[Ervaringen] Office 2007 (voorheen "12")

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 12.628 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanmarchal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09 19:43
hier nu ook geactiveerd.
En ja hoor avg mail extensie uitgeschakeld en nieuwe mail kan ik weer gewoon lezen (oude alleen nog niet....)

||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is echt mooi, scheelt me zo 300 euro aangezien ik office nu niet meer hoef te kopen _/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanmarchal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09 19:43
Verwijderd schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 00:18:
Dit is echt mooi, scheelt me zo 300 euro aangezien ik office nu niet meer hoef te kopen _/-\o_ .
te gebruiken tot februari jammer maar helaas hierna word het toch echt kopen (of misschien een andere beta)

||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jammer, al is het wel een goeie truuk van microsoft om iedereen alvast zoet te maken.

Gelukig heb ik al word 2002 kunne kopen voor 20 euro, bij powerpiont en excel is openoffice voor mij wel voldoende aangezien ik het toch bijna niet gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben een keer verbaasd dat Microsoft met zo'n geweldige interface op de markt weet te komen! Ze leren uiteindelijk toch van hun vergissingen en wie weet ben ik toch nog eens bereid om werkelijk waar het Office pakket te gebruiken vanwege het pakket zelf en niet omdat de halve wereld er al mee werkt en er soms geen alternatief is (school/werk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-10 12:58
Hey, Ik heb ook de Beta gedownload, geactiveerd en het werkt perfect (tot nu toe), maar ik krijg steeds bij het opstarten van Outlook iets van een Desktop Search of iets dergelijks. Dat wil ik niet installeren, en ik wil ook niet iedere keer die pop-up krijgen, maar kan de optie niet vinden om dit uit te schakelen.

Iemand die me hiermee kan helpen? Dankje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hoe kan ik de interface veranderen naar de oude interface? Van deze word ik dus echt gek :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightMare
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 15:35
TweakerNummer schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 01:07:
Hoe kan ik de interface veranderen naar de oude interface? Van deze word ik dus echt gek :(
Gewoon mee leren leven. Weet je waar het om draait? Het No. 1 software bedrijf Microsoft (nee hoor, geen employee) heeft hier zo ongelofelijk veel onderzoek naar gedaan. Geloof me: Het merendeel van de Office gebruikers geeft aan deze interface binnen de kortste keren de voorkeur. Daarnaast zul jij waarschijnlijk ook straks hier de voorkeur aan geven. Aan alle nieuwe dingen moet je wennen. Geef het even tijd...

Daarnaast: Om de marktleider te zijn (en te blijven...) zul je ook vooruitstrevend moeten zijn. Dat is een stap die Microsoft eindelijk weer eens heeft durven nemen _/-\o_ . Geloof me, als deze interface aanslaat dan volgen de overigen vanzelf (OpenOffice, StarOffice etc..)

[ Voor 7% gewijzigd door NightMare op 25-05-2006 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbydw
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-08 14:10

robbydw

live your life

Haha na een nachtje erover geslapen te hebben heb ik de Beta eindelijk kunnen registreren.

Geen commentaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbydw

robbydw

live your life

TranceSetter schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 00:49:
Hey, Ik heb ook de Beta gedownload, geactiveerd en het werkt perfect (tot nu toe), maar ik krijg steeds bij het opstarten van Outlook iets van een Desktop Search of iets dergelijks. Dat wil ik niet installeren, en ik wil ook niet iedere keer die pop-up krijgen, maar kan de optie niet vinden om dit uit te schakelen.

Iemand die me hiermee kan helpen? Dankje.
Die vraag had ik dus ook...wilde ook niet de desktop search van MS installeren. Werd uiteindelijk wel schijtziek van die melding iedere keer dus ben ik uiteindelijk door MS overstag gegaan. (had google desktop al draaien)

Weet niet hoe de melding uit te schakelen is. Heb in de options niks kunnen vinden. Zal wel weer een truc van MS zijn. Net zo lang doordrukken tot mensen een melding zat zijn en dan halen ze het pakketje alsnog binnen.

Geen commentaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleWan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-09 10:57
Waaw, prachtige beta !!!
Ik zie dat ze nu de extensie .docx gebruiken en zo. Heb even geprobeerd of ze nu hen XLM gebaseerde documentstructuur gebruiken, en idd !, even een docx hernoemd naar .zip, en je kan er gewon in bladeren dan...
NightMare schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 01:24:
Daarnaast: Om de marktleider te zijn (en te blijven...) zul je ook vooruitstrevend moeten zijn. Dat is een stap die Microsoft eindelijk weer eens heeft durven nemen _/-\o_ . Geloof me, als deze interface aanslaat dan volgen de overigen vanzelf (OpenOffice, StarOffice etc..)
Weet je wat het grappige hier aan is !
Als OpenOffice en StarOffice die interface overnemen zal er geen kat over kraaien, iedereen zal het normaal vinden.
Omgekeerd, is het altijd van ja MS copierd enkel van andere producten, ze zijn nooit origineel en bla bla bla. Bij elk nieuw programma van ms krijg je dat zelfde gez**k. Maar nu kunnen ze lekker niets zeggen.
Keep up the good work MS !!

[ Voor 63% gewijzigd door LittleWan op 25-05-2006 09:48 ]

http://www.sillevl.be - blog http://www.sillevl.be/blog - flickr http://www.flickr.com/sillevl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-09 06:24
Nou, heb 2007 B2 een aantal dagen geprobeerd maar vind het resultaat zeer teleurstellend! Toegegeven: de interface ziet er weer gelikt uit, maar een voor mij essentieel onderdeel (de mogelijkheid om te copy-pasten van grafieken naar Indesign) werkt net als bij voorgaande versies waardeloos! Wanneer leert MS nou eens dat grafieken gewoon als Vector opgebouwd kunnen worden ipv steeds als raster te laten copy-pasten...

Edit: heb 2007 er net afgegooid en ben er achter dat hij gelijk m'n oude versie 2003 verklooit heeft! Dank aan MS! Had overigens 2007 in een aparte map ernaast geïnstalleerd en geen upgrade gedaan!

[ Voor 20% gewijzigd door Frankster op 25-05-2006 10:34 ]

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-09 07:31

sjaakaq

It might get loud

Verwijderd schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 00:29:
Jammer, al is het wel een goeie truuk van microsoft om iedereen alvast zoet te maken.

Gelukig heb ik al word 2002 kunne kopen voor 20 euro, bij powerpiont en excel is openoffice voor mij wel voldoende aangezien ik het toch bijna niet gebruik.
Nja...lijkt me niet echt een truuk, maar meer een manier om van miljoenen mensen feedback te kunnen krijgen zodat het eindproduct zo min mogelijk bugs bevat :)

Upgraden doen mensen toch wel, volgens mij.

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoTyce
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

GoTyce

B S U R

robbydw schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 09:11:
[...]

Die vraag had ik dus ook...wilde ook niet de desktop search van MS installeren. Werd uiteindelijk wel schijtziek van die melding iedere keer dus ben ik uiteindelijk door MS overstag gegaan. (had google desktop al draaien)

Weet niet hoe de melding uit te schakelen is. Heb in de options niks kunnen vinden. Zal wel weer een truc van MS zijn. Net zo lang doordrukken tot mensen een melding zat zijn en dan halen ze het pakketje alsnog binnen.
Het vreet echt cpu en ram dus ik heb de desktop search er meteen af gegooid. Je kan het disblen in office 2007: Tools, Options, Other, (Laatste tabblad), Advanced options, en dan in het midden 'Show prompts... Desktop Search'. Als je die uitvinkt heb je nergens meer last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09 14:15

mr_obb

Lakse Perfectionist

Hebben hier al meer mensen naar de XML source gekeken. Ik heb zojuist een test document met 7-zip geopend en de XML bekeken. Ik heb zelfs wat kleine aanpassingen gedaan (om de code op te schonen). Ik vind het er redelijk netjes uitzien, ondanks dat ik even moet kijken wat de precieze XML-specificaties zijn.

Het is een beetje omslachtig, maar het lijkt een vervanging voor het onderwaterscherm van WP5.1 dat ik al jaren mis. Ik zou het heerlijk vinden als ze de mogelijkheid om de XML te zien en aan te passen ook ergens in Word verstoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Niet online
NightMare schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 01:24:
[...]

Gewoon mee leren leven. Weet je waar het om draait? Het No. 1 software bedrijf Microsoft (nee hoor, geen employee) heeft hier zo ongelofelijk veel onderzoek naar gedaan. Geloof me: Het merendeel van de Office gebruikers geeft aan deze interface binnen de kortste keren de voorkeur. Daarnaast zul jij waarschijnlijk ook straks hier de voorkeur aan geven. Aan alle nieuwe dingen moet je wennen. Geef het even tijd...

Je vergeet eventjes dat er heel veel mensen zijn die nog moeite hebben met computers en die dus veel liever de oude interface gebruiken. Ook omdat het leren op latere leeftijd lastiger is.

Voor de rest zag/las ik ooit ergens dat de oude interface er nog inzit, maar de nieuwe interface heeft de optie om deze aan te zetten goed verborgen (of misschien zit deze alleen in de final?).

Echter uit de help file lees ik:
"There is no way to delete or replace the Ribbon with the user interface from the earlier versions of Office"

Microsoft hoeft wat mij betreft niet vooruitstrevent te zijn. Er zaten nog genoeg bugs en gemiste features in de oude office.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb
  • Laatst online: 01-09 14:15

mr_obb

Lakse Perfectionist

TweakerNummer schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 11:16:
[...]

Je vergeet eventjes dat er heel veel mensen zijn die nog moeite hebben met computers en die dus veel liever de oude interface gebruiken. Ook omdat het leren op latere leeftijd lastiger is.
De nieuwe ribbon maakt de interface juist duidelijker voor beginnende en minder ervaren gebruikers, door de functionaliteit op logische plaatsen te stoppen, in plaats van in ingewikkelde menu's. Ik heb nu nog maar heel even gekeken, maar ik denk dat de nieuwe interface ook mij als gevordere gebruiker gaat helpen.
Microsoft hoeft wat mij betreft niet vooruitstrevent te zijn. Er zaten nog genoeg bugs en gemiste features in de oude office.
Er zaten nog genoeg bugs in Windows ME, dus Windows XP was niet nodig? Er zitten nog bugs en gemiste features in de 2.4 kernel, dus de 2.6 kernel is niet nodig? Beetje vreemde opmerking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Niet online
mr_obb schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 11:21:
[...]

De nieuwe ribbon maakt de interface juist duidelijker voor beginnende en minder ervaren gebruikers, door de functionaliteit op logische plaatsen te stoppen, in plaats van in ingewikkelde menu's. Ik heb nu nog maar heel even gekeken, maar ik denk dat de nieuwe interface ook mij als gevordere gebruiker gaat helpen.
Jij bent (kennelijk) niet een van de vele mensen die ik al de afgelopen jaren heb zien rondlopen met boekjes om Office te leren. Heel veel mensen die ik ken werden gek van de MS interface veranderingen en gebruiken gewoon nog oudere versies (alhoewel er ook veel bijzijn die OpenOffice gebruiken). Daarnaast ben ik het persoonlijk niet met je bewering eens omdat mijn inziens de ervaren gebruiker juist heel veel van de hotkeys gebruikt maakt en niet zijn muis pakt. Voor de keren dat er geen hotkey is, pak ik de alt key. Echter waar je in de Office precies weet waar je dan zat (in het horizontale vlak) moet ik nu zoeken en oppassen dat ik niet klem kom te zitten in de nieuwe ronde "office" button (waar je dus niet uitkomt).

Daarnaast is de ribbon eigenlijk een veredelde toolbar. Maar die hadden we al. Vroeger kon je makkelijk toolbars aan en uit zetten en rond slepen. Toolbars kon je customizen. Mijn nr 1 favoriet is de drawing toolbar onderaan het scherm zodat ik snel en makkelijk kan tekenen. Nu moet ik dus eerst naar de insert tab en daarna kan ik tekenen. Rondslepen van de Ribbon elementen lukt me ook niet (ik verwachtte een drag & drop interface maar die is er niet 8)7 of ik zie iets over het hoofd).
mr_obb schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 11:21:

[...]
Er zaten nog genoeg bugs in Windows ME, dus Windows XP was niet nodig? Er zitten nog bugs en gemiste features in de 2.4 kernel, dus de 2.6 kernel is niet nodig? Beetje vreemde opmerking
Vooruitstrevent is met een d (leuk jezelf corrigeren).

Ik bedoel dat ik liever had gezien dat ze nieuwe features hadden gemaakt en wat bugfixes in de bestaande office (die dan release 11.1 mee zou heten of iets dergelijks). Die nieuwe Ribbon mag van mij wel weg, ik vind het een achteruitgang en geen vooruitgang.

Een beetje vreemde vergelijking. Er zit nogal een verschil in het aanpassen van de interface van Office en het veranderen van de werking van het OS. Mijn inziens is het aanpassen van de GUI/het toevoegen van features niet een modificatie waarvoor de aanschaf van een nieuwe Office nodig is (maar zoals ik al zei die Ribbon hoeft van mij niet).

Waarom zou je vooruitstrevend zijn terwijl je oude programmatuur nog knudde is? Fix eerst de leipe engine bugs maar eens (vergelijk de tijd die je kwijtbent met het crashes van Word ten opzichte van de tijd die je "wint" met deze nieuwe interface).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbydw

robbydw

live your life

Cloudje schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 10:53:
[...]

Het vreet echt cpu en ram dus ik heb de desktop search er meteen af gegooid. Je kan het disblen in office 2007: Tools, Options, Other, (Laatste tabblad), Advanced options, en dan in het midden 'Show prompts... Desktop Search'. Als je die uitvinkt heb je nergens meer last van.
Heb hier naar gezocht maar kan deze optie niet vinden...lijkt er haast op dat MS Desktop Search niet geïnstalleerd is terwijl ik dit wel heb gedaan... 8)7 (zie screendump)

Afbeeldingslocatie: http://img210.imageshack.us/img210/941/advanced0lw.th.jpg

Neem aan dat deze app. dan namelijk tussen mijn installed (add remove) programs zou moeten staan, niet?

Trouwens: de interface van Publisher is niet echt gewijzigd t.o.v. de vorige versie. Wat is daar de reden van?

[ Voor 8% gewijzigd door robbydw op 25-05-2006 12:54 ]

Geen commentaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Laatst online: 23:43

Zeror

Ik Henk 'm!

IK moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van MS Office Groove 2007.
Een mooie zakelijke versie van MSN :D

Het werkt nog best goed ook.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoTyce
  • Niet online

GoTyce

B S U R

robbydw schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 12:50:
[...]

Heb hier naar gezocht maar kan deze optie niet vinden...lijkt er haast op dat MS Desktop Search niet geïnstalleerd is terwijl ik dit wel heb gedaan... 8)7 (zie screendump)

[afbeelding]

Neem aan dat deze app. dan namelijk tussen mijn installed (add remove) programs zou moeten staan, niet?

Trouwens: de interface van Publisher is niet echt gewijzigd t.o.v. de vorige versie. Wat is daar de reden van?
Ja staat onder 'Windows Desktop' of 'Search Indexer'. (add/remove programs)

Uitzetten vraag bij opstarten outlook voor het download van Search Indexer:
Afbeeldingslocatie: http://img50.imageshack.us/img50/64/office2007si5pa.th.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door GoTyce op 27-05-2006 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Wat is op latere leeftijd lastiger? :)

Microsoft heeft deze wijzigingen aan de UI gedaan omdat de huidige interface gewoon niet genoeg mogelijkheden bied om feature uitbreidingen te doen - op een blog van Office is hier erg veel uitleg over gegeven en als je oprecht geinteresseerd bent in het waarom is het heel erg de moeite waard om door te lezen:

The Why of the New UI (Part 1)
Ye Olde Museum Of Office Past (Why the UI, Part 2)
Combating the Perception of Bloat (Why the UI, Part 3)
New Rectangles to the Rescue? (Why the UI, Part 4)
Tipping the Scale (Why the UI, Part 5)
Inside Deep Thought (Why the UI, Part 6)
No Distaste for Paste (Why the UI, Part 7)
Grading On the Curve (Why the UI, Part 8)
Voor de rest zag/las ik ooit ergens dat de oude interface er nog inzit, maar de nieuwe interface heeft de optie om deze aan te zetten goed verborgen (of misschien zit deze alleen in de final?).
Voor zover ik weet is de oude UI echt niet beschikbaar. Persoonlijk denk ik wel dat diep verborgen voor de wereld er een gelijktijdige ontwikkeling van Office 2007 is die wel degelijk de oude structuur gebruikt, maar als de ribbon lukt zal dat nooit bekend worden :)
In bovenstaande blogs posts wordt netjes uit de doeken gedaan hoe en waarom Microsoft tot deze UI is gekomen - grotendeels is dit gedaan met de Customer Feedback tool die in Office 2003 zit (je weet wel, dat irritante vierkantige ding in je system tray waar je meteen nee op hebt geantwoord :P ) - daaruit bleek onder andere dat sommige features totaal niet gevonden werden in de huidige UI of dat er UI elementen vaak gebruikt werden die vervolgens ´standaard´ helemaal niet aanwezig waren :)

Oh, en de oude shortcut keys werken nog gewoon als het goed is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

[...]

Echter uit de help file lees ik:
"There is no way to delete or replace the Ribbon with the user interface from the earlier versions of Office"

Waarom zitten mensen met boekjes te kutten om Word te leren? Omndat alles zo verdomde verstopt zit. Mensen weten heus wel dat ze een voetnoot kunnen invoegen, alleen het is niet logisch om daarvoor eerst 6x te moeten klikken...

Deze Word verstopt dat dus juist niet; het werkt intuïtief, en het heeft lekker dikke, kleurige iconen. Veel oude mensen die bereid zijn 5 minuutjes te proberen gaan hier heel blij mee zijn, voorspel ik.

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leokennis schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 13:52:
[...]
Waarom zitten mensen met boekjes te kutten om Word te leren? Omndat alles zo verdomde verstopt zit. Mensen weten heus wel dat ze een voetnoot kunnen invoegen, alleen het is niet logisch om daarvoor eerst 6x te moeten klikken...

Deze Word verstopt dat dus juist niet; het werkt intuïtief, en het heeft lekker dikke, kleurige iconen. Veel oude mensen die bereid zijn 5 minuutjes te proberen gaan hier heel blij mee zijn, voorspel ik.
Inderdaad een programma zoals Word zou intuïtief moeten werken en een dik naslagwerk zou niet nodig moeten zijn voor wie dan ook. De oude interface liep uiteindelijk op een dood spoor en ik denk dat dit voor heel veel programma's geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switch
  • Laatst online: 09-12-2024
Voordat ik een nieuw topic open wou ik het toch nog even hier proberen :)

Ik ben bij de installatie van MS Office 2007 (beta 2) tegen een probleem aangelopen. Zodra ik de installer start (en vervolgens op 'Ja' druk om te proceedene) begint 'Extraction', zodra deze eindigtt loopt de complete install de soep in. Vervolgens krijg ik een standaard XP Error scherm (Send Error Report etc.) met deze error.

Setup did not complete successfully. We are sorry for the inconvenience.

Error Signature:
EvenType: office12setup P1:{10120000-0f00-0000-0000000ff1ce}
P2: 12.0.4017.1005 P3:x P4:nullreference P5:x P6:x
De .log file die meegestuurd wordt met het Error Report kan ik niet openen (wordt niet gevonden). Soms krijg ik ook de foutmelding 'The installation of this package failed', maar dit heb ik niet opnieuw kunnen produceren en lijkt willekeurig te zijn.

Wat ik zelf al geprobeerd heb,
  • De install gedraait vanaf verschillende drives (allemaal met genoeg ruimte). C:/ schijf ook uitgeprobeerd.
  • Meerdere keren opnieuw gedownload
  • TMP folder gewisseld naar drive met meer vrije ruimte
  • Reboots
Zoeken op deze errors op Google levert extreem weinig op, wat begrijpelijk is bij zo'n nieuw (beta) product.

[ Voor 8% gewijzigd door Switch op 31-05-2006 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Dat ribbon ding is ook vrij irritant. De ene knop is groot, dan heb je er weer een bult kleine knopjes onder elkaar die naast die grote zitten. Hebben al die knopjes ook nog weer een eigen icoon en de categorien zijn ook niet duidelijk genoeg afgegrendeld. De ribbon is huge waardoor het alleen erg leuk wordt op grote schermen en niet de 12" laptopjes en 15" TFT schermen die je nog wel eens tegen komt.
Dan zwijg ik maar even over het feit dat alleen de programma's die tot de Office suite zijn gebundeld deze ribbon hebben (Visio, Project en OneNote hebben dat dus niet).
Microsoft doet het wederom op dezelfde wijze fout als in voorgaande versies. Het gaat erom dat zaken overzichtelijk en consistent zijn. Het feit dat de helft van alle office applicaties die ribbon gebruiken en ook nog dat een categorie in die ribbon bestaat uit een groot knopje en kleine knopjes met ieder zijn eigen icoontje maakt het zo vreselijk verwarrend voor gebruikers dat ze nogal verdwaald raken.
Ik kan me voorstellen dat me ook gek gaat lopen zoeken naar de simpele open en save knoppen op die ribbon (probleem nummer zoveel: niet alles staat op die ribbon, er wordt maar voor 75% gebruik gemaakt van die ribbon). Dat blijkt dan weer in een submenu tevoorschijn te komen wanneer je op dat rondje met dat windows logo drukt. Misschien dat er wat heldere lichten zijn die zich hebben bedacht dat het er hetzelfde uitziet als het startmenu en er maar op drukken waarbij je weer het volgende probleem creeert: men denkt dat je daarmee het startmenu opent, gaan ze dus hun programma's daar lopen zoeken.

Mijns inziens heeft Microsoft wederom de plank misgeslagen bij de uitvoering. Die ribbon is een geweldig idee maar had er dan een simpele toolbar die maar 1 (of hooguit 2) regels beslaat van gemaakt met hele duidelijke categorien. Het hele gebeuren met die quickstart toolbar en dat startmenu-achtige knopgeval hadden ze geheel weg moeten laten. Veel programma's maken al gebruik van dit principe met die toolbars (naast hun menu's). Dat is al stukken beter dan wat Microsoft er nu van gemaakt heeft.

Dat cleartype van de documenten is gelukkig uit te schakelen maar van de interface zelf helaas niet. Erg jammer want dat cleartype (en ieder andere variant daarvan ook) zuigt enorm. Het is totaal niet scherp, alleen wazig en dat is uiterst vermoeiend voor de ogen. Lang werken met een office programma zit er dan niet meer bij.

Die live previews van het veranderen van bijv. lettertype en lettergrootte is dan weer wel erg stoer en handig want je ziet meteen in je document hoe het eruit komt te zien. Handig als je wilt weten hoe het zich verhoudt tot de rest. Mooi is ook dat wanneer je een stuk tekst selecteert je een opmaaktoolbar bij krijgt, hoef je niet helemaal naar de ribbon. Jammer is weer wel dat die mooie live preview van lettertype en lettergrootte juist weer niet werkt met die toolbar (inconsistentie wederom).
De opstartsnelheid e.d. zijn ook prima. PDF export is ook aardig maar die van OpenOffice.org is nog steeds een stuk verder vooruit dan die van MS Office.
Voor een beta vind ik het best wel indrukwekkend.

[ Voor 14% gewijzigd door ppl op 25-05-2006 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

ppl schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 19:05:
Dat ribbon ding is ook vrij irritant. De ene knop is groot, dan heb je er weer een bult kleine knopjes onder elkaar die naast die grote zitten.
Ik heb hier boven al wat meer links naar de Office UI blog gepost - als je die eens doorleest zie je dat er wel degelijk een (goed doordachte, doorteste) gedachtegang achter de grote/kleine knopjes zit :)
De ribbon is huge waardoor het alleen erg leuk wordt op grote schermen en niet de 12" laptopjes en 15" TFT schermen die je nog wel eens tegen komt.
Ook dit is onderzocht geweest:
In short, the majority of people who use Office 2007 will have about as much space for their document content as they would have running Office 97 on the same computer. Someone who used several toolbars or the Task Pane will likely get more space for their document content in Office 2007.

...

Is the Ribbon larger than a toolbar? Of course. Is it bigger than all of the UI it replaces? In most cases, no.
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

elevator schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 19:20:
[...]

Ik heb hier boven al wat meer links naar de Office UI blog gepost - als je die eens doorleest zie je dat er wel degelijk een (goed doordachte, doorteste) gedachtegang achter de grote/kleine knopjes zit :)
Ja en dus? Het gaat erom hoe het pakket in de praktijk werkt, niet hoe ze het bedacht hebben e.d.
Als ik de praktijk bekijk dan hadden ze netzo goed niet die onderzoeken kunnen doen. Ik heb namelijk niet het idee dat de uitvoering aansluit op de conclusies uit die onderzoeken. Er zit nog heel veel verbetering in het pakket zelf met name op het gebied van consistency. Waarom werkt die live preview bij het ene wel maar bij het andere niet terwijl het er hetzelfde uitziet en hetzelfde zou moeten werken? Die toolbar hebben ze er extra geplaatst omdat ze uit de onderzoeken zagen dat mensen dat prettig vonden zodat ze niet steeds terug hoeven naar de ribbon. Vervolgens zit er geen live preview in en moet je als user zijnde alsnog naar de ribbon. Is zo'n toolbar dan nog nuttig? Absoluut niet. Is er dan sprake van consistency? Absoluut niet.
Zolang iets niet consistent is werkt het verwarrend voor een gebruiker omdat ze steeds weer een andere werkwijze moeten gebruiken voor hetzelfde (gebruiker denkt: "waarom?").

Als je ook even naar de video kijkt van de projectleidster van de office suite dan zul je zien dat Office 12 (zoals het daar nog genoemd wordt) bedoeld is voor schermen met grote resoluties. Zaken mensen die een handzaam 12" laptopje gebruiken behoren niet tot die categorie. In het citaat die je geeft komt het er dan ook simpelweg op neer dat die lui vette pech hebben. Anderzijds...als je veel toolbars hebt in vorige office versies had je hetzelfde probleem maar daar kon je wel wat aan doen, met die ribbon heb je het maar te accepteren.

Ze hebben dus een poging gewaagd om de uitkomst van de onderzoeken toe te passen dat is ze in zekere zin ook gelukt. Het is al een hele verbetering qua overzichtelijkheid t.o.v. voorgaande versies. Ze hebben echter nog een hele lange weg te gaan, dit zie ik dan ook meer als een begin. De inconsistentie is zo groot dat wat ze voor ogen hebben nogal zijn doel mist en je uiteindelijk netzo goed de oude interface had kunnen behouden. Zeker als je bekijkt dat maar 50% van het totale office applicaties aanbod die nieuwe "efficientere" interface gebruikt. Kun je nagaan hoe bar slecht de uiteindelijke implementatie is van die onderzoeken en dat het dus weinig zin heeft gehad om ze uit te voeren.
Voor een tool als Visio en Project werkt het trouwens ook niet erg fijn zo'n grote ribbon: je levert veel schermoppervlak in terwijl je die bij deze tools juist nodig hebt. Project op een klein 12" notebookje draaien wil je ook niet bepaald.

Kortweg: onderzoeken is leuk, maar de bevindingen daadwerkelijk correct in de praktijk brengen is een heel ander verhaal. Het 1e is Microsoft gelukt, het 2e staan ze nog maar aan het prille begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-10 15:43
Ik heb een aantal bugs gevonden, maar ik kan nergens vinden hoe ik die moet reporten bij MS...Iemand hier een idee?
Verder ziet het er erg vet uit! Die toolbar is wel wennen, maar vind het nu best relaxed 8)

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

ppl schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 20:04:
Ja en dus? Het gaat erom hoe het pakket in de praktijk werkt, niet hoe ze het bedacht hebben e.d.
Als je dus goed leest zie je dat de onderzoeken zijn gedaan naar de praktijk - niet naar hoe ze theoretisch het systeem zouden moeten gaan maken :)

Om wederom te quoten :P
One of his criticisms was "how bad the usability of the Ribbon would be because it's got icons scattered all over of various sizes." What we've learned is actually the opposite. People can scan disparate patterns more easily than homogenous patterns. When we use more toolbar-like layouts--a bunch of equally-spaced, equally-sized buttons, people scan them less quickly than when each chunk has a memorable layout. So we actually try explicitly to vary the layouts between chunks--it helps people find the thing they're looking for more quickly. That's something we wouldn't have known if we didn't have a commitment to watch people work.
(bold door mij gedaan)

Dat jij (en ik, en de MS programmeurs) dus denken of dachten dat het niet werkt, betekent feitelijk niks :) Microsoft heeft praktijk onderzoeken gedaan en daar is uit gebleken dat juist het gebruik van grote en kleine iconen meehelpt in het bruikbaarder maken van Office :P
Er zit nog heel veel verbetering in het pakket zelf met name op het gebied van consistency. Waarom werkt die live preview bij het ene wel maar bij het andere niet terwijl het er hetzelfde uitziet en hetzelfde zou moeten werken?
Geen idee - misschien een bug, misschien iets waar ze overheen gekeken hebben, misschien by design :) Ik vind het echter wat te vroeg om ze daar op af te rekenen - het is uiteindelijk nog beta 2 en wie weet doen ze wel iets met de feedback die je hierover hebt ingestuurd :)
Als je ook even naar de video kijkt van de projectleidster van de office suite dan zul je zien dat Office 12 (zoals het daar nog genoemd wordt) bedoeld is voor schermen met grote resoluties. Zaken mensen die een handzaam 12" laptopje gebruiken behoren niet tot die categorie.
Natuurlijk ontwikkel je software op wat nu de standaard is - Office is ook niet in het zwart wit gemaakt omdat mensen nog groene monitoren hebben en je kan al jaren direct mailen vanuit Office omdat mail een belangrijk onderdeel is geworden van hoe mensen werken.

Dat je echter iets ontwikkelt voor het een, sluit niet het ander uit. Het citaat wat ik geef geeft duidelijk aan dat je nu niet minder 'workspace' ruimte hebt dan in vorige versies - iets wat me niet slecht lijkt :)
In het citaat die je geeft komt het er dan ook simpelweg op neer dat die lui vette pech hebben. Anderzijds...als je veel toolbars hebt in vorige office versies had je hetzelfde probleem maar daar kon je wel wat aan doen, met die ribbon heb je het maar te accepteren.
Nou, als je de link pakt van de quote die ik gaf zie je dat uit de gegevens die MS heeft blijkt dat maar 2% van alle klanten hun toolbars aanpassen. De vergelijkingen in schermte oppervlak zijn dan ook met de 'standaard' omgevingen gedaan zoals die opgeleverd worden door MS :)
Ze hebben echter nog een hele lange weg te gaan, dit zie ik dan ook meer als een begin.
Uiteraard is het een begin - de inconsistentie waar jij over spreekt valt imho in ieder geval erg mee, het enige jammere is dat ze niet alle programma's op die manier hebben aangepakt, maar ook daar hebben ze min of meer een antwoord op in diezelfde blog, maar ik zal je daar niet verder mee lastigvallen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Aangezien Bill en Steve vaste bezoekers zijn van GoT, kunnen we ze even helpen.

Ik ben er tevreden over Office, maar ik lees ook al weer mindere dingen.

Dus....:

Poll: Zijn de Ribbons een vooruitgang?
Ja, de Ribbons zijn gebruikersvriendelijker
Doe mij de oude Interface maar
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=132125&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Poll: Is Office 2007 beter dan 2003/XP/2000?
Ja, 2007 is zelfs in Beta al beter
Ja, maar er is nog wel werk aan de winkel
Nee, doe mij 2003/XP/2000 maar
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=132127&layout=1&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

elevator schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 20:37:
[...]

Als je dus goed leest zie je dat de onderzoeken zijn gedaan naar de praktijk - niet naar hoe ze theoretisch het systeem zouden moeten gaan maken :)
*zucht* nogmaals: iets onderzoeken en daaruit concluderen is iets compleet anders dan de conclusies correct in de praktijk brengen. Dat laatste is dus het hele probleem. Het is allemaal maar halfjes.
Dat jij (en ik, en de MS programmeurs) dus denken of dachten dat het niet werkt, betekent feitelijk niks :) Microsoft heeft praktijk onderzoeken gedaan en daar is uit gebleken dat juist het gebruik van grote en kleine iconen meehelpt in het bruikbaarder maken van Office :P
Leuk, maar dan moet je niet allerlei iconen op de meest inconsistente manier bij elkaar zetten, daarmee creeer je nog meer chaos dan dat het al was. Het middel is dus erger dan de kwaal zelf.
Geen idee - misschien een bug, misschien iets waar ze overheen gekeken hebben, misschien by design :) Ik vind het echter wat te vroeg om ze daar op af te rekenen - het is uiteindelijk nog beta 2 en wie weet doen ze wel iets met de feedback die je hierover hebt ingestuurd :)
Als het een bug zou zijn dan zou Microsoft eens ernstig moeten nadenken of ze de huidige teams nog wel in dienst zouden moeten houden. Als je een groot aantal van je office programma's (Project, Visio, OneNote en Outlook) niet met die ribbon uitrust (Outlook is dan weer een uitzondering, daar is het nog erger: in het hoofdscherm geen ribbon, bij het openen/maken van mails wel een ribbon) lijkt me dat dus geen bug. Ik hoop dan ook vurig dat het hem zit in het feit dat ze die programma's nog niet hebben omgezet naar die nieuwe interface (wel uiterst merkwaardig).
Natuurlijk ontwikkel je software op wat nu de standaard is - Office is ook niet in het zwart wit gemaakt omdat mensen nog groene monitoren hebben en je kan al jaren direct mailen vanuit Office omdat mail een belangrijk onderdeel is geworden van hoe mensen werken.

Dat je echter iets ontwikkelt voor het een, sluit niet het ander uit. Het citaat wat ik geef geeft duidelijk aan dat je nu niet minder 'workspace' ruimte hebt dan in vorige versies - iets wat me niet slecht lijkt :)
Je hebt nu dus wel minder workspace, alleen Microsoft zegt dat er niet bij omdat die ervan uitgaan dat de meesten (let op: Microsoft heeft het hierbij altijd om de meesten, er is hier dus sprake van ontwikkeling op een beperkte groep gebruikers en niet voor alle gebruikers) zo ongeveer het aantal toolbars heeft open staan als dat die ribbon inneemt (stuk of 4 zijn dat). De meeste mensen hebben gewoon de standaard indeling van office en dat is een toolbar of 2 tot max 3 onder elkaar. In een aantal office suites was de standaard om een aantal toolbars op 1 regel weer te geven waardoor je dus max maar 2 toolbars onder elkaar had. Daarnaast oogt die ribbon ook groter en dat is denk ik doordat de hele interface zo'n beetje dezelfde kleur heeft (er zitten gradaties in).
IMHO vind ik het feit dat Microsoft zich richt op de meeste users niet zo heel erg zolang het maar dynamisch werkt: wil je het veranderen dan kan dat. Met die ribbon valt er weinig aan te veranderen (icoontjes erop en eraf enzo, maar verplaatsen, ho maar).
Nou, als je de link pakt van de quote die ik gaf zie je dat uit de gegevens die MS heeft blijkt dat maar 2% van alle klanten hun toolbars aanpassen. De vergelijkingen in schermte oppervlak zijn dan ook met de 'standaard' omgevingen gedaan zoals die opgeleverd worden door MS :)
Slecht design dus ;)
Uiteraard is het een begin - de inconsistentie waar jij over spreekt valt imho in ieder geval erg mee, het enige jammere is dat ze niet alle programma's op die manier hebben aangepakt, maar ook daar hebben ze min of meer een antwoord op in diezelfde blog, maar ik zal je daar niet verder mee lastigvallen :P
Uiteraard van het niveau "de meesten gebruiken niet eens Visio en Project"...

Als ze daadwerkelijk iets met de conclusies van de onderzoeken hadden gedaan was er geen inconsistentie geweest en stonden zaken op een logische plek. Die nieuwe GUI zet een aantal zaken op een betere plek dan voorheen maar voldoen aan die conclusies van de onderzoeken doen ze beslist niet. Menu's hadden ook prima gewerkt als alles gewoon op de juiste plek had gestaan met een juiste benaming (zo eentje waarbij je niet achter je oren krabt en denkt "wtf zou dat nou weer doen?"). Er zitten helaas nog steeds zaken in die helemaal niet duidelijk zijn. Als ik kijk onder de tab "addins" zie ik een optie "bluetooth" en daaronder de naam van mijn smartphone. Nu ziet dat het er hetzelfde uit als wat ik in mijn context menu in Windows heb staan onder "send to" en als ik het uit probeer doet hij exact hetzelfde maar logisch en begrijpbaar is het absoluut niet. Er staat geen logische naam waaruit valt af te leiden wat die functie doet.
Opties weglaten die toch niet gebruikt kunnen worden is ook handig en dat doet Office 2007 dus ook niet, het maakt ze alleen grijs (kun je wederom aan gebruikers gaan uitleggen dat klikken op dat grijze geen zin heeft en dat het nogal logisch is dat hij niks doet...).

Mijns inziens hebben ze bij de GUI de zaken volledig verkeerd aangepakt en eigen de conclusies uit de onderzoeken links laten liggen. Zo komt het op mij over althans. Ik vind dat het op dezelfde lijn doorgaat als de oude versies en er dus zeer weinig verbeteringen zitten in die nieuwe GUI t.o.v. de oude.

EDIT:
Nog erger: de icons op de ribbon zijn helemaal niet aan te passen in Word. Ik had erg graag die icon voor Clip Art eruit willen knikkeren omdat ik er helemaal geen gebruik van maak. Nou is het niet erg dat ik een extra icoontje heb die verder niks doet ware het niet dat Word dus ook steeds weer met de melding komt dat hij geen Clip Art kan weergeven omdat die niet geinstalleerd is. Uitermate hinderlijk. Ik heb juist die Clip Art niet omdat ik ze niet gebruik en het ook heel wat bespaart op diskspace, ik ga ze dus ook echt niet installeren (wat volgens de foutmelding het probleem zou oplossen). Iemand misschien een andere oplossing?

EDIT2:
Pfff, heb je geen Clip Art dan hoef je die hele tab van Insert niet eens aan te klikken. Je kunt dan totaal niet meer werken omdat je continu door die foutmelding lastig gevallen wordt. Je kunt nog geen letter intikken of dat kreng staat weer voor je neus :(

[ Voor 11% gewijzigd door ppl op 25-05-2006 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:41

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Topicstarter
Ik heb de polls even ge-koppie-peest in de startpost, dan valt het wat meer op. :)

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

ppl schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 21:24:
*zucht* nogmaals: iets onderzoeken en daaruit concluderen is iets compleet anders dan de conclusies correct in de praktijk brengen. Dat laatste is dus het hele probleem. Het is allemaal maar halfjes.
Ehm - als jij gewoon iets implementeert en vervolgens usability studies doet om te zien hoe mensen ergens mee omgaan, er daar blijkt iets anders uit dan jij (en de programmeurs van MS) denken, betekent niet dat wat jij 'onlogisch' vind onlogisch blijft hoor? :)

Ik heb het niet over onderzoeken op papier maar onderzoeken waar MS in de praktijk kijkt hoe de uitwerking is van een bepaalde user interface.
Leuk, maar dan moet je niet allerlei iconen op de meest inconsistente manier bij elkaar zetten, daarmee creeer je nog meer chaos dan dat het al was. Het middel is dus erger dan de kwaal zelf.
Lees nou mijn quote nog eens goed? Microsoft is begonnen met de ribbon op dezelfde manier in te richten als toolbars (dus van links naar rechts naar mate van belangrijkheid, en alle iconen even groot), maar o.a. eye-tracking testen hebben uitgewezen dat mensen anders werken dan iedereen verwacht. Dan is het misschien inconsistent - het is wel hoe mensen werken :)
Als het een bug zou zijn dan zou Microsoft eens ernstig moeten nadenken of ze de huidige teams nog wel in dienst zouden moeten houden.
Ik heb het als bug over de floating toolbar die geen live preview heeft :)
Je hebt nu dus wel minder workspace, alleen Microsoft zegt dat er niet bij omdat die ervan uitgaan dat de meesten (let op: Microsoft heeft het hierbij altijd om de meesten, er is hier dus sprake van ontwikkeling op een beperkte groep gebruikers en niet voor alle gebruikers) zo ongeveer het aantal toolbars heeft open staan als dat die ribbon inneemt (stuk of 4 zijn dat).
Nee dat is niet waar? Jij suggereert nu dat mensen toolbars toevoegen terwijl Microsoft uit (automatische) feedback software weet dat dat dat niet zo is.

Uitgaande van de "Out Of Box"-experience van Office producten is de bruikbare workspace vergeleken van 2003 vs 2007 en daaruit blijkt dat die niet minder is geworden. Oftewel - voor 98% van alle gebruikers is de workspace exact gelijk gebleven, voor de resterende 2% is deze danwel meer (als deze toolbars toevoegde) dan wel minder geworden :)
Als ze daadwerkelijk iets met de conclusies van de onderzoeken hadden gedaan was er geen inconsistentie geweest en stonden zaken op een logische plek.
Zaken staan op de plek waar mensen ze verwachten - om nog even te citeren uit diezelfde blog weer:
This was one case in which I was pretty sure I was right. My instinct and experience told me that the chunks within a Ribbon tab should be laid out generally left-to-right in decreasing priority.

...

To my surprise, some of the tabs using these left-to-right layouts were performing terribly. We would put the key commands over to the left, and people just never found them, or they wouldn't find them until they scanned the rest of the tab first.

One important thing we learned, for instance, is that many people tend to start scanning directly under the name of tab they clicked, proceed to scan around that area (both directions), and then continue to the right.
Dan kan je wel volhouden dat het inconsistent is en onlogisch - maar MS heeft gewoon onderzocht hoe het gebruikt wordt en daar de UI op aangepast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Jazzy schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 21:34:
[...]
Ik heb de polls even ge-koppie-peest in de startpost, dan valt het wat meer op. :)
Als je toch bezig bent. Misschien is het handig om de link naar de download site in de startpost te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Topicstarter
Done. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

elevator schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 21:42:
Ehm - als jij gewoon iets implementeert en vervolgens usability studies doet om te zien hoe mensen ergens mee omgaan, er daar blijkt iets anders uit dan jij (en de programmeurs van MS) denken, betekent niet dat wat jij 'onlogisch' vind onlogisch blijft hoor? :)
Microsoft volgt niet de conclusies van hun onderzoeken. Het enige wat ze nu gedaan hebben is hun menu gebeuren omzetten naar toolbars. Daarnaast is er verder geen enkele informatie beschikbaar over die onderzoeken. Welke bevolkingsgroepen hebben ze getest (er zitten namelijk verschillen tussen bevolkingsgroepen qua lezen bijv.), hoeveel mensen hebben ze getest, etc. Ze hebben het alleen maar vrij algemeen over "people we tested". Daarnaast is er ook helemaal niet onderzocht of de werkwijze is ontstaan omdat mensen inmiddels geleerd hebben om op een bepaalde plek te kijken in een programma. De vraag "waarom doen ze dat zo en niet anders?" wordt niet gesteld.

Die mooie usability testjes komen allemaal van een bepaalde feature in office die je ingeschakeld moet hebben. In bedrijven zullen die zeer waarschijnlijk uitgeschakeld worden omdat men dit een schending van de privacy acht (er wordt nergens gemeldt wat het exact allemaal inhoudt). Dezelfde reden waarom een aantal mensen thuis het ook uit hebben staan. Ik kan nergens iets vinden over daadwerkelijk usability tests die ze gaan hebben door iemand achter een computer te zetten en een document te laten maken waarbij er gefilmd werd en dit uiteindelijk werd geanalyseerd.
Het gaat hier dus ook meer om suggesties dan om een heus usability onderzoek.
Usability tests worden vaak niet gedaan trouwens. Het heeft aardig wat in handen om zoiets te doen, dus doet men het maar niet.
Ik heb het niet over onderzoeken op papier maar onderzoeken waar MS in de praktijk kijkt hoe de uitwerking is van een bepaalde user interface.
En ik heb het dus over de conclusies van die onderzoeken tot realiteit maken, dat doet Microsoft dus allemaal maar halfjes waardoor ze het alleen maar erger maken. Daarnaast gaat het hier dus zeker wel om "papieren" onderzoeken en niet om echte usability tests omdat ze alleen gebruik hebben gemaakt van die customer experience functie in Office 2003.
Lees nou mijn quote nog eens goed? Microsoft is begonnen met de ribbon op dezelfde manier in te richten als toolbars (dus van links naar rechts naar mate van belangrijkheid, en alle iconen even groot), maar o.a. eye-tracking testen hebben uitgewezen dat mensen anders werken dan iedereen verwacht. Dan is het misschien inconsistent - het is wel hoe mensen werken :)
Als je er zo even naar kijkt is hier massaal de reactie "ziet er ingewikkeld uit".
En zoals ik al zei: het gaat hier niet om echte usability tests of heb jij soms nog wat links waar wel sprake is van echte usability tests?
Ik heb het als bug over de floating toolbar die geen live preview heeft :)
Mja, dat kan ook een feature zijn: die live preview is misschien niet handig daar omdat bij het selecteren van lettertype/grootte dat pulldown menu er net voor zit.
Nee dat is niet waar? Jij suggereert nu dat mensen toolbars toevoegen terwijl Microsoft uit (automatische) feedback software weet dat dat dat niet zo is.
Yep en dat doet Microsoft ook: de 2% die je noemt (misschien wel meer) ;)
Dat de meesten het niet doen betekent niet meteen dat je iets er dan maar uit moet halen.
Wat ik me ook afvraag: hoe gaan diverse toepassingen dat nu doen? Normaal werd er een toolbar toegevoegd, moet nu alles maar onder het tabblad "addins" worden gegooid? Ik hoop van niet want dat kon dat tabblad wel eens heel onoverzichtelijk maken.
Besides, mensen voegen ook zonder dat ze het weten toolbars toe, Office wil zelf namelijk ook nog wel eens een toolbar starten ;)
Dan kan je wel volhouden dat het inconsistent is en onlogisch - maar MS heeft gewoon onderzocht hoe het gebruikt wordt en daar de UI op aangepast :)
Waarbij Microsoft ook nogal wat belang heeft om de nieuwe GUI uit te leggen zodat Office 2007 wel verkoopt. Ze zijn als de doods voor opkomende applicaties als OpenOffice.org/StarOffice.
Een onderzoek zoals dat elektronische customer experience is nou ook niet bepaald representatief. Je kunt goed onderzoeken of slecht onderzoeken. Had Microsoft echte mensen gepakt en gefilmd en dat geanalyseerd dan hadden ze een veel betere basis om hun verbeteringen op te baseren dan alleen een wizard die op de achtergrond registreert wat er aangeklikt wordt en welke toetscombinaties er ingedrukt worden. Ze hebben het dus slecht onderzocht. Niet onderzoeken was dan waarschijnlijk beter geweest omdat nu het gevaar dreigt dat het middel erger is dan de kwaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Had Microsoft echte mensen gepakt en gefilmd en dat geanalyseerd dan hadden ze een veel betere basis om hun verbeteringen op te baseren dan alleen een wizard die op de achtergrond registreert wat er aangeklikt wordt en welke toetscombinaties er ingedrukt worden. Ze hebben het dus slecht onderzocht.
Je hebt dus duidelijk nog niet op die blog gekeken die Ele al verschillende malen aangegeen heeft, want dat hebben ze dus JUIST wel gedaan :)

http://blogs.msdn.com/jensenh/archive/2006/03/20/555460.aspx bijvoorbeeld.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2006 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 23:18:
[...]

Je hebt dus duidelijk nog niet op die blog gekeken die Ele al verschillende malen aangegeen heeft, want dat hebben ze dus JUIST wel gedaan :)

Dat betekent nog niets. Hetzelfde hebben ze gedaan voor de Natural Ergonimic 4000 toetsenbord, maar dan vergeten ze wel dat de gemiddelde gebruiker zijn muis aan de rechterkant heeft waar nu nog steeds de num-pad + home + arrow keys zitten. Het gevolg is dat je je arm uit moet rekken om bij je muis te komen. Goede anti-rsi hoor.

Onderzoek plegen is een ding, weten hoe je de data moet interpreteren is een andere. Neemt niet weg dat ik zelf de ribbon wel netjes vind werken. Maar het liefst zie ik een hybrid vorm. Toolbars + Ribbon allemaal fully customizable of course.

[ Voor 17% gewijzigd door TweakerNummer op 25-05-2006 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

ppl schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 22:52:
Daarnaast is er verder geen enkele informatie beschikbaar over die onderzoeken. Welke bevolkingsgroepen hebben ze getest (er zitten namelijk verschillen tussen bevolkingsgroepen qua lezen bijv.), hoeveel mensen hebben ze getest, etc. Ze hebben het alleen maar vrij algemeen over "people we tested". Daarnaast is er ook helemaal niet onderzocht of de werkwijze is ontstaan omdat mensen inmiddels geleerd hebben om op een bepaalde plek te kijken in een programma. De vraag "waarom doen ze dat zo en niet anders?" wordt niet gesteld.
(ik kom hieronder terug op die andere vraag)

Klopt maar je moet je afvragen of dat wel het doel is. Het waarom iemand iets op een bepaalde manier gebruikt is niet zo heel interessant als je software aan het maken bent :)

Feit is dat als je uit usability testen te weten komt dat gebruikers alles wat 'links' van de tab staat gewoon niet of pas laat ziet, dat je daar dan de rangschikking van je UI op aanpast. Dat je dan een op het eerste gezicht onlogische UI krijgt is natuurlijk wel opvallend maar daarom niet per se fout :)
In bedrijven zullen die Customer Experience Feedback zeer waarschijnlijk uitgeschakeld worden omdat men dit een schending van de privacy acht (er wordt nergens gemeldt wat het exact allemaal inhoudt).
Er is wel een privacy statement (zie o.a. de paginas onder http://www.microsoft.com/products/ceip/en-us/default.mspx) maar inderdaad zullen een boel bedrijven er om een of andere reden voor kiezen om deze Customer Experience uit te zetten waardoor het inderdaad niet volledig representatief is.

Sowieso is die customer experience feedback enkel maar representatief voor de mensen die internet toegang hebben waardoor je ook daarmee weer een groep mensen uitsluit die misschien juist nog minder computer-behendig zijn dan de mensen die wel internet toegang hebben :)
Ik kan nergens iets vinden over daadwerkelijk usability tests die ze gaan hebben door iemand achter een computer te zetten en een document te laten maken waarbij er gefilmd werd en dit uiteindelijk werd geanalyseerd.
Het gaat hier dus ook meer om suggesties dan om een heus usability onderzoek.
Usability tests worden vaak niet gedaan trouwens. Het heeft aardig wat in handen om zoiets te doen, dus doet men het maar niet.
Microsoft doet wel degelijk echte usability onderzoeken - zoals ik ook al in de eerdere quote aanhaalde.

Ze hebben bijvoorbeeld bij vroege uitvoeringen van de ribbon (je weet wel - toen de ribbon nog icoontjes had die allemaal even groot waren ;) ) mensen achter een computer gezet, eye-tracking software er op gezet en gezien hoe mensen de ribbon gebruikte:
So, we did what we almost always do in the absence of good information: use our gut feeling to make a decision and then get the prototype into the usability lab as soon as we could to start validating the design.

...

As we watched more people use the prototypes, we started to understand more the scanning process that was taking place.

...

There's just no substitute for watching real people try to get work done in your product.
(dit gaat dus over testen die gedaan zijn met hele, hele vroege versies van de Office 2007 UI in usability labs).

Voor meer informatie lees bijvoorbeeld ook dit door - http://blogs.msdn.com/jensenh/archive/2006/01/06/510069.aspx of http://blogs.msdn.com/jensenh/archive/2005/10/21/483437.aspx - en alsjeblieft, lees dan niet over de laatste paragraaf heen waarin ze uitleggen dat ze meer testen dan daar in opgenomen staat :)
Daarnaast gaat het hier dus zeker wel om "papieren" onderzoeken en niet om echte usability tests omdat ze alleen gebruik hebben gemaakt van die customer experience functie in Office 2003.
En daar is het dus waar je niet goed gelezen hebt :)
Waarbij Microsoft ook nogal wat belang heeft om de nieuwe GUI uit te leggen zodat Office 2007 wel verkoopt. Ze zijn als de doods voor opkomende applicaties als OpenOffice.org/StarOffice.
Een onderzoek zoals dat elektronische customer experience is nou ook niet bepaald representatief. Je kunt goed onderzoeken of slecht onderzoeken. Had Microsoft echte mensen gepakt en gefilmd en dat geanalyseerd dan hadden ze een veel betere basis om hun verbeteringen op te baseren dan alleen een wizard die op de achtergrond registreert wat er aangeklikt wordt en welke toetscombinaties er ingedrukt worden. Ze hebben het dus slecht onderzocht. Niet onderzoeken was dan waarschijnlijk beter geweest omdat nu het gevaar dreigt dat het middel erger is dan de kwaal.
Ze hebben dus beide gedaan zoals ik hierboven aangeef :)

Zo'n wizard is natuurlijk al een hele grote stap - als je weet welke features je gebruikers veel gebruiken (en als je data hebt van meer dan 1.3 miljard Office gebruikers sessies dan heb je aardig wat data :P ) dan weet je ook hoe je UI daar op aan moet sluiten om die veel gebruikte features goed toegankelijk te maken :)

Natuurlijk speelt opspelende concurrentie iets mee - vergeet echter niet dat de feature set van Office al jaren erg hard groeit (Zie bijvoorbeeld hier voor een overzicht van alle nieuwe features: http://www.sunflowerhead.com/msimages/FeaturesByVersion.png - voor als je zo iemand bent die denkt dat er sinds Office 97 niets bij gekomen is :P ) waardoor Microsoft ook gewoon niet anders kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Sorry voor de verknipte quotes :)
ppl schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 19:05:
Dat ribbon ding is ook vrij irritant. De ene knop is groot, dan heb je er weer een bult kleine knopjes onder elkaar die naast die grote zitten. Hebben al die knopjes ook nog weer een eigen icoon en de categorien zijn ook niet duidelijk genoeg afgegrendeld. De ribbon is huge waardoor het alleen erg leuk wordt op grote schermen en niet de 12" laptopjes en 15" TFT schermen die je nog wel eens tegen komt.
De categorieën kunnen wellicht wel wat beter ja; ik kan me nbijv. niet voorstellen dat veel mensen de "review" tab gaan gebruiken. Maar goed...ze zitten ook niet erg in de weg.
De verschillende maten icons vind ik juist goed; bijvoorbeeld: in 1 ribbononderdeel zitten voetnoten, eindnoten en "next footnore". 99% van de gebruikers zal een voetnoot willen plaatsen, maar enkele eindnoten of iets anders. Dus het meestgebruikte icoon het grootste. Zo ook: "find" groot, "replace", "go to" en "select" klein. Als ik mijn Word 2003 met Word 2007 vergelijk, ben ik in 2007 10 verticale pixels extra kwijt. Let wel: 10px extra maar wel alle functies benaderbaar. In 2003 kan ik een bepaald iets pas doen als ik de betreffende toolbaar aanzet; als ik dus alle functies wil (en dus alle toolbars moet aanzetten) ben ik mijn hele scherm kwijt. Dus die 10px extra lijken mij een prima tradeoff; veel efficiënter qua ruimte.
Over kleine schermen heb ik geen mening want geen ervaring. Misschien heb je daar dus een punt.
Dan zwijg ik maar even over het feit dat alleen de programma's die tot de Office suite zijn gebundeld deze ribbon hebben (Visio, Project en OneNote hebben dat dus niet).
Microsoft doet het wederom op dezelfde wijze fout als in voorgaande versies. Het gaat erom dat zaken overzichtelijk en consistent zijn. Het feit dat de helft van alle office applicaties die ribbon gebruiken en ook nog dat een categorie in die ribbon bestaat uit een groot knopje en kleine knopjes met ieder zijn eigen icoontje maakt het zo vreselijk verwarrend voor gebruikers dat ze nogal verdwaald raken.
Dat sommige apps geen ribbon hebben is inderdaad inconsistent. Dat kleine/grote knopjes verwarrend zijn ben ik niet met je eens. Mensen zullen uiteraard het snelts de grote knoppen zien, en zo in 99% van de gevallen de juiste knop als eerste zien, oftewel juist minder verwarrend dan Word 2003, waar het "plak" knopje even groot is als het "rijen gelijkmatig verdelen" knopje, terwijl je de eerste toch een stuk vaker gebruikt.
Ik kan me voorstellen dat me ook gek gaat lopen zoeken naar de simpele open en save knoppen op die ribbon (probleem nummer zoveel: niet alles staat op die ribbon, er wordt maar voor 75% gebruik gemaakt van die ribbon). Dat blijkt dan weer in een submenu tevoorschijn te komen wanneer je op dat rondje met dat windows logo drukt. Misschien dat er wat heldere lichten zijn die zich hebben bedacht dat het er hetzelfde uitziet als het startmenu en er maar op drukken waarbij je weer het volgende probleem creeert: men denkt dat je daarmee het startmenu opent, gaan ze dus hun programma's daar lopen zoeken.
Ik kan me niet voorstellen dat mensen eerst Word gaan opstarten om op die ronde knop te drukken (met niet het Windows maar het Office logo) om zo een ander programma te starten, eerlijkgezegd. Daarmee onderschat je de gebruiker :)
Wel ben ik met je eens dat die Quick Access Toolbar een slecht idee is; een soort halve "overgave" aan de oude Word. Als je de ribbon introduceert, gebruik hem dan ook voor alles.
Maar inderdaad; wat er "achter" die ronde knop zit kunnen ze beter in een ribbon-tab zetten. In Word 2003 stonden die knoppen immers ook op een toolbar. Scheelt je gelijk verticale ruimte, win je die 10px weer terug ;)
Dat cleartype van de documenten is gelukkig uit te schakelen maar van de interface zelf helaas niet. Erg jammer want dat cleartype (en ieder andere variant daarvan ook) zuigt enorm. Het is totaal niet scherp, alleen wazig en dat is uiterst vermoeiend voor de ogen. Lang werken met een office programma zit er dan niet meer bij.
Oké, ten eerste is ClearType vooral bvedoeld voor TFT's en daar werkt het echt veel fijner dan "normale tekst". Over 5 jaar worden er geen CRT's meer verkocht, TFT's en dus ClearType zijn, net als Office 2007, de toekomst.
Verder zuigt ClearType niet. Ik gebruikt het op een CRT en Inderdaad, de eerste paar dagen doet het pijn aan je ogen. Na een week niet meer. ClearType maakt alles "mooier"; meer als gedrukte letters. Het is vooral fijn als je langere teksten leest op je computer.
Die live previews van het veranderen van bijv. lettertype en lettergrootte is dan weer wel erg stoer en handig want je ziet meteen in je document hoe het eruit komt te zien. Handig als je wilt weten hoe het zich verhoudt tot de rest. Mooi is ook dat wanneer je een stuk tekst selecteert je een opmaaktoolbar bij krijgt, hoef je niet helemaal naar de ribbon. Jammer is weer wel dat die mooie live preview van lettertype en lettergrootte juist weer niet werkt met die toolbar (inconsistentie wederom).
Ik vind die opmnaaktoolbar juist irritant; het blokt (vaak) tekst die je geselecteerd hebt.
De opstartsnelheid e.d. zijn ook prima. PDF export is ook aardig maar die van OpenOffice.org is nog steeds een stuk verder vooruit dan die van MS Office.
Oké, wellicht op dat punt, maar IMHO is OpenOffice echt duidelijk minder dan Word 2007. De huidige OpenOffice vind ik vergelijkbaar met Word 97.
Voor een beta vind ik het best wel indrukwekkend.
Ik ook :) Al vind ik de interface nog iets te kleurig en overweldigend; vooral die blauwe (of zwarte) achtergrond achter je pagina is erg blauw (of zwart).

[ Voor 4% gewijzigd door sjaakaq op 25-05-2006 23:42 ]

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:27
Morgen heb ik de kans om het samen met systeembeheer te installeren op mijn computer, alleen is mijn vraag tot wanneer deze versie (beta 2) geldig is. Eerder in het topic las ik wat over Februari, maar dat ging volgens mij nog over beta 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

"All 2007 Microsoft Office system Beta 2 software has an expiration date of February 1, 2007. After expiration, 2007 Microsoft Office system Beta 2 will continue to work in a reduced functionality mode that limits your options and operations."

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leokennis schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 23:40:
Ik kan me niet voorstellen dat mensen eerst Word gaan opstarten om op die ronde knop te drukken (met niet het Windows maar het Office logo) om zo een ander programma te starten, eerlijkgezegd. Daarmee onderschat je de gebruiker :)
Toch niet, het nieuwe Office 2007 "Start"-menu (dat voorheen het File-menu was) lijkt namelijk als 2 druppels water op dat van Windows Vista en kan (voor sommigen) dus wel degelijk voor verwarring zorgen:
Afbeeldingslocatie: http://img54.imageshack.us/img54/599/menus9yg.th.jpg
Verder ben ik het met ppl eens over de inconsistentie: waarom krijg je bijvoorbeeld wel een live preview als je een stuk geselecteerde tekst opmaakt met de ribbons, maar niet als je erop rechtsklikt en daarvoor het (nieuwe) minibalkje gebruikt?
Een ander voorbeeld: als je meer opties wilt om een paragraaf uit te lijnen (via de Home-ribbon) krijg je een dialoogvenster dat geen live preview in jouw document maar in het dialoogvenster zelf uitvoert; echter als je de stijl wilt bewerken krijg je een verplaatsbaar taakvenster mét live preview in je document, dat ook nog eens open kan blijven staan terwijl je verderwerkt.

De Quick Access toolbar vind ik wel handig: daarin kan je namelijk volledige ribbonderdelen ;) als knopjes plaatsen en daarna de "echte" ribbons makkelijk verbergen met CTRL+F1. Bespaart dus een boel schermruimte en je verliest er geen enkele functionaliteit mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Verwijderd schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 23:18:
[...]

Thnx, die had ik dus nog niet gezien. Dit toont alleen dat ze het wel eens gedaan hebben maar als ik het zo lees vraag ik me af wat daar nou de meerwaarde van is. Het komt erop neer dat een testpersoon z'n werk doet en dan maar wat papierwerk invult en dat is dan hun usability test. Ik kan er niet uithalen of ze filmen en daarna de boel analyseren tesamen met het papierwerk wat de testpersoon invult. Het is ook meer een algemeen verhaaltje wat een beetje uitlegt hoe ze ooit eens zo'n usability test deden. Ik kan er niet uithalen of dat recent ook nog zo wordt gedaan. Het is me dus allemaal veel te vaag, te algemeen. Het is niet echt specifiek wat ze exact gedaan hebben en wat er daarna mee is gedaan.
elevator schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 23:26:
Klopt maar je moet je afvragen of dat wel het doel is. Het waarom iemand iets op een bepaalde manier gebruikt is niet zo heel interessant als je software aan het maken bent :)
Beslist wel. Door die vraag te beantwoorden kun je erachter komen of iemand iets doet omdat het hem ooit eens is aangeleerd en het dus altijd maar zo doet of omdat iemand iets zo doet omdat het hem logisch lijkt. Is het dus aangeleerd of gebeurt het vanuit intuitie. Je kunt het trouwens ook gebruiken om te weten of men dit alleen doet bij simpele documenten of ook bij complexe documenten, kortom, doet men dit nou altijd of alleen bij een bepaald type document. Klikt iemand op een bepaalde plek omdat zijn fysiek dat toestaat (denk hierbij aan mensen met een "handicap": iemand zonder wijsvinger gaat al anders om met een muis). Zo zijn er vast nog wel meer zaken te bedenken maar feit blijft: het waarom is heel belangrijk of je nou wel of geen software maakt.
Feit is dat als je uit usability testen te weten komt dat gebruikers alles wat 'links' van de tab staat gewoon niet of pas laat ziet, dat je daar dan de rangschikking van je UI op aanpast. Dat je dan een op het eerste gezicht onlogische UI krijgt is natuurlijk wel opvallend maar daarom niet per se fout :)
Mja, die rangschikking stoort me dan ook niet. Meer de rangschikking binnen de categorien. Het is nogal vreemd dat 1 optie groot is terwijl de rest klein is.
Natuurlijk speelt opspelende concurrentie iets mee - vergeet echter niet dat de feature set van Office al jaren erg hard groeit (Zie bijvoorbeeld hier voor een overzicht van alle nieuwe features: http://www.sunflowerhead.com/msimages/FeaturesByVersion.png - voor als je zo iemand bent die denkt dat er sinds Office 97 niets bij gekomen is :P ) waardoor Microsoft ook gewoon niet anders kan :)
Features zeggen ook niet alles. Ik doelde ook meer op de concurrentie van het OpenDocument formaat waardoor OpenOffice.org/StarOffice nogal in de kijker staan. Massachusetts is nogal een aardig grote speler op dit gebied dat over wil/gaat op ODF.

Over dat schermgedeelte: die ribbon is wel te hiden (dubbelklik op een tab of ctrl-f1) wat wel handig is voor die 12" laptop gebruikers. Nadeel is wel dat je steeds heen en weer moet switchen omdat er geen autohide functie is, dat moet handmatig. Een autohide functie voor die ribbon maakt Office 2007 voor dat soort gebruikers denk ik heel goed werkbaar. Denk dat een aantal mensen die op een groot scherm werken dit ook wel zien zitten (geen knopjes e.d. die afleiden).

Het feit dat men eerst alles moet uitleggen waarom die nieuwe interface zo is gedaan zegt ook wel wat. Is die interface dan wel intuitief? Ik heb namelijk zelf niet het gevoel dat dingen op een andere, betere (efficientere) plek zit, eerder dat alles bij hetzelfde is gebleven alleen is de GUI nu anders.
Hoe weet ik of iets permanent is of maar tijdelijk? Voorbeeldje: als ik de page layout instel als portrait, geldt dat dan vanaf dat moment voor alle pagina's in het document en in toekomstige documenten of alleen voor alle pagina's daarna in alleen dat document (dus niet in toekomstige) of alleen voor 1 pagina? Moet je dus wederom trial and error erop los laten en dat moet je mijns inziens veel en veel te vaak.
leokennis schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 23:40:
Daarmee overschat je gebruikers :)
Vergeet niet dat veel gebruikers in allerlei vensters naar bestanden gaan zitten browsen als ware het Windows Verkenner. Hebben ze eenmaal een office applicatie open staan dan gaat er verwarring ontstaan, eerder niet. Ik zie het dus wel weer aankomen dat mensen op die knop gaan drukken om dan te zoeken naar een programma omdat ze te niet het verschil zien tussen de knop onderin en de knop bovenin (die zien er in Vista dus hetzelfde uit, had ik er eigenlijk wat beter bij moeten vermelden). Telefonisch dat soort lui helpen is al helemaal een ramp. Gebruikers kunnen vaak ook niet goed omschrijven waar ze zitten. Je zult het dan via remote management moeten oplossen of er gewoon even langs gaan.
Ik had trouwens door domweg maar ergens op te klikken ontdekt dat je op die knop moet drukken om zodoende de optie voor "openen" te vinden. Ik had juist verwacht dat zoiets nogal centraal zou staan.
Oké, ten eerste is ClearType vooral bvedoeld voor TFT's en daar werkt het echt veel fijner dan "normale tekst". Over 5 jaar worden er geen CRT's meer verkocht, TFT's en dus ClearType zijn, net als Office 2007, de toekomst.
Verder zuigt ClearType niet. Ik gebruikt het op een CRT en Inderdaad, de eerste paar dagen doet het pijn aan je ogen. Na een week niet meer. ClearType maakt alles "mooier"; meer als gedrukte letters. Het is vooral fijn als je langere teksten leest op je computer.
De mensen die ik tot nog toe heb gezien die ClearType op hun computer aan hadden staan hadden dat omdat ze niet eens wisten dat je het kon veranderen. Wanneer ik het eenmaal op de gewone variant had gezet was het eerste wat ik hoorde "huh? hoe kan dat nou, het is allemaal ineens zo scherp". ClearType is ontzettend wazig op CRT's en op TFT's uiteenlopend van de dure TFT schermen tot de LCD's van laptops. Ik heb het als helpdesker ook vaak genoeg eraf moeten halen omdat mensen het wazig vonden. Het is van dezelfde wazigheid als een TFT niet in zijn eigen native resolutie zetten en ook daarvoor heb ik al diverse malen mogen op komen draven om dat te veranderen. De ervaring die ik dus heb met gebruikers is dat niemand het prettig vind werken omdat het wazig is en daarvan is bewezen dat je er vermoeide ogen krijgt en daarom hebben we dus ook weer die fijne ARBO wet :)
Ik vind die opmnaaktoolbar juist irritant; het blokt (vaak) tekst die je geselecteerd hebt.
DIe pulldownmenu is dan ook wel vreselijk lang, dat had best wel een heel stuk korter gemogen (toch zeker wel de helft).
Oké, wellicht op dat punt, maar IMHO is OpenOffice echt duidelijk minder dan Word 2007. De huidige OpenOffice vind ik vergelijkbaar met Word 97.
Persoonlijk merk ik verder geen verschil wat die features betreft op het feit na dat er hele goede ODF en PDF support zit in OpenOffice.org vergeleken met MS Office. Ik vind verder het gebruik van OOo prettiger omdat deze alsnog efficienter is dan Office 2007. Een aantal opmaakfuncties zitten nog steeds in dezelfde menu's verstopt. Het blijft nog steeds erg zoeken naar een aantal functies voor de opmaak. OOo heeft dat allemaal in 1 simpel ding zitten: de stylist. Een stijl aanpassen geeft je 1 scherm waarin je alle aanpassingen kunt doen. In MSO was het en is het nog steeds verdeeld in verschillende schermen, het blijft zoeken. Zo zijn er nog een aantal zaken die ik tegen ben gekomen waarbij OOo gewoon net even wat efficienter is omdat je iets meteen kunt oproepen ipv je een weg te banen door wat schermen. Gelukkig is Office 2007 wel een verbetering hiervan aangezien je vaak wat minder hoeft te klikken dan in bijv. Office 2003. OOo mag dan wel aardig vergelijkbaar zijn met Office 97 qua features maar het is en blijft een stuk efficienter in gebruik imho en daar gaat het uiteindelijk om. Ik wil gewoon makkelijk en snel een document in elkaar draaien.
Ik ben wel blij met de brede "Open" dialog, zie je de namen van document goed, die willen soms nog wel eens lang zijn als je er ook zaken als versienummering, type document, status, etc. in de filename wil hebben (ja dat maakt documenten beter herkenbaar, hoef je niet steeds in de documentenlijst te kijken).
Ik ook :) Al vind ik de interface nog iets te kleurig en overweldigend; vooral die blauwe (of zwarte) achtergrond achter je pagina is erg blauw (of zwart).
Blauw is mooie kleur :)
Gelukkig heb ik niet heel mijn Windows XP in die Luna zuurstok blauw maar gewoon lekker in dat oude vertrouwde saaie grijs :P
Verwijderd schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 01:06:
De Quick Access toolbar vind ik wel handig: daarin kan je namelijk volledige ribbonderdelen ;) als knopjes plaatsen en daarna de "echte" ribbons makkelijk verbergen met CTRL+F1. Bespaart dus een boel schermruimte en je verliest er geen enkele functionaliteit mee :)
First thing in the morning wat ik ga uitproberen :P

Ik meen mij nog iets te herinneren van die projectleidster van de office suite die vertelde dat gebruikers alleen datgene voor zich kregen waarmee ze bezig waren. Dat zie ik niet bepaald terug (hoewel die ribbon enigzins dat doet). Een autohide functie van die ribbon vind ik daar eigenlijk ook wel bij horen. Je ziet pas de ribbon als je een bewerking op de getypte tekst wil uitvoeren en niet als je aan het typen bent.

[ Voor 13% gewijzigd door ppl op 26-05-2006 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

De mensen die ik tot nog toe heb gezien die ClearType op hun computer aan hadden staan hadden dat omdat ze niet eens wisten dat je het kon veranderen. Wanneer ik het eenmaal op de gewone variant had gezet was het eerste wat ik hoorde "huh? hoe kan dat nou, het is allemaal ineens zo scherp". ClearType is ontzettend wazig op CRT's en op TFT's uiteenlopend van de dure TFT schermen tot de LCD's van laptops. Ik heb het als helpdesker ook vaak genoeg eraf moeten halen omdat mensen het wazig vonden. Het is van dezelfde wazigheid als een TFT niet in zijn eigen native resolutie zetten en ook daarvoor heb ik al diverse malen mogen op komen draven om dat te veranderen. De ervaring die ik dus heb met gebruikers is dat niemand het prettig vind werken omdat het wazig is en daarvan is bewezen dat je er vermoeide ogen krijgt en daarom hebben we dus ook weer die fijne ARBO wet
Sorry...maar bijv. Macs hebben "van nature" ClearType achtige tekst...die mensen worden ook niet allemaal langzaam blind van de wazigheid. ClearType is gewoon geantialiasde tekst, verder niks en zeker niet "wazig". Dat je er aan moet wennen snap ik. Ik heb wel eens spyware van mijn ouders' computer verwijderd en ze belden me helemaal ongerust: "normaal als ik opstart moet ik altijd eerst zo'n schermpje wegklikken maar nu niet meer, help!". Oftewel: dat een user iets niet wil komt meestal omdat ze het niet gewend zijn.
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/a/a2/ClearTypePixels.jpg/250px-ClearTypePixels.jpg

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

ppl schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 01:14:
Beslist wel. Door die vraag te beantwoorden kun je erachter komen of iemand iets doet omdat het hem ooit eens is aangeleerd en het dus altijd maar zo doet of omdat iemand iets zo doet omdat het hem logisch lijkt. Is het dus aangeleerd of gebeurt het vanuit intuitie. Je kunt het trouwens ook gebruiken om te weten of men dit alleen doet bij simpele documenten of ook bij complexe documenten, kortom, doet men dit nou altijd of alleen bij een bepaald type document. Klikt iemand op een bepaalde plek omdat zijn fysiek dat toestaat (denk hierbij aan mensen met een "handicap": iemand zonder wijsvinger gaat al anders om met een muis). Zo zijn er vast nog wel meer zaken te bedenken maar feit blijft: het waarom is heel belangrijk of je nou wel of geen software maakt.
Je legt nu wel uit waarom je dat kan weten - maar je legt nog steeds niet uit wat het concrete nut er van is ;)

Als heel veel Nederlandse mensen in deze wereld verwachten dat een deurklink omlaag gaat als je een deur probeert te openen, dan maak je een klink die omlaag gaat als je de deur wilt openen. Dan kan je wel gaan onderzoeken waarom mensen dat gewend zijn en of dat misschien aangeleerd gedrag is, maar dat is helemaal niet relevant omdat mensen het nou eenmaal zo gewend zijn :)
Mja, die rangschikking stoort me dan ook niet. Meer de rangschikking binnen de categorien. Het is nogal vreemd dat 1 optie groot is terwijl de rest klein is.
De reden hierachter (namelijk: vele testen wezen uit dat de door jou geschetste oplossing niet werkt, en deze wel) heb ik nu al zo vaak geciteerd dat je punt gewoon niet meer valide is :)
Features zeggen ook niet alles.
Wat ik met deze feature aantallen bedoel is dat Microsoft wel 'gedwongen' is om de user interface te herbekijken omdat door het grote toenemende aantallen features gewoon steeds minder goed past in de huidige UI :)
Het feit dat men eerst alles moet uitleggen waarom die nieuwe interface zo is gedaan zegt ook wel wat. Is die interface dan wel intuitief? Ik heb namelijk zelf niet het gevoel dat dingen op een andere, betere (efficientere) plek zit, eerder dat alles bij hetzelfde is gebleven alleen is de GUI nu anders.
Jij stelt je vanuit een kritische gebruiker een aantal vragen vanuit het theoretische waarom het slecht zou zijn (jij bent bijvoorbeeld van mening dat consistentie een groot goed is in UI design terwijl MS duidelijk uit onderzoek heeft laten blijken dat daadwerkelijke consistentie bij gebruikers verwarring op kan roepen) :)

Dat Microsoft vervolgens uitlegt waarom ze die keuzes gemaakt hebben (namelijk - usability testen hebben uitgewezen dat dit veel beter werkt dan dat de gemiddelde mens denkt) is alleen maar mooi - maar heeft helemaal niets te maken met de bruikbaarheid van de UI :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:46

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Heeft iemand al de Nederlandse proofing voor elkaar gekregen met files van Office 2003? Veel bestandsversies zijn het zelfde maar copy-paste geeft niet veel extra's. (x:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\PROOF)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

jfeelders schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 10:26:
Heeft iemand al de Nederlandse proofing voor elkaar gekregen met files van Office 2003? Veel bestandsversies zijn het zelfde maar copy-paste geeft niet veel extra's. (x:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\PROOF)
Ik heb zelf de Proofing tools 2003 geinstalleerd. Geen problemen mee gekregen. Werkt als vanouds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Uit ons hoogst wetenschappelijk verantwoord onderzoekt blijkt dat 91% van de gebruikers de Ribonns een vooruitgang vind, en 90% Office 2007 beter vind dan oude versies.

71% vind zelfs de Beta al beter dan de voorgaande versies.

Goed werk :)

Copyright:

Wetenschappelijk onderzoeksbureau GoT b.v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Overigens zitten er ook enkele mindere dingen in Word 2007...bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://i4.tinypic.com/10pzj9f.png
En WordArt zit er ook nog steeds in ;( DiscoDocumenten galore :X

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pt0x
  • Laatst online: 03-01 13:33

pt0x

Why are we here..

mensen die de volgende melding krijgen:

"compile error in hidden module etc."

vermoedelijk staat er in de mappen Microsoft Office\Office12\STARTUP en Microsoft Office\Office12\XLSTART een bestand van Adobe. (PDFxchange.dot ofzo) gooi deze weg en je krijgt de melding niet meer.

verder werkt het allemaal net even wat langzamer, maar overal is de performance toch nog erg goed.
dit is echt geen slechte beta van Microsoft. zelfs het reporten van errors is erg vriendelijk gemaakt.

ps. die compile error is al heel oud. maar toevallig kreeg ik hem net, stamt al uit office 2000 tijdperk geloof ik.

[ Voor 13% gewijzigd door pt0x op 26-05-2006 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbydw

robbydw

live your life

Zijn er meer mensen met "problemen" met Outlook 2007. De applicatie crasht bij mij zeer regelmatig.
Vooral wanneer ik op reply klik om een mail te beantwoorden.

Applicatie toont dan een foutmelding met de vraag om de applicatie te sluiten en vervolgens automatisch weer te starten. (I know, het is een beta, maar vaag dat vooral outlook er last van heeft)

Andere applicaties binnen 0ffice 2007 werken zeer stabiel!

Geen commentaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Topicstarter
PWM schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 12:31:
[...]

Ik heb zelf de Proofing tools 2003 geinstalleerd. Geen problemen mee gekregen. Werkt als vanouds.
Idem hiero. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pt0x

pt0x

Why are we here..

robbydw schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 15:51:
Zijn er meer mensen met "problemen" met Outlook 2007. De applicatie crasht bij mij zeer regelmatig.
Vooral wanneer ik op reply klik om een mail te beantwoorden.

Applicatie toont dan een foutmelding met de vraag om de applicatie te sluiten en vervolgens automatisch weer te starten. (I know, het is een beta, maar vaag dat vooral outlook er last van heeft)

Andere applicaties binnen 0ffice 2007 werken zeer stabiel!
Helaas (eigenlijk niet) is het vandaag erg rustig op kantoor waardoor ik niet zo goed kan testen met outlook functionaliteiten. Tot nu toe nog niet een crash gehad maar krijg ik deze dan meld ik die.

Zo ben ik er ook voor om iedereen die een bug ervaart een post te laten maken zodat men er ook hier van op de hoogte is waardoor de beta wat beter functioneel begrepen en werkend gemaakt kan worden. Ik heb namelijk een gevoel dat mensen toch een beetje anti office \ elders zijn met al die negativitiet die hier heerst. Dan moet je gewoon niet aan een beta beginnen eigenlijk.

Zeker Elevator heeft vaak gewoon goeie punten die je niet kunt draaien als je het uit het oog van Microsoft bekijkt, vergeet niet dat het een bedrijf is wat miljarden mensen moet aanspreken om een reputatie te behouden, daarmee kan je niet iedereen tevreden stellen, en dat is ook zeker niet hun doel (zoveel mogelijk wel natuurlijk).

[ Voor 14% gewijzigd door pt0x op 26-05-2006 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar645
  • Laatst online: 09:51
Ik ben in ieder geval blij dat ik door de Enterprise versie hier van werk de activatie problemen vandeweek mis ben gelopen.

Ten op zicht van de Technical Refresh van Beta 1 is er niet opzienbarend veel veranderd richrting Beta 2, echter het blijft een een zeer goede beta die super stabiel werkt :)

In Combinatie met Vista Beta 2 ziet het er ook net iets gelikter uit dan TR-B1. Wat ik wel jammer vind is dat er toch iets in Outlook veranderd is ten opzichte van de eerste Beta, want deze werkt nu niet meer met de Exchange die we hier nog hebben staan (versie 5.5, Volgende week gaan we echter over op 2003 dus dan zou het alles weer moeten werken).

De veranderingen van Outlook vind ik iig al een stuk beter, de mini calendar/todo list aan de rechterkant erbij is iets wat ik miste in 2000/2003.

De veel besproken Ribbon vind ik erg prettig werken, en zit toch zeker goed in elkaar met alles wat ze gedaan hebben. Na de paar maanden dat ik er mee werk wil ik niets anders meer. Gelukkig dat ik op werk een 2e pc naast me heb met Vista & O2k7 anders had het wel zwaar zoeken geworden in 2k3.

al met al is MS op een zeer goede weg bezig met Office op deze manier en dat mag wmb zo blijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Hebben jullie nu ook Windows Desktop Search geinstalleerd, of overwegn jullie dit nog? Ik heb het net geinstalleerd, en ik vind het er een stuk netter uitzien als de versie van Google.

Ik ben ondertussen volledig overgestapt op Office 2007 (2003 is eraf). Je moet dan wel opletten dat je voor mensen die geen Office 2003 of 2007 hebben, dat je het dus in het oude .Doc formaat opslaat. Overigens gaat dat deïnstalleren nog niet zo gemakkelijk. Ik moest Office 2007 repareren, omdat niet alle functies het meer deden. Later ging het weer helemaal goed. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar645
  • Laatst online: 09:51
Ik kreeg helemaal geen melding van Windows Desktop Search, maar dat kan er ook mee te maken hebben dat ik zowel op werk als thuis op Vista Beta 2 draai :)

en nu ga ik afsluiten en lekker naar huis ^^

[ Voor 16% gewijzigd door Jaguar645 op 26-05-2006 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
In Vista Beta 2 zit WDS al ingebouwd. Ik heb net mijn Office geüpgrade naar de beta, ben zeer tevreden, ook over Outlook (crasht eindelijk eens niet!)

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:25
Iemand misschien enig idee waarom Outlook 2007 niet synchroniseerd met me PDA? Hij zet wel alles van de PDA naar Outlook, maar niet andersom. Ik heb al alle settings in ActiveSync geprobeerd, maar niks schijnt te werken :( Iemand zelfde probleem tegen gekomen? Of iemand die al een oplossing heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoTyce
  • Niet online

GoTyce

B S U R

Even opletten als mensen problemen hebben met Outlook: wanneer je AVG hebt geinstalleerd kan Outlook sommige berichten niet weergeven en kan e-mails versturen ook problemen geven. Om dit op te lossen kun je de Plugin van AVG voor Outlook uitzetten, of een andere virusscanner installeren natuurlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil Genius
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-05-2024
Cloudje schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 09:37:
Even opletten als mensen problemen hebben met Outlook: wanneer je AVG hebt geinstalleerd kan Outlook sommige berichten niet weergeven en kan e-mails versturen ook problemen geven. Om dit op te lossen kun je de Plugin van AVG voor Outlook uitzetten, of een andere virusscanner installeren natuurlijk :P
Das een handige tip :) daar heb ik wat aan thx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbydw

robbydw

live your life

Cloudje schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 13:29:
[...]

Ja staat onder 'Windows Desktop' of 'Search Indexer'.

[afbeelding]
Imiddels gevonden in add / remove programs. Ik maar zoeken naar Microsoft Desktop Search en het is natuurlijk Windows Desktop Search (bij de W!!!) 8)7

Is nu verwijderd. Vraagt inderdaad aardig wat resources. Weet alleen niet of dat enkel tijdens het indexeren is of ook daarna.

Geen commentaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier mijn ervaring met MSO2K7. Ik kon m'n weg al goed vinden in de oudere Office versies, dus ik zie het nut van deze nieuwe teletubby UI niet zo in voor mij zelf. :O Ik heb echt zo iets van oke het ziet er mooi uit maar verder :? Ik heb niet het idee dat ik hier nou iets mee moet, ik blijf wel fijn een tijdje nog bij Office 2k3.Kost me dan ook niets om te upgraden en werkt stabiel iets dat O2K7 pas waarschijnlijk na x ServicePs wordt. :Y)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2006 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Verwijderd schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 10:39:
Kost me dan ook niets om te upgraden en werkt stabiel iets dat O2K7 pas waarschijnlijk na x ServicePs wordt. :Y)
Ik denk dat dat wel meevalt. Ik heb ook Office 2003 Beta gedraait. Die had veel meer last van Bugs en instabiliteit dan deze Office versie. Ook is Office 2007 de eerste Office versie die zo breed wordt vrijgegeven voor Beta testing.

Zelf heb ik nog geen 1 crash meegemaakt. Anderen hier wel, dus er is heus wel werk aan de winkel, maar als deze lijn wordt gevolgd, gok ik dat Office 2007 out-of-the-box een stabiel product wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Topicstarter
PWM schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 12:53:
Zelf heb ik nog geen 1 crash meegemaakt. Anderen hier wel, dus er is heus wel werk aan de winkel, maar als deze lijn wordt gevolgd, gok ik dat Office 2007 out-of-the-box een stabiel product wordt.
Beta 2 is al een estuk stabieler dan TR1 en TR1 is al een stuk stabieler dan Beta 1. Gaat zeker de goede kant op dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrisT
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-10 10:58
Wat ik erg handig vind is het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://img138.imageshack.us/img138/3729/office2007stylesets4ce.th.jpg

Je kunt nu StyleSets gebruiken, en die ook op dezelfde manier previewen als de rest in Word 2007. Erg fijn. Volgens mij heeft OOo geen stylesets, wel iets om erin te stoppen denk ik.

Nederlandse Civilization community DutchCiv.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbydw

robbydw

live your life

pt0x schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 16:07:
[...]

Helaas (eigenlijk niet) is het vandaag erg rustig op kantoor waardoor ik niet zo goed kan testen met outlook functionaliteiten. Tot nu toe nog niet een crash gehad maar krijg ik deze dan meld ik die.

Zo ben ik er ook voor om iedereen die een bug ervaart een post te laten maken zodat men er ook hier van op de hoogte is waardoor de beta wat beter functioneel begrepen en werkend gemaakt kan worden. Ik heb namelijk een gevoel dat mensen toch een beetje anti office \ elders zijn met al die negativitiet die hier heerst. Dan moet je gewoon niet aan een beta beginnen eigenlijk.

Zeker Elevator heeft vaak gewoon goeie punten die je niet kunt draaien als je het uit het oog van Microsoft bekijkt, vergeet niet dat het een bedrijf is wat miljarden mensen moet aanspreken om een reputatie te behouden, daarmee kan je niet iedereen tevreden stellen, en dat is ook zeker niet hun doel (zoveel mogelijk wel natuurlijk).
Wat betreft de "bug' Ik ben erachter wanneer Outlook '07 crasht. Zodra ik voor de 2e keer een willekeurig mailtje repy crasht outlook. Het reply mailtje kan ik gewoon afwerken en versturen.

Als ik hierna nog een ander mailtje wil replien crasht outlook bij het openen van het tekstvenster en wordt gevraagd het crash rapport naar MS te sturen.

Zou iemand kunnen nagaan of dit bij hem ook het geval is...

Geen commentaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

leokennis schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 01:25:
Sorry...maar bijv. Macs hebben "van nature" ClearType achtige tekst...die mensen worden ook niet allemaal langzaam blind van de wazigheid. ClearType is gewoon geantialiasde tekst, verder niks en zeker niet "wazig". Dat je er aan moet wennen snap ik. Ik heb wel eens spyware van mijn ouders' computer verwijderd en ze belden me helemaal ongerust: "normaal als ik opstart moet ik altijd eerst zo'n schermpje wegklikken maar nu niet meer, help!". Oftewel: dat een user iets niet wil komt meestal omdat ze het niet gewend zijn.
[afbeelding]
Niet iedere anti-aliasing implementatie is hetzelfde. Dat van de mac is dus geen ClearType, netzoals dat er in Linux geen ClearType zit. Het ClearType gebeuren van die OS's zijn heel anders dan die van Windows. De mac heeft een veel betere implementatie. Het e.e.a. kan bijv. ook goed te maken hebben met de gebruikte lettertypes en lettergrootte.

Daarnaast kun je tikken wat je wilt maar zo zijn mijn praktijkervaringen met ClearType en dat van andere Windows gebruikers. Dat is nou het verschil tussen de theorie en de praktijk. In andere Office 2007 topics op andere fora wordt ook veel geklaagd over het ClearType van de GUI.
Gewenning? Mwoah, zoals de opticien ook al zegt: dankzij gewenning gaan je ogen nog harder achteruit. Daarom zien zoveel automobilisten ook zo slecht. Ze zijn eraan gaan wennen en dat is dus op de weg levensgevaarlijk.

Als ik ClearType gebruik op een TFT scherm of op een CRT scherm dan ziet dat het erzelfde uit: wazig. Daarvan krijg ik vermoeide en pijnlijke ogen wat ook weer tot duizeligheid en hoofdpijn kan leiden.
elevator schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 09:44:
Je legt nu wel uit waarom je dat kan weten - maar je legt nog steeds niet uit wat het concrete nut er van is ;)
Om dezelfde reden dat men in overheidsgebouwen faciliteiten aanpassen aan gehandicapten: drempels weg e.d. Zoiets noemen ze ook wel "design for all". Leuk om websites te bouwen maar als bijv. gehandicapten daar niet op kunnen komen heb je er ook niet wat aan, zeker niet als het om een site van de overheid gaat. Om die reden wil je het waarom weten maar er zijn meerdere redenen als je even verder denkt dan je neus lang is. Ik leg niet uit waarom je dat kan weten maar waarom je dat wilt weten, een groot verschil.
Als heel veel Nederlandse mensen in deze wereld verwachten dat een deurklink omlaag gaat als je een deur probeert te openen, dan maak je een klink die omlaag gaat als je de deur wilt openen. Dan kan je wel gaan onderzoeken waarom mensen dat gewend zijn en of dat misschien aangeleerd gedrag is, maar dat is helemaal niet relevant omdat mensen het nou eenmaal zo gewend zijn :)
FOUT FOUT FOUT !!!!
Dat is egodesign. Houdt eens rekening met anderen want dit is wel uiterst egoistisch. Software moet door iedereen gebruikt kunnen worden, niet door een bepaalde groep tenzij dit de doelgroep is van de software.
Daarnaast: als je ziet dat het merendeel de deurklink omlaag doet dan moet je je gaan afvragen waarom. Is dat omdat ze het gewend zijn, dan kan het gemakzuchtig zijn om het zo te laten. Je kunt ook gaan kijken of je het kunt verbeteren door het anders te maken. Als iets een verbetering is dan stapt men heel snel over. Je moet dus beslist niet inspringen op wat men gewend is, je moet ook kijken of het beter kan. Dat noem je met een heel duur woord "innoveren".
De reden hierachter (namelijk: vele testen wezen uit dat de door jou geschetste oplossing niet werkt, en deze wel) heb ik nu al zo vaak geciteerd dat je punt gewoon niet meer valide is :)
Leuk dat je volledig blind af gaat op alles wat Microsoft (aka de belanghebbende) je voorschoteld. Ik hoef maar een blik te werpen in topics op diverse fora die over Office 2007 gaan en de veel gehoorde klacht dat het verschil van grote en kleine iconen raar is staat er diverse malen tussen. Kennelijk werkt het in de praktijk dus heel anders dan in de gecontroleerde en zeer minimalistische testomgeving van Microsoft. Let wel: ze blijven nogal vaag hierover.
Jij stelt je vanuit een kritische gebruiker een aantal vragen vanuit het theoretische waarom het slecht zou zijn (jij bent bijvoorbeeld van mening dat consistentie een groot goed is in UI design terwijl MS duidelijk uit onderzoek heeft laten blijken dat daadwerkelijke consistentie bij gebruikers verwarring op kan roepen) :)
Que? Jij hebt hier wel even een hele andere uitleg van consistency dan ik dat heb zo te zien.
Voor de goede orde: consistency houdt in dat als ik op punt a iets instel en dat op punten c en f ook kan doen dat in alle gevallen er hetzelfde ingesteld kan worden, dat het dus qua werking geen enkel verschil zit tussen al die punten. Dat is dus niet het geval bij Office 2007. Als ik bij punt a wat doe dan is er een live preview, doe ik het bij b wat exact hetzelfde eruit ziet dan werkt dat live preview eens niet. Waarom? Dat is anders en dat werkt verwarrend omdat de gebruiker continu weer wat anders moet doen waardoor men uiteindelijk dus niet meer weet of een bepaalde werking nou alleen bij a, c of f werkte. Je kunt dus niet de werking voorspellen.

Om maar eens even de grootste inconsistentie aan te geven: als je eens even wat verder kijkt naar de GUI dan zul je zien dat alleen de toolbars en de menubalk zijn samengevoegd tot die ribbon. Alle andere schermen (met uit zondering van de options) zijn niet eens aangepast. Ook die schermen worden veel gebruikt en daar zit nog steeds de grootste inconsistentie en inefficientie.
Dat Microsoft vervolgens uitlegt waarom ze die keuzes gemaakt hebben (namelijk - usability testen hebben uitgewezen dat dit veel beter werkt dan dat de gemiddelde mens denkt) is alleen maar mooi - maar heeft helemaal niets te maken met de bruikbaarheid van de UI :)
Als je iets moet uitleggen betekent dat zoiets niet intuitief is en als iets niet intuitief is werkt het inefficient. De vraag is dan ook hoe efficient is die nieuwe GUI eigenlijk?
CrisT schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 13:35:
Je kunt nu StyleSets gebruiken, en die ook op dezelfde manier previewen als de rest in Word 2007. Erg fijn. Volgens mij heeft OOo geen stylesets, wel iets om erin te stoppen denk ik.
OOo maakt gebruik van styles. Daar draait eigenlijk alles om. Ze zijn door bijna het gehele pakket te gebruiken (alleen bij Base niet). Het is in OOo dan ook de bedoeling dat je praktisch de hele opmaak via die styles doet.

[ Voor 6% gewijzigd door ppl op 27-05-2006 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pt0x

pt0x

Why are we here..

2 dingetjes,

1) ik heb gemerkt dat als ik naar een distibutiegroep met iig 200 mensen een mail stuur outlook crashed. (reported) hebben andere dit ook ?

2) zijn er language packs beschikbaar voor 2007? mijn nederlands is niet wonderlijk goed en een spellingscheck zou daarom leuk zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

pt0x schreef op maandag 29 mei 2006 @ 10:55:
2 dingetjes,

1) ik heb gemerkt dat als ik naar een distibutiegroep met iig 200 mensen een mail stuur outlook crashed. (reported) hebben andere dit ook ?

2) zijn er language packs beschikbaar voor 2007? mijn nederlands is niet wonderlijk goed en een spellingscheck zou daarom leuk zijn :)
1) Geen problemen hier.

2) Je kan gewoon de Nederlandse Proofing Tools 2003 installeren. Heb je meteen NL spellings check.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbydw

robbydw

live your life

pt0x schreef op maandag 29 mei 2006 @ 10:55:
2 dingetjes,

heb het probleem zodra ik een 2e mailtje ga sturen. Eerste mailtje gaat altijd goed. Bij 2e mailtje crasht outlook.

Heb al repair installatie gedraaid maar mag niet baten.

Geen commentaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pt0x

pt0x

Why are we here..

bedankt voor de info :)

hoop alleen dat we wat kunnen vinden over outlook. denk wel dat het een veklaring heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pt0x

pt0x

Why are we here..

robbydw schreef op maandag 29 mei 2006 @ 11:34:
[...]

heb het probleem zodra ik een 2e mailtje ga sturen. Eerste mailtje gaat altijd goed. Bij 2e mailtje crasht outlook.

Heb al repair installatie gedraaid maar mag niet baten.
http://groups.google.nl/g...=7&hl=nl#98d80b58582311d1

probeer even al je Add-Ins uit te zetten in je Trust center. bij mij was het niet Adobe Acrobat maar Mindmanager die outlook deed crashen (afkloppen) denk ik...

... niet de oplossing voor mij :/

[ Voor 4% gewijzigd door pt0x op 29-05-2006 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pt0x

pt0x

Why are we here..

ID: 6, Application Name: Microsoft Office Outlook, Application Version: 12.0.4017.1006, Microsoft Office Version: 12.0.4017.1006. This session lasted 530 seconds with 240 seconds of active time. This session ended with a crash.

het blijkt McAfee email scanning te zijn bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neevedr
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-09 07:22

neevedr

Dat was ik niet!

Jammer dat het wel PDF kan maken maar dat het dat niet kan lezen. Sla je je bestand op als PDF, lekker handig, kan je het vervolgens niet meer openen/lezen/bewerken. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Daarvoor heb je Acrobat (Reader) :p

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pt0x

pt0x

Why are we here..

PWM schreef op maandag 29 mei 2006 @ 11:11:
[...]

1) Geen problemen hier.

2) Je kan gewoon de Nederlandse Proofing Tools 2003 installeren. Heb je meteen NL spellings check.
Sorry, misschien een rare vraag maar ik krijg proofing tools 2003 niet geinstalleerd omdat hij zeikt dat ik geen office 2003 heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrisT
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-10 10:58
neevedr schreef op maandag 29 mei 2006 @ 20:23:
Jammer dat het wel PDF kan maken maar dat het dat niet kan lezen. Sla je je bestand op als PDF, lekker handig, kan je het vervolgens niet meer openen/lezen/bewerken. 8)7
Het idee van PDF is dan ook niet dat je het nog gaat bewerken, het is het digitale equivalent aan een printje. Je hebt je word bestand dat je kunt bewerken, en dat kun je dan afdrukken, of exporteren als PDF.

Nederlandse Civilization community DutchCiv.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-06 17:05

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

heeft iemand ervaringen met ActiveSync en Outlook 2007 in de nieuwe beta 2? in de eerdere versies wou dit niet, maar weet iemand of dat dit nu is opgelost?

adr opleidingen en meer adr opleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mils
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05:37
pt0x schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 09:08:
[...]

Sorry, misschien een rare vraag maar ik krijg proofing tools 2003 niet geinstalleerd omdat hij zeikt dat ik geen office 2003 heb.
Hier heb ik ook last van, heeft iemand hier een workaround voor?

Twijfeld office bij jullie soms ook tussen de windows XP look en de office 2007 look? Bij mij gebeurt dit meestal wanneer ik Office gemaximaliseerd heb.

[ Voor 21% gewijzigd door Mils op 30-05-2006 13:05 ]

WP: Ecodan PUHZ-SW50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pt0x

pt0x

Why are we here..

Mils schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 10:23:
[...]

Hier heb ik ook last van, heeft iemand hier een workaround voor?

Twijfeld office bij jullie soms ook tussen de windows XP look en de office 2007 look? Bij mij gebeurt dit meestal wanneer ik Office gemaximaliseerd heb.
nee, geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-10 13:45
sjolmers schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 10:18:
heeft iemand ervaringen met ActiveSync en Outlook 2007 in de nieuwe beta 2? in de eerdere versies wou dit niet, maar weet iemand of dat dit nu is opgelost?
Het synct prima met zowel 4.1 als 4.2 beta van Activesync!

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Afbeeldingslocatie: http://img105.imageshack.us/img105/8508/office3wy.jpg

Leuke tool, voor het geval je daadwerkelijk input wil geven.

http://www.microsoft.com/...677D55F274&displaylang=en

'Voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://img118.imageshack.us/img118/338/office34xs.jpg

[ Voor 53% gewijzigd door PWM op 30-05-2006 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pt0x

pt0x

Why are we here..

idd leuke tool, Microsoft heeft wel een andere weg ingeslagen met beta testing lijkt het. ze zijn veel opener wat ik erg prettig vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de mensen die toch nog een beetje de weg kwijt zijn in de nieuwe interface een (handige?) tool van de Office blog:
http://blogs.msdn.com/jensenh/archive/2006/05/30/610907.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jig
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-09 08:06

Jig

Hoe stel je in Outlook in dat de weekenden een andere achtergrond kleur hebben? En hoe stel ik de wisselende achtergrond kleur van maanden in? Nu ist wel heel donker blauw, bijna net zo donker als een appointment met category blauw.

Oh en hebben jullie ook dat als je terug switched van een andere applicatie naar Word2k7 dat hij dan hangt voor zon 2 seconden?

[ Voor 23% gewijzigd door Jig op 30-05-2006 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik nu al een week office 2007 en het bevalt me wel. wel ff wennen maar is wel duidelijk.ik denk vooral voor mensen die niet zo bedreven zijn met de pc dat het een stuk duidelijker is. installatie ging perfect, heeft netjes alles overgezet. nog geen problemen gehad.

alleen vraag ik me af of iemand weet of ik een ander thema dan dat verschrikkelijke blauw of vista kan gebruiken want dat stoort me verschrikkelijk. in vista kleuren vind ik het allemaal veel te donker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sjolmers schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 10:18:
Ik gebruik het alle twee en bij mij werkt het op 1 klein dingetje na dat is dat m'n taken niet gesync worden alleen de 2 taken die in m'n outlook 2003 stonden staan er nog in en als ik die aanpas dan worden ze op m'n ppc ook aangepast maar nieuw taken komen niet op m'n ppc terecht? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mils
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05:37
Kan iemand mij uitleggen hoe ik de proofingtools van 2003 installeer in de beta versie van 2007. Elke keer dat ik het probeer krijg ik te horen dat ik de verkeerde versie geinstalleerd heb. Wat ook helemaal klopt.

Hoe hebben jullie dat gedaan dan?

WP: Ecodan PUHZ-SW50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 10:16:
alleen vraag ik me af of iemand weet of ik een ander thema dan dat verschrikkelijke blauw of vista kan gebruiken want dat stoort me verschrikkelijk. in vista kleuren vind ik het allemaal veel te donker...
Als je ook Vista draait, dan zou je als ik het mij goed herinner de kleur van het glas kunnen aanpassen. Dan zou je er dus ook wat anders van kunnen maken :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pt0x

pt0x

Why are we here..

Mils schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 11:51:
Kan iemand mij uitleggen hoe ik de proofingtools van 2003 installeer in de beta versie van 2007. Elke keer dat ik het probeer krijg ik te horen dat ik de verkeerde versie geinstalleerd heb. Wat ook helemaal klopt.

dat vraag ik mij ook al twee dagen af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:27
Heb het zover gekregen dat systeembeheer het toestond dat de afdeling waar ik zit met de nieuwe beta van office mocht werken. Heb dus sinds afgelopen vrijdag de nieuwe office draaien.

Echter zit ik met een bug/probleem. Ik weet niet zeker of het een bug is, dus vandaar dat ik hem hier post. Ik heb in Outlook alle afspraken staan, echter is er één afspraak die ik bij de reminders niet kan dismissen, hij geeft daar een foutmelding op, dat hij hem niet kan dismissen. (cannot postpone the reminder. cannot locate recurrence information fot this appointment)

Het vreemde is dat dit een afspraak is op maandag om 9:00 die elke week terugkomt. Echter geeft deze bij de reminders aan dat deze afspraak (op woensdag) 1 uur geleden was. Dit komt niet terug bij andere afspraken die elke week terugkomen.

Weet iemand daar een oplossing voor en hebben meer mensen hier last van. Ik heb hem reeds verwijderd en opnieuw aangemaakt, dat mocht echter niet baten. Uiteindelijk de gehele afspraak serie verwijderd, alleen blijft de reminder terug komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pt0x

pt0x

Why are we here..

cardinal808 schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 13:52:
Heb het zover gekregen dat systeembeheer het toestond dat de afdeling waar ik zit met de nieuwe beta van office mocht werken. Heb dus sinds afgelopen vrijdag de nieuwe office draaien.

Echter zit ik met een bug/probleem. Ik weet niet zeker of het een bug is, dus vandaar dat ik hem hier post. Ik heb in Outlook alle afspraken staan, echter is er één afspraak die ik bij de reminders niet kan dismissen, hij geeft daar een foutmelding op, dat hij hem niet kan dismissen. (cannot postpone the reminder. cannot locate recurrence information fot this appointment)

Het vreemde is dat dit een afspraak is op maandag om 9:00 die elke week terugkomt. Echter geeft deze bij de reminders aan dat deze afspraak (op woensdag) 1 uur geleden was. Dit komt niet terug bij andere afspraken die elke week terugkomen.

Weet iemand daar een oplossing voor en hebben meer mensen hier last van. Ik heb hem reeds verwijderd en opnieuw aangemaakt, dat mocht echter niet baten. Uiteindelijk de gehele afspraak serie verwijderd, alleen blijft de reminder terug komen.
kan je eens proberen die afspraak opnieuw aan te maken in je agenda?
ik heb eerder van het probleem gehoord bij een vriend maar deze was bij hem op de deze manier wel opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Mils schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 11:51:

Ik heb heb gewoon kunnen installeren.

Heb jij misschien helemaal geen Office 2003 onderdelen meer op je computer staan?

Ik heb nog Word, Excel en Powerpoint 2003 op mijn sytseem geinstalleerd staan, just in case. Misschien dat ik daardoor ook die Proofing Tools kon installeren.

Heb je het niet, probeer dan eens Word 2003 te installeren (kan er gewoon naast) en dan de proofing tools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

PWM schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 15:29:
[afbeelding]

Leuke tool, voor het geval je daadwerkelijk input wil geven.

http://www.microsoft.com/...677D55F274&displaylang=en

'Voorbeeld:

[afbeelding]
Hmmm...wellicht handig, maar ze kunnen wel hele documenten van je lezen op die screenshots zo...

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Topicstarter
cardinal808 schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 13:52:
De hele afdeling? Kijk daar wel erg goed mee uit zeg. Zelf heb ik de beta weer van mijn laptop verwijderd, dadat ik 2 keer een uur werk kwijtraakte door bugs in Word 2007.

Beta's testen is hardstikke leuk maar in een produktieomgeving zou ik het niet doen als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arrgh .. ik erger me mateloos aan dit:

Afbeeldingslocatie: http://img397.imageshack.us/img397/3734/ergernisoutlook20070qm.th.jpg

Waarom verdwijnt Inbox en word het een groot leeg vakje?

Ook vind ik dat <0w> zo lelijk staan.
Kan je dat ook veranderen?

Edit: Is het ook mogelijk de map: Favorite Folders te verwijderen en dat zoek knopje?
Vind ik allemaal maar in de weg zitten ..

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2006 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empulse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-08-2023
[b][message=25869751,noline]ExtremePro schreef op donderdag 01 juni 2006 @

Edit: Is het ook mogelijk de map: Favorite Folders te verwijderen en dat zoek knopje?
Dit vraag ik mij ook af, alleen dan voor andere mappen.

Verder zou ik willen weten hoe je de regelafstand automatisch kan instellen, nu moet ik nl. telkens als ik een e-mail verstuur eerst de regelafstand instellen, persoonlijk vind ik de standaard regelafstand te groot.

Ook wil ik weten hoe ja automatisch e-mails kan typen in HTML; het belangrijkst en tenslotte hoe je een lettertype automatisch kan instellen (Options - mail format - stationary and font) werkt bij mij niet, tenminste, ik kan 'font' niet aanklikken, dit is grijs.

TK - Invisible Shield voor Macbook Pro 15'' Unibody in V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Verwijderd schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 18:55:
Arrgh .. ik erger me mateloos aan dit:

[afbeelding]

Waarom verdwijnt Inbox en word het een groot leeg vakje?

Ook vind ik dat <0w> zo lelijk staan.
Kan je dat ook veranderen?

Dit heb ik niet?! Bij mij worden alle mappen gewoon goed weergeven:

Afbeeldingslocatie: http://img324.imageshack.us/img324/3065/office1al.th.jpg

Heb alleen wel die ow boven in idd :(
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.