Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poepkop
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-04-2021
Ik heb het voor elkaar gekregen om mijn pc te verkopen voor 900 euro exclusief een paar onderdelen (x-fi, 2x200gb), dus ging eens op zoek naar een nieuwe pc... ik wordt al aardig gek van het werken op de laptop... Toen ging ik eens even rondkijken, ik wou iig dualcore omdat dat heerlijk zal werken als ik meerdere webdesignprogramma's tegelijk draai.

Ik wou eigenlijk voor de opteron gaan (de 165), meteen toen die uit was (overklokbaarheid, dubbele cache). Maar omdat ik hem snel wil hebben en de verkrijgbaarheid ronduit slecht is (of was? want de prijzen zijn alweer gedaald sinds ik laatst keek). [ € 330,- ] maar toch, ik vond € 285,- voor mijn 3500+ met zalman koeler al een hoop geld (overigens ook niet echt tegen de 3 ghz aan kunnen komen - 2750mhz - )

Dus de 3800+ was een 2e keus met een prijs van [ € 290,- ]

Nou had ik laatst reviews gelezen over de p4 5 serie, dat die het toch best lekker deden (vooral in webdevelopment, mp3s en encoden, wat ik voornamelijk doe). Dus zou je denken dat hun dual core versie van de 5 serie ook wel lekker in elkaar zal zitten (de 8 serie dus). Tevens maakt s775 gebruik van ddr2, wat mij ook op de toekomst voorbereid!

Nou is de dual core 2,8 pentium d ook niet zo duur [ € 244 ] maar iets daaronder in de pricewatch zag ik ineens een pentium D voor [ € 131 ] 8)7. Ik dus meteen kijken, of het niet toevallig een foutje van 1 shop is, maar nee, veel shops in het lijstje! Hoewel je het met een 533mhz bus misschien beter een Celeron kan noemen.
Afbeeldingslocatie: http://www.intel.com/sites/corporate/pix/badges/pentium/d_76.gif

Mijn vraag dus: Wat is het addertje onder het gras aan de pentium d 2,66ghz?

Wat ik verwacht:
Lekker dual core werken,
Lekker overklokken, 2,66 moet vast veel rek in zitten (de EE gaan tot 3,73) en het geheugen kan meerekken hebben als ik gewoon 800mhz ddr2 erbij zet.

Ik wil wel weten wat die 533mhz precies voor effect heeft op de prestaties (zou hij de 800mhz ook halen?) Ik heb al wat gezocht, maar volgens mij is er niet veel aandacht voor budgetprocessors en voor intel? AMD's venice is wel prachtig hoor :) Dus als iemand ervaring heeft, graag posten! Als het positief is zal ik over een maandje mijn pentium D 2,66ghz overklok forum openen (ik hou genoeg geld over voor koeling iig)!

Ik vond wel 1 review, die eigenlijk best duidelijk is... toch zou ik wel willen doorbabbelen over dit ding. http://www.hkepc.com/hwdb/pd-805-2.htm. Ze hebben hier in chinees gebrabbel (Waar ik dus niks van begrijp) wel even in tabellen gezet hoe deze presteerd en dat ze hem tot 3,7ghz hebben weten te krijgen wordt ook duidelijk. Wel is die fsb een bottleneck (de 820 op 3,2 verslaat de 805 op 3,32), ik zou dus die multiplier omlaag gooien, vast wel mogelijk...

Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/cpu/pentiumd-820/photo.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door poepkop op 23-03-2006 00:05 ]

Athlon X8 3,6ghz 15000+ | 4 x 4GB PC 21000 | 2 x 4TB... < das pas patsen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Staar je niet zo blind op die dual-cores Zowel Intel als AMD dual core is geen synoniem voor snelheid, het is puur een extra core, maar de interne snelheid blijft gelijk met die van een enkele CPU met dezelfde snelheid!
Dus Intel Pentium D 820 bv. draait op 2.8 Ghz nou dat staat dus gelijk aan een Pentium 520 ;) met snelheid intern zoals ik ook in ander topic heb gezegd, iedereen trapt erin, als ik zou zeggen koop een Pentium 520 2.8Ghz zou iedereen zeggen ja daaag traag ding maar nu het een pentium D betreft is ie ineens super :?
Welke normale thuisgebruiker heeft btw. een 2e core nodig?
Bespaar geld en koop een lekker hoog geklokte 1 core CPU (Intel/AMD is jou keuze natuurlijk :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iavak
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-02-2024

Iavak

no savegame

Lennieboy83 schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 00:43:
Staar je niet zo blind op die dual-cores Zowel Intel als AMD dual core is geen synoniem voor snelheid, het is puur een extra core, maar de interne snelheid blijft gelijk met die van een enkele CPU met dezelfde snelheid!
Dus Intel Pentium D 820 bv. draait op 2.8 Ghz nou dat staat dus gelijk aan een Pentium 520 ;) met snelheid intern zoals ik ook in ander topic heb gezegd, iedereen trapt erin, als ik zou zeggen koop een Pentium 520 2.8Ghz zou iedereen zeggen ja daaag traag ding maar nu het een pentium D betreft is ie ineens super :?
Bespaar geld en koop een lekker hoog geklokte 1 core CPU (Intel/AMD is jou keuze natuurlijk :) ).
offtopic:
Wow, en dat zegt iemand die een Dual Xenon heeft en een overkilled systeem _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ .

Weer ontopic:

Ik zou persoonlijk, als ik een nieuw pc aan zou schaffen voor een dual core gaan. Dit is omdat 2 cores gewoon echt veel fijner werkt, je systeem reageert gewooon veel directer. En over die 805, tja het is gewoon een zeer goedkope Dual Core, en de prestaties zijn er ook naar. Tenminste als die op stock gaat draaien.

Heb op product survey een 533 fsb P4 gezien die moeiteloos op 800 fsb kon draaien, misschien lukt het bij jou ook dan zou het wel een intressant processor zijn voor die prijs, maar dat is natuurlijk nooit zeker. En ja verschil tussen 533 fsb en 800 fsb is er wel degelijk.

Een AMD x2 is eigenlijk nooit een miskoop, ik heb op dit forum gelezen dat veel x2's wel de 2.4 ghz halen. Maar kost wel iets duurder. Het is dus of je de gok wilt wagen (Pentium D 805) of wat meer zekerheid wil maar ook meer moet betalen (X2 3800+).

Maar koop iig wel een Dual Core. :)

edit:
Dit was die productsurvey: http://tweakers.net/productsurvey/123576
Welliswaar een single core, maar het idee is hetzelfde.
Lennieboy83 schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 03:04:
offtopic:
Ja ik mag dan wel een overkilled systeem hebben maar dat wil niet zeggen dat ik niet mag meedenken voor mensen met andere voorkeuren.
Dat is waar. Ik kon die opmerking gewoon niet laten :P

[ Voor 16% gewijzigd door Iavak op 24-03-2006 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poepkop
Tuurlijk ga ik voor de dual core, dat staat zowiezo vast... Misschien dat ik er met single core programma's niet mee op voorruit ga (weet ik wel zeker), maar het gaat me vooral om het fijner werken. Stel een programma belast 100% op mijn 3500+, dan kan ik niks meer doen! Stel een programma belast 1 core van mijn dual core, dan ga ik fijn op core 2 verder met werken.

Dus ik zie het wel degelijk als 2,66 x 2.

Opzich kan ik met deze dual core besparen en vervolgens meer geld overhouden voor een videokaart bijvoorbeeld, of voor een shuttle XPC die ik errrrrrug mooi vindt (alleen denk ik niet dat je daar overklokfuncties op hebt zitten, en dan nog... in zo'n klein boxje overklokken met een pentium?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Je gaat van een Athlon64 3500+ naar een 2.66 Ghz, ja je hebt 2 cores maar de interne snelheid ligt echt lager, spaar voor een mooie dual-core CPU zou ik zeggen, niet voor een budget model.

offtopic:
Ja ik mag dan wel een overkilled systeem hebben maar dat wil niet zeggen dat ik niet mag meedenken voor mensen met andere voorkeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Er zit geen addertje onder het gras :) De FSB is voor deze specifieke CPU gewoon bedroevend laag, op Celeron-niveau inderdaad. Deze CPU is in de eerste instantie bestemd voor OEM's, zodat ze lekker kunnen adverteren met de "Dual Core!!1" marketingkreet op een spotgoedkope PC. De onwetende consument kijkt uiteraard niet naar de FSB enzo ;)

De 805 heeft geen EIST, dus de multiplier zal niet zonder meer omlaag te halen zijn. Maar pin me er niet op vast. Kijk eens rond op Tweaking & Cooling Algemeen en Die Hard Overclocking voor de eventuele overklokervaringen. Anders neem je het risico maar gewoon en probeer je het zelf te overclocken. De multiplier zit vast op 20x, dus mocht je het überhaupt op FSB@200 kunnen krijgen, dan heb je voor €131 een Dual Core CPU op 4GHz.

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 23-03-2006 07:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-04 09:18

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

BalusC schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 07:07:
Er zit geen addertje onder het gras :) De FSB is voor deze specifieke CPU gewoon bedroevend laag, op Celeron-niveau inderdaad. Deze CPU is in de eerste instantie bestemd voor OEM's, zodat ze lekker kunnen adverteren met de "Dual Core!!1" marketingkreet op een spotgoedkope PC. De onwetende consument kijkt uiteraard niet naar de FSB enzo ;)

De 805 heeft geen EIST, dus de multiplier zal niet zonder meer omlaag te halen zijn. Maar pin me er niet op vast. Kijk eens rond op Tweaking & Cooling Algemeen en Die Hard Overclocking voor de eventuele overklokervaringen. Anders neem je het risico maar gewoon en probeer je het zelf te overclocken. De multiplier zit vast op 20x, dus mocht je het überhaupt op FSB@200 kunnen krijgen, dan heb je voor €131 een Dual Core CPU op 4GHz.
De EIST van de 8xx serie kan idd maar tot een multiplier van 14 verlagen, oftewel 2,8Ghz (14x200). Dus bij een 820 (14x200) valt er niet veel meer te EIST'en :+. De nieuwe revisie (C1) 9xx pentium D's kunnen verlagen naar 2,4Ghz.

EDIT: Hmm nu ik er over nadenk zou die 805 (20x133) best wel eens naar 14x133 (1,8 Ghz) kunnen technisch gezien, als het ondersteund werd....

[ Voor 18% gewijzigd door Dukey op 23-03-2006 12:40 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:15
poepkop schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 23:55:
Dus de 3800+ was een 2e keus met een prijs van [ € 290,- ]

Nou had ik laatst reviews gelezen over de p4 5 serie, dat die het toch best lekker deden (vooral in webdevelopment, mp3s en encoden, wat ik voornamelijk doe). Dus zou je denken dat hun dual core versie van de 5 serie ook wel lekker in elkaar zal zitten (de 8 serie dus).
De 8xx is 'slechts' een dual 5xxJ onder één kap. Dat wil niet zeggen dat dit meteen net zo goed is als een single 5xxJ of 6xx.

Als ik naar deze benchmark kijk zie ik dat het encoden van bepaalde MPEG streams op de AMD Athlon 64 X2 erg goed verloopt. Idem voor Divx/Xvid encoden.

Kijken we naar Lame MP3 Encoder dan is de Intel Pentium D erg sterk. Jammer genoeg staat de D820 niet in de lijst. Die namelijk 400MHz trager dan de D840.
Het verschil tussen de D820 en de X2 3800+ is dus lang niet zo groot als bij vergelijking tussen de D840 en de X2 3800+ :)
Het encoden van WAV naar OGG gaat op de AMD Athlon 64 erg lekker. Het varieert allemaal per applicatie want bij WinRAR scoort de Intel Pentium4 660 erg lekker :)
Tevens maakt s775 gebruik van ddr2, wat mij ook op de toekomst voorbereid!
Als je nu een AMD Athlon 64 X2 met DDR-SDRAM koopt hoef je aankomende tijd niet te upgraden (tenminste, dat verwacht ik). Naast dat is het nog maar de vraag of het DDR2-SDRAM tegen die tijd nog weer in het nieuwe systeem past. (DDR-SDRAM op 133MHz (DDR266, PC2100) van vroeger kun je na een upgrade naar een AMD Athlon XP met een 166MHz FSB beter ook niet gebruiken omdat het geheugen verouderd is.).
Nou is de dual core 2,8 pentium d ook niet zo duur [ € 244 ]
Hij lijkt laag geprijsd. Echter krijg je er ook niet zo veel prestaties voor terug. Natuurlijk valt het apparaat wel op te voeren maar een AMD Athlon 64 X2 3800+ die niet eens zo gek veel duurder is kun je ook opvoeren ;)
maar iets daaronder in de pricewatch zag ik ineens een pentium D voor [ € 131 ] 8)7. Ik dus meteen kijken, of het niet toevallig een foutje van 1 shop is, maar nee, veel shops in het lijstje! Hoewel je het met een 533mhz bus misschien beter een Celeron kan noemen.
[afbeelding]
Die processor heeft inderdaad een erg afgeknepen FSB.

Misschien dat het [rml][ Discussie] Dual core Intel CPU's: Pentium D, Core Duo, Xeon[/rml] topic interessant is ? :)
poepkop schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 01:05:
Tuurlijk ga ik voor de dual core, dat staat zowiezo vast... Misschien dat ik er met single core programma's niet mee op voorruit ga (weet ik wel zeker), maar het gaat me vooral om het fijner werken. Stel een programma belast 100% op mijn 3500+, dan kan ik niks meer doen! Stel een programma belast 1 core van mijn dual core, dan ga ik fijn op core 2 verder met werken.

Dus ik zie het wel degelijk als 2,66 x 2.
Zie het dan liever als 2,66GHz maal 2 maar dan met een te trage FSB.
Enkel de klokfrequentie zegt niet zoveel.

Ik zou zeggen, ga voor een snellere dualcore processor. Opvoeren is leuk maar de multiplier van de Intel Pentium D805 is al vrij hoog waardoor je misschien niet zo makkelijk aan de 200MHz FSB komt. (Gezien de klokfrequentie van de processor dan al 4GHz is).

[ Voor 15% gewijzigd door Thandor op 23-03-2006 12:52 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-06 07:24
EMPC heeft deze voor 59,11 in de schappen liggen. Ik weet niet of dit een foutje in hun webshop is, maar als het morgen nog zo is bestel ik `m. Ik wil wel een gooi doen naar 4GHz DC ;) Voor de twijfelaars misschien de laatste drempel?

Wat Thandor zegt is wel waar, maar de 4GHz haalt elke 5xx serie bijna. Voor overclockers heeft deze cpu dus meer te bieden dan voor mensen die @ stock werken. Want 533FSB is natuurlijk wel heel zielig, zeker met twee cores die dat moeten delen! (266MHz QP = 66MHz per CPU :'( .....)

[ Voor 37% gewijzigd door -ErikE- op 24-03-2006 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:58

Croga

The Unreasonable Man

Kijk, als ik voor nog geen 125 euro een bord en proc kan bestellen wil ik ook wel eens naar dat ding kijken..... Op zijn minst gaat het een aardige nieuwe kern van mijn server worden.....

Ik heb het vandaag besteld, verwacht eigenlijk wel dat het morgen binnen gaat zijn. Ik zal dus hier wel laten weten wat de resultaten zijn van de overclock test (op stock koeler, gaat de eerste tijd nog geen zalman op komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

p43000 schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 07:55:
EMPC heeft deze voor 59,11 in de schappen liggen. Ik weet niet of dit een foutje in hun webshop is, maar als het morgen nog zo is bestel ik `m. Ik wil wel een gooi doen naar 4GHz DC ;) Voor de twijfelaars misschien de laatste drempel?

Wat Thandor zegt is wel waar, maar de 4GHz haalt elke 5xx serie bijna. Voor overclockers heeft deze cpu dus meer te bieden dan voor mensen die @ stock werken. Want 533FSB is natuurlijk wel heel zielig, zeker met twee cores die dat moeten delen! (266MHz QP = 66MHz per CPU :'( .....)
135,65 Euro....helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

lol! Dat is toch nadat ik hem besteld heb... Eens kijken wat daar mee gaat gebeuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
Hmmz, ik met m`n grote mond..... ;( Naja, Croga veel plezier ermee!! :) Je hebt inderdaad voordat ze de wijziging door hebben gevoerd besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Croga schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 08:45:
[...]

lol! Dat is toch nadat ik hem besteld heb... Eens kijken wat daar mee gaat gebeuren...
Laat even weten hoe moeilijk ze doen, ik heb 'm namelijk ook besteld voor die prijs maar bij mij doen ze nogal moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
AtleX schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 09:04:
Laat even weten hoe moeilijk ze doen, ik heb 'm namelijk ook besteld voor die prijs maar bij mij doen ze nogal moeilijk.
Define moeilijk svp >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ze willen niet leveren voor de prijs die op het moment van mijn bestelling op de website stond, en die dus ook op mijn orderbevestiging en factuur staat. Helaas hebben ze het recht om de prijs na het plaatsen van die order te verhogen. Kijk maar naar hun AV en BW 6.236 sub i.

Als Croga 'm wel voor die prijs geleverd krijgt wil ik het dus alsnog doorzetten om die 805 voor de aan mij gefactureerde prijs te krijgen.

[ Voor 19% gewijzigd door AtleX op 24-03-2006 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

AtleX schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 09:13:
Ze willen niet leveren voor de prijs die op het moment van mijn bestelling op de website stond, en die dus ook op mijn orderbevestiging en factuur staat.
Tsja, wettelijk gezien kunnen ze bij "kennelijke vergissingen" weigeren voor die prijs te leveren. Dat zou jammer zijn, maar weinig aan te doen. Daar hoeven zelfs hun algemene voorwaarden niets voor te zeggen. In dit geval kan ik "kennelijke vergissing" ook nog best accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ja, maar gisterenmiddag stond die processor bij hun voor EUR 59,11. Vlak na mijn bestelling wijzigden ze de prijs naar ~135 euro. Toen is mijn hele mail en telefonische conversatie met hun begonnen. 's Avonds wijzigden ze de prijs weer terug naar 59,11, daar heb ik een screenshot inc. datum en tijd van. Hij stond vanmorgen zelfs in de pricewatch van T.net met die prijs, daar heb ik ook een screenshot inclusief datum en tijd van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Leuk verhaal Atlex, maar dat neemt niet weg dat het hier duidelijk om een vergissing gaat. Als dat ding overal voor meer dan twee keer die prijs staat, is er blijkbaar ergens iets fout gegaan. Dat datzelfde vervolgens nog een keer fout gaat geeft jouw niet het recht te eisen dat ze voor die prijs leveren.

Als jij een autozaak binnen loopt, het bordje van de Clio afhaalt en op de Laguna legt wil dat ook niet zeggen dat je die laguna voor 16'000 euro mee krijgt.

Het zou EMPC wel sieren als ze die paar bestellingen gewoon voor de geadverteerde prijs uitleveren. Maar wettelijk gezien zijn ze tot niets verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Weet ik Croga, maar waarom maken ze dan 2x op 1 dag dezelfde vergissing (door 2x exact dezelfde verkeerde prijs neer te zetten)? Hebben ze trouwens aan jouw ook doorgegeven dat ze voor die prijs niet leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

AtleX schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 09:24:
Weet ik Croga, maar waarom maken ze dan 2x op 1 dag dezelfde vergissing (door 2x exact dezelfde verkeerde prijs neer te zetten)? Hebben ze trouwens aan jouw ook doorgegeven dat ze voor die prijs niet leveren?
De kans is groot dat die fout in een backend systeem zit. Als ze vervolgens handmatig op de website aanpassen, maar dat backend systeem het vervolgens weer doorgeeft, heb je 2 keer op dezelfde dag dezelfde fout.... Laten we hopen dat ze het backend systeem nu hebben aangepast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Maar gaan ze nu wel of niet aan jouw leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:12
We gaan hier een beetje off-topic volgens mij. Vind het de vraag van de TS ook erg interessant, ben namelijk ook aan het rond kijken voor een dual-core cpu. Doe verder geen spelletjes, alleen beetje internetten, downloaden, nieuwsgroepen e.d. en vind het erg irritant als de pc zo traag wordt tijdens rarren/parren. Prijs van de 805 is natuurlijk erg aantrekkelijk, maar ben dus ook benieuwd naar het addertje. Ervaringsdeskundigen met de 805 hier toevallig ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Hij is voor office en internet natuurlijk behoorlijk snel, die 2e core komt dan goed van pas en de gecastreerde geheugenbandbreedte is dan niet echt een handicap. Verder zijn het behoorlijke overclockers, met de stock koeler is het mogelijk om de 20x166 makkelijk te halen. En met een beetje geluk kom je op 20x200 (4GHz) met slechts een kleine voltageverhoging. In combinatie met het juiste moederbord kan je zelfs slechte batches al behoorlijk opkrikken. Een Asus P5P800 SE bied bijvoorbeeld de mogelijk om de multiplier omlaag te gooien tot 14, stel dat 14x200 dan mogelijk is. Dan heb je ineens een 2.8GHz dual core CPU die van zijn voornaamste manco (de lage FSB) ontdaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:20
Ik wilde voor mijn nieuwe HTPC een Sempron gaan gebruiken (3500+ ofzo), maar ik denk dat deze CPU voor een klein beetje extra geld zeer interessant is voor die doeleinden. Ik heb natuurlijk niet zoveel CPU power nodig, maar het is fijn dat ik nog een core heb als mijn software TV kaart aan het opnemen (=encoden) is. Dan kan alles verder nog gewoon netjes blijven werken lijkt mij :)

Ik vraag me alleen af hoe heet de CPU wordt, aangezien er geen EIST op zit. Ik heb natuurlijk geen zin om een herrie HTPC te hebben of heel veel geld aan koeling te moeten uitgeven.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Hij valt in de 95w klasse van Intel, dus de hitte productie valt best mee. Ik meen op internet temperaturen gelezen te hebben van ongeveer 50 graden stressed met de boxed koeler, maar daar kan ik geen bron meer van vinden dus ik weet niet of het klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Luuk1983:
Ik denk dat juist voor HTPC de bandbreedte van het geheugen een probleem gaat leveren.
Voor het encoden en decoden heb je een behoorlijke gegevens stroom en ik denk dat je dan toch beter naar een 800 FBS proc kan kijken.

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

Overigens dien je in het geval van een HTPC eraan te moeten denken dat een HDTV filmpje in de vorm van WMVHD of h264 etc dus absoluut niet gaat afspelen ongeacht de rest van de systeemspecs. Wellicht dat een MPEG2 geëncodeerde transport-stream (TS) nog wel gaat lukken maar dat houdt het wel op voor de rest.

M'n pentium D 830 heeft soms nog moeite met een 1920x1080i H264 filmpje..... Dus als je zoiets wilt gaan bekijken in de toekomst zou ik deze 805 links laat liggen.

Voor rarren en parren maakt de CPU niet veel uit merk ik, ik merk wel een groot verschil in snelheid als ik het doe op m'n raptor raid-1 of op een losse maxtor 500Gig.

[ Voor 16% gewijzigd door Dukey op 24-03-2006 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Djoekie schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 13:53:
Overigens dien je in het geval van een HTPC eraan te moeten denken dat een HDTV filmpje in de vorm van WMVHD of h264 etc dus absoluut niet gaat afspelen ongeacht de rest van de systeemspecs. Wellicht dat een MPEG2 geëncodeerde transport-stream (TS) nog wel gaat lukken maar dat houdt het wel op voor de rest.

M'n pentium D 830 heeft soms nog moeite met een 1920x1080i H264 filmpje..... Dus als je zoiets wilt gaan bekijken in de toekomst zou ik deze 805 links laat liggen.

Voor rarren en parren maakt de CPU niet veel uit merk ik, ik merk wel een groot verschil in snelheid als ik het doe op m'n raptor raid-1 of op een losse maxtor 500Gig.
Ik wil wel een GF6600 halen icm NVIDIA PureVideo. Dat zorgt voor hardware support voor het afspelen van H264 door de GPU.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

Luuk1983 schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 14:04:
[...]

Ik wil wel een GF6600 halen icm NVIDIA PureVideo. Dat zorgt voor hardware support voor het afspelen van H264 door de GPU.
Heb ik ook, maar dat scheelt niet zoveel als je denkt hoor ;). Bij een WMVHD filmpje waar ik eerst rond de 50% cpu belasting zat ging ik naar 45%. Dat zal echt niet genoeg uitmaken voor die 805.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08-2021
humms als ik dit zo lees krijg ik gelijk zin om ook maar een dual core aan te schaffen, als is het maar als fileserver ofzo, kost geen reet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Laatst online: 12:46
Ik heb voor mijn werk (dus voor mezelf op kantoor) een Pentium D 805 besteld, icm een Asus p5p800se moederbord (had eerst p4 3ghz icm asus p4p800, maar die hing eigenlijk te vaak en was niet stabiel, en het koste me echt te veel tijd om uit te zoeken waarom tijd=geld), lijkt me een goede combinatie voor de prijs. :) Als het goed werkt wil ik er misschien voor mezelf ook wel een, maar ik weet niet of het beter is dan mijn Abit NF7S 2.0 icm AthlonXP-M 2400+ @ 2200 mhz. Kan ik wel mooi mijn 6800XT overprikken.

[ Voor 26% gewijzigd door eX0duS op 24-03-2006 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-06 12:03
Ik was eigenlijk ook van plan deze cpu te kopen om een beetje te klooien met het oc'en enzo :9

Welk bordje is aan te raden als ik er 1 met pci express wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167335

3p0x schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 15:21:
Ik was eigenlijk ook van plan deze cpu te kopen om een beetje te klooien met het oc'en enzo :9

Welk bordje is aan te raden als ik er 1 met pci express wil?
Een DFI })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-06 12:03
Hmz misschien is een agp bord ook wel handig aangezien ik hier nog een 6800 gt en wat ddr1 ram heb liggen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Hoe zit dat met die asus p5p800 als je bios lager is dan de vereiste voor de d805 ?
Op hun site staat dat de d805 wordt ondersteund vanaf bios versie 0503 (uit begin maart), ik neem aan dat als ik een bordje bestel er een ouder bios opstaat.

Moet je dan flashen met een andere 775 cpu (die ik niet heb) of kan je de d805 gebruiken om te flashen (en ziet het bordje met de oude bios b.v. 1 core ipv 2). ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
hier stond onzin

waar zie jij dat de p5p800 überhaubt DC ondersteunt??

ik denk dat je de p5p800SE bedoeld.

je moet flashen met een ANDERE skt775 cpu, als ie de DC al ondersteunde hoefde je toch niet te flashen 8)7

[ Voor 131% gewijzigd door -ErikE- op 24-03-2006 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
jaja de p5p800se natuurlijk.
Een dc ondersteund hij uit de doos, alleen de d805 heeft een nieuwere bios nodig.

Dat soort situaties heb ik wel vaker gehad in het verleden, en je kon dan meestal de niet ondersteunde cpu toch gebruiken, alleen was soms de voltage net wat verkeed e.d.
Veel bordjes werken toch met een cpu die niet op de lijst staat, zolang hij maar opstart kan je de bios flashen en "all is well".

Dus niet direct met zo'n 8)7 aankomen.

Dus nogmaals weet iemand dit uit ervaring ?

[ Voor 21% gewijzigd door HaseMike op 25-03-2006 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

Ik heb eens problemen gehad een Intel Celeron 330J op een Asus P5GDC Deluxe te laten werken. De bios versie die erop stond ondersteunde de processor niet. En hij startte dus ook ECHT NIET op. Vervolgens met een pentium 540 een andere bios erop gezet en toen was niks meer aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
HaseMike schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 08:08:
Dus niet direct met zo'n 8)7 aankomen.
Ik was een beetje onduidelijk geloof ik, ik bedoelde met DC niet DualCore in het algemeen maar die specifieke DualCore CPU (805 in dit geval). Zowieso vind ik het al een hele prestatie om DualCores te laten werken op een 865pe, dus als 1 CPU niet ondersteunt wordt, ga er dan maar van uit dattie het ook echt niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poepkop
Bios hoef je niet te flashen met een andere cpu, alleen zal er maar 1 core gesupport worden totdat je geflasht hebt.

Ik heb overigens de keuze ondertussen ook gemaakt en blijkbaar zaten meerdere mensen hierover te twijfelen... Ik ga voor die 805. Het enigste probleem is de moederbordkeuze, ik ga mijn bestelling doen bij informatique/fascom/pcl-computers/paradigit/computerland/mycom (de grotere pc zaken bij mij in de buurt, dus keuze zat voor de laagste prijs). Maar voor de s775 zijn er zoveel borden (en chipsets), ik heb eigenlijk geen idee wat nou goed is. Zoals hier ook al ter discussie komt, welk mobo is nou goed?

Dus 2 vragen waarvan ik het antwoord ook in mijn startpost neer ga zetten:
- Wat zou de beste koop zijn voor een M-ATX bordje met pci-e en overklokfuncties?
- Wat zou de beste koop zijn op het gebied van ATX borden, hiermee bedoel ik: een bord met ongeveer dezelfde features en prijs als de a8n-e?

(ik ga NU dit lezen: http://www.tomshardware.c...p_motherboards/index.html)

Afbeeldingslocatie: http://images.tomshardware.com/2005/09/01/the_value_connection_of_6_intel_945p_motherboards/intro.jpg

Als ik zo lees schijnen de asus P5LD2-Se, gigabit 8I945P-Pro en foxconn 945P7AA-8EKRS2 erg compleet te zijn, maar de foxconn is niet te vinden in de pricewatch en de andere 2 hebben de volgende beperking:
It's a pity that Gigabyte decided to use a three-phase voltage regulator only, as four phases would be capable of handling a Pentium D 840 or Pentium Extreme Edition 840. However, our Pentium D 840 did not seem to stress the motherboard at all.
Hoe nauw moeten we dat nemen en zal 4ghz dan nog wel een mogelijkheid zijn?

Lees overigens niet die review, bijna alle borden zijn niet tot slecht verkrijgbaar in nederland.

[ Voor 46% gewijzigd door poepkop op 25-03-2006 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:05
Is de p5p800se nou eigenlijk een leuk bordje voor deze processor ?
Ik wil nml wel agp en ddr houden...anders wordt het nog een dure grap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poepkop
@Dromer:

Misschien is de ASRock 775Dual-915GV wel wat voor je? AGP & PCI-E en volgens mij ook ddr1 en 2.

en:

Overklokken met ddr1 lijkt mij zowiezo al geen succes.

[ Voor 43% gewijzigd door poepkop op 25-03-2006 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dromer
is de 915 chipset ook beter dan...
Gaat me vooral om overklokken e.d.
Wil gewoon ff lekker spelen met deze relatief goedkope oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dromer schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 12:06:
Is de p5p800se nou eigenlijk een leuk bordje voor deze processor ?
Ik wil nml wel agp en ddr houden...anders wordt het nog een dure grap.
PMG FAQ » Welke moederbord moet ik nemen?
Hou het aub ontopic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Zou een Pentium D 805 icm een Asus p5p800se moederbord nou sneller zijn dan mijn huidige Abit NF7S 2.0 icm AthlonXP-M 2400+ @ 2200 mhz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poepkop
@ Exodus: Dat weet ik wel zeker... zowel in single core als dual core... Het is natuurlijk wel zo dat de xp 2200+ al een stuk ouder is.
Ik had voor de vergelijking even mijn 2500+ (1,8ghz) en mijn 3500+ (op 1,8ghz gezet), toen heb ik pcmark gedraait en de score is bijna dubbel:
2500+: 2200 pt
3500+@3000+: 3700 pt
3500+: 4200pt
nou zal de 2,66ghz pentium niet ver onder de 3000+ scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
De AthlonXP op 2200MHz zal nog zeker wel sneller zijn dan de D805 op single core. Alleen zal je merken dat onder Windows alles misschien wel net iets beter aanvoelt door de aanwezigheid van 2 cores. Voor applicaties die volledig van 2 cores gebruik kunnen maken dan is de D805 wel sneller dan een single XP@2200MHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
PCMark geeft niet de realiteit aan. (IMHO)
Naast dat heeft eX0duS geen AMD Athlon XP 2200+ maar een AMD Athlon XP op 2200MHz.
Ervan uitgaande dat hij een 'Barton' core heeft komt dit overeen met een AMD Athlon XP 3200+ :)

Nu weet ik niet of jij die Intel Pentium D 805 getest hebt ? Singlethread performance zou theoretisch héél iets lager liggen dan een Intel Pentium 4 2,66GHz 'Northwood'. Die is wel degelijk trager dan een AMD Athlon XP 3200+ ;)
Overigens zijn er genoeg benchmarks te vinden om te exacte prestatieverschillen tussen die twee te bekijken. Het voordeel van de Intel Pentium D 805 is de tweede core maar wel met de nadelen die al genoemd zijn in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Ik heb hier iets kunnen vinden over iemand die dit ding heeft overgeklokt:

[rml][ OC / Ervaringen] P4/CeleronD Prescott Socket775 OC topic[/rml]

Ziet er best goed uit. Het enige wat erg handig zou zijn is of we de multiplier kunnen verlagen, want dan is 800mhz fsb praktisch gegarandeerd en is het gewoon een leuke CPU.

[edit]
Ik vind trouwens net een pagina waaruit blijkt dat het ding toch EM64T heeft?
http://radekhulan.cz/item...-dualcore-s-lidskou-cenou
(CPU-Z screenshot).

Dat maakt hem helemaal interessant. Helaas kan ik verder niet veel van dat Tsjechisch bakken :) Ze vergelijken hem met een AMD X2 4400+ en dat maakt in 3DM06 niet veel verschil...

[edit2]
Ik blijf spannende dingen vinden: de GoT user uit dat topic heeft ook een CPU-Z screenshot waaruit blijkt dat hij EM64T heeft : http://valid.x86-secret.com/show_oc?id=76075

[ Voor 46% gewijzigd door Brent op 26-03-2006 16:00 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Dit zijn de specs van de Intel site :
This is an Intel® Pentium® D processor 805.

Platform Compatibility Guide for this processor is 05A.

These parts support Intel® Extended Memory 64 Technology (EM64T).

These parts do not include Hyper-Threading Technology.

These parts support Execute Disable Bit Feature (NX).

This is a dual-core processor.

This processor is not compatible with Intel® Viiv™ technology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
OK, op de FSB na dus een echte Pentium D. Nu alleen nog uitvissen of de multiplier niet naar beneden kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Waarschijnlijk niet. Asus heeft deze functie wel op sommige bordjes zitten, zoald bij de vrij goedkope P5P800 SE :
ASUS CPU Lock Free
The P5P800 SE now offers the CPU Lock Free feature, which allows you to adjust CPU multiplier to 14x. The reduction of multiplier value provides more flexibility for increasing external FSB frequency to raise memory bus bandwidth. CPU Lock Free boosts overall system performance by making synchronous modification possible. Enjoy better performance at the same CPU operation speed and improve your system without pushing the CPU to the limit.
Echter schijnt dit alleen te werken bij de snellere P4's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

neographikal heeft ook een D805 met een P5P800 SE, en afaik kan hij gewoon de multiplier naar beneden toe instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
humms dit lijkt me best leuk voor een htpc, of iig een klein kastje, hdtv afspelen zal denk niet zo'n succes zijn.
alhoewel, een asrock mobo s775 ati 200 chipset zit een of ander hdtv kaartje bij, geen idee wat je er mee kan maar goed.
nu vroeg ik me af, wat zou dit ding ongeveer verbruiken?
ik heb al een leuk klein kastje met 200watt voeding gezien maar ik ben bang dat het te weinig is.
wat komt erin, de 805:P
asrock 775Twins-HDTV
200gb hdd ofzo
2x512mb ram
dvd brandertje
misschien nog een tv kaart
/edit werk aan de winkel balusc:
sSpec Number
SL8ZH
Processor Frequency
2.66 GHz CPUID String
0F47h
Package Type
775 pin Core Voltage
1.25V-1.400V
Bus Speed
533 MHz Thermal Guideline
95.0W
Core Stepping
B0 Thermal Spec
64.1°C
L2 Cache Size
2 MB Manufacturing Technology
90 nm
L2 Cache Speed
2.66 GHz Bus/Core Ratio
20

95watt voor de cpu plus dan nog 100 over voor de rest, wordt karig denk ik, overclock zit er niet in dan

[ Voor 33% gewijzigd door IRCfreAk op 26-03-2006 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
Leuk dat je een topic kaapt met een vraag die sowieso niet gewenst is. Liever niet dus. Hier hebben we het specifiek over het 'addertje' van de D805, niets over hoe goed die in je HTPC staat.
AtleX schreef op zondag 26 maart 2006 @ 17:52:
neographikal heeft ook een D805 met een P5P800 SE, en afaik kan hij gewoon de multiplier naar beneden toe instellen.
Allright! Da's fijn om te horen! Is er een mogelijkheid neo naar dit topic te lokken en even die AFAIK uit de weg te laten ruimen? ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Brent op 26-03-2006 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dromer
Ik heb hem iig besteld.. dinsdag krijg ik em.
Met een Asus p5p800se dus ik houd jullie wel even op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Breepee schreef op zondag 26 maart 2006 @ 18:16:
[...]

Allright! Da's fijn om te horen! Is er een mogelijkheid neo naar dit topic te lokken en even die AFAIK uit de weg te laten ruimen? ;)
Tuurlijk, mail 'm zou ik zeggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Thandor schreef op zondag 26 maart 2006 @ 15:48:
PCMark geeft niet de realiteit aan. (IMHO)
Naast dat heeft eX0duS geen AMD Athlon XP 2200+ maar een AMD Athlon XP op 2200MHz.
Ervan uitgaande dat hij een 'Barton' core heeft komt dit overeen met een AMD Athlon XP 3200+ :)

Nu weet ik niet of jij die Intel Pentium D 805 getest hebt ? Singlethread performance zou theoretisch héél iets lager liggen dan een Intel Pentium 4 2,66GHz 'Northwood'. Die is wel degelijk trager dan een AMD Athlon XP 3200+ ;)
Overigens zijn er genoeg benchmarks te vinden om te exacte prestatieverschillen tussen die twee te bekijken. Het voordeel van de Intel Pentium D 805 is de tweede core maar wel met de nadelen die al genoemd zijn in dit topic.
Het is een Athlon Mobile dus volgens mij is dat een Barton ja.
Ik heb nog niks getest, want ik heb nog niks. Ik heb die p5p800se en 805 besteld voor op kantoor, niet voor mezelf hier. Maar als die sneller is dan die ik nu heb, lijkt het me misschien wel een mooie upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
AtleX schreef op zondag 26 maart 2006 @ 18:36:
[...]

Tuurlijk, mail 'm zou ik zeggen. :)
Done. Hoop dat we snel nieuws krijgen :)

Ik krijg nu ook aanschafkriebels. Nu nog een geschikt mobo zien te vinden :P

offtopic:
Ik dacht aan de ASrock 775Dual-880Proals mobo, heeft DDR en DDR2 en AGP en PCI-e 8)7 . Verder niks mis mee, en al die dingen zijn min of meer wat ik zoek, maar kan je verdemme volgens mij geen multipliers op instellen. AFAIK is er ook geen mobo dat dit wel allemaal kan, dus dat wordt compromissen sluiten...

edit:
@hieronder: Thx, was ik idd ook al achter. Het idee was ook meer dat het slot een 'zoethoudertje' was.

[ Voor 11% gewijzigd door Brent op 26-03-2006 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Breepee schreef op zondag 26 maart 2006 @ 18:47:
[...]

Done. Hoop dat we snel nieuws krijgen :)

Ik krijg nu ook aanschafkriebels. Nu nog een geschikt mobo zien te vinden :P

offtopic:
Ik dacht aan de ASrock 775Dual-880Proals mobo, heeft DDR en DDR2 en AGP en PCI-e 8)7 . Verder niks mis mee, en al die dingen zijn min of meer wat ik zoek, maar kan je verdemme volgens mij geen multipliers op instellen. AFAIK is er ook geen mobo dat dit wel allemaal kan, dus dat wordt compromissen sluiten...
Leek mij op zich ook wel een mooi (en goedkoop) mainboard, maar hou er wel rekening mee dat het PCI-E slot maar 4x is, ondanks de 16x connector, zodat niet alle videokaarten erop werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
Op Anandtech lees ik heel wat OC's met deze CPU naar de 3.6GHz+. Ziet er goed uit dus. Als je een bordje hebt waarmee de multiplier naar beneden kan (minimaal 14 begrijp ik) zou je hem zelfs op een fsb van 1066 kunnen draaien (3733MHz), als je een beetje geluk hebt natuurlijk ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
Met een beetje mazzal kan ik mijn 530J voor een goed prijsje slijten en haal ik een 805. Deze gooi ik dan op een Abit AW8 (Intel 955x). Als ik daar de multi niet mee naar beneden kan gooien, kan het gewoon niet :P Verder ziet Breepee`s rekensommetje van 3,73GHz op 1066FSB (native op 955x) er heel erg aanlokkelijk uit >:)

Ik zal me hier weer melden als het lukt (ik hoop snel :) )

edit: CPU kopen heeft nog nooit zo gekriebeld :*)

[ Voor 27% gewijzigd door -ErikE- op 26-03-2006 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
klinkt wel vet maar die 1066fsb haal je alleen met een mobo met ddr2 plankje of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
FSB heeft met een beetje deftig mobo natuurlijk niets met je geheugen te maken. De 775Dual-880Pro bijvoorbeeld kan volgens mij gewoon prima 1066 aan icm DC DDR400.

Is het trouwens een idee hier een klein lijstje aan te leggen met mobo's die de multiplier kunnen verlagen?

[ Voor 26% gewijzigd door Brent op 26-03-2006 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
inderdaad, als je gewoon een geheugendivider instelt (5/4) draait je FSB wel op 266MHz maar je geheugen gewoon op 200MHz.

Dit ga ik ook doen. Ik stel mijn DDR2 533 in op 400MHz, en als mijn FSB dan 266 wordt, wordt het geheugen weer naar z`n normale snelheid 'overgeclocked'.

offtopic:
Om die bandbreedte dus volledig te benutten moet ik nog steeds nieuw geheugen halen. Ik hou niet zo van geheugen upgraden (duur enzo) 1x 512MB DDR2 533 is echter wel wat weinig. Om nou nog te gaan investeren in 533MHz geheugen vind ik ook zonde, dus 2x 1GB DDR2 667MHz is eigenlijk wat ik wil maja.... KATSJING

@ Breepee, elke i955x chip kan dit zowieso, of de mobo bakker dit ook heeft ge-enabled is een tweede Zowieso dus mijn AW8 van Abit. Al die ASUS CPU unlock mobo`s kunnen het ook. Zelfde geld voor de i925x volgens mij ook. Ik heb trouwens ook ergens gelezen dat van elke 6xx serie CPU de multi naar beneden unlocked is. Tot 14x maar toch unlocked.

[ Voor 24% gewijzigd door -ErikE- op 26-03-2006 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
Snap ik, maar de meeste mobo's hebben geen BIOS instelling waarmee je het ook daadwerkelijk aan kunt passen. Daarom dacht ik dat een lijstje van (goedkope) borden misschien wel leuk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
Goed plan. Zet deze er maar alvast in:

Abit AW8

ASUS P5WD2 (alle series)
ASUS P5AD2 (alle series) - doet alleen geen DC

Deze ondersteunen 100% zeker multiplier verandering. Niet de goedkoopste, maar met budgetbordjes heb ik geen ervaring. :D

edit: relevante budgetbordjes dan, genoeg ervaring met budgetbordjes maar die zijn voor socket A of Socket478 :P

[ Voor 21% gewijzigd door -ErikE- op 26-03-2006 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
AtleX schreef op zondag 26 maart 2006 @ 17:52:
Helaas, de multiplier gaat je niet lukken, althans niet de revisie die ik heb. Op dit moment heb ik hem met de stockkoeler en slechts een kleine voltageverhoging op 3500mhz draaien, 3600 is mogelijk mits je temperaturen van +-65-70 graden accepteert. Maar ook dan is hij rocksolid :) Ik moet tzt mijn waterblok aanpassen, maar daarvoor moet ik tijd hebben. Wat ik al wel ga doen is de standaard koelprut vervangen door Arctic Silver II :)

Hij presteert hier als een trein naar mijn gevoel, maar nou kwam ik dan ook van een Duron 1800 af :P Als er iemand benches wil hebben: vraag maar, incl een link naar de bench aub :) Maar met onder ander Photoshop en het open hebben van <insert hoog getal> applicaties scheelt het écht heel veel. Ik heb met een Pentium M 2.16 gewerkt, die afaik zeer lekker presteert, maar die houdt dit geweld écht niet bij :)

[ Voor 22% gewijzigd door neographikal op 26-03-2006 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:25
Het ziet er in ieder geval zeker interessant uit, wat mij betreft misschien ook wel een upgrade waard. Wat ik me eigenlijk afvraag is hoeveel die processor normaal gesproken aan stroom gebruikt. Ik heb namelijk een 360 watt Asus voeding en daar hangt nu een Athlon XP 2400+, een Geforce 6800LE welke flink is opgevoerd, 2 harddisks, een DVD brander en een DVD speler. Nu ben ik aan het denken om een Pentium D 805 en een Asus P5P800-SE aan te schaffen maar als ik er dan ook nog een fatsoenlijke voeding van meer dan 400 watt erbij moet aanschaffen dan wordt het me een beetje teveel van het goede. Dat ik hem nog niet kan overklokken in het begin is geen probleem maar het moet wel fatsoenlijk werken. neographikal kun jij misschien je systeemspecs posten en dan voornamelijk wat voor voeding dat je gebruikt en dergelijke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik gebruik een paupere Chieftec 350watt die het wel wat moeilijk heeft, onder full stress zie je 12V lijn wat inzakken. Geen problemen met de stabilteit though, dus heel rampzalig is het niet. Maar mijn videokaart verstookt aanmerkelijk minder dan de jouwe, maar als je voeding wel kwalitatief in orde is...vermoed ik alsnog geen problemen.

Asus P5P800SE
1536MB pc3200
2*60GB IBM 7200rpm
Benq 8x4x dvdbrander
Radeon 8500LE
SB Audigy + dochterboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
Ik neem aan dat je dan op 3,5GHz draait ? ;)

Over lijsten met interessante moederborden. Op zich een goed idee.
Als dit alles leuk uitpakt kies ik misschien ook wel voor deze processor (niet zeker maar het lijkt i.i.g. interessant). Daarbij wil ik wel AGP en PCIe op één board hebben. Idem door DDR-SDRAM en DDR2-SDRAM. Ik zag dat ASRock wel het e.e.a. aan budget borden heeft.

Alleen weet ik dan nog niet of die MP dan omlaag kan. Op die hoge MP van 20x keer knap ik namelijk af ;)

[ Voor 84% gewijzigd door Thandor op 27-03-2006 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Uiteraard :)

Die hoge MP ga je sowieso niet kunnen veranderen, het lijkt me stug dat een andere cpu het opeens wel zou kunnen... Dus je zit aan die 20x, maar die trek je op je sloffen naar de 166+.

[ Voor 89% gewijzigd door neographikal op 27-03-2006 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
neographikal schreef op maandag 27 maart 2006 @ 00:05:
Uiteraard :)

Die hoge MP ga je sowieso niet kunnen veranderen, het lijkt me stug dat een andere cpu het opeens wel zou kunnen... Dus je zit aan die 20x, maar die trek je op je sloffen naar de 166+.
Hmm, dat is dan jammer. Een FSB van 166MHz~175MHz is toch ietwat laag. Ik draai momenteel met een K7 @ ~2,5GHz. Misschien is het dan niet de moeite waard om te investeren in een nieuwe CPU en moederbord.

Volgens mij hadden de Intel Pentium 4 'Prescott' processoren met een Platform Compatibility Guide van 04B de optie om met de CPU Lock Free van ASUS te kunnen werken. De 04A varianten konden dat volgens mij niet.
Maar, dat was vroeger zo. Deze 'Smithfield' processoren zijn al niet meer te vergelijken met die oudere 'Prescott' processoren.

Echter zie ik bij dat de Intel Pentium D 820 'Smithfield' met de A0 en de B0 stepping geen EIST hebben. Dit is ook logisch gezien de achterliggende techniek.
Bij de Intel Pentium D 805 'Smithfield' (enkel beschikbaar met stepping B0, stepping A0 was nog van voor dat de D805 op de markt kwam) zie ik de melding dat EIST ontbreekt niet. Als die MP omlaag kan is dit een interessante CPU.

Wiremod's (pinmod's) worden lastiger voor zowel CPU als socket, echter is er altijd nog de optie om op de achterkant van het moederbord was pinnen te verbinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Laatst online: 02-03 22:01

swampy

Coconut + Swallow = ?

Lennieboy83 schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 00:43:
Dual core is heerlijk, okay sommige games kunnen er niet mee vinden maar... gewoon emailen, websites lezen, bestanden in pakken en uitpakken. Je weet wel gewoon multitasken zonder te hoeven wachten tot een process zijn beurt krijgt. Heerlijk!

Ook bijvoorbeeld virusscannen met maar minimale vertraging. Ik kan TS zeker een dual core aanraden, tuurlijk..hij is niet de snelste ..maar wel responsief!

Gosh late again... that you get when you are just out of a cold and decide to post...erm!

[ Voor 4% gewijzigd door swampy op 27-03-2006 01:09 ]

There is no place like ::1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poepkop
Ik wacht op de heren die de 805 besteld hebben en de vraag gaan beantwoorden of die multiplier nou omlaag kan of niet?

Zelf vindt ik die p5p serie van asus een beetje verouderd, handig voor de overstappers maar ik ga voor het ddr2 geheugen (dan is het geheugen ook niet de beperking bij het overklokken) en pci-e.

Nou heb ik 2 bordjes op het oog:
p5gd2: Leuk bordje, voor een leuk prijsje. Schijnt een van de beste overklokkers te zijn, maar ik zie niks over die multiplier staan op de asus-site (wel bij de p5p800se)
p5ld2 se: Ook een 100 euro bordje, maar ik zie nergens iets over overklokmogelijkheden staan op de asus-site.

Dus ik hoor graag ervaringen over bordjes en vooral hoe het dan zit met die multiplier?
(Ik vindt het overigens wel vreemd, mijn oude a8n-e kon de multiplier gewoon omlaag... maar hier was het geheugen de beperking).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
poepkop schreef op maandag 27 maart 2006 @ 01:18:
Ik wacht op de heren die de 805 besteld hebben en de vraag gaan beantwoorden of die multiplier nou omlaag kan of niet?
Psst, een halve pagina boven deze reactie staat het :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
poepkop schreef op maandag 27 maart 2006 @ 01:18:
neographikal kreeg het niet voorelkaar. Zie deze link voor zijn reactie :)
Zelf vindt ik die p5p serie van asus een beetje verouderd, handig voor de overstappers maar ik ga voor het ddr2 geheugen (dan is het geheugen ook niet de beperking bij het overklokken) en pci-e.
Goed DDR-SDRAM gaat ook hard. Het ligt er dus maar net aan wat je zoal wil bereiken ;)
Als goedkope upgrade zie ik liever een geschikt bord met zowel DDR-SDRAM als DDR2-SDRAM mogelijkheden. Op die manier kan ik mijn oude DDR-SDRAM geheugen nog blijven gebruiken.
Dus ik hoor graag ervaringen over bordjes en vooral hoe het dan zit met die multiplier?
(Ik vindt het overigens wel vreemd, mijn oude a8n-e kon de multiplier gewoon omlaag... maar hier was het geheugen de beperking).
De AMD Athlon 64 heeft Cool 'n Quiet. De multiplier kan dus omlaag. Zelfs on-the-fly :)
Dat is de reden waarom het op een ASUS A8N-E gemakkelijk kan ;)
Als bord y iets kan is dat geen garantie dat bord x dat ook kan. Zelfs als het merk en/of modelnummer hetzelfde is.
(Sommige borden zijn te vinden in verschillende revisies waarbij grote verschillen optreden tussen Rev1 en een latere revisie. (Neem de ECS K7VTA3 maar eens onder de loep B) ))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
wel grappig poepkop opent een topic en denkt erover de 805 te kopen
vervolgens besmet ie iedereen met de koopziekte om er ook één te halen ( iincl me)
en hij heeft het zelf nog niet besteld hehehe

blijft een leuk idee die 805, al is het maar voor de fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Het SMP-gebeuren is werkelijk zalig voor multitasking en Photoshop. Zelfs bij spellen vind ik het wel prettig, er draaien op de achtergrond gewoon taken door zonder gezeur :) Ik kan rustig een groot bestand rarren, terwijl ik een spelletje of een andere applicatie opstart. En nee, het is niet de rapste dualcore, maar het ding kost €135,-, komop zeg: wat wil je nog meer :)

za-lig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Nootje: als iemand tweak/overclockervaringen wil delen, dan kan hij/zij het beste een topic in Tweaking & Cooling Algemeen of Die Hard Overclocking starten, naar gelang de methode van de overclock. Dit topic gaat initieel over of er een addertje onder het gras zit wat betreft de prijs van de PD 805. En het antwoord is allang gegeven (eigenlijk al in de topicstart): dat komt door de gecastreerde FSB ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

Ook wel iets om aan te denken is dat je minstens een Intel 945,955 of 975 chipset nodig hebt. Ik zag een paar mensen moedrborden noemen met 915 of 925 chipsets erop maar die ondersteunen GEEN dualcore.

Overigens die VIA bordjes van Asrock werken wel met alle cpu's echter heb ik geen goede ervaring met de IDE controller welke op die bordjes zit. Allerlei controllers/atapi errors en dat bij verschillende harddisk's en drives en bij verschillende revisies drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Djoekie schreef op maandag 27 maart 2006 @ 13:36:
Ook wel iets om aan te denken is dat je minstens een Intel 945,955 of 975 chipset nodig hebt. Ik zag een paar mensen moedrborden noemen met 915 of 925 chipsets erop maar die ondersteunen GEEN dualcore.

Overigens die VIA bordjes van Asrock werken wel met alle cpu's echter heb ik geen goede ervaring met de IDE controller welke op die bordjes zit. Allerlei controllers/atapi errors en dat bij verschillende harddisk's en drives en bij verschillende revisies drivers.
Uh als ik op de website van ASUS kijk zijn er zeker wel borden met een 915P chipset die dual core ondersteunen, in de CPU compatibility chart kan je zelfs specifiek voor de 805 kijken. De P5P800 SE ondersteund zelfs dual core en dat is een 865PE chipset...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Ok people, mooie review:

http://www.burntware.com/dc/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

Luuk1983 schreef op maandag 27 maart 2006 @ 13:42:
[...]

Uh als ik op de website van ASUS kijk zijn er zeker wel borden met een 915P chipset die dual core ondersteunen, in de CPU compatibility chart kan je zelfs specifiek voor de 805 kijken. De P5P800 SE ondersteund zelfs dual core en dat is een 865PE chipset...
Oh ja laat mij 1 915G/P/M/PL moederbord zien die het ondersteund!

Het werkt niet, die 865 is een buitenbeentje.....
Ik heb zowel een Asus P5GDC Deluxe en een Asus P5WD2. M'n pentium 830 werkt niet op die P5GDC.....

Zoek maar eens op 915/925 en dual core.

EDIT: de CPU support van Asus laat dus ook alleen moderborden zien met 945/955/975 etc zien. Wat beter opletten he :+ .

[ Voor 17% gewijzigd door Dukey op 27-03-2006 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Djoekie schreef op maandag 27 maart 2006 @ 14:15:
[...]

Oh ja laat mij 1 915G/P/M/PL moederbord zien die het ondersteund!

Het werkt niet, die 865 is een buitenbeentje.....
Ik heb zowel een Asus P5GDC Deluxe en een Asus P5WD2. M'n pentium 830 werkt niet op die P5GDC.....

Zoek maar eens op 915/925 en dual core.

EDIT: de CPU support van Asus laat dus ook alleen moderborden zien met 945/955/975 etc zien. Wat beter opletten he :+ .
Inderdaad, my bad. Dit is inderdaad waar wat je zegt. Dat is wel minder. Want die moederborden zijn meteen weer een stukje duurder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Je kunt ook voor een SiS of VIA chipset gaan als je toch DDR2 wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Nielson schreef op maandag 27 maart 2006 @ 14:43:
Je kunt ook voor een SiS of VIA chipset gaan als je toch DDR2 wilt gebruiken.
Ik wil het topic niet kapen, dus ik stel even snel een vraag tussendoor, laten we er niet teveel op doorgaan.

Een VIA chipset is geen optie, vertrouw die dingen voor geen meter. SiS is eventueel misschien wel een idee. Ik wil liever juist geen DDR 2, dit moet een beetje goedkoop beestje worden en DDR is gewoon goedkoper. Upgraden is niet echt noodzakelijk. Ik denk dat een de P5P800 SE dan misschien toch een idee is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Luuk1983 schreef op maandag 27 maart 2006 @ 14:47:
Ik wil liever juist geen DDR 2, dit moet een beetje goedkoop beestje worden en DDR is gewoon goedkoper.
Goedkoopste 512MB module:
PC3200: 34,50
PC2-3200: 35,50

De prijs maakt op dit moment niets meer uit en is snel aan het doorslaan naar DDR2 als goedkoopste.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

Croga schreef op maandag 27 maart 2006 @ 14:54:
[...]

Goedkoopste 512MB module:
PC3200: 34,50
PC2-3200: 35,50

De prijs maakt op dit moment niets meer uit en is snel aan het doorslaan naar DDR2 als goedkoopste.....
Ik zou persoonlijk geen PC2-3200 meer nemen, maar PC2-4300 of hoger. Dat is namelijk de standaard, geen idee wie die PC2-3200 eigenlijk gebruikt heeft. Ik zie trouwens in Duitsland al dat DDR2 goedkoper is dan DDR (geen topmerken maar het gaat om het idee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
is het zowiezo bij deze cpu wel zinvol om ddr2 te nemen aangezien de fsb maar 533mhz is waardoor bijv de bandbreedte ook niet zo groot als bij 800mhz fsb cpu's is?
of sla ik nu de plank compleet mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
IRCfreAk schreef op maandag 27 maart 2006 @ 15:28:
is het zowiezo bij deze cpu wel zinvol om ddr2 te nemen aangezien de fsb maar 533mhz is waardoor bijv de bandbreedte ook niet zo groot als bij 800mhz fsb cpu's is?
of sla ik nu de plank compleet mis?
Het is in zoverre zinvol dat DDR2 in de toekomst goedkoper wordt dan DDR nu is, makkelijker te upgraden en dergelijke. Heb je nog een leuke hoeveelheid DDR liggen dan zou ik gewoon een DDR bordje nemen of misschien zelfs een combinatiebordje (DDR óf DDR2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
volgens deze review hebben we nog een addertje gevonden. Of liever gezegd, een cobra! Geen intel Speedstep! Betekent dit automatisch dat je dan niet de multi naar beneden kunt bijstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

p43000 schreef op maandag 27 maart 2006 @ 15:41:
[...]

volgens deze review hebben we nog een addertje gevonden. Of liever gezegd, een cobra! Geen intel Speedstep! Betekent dit automatisch dat je dan niet de multi naar beneden kunt bijstellen?
Daar waren we al achter.....zie vorige posts

WOOPS: verkeerde topic, hier staat het in vermeld [rml][ Discussie] Dual core Intel CPU's: Pentium D, Core Duo, Xeon[/rml]

De 8xx serie kan maar naar multiplier 14 (maximaal 2800mhz dus) terug schakelen de 9xx naar multiplier 12 (C1 revisie, maximaal 2400mhz dus). Maar de 805 heeft al een multiplier van 20 dus dan zou dit 14x133 = 1862mhz worden als hij het ondersteunde.

[ Voor 38% gewijzigd door Dukey op 27-03-2006 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

p43000 schreef op maandag 27 maart 2006 @ 15:41:
[...]

EIST is pas handig op P4's met hoge kloksnelheden aangezien je toch niet verder terug kan dan 14x200. Op bijvoorbeeld een 630 zit het wel, maar is het compleet nutteloos aangezien een terugschakeling van 3.0GHz naar 2.8GHz je geen fluit scheelt in warmte en stroomconsumptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
GH45T schreef op maandag 27 maart 2006 @ 15:33:
[...]

Het is in zoverre zinvol dat DDR2 in de toekomst goedkoper wordt dan DDR nu is, makkelijker te upgraden en dergelijke. Heb je nog een leuke hoeveelheid DDR liggen dan zou ik gewoon een DDR bordje nemen of misschien zelfs een combinatiebordje (DDR óf DDR2)
maar om een beetje te oc'en kun je dan weer beter ddr2 hebben dnek ik?
dual bordje was zowiezo mijn keuze.

in bijna alle topics die je via google vind over deze cpu komt het er op neer dat de multiplier gelockt is. er wordt echter wel verteld dat je de fsb omhoog kan doen en die van je mem op stock houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
IRCfreAk schreef op maandag 27 maart 2006 @ 15:55:
[...]

in bijna alle topics die je via google vind over deze cpu komt het er op neer dat de multiplier gelockt is. er wordt echter wel verteld dat je de fsb omhoog kan doen en die van je mem op stock houden.
Daarom maakt het bij deze cpu juist niet veel uit, als je een cpu met een 800 Mhz FSB wilt overklokken en je wilt je geheugen synchroon laten lopen dan wordt DDR2 al snel interessanter, wil je een cpu met een 533 Mhz FSB overklokken dan heb je nog wel wat ruimte als je DDR gebruikt, de multiplier is sowieso al gelocked dus de kans dat je over de 200 Mhz FSB gaat is erg klein en dan heb je ook meteen genoeg aan DDR.

Een hogere FSB maakt bij een Pentium 4/D veel uit, maar hij is toch gelocked en je komt echt niet boven de 200 Mhz FSB uit zonder hem te unlocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
Djoekie schreef op maandag 27 maart 2006 @ 15:43:
[...]

Daar waren we al achter.....zie vorige posts

WOOPS: verkeerde topic, hier staat het in vermeld [rml][ Discussie] Dual core Intel CPU's: Pentium D, Core Duo, Xeon[/rml]

De 8xx serie kan maar naar multiplier 14 (maximaal 2800mhz dus) terug schakelen de 9xx naar multiplier 12 (C1 revisie, maximaal 2400mhz dus). Maar de 805 heeft al een multiplier van 20 dus dan zou dit 14x133 = 1862mhz worden als hij het ondersteunde.
je zegt dat het niet kan, en vervolgens zeg je dat hij het wel kan :X
/me p43000 in de war is
14x zou ik namelijk perfect vinden. 14x266 is namelijk 3,73GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
IRCfreAk schreef op maandag 27 maart 2006 @ 15:55:
[...]

Waarom? Tegen de tijd dat jij aan de pc3200 specs zit, draait je cpu op 4000mhz. Laat staan wanneer je ook je DDR weer gaat overklokken zodat je nog hoger komt.

Geheugen is niet de bottleneck in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
ok weer wat geleerd
nu nog even wachten tot er wat geld binnenkomt om dit ding te bestellen:D
ik ben nu alleen wel weer een beetje bang voor de warmteproductie van dit ding bij OC,
dat gaat denk niet echt werken in een htpc kastje, voeding zal het dan ook niet trekken dan.
maar goed voor normaal gebruik lijkt het me al hardstikke leuk:P
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste