Thnx, die had ik dus nog niet gezien. Dit toont alleen dat ze het wel eens gedaan hebben maar als ik het zo lees vraag ik me af wat daar nou de meerwaarde van is. Het komt erop neer dat een testpersoon z'n werk doet en dan maar wat papierwerk invult en dat is dan hun usability test. Ik kan er niet uithalen of ze filmen en daarna de boel analyseren tesamen met het papierwerk wat de testpersoon invult. Het is ook meer een algemeen verhaaltje wat een beetje uitlegt hoe ze ooit eens zo'n usability test deden. Ik kan er niet uithalen of dat recent ook nog zo wordt gedaan. Het is me dus allemaal veel te vaag, te algemeen. Het is niet echt specifiek wat ze exact gedaan hebben en wat er daarna mee is gedaan.
Beslist wel. Door die vraag te beantwoorden kun je erachter komen of iemand iets doet omdat het hem ooit eens is aangeleerd en het dus altijd maar zo doet of omdat iemand iets zo doet omdat het hem logisch lijkt. Is het dus aangeleerd of gebeurt het vanuit intuitie. Je kunt het trouwens ook gebruiken om te weten of men dit alleen doet bij simpele documenten of ook bij complexe documenten, kortom, doet men dit nou altijd of alleen bij een bepaald type document. Klikt iemand op een bepaalde plek omdat zijn fysiek dat toestaat (denk hierbij aan mensen met een "handicap": iemand zonder wijsvinger gaat al anders om met een muis). Zo zijn er vast nog wel meer zaken te bedenken maar feit blijft: het waarom is heel belangrijk of je nou wel of geen software maakt.
Feit is dat als je uit usability testen te weten komt dat gebruikers alles wat 'links' van de tab staat gewoon niet of pas laat ziet, dat je daar dan de rangschikking van je UI op aanpast. Dat je dan een op het eerste gezicht onlogische UI krijgt is natuurlijk wel opvallend maar daarom niet per se fout

Mja, die rangschikking stoort me dan ook niet. Meer de rangschikking binnen de categorien. Het is nogal vreemd dat 1 optie groot is terwijl de rest klein is.
Natuurlijk speelt opspelende concurrentie iets mee - vergeet echter niet dat de feature set van Office al jaren erg hard groeit (Zie bijvoorbeeld hier voor een overzicht van alle nieuwe features:
http://www.sunflowerhead.com/msimages/FeaturesByVersion.png - voor als je zo iemand bent die denkt dat er sinds Office 97 niets bij gekomen is

) waardoor Microsoft ook gewoon niet anders kan

Features zeggen ook niet alles. Ik doelde ook meer op de concurrentie van het OpenDocument formaat waardoor OpenOffice.org/StarOffice nogal in de kijker staan. Massachusetts is nogal een aardig grote speler op dit gebied dat over wil/gaat op ODF.
Over dat schermgedeelte: die ribbon is wel te hiden (dubbelklik op een tab of ctrl-f1) wat wel handig is voor die 12" laptop gebruikers. Nadeel is wel dat je steeds heen en weer moet switchen omdat er geen autohide functie is, dat moet handmatig. Een autohide functie voor die ribbon maakt Office 2007 voor dat soort gebruikers denk ik heel goed werkbaar. Denk dat een aantal mensen die op een groot scherm werken dit ook wel zien zitten (geen knopjes e.d. die afleiden).
Het feit dat men eerst alles moet uitleggen waarom die nieuwe interface zo is gedaan zegt ook wel wat. Is die interface dan wel intuitief? Ik heb namelijk zelf niet het gevoel dat dingen op een andere, betere (efficientere) plek zit, eerder dat alles bij hetzelfde is gebleven alleen is de GUI nu anders.
Hoe weet ik of iets permanent is of maar tijdelijk? Voorbeeldje: als ik de page layout instel als portrait, geldt dat dan vanaf dat moment voor alle pagina's in het document en in toekomstige documenten of alleen voor alle pagina's daarna in alleen dat document (dus niet in toekomstige) of alleen voor 1 pagina? Moet je dus wederom trial and error erop los laten en dat moet je mijns inziens veel en veel te vaak.
leokennis schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 23:40:
Ik kan me niet voorstellen dat mensen eerst Word gaan opstarten om op die ronde knop te drukken (met niet het Windows maar het Office logo) om zo een ander programma te starten, eerlijkgezegd. Daarmee onderschat je de gebruiker

Daarmee overschat je gebruikers

Vergeet niet dat veel gebruikers in allerlei vensters naar bestanden gaan zitten browsen als ware het Windows Verkenner. Hebben ze eenmaal een office applicatie open staan dan gaat er verwarring ontstaan, eerder niet. Ik zie het dus wel weer aankomen dat mensen op die knop gaan drukken om dan te zoeken naar een programma omdat ze te niet het verschil zien tussen de knop onderin en de knop bovenin (die zien er in Vista dus hetzelfde uit, had ik er eigenlijk wat beter bij moeten vermelden). Telefonisch dat soort lui helpen is al helemaal een ramp. Gebruikers kunnen vaak ook niet goed omschrijven waar ze zitten. Je zult het dan via remote management moeten oplossen of er gewoon even langs gaan.
Ik had trouwens door domweg maar ergens op te klikken ontdekt dat je op die knop moet drukken om zodoende de optie voor "openen" te vinden. Ik had juist verwacht dat zoiets nogal centraal zou staan.
Oké, ten eerste is ClearType vooral bvedoeld voor TFT's en daar werkt het echt veel fijner dan "normale tekst". Over 5 jaar worden er geen CRT's meer verkocht, TFT's en dus ClearType zijn, net als Office 2007, de toekomst.
Verder zuigt ClearType niet. Ik gebruikt het op een CRT en Inderdaad, de eerste paar dagen doet het pijn aan je ogen. Na een week niet meer. ClearType maakt alles "mooier"; meer als gedrukte letters. Het is vooral fijn als je langere teksten leest op je computer.
De mensen die ik tot nog toe heb gezien die ClearType op hun computer aan hadden staan hadden dat omdat ze niet eens wisten dat je het kon veranderen. Wanneer ik het eenmaal op de gewone variant had gezet was het eerste wat ik hoorde "huh? hoe kan dat nou, het is allemaal ineens zo scherp". ClearType is ontzettend wazig op CRT's en op TFT's uiteenlopend van de dure TFT schermen tot de LCD's van laptops. Ik heb het als helpdesker ook vaak genoeg eraf moeten halen omdat mensen het wazig vonden. Het is van dezelfde wazigheid als een TFT niet in zijn eigen native resolutie zetten en ook daarvoor heb ik al diverse malen mogen op komen draven om dat te veranderen. De ervaring die ik dus heb met gebruikers is dat niemand het prettig vind werken omdat het wazig is en daarvan is bewezen dat je er vermoeide ogen krijgt en daarom hebben we dus ook weer die fijne ARBO wet

Ik vind die opmnaaktoolbar juist irritant; het blokt (vaak) tekst die je geselecteerd hebt.
DIe pulldownmenu is dan ook wel vreselijk lang, dat had best wel een heel stuk korter gemogen (toch zeker wel de helft).
Oké, wellicht op dat punt, maar IMHO is OpenOffice echt duidelijk minder dan Word 2007. De huidige OpenOffice vind ik vergelijkbaar met Word 97.
Persoonlijk merk ik verder geen verschil wat die features betreft op het feit na dat er hele goede ODF en PDF support zit in OpenOffice.org vergeleken met MS Office. Ik vind verder het gebruik van OOo prettiger omdat deze alsnog efficienter is dan Office 2007. Een aantal opmaakfuncties zitten nog steeds in dezelfde menu's verstopt. Het blijft nog steeds erg zoeken naar een aantal functies voor de opmaak. OOo heeft dat allemaal in 1 simpel ding zitten: de stylist. Een stijl aanpassen geeft je 1 scherm waarin je alle aanpassingen kunt doen. In MSO was het en is het nog steeds verdeeld in verschillende schermen, het blijft zoeken. Zo zijn er nog een aantal zaken die ik tegen ben gekomen waarbij OOo gewoon net even wat efficienter is omdat je iets meteen kunt oproepen ipv je een weg te banen door wat schermen. Gelukkig is Office 2007 wel een verbetering hiervan aangezien je vaak wat minder hoeft te klikken dan in bijv. Office 2003. OOo mag dan wel aardig vergelijkbaar zijn met Office 97 qua features maar het is en blijft een stuk efficienter in gebruik imho en daar gaat het uiteindelijk om. Ik wil gewoon makkelijk en snel een document in elkaar draaien.
Ik ben wel blij met de brede "Open" dialog, zie je de namen van document goed, die willen soms nog wel eens lang zijn als je er ook zaken als versienummering, type document, status, etc. in de filename wil hebben (ja dat maakt documenten beter herkenbaar, hoef je niet steeds in de documentenlijst te kijken).
Ik ook

Al vind ik de interface nog iets te kleurig en overweldigend; vooral die blauwe (of zwarte) achtergrond achter je pagina is erg blauw (of zwart).
Blauw is mooie kleur

Gelukkig heb ik niet heel mijn Windows XP in die Luna zuurstok blauw maar gewoon lekker in dat oude vertrouwde saaie grijs

Verwijderd schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 01:06:
De Quick Access toolbar vind ik wel handig: daarin kan je namelijk volledige ribbonderdelen

als knopjes plaatsen en daarna de "echte" ribbons makkelijk verbergen met CTRL+F1. Bespaart dus een boel schermruimte en je verliest er geen enkele functionaliteit mee

First thing in the morning wat ik ga uitproberen
Ik meen mij nog iets te herinneren van die projectleidster van de office suite die vertelde dat gebruikers alleen datgene voor zich kregen waarmee ze bezig waren. Dat zie ik niet bepaald terug (hoewel die ribbon enigzins dat doet). Een autohide functie van die ribbon vind ik daar eigenlijk ook wel bij horen. Je ziet pas de ribbon als je een bewerking op de getypte tekst wil uitvoeren en niet als je aan het typen bent.
[
Voor 13% gewijzigd door
ppl op 26-05-2006 01:25
]