Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:10
OK, om alles even op te sommen: De addertjes zijn de lage FSB (handig voor overklokkers) en het feit dat de multiplier niet verlaagt kan worden (niet handig voor overklokkers).

Dat betekent dat een FSB van 666 waarschijnlijk goed te doen is zonder truuks, maar 800 waarschijnlijk niet, laat staan 1066 (jammer jammer jammer). Zijn er kenners die commentaar kunnen geven over de prestaties van zo'n soort cpu op een fsb van 666? Is dat nog steeds een groot gemis tenopzichte van 800, of is dat slechts onder speciale gevallen een ramp?

Dan wil ik nog wel weten wat sommigen concreet tegen de VIA bordjes hebben, aan onderbuiksgevoelens heb ik niet zoveel. De ASrock 775Dual-880Pro kan mooi DDR en DDR2 aan, AGP en PCI-e 4x, en is 'dirt-cheap'. Prima geschikt voor bij deze cpu zou ik zeggen.

Daarbij ondersteunen de meeste Intel 915 borden geen dual core, en dat is natuurlijk doodzonde.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:45
koppig als ie is, zoek ik gewoon door. Hier op HKEPC hebben ze een 805, waar duidelijk te zien is dat hij multi`s van 14-20 ondersteunt. Dat Neographical dit niet kan, ligt waarschijnlijk aan z`n mobo...

Afbeeldingslocatie: http://www.hkepc.com/hwdb/pd-805/805-oc.jpg

hier staat ook duidelijk dat ze EIST horen te hebben

edit: niet te vroeg juichen mensen. ^^ is een 805ES

edit2: en dit is nog weer minder, de 805 heeft dus een vaste multi ;( ;( ;(

edit3: dit is wel een leuk forum voor toekomstige 805 bezitters

[ Voor 50% gewijzigd door -ErikE- op 27-03-2006 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08-2021
misschien moeten we een titel change aanvragen en het het 805 ervaringen topic noemen?
mijns inziens is er niks mis met de via chipset
ik ga zelf voor de ati rs200, as rock mobotje met pcie, ddr, ddr2 matx ff
volgens mij stonden er benchmarks met oc, maar dan ging het wel over 3.5ghz..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb een amd 64 3200+ besteld.. maar is het de moeite hetzelfde te bestellen alleen dan met pentium d 805 en een ander mobo? Wil de pc in de toekomst gaan gebruiken( vd zomer waarschijnlijk met een 7600gt in sli nu nog 1 alleen. ) Vooral voor games

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Dan zou ik toch bij die 3200+ blijven, er zijn nog maar erg weinig games die profiteren van een dual core processor. En op het moment dat meer games het gaan ondersteunen is die D805 niet echt geschikt door de geknepen FSB die ook nog eens door 2 cores gedeelt wordt (66MHz per core tov 200Mhz bij een 3200+). Op dit moment is die 3200+ dus sneller, en in de toekomst ook.

[ Voor 10% gewijzigd door AtleX op 27-03-2006 19:12 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AtleX schreef op maandag 27 maart 2006 @ 19:11:
Dan zou ik toch bij die 3200+ blijven, er zijn nog maar erg weinig games die profiteren van een dual core processor. En op het moment dat meer games het gaan ondersteunen is die D805 niet echt geschikt door de geknepen FSB die ook nog eens door 2 cores gedeelt wordt (66MHz per core tov 200Mhz bij een 3200+). Op dit moment is die 3200+ dus sneller, en in de toekomst ook.
Dankje! maar heb altijd een p4 gehad.. dus dacht.. deze zal ook wel prima wezen.. maar dan blijf ik mooi bij mijn a64 beestje })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Breepee schreef op maandag 27 maart 2006 @ 18:35:
Dat betekent dat een FSB van 666 waarschijnlijk goed te doen is zonder truuks, maar 800 waarschijnlijk niet, laat staan 1066 (jammer jammer jammer). Zijn er kenners die commentaar kunnen geven over de prestaties van zo'n soort cpu op een fsb van 666? Is dat nog steeds een groot gemis tenopzichte van 800, of is dat slechts onder speciale gevallen een ramp?
Pentium4-achtigen hebben meer dan 533MHz per core nodig, liefst 800MHz. Als het door 1 core vol zit, dan zal het met 2 cores zeker vol zitten. Dit past netjes in het marketingsstrategie, gewone consument kan niet genieten van een dualcore.

Autovergelijking:
Dikke mercedes om dagelijk file te rijden, je kan pas genieten als je speciaal naar de Duitse autobahnen rijdt. Marketingtechnisch is het een interessant idee om 60, 80, 100 pk versies uit te brengen, deze wagens rijden snel genoeg voor de consument en hebben "Mercedes-statussymbool". Vele gebruikers gebruiken de performance niet en willen een hogere type-nummer dan de buurman en een echte Intel Inside.

AMD levert wel een volledig werkende dualcore zonder bottlenecks. Athlon64 singlecore heeft genoeg aan single channel DDR1, dus 2 cores nodig om dual channel te benutten. Wel leuk om te zien dat AMD hetzelfde kan doen met 2x minder geheugenbandbreedte dan Intel, efficiëntie. Intel is met Core Duo en Pentium-M bezig met een comeback te maken, maar op vlak van FSB zijn ze nog niet voorbij Athlon MP met 760MP(X) chipset geraakt. Dus tot nu toe hopeloos achter AMD lopen, AMD is al een stap verder met Numa-structuur en ondie-geheugencontrollers zodat elke processor eigen geheugenbandbreedte heeft ipv alles door de FSB pompen.

Vrij duidelijk waarom tweakers default voor AMD-desktops kiezen, er is gewoon geen concurrent op de desktopmarkt. Terwijl in de laptopmarkt Centrino/Pentium-M een uiterst goede platform is, daar kiezen de meeste tweakers voor Intel Pentium-M. In de lowend-servermarkt worden Xeons gebruikt omdat deze processors met moederbord spotgoedkoop naar webhosters gesmeten wordt. Dus geen Intel- of AMD-fanboy, wel onderbouwde keuzes.

Laten we hopen dat Intel een comeback kan maken en de prijzen voor ons doen verlagen. })

voor meer info over Intel vs AMD: http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=1344600
Dan wil ik nog wel weten wat sommigen concreet tegen de VIA bordjes hebben, aan onderbuiksgevoelens heb ik niet zoveel. De ASrock 775Dual-880Pro kan mooi DDR en DDR2 aan, AGP en PCI-e 4x, en is 'dirt-cheap'. Prima geschikt voor bij deze cpu zou ik zeggen.

Daarbij ondersteunen de meeste Intel 915 borden geen dual core, en dat is natuurlijk doodzonde.
omdat via consequent die fout maakt waar ook veel meer mensen last van hebben. neem hun brakke usb implementatie die tot de kt400a is doorgegaan. op de kt600 werkte alles pas een beetje behoorlijk.

zelfde als die 686b bug... komop, de pci implementatie bestond al heeel lang en dan gewoon een functie niet inbouwen. vragen om problemen.

wat minder bekend probleem is dat via vaak nogal selectief is wat voor geheugen het pakt.

kortom, een en al ellende door de jaren heen, terwijl dit bij andere fabrikanten veeel minder was.
ik vind alle kritiek hier zeker gerechtvaardigd
Bij Intel hebben de bugs iig niet gezorgd voor grootschalig niet ondersteunen van CPU's, waar de chipset voor gebouwd is.

Het probleem van VIA is dat ze altijd al dingen ondersteunen nog voordat er een eerste test mee is gedaan. Net zoals ze reeds USB 2.0 hadden terwijl Intel en Philips nog druk bezig waren om de standaard af te ronden.

VIA is altijd een en al ellende geweest. Tis net zoals de goedkope taiwanese speelgoed die erg snel kapot gaat. op de een of andere manier hebben ze daar geen motie van degelijkheid, tenzij het wordt gevraagd van ze.
Via is zoals Lada, ze kennen het woord "kwaliteit" niet, wel massaproductie en zo snel mogelijk op de markt zetten. Met als gevolg dat er hele reeksen van chipsets zijn die bugs hebben en niet doen wat er beloofd wordt. Welkom in de vrije markt, nVidia slaagt blijkbaar wel in om chipsets te leveren die vanaf de eerste keer doen wat er beloofd wordt.
http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=1319110
http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=1319079
http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=1319090
http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=1319129

[ Voor 7% gewijzigd door rapture op 27-03-2006 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Dat is nu precies wat ik niet bedoel. Ik zoek cijfers, niet alle anti-VIA lada prietpraat die sinds de KT133A is blijven hangen. Aan NVidia chipset vertrouw je bijvoorbeeld ook je harde schijven niet toe als het je gaat om 100% stabiliteit. Ook weet iedere minimaal tot matig geinteresseerde dat Netburst een fsb hoe vetter hoe beter prefereerd, maar ik zou graag weten wat concreet (=o.a. cijfers) het verschil is.

@ p43000: goed speurwerk. Het is dus misschien een idee naar de 805ES te zoeken?

[ Voor 20% gewijzigd door Brent op 27-03-2006 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tjah, de FSB is krap, maar hij laat zich zonder al te veel moeite behoorlijk verhogen. Daarnaast heb je het over een cpu voor 135 euro(!). Een 2.8ghz singlecore pentium 4 is krap 30 euro goedkoper...

Daarnaast ligt het er maar net aan of je er last van gaat hebben, voor de toepassingen die ik gebruik is rauwe rekenkracht belangrijker dan brute geheugenbandbreedte. Dus zo zwart/wit als hierboven gesteld wordt dat het toch niet zou werken door die bus, sorry, maar dat is onzin. Ja een X2 is sneller over het algemeen, maar ja een X2 kost ook 280 euro.

Stel je prioriteiten en kijk naar de applicaties en je gebruik van een pc, dat is nog belangrijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Breepee schreef op maandag 27 maart 2006 @ 19:32:
Dat is nu precies wat ik niet bedoel. Ik zoek cijfers, niet alle anti-VIA lada prietpraat die sinds de KT133A is blijven hangen. Ook weet iedere minimaal tot matig geinteresseerde dat Netburst een fsb hoe vetter hoe beter prefereerd, maar ik zou graag weten wat concreet (=o.a. cijfers) het verschil is.
Afbeeldingslocatie: http://images.tomshardware.com/2002/02/25/behind_the_silicon_curtain/image003.gif
Ik kies enkel Pentium 4 A (512KB cache) om invloed van caches (256KB vs 512KB) uit te sluiten. De 400MHz FSB exemplaren schalen linear op en plotseling maken de 533MHz FSB exemplaren een grote sprong voorwaarts in Quake 3 Arena. MP3-encoding leunt meer aan processorkracht, maar mpeg4 encoding maakt een goeie sprong voorwaarts door FSB verhoging. Wel jammer dat de meeste reviews geschreven zijn om Intel versus AMD te bestuderen en niet dieper gaan door bv invloed van FSB of cache te bestuderen.
http://www.tomshardware.c...ilicon_curtain/index.html

Overgang van 533MHz naar 800MHz met performancewinst.
http://www.xbitlabs.com/a.../display/sprindale_2.html

Niet alle applicaties zijn even gevoelig voor geheugenbandbreedte, de ene heeft genoeg aan 400MHz FSB, terwijl de andere 533MHz FSB wilt. Door 2 cores op 533MHz FSB te zetten wordt het wel heel krap om nog te kunnen presteren. Gelukkig bestaat er nog een 805 ES versie, door de multiplier te verlagen kan je gemakkelijk 800MHz en hoger FSB draaien. Op 1066MHz FSB kan het op volle kracht presteren, dan heb je ofwel overgeklokte DDR1 latjes ofwel DDR2-533 latjes nodig. Maar dan zit de FSB voor Intel vol, er is een dubbel FSB chipset nodig om naar 4 cores te gaan.
Het wordt in deze test pijnlijk duidelijk dat de huidige Xeon-processors maar erg moeizaam opschalen naar vier cores. De Itanium 2 en Power5 laten hun tanden zien door de prestaties grofweg lineair te laten groeien met het aantal cores, en ook de Opteron komt een heel eind in de richting van deze 'perfecte' schaling. Een dubbele 2,8GHz Paxville (totaal vier cores) op een 800MHz bus blijkt daarentegen nauwelijks sneller te zijn dan een enkele Presler (twee cores) op 3,4GHz. De nieuwe ultrazuinige Xeon LV Sossaman lijkt ook behoorlijk beperkt te worden door zijn 667MHz bus: de score die werd behaald met vier 2,0GHz Pentium M-cores is slechts marginaal hoger dan die van de twee 2,16GHz-cores die in de vorige tabel stond vermeld.

Intel is zich natuurlijk terdege bewust van dit probleem en zal binnenkort een nieuw platform introduceren om het te verhelpen. De nieuwe Blackford-chipset biedt een dubbele 1066MHz bus, die later nog zal worden opgewaardeerd naar 1333MHz. Dell heeft deze week het eerste officiële SPECint_rate resultaat voor dit nieuwe platform bekendgemaakt, en dat ziet er als volgt uit:
http://tweakers.net/nieuws/41596
neographikal schreef op maandag 27 maart 2006 @ 19:33:
Stel je prioriteiten en kijk naar de applicaties en je gebruik van een pc, dat is nog belangrijker :)
Het blijft idd maatwerk, zal het naar een CSL-systeem-topic evolueren. Daar vraag ik topicstarters door om te weten wat ze exact willen bereiken met hun systeem en puzzelen met de onderdelen.

[ Voor 91% gewijzigd door rapture op 27-03-2006 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
Breepee schreef op maandag 27 maart 2006 @ 19:32:
[...]
@ p43000: goed speurwerk. Het is dus misschien een idee naar de 805ES te zoeken?
iedereen wil wel ES`en hebben. Er naar zoeken wordt lastig. Ik heb echter wel verscheidenen webshops gemaild of ze toevalling ook weten of ze ES`en hebben. Anders maar niet hoor, ik heb nu een 3GHz single core en een dualcore 3GHz of hoger is altijd beter toch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

p43000 schreef op maandag 27 maart 2006 @ 19:55:
[...]

iedereen wil wel ES`en hebben. Er naar zoeken wordt lastig. Ik heb echter wel verscheidenen webshops gemaild of ze toevalling ook weten of ze ES`en hebben. Anders maar niet hoor, ik heb nu een 3GHz single core en een dualcore 3GHz of hoger is altijd beter toch!
een ES ga je niet krijgen, komen inprinciepe niet bij shops/consumenten terecht... en als je er op Ebay ofzo een vind zal hij waarschijnlijk best aan de prijs zijn :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:24
IRCfreAk schreef op maandag 27 maart 2006 @ 18:56:
misschien moeten we een titel change aanvragen en het het 805 ervaringen topic noemen?
mijns inziens is er niks mis met de via chipset
ik ga zelf voor de ati rs200, as rock mobotje met pcie, ddr, ddr2 matx ff
volgens mij stonden er benchmarks met oc, maar dan ging het wel over 3.5ghz..
Bedoel je deze ? Heb 't idee dat deze geen dual-channel geheugen heeft, kan 't alleen niet erg duidelijk in de hyandleiding vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
GoldenSample schreef op maandag 27 maart 2006 @ 20:03:
[...]

een ES ga je niet krijgen, komen inprinciepe niet bij shops/consumenten terecht... en als je er op Ebay ofzo een vind zal hij waarschijnlijk best aan de prijs zijn :X
Krijgen is natuurlijk geen probleem, je moet `m alleen wel eerst vinden. Ik ga dan ook niet zoeken. Ik wacht even de mailtjes van de webshops af en degene met het vriendelijkste/behulpzaamste antwoord mag voor mij een 805 op de bus doen :P

offtopic:
Wat zou een goeie prijs zijn voor een 530J? Doet 4GHz stabiel met lichte voltageverhoging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Nielson schreef op maandag 27 maart 2006 @ 20:10:
[...]

Bedoel je deze ? Heb 't idee dat deze geen dual-channel geheugen heeft, kan 't alleen niet erg duidelijk in de hyandleiding vinden.
http://www.ocworkbench.co...iews/775twins-HDTV/b2.htm lijkt mij geen dual channel geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

p43000 schreef op maandag 27 maart 2006 @ 20:20:
[...]

Krijgen is natuurlijk geen probleem, je moet `m alleen wel eerst vinden. Ik ga dan ook niet zoeken. Ik wacht even de mailtjes van de webshops af en degene met het vriendelijkste/behulpzaamste antwoord mag voor mij een 805 op de bus doen :P

offtopic:
Wat zou een goeie prijs zijn voor een 530J? Doet 4GHz stabiel met lichte voltageverhoging
eurotje of 120 moet je er wel voor kunnen krijgen is taxatie topic voor in OH word 120 voor mijn 550 (D0) gezegt, in V&A of marktplaats moet meer ruim mogelijk zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Kwartje valt nu pas, ES is natuurlijk Engineering Sample. Ik dacht dat het gewoon een subtype was oid.

Zelf viel m'n oog nu weer op de Asus P5VD1-X. FSB in stappen van 1mhz in te stellen en PCI/AGP is te locken. DDR en AGP, dan hoef ik verder niks nieuws te kopen. Is me alleen niet duidelijk of die VIA chipsets 4 DDR stokjes op DDR400 aankunnen. Sowieso bar weinig reviews van VIA voor Intel borden trouwens. Over de southbrigde las ik echter in een review van een AMD bord niet zulke leuke dingen (matige USB performantie).

Wat zit er trouwens voor standaard koeler bij de cpu? Beetje stil, koelt beetje goed? Ik kan zogouw alleen een review vinden van de Prescott koeler, maar ik heb geen idee of die ook hierbij zit.

[ Voor 40% gewijzigd door Brent op 27-03-2006 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
even om aan Balusc`s waarschuwing gehoor te geven, moet we niet in een apart topic verder gaan? Opties hiervoor zijn:

- Thandor`s dualcore intel topic volspammen :P
- nieuw topic starten in PMG of TCA.
- hier gewoon verder gaan. })

Ik ben voor optie 1, omdat we met 2 waarschijnlijk met de "de grote XXX topics" regel te maken krijgen. Met optie wekken we vast de toorn van de grote Balusc en dat willen we ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:30
K heb vandaag ook een systeempje samengesteld voor mijn ouders met een Pentium D 805, over een dag of 4 is die binnen en dan meld ik de overklok resultaten wel even :).

Ik vind het wel mooi, een budget dual core systeem, ik was totaal 361,- kwijt (met 19,- rembours omdat mijn pa en ma nogal wantrouwig zijn) voor het systeem zonder monitor 8)

Als het goed loopt (en overklokt) dan ga ik er over nadenken om mijn 3000+ te verpatsen en een goedkoop dualcore systeem te bestellen.Die 805 overklokken tot 3.4 ~3.5 GHz, dan zal het ding wel sneller zijn dan mijn huidige 3000+ in spellen.

Ontopic, het addertje? Ik denk dat deze processor voor zo weinig wordt verkocht om aandeel van AMD af te snoepen en dat Intel praktisch niks verdient aan dit ding. Dus geen adder, maar gewoon een sterke aanbieding om klanten van AMD af te snoepen.

[ Voor 19% gewijzigd door WillemJanJansen op 27-03-2006 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Ik ben wel voor nummer 3, alle nuttige info over de cpu is inmiddels zo'n beetje hier verzameld en nu komt ook wat mobo-info langzaam binnengedruppeld. Ik heb toevallig net middels een TR gevraagd of we hier verder kunnen, lijkt me toch wel een eigen topic waard, dit cputje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
Ok, dan hoop ik dat een modje dit topic gauw omdoopt naar een passender naam :)

@ Breepee, ik heb geen enkele negatieve ervaring met Via chipsets. Ik zou zeggen, dat moederbord is niet zo duur, dus koop het gewoon. In tegenstelling tot AMD cpu`s of vroegere chipsets kunnen de chipsets van tegenwoordig prima overweg met 4x 512MB (of 2x512 & 2x256 in jou geval :P ).

De standaardkoeler van de 805 zal wel dezelfde zijn die intel bij al hun CPU`s levert, namelijk een koeler met koperen kern en alluminium finnen. Hij is behoorlijk stil en koelt behoorlijk goed. Als ie echter op topsnelheid draait is het een straaljager met enorme koelingsmogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
p43000 schreef op maandag 27 maart 2006 @ 21:45:
Ok, dan hoop ik dat een modje dit topic gauw omdoopt naar een passender naam :)

@ Breepee, ik heb geen enkele negatieve ervaring met Via chipsets. Ik zou zeggen, dat moederbord is niet zo duur, dus koop het gewoon. In tegenstelling tot AMD cpu`s of vroegere chipsets kunnen de chipsets van tegenwoordig prima overweg met 4x 512MB (of 2x512 & 2x256 in jou geval :P ).

De standaardkoeler van de 805 zal wel dezelfde zijn die intel bij al hun CPU`s levert, namelijk een koeler met koperen kern en alluminium finnen. Hij is behoorlijk stil en koelt behoorlijk goed. Als ie echter op topsnelheid draait is het een straaljager met enorme koelingsmogelijkheden.
Stilte heeft ook een van de hoogste prioriteiten hier, al bevalt die boxed koeler me niet gaat die recht naar het zolderfonds. Ik had voor mijn huidige mobo ook eentje met een Via chipset en daar was echt niks mis mee, heel stabiel en klokte goed over. Volgens de specs een max FSB van 333 MHz maar ik kon zonder moeite over de 400 MHz heen.

Ik heb nu overigens een bordje met i865GV chipset gekozen, weliswaar een AGP bord maar mn ouders gebruiken alleen de onboard VGA. Bordje kost maar 51,- :) en ondersteunt Pentium D volgens de site van ASRock.

offtopic:
Ik hoop dat er ook een scherpe conroe aanbieding komt :)

[ Voor 4% gewijzigd door WillemJanJansen op 27-03-2006 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
Ik zou je een Arctic Freezer 7 willen aanraden, lekker goedkoop en heel stil naar het schijnt. Hij koelt natuurlijk niet als een beest, maar je ouders zullen we niet DOC`ers zijn. :9

[ Voor 15% gewijzigd door -ErikE- op 27-03-2006 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
Nielson schreef op maandag 27 maart 2006 @ 20:10:
[...]

offtopic:
holy crap, goed dat jullie het zien, ik ging er automatisch al van uit, jezus wat gaar.

dan toch maar een ander mobo'tje, had het zowat besteld al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
p43000 schreef op maandag 27 maart 2006 @ 21:55:
Ik zou je een Arctic Freezer 7 willen aanraden, lekker goedkoop en heel stil naar het schijnt. Hij koelt natuurlijk niet als een beest, maar je ouders zullen we niet DOC`ers zijn. :9
Dit gaat ietsje offtopic maar ik reageer er toch even op, ik wou in eerste instantie ook voor een Arctic koeler gaan alleen deze waren er niet bij 4launch, ze hebben daar alleen CoolerMaster Asus Zalman en nog wat kleine merkjes. Om nu gelijk 30 euro voor een Zalman uit te geven.. We kijken het eerst even aan met de boxed koeler en daarna kunnen we altijd nog een Arctic koeler halen.

Ik was overigens wel van plan om het ding wat harder te laten draaien dan standaard, ook al is het de pc van mijn ouders. Die FSB beperkt de processor best wel en daarom wil ik die wat opschroeven. Zelfs een 800 MHz FSB beperkt de CPU nog. Ik denk dat ik het ding standaard op 166x4= 667 (Ja 664..) MHz FSB laat draaien. Dit kan de CPU makkelijk aan en je krijgt toch wel een flinke winst, van 2.66 GHz naar 3.32 GHz :)

Gelijk ook nog even kijken of het ding op 20 x 200 = 4000 MHz wil draaien @ stock voltage :), als dat lukt dan blijft dat ook zo denk ik

[ Voor 7% gewijzigd door WillemJanJansen op 27-03-2006 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
p43000 schreef op maandag 27 maart 2006 @ 21:45:
;) Dat 'ie dat aankan betwijfel ik niet, alleen soms willen chipsets in geval van volledige bezetting nog wel eens de maximale geheugensnelheid teruggooien naar DDR333. Da moe'k natuurlijk nie hebbe.
OK, de standaard Prescott koeler dus, had ik net een review van gevonden:
http://www.silentpcreview.com/article170-page1.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Dat is hem dus niet :) De bijgeleverde koeler is rond, niet vierkant, en heel wat groter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Ow, de beschrijving leek wel (enigszins) overeen te komen, sorry daarvoor. Iemand betere links/foto's/reviews?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels88
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik was even aan het googlen:

http://forum.donanimhaber.com/m_6086848/tm.htm
(Slecht te lezen, wel veel plaatjes ;) )

En hier een erg hoge overclock, maar geen idee welke cooling etc:
http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=76895

[ Voor 38% gewijzigd door niels88 op 27-03-2006 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
die onderste is met Droog IJs. Komt uit het forum dat ik een pagina ofzo terug heb gepost :P.

@ Breepee, dat bedoelde ik dus met AMD CPU`s en oudere chipsets, die klokken inderdaad terug naar 333MHz. Vanaf de Venice niet meer geloof ik, en zowieso vanaf de 865pe/875p tijd doen alle gewone chipsets ook gewoon 4x DDR400

Verder heb je daar inderdaad een prescott koeler, maar dan voor socket478 ;) Dit is een LGA775 koeler

@WillemJanJansen, ik vind het niet echt offtopic, het gaat toch over een stille koeler voor op de 805. Als ik je een socket939 koeler had aangeraden, dat was OT geweest. Alles wat met de 805 te maken heeft kan hier besproken worden lijkt me, dus ook koelers, hoewel het dan wel wat meer TCA wordt :)

offtopic:
iemand nog een 530J hebben?

/me P43000 slapen gaat :Z

[ Voor 12% gewijzigd door -ErikE- op 27-03-2006 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
p43000 schreef op maandag 27 maart 2006 @ 22:18:
@WillemJanJansen, ik vind het niet echt offtopic, het gaat toch over een stille koeler voor op de 805. Als ik je een socket939 koeler had aangeraden, dat was OT geweest. Alles wat met de 805 te maken heeft kan hier besproken worden lijkt me, dus ook koelers, hoewel het dan wel wat meer TCA wordt :)
offtopic:
Dat is wel degelijk offtopic, lees de topicstart maar eens, het gaat er om of er niet toevallig iets mis is met de processor en daarom dus zo goedkoop is. Het is nu wel bekend dat er niet echt een adder is maar het @ stock ook geen denderende processor is.

Ik ben wel in voor een topic over deze CPU :), of hier gewoon verder gaan tot de 500 posts bereikt zijn en dan een nieuw deel maken met een mooie start.

Ik keek ook het in topic van Thandor (Intel Dualcore topic) alleen daar staat nog geen info over de 805 in de TS. Aangezien het ding redelijk populair begint te worden is het misschien handig om een apart topic te nemen. (Net als het 6800LE topic naast het 6800 Topic een tijd geleden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:16
WillemJanJansen schreef op maandag 27 maart 2006 @ 22:33:
Ik keek ook het in topic van Thandor (Intel Dualcore topic) alleen daar staat nog geen info over de 805 in de TS. Aangezien het ding redelijk populair begint te worden is het misschien handig om een apart topic te nemen. (Net als het 6800LE topic naast het 6800 Topic een tijd geleden).
Toen ik het topic schreef was deze CPU nog niet beschikbaar. Momenteel is de TS ietwat aan het verouderen gezien ik met andere bezigheden bezig ben ;)
Wanneer ik weer meer tijd heb wordt de TS geupdated. Uiteraard komt de 805 er dan in te staan. :)

Overigens is zowel dit topic als mijn topic (eigenlijk heel PMG) niet bedoeld om het overclocken te bespreken. Zoals BalusC reeds vermeldde kan dit beter in TCA ;)
Mijn topic is meer gericht op de discussie over de processoren in het algemeen, denk daarbij aan de architecturen, de features v.d. processoren en andere zaken ;)

Mocht de 805 een succesvolle overclocker worden (als bv. iemand een tweak/modificatie vindt om de MP te verlagen) dan wordt dit zeer zeker wel in mijn topic in PMG vermeldt. Echter niet met tips over het overclocken zelf ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Thandor op 27-03-2006 22:43 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
p43000 schreef op maandag 27 maart 2006 @ 22:18:
@ Breepee, dat bedoelde ik dus met AMD CPU`s en oudere chipsets, die klokken inderdaad terug naar 333MHz. Vanaf de Venice niet meer geloof ik, en zowieso vanaf de 865pe/875p tijd doen alle gewone chipsets ook gewoon 4x DDR400
De vraag is dus een beetje of VIA daar ook in is meegegaan.
Thandor schreef op maandag 27 maart 2006 @ 22:40:Zoals BalusC reeds vermeldde kan dit beter in TCA ;)
We kunnen ook om een moveje naar TCA vragen natuurlijk, scheelt weer topics aanmaken :P
Thandor schreef op maandag 27 maart 2006 @ 22:40:
Mocht de 805 een succesvolle overclocker worden (als bv. iemand een tweak/modificatie vindt om de MP te verlagen) dan wordt dit zeer zeker wel in mijn topic in PMG vermeldt. Echter niet met tips over het overclocken zelf ;)
Gezien de overklok naar 4.8GHz lijkt me die vraag beantwoord ;)

@Willem hieronder: Anders vraag je een move aan + gereviseerde topicstart.

[ Voor 28% gewijzigd door Brent op 27-03-2006 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
Thandor schreef op maandag 27 maart 2006 @ 22:40:
[...]
Toen ik het topic schreef was deze CPU nog niet beschikbaar. Momenteel is de TS ietwat aan het verouderen gezien ik met andere bezigheden bezig ben ;)
Wanneer ik weer meer tijd heb wordt de TS geupdated. Uiteraard komt de 805 er dan in te staan. :)

Overigens is zowel dit topic als mijn topic (eigenlijk heel PMG) niet bedoeld om het overclocken te bespreken. Zoals BalusC reeds vermeldde kan dit beter in TCA ;)
Mijn topic is meer gericht op de discussie over de processoren in het algemeen, denk daarbij aan de architecturen, de features v.d. processoren en andere zaken ;)

Ja dat dacht ik al, de 805 kwam idd later. Ik had er niet bij stil gestaan dat je topic over andere dingen ging, had wel een hoop er van gelezen maar ik dacht niet echt na toen ik keek 8)7.

Zoals vaak het geval bij de langzaamste processor is dit ook een vrij goede overklok processor, Ze gaan allemaal wel harder dan 150% (soms dan wel met een flinke voltage bump) maar de 3.9~4 GHz redden ze vaak wel. Dit is toch een flinke overklok, om nog maar niet van die 4.8 GHz te spreken, wat met sterke koeling behaald is, maar toch een zeer goed resultaat :).

Mocht er een ander topic komen dan ben ik wel een vrijwilliger om een mooie topicstart te maken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Breepee schreef op maandag 27 maart 2006 @ 22:46:
We kunnen ook om een moveje naar TCA vragen natuurlijk, scheelt weer topics aanmaken :P
Ik ben niet gecharmeerd van topicmoves van topics die intentioneel niet in het andere subforum horen. Maargoed, voor deze ene keer dan ;)

Processors, Mobo's & Geheugen » Tweaking & Cooling Algemeen + kleine titelfix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:17
Ik denk toch dat ik de 805 links ga laten liggen. Ik heb wat research gedaan. Een single core Pentium 4 heeft ongeveer 12% prestatie winst als deze van een 533MHz naar een 800MHz bus gaat. Deze dual core heeft dus een 533MHz bus, dus slechts 266MHz per core.

Ik denk dat je ECHT een dual core nodig moet hebben om deze te kopen, ik denk namelijk dat ik veel gevallen een Athlon 64 3000+ voor ongeveer hetzelfde of zelf minder geld interessanter is.

Het is verder wel een aardige processor, maar in mijn geval heb ik niet echt dual core nodig. Ik denk gewoon blijer te zijn met een goede single core CPU. Maar dat moet iedereen natuurlijk per situatie voor zich bepalen. Het blijft natuurlijk een mooi instapmodel dual core. Mensen die alleen niet veel dingen tegelijk doen (waarvoor je dus dual core nodig hebt) kunnen denk ik best wel eens teleurgesteld zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door Luuk1983 op 28-03-2006 10:55 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:43

Phydomir

Dennis

Luuk1983 schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 10:54:
Ik denk toch dat ik de 805 links ga laten liggen. Ik heb wat research gedaan. Een single core Pentium 4 heeft ongeveer 12% prestatie winst als deze van een 533MHz naar een 800MHz bus gaat. Deze dual core heeft dus een 533MHz bus, dus slechts 266MHz per core.
Volgens mij is dit niet juist. Dit zou ook betekenen dat een 800mhz dual core slechts 400mhz per core zou hebben. En dus volgens jou redenatie minimaal 12% minder zou presteren per core t.o.v. een single core 800mhz p4.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Daarnaast heeft niet elke core altijd evenveel bandbreedte nodig, if any. Het is afhankelijk van de spullen die je draait. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
Ik denk dat je ECHT een dual core nodig moet hebben om deze te kopen, ik denk namelijk dat ik veel gevallen een Athlon 64 3000+ voor ongeveer hetzelfde of zelf minder geld interessanter is.
Een Athlon64 is misschien een betere koop, deze past echter niet op het 775 moederbord dat ik nu heb liggen ;)

@ Breepee, sla nu snel je slag, in de V&A staat een P5VD1-X

[ Voor 13% gewijzigd door -ErikE- op 28-03-2006 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent

Die lage FSB maakt hem nu net juist uitermate geschikt voor overklok activiteiten. Dan loop je minder snel tegen limieten van het mobo op.

Daarbij, bijvoorbeeld dual Xeon's zatten tot voor kort ook samen op een 533MHz FSB, exact dezelfde situatie als de chip dus, en kwa rauwe verwerkingssnelheid zijn ze er geen grijntje langzamer om.

Met een D805 ben je gewoon verplicht om over te klokken ;)

@p43000: Thx, ik ga daarachteraan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
Breepee schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 13:51:
[...]

Die lage FSB maakt hem nu net juist uitermate geschikt voor overklok activiteiten. Dan loop je minder snel tegen limieten van het mobo op.
Echter loop je niet snel tegen de limieten van het mobo op omdat de FSB best hoog kan. Die MP is in mijn ogen te hoog voor een leuke overclock wonder. Als die MP op 18x of 14x kan is het al heel wat rooskleuriger dan op 20x.

Nu moet je al op 4GHz draaien wil je een FSB van 200Mz bereiken. Ik heb liever dat ik op 3,6GHz kan draaien met een FSB van 200MHz en eventueel de 4GHz haal met een nog hogere FSB (wat makkelijk kan) van een goede 220MHz :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
Breepee schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 13:51:
[...]

Daarbij, bijvoorbeeld dual Xeon's zatten tot voor kort ook samen op een 533MHz FSB, exact dezelfde situatie als de chip dus, en kwa rauwe verwerkingssnelheid zijn ze er geen grijntje langzamer om.

Met een D805 ben je gewoon verplicht om over te klokken ;)

@p43000: Thx, ik ga daarachteraan!
mss is de asrock dual 775 880 pro een betere keuze?
daar heb je alles hetzelfde plus nog eens support voor ddr2, mocht je willen uitbreiden later.
ze zijn nieuw bijna even duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Thandor schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 13:55:
[...]
Echter loop je niet snel tegen de limieten van het mobo op omdat de FSB best hoog kan. Die MP is in mijn ogen te hoog voor een leuke overclock wonder. Als die MP op 18x of 14x kan is het al heel wat rooskleuriger dan op 20x.
Die multiplier is idd dan ook 1 van de addertjes.
Nu moet je al op 4GHz draaien wil je een FSB van 200Mz bereiken. Ik heb liever dat ik op 3,6GHz kan draaien met een FSB van 200MHz en eventueel de 4GHz haal met een nog hogere FSB (wat makkelijk kan) van een goede 220MHz :)
Is dat nou een overklokker ;) 4GHz minimaal natuurlijk ;) En zie die ene figuur van 4.8GHz, die heeft hem mooi op 240MHz lopen (fsb).
IRCfreAk schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 15:31:
[...]

mss is de asrock dual 775 880 pro een betere keuze?
daar heb je alles hetzelfde plus nog eens support voor ddr2, mocht je willen uitbreiden later.
ze zijn nieuw bijna even duur.
Zat ik idd ook aan te denken, alleen heb ik nu nog 1,5GB DDR1, verdeeld over 4 reepjes en daar ben ik eigenlijk heel tevreden mee. Tegen de tijd dat ik weer ga upgraden, kan ik beter maar meteen ook een nieuwe mobo nemen met PCI-e 16x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
Breepee schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 17:39:
[...]
Die multiplier is idd dan ook 1 van de addertjes.

[...]

Is dat nou een overklokker ;) 4GHz minimaal natuurlijk ;) En zie die ene figuur van 4.8GHz, die heeft hem mooi op 240MHz lopen (fsb).
Dat is met droogijs. Naast dat is het niet gegarandeerd dat elke CPU zo hard wil. Als elke CPU de 4,2GHz (FSB op 210MHz, QDR840) haalt met gemak dan is het op zich geen slechte overclocker maar alsnog heb je dan een vrij hoge klokfrequentie met een lage FSB.

Een AMD Athlon XP 'Thoroughbred' op 2,53GHz met een 133MHz FSB (DDR266) is met games soms trager dan een AMD Sempron 2400+ 'Thoroughbred' die slechts op 1,66GHz draait maar wel een 166MHz FSB (DDR266) heeft. Dit omdat de FSB simpelweg een enorme bottleneck vormt en dan werkt een hogeklokfrequentie lang niet zo effectief. Zie deze post voor een kleine prestatie analyse met een AMD Athlon XP. In hoeverre dit opgaat bij deze Intel Pentium D weet ik niet gezien ik dit niet kan testen ;)

Het is gewoon enorm jammer van die hoge multiplier. Opvoeren is dan leuk maar die multiplier blijft hoog en de FSB blijft relatief laag t.o.v. de uiteindelijke klokfrequentie van de processor.

Momenteel heb ik nog niet gekeken naar de prestaties van deze processor, zowel stock als opgevoerd. Ik heb hier en daar wat 3DMark screenshots gezien maar dat zegt helemaal niets over de prestaties van de processor.

Als de processor op 4GHz met een FSB van slechts 200MHz (QDR800) goed blijkt te presteren overweeg ik om het apparaat te kopen.
Else, not en verdwijnt mijn verandering van het upgrade schema (de D805 met een DDR/DDR2 mobo met zowel PCIe als AGP) in /dev/null ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Thandor schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 13:55:

Vroeger was Celeron 300 (4,5*66MHz - Costa Rica versie klokte beter over) goed overklokbaar met luchtkoeling naar 450MHz (4,5*100) en zelfs naar 500+MHz, dat was de "overklokkoning" (excellent). Sommigen moeten maar met een Celeron 350 (5*66MHz) doen, deze op 100MHz FSB laten draaien zorgde ervoor dat de CPU ineens op 500MHz loopt en dat lukte niet altijd => "overklokprins" (net niet het goeie overklokbaarspul).

De 805 ES is de "overklokkoning", terwijl de gewoontjes net niet "excellent" is.

[ Voor 6% gewijzigd door rapture op 28-03-2006 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiled
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Zit nu ook sterk te twijfelen ;)
Erg mooie prijs van intel, maar dan moet het wel lukken om dat ding flink over te klokken, anders is ie volgens mij slomer dan mijn 3000+ @ 2700 mhz @ 1.4 volt in games en normaal gebruik :)

Ook vraag ik mij sterk af hoe goed die moederbordjes van 50 euro zijn? Met ddr & ddr 2 & agp & pci-e.

Dan denk ik toch, dat ik maar bij mijn oude trouwe amdtje blijf :'(

En hopelijk komt amd nog met zo'n super aanbieding voor dual core 8)

Athlon 700 | Gigabyte 7IXE | 2x128mb pc133 | Voodoo Banshee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

ik zie hier die 805 voor 176 excl in de lijsten en een 920 voor 215. dat scheelt 266MHz op de bus en 2Mb aan cache. ik vind die 805 helemaal niet zo interessant als ik het zo bekijk. misschien leuk voor het proberen van oc's maar om hem te gebruiken. nee.

Aunt bunny is coming to get me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiled
  • Niet online
^
In pricewatch staat ie toch echt voor 130 euro op de kaart ;)
pricewatch: Intel Pentium D 805 Dual Core (S775, 2.66GHz, 533MHz, 2x1MB, Boxed)

Dat is een flink verschil met de D920 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

Xiled schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 18:11:
^

* iH8 ziet 't en schrikt.

da's een mooie prijs. maar vraag me af waar dat ingekocht wordt.

Aunt bunny is coming to get me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiled
  • Niet online
^
Zijn internet shops, zijn meestal een stuk goedkoper dan een normale winkel. Omdat een winkel bijvoorbeeld kosten heeft voor het personeel, pand etc.

Of bedoel je iets anders :?

[ Voor 13% gewijzigd door Xiled op 28-03-2006 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Xiled schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 18:11:

Maar ook flink gecastreerd zoals Celerons, alleen zijn dualcores te "prestigeus" om Celeron etiketten op te plakken. Bovendien is Celeron D singlecore, dan zou je een naam zoals Celeron DD of Celeron D².

Celerons waren altijd al geliefd door tweakers en overklokkers, naast de Celeron 300A was er ook Celeron 533A (die gemakkelijk op 800MHz draait door de FSB van 66 naar 100MHz te verhogen) en Celeron Tualatin om op BX-bordjes te modden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft er al iemand ervaring met deze processor? ik kan anders deze week mijn a64 3200+ opgestuurd krijgen.. maar als deze goed overklokt heb ik aan een dual core toch veel meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
rapture schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 18:17:
[...]
Maar ook flink gecastreerd zoals Celerons
Het enige 'gecastreerde' is een lagere fsb, verder niks. Ik kan dat nou niet een gemis van wereldformaat noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiled
  • Niet online
[...]
Maar ook flink gecastreerd zoals Celerons, alleen zijn dualcores te "prestigeus" om Celeron etiketten op te plakken. Bovendien is Celeron D singlecore, dan zou je een naam zoals Celeron DD of Celeron D².

Celerons waren altijd al geliefd door tweakers en overklokkers, naast de Celeron 300A was er ook Celeron 533A (die gemakkelijk op 800MHz draait door de FSB van 66 naar 100MHz te verhogen) en Celeron Tualatin om op BX-bordjes te modden.
Daar ben ik het niet mee eens!
Volgens mij maakt het helemaal niet zoveel uit of je nu 1 mb l2 cache of 2 mb l2 cache per core hebt! Het is volgens mij meer marketing stunt van intel zo van : WOW ik heb lekker 4 mb l2 cache 8)
Het enigste vervelende is dat, dat hij maar een fsb van 533 mhz heeft en multiplier lock.

Vroeger waren die celerons veel erger, toen hadden ze maar 128 kb l2 cache. Ik wist nog wel mijn celeron 800 mhz. Niet vooruit te branden dat kreng ;) Hetzelfde met die Celeron 1.7 ghz van een vriend van mij :( Sindsdien koop ik nooit meer cpu's met minder dan 256 kb l2 cache :) Gelukkig weet intel dit ook en produceren ze weer celerons met 256 kb l2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, ik heb een Abit AS8 bord met Intel 865PE chipset. De D805 gaat hier niet op werken, wel? Ik heb nu een Pentium 4 640. op 3,2 GHZ. Zou het waardevol zijn om te upgraden zodat ik deze cpu kan aanschaffen? Ik ben voorbereid om goed te kunnen overclocken. Watercooling heb ik al. Ik ga hem voornamelijk gebruiken voor games dan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 14:20

Croga

The Unreasonable Man

alleen zijn dualcores te "prestigeus" om Celeron etiketten op te plakken. Bovendien is Celeron D singlecore, dan zou je een naam zoals Celeron DD of Celeron D².
urrr... De D in de type aanduiding voor zowel de Pentium als de Celeron staat voor "Desktop", niet voor Dual Core.... Dus de Celeron D, single core of dual core, blijft gewoon de Celeron D. (de D aanduiding is pas in het leven geroepen toen de Dual core al op het programma stond en is per toeval op hetzelfde moment geintroduceerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 19:06:
Hmm, ik heb een Abit AS8 bord met Intel 865PE chipset. De D805 gaat hier niet op werken, wel? Ik heb nu een Pentium 4 640. op 3,2 GHZ. Zou het waardevol zijn om te upgraden zodat ik deze cpu kan aanschaffen? Ik ben voorbereid om goed te kunnen overclocken. Watercooling heb ik al. Ik ga hem voornamelijk gebruiken voor games dan..
Je bord staat niet bij de cpu support list van de D 8xx, dus dat gaat waarschijnllijk niet werken. De D ondersteuning van sommige 865PE bordjes is volgens mij ook nooit echt de bedoeling geweest, aangezien van de nieuwere chipsets alleen de duurdere 945 en hoger ondersteuning hebben voor deze cpu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Breepee schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 19:02:
Het enige 'gecastreerde' is een lagere fsb, verder niks. Ik overklokker kan dat nou niet een gemis van wereldformaat noemen.
Voor de niet-overklokkende medemens is deze processor af te raden, maar voor overklokkers is het interessant.
Xiled schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 19:05:
Vroeger waren die celerons veel erger, toen hadden ze maar 128 kb l2 cache. Ik wist nog wel mijn celeron 800 mhz. Niet vooruit te branden dat kreng ;) Hetzelfde met die Celeron 1.7 ghz van een vriend van mij :( Sindsdien koop ik nooit meer cpu's met minder dan 256 kb l2 cache :) Gelukkig weet intel dit ook en produceren ze weer celerons met 256 kb l2.
128KB L2 cache van Celeron 300A was niet zo storend, deze cache draaide op volledige klokfrequentie van de processor, terwijl de grote 512KB cache van Pentium II op halve klokfrequentie draaiden. Prestatieverschillen tussen Celeron 300A op 450MHz en Pentium II 450 was klein.

Daarna kwam de Coppermine generatie Celerons, 128KB cache op volledige klokfrequentie en 66MHz FSB. Pentium III had 256KB cache op volledige klokfrequentie en 100 of 133MHz FSB. Volgens tomshardware was het verschil tussen 128KB en 256KB cache ongeveer 11% (Celeron @850 en Pentium III 850 , allebei op 100MHz FSB). http://www.tomshardware.c...clocking_guide/page8.html

Dan hebben we de Netburst Celerons, Netburst verbruikt graag enorme hoeveelheden aan geheugenbandbreedte. Cache is nodig om het "traag gereagerende" (hoge latencies) geheugen op te vangen en hoe meer is hier duidelijk beter. Celeron D was op 400MHz ondergeklokte FSB al 3 tot 25% sneller tov de voorganger op 400MHz FSB, cache-verhoging van 128KB naar 256KB had invloed. Invloed van FSB-verhoging en cache-vergroting te samen was groot, vrij duidelijk dat 533MHz FSB (133 quad pumped) broodnodig is voor singlecore Netburst-achtigen. nieuws: Intel Celeron-D aan de tand gevoeld

Op Netburst Celerons na was de Celeron vooral op FSB (en multiplier) beperkt, cache speelt bij non-Netburst Celerons niet zo'n grote rol en de 805 heeft met 2x 1MB cache genoeg aanboord.

[ Voor 15% gewijzigd door rapture op 28-03-2006 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:30
hier kun je een als je het mij vraagt, vrij interessante review van de 805 vinden. Ik ga even kijken of ik het financieel gered krijg, als dat het geval is dan gooi ik mijn Athlon XP 2400+ uit mijn pc en dan bestel ik een Pentium D 805 met een Asus P5P800-SE :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
@ rapture, waarom post je al die lappen tekst over de goeie ouwe celeron`s 300A? Dit waren heerlijke processoren dat geef ik toe (superperformance voor <200 guldens >:) ) Maar het heeft echt 0,0 te maken met de PD 805.

Je had je punt al duidelijk gemaakt een pagina terug ofzo, toen je vertelde waarom deze proc rampzalig presteert (lage FSB en het hele netburstverhaal). Waarom nu er (via een omweg) op terugkomen met een offtopic verhaal?

ontopic :): KPN heeft vond het nodig juist nu een groot deel van de inhoud van m`n bankrekening op te slobberen. Deze maand zit er dus geen 805 voor mij in (tenzij iemand binnenkort m`n p4 overkoopt ;) ). (arme student). Next month heb ik wel genoeg gespaard en weerhoudt zelfs een (veeltedure) KPN monteur me er niet van een PD aan te schaffen :P

@ Nelis91, had je ook al niet eerder die vraag gesteld en beantwoord gekregen? Zo nee dan bij deze: Je hebt voor je A64 waarschijnlijk al een mobo. @ stock is de 3200+ sneller dan de 805, echter als je een 805 op 3,65GHz draait (wat ze zowat allemaal doen) is hij veel sneller en vergelijkbaar met een X2 3800+ Mocht je echter een proc om te gamen hebt aangeschaft is die 3200+ (overclocked zeker) veel sneller. Ik denk dat een upgrade alleen het geld waard is als een nieuw systeem koopt, of al een 775mobo hebt.

edit: hmmff, het was je inderdaad al een keer verteld :(

[ Voor 9% gewijzigd door -ErikE- op 28-03-2006 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

p43000 schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 19:47:
@ rapture, waarom post je al die lappen tekst over de goeie ouwe celeron`s 300A? Dit waren heerlijke processoren dat geef ik toe (superperformance voor <200 guldens >:) ) Maar het heeft echt 0,0 te maken met de PD 805.

Je had je punt al duidelijk gemaakt een pagina terug ofzo, toen je vertelde waarom deze proc rampzalig presteert (lage FSB en het hele netburstverhaal). Waarom nu er (via een omweg) op terugkomen met een offtopic verhaal?
Xiled beweerde dat Celerons niet alleen op FSB gecastreerd werden, maar dat de 128KB cache een grote rol speelde. Een reactie daarop.

Celeron 300A was de overklokkoning, de topictitel vraagt af of de 805 ook zo'n overklokkoning is en het is dus net niet goed genoeg om overklokkoning te worden. Volgens de review hierboven blijft het wel een interessante processor om te overklokken.

Ik denk dat we de eindconclusie hebben gevonden: goed overklokbare processor voor lage prijs en deze topic laten we nog draaien om gebruikerservaringen van 805 te posten.

[ Voor 12% gewijzigd door rapture op 28-03-2006 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiled
  • Niet online
^
Ik bedoelde daar eigelijk mee te zeggen; Dat het eigelijk allemaal best mee valt met de D805 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

p43000 schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 19:47:
[...]

ontopic :): KPN heeft vond het nodig juist nu een groot deel van de inhoud van m`n bankrekening op te slobberen. Deze maand zit er dus geen 805 voor mij in (tenzij iemand binnenkort m`n p4 overkoopt ;) ). (arme student). Next month heb ik wel genoeg gespaard en weerhoudt zelfs een (veeltedure) KPN monteur me er niet van een PD aan te schaffen :P

@ Nelis91, had je ook al niet eerder die vraag gesteld en beantwoord gekregen? Zo nee dan bij deze: Je hebt voor je A64 waarschijnlijk al een mobo. @ stock is de 3200+ sneller dan de 805, echter als je een 805 op 3,65GHz draait (wat ze zowat allemaal doen) is hij veel sneller en vergelijkbaar met een X2 3800+ Mocht je echter een proc om te gamen hebt aangeschaft is die 3200+ (overclocked zeker) veel sneller. Ik denk dat een upgrade alleen het geld waard is als een nieuw systeem koopt, of al een 775mobo hebt.

edit: hmmff, het was je inderdaad al een keer verteld :(
Sorry dacht dat het een dejafu gevoel was.. had etmoeten zoeken.. maarja.. ik heb de 3200+ besteld bij een compleet systeem... maar voor games ( het enige cpu belastende dat ik op dit moment doe) is de a64 dus beter.. oke dan houdt ik mijn bestelling zo dankje wel voor het bevestigen en sorry voor de dubbele vraag.. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:30
Ik moet rapture wel gelijk geven, de FSB zal een bottleneck vormen, maar je kunt niet alles hebben. Als je met een beetje geluk zo'n processor richting de 4 Ghz kunt duwen en dan 800 Mhz FSB hebt met die dualcore en 2x1MB cache dan heb je toch een relatief goed presterende processor voor weinig geld.

Als hij bij die snelheid op een FSB van rond de 1066 zou draaien zou mooier zijn maar het is niet zo, als je dat wilt moet je een duurder exemplaar aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tja ik ben koppig.. excuses... zal niet meer voorkomen

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2006 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
nelis91; dit is de derde keer dat je dit vraagt, hoe vaak wil je het nog horen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

p43000 schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 20:18:
nelis91; dit is de derde keer dat je dit vraagt, hoe vaak wil je het nog horen?
Sorry ben zwaar koppig.. zal me post weghalen.. zeer dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Als het klopt wat ik denk dat nelis vroeg, dan kan ik zeggen dat iig neographical die 805 hier heeft. Hij is er erg tevreden over, maar hij gamed niet. Als ik het goed begrijp ga jij wel gamen, dus ja, een Athlon heeft dan de voorkeur. Nu moet ik bekennen dat het me vaak om het even is in deze tijden van snelle processors: 50 of 55 fps maakt me persoonlijk niet veel uit. Hoofdzaak is toch je grafische kaart. 't Is verder gewoon een afweging, die kan niemand voor je maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Modbreak:Dit is niet de huiskamer.

[ Voor 78% gewijzigd door BalusC op 28-03-2006 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Laatst online: 21:49

nFo

*knip*

Maar ff ontopic, voor de Asus P5P800 zijn er nog twee mod biosen, waar mee je dual core kan draaien, maar ik weet niet of het werkt.
Leuk cputje weer, is zeg maar twee keer een: Intel Pentium 4 - 506. ( Zie mijn test. )

[ Voor 42% gewijzigd door BalusC op 28-03-2006 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-09 13:41
Ik krijg em iig morgen binnen...
Zal wel even wat posten als de boel draait.
Ik heb nu een sempron64 3000+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ja, we zijn inderdaad wel benieuwd naar leesbare benchmarks (geen vage onleesbare Koreaanse rommel :P) op zowel stock speed als overclocked.

Kleine greep uit de dingen die ik graag zo willen zien:
-Memory bandwidth (Bijvoorbeeld met Sisoft Sandra). Als het even kan ook een keer met 2 cores tegelijk
-Fi-Bench 4 score, met zowel 2 als 4 threads op high priority
-Een PiFast score zou ook wel leuk zijn.
-En een PCMark 2k5 (free) score.

Dan hebben we tenminste een beeld van hoe deze processor presteert en in hoeverre de vrij lage FSB een bottleneck is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Breepee schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 21:07:
Als het klopt wat ik denk dat nelis vroeg, dan kan ik zeggen dat iig neographical die 805 hier heeft. Hij is er erg tevreden over, maar hij gamed niet. Als ik het goed begrijp ga jij wel gamen, dus ja, een Athlon heeft dan de voorkeur. Nu moet ik bekennen dat het me vaak om het even is in deze tijden van snelle processors: 50 of 55 fps maakt me persoonlijk niet veel uit. Hoofdzaak is toch je grafische kaart. 't Is verder gewoon een afweging, die kan niemand voor je maken ;)
Daarom.. en klopt het dat toekomstige games dualcore ook gaan ondersteunen of is dat slechts een fabeltje? Want dan lijkt het me zeer interesant om zon processor te nemen... al helemaal waneer ik binnenkort een tweede 7600gt wil gaan kopen ( moet eerst werken/sparen dus dat word niet eerder als van de zomer ) Dan kan ik vlink patsen met mijn dualcoretje 8) Maarja.. vraag me af of ik er geen spijt van krijg.. eigelijk zouden er eens wat meer reviews moeten komen van deze processor!

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2006 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:17
Verwijderd schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 13:46:
[...]

Daarom.. en klopt het dat toekomstige games dualcore ook gaan ondersteunen of is dat slechts een fabeltje? Want dan lijkt het me zeer interesant om zon processor te nemen... al helemaal waneer ik binnenkort een tweede 7600gt wil gaan kopen ( moet eerst werken/sparen dus dat word niet eerder als van de zomer ) Dan kan ik vlink patsen met mijn dualcoretje 8) Maarja.. vraag me af of ik er geen spijt van krijg.. eigelijk zouden er eens wat meer reviews moeten komen van deze processor!
Ik denk dat voor gamen de processor nu al een bottleneck gaat vormen. Zeker met de nieuwste videokaarten is een flinke processor nodig om het spel niet CPU limited te laten worden. Zoek reviews van de Pentium 530J, aangezien spellen nog maar 1 core gebruiken.
Tegen de tijd dat spellen ECHT dual core worden denk ikd at deze CPU gewoonweg te langzaam is en vooral de FSB een zeer dikke bottlenek gaat worden.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Luuk1983 schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 14:00:
[...]

Ik denk dat voor gamen de processor nu al een bottleneck gaat vormen. Zeker met de nieuwste videokaarten is een flinke processor nodig om het spel niet CPU limited te laten worden. Zoek reviews van de Pentium 530J, aangezien spellen nog maar 1 core gebruiken.
Tegen de tijd dat spellen ECHT dual core worden denk ikd at deze CPU gewoonweg te langzaam is en vooral de FSB een zeer dikke bottlenek gaat worden.
Ach... daar heb je gelijk in.. krijg zaterdag me a64 systeempje.. en daar ben ik al zo blij mee als een kind.. volgens mij is dualcore alleen leuk voor de enthousiastelingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Verwijderd schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 14:15:
[...]

Ach... daar heb je gelijk in.. krijg zaterdag me a64 systeempje.. en daar ben ik al zo blij mee als een kind.. volgens mij is dualcore alleen leuk voor de enthousiastelingen!
D'r zijn ook mensen die andere dingen met hun computer doen dan alleen spelletjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Indeed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveltoorn
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-08 08:49
Toch blijft het een "leuke" goed betaalbare cpu 8)

Helaas krijg ik hem niet boven de 3,7ghz, maar dit komt door het DDR2-533 geheugen.
Met deze kan ik alleen booten @ 3:5 ( fsb:mem )

Zal dus nog een keer DDR2-667 geheugen aanschaffen om 4ghz te halen....

Kijk eens hier O : http://home.wanadoo.nl/slc/d805.htm

Board is een Asus P5LD2

Ik blijf spannende dingen vinden: de GoT user uit dat topic heeft ook een CPU-Z screenshot waaruit blijkt dat hij EM64T heeft : http://valid.x86-secret.com/show_oc?id=76075

Thx

[ Voor 23% gewijzigd door Reveltoorn op 29-03-2006 19:36 ]

Enphase Evory-S / 9x IQ7+ / 9x REC TWIN PEAK 4 BLACK 360Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
Je kunt de divider niet verder aanpassen om zo de topklokfrequentie op te zoeken ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveltoorn
  • Laatst online: 27-08 08:49
Nee, helaas...

Als ik hem instel @ DDR400 ( zou 200mhz moeten zijn ) boot die echt als 400mhz ( pc6400 ) :'(

Zal wel aan het board liggen, bios update hielp niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Reveltoorn op 29-03-2006 19:50 ]

Enphase Evory-S / 9x IQ7+ / 9x REC TWIN PEAK 4 BLACK 360Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
Morgen komt de TPG (Of moet ik het nu TNT noemen) langs om mijn spullen te brengen, tenminste als ik thuis ben rond die tijd :), jullie horen de resultaten met boxed koeler. Mijn ouders willen een goed reagerend stabiel systeem voor office en internet toepassingen, wat wil je dan nog meer dan een goedkope Intel Dualcore bak 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Hou ons op de hoogte ;) Ben erg benieuwd.

Er is nog slechts 1 ding dat me weerhoud van aanschaf en dat is de enigszins onbekende status van die VIA chipsets: hier blijken ze top en daar weer niet. Bovendien kan ik over het bord zelf (de Asus P5VD1-X) helemaal nisk specifieks vinden. Als iemand me nog daarbij kan helpen, graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo

nFo

Breepee schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 21:12:
Hou ons op de hoogte ;) Ben erg benieuwd.

Er is nog slechts 1 ding dat me weerhoud van aanschaf en dat is de enigszins onbekende status van die VIA chipsets: hier blijken ze top en daar weer niet. Bovendien kan ik over het bord zelf (de Asus P5VD1-X) helemaal nisk specifieks vinden. Als iemand me nog daarbij kan helpen, graag.
http://forumz.tomshardwar...OC-ing-ftopict178164.html
ASUS P5VD1-X Sucks for OC'ing :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Ik begrijp nu niet wat 'ie bedoeld met die percentages, slaat dat nu op de mogelijkheid het voltage te verhogen of niet.

Daarbuiten was ik sowieso niet van plan veel met het voltage te spelen, m'n Xeon's konden ook zonder een GHz harden rennen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaptKeefmenneke
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:58
Heb de mijne vanmiddag gehaald samen met een P5P800SE. loopt nu op 3,6 ghz bij ongeveer 43 graden wil ik verder dan moet ik het voltage gaan verhogen naar 1,45v loopt nu op 1,4v.

Vind het wel best voor nu.

Ga nu van een 1800 Xp naar een 3,6 dual core voor nog geen € 300,-!

Zal kijken of ik morgen wat benchmarkes kan draaien.

PSN: c_caveman1982

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaViDoViTsCh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-04 20:11

DaViDoViTsCh

Frans-Nederlandse Duitser

En volgend jaar komt alweer de quad-core CPU... klik & klik

[ Voor 32% gewijzigd door DaViDoViTsCh op 30-03-2006 00:59 ]

Ici kann uw Werbung staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Kan iemand eens de eerder genoemde benchmarks draaien? Dan hebben we tenminste wat fatsoenlijk vergelijkingsmateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Op jacht naar een mobo ben ik nu over de Asrock 775i65PE gestruikeld. Doet dual-core (met een revisie R1.03 of hoger) en AGP/DDR, zo standaard als maar wat, maar wel de Intel 865PE chipset. Ik kan gewoon niet duidelijk genoeg vinden wat de VIA PT880Ultra allemaal behelst. Jammer, want zo'n PCI-e 4x slot had mooi een RAID-controller oid vast kunnen houden.

Review(tje) van de Asrock:
http://www.hkepc.com/hwdb/asrocki865-dualcore-4.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Stock:
Fi-Bench 4.0.0.41

-Number of processors: 2
-Total Physical memory: 1.572.076 KB
-Used Physical memory: 331.072 KB (21%)
-Available Physical memory: 1.241.004 KB
-Swap used: 244 MB

Test started @ 21:16:37
Settings:
-High priority
-2 threads, 41 generations
-Thread bug disabled!

Executing thread 1...
Executing thread 0...
Thread 0 ready after 32,687 seconds
Thread 1 ready after 32,687 seconds

Total time needed: 65,374 seconds.
3600
Test started @ 0:17:46
Settings:
-High priority
-2 threads, 41 generations
-Thread bug disabled!

Executing thread 1...
Executing thread 0...
Thread 0 ready after 20,406 seconds
Thread 1 ready after 20,422 seconds

Total time needed: 40,828 seconds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Laatst online: 10-09 04:00
Hier Asus p5p800se + 805, loopt nu op 166 fsb dus 3,3 ghz. :) Zonder voltage verhoging. Vind ik best goed. Deze is dan de PC voor kantoor hehe.
Maar privé denk ik er over om er ook een aan te schaffen, maar ja welk moederbord. Die Asus p5p is leuk, maar er zit AGP op, als ik een nieuw AGP moederbord koop, kan ik wel mooi mijn 6800xt er op prikken, maar dan zit ik straks weer te kijken dat er geen pci-e kaart op kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
Ik zat te kijken naar de ASRock 775Dual 880PRo. Die heeft leuke features zoals DDR-SDRAM en DDR2-SDRAM support.
Naast dat kan er zowel AGP als PCIe op en heeft het board een viertal PCI sloten :)

De FSB kan volgens de specificaties ook op 266MHz (QDR1066). Genoeg headroom in die FSB dus. Helaas is het op GoT een vrij onbekend bord en weet ik (uit eigen ervaring) niet hoe stabiel, flexibel en overclockbaar het is. Ik zie bij de specificaties wel staat dat de CPU Frequency traploos kan worden ingesteld. Hier bedoelt men ongetwijfeld de FSB mee. De vCore kan niet worden aangepast.

Pinmod's (wire-mod's) uitvoeren voor het verhogen van het voltage is misschien een optie maar dat kan enkel gebeuren door middel van soldeerwerk. Immers kun je in zowel de CPU als socket geen draadjes kwijt ;)

Reviews:
ASRock 775Dual-880Pro der "Allrounder" im Test
ASrock 775Dual-880Pro (VIA PT880 Pro)

De review van Allround PC zegt :
Pro
Preis-/Leistung
PCI-Express- und AGP-Port auf einem Mainboard
Spieletauglichkeit
North- und Southbridge passiv gekühlt
Möglichkeit DDR- oder DDR II-Speicher zu verwenden
Layout
Leistung / Stabilität
Contra
kleinere Layoutschwächen
nur ein zusätzlicher Lüfteranschluss
kein Firwire-Anschluss
mangelnde Overclockingeigenschaften
Daar zie ik onderaan staan dat er slechte overclock opties inzitten. Jammer dat die vCore niet verhoogd kan worden anders zou dit een ideaal bordje zijn met veel features.
Als je niet veel gaat opvoeren maakt het uiteraard niet zoveel uit dat die vCore instellingen ontbreken. Overigens kun je zonder voltage verhogingen ook wel een beetje opvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poepkop
  • Laatst online: 19-04-2021
Ik zie dat het topic aardig is uitgebreid in een weekje... :)

Ik heb hem overigens binnen en ik moet zeggen dat het heerlijk draait, ik heb een shuttletje gekocht en heb de 3,6ghz (stock voltage) gehaald... Ik moet zeggen, het werkt echt heerlijk voor mijn doeleinden:
- mp3's encoden gaat supersnel (en je kan ondertussen ook nog wat doen terwijl het encoden op high priority staat).
- meerdere programma's (webdesign) tegelijk draaien gaat met gemak, geen 2minuten meer wachten op een systeem dat helemaal gek wordt door één programma.

En dat voor 150 euro!!! (ja mijn leverancier is wat duurder, maar ik heb liever garantie in de buurt).

Ik heb nog geen games kunnen spelen (op kwaliteit tenminste, red alert 2 is wel zeer goed draaibaar :D ) omdat ik geen fatsoenlijke kaart heb (onboard gma900), maar mijn verwachting is dat het wel langzamer zal gaan dan op mijn 3500+@2750. Niet dat dit iets uitmaakt, die paar fps zal ik toch enkel merken als ik een supervideokaart erbij ga nemen, maar ik ben op zoek naar een all-in-wonder x800 oid (tsja nu al ruimte-tekort in die shuttle :P ). Maar toch zou ik als gamer ook voor deze processor gaan omdat de dual core ondersteuning in de toekomst alleen maar zal toenemen (tuurlijk zullen de makers van spellen die veel van de cpu eisen ook dual core ondersteuning gaan bieden).

Binnenkort dus: Benchmarks (games, office en content creation) en op naar de 4ghz!!! (en ik kan op de pc van mijn pa -athlon643200+/a8n-e ook testen). Maar eerst een fatsoenlijke videokaart dus...

[ Voor 16% gewijzigd door poepkop op 30-03-2006 11:43 ]

Athlon X8 3,6ghz 15000+ | 4 x 4GB PC 21000 | 2 x 4TB... < das pas patsen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heej ik heb sinds kort de 506 :) das dus dezelfde processor maar dan single core.
bevalt prima, maar krijg toch steeds meer de behoefte om hem iets harder te laten lopen. ik kan stabiel tot 2.9Ghz, daarboven wordt ie instabiel (fouten en spontaan uitvallen)...
komt denk ik door m'n mobo (standaard medion crap :P )

eigenlijk had ik ook best wel voor die 30euro meer de dualcore kunen kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo

nFo

Breepee schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 23:01:
Ik begrijp nu niet wat 'ie bedoeld met die percentages, slaat dat nu op de mogelijkheid het voltage te verhogen of niet.

Daarbuiten was ik sowieso niet van plan veel met het voltage te spelen, m'n Xeon's konden ook zonder een GHz harden rennen ;)
Die percentages: 5,10,15,20,30% is voor noobs, dan hoef je niks in te stellen.
Gewoon kiezen, en proberen maar.
Voltage wordt dacht ik niet verhoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
nFo schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 19:11:
[...]

Die percentages: 5,10,15,20,30% is voor noobs, dan hoef je niks in te stellen.
Gewoon kiezen, en proberen maar.
Voltage wordt dacht ik niet verhoogd.
Maar percentages van wat dan precies, vcore of iets anders?
Thandor schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 11:19:
Ik zat te kijken naar de ASRock 775Dual 880PRo. Die heeft leuke features zoals DDR-SDRAM en DDR2-SDRAM support.
Naast dat kan er zowel AGP als PCIe op en heeft het board een viertal PCI sloten :)
Ik overweeg een zusterbord hiervan, de Asus P5VD1-X. Het enige verschil is, is dat die 4x DDR sloten heeft (en geen DDR2) en de PT880Ultra chipset (ipv PT880Pro, wat het verschil tussen die 2 is, weet ik ook niet :P). Wel heeft deze asus een slot meer ruimte tussen AGP en PCI-e, dus je kunt ook grotere koelers op je AGP-kaart kwijt.

Over dit bord is al helemaal niets te vinden en VIA borden sowieso weinig idd. Verder is AGP+PCI-e een leuke combo idd. Daar zit ik ook een beetje mee. Daarom twijfel ik nu tussen deze P5VD1-X of een Asrock 775i65PE (+/- hetzelfde, maar dan met Intel chipset en geen PCI-e). Weliswaar geen PCI-e slot (wilde ik eigenlijk gebruiken voor een leuke SATA RAID kaart) maar wel de bekende stabiliteit en prestaties van Intel.

[ Voor 8% gewijzigd door Brent op 30-03-2006 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

poepkop schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 11:23:
Ik zie dat het topic aardig is uitgebreid in een weekje... :)

Ik heb hem overigens binnen en ik moet zeggen dat het heerlijk draait, ik heb een shuttletje gekocht en heb de 3,6ghz (stock voltage) gehaald... Ik moet zeggen, het werkt echt heerlijk voor mijn doeleinden:
- mp3's encoden gaat supersnel (en je kan ondertussen ook nog wat doen terwijl het encoden op high priority staat).
- meerdere programma's (webdesign) tegelijk draaien gaat met gemak, geen 2minuten meer wachten op een systeem dat helemaal gek wordt door één programma.

En dat voor 150 euro!!! (ja mijn leverancier is wat duurder, maar ik heb liever garantie in de buurt).

Ik heb nog geen games kunnen spelen (op kwaliteit tenminste, red alert 2 is wel zeer goed draaibaar :D ) omdat ik geen fatsoenlijke kaart heb (onboard gma900), maar mijn verwachting is dat het wel langzamer zal gaan dan op mijn 3500+@2750. Niet dat dit iets uitmaakt, die paar fps zal ik toch enkel merken als ik een supervideokaart erbij ga nemen, maar ik ben op zoek naar een all-in-wonder x800 oid (tsja nu al ruimte-tekort in die shuttle :P ). Maar toch zou ik als gamer ook voor deze processor gaan omdat de dual core ondersteuning in de toekomst alleen maar zal toenemen (tuurlijk zullen de makers van spellen die veel van de cpu eisen ook dual core ondersteuning gaan bieden).

Binnenkort dus: Benchmarks (games, office en content creation) en op naar de 4ghz!!! (en ik kan op de pc van mijn pa -athlon643200+/a8n-e ook testen). Maar eerst een fatsoenlijke videokaart dus...
Mocht het een leuke game processor zijn dan kan ik altijd nog mijn huidige pc verkopen.. maar denk dat ik met mijn a64 toch beter uit ben :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Breepee schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 20:34:
[...]

[...]

Ik overweeg een zusterbord hiervan, de Asus P5VD1-X. Het enige verschil is, is dat die 4x DDR sloten heeft (en geen DDR2) en de PT880Ultra chipset (ipv PT880Pro, wat het verschil tussen die 2 is, weet ik ook niet :P). Wel heeft deze asus een slot meer ruimte tussen AGP en PCI-e, dus je kunt ook grotere koelers op je AGP-kaart kwijt.

Over dit bord is al helemaal niets te vinden en VIA borden sowieso weinig idd. Verder is AGP+PCI-e een leuke combo idd. Daar zit ik ook een beetje mee. Daarom twijfel ik nu tussen deze P5VD1-X of een Asrock 775i65PE (+/- hetzelfde, maar dan met Intel chipset en geen PCI-e). Weliswaar geen PCI-e slot (wilde ik eigenlijk gebruiken voor een leuke SATA RAID kaart) maar wel de bekende stabiliteit en prestaties van Intel.
De ultra heeft volgens dit overzicht officieel ondersteuning voor FSB1066. Overigens hebben Asus en Asrock veel overeenkomende bordjes in 't assortiment, zoals de P5P800 SE vs de 775i65PE (Intel 865PE) en de P5VD1-X vs de 775Dual-880Pro (VIA880Pro/Ultra). Met de SiS 656 chipset heeft echter alleen Asus de P5SD2-X, misschiel wel een interessant bordje voor de mensen die meteen over willen naar DDR2 en PCI-E.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo

nFo

Breepee schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 20:34:
[...]

Bij 5% wordt de cpu 5% overgeklokt, bij 10 dus 10% enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
De ASUS P5VD1-X is dus slecht voor het overclocken.
Got to 22% OC in manual with factory Vcore and would not boot with 30% OC selection. Really pisses ya' off when you know the CPU will do more.
Volgens de beste meneer kon de CPU wel harder maar is het moederbord dermate slecht voor overclocken dat het feest niet doorgaat.

Nu zag ik in een review van het ASRock 775Dual-880Pro moederbord dat men ook niet zo goed kon opvoeren.
m BIOS ist es möglich den FSB bis zu 300 MHz anzuheben. Die Erhöhung der Prozessor-Spannung ist hingegen nicht möglich. Ein stabiler Betrieb war bis einer Taktfrequenz von 3,3GHz möglich. Danach fror das System ein und es musste ein BIOS-Reset durchgeführt werden.
Ik neem aan dat een Intel Pentium 4 630 wel harder kan dan 3,3GHz.

Mogelijk zijn die twee moederborden (die niet veel van elkaar verschillen) geen goede overclockers. Ik ga op zoek naar andere opties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Je kunt met die borden toch gewoon de PCI/AGP snelheden locken en de FSB per mhz ophogen? Meer he bje toch niet nodig (OK, Vcore zou leuk zijn, maar zonder moet 3.5GHz ongeveer ook wel lukken).

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste