kogel. (of wat dan ook) Je kan die kogel "virtueel" een periode door de lucht laten schieten door zijn baan op de server te definiëren real-time te updaten en met een bepaald oplossen vermogen te kijken of het in die baan iets raakt. Of je kan simpelweg de kogel "instant hit" maken en de berekening versimpelen met "raakt niets" of "raakt wel wat"
De 1e manier is realistischer, maar is performance technisch niet handig
De 2e manier is onrealistischer, maar is zeer snel te berekenen.
Uiteraard kies je voor optie 2.
Dit is natuurlijk een heel simpel voorbeeld, maar het zijn dit soort keuzes die een server snel of baggertraag maken.
Denk ook eens aan andere services die ook real-time van aard zijn en waarbij meerdere mensen verbonden zijn aan een server en de client de boel renderd (Citrix bijvoorbeeld). Die performance is toch ook niet zo kut...? En bij citrix draaid de applicatie zelfs nog geheel op de server. Enkel de GUI is een client component. Bij BF2 is de applicatie bijna helemaal client-based.
Dat battlefield 2 zoveel performance vraagt wil gewoon zeggen dat het een draak van een stuk software is. En de oorzaak? de stats wellicht? slechte code? ik weet het niet...maar traag is het, en ik blijf erbij dat gameservers per definitie niet zwaar hoeven te zijn, en dat in de meeste gevallen -sans bf2- ook niet zijn.
[
Voor 15% gewijzigd door
Anoniem: 135756 op 09-04-2006 19:42
]