Misschien dat de KV-HR36M61 ooit eens in Europe geleverd werd, maar nu niet meer voor zover ik kan nagaan. In Australië werden tot voor een half jaar geleden HDTV Sony Trinitrons verkocht. Jammer genoeg kon je ze hier niet kopen. Ik heb er toen wel eens over nagedacht om zo'n Trinitron uit Australië te importeren. Ze hebben daar ook PAL en 240V .Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 00:39:
Wil je trouwens echt "het best van beide werelden" en heb je veel plek, kijk eens naar de sony KV-HR36M61, das al een stuk meer "op formaat"En ja, die wordt ook geleverd in europa.
Wat mij betreft wel mis.Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 00:06:
[...]
En offtopic? Ach, ik zie dat het in dit topic nog steeds over een mogelijke aanschaf gaat, extra info wbt hdtv etc is dus niet mis, wel?
Irrelevante discussies m.b.t. Samsung WZ409.
on-topic posten graag.
als je over andere dingen wil discussieren start dan een nieuw topic s.v.p.
De fysieke grote van een gewone computermonitor is ook vaak veel minder bij dezelfde resolutie, dus ook de pixels zijn veel kleiner (veel kleinere dot pitch). En als de pc monitor groter is dan, zeg de 30" van dell, dan heb je ook een waanzinnige resolutie van 2560x1600, die ik nog geen enkele tv van die grote of soortgelijke grote heb zien doen.Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 00:22:
[...]
Ik zeg ook niet dat je pda er opeens minder heeft, maar zie jij ze nog alle 300000 dan? Dat is dus wat anders dan op een computer tft scherm, als je daar gewoon op normale afstand vanaf zit (dus 30cm oid) kan je gewoon de pixels zien, zit je er 1.5 meter vanaf, kan je de ene pixel niet meer van degene ernaast onderscheiden, of wil je beweren dat je dat wel kan?
Maargoed, daar ging het in eerste instantie niet om. Heb je mn testje gedaan?
Voorbeeldje ;
Mijn 15,4" breedbeeld lcd laptop monitor doet 1280x800 native.
Mijn 27" lcd-tv doet 1366x768 native.
15,4" laptop monitor ;
hoek; tan-1(800/1280) = 32 graden
15,4"*Cos32 = 13,06" (13,06*2,54 = 33,1724 cm) in de breedte
15,4"*Sin32 = 8,16" (8,16*2,54 = 20,7264 cm) in de hoogte
331,724mm / 1280pixels = 0,26mm dot pitch
beeldoppervlak; 33,1724*20,7264 = 687,54cm2
27" lcd-tv ;
hoek; tan-1(768/1366) = 29,346 graden
27"*Cos29,346 = 23,535" (23,535*2,54 = 59,78 cm) in de breedte
27"*Sin29,346 = 13,232" (13,232*2,54 = 33,6 cm) in de hoogte
597,8mm / 1366pixels = 0,4376mm dot pitch
beeldoppervlak; 59,78*33,6 = 2008,6cm2
Snap je nou waarom je het wel zou kunnen zien op een grotere afstand
Goed argument, die neem ik ook ff op in mijn eigen argumentenlijstVerwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 21:46:
laat deze discussie nou lekker zitten.
Als mensen op hun 17" CRT computerbeeldscherm het verschil tussen 640x480 en 1280x1024 al simpel kunnen zien, snap ik niet waarom mensen een vergelijkbaar verschil blijkbaar op een 32" TV CRT niet zouden kunnen zien.
Maar verschil tussen een monitor en TV is wel dat je naar andere beelden kijkt. Op de computer zie je snel verschil omdat de gehele desktop wijzigt. Letters worden bijvoorbeeld groter, omdat ze simpelweg niet kleiner zijn weer te geven. Er past dus ineens veel meer op je scherm en dat valt op. Als je echter een spel speelt dan is het verschil in resolutie al minder makkelijk te zien. Het verschil tussen 800x600 en 1024x768 bij Need for Speed ofzo, is helemaal niet zo goed te zien. Ik kan dan niet naar een monitor lopen en snel zeggen op welke resolutie hij draait.
Desondanks blijft het wel een goed argument
Verwijderd
Goed, testje is misschien niet helemaal te vergelijken met crt tv vs computer, maar mockingbird beweerde dat het allemaal hetzelfde was, dus ik denk, nou zul je het zien ook. Verder heeft dit er weinig mee te maken, want of het rechtevenredig is met de afstand weet niemand.Bartjuh schreef op maandag 01 mei 2006 @ 10:22:
[...]
De fysieke grote van een gewone computermonitor is ook vaak veel minder bij dezelfde resolutie, dus ook de pixels zijn veel kleiner (veel kleinere dot pitch). En als de pc monitor groter is dan, zeg de 30" van dell, dan heb je ook een waanzinnige resolutie van 2560x1600, die ik nog geen enkele tv van die grote of soortgelijke grote heb zien doen.
Voorbeeldje ;
Mijn 15,4" breedbeeld lcd laptop monitor doet 1280x800 native.
Mijn 27" lcd-tv doet 1366x768 native.
15,4" laptop monitor ;
hoek; tan-1(800/1280) = 32 graden
15,4"*Cos32 = 13,06" (13,06*2,54 = 33,1724 cm) in de breedte
15,4"*Sin32 = 8,16" (8,16*2,54 = 20,7264 cm) in de hoogte
331,724mm / 1280pixels = 0,26mm dot pitch
beeldoppervlak; 33,1724*20,7264 = 687,54cm2
27" lcd-tv ;
hoek; tan-1(768/1366) = 29,346 graden
27"*Cos29,346 = 23,535" (23,535*2,54 = 59,78 cm) in de breedte
27"*Sin29,346 = 13,232" (13,232*2,54 = 33,6 cm) in de hoogte
597,8mm / 1366pixels = 0,4376mm dot pitch
beeldoppervlak; 59,78*33,6 = 2008,6cm2
Snap je nou waarom je het wel zou kunnen zien op een grotere afstand
Ik zal je het nog sterker vertellen, onze 32" sdtv (dus 480i oid) vind ik mooier beeld geven met dvd dan onze 32" hdtv lcd. En dan gaat het niet om kleurverzadiging etc, maar puur om de picture. En tsja, tuurlijk ligt dat aan het feit dat het een lcd is vs een crt, maar op een crt heb je al snel een filmisch beeld waar de pixels toch niet zichtbaar zijn en hdtv voor mij iig geen nut heeft
Ik draai zelf trouwens met een barco @ 720p, maar dat is een beeld van 250cm breed, dus dar zie je het verschil wel.
ik vind jou argument van nfs sterkerOscar Mopperkont schreef op maandag 01 mei 2006 @ 10:29:
[...]
Goed argument, die neem ik ook ff op in mijn eigen argumentenlijst
Maar verschil tussen een monitor en TV is wel dat je naar andere beelden kijkt. Op de computer zie je snel verschil omdat de gehele desktop wijzigt. Letters worden bijvoorbeeld groter, omdat ze simpelweg niet kleiner zijn weer te geven. Er past dus ineens veel meer op je scherm en dat valt op. Als je echter een spel speelt dan is het verschil in resolutie al minder makkelijk te zien. Het verschil tussen 800x600 en 1024x768 bij Need for Speed ofzo, is helemaal niet zo goed te zien. Ik kan dan niet naar een monitor lopen en snel zeggen op welke resolutie hij draait.
Desondanks blijft het wel een goed argument
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2006 11:10 ]
Op mijn 21" CRT PC monitor ziet een DVD er op 1600x1200 stukken beter uit dan op 800x600. En het verschil met een zelfde filmpje op 720p is ook duidelijk te zien.
Probleem met TV CRT's is gewoon dat hun resulutie te laag zijn om degelijk verschillen te merken. Maar als het scherm daadwerkelijk 1080i aankan, dan zal het verschil overduidelijk zijn.
Als Guido denk dat dat niet zo is, wordt het denk ik tijd voor een bril
Probleem met TV CRT's is gewoon dat hun resulutie te laag zijn om degelijk verschillen te merken. Maar als het scherm daadwerkelijk 1080i aankan, dan zal het verschil overduidelijk zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 01-05-2006 11:27 ]
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Verwijderd
Ja, maar dan praten we over 4x zoveel pixels.deepspace schreef op maandag 01 mei 2006 @ 11:27:
Op mijn 21" CRT PC monitor ziet een DVD er op 1600x1200 stukken beter uit dan op 800x600. En het verschil met een zelfde filmpje op 720p is ook duidelijk te zien.
En lees nou eens, je bent al de vierde die denkt dat de tv 1080i aankan, hij scaled gewoon keihard down naar 800 lijnen!
Toch denk ik dat de DVD er in de native resolutie er nog het beste uit zal zien (en die is een stuk lager dan 1600x1200)deepspace schreef op maandag 01 mei 2006 @ 11:27:
Absoluut niet! Hoe groter het scherm, des te meer voordeel heb je van hardware scaling technieken. Op een standaard TV CRT is dat natuurlijk niet van belang, maar als de resolutie van het scherm hoger wordt heeft imho upscaling altijd een beter resultaat dan het simpel analoog scalen naar grotere vierkante pixels.Oscar Mopperkont schreef op maandag 01 mei 2006 @ 11:36:
Toch denk ik dat de DVD er in de native resolutie er nog het beste uit zal zien (en die is een stuk lager dan 1600x1200)
[ Voor 38% gewijzigd door voodooless op 01-05-2006 11:49 ]
Kun je een verwijzing geven naar de bron dat de WS-32Z409 maar 800 lijnen weergeeftVerwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 11:36:
[...]
Ja, maar dan praten we over 4x zoveel pixels.
En lees nou eens, je bent al de vierde die denkt dat de tv 1080i aankan, hij scaled gewoon keihard down naar 800 lijnen!
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Heb je het nu over de Samsung of over de PhilipsVerwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 11:36:
[...]
Ja, maar dan praten we over 4x zoveel pixels.
Van de Philips is het inmiddels bekend dat deze idd downscaled maar van de Samsung is voor zover ik weet nog niets officieel bekend, alleen dat het de allereerste echte HDready CRT ter wereld zou moeten zijn.
[offtopic] Ik volg dit topic al een tijdje zonder deel te nemen aan de 'discussie' maar ik moet nu toch echt reageren op Guido. Ik erger me al een tijdje aan je gedrag, ook al heb je (misschien) gelijk. Misschien heb je dit niet geleerd van je ouders (geldt misschien ook wel voor anderen) maar het doel van een discussie is niet 'winnen' maar tot een consensus komen en, zo je wilt, de ander 'overtuigen'. Winnen is niet aan de orde omdat je eerlijk gezegd niet kunt weten of je gelijk hebt. Smaken verschillen, en in dit geval: percepties verschillen.
Dus ik vraag het vriendelijk: matig je toon een beetje ajb, we weten wat je standpunt is met betrekking tot deze tv na iets van 30 posts ofzo.
Dus ik vraag het vriendelijk: matig je toon een beetje ajb, we weten wat je standpunt is met betrekking tot deze tv na iets van 30 posts ofzo.
[ Voor 4% gewijzigd door EQJim op 01-05-2006 13:19 . Reden: pak die typo ]
Verwijderd
http://gathering.tweakers...800&data%5Bboolean%5D=AND
hint: google.nl
hint: google.nl
[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2006 13:23 ]
Verwijderd
over de samsung, de philips scaled nog verder downfulgore schreef op maandag 01 mei 2006 @ 13:11:
[...]
Heb je het nu over de Samsung of over de Philips![]()
Van de Philips is het inmiddels bekend dat deze idd downscaled maar van de Samsung is voor zover ik weet nog niets officieel bekend, alleen dat het de allereerste echte HDready CRT ter wereld zou moeten zijn.
Verwijderd
Allemaal leuk en aardig, hoe zou jij je voelen als je veel tijd in dit topic hebt gestoken en er komen van die reacties als die van nielsb14? En het doel van een discussie is idd niet het winnen, maar andere overtuigen, wat doe ik nu dan? denk je dat ik deze info voor piet snot geef?eqjim schreef op maandag 01 mei 2006 @ 13:17:
[offtopic] Ik volg dit topic al een tijdje zonder deel te nemen aan de 'discussie' maar ik moet nu toch echt reageren op Guido. Ik erger me al een tijdje aan je gedrag, ook al heb je (misschien) gelijk. Misschien heb je dit niet geleerd van je ouders (geldt misschien ook wel voor anderen) maar het doel van een discussie is niet 'winnen' maar tot een consensus komen en, zo je wilt, de ander 'overtuigen'. Winnen is niet aan de orde omdat je eerlijk gezegd niet kunt weten of je gelijk hebt. Smaken verschillen, en in dit geval: percepties verschillen.
@ guido
ik snap je frustratie naar bv Nielsb14 wel, maar wederom: smaken verschillen, ook wat tv's betreft. Laat iedereen nou lekker in zn waarde, men ziet heus wel dat je verstand hebt van tv's enzo, iig veel meer dan ik!
En wat dat betreft, dat ding is nog niet eens werkend te zien! Uiteindelijk blijft het gissen. Zeggen ze niet soms: "in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst?"
ik snap je frustratie naar bv Nielsb14 wel, maar wederom: smaken verschillen, ook wat tv's betreft. Laat iedereen nou lekker in zn waarde, men ziet heus wel dat je verstand hebt van tv's enzo, iig veel meer dan ik!
En wat dat betreft, dat ding is nog niet eens werkend te zien! Uiteindelijk blijft het gissen. Zeggen ze niet soms: "in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst?"
Verwijderd
Nee, niet werkend te zien, maar ik wil alleen maar duidelijk maken dat je niet meteen op het logo af moet gaan, fuck that. Kijk ook eens naar andere tv's, niet meteen van: oh, die ziet er leuk uit! en OMG die is HDready!!!oneone die neem ik!!1 Dat gaat nergens over.eqjim schreef op maandag 01 mei 2006 @ 13:29:
@ guido
En ja, ik kan er gewoon niet tegen dat mensen daar dan hun geld aan uitgeven, maar ja, dat ben ik dan weer...
Hij kan maximaal 800 beeldlijnen weergeven, maar dan zou hij nog best in staat kunnen zijn om een 1080i signaal weer te geven zonder downscaling. Daar heb je immers maar 540 lijnen voor nodig. De begrensing in CRT's komt voort uit de snelheid van het elektronenkanon. Dis is niet in staat om snel genoeg 1080 lijntjes te tekenen voordat het volgende beeld voorbij komt. Het is wel in staat om 540 lijntjes te tekenen en het lijkt me niet heel lastig te maken om de volgende 540 lijntjes op een iets andere hoogte weer te geven. Je kunt uit die info dus nog niets afleiden mbt 1080i, alleen mbt 1080p
@eqjim: Ook ik ga een discussie in om mensen te overtuigen. Als ik met iemand ga lullen die de holocaust ontkent dan is mijn insteek niet om tot consensus te komen, dat er bv 1 miljoen joden zijn omgekomen. Dan is mijn insteek die persoon te overtuigen van mijn gelijk. Volgens mij is dat een heel normale insteek.
Het enige wat je niet moet doen is blind zijn voor de argumenten van de ander en je moet zelf ook openstaan om je mening bij te stellen als die ander met overtuigende argumenten komt.
I applaud to this,...Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 13:32:
[...]
... maar ik wil alleen maar duidelijk maken dat je niet meteen op het logo af moet gaan, fuck that. Kijk ook eens naar andere tv's, niet meteen van: oh, die ziet er leuk uit! en OMG die is HDready!!!oneone die neem ik!!1 Dat gaat nergens over...
Oscar Mopperkont schreef op maandag 01 mei 2006 @ 13:42:
[...]
...Het enige wat je niet moet doen is blind zijn voor de argumenten van de ander en je moet zelf ook openstaan om je mening bij te stellen als die ander met overtuigende argumenten komt...
offtopic:
Dit is uiteraard wat ik bedoelde
Dit is uiteraard wat ik bedoelde
...And I applaud to that!
[ Voor 35% gewijzigd door EQJim op 01-05-2006 13:45 ]
Verwijderd
Oh?Oscar Mopperkont schreef op maandag 01 mei 2006 @ 13:42:
[...]
Hij kan maximaal 800 beeldlijnen weergeven, maar dan zou hij nog best in staat kunnen zijn om een 1080i signaal weer te geven zonder downscaling. Daar heb je immers maar 540 lijnen voor nodig. De begrensing in CRT's komt voort uit de snelheid van het elektronenkanon. Dis is niet in staat om snel genoeg 1080 lijntjes te tekenen voordat het volgende beeld voorbij komt. Het is wel in staat om 540 lijntjes te tekenen en het lijkt me niet heel lastig te maken om de volgende 540 lijntjes op een iets andere hoogte weer te geven. Je kunt uit die info dus nog niets afleiden mbt 1080i, alleen mbt 1080p
Tel het aantal lijnen
540 lijntjes op een iets andere hoogte geeft dus overlapping
voor 1080i heb je ZEKER 1080 lijnen nodig, als je het native weergeeft dan. Het voordeel van interlaced is dat de electronica niet zulke hoge bandwidth te verwerken krijgt, hij doet immers maar 540 lijnen PER FIELD. Bij "p" doet hij er dus 1080
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2006 13:50 ]
Gaan we weer blaten over het voorgangermodel...
Laat een ding duidelijk zijn: Dat zegt helemaal niks over de specs van het komende model. En zolang daar nog geen duidelijkheid over is heeft het ook geen nut om te speculeren, of aannames te maken aan de hand van dat model!
Verwijderd
ja wel leuk dat plaatje, maar doe het eens @ 100hz en dan zul je zien dat indien je de 1e scan "los" laat en daarna de 2e scan doet het voor het oog lijkt alsof de 1e scan nog belicht is.
We waren er ook nog uit of ze het zo toepassen, maar technisch gezien zou het niet onmogelijk zijn. Maar wederom; dat is iets om na te kijken als het ding uitgerold wordt, zoals het nu staat kunnen we wel blijven gissen.
verder waren we er ook nog niet uit of het kreng daadwerkelijk 800 beeldlijnen heeft, aangezien je gequote text over de oudere modellen gaat!
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2006 13:51 ]
Verwijderd
Het lijkt mij OVERDUIDELIJK dat dat ding GEEN 1080 lijnen weer kan geven. Met een paar kleine aanpassingen in de aansturing zou 1080p niet ver weg zijn. En, marketingtechnisch, zou het dus wel enorm dom zijn om 1080p uit te laten, want zoals je hier ook weer ziet: iedereen roept om logo's en specsdeepspace schreef op maandag 01 mei 2006 @ 13:50:
[...]
Gaan we weer blaten over het voorgangermodel...
Laat een ding duidelijk zijn: Dat zegt helemaal niks over de specs van het komende model. En zolang daar nog geen duidelijkheid over is heeft het ook geen nut om te speculeren, of aannames te maken aan de hand van dat model!
Verwijderd
Nonsens, dan zou hij dat dus om en om moeten doen en in 100hz de eerste 25hz field 1 moeten tekenen, de 2de 25hz field 2, de 3de 25 weer field 1, en de 4e weer field 2. (dat van hetzelfde frame dan he) En dan nog zie je het verschil.Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 13:50:
[...]
ja wel leuk dat plaatje, maar doe het eens @ 100hz en dan zul je zien dat indien je de 1e scan "los" laat en daarna de 2e scan doet het voor het oog lijkt alsof de 1e scan nog belicht is.
We waren er ook nog uit of ze het zo toepassen, maar technisch gezien zou het niet onmogelijk zijn. Maar wederom; dat is iets om na te kijken als het ding uitgerold wordt, zoals het nu staat kunnen we wel blijven gissen.
verder waren we er ook nog niet uit of het kreng daadwerkelijk 800 beeldlijnen heeft, aangezien je gequote text over de oudere modellen gaat!
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2006 13:56 ]
Waarom zou dat zo overduidelijk zijn. Imho wijst alle info over het 409 model erop dat ie het wel kan...Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 13:53:
Het lijkt mij OVERDUIDELIJK dat dat ding GEEN 1080 lijnen weer kan geven.
Verwijderd
nonsens? leg mij eens uit? Jij beweert dat niemand hier de pixels op zo'n afstand kan zien, ik durf me af te vragen of iemand wel het weg vallen van belichting 1/25ste van een seconde opmerkt in een tv, met name vanwege de afterglow en het feit dat je op een interlaced beeld ook al amper (of niet) op merkt dat de helft van je tv niet refreshed.Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 13:54:
[...]
Nonsens, dan zou hij dat dus om en om moeten doen en in 100hz de eerste 25hz field 1 moeten tekenen, de 2de 25hz field 2, de 3de 25 weer field 1, en de 4e weer field 2. En dan nog zie je het verschil
En weer gaan we een discussie voeren welke nutteloos is: we weten niets van de tv behalve dat ie "hd-ready" zou zijn.
Jij haalt er gelijk bij dat ie 800 beeldlijnen heeft omdat de oudere modellen dat hadden.
Jij haalt er gelijk bij dat ie geen 1080i doet omdat dat wel zo dom zou zijn marketingtechnisch.
So far is iedereen hier geheel geduldig met wachten op officiele specs en een review van het daadwerkelijke aparaat, en jij zit hier een beetje speculaties naar feiten om te buigen om je eigen (doem?)denken te supporten.
Verwijderd
Oh? zoals? het feit dat hij 1080i "weergeeft"?deepspace schreef op maandag 01 mei 2006 @ 13:57:
[...]
Waarom zou dat zo overduidelijk zijn. Imho wijst alle info over het 409 model erop dat ie het wel kan...
Je moet CRT niet verwarren met LCD. Als hij 800 lijnen kan weergeven dan komt die begrensing er zeer waarschijnlijk door omdat hij niet snel genoeg is en niet omdat hij niet op 1080 verschillende hoogtes een lijnje zou kunnen trekken.Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 13:48:
540 lijntjes op een iets andere hoogte geeft dus overlappingomdat de buis dus maar capabel is om 800 lijnen weer te geven.
voor 1080i heb je ZEKER 1080 lijnen nodig, als je het native weergeeft dan. Het voordeel van interlaced is dat de electronica niet zulke hoge bandwidth te verwerken krijgt, hij doet immers maar 540 lijnen PER FIELD. Bij "p" doet hij er dus 1080
Als je zelf een CRT hebt dan zul je zien dat hij op allerlei resoluties kan werken. Dat ding geeft waarschijnlijk beelden weer in een range van 640x480 tot 1600x1200, dus van 480 lijnen tot 1200 lijnen. Als hij 480 lijnen weergeeft dan zijn die gelijk over het beeld verdeeld en niet over de 1200 lijnen die hij maximaal kan weergeven (dan zou hij immers af en toe een lijntje moeten overslaan omdat 480 niet netjes een x aantal keer in 1200 past).
Verwijderd
ik vind de specificatie "hd-ready" icm dat hij 1080i kan weergeven meer voor pleiten dan het feit dat jij een quote vind waar de oudere modellen maar 800 lijnen weer kunnen geven tegen pleit.Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 14:00:
[...]
Oh? zoals? het feit dat hij 1080i "weergeeft"?
Dit is iets anders dan ik nu 100% overtuigt ben, maar jij doet voorkomen alsof we bij voorbaat al 100% er vanuit moeten gaan dat het toch niet zo is.
Verwijderd
Je ziet het ook niet, maar dat neemt niet weg dat 1080i nog wel 1080 lijnen nodig heeft, ook al is het 100hzVerwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 13:59:
[...]
nonsens? leg mij eens uit? Jij beweert dat niemand hier de pixels op zo'n afstand kan zien, ik durf me af te vragen of iemand wel het weg vallen van belichting 1/25ste van een seconde opmerkt in een tv, met name vanwege de afterglow en het feit dat je op een interlaced beeld ook al amper (of niet) op merkt dat de helft van je tv niet refreshed.
En weer gaan we een discussie voeren welke nutteloos is: we weten niets van de tv behalve dat ie "hd-ready" zou zijn.
Jij haalt er gelijk bij dat ie 800 beeldlijnen heeft omdat de oudere modellen dat hadden.
Jij haalt er gelijk bij dat ie geen 1080i doet omdat dat wel zo dom zou zijn marketingtechnisch.
So far is iedereen hier geheel geduldig met wachten op officiele specs en een review van het daadwerkelijke aparaat, en jij zit hier een beetje speculaties naar feiten om te buigen om je eigen (doem?)denken te supporten.
Verwijderd
Klopt, ik heb een crt, die tot 1080i werkt. Kan het allemaal weergeven (bandwidth is hetzelfde als 540p), maar wel met overlapping. voor 1080i heb je gewoon 1080 lijnen nodig.Oscar Mopperkont schreef op maandag 01 mei 2006 @ 14:01:
[...]
Je moet CRT niet verwarren met LCD. Als hij 800 lijnen kan weergeven dan komt die begrensing er zeer waarschijnlijk door omdat hij niet snel genoeg is en niet omdat hij niet op 1080 verschillende hoogtes een lijnje zou kunnen trekken.
Als je zelf een CRT hebt dan zul je zien dat hij op allerlei resoluties kan werken. Dat ding geeft waarschijnlijk beelden weer in een range van 640x480 tot 1600x1200, dus van 480 lijnen tot 1200 lijnen. Als hij 480 lijnen weergeeft dan zijn die gelijk over het beeld verdeeld en niet over de 1200 lijnen die hij maximaal kan weergeven (dan zou hij immers af en toe een lijntje moeten overslaan omdat 480 niet netjes een x aantal keer in 1200 past).
Nee, zoals vanallerhande info over beeldbuis een aanstuding van het electronenkanon. Het moet natuurlijk blijken wat er allemaal klopt, maar tot die tijd gaan we gewoon niks zeggen over wat ie wel en niet kan, simpelweg omdat we dat niet zeker weten.Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 14:00:
Oh? zoals? het feit dat hij 1080i "weergeeft"?
Verwijderd
dat heeft het dus niet.Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 14:01:
[...]
Je ziet het ook niet, maar dat neemt niet weg dat 1080i nog wel 1080 lijnen nodig heeft, ook al is het 100hz
Blijkbaar begrijp je niet wat wij bedoelen.
als ik op t= 0 dit weer geef (----- = belichte/vernieuwde lijn .... = geen belichting)
--------------------------------------------
............................................
--------------------------------------------
............................................
en op t = 1/25
..........................................
------------------------------------------
..........................................
------------------------------------------
etc.
zie hier 4i waarbij er een andere techniek wordt toegpast en je aan 2 lijnen voldoende hebt. Hoewel de (.....) niet daadwerkelijk belicht worden, durf ik mij terecht af te vragen of het menselijk ook deze 1/25ste seconde niet-belichting zal waarnemen ivm afterglow en verversings-snelheid (en dat heeft weldegelijk met 100hz te maken)
Dit werkt dus niet bij een TFT, daar je daar de lijnen niet kunt verplaatsten. Bij een CRT kun je omdat het gebruik maakt van een electronen kanon de lijnen wel verplaatsten (ook geen fixed reso.)
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2006 14:08 ]
Klopt natuurijk, echter maar half. De beeldbuis moet inderdaad 1080 lijnen kunnen weergeven. Het kanon hoeft echter maar de heft van de lijnen te kunnen weergeven. De andere heft wordt met een kleine offset gedaan, en dat is technisch lekker simpel. Technisch gezien is het dus veel makkelijker om een i beeld weer te geven, aangezien de electronika daar minder duur (snel/exact) voor moet zijn.Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 14:01:
Je ziet het ook niet, maar dat neemt niet weg dat 1080i nog wel 1080 lijnen nodig heeft, ook al is het 100hz
Verwijderd
Er is toch bekend dat hij:deepspace schreef op maandag 01 mei 2006 @ 14:04:
[...]
Nee, zoals vanallerhande info over beeldbuis een aanstuding van het electronenkanon. Het moet natuurlijk blijken wat er allemaal klopt, maar tot die tijd gaan we gewoon niks zeggen over wat ie wel en niet kan, simpelweg omdat we dat niet zeker weten.
- hd-ready is
- en dus minimaal 720 lijnen heeft
- hij 1080i, 720p, edtv, sdtv, etc kan weergeven
Dan is het toch niet moeilijk om na te gaan dat mocht hij ECHT 1080i weergeven, dus met 1080 lijnen, dat samsung wel stom bezig is om met een paar wijzigingen in de elektronica hem ook 1080p aan te laten kunnen? Alleen de beeldbuis is eigenlijk een probleem, maar mocht die dus 1080 lijnen zonder enig overlap weer kunnen geven, zit je als fabrikant toch gebakken.
Dan kan je ook nog eens het "full-hd-ready" logo voeren

Hint:
=Het grote blaat topic over specs die nog niet bekent zijn topic
Post liever nieuwe info over deze tv ! ! Er zijn mensen bij die dit topic gebookmarked hebben telkens op deze onzin moeten stuiten, waaronder ook mij post.
En btw:
[rml][ HDTV] High-Definition TV. Wat is het precies topic deel 2[/rml]
=Het grote blaat topic over specs die nog niet bekent zijn topic
Post liever nieuwe info over deze tv ! ! Er zijn mensen bij die dit topic gebookmarked hebben telkens op deze onzin moeten stuiten, waaronder ook mij post.
En btw:
[rml][ HDTV] High-Definition TV. Wat is het precies topic deel 2[/rml]
Verwijderd
zeg guideo verklaar deze post eens van een user met een phillips CRT welke 720p en 1080i weergeeft:
verder nog uit de specs eerder uit dit topic :
ingangs signaal is dus blijkbaar al beperkt tot 1080i , waardoor er dus ook geen 1080p weergegeven kan worden en ze zowiezo al geen full hd-ready hebben! dus dat argument van je wordt ook onderuit geschoffelt.
waarom zou phillips deze crt geen 1080p mee gegeven hebben? .. zie hier hoe suf je argument is.Twilight Burn schreef op maandag 20 maart 2006 @ 00:14:
Mijn vader heeft bij LG/Philips gewerkt (dat wat nu failliet is gegaan ja) en heeft daar meegewerkt aan de ontwikkeling van die "ondiepe" HDTV CRT's. Zo heb ik dus al een paar maanden een test-exemplaar (32") dat ze overhadden hier staan staan (Het is wel model met alleen koreaanse OSD, die alleen NTSC slikt).
Ik stuur hem via HDMI aan met een windowsmedia center PC, en ik moet zeggen dat ik zeer te spreken ben over de beeldkwaliteit, veel beter dan een LCD of plasmascherm.
Het scherm ondersteund zowel 720p als 1080i, en bij beide modussen kun je de tekst van windows goed lezen. Alleen in de 1080i mode zie je dat het interlaced is als je naar je windowsscherm kijkt, in een film merk je er natuurlijk niets van.
Een groot nadeel is wel dat het ding loeizwaar is, met 2 man kregen we hem amper de trap op naar mijn kamer (Je kunt dit ook als een voordeel zien, er is geen dief die je TV gaat jatten, itt tot een LCD of plasmascherm)
Een paar foto's:
[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
Het slechte nieuws is echter dat zowel LG als Philips deze schermen niet op de Europese markt gaat brengen (Op LCD en Plasma schermen zit een veel hogere winstmarge, de mensen geven liever geld uit aan iets wat mooi in het interieur staat dan aan iets wat beter beeld geeft)
Blijkbaar ziet Samsung wel iets in een Europese distributie.
verder nog uit de specs eerder uit dit topic :
als dit niet weergavesignaal is, wat jij namelijk onmogelijk vind, moet het ingangs-signaal zijn.Compatible signaux HD : 720p/1080i
ingangs signaal is dus blijkbaar al beperkt tot 1080i , waardoor er dus ook geen 1080p weergegeven kan worden en ze zowiezo al geen full hd-ready hebben! dus dat argument van je wordt ook onderuit geschoffelt.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2006 14:14 ]
Maar een CRT wordt daarin alleen begrensd door zijn shadowmask, die bij trinitron in de hoogte zelfs helemaal geen beperking kent. De vraag is waar die eventuele 800 lijnen beperking vandaan komt. Het lijkt mij waarschijnlijker dat die begrenzing erin zit omdat hij het elektronenkanon er niet snel genoeg voor is (of hoe noem je da officieel). Anders zou het wel een heel grof masker zijn en dan ziet 720p er volgens mij ook gaar uit, aangezien het masker gemaakt is voor 800 lijnen.Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 14:03:
Klopt, ik heb een crt, die tot 1080i werkt. Kan het allemaal weergeven (bandwidth is hetzelfde als 540p), maar wel met overlapping. voor 1080i heb je gewoon 1080 lijnen nodig.
Verwijderd
ik blijf bij mezelf ook afvragen hoe "scherp" het nou eenmaal is. Ik heb een barco data 800 met 8" tubes (en die zitten ook in een graphics die 1080p en hoger kan), maar 1080i brengt echt overlap met zich mee hoor. En dit is niet de eerste de beste. Ofja, overlap, ik weet niet hoe je het precies noemt. Een vriend van me heeft een graphics 801 met 10, 10, 10 tubes en 1080p is daar ook scherp. Maar waarom laat hij hem niet op 1080p staan? Het oplossend vermogen is gewoon niet hoog genoeg.Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 14:10:
zeg guideo verklaar deze post eens van een user met een phillips CRT welke 720p en 1080i weergeeft:
[...]
waarom zou phillips deze crt geen 1080p mee gegeven hebben? .. zie hier hoe suf je argument is.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2006 14:17 ]
Als dat zo makkelijk is op dit moment zou ik zeggen: ga je gang, ga het na...Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 14:08:
Dan is het toch niet moeilijk om na te gaan dat mocht hij ECHT 1080i weergeven, dus met 1080 lijnen,
Speculeer niet naar dingen waar we niks van weten op dit moment. Heb ik al vaker gezegt! Zolang je het niet weet, moet je ook niet zeuren!dat samsung wel stom bezig is om met een paar wijzigingen in de elektronica hem ook 1080p aan te laten kunnen? Alleen de beeldbuis is eigenlijk een probleem, maar mocht die dus 1080 lijnen zonder enig overlap weer kunnen geven, zit je als fabrikant toch gebakken.
Verwijderd
Eur, juist niet? waarom denk je dat ze dat beperkenVerwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 14:10:

Verwijderd
leg mij dat idd maar eens uit, als de tv namelijk geen 1080i weer kan geven zal een 1080i ingangs-signaal omgevormd worden en weergegeven worden als een 720i signaal.Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 14:14:
[...]
Eur, juist niet? waarom denk je dat ze dat beperken
Hetzelvde trucje is mogenlijk met een 1080p ingangs-signaal wat dan gedownscaled wordt naar 720p (wat wel weergegeven kan worden).
Waarom hebben ze dan de 1080p in eruit gehaalt, als ze dit methetzelvde "trucje" zouden kunnen weergeven als een 1080i signaal. Beide signalen zijn namelijk volgens jou niet native ondersteund en zouden gedownscaled moeten worden.
Verwijderd
Klopt, en waarom ze ze dat gedaan hebben:Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 14:17:
[...]
leg mij dat idd maar eens uit, als de tv namelijk geen 1080i weer kan geven zal een 1080i ingangs-signaal omgevormd worden en weergegeven worden als een 720i signaal.
Hetzelvde trucje is mogenlijk met een 1080p ingangs-signaal wat dan gedownscaled wordt naar 720p (wat wel weergegeven kan worden).
Waarom hebben ze dan de 1080p in eruit gehaalt, als ze dit methetzelvde "trucje" zouden kunnen weergeven als een 1080i signaal. Beide signalen zijn namelijk volgens jou niet native ondersteund en zouden gedownscaled moeten worden.
Voor hd-ready heb je dus 1080i nodig.4. Requirements for the label “HD ready”
A display device has to cover the following requirements to be awarded the label “HD ready”:
1. Display, display engine
· The minimum native resolution of the display (e.g. LCD, PDP) or display
engine (e.g. DLP) is 720 physical lines in wide aspect ratio.
2. Video Interfaces
· The display device accepts HD input via:
o Analogue YPbPr1, and
o DVI or HDMI
· HD capable inputs accept the following HD video formats:
o 1280x720 @ 50 and 60Hz progressive (“720p”), and
o 1920x1080 @ 50 and 60Hz interlaced (“1080i”)
· The DVI or HDMI input supports content protection (HDCP)
Ohja, en @ hier beneden:
1080p is wel leuk en interessant als ingangssignaal, maar ik had het meer over het pronken met 1080p-native en "fullhd" etc
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2006 14:32 ]
Verwijderd
juist, maar waarom hebben ze maar enkel 1080i als ingangssignaal, als het downscalen net zo simpel is voor 1080p? want volgens jou marketingargumentatie hadden ze daar mooi mee mogen pronken.
Ik vind je argument mooi, maar je haalt er de ene keer bij "als ze het hadden kunnen doen hadden ze het wel gedaan, konden ze mee pronken" en de andere keer waai je weer lekker de andere kant op. Das niet echt concequent.
laten we nu lekker met de discussie ophouden, de specs zijn zo vaag , de tv is niet aanwezig en ervaringen zijn er al helemaal niet. ik denk dat we een hoop mensen een plezier doen de discussie te hervatten als de tv er is
Ik vind je argument mooi, maar je haalt er de ene keer bij "als ze het hadden kunnen doen hadden ze het wel gedaan, konden ze mee pronken" en de andere keer waai je weer lekker de andere kant op. Das niet echt concequent.
laten we nu lekker met de discussie ophouden, de specs zijn zo vaag , de tv is niet aanwezig en ervaringen zijn er al helemaal niet. ik denk dat we een hoop mensen een plezier doen de discussie te hervatten als de tv er is
En iemand die de tv heeft gezien en geen geometrie problemen heeft gezien.
hallo zusammen,
habe den neuen Samsung gerade eben beim MediaMarkt angeschaut und ich muss sagen der gefällt mir. Habe keine Geometriefehler gesehen, das einzige was mich gestört hat war das etwas schlechte Bild. Kann das aber am dem Kabel vom MediaMarkt liegen?
http://www.hifi-forum.de/viewthread-95-2889-17.html
Lijkt erop dat we de komende weken eindelijk gebruikers ervaringen kunnen verwachten.
hallo zusammen,
habe den neuen Samsung gerade eben beim MediaMarkt angeschaut und ich muss sagen der gefällt mir. Habe keine Geometriefehler gesehen, das einzige was mich gestört hat war das etwas schlechte Bild. Kann das aber am dem Kabel vom MediaMarkt liegen?
Lijkt erop dat we de komende weken eindelijk gebruikers ervaringen kunnen verwachten.
[ Voor 10% gewijzigd door Dark Matter op 01-05-2006 14:42 ]
Nice 
Ik heb samsung nu maar ff een mail gestuurt om te vragen wat de daadwerkelijke maximale resolutie van de TV is.
Duidelijk is dat ie geen 1080p aan zal kunnen, maar imho zal me dat een zorg zijn. Voordat er werkelijk materiaal in massa's voor beschikbaar is is de TV toch alweer aan vervanging toe
720p is
het belangrijkste
Ik heb samsung nu maar ff een mail gestuurt om te vragen wat de daadwerkelijke maximale resolutie van de TV is.
Duidelijk is dat ie geen 1080p aan zal kunnen, maar imho zal me dat een zorg zijn. Voordat er werkelijk materiaal in massa's voor beschikbaar is is de TV toch alweer aan vervanging toe
het belangrijkste
Laat een ding duidelijk zijn: gast heeft het ding gewoon in de winkel gezien. Is dus niet echt een betrouwbaar statement.das einzige was mich gestört hat war das etwas schlechte Bild. Kann das aber am dem Kabel vom MediaMarkt liegen?
[ Voor 28% gewijzigd door voodooless op 01-05-2006 15:25 ]
Inderdaad, lijkt me wel duidelijk dat een crt een mooi beeld geeft, dus zal wel via composiet ofzo zijn aangesloten.das einzige was mich gestört hat war das etwas schlechte Bild. Kann das aber am dem Kabel vom MediaMarkt liegen?
Belangrijk is dat er geen geometry problemen zijn en dat de televisie gewoon leverbaar is.
Dus valt het wel mee met de statement dat er problemen waren en de slimfits terug moesten naar de fabriek zoals eerder werd gesteld.
Ziet er goed uit nu nog de eerste reviews.
Verwijderd
Hoe groot waren ze en hoe dicht stond je erbij ?grunnsat schreef op zondag 30 april 2006 @ 15:58:
Daar ben ik het niet mee eens, ik denk dat het verschil wel degelijk zichtbaar is. Ik stond laatst eens bij een aantal LCD schermen te kijken, en het verschil bij schermen van gelijke grootte was opmerkelijk. Vooral als je b.v. naar haren kijkt, dan kun je zien dat het ene scherm veel scherper is dan het andere. Datzelfde effect verwacht ik ook bij meer lijnen op b.v. 82cm schermen. Maar dit kennen we toch ook al van PC monitors ?
Als ze 37" waren verwondert het mij niet dat je het verschil zag vanop 3 meter.
Bij 32" zou mij dat ten stelligste verwonderen, tenzij je er heel dicht bijstond, maar zo ga je in werkelijkheid niet TV kijken.
PC monitoren ?
Daar zit je dan ook met je neus op tijdens het werken, dus ja, daar wil ik ook een zo hoog mogelijke resolutie.
Het waren geen erg grote schermen, ik vermoed 32" of kleiner. De Loewe en de Philips waren duidelijk scherper als andere LCD schermen, maar dat is mij al vaker opgevallen. Als iemand redelijk close in beeld was, dan kon je bij deze schermen afzonderlijke haren zien, bij andere schermen was dat veel meer diffuus. Die scherpte levert een veel plastischer beeld met meer diepte. Ik denk dat ik op zo'n anderhalve meter afstand stond. Je moet er ook niet met je neus bovenop gaan staan, want dan kun je de pixels al zien.Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 16:10:
[...]
Bij 32" zou mij dat ten stelligste verwonderen, tenzij je er heel dicht bijstond, maar zo ga je in werkelijkheid niet TV kijken.
Volgens mij snap jij nog steeds niet het verschil tussen de resolutie van het ingangssignaal en de resolutie die het scherm daadwerkelijk weergeeft. HD-ready verplicht helemaal niets over de weergaveresolutie. Een TV is ook HD-ready als hij 1080i signaal op PAL formaat weergeeft.Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 14:21:
[...]
Klopt, en waarom ze ze dat gedaan hebben:
[...]
Voor hd-ready heb je dus 1080i nodig.
Ohja, en @ hier beneden:
1080p is wel leuk en interessant als ingangssignaal, maar ik had het meer over het pronken met 1080p-native en "fullhd" etc

Als geen hogere resolutie weergegeven kan worden dan deze mag het HD-ready logo niet gevoerd worden. Zie deze link sectie 4 punt 1 Annex Asphere schreef op maandag 01 mei 2006 @ 18:11:
[...]
Een TV is ook HD-ready als hij 1080i signaal op PAL formaat weergeeft.
[ Voor 2% gewijzigd door Domba op 01-05-2006 18:52 . Reden: Annex A toegevoegd ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Jawel, je moet minimaal 720 lijnen kunnen weergeven (zonder downscaling dus).sphere schreef op maandag 01 mei 2006 @ 18:11:
HD-ready verplicht helemaal niets over de weergaveresolutie.
[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 01-05-2006 19:17 ]
En hij komt toch !!!
Vandaag een mailtje gehad van Samsung. De WS-32Z409T wordt zeer waarschijnlijk wel in Nederland uitgebracht, en wel in het derde kwartaal. Dus vanaf 1 juli zullen we maar zeggen.
Vandaag een mailtje gehad van Samsung. De WS-32Z409T wordt zeer waarschijnlijk wel in Nederland uitgebracht, en wel in het derde kwartaal. Dus vanaf 1 juli zullen we maar zeggen.
Verwijderd
YES hij komt in juli, dat komt goed uit want ik heb vandaag net een onkyo receiver + denon cd speler + kiss dp558 200 gb dvd hd recorder + 2 jbl e80's gekocht. Tegen die tijd kan ik die tv dan ook kopen, mijn droom gaat in vervulling.
Mooi verhaal hoor maar geen enkele Mediamarkt in duitsland heeft de 409 al staan.Dark Matter schreef op maandag 01 mei 2006 @ 14:41:
En iemand die de tv heeft gezien en geen geometrie problemen heeft gezien.
hallo zusammen,
Verwijderd
Ja, bijna jasphere schreef op maandag 01 mei 2006 @ 18:11:
[...]
Volgens mij snap jij nog steeds niet het verschil tussen de resolutie van het ingangssignaal en de resolutie die het scherm daadwerkelijk weergeeft. HD-ready verplicht helemaal niets over de weergaveresolutie. Een TV is ook HD-ready als hij 1080i signaal op PAL formaat weergeeft.

Die "paar wijzigingen" zijn bepaald geen sinecure. Bij 1080i moet de beeldbuis 540 lijnen van 1920 pixels (om dat maar even aan te houden) op het scherm zetten in één scan over het scherm. Bij 1080p zijn dat 1080 lijnen van 1920 pixels in dezelfde tijd. Je kunt daaruit afleiden dat de snelheid waarmee de electronenstraal horizontaal over het scherm loopt bij 1080p ongeveer twee keer zo hoog moet zijn.Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 14:08:
Dan is het toch niet moeilijk om na te gaan dat mocht hij ECHT 1080i weergeven, dus met 1080 lijnen, dat samsung wel stom bezig is om met een paar wijzigingen in de elektronica hem ook 1080p aan te laten kunnen? Alleen de beeldbuis is eigenlijk een probleem, maar mocht die dus 1080 lijnen zonder enig overlap weer kunnen geven, zit je als fabrikant toch gebakken.
Dan kan je ook nog eens het "full-hd-ready" logo voeren![]()
Het moeilijkste onderdeel van de beeldbuis lijkt het juk, ofwel de afbuigspoel te zijn, met natuurlijk zijn aansturing. Een brochure van Philips over HDTV beeldbuizen maakt daar ook gewag van (die buizen worden blijkbaar niet meer gemaakt). We weten dat ook van de geometrie problemen bij de oudere Samsungs. Je kunt dus wel begrijpen wat de problemen zullen zijn als je bij 1080p twee keer zoveel lijnen als bij 1080i op het scherm wilt zetten. De afbuigspoel moet dan veel meer doen!!
Met al die discussies over scalen ziet blijkbaar iedereen over het hoofd dat het wel eens zou zou kunnen zijn dat de Samsung helemaal geen scaling kent. Het signaal gaat gewoon linea recta naar de beeldbuis om het maar eens simplistisch uit te drukken. Dat bespaart een hele hoop dure scaling electronica die je bij LCD en plasma nu eenmaal wel nodig hebt.
Is niet over het hoofd gezien. Ik heb eerder al eens opgemerkt dat dat zeer wel mogelijk zou kunnen zijn bij dergelijke schermen.grunnsat schreef op maandag 01 mei 2006 @ 23:24:
Met al die discussies over scalen ziet blijkbaar iedereen over het hoofd dat het wel eens zou zou kunnen zijn dat de Samsung helemaal geen scaling kent. Het signaal gaat gewoon linea recta naar de beeldbuis om het maar eens simplistisch uit te drukken. Dat bespaart een hele hoop dure scaling electronica die je bij LCD en plasma nu eenmaal wel nodig hebt.
[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 01-05-2006 23:33 ]
Verklaart dit dan ook dat veel HDTV niet alle signalen (480i, 720i/p, 1080i) op zowel 50 als 60Hz kunnen weergeven?grunnsat schreef op maandag 01 mei 2006 @ 23:24:
[...]
"The things you own end up owning you." - C. Palahniuk
Verwijderd
Nee, hij scant gewoon 2x 540 lijnen over het scherm, in dezefde tijd dat hij 1x 1080 lijnen scant. Er is wel betere elektronica etc voor nodig om met hoge bandwidth om te kunnen gaan (720p is hoger dan 1080i), maar ik denk dat dat het probleem niet mag zijn.grunnsat schreef op maandag 01 mei 2006 @ 23:24:
[...]
Die "paar wijzigingen" zijn bepaald geen sinecure. Bij 1080i moet de beeldbuis 540 lijnen van 1920 pixels (om dat maar even aan te houden) op het scherm zetten in één scan over het scherm. Bij 1080p zijn dat 1080 lijnen van 1920 pixels in dezelfde tijd. Je kunt daaruit afleiden dat de snelheid waarmee de electronenstraal horizontaal over het scherm loopt bij 1080p ongeveer twee keer zo hoog moet zijn.
Het moeilijkste onderdeel van de beeldbuis lijkt het juk, ofwel de afbuigspoel te zijn, met natuurlijk zijn aansturing. Een brochure van Philips over HDTV beeldbuizen maakt daar ook gewag van (die buizen worden blijkbaar niet meer gemaakt). We weten dat ook van de geometrie problemen bij de oudere Samsungs. Je kunt dus wel begrijpen wat de problemen zullen zijn als je bij 1080p twee keer zoveel lijnen als bij 1080i op het scherm wilt zetten. De afbuigspoel moet dan veel meer doen!!
Die mooie plaatjes die we zagen doen dat wel vermoeden, maar volgens mij is dat niet juist. Als dat waar is dan zouden een 1080i en een 1080p signaal dezelfde hoeveelheid informatie moeten oversturen, en dat zou dan meer dan het dubbele van een 720p signaal zijn.Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 09:20:
[...]
Nee, hij scant gewoon 2x 540 lijnen over het scherm, in dezefde tijd dat hij 1x 1080 lijnen scant.
Bij mijn weten heeft 1080i ongeveer dezelfde bandbreedte nodig als 720p, en dat komt overeen met mijn stelling van een half 1080 beeld in dezelfde tijd als een 720 vol beeld.
Ik zie ook helemaal geen reden voor een 1080i en een 1080p signaal als beide dezelfde hoeveelheid informatie overpompen. 1080i maakt dan de zaak nodeloos gecompliceerd.
De interlaced signalen zijn volgens mij uitgevonden om met een beperkte bandbreedte toch een fatsoenlijk beeld te kunnen krijgen.
Ik denk dat Guido er op doelt dat een 1080p signaal vaak 30Hz is en 1080i 60Hz. Doordat 1080i een dubbele framerate heeft, zit je weer op dezelfde bandbreedte lijkt mij. Had ik nog helemaal niet aan gedacht, maar Guido zei dat dan ook nietgrunnsat schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 10:03:
[...]
Die mooie plaatjes die we zagen doen dat wel vermoeden, maar volgens mij is dat niet juist. Als dat waar is dan zouden een 1080i en een 1080p signaal dezelfde hoeveelheid informatie moeten oversturen, en dat zou dan meer dan het dubbele van een 720p signaal zijn.
Bij mijn weten heeft 1080i ongeveer dezelfde bandbreedte nodig als 720p, en dat komt overeen met mijn stelling van een half 1080 beeld in dezelfde tijd als een 720 vol beeld.
Ik zie ook helemaal geen reden voor een 1080i en een 1080p signaal als beide dezelfde hoeveelheid informatie overpompen. 1080i maakt dan de zaak nodeloos gecompliceerd.
De interlaced signalen zijn volgens mij uitgevonden om met een beperkte bandbreedte toch een fatsoenlijk beeld te kunnen krijgen.
Maar wel raar waarom die signalen dan naast elkaar moeten bestaan. Misschien omdat 30Hz niet geschikt is voor bepaalde snelle beelden?
je wil niet kijken naar een 30 Hz beeld op een CRT, Hell, 50 Hz is al niet lekker. Dus een dergelijk 30 Hz progressive beeld zal altijd op minimaal 60 Hz worden weergegeven (dus gewoon twee maal tekenen per frame). En de Samsung is 100 Hz ten alle tijde...
Maar de snelheid is misschien een minder groot probleem dan de preciezie die nodig is voor de opbouw van een 1080p beeld.
Maar de snelheid is misschien een minder groot probleem dan de preciezie die nodig is voor de opbouw van een 1080p beeld.
[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 02-05-2006 11:57 ]
Bij de lokale televisieboer staat ie in bestelling, ze hebben een showmodel besteld. Ik hoop dat ik eind mei/begin juni deze kan gaan bewonderen daar. Dit is zeker een tv die ik zou gaan kopen. Dit apparaat is klaar voor alles, xbox360 eraan, huppakee. 
Uiteraard wanneer hij eerder ergens te spotten is hoor ik het graag.
Verwijderd
540p = 1080i = 33,75khzgrunnsat schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 10:03:
[...]
720p = 57 khz oid
Verwijderd
Ja, maar wanneer is een film 50fps?deepspace schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 10:38:
je wil niet kijken naar een 30 Hz beeld op een CRT, Hell, 50 Hz is al niet lekker. Dus een dergelijk 30 Hz progressive beeld zal altijd op minimaal 60 Hz worden weergegeven (dus gewoon twee maal tekenen per frame).
Wat bedoel je te zeggen?Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 11:56:
Ja, maar wanneer is een film 50fps?
Hoe kan die tv-boer van je een tv bestellen die samsung nederland helemaal niet levert?Novah schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 10:39:
Bij de lokale televisieboer staat ie in bestelling, ze hebben een showmodel besteld. Ik hoop dat ik eind mei/begin juni deze kan gaan bewonderen daar. Dit is zeker een tv die ik zou gaan kopen. Dit apparaat is klaar voor alles, xbox360 eraan, huppakee.
Verwijderd
Wel lastig dat deze buis allleen in Duitsland te krijgen is. Ik vind het geen probleem om even naar onze oosterburen te rijden, als ik maar zeker kon zijn dat deze daar ook in demo/voorraad zou staan.
Plasma vind ik te duur, LCD niet prettig kijken en ik zou idd het liefst mijn huidige trinitron vervangen voor een toestel als deze.
Plasma vind ik te duur, LCD niet prettig kijken en ik zou idd het liefst mijn huidige trinitron vervangen voor een toestel als deze.
Dat films 24fps zijn denk ik.
Wat maakt het uit hoeveel fps de bron is? De Samung maakt overal 100 Hz van, net als een LCD tv meestal 60 tot 75 Hz gebruikt.
Verwijderd
Precies, maar ik dacht uit je opmerking te halen dat het 2x gescand moet worden bij 50hz, ook 1080p. MAar volgens mij ververst hij het gewoon om de 50hz en laat hij gewoon 2 frames staan, oiddeepspace schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 12:05:
Wat maakt het uit hoeveel fps de bron is? De Samung maakt overal 100 Hz van, net als een LCD tv meestal 60 tot 75 Hz gebruikt.
Tja, je kunt dat op 1001 manieren doen natuurlijk.Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 12:10:
Precies, maar ik dacht uit je opmerking te halen dat het 2x gescand moet worden bij 50hz, ook 1080p. MAar volgens mij ververst hij het gewoon om de 50hz en laat hij gewoon 2 frames staan, oid
Dit bericht heb ik van BCC mogen ontvangen
"De Samsung WS32Z409 zal naar verwachting eind mei / begin juni in onze filialen te bezichtigen zijn."
"De Samsung WS32Z409 zal naar verwachting eind mei / begin juni in onze filialen te bezichtigen zijn."
Verwijderd
Ken jij Philips LCD schermen van 32" die 1080 lijnen afbeelden ?grunnsat schreef op maandag 01 mei 2006 @ 17:58:
[...]
Het waren geen erg grote schermen, ik vermoed 32" of kleiner. De Loewe en de Philips waren duidelijk scherper als andere LCD schermen, maar dat is mij al vaker opgevallen. Als iemand redelijk close in beeld was, dan kon je bij deze schermen afzonderlijke haren zien, bij andere schermen was dat veel meer diffuus. Die scherpte levert een veel plastischer beeld met meer diepte. Ik denk dat ik op zo'n anderhalve meter afstand stond. Je moet er ook niet met je neus bovenop gaan staan, want dan kun je de pixels al zien.
Ik vermoed van niet, want ik heb er nog geen enkele in de catalogi gezien, ook niet bij de modellen die binnenkort uitkomen.
Dus je scherper beeld komt waarschijnlijk gewoon door betere scalers.
En nog iets, 1.5 meter is nog altijd veel te dicht om TV te kijken.
Je moet toch nog je TV tafeltje zetten en zo.
Tegen dat je op 2 a 3 meter ervandaan zit zal dat verschil al heel moeilijk zichtbaar zijn.
Dat denk ik niet. Het is veel waarschijnlijker dat die 100Hz alleen van toepassing is op het signaal van de tuner. Ik verwacht dat de andere signalen (van scart, component en HDMI) met hun eigen frequentie worden weergegeven.deepspace schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 12:05:
Lezen!! Samsung levert deze 3e kwartaal in Nederland, zie 10 reacties boven je..Tekielja schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 11:58:
[...]
Hoe kan die tv-boer van je een tv bestellen die samsung nederland helemaal niet levert?
Check de specsgrunnsat schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 13:44:
Dat denk ik niet. Het is veel waarschijnlijker dat die 100Hz alleen van toepassing is op het signaal van de tuner. Ik verwacht dat de andere signalen (van scart, component en HDMI) met hun eigen frequentie worden weergegeven.
De specs zeggen daar niets over. Je ziet waarschijnlijk over het hoofd dat wij het toestel voornamelijk bekijken als monitor, en geen aandacht besteden aan de tuner. Als je er echter naar kijkt als een 'gewoon' televisietoestel met toevallig een paar extra aansluitingen, dan wordt het verhaal anders. In die situatie is de 100Hz technologie al jaren standaard bij dit soort producten. Het is eenvoudig een verdubbeling van de standaard 50Hz. Maar hoe wil je b.v. een 60Hz signaal omzetten naar 100Hz?
Verwijderd
Volgens mij kan er daarom alleen 720p50 in, dat lijkt me logisch, verder durf ik er niets van te zeggen mbt tot de refreshrategrunnsat schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 16:59:
[...]
De specs zeggen daar niets over. Je ziet waarschijnlijk over het hoofd dat wij het toestel voornamelijk bekijken als monitor, en geen aandacht besteden aan de tuner. Als je er echter naar kijkt als een 'gewoon' televisietoestel met toevallig een paar extra aansluitingen, dan wordt het verhaal anders. In die situatie is de 100Hz technologie al jaren standaard bij dit soort producten. Het is eenvoudig een verdubbeling van de standaard 50Hz. Maar hoe wil je b.v. een 60Hz signaal omzetten naar 100Hz?
Net zoals een LCD 60 tot 75 Hz gebruikt, of een computerscherm 85 tot 100 Hz... Daar kun je toch prima op dvd's en TV kijken?grunnsat schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 16:59:
Het staat wel degelijk in de specs:
Image Scan
100Hz digital /
100Hz natürlich /
[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 02-05-2006 17:57 ]
Verwijderd
De SAMSUNG WS32Z409 staat nu op het website van BCC http://www.bcc.nl/
maar kan ik wel een PC erop sluiten ??? dat is voor mij het allerbelangrijkste !!!
maar kan ik wel een PC erop sluiten ??? dat is voor mij het allerbelangrijkste !!!
Idem hier, PC is bij mij mijn enige bron zelfs. Maar dat is altijd wachten totdat iemand de TV thuis heeft staan.Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 18:24:
*KUCH*Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 13:23:
Ken jij Philips LCD schermen van 32" die 1080 lijnen afbeelden ?
Ik vermoed van niet, want ik heb er nog geen enkele in de catalogi gezien, ook niet bij de modellen die binnenkort uitkomen.
De nieuwe Philips 37PF9731D/10
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
En voor weinig ! Prijsklasse: € 600 - 699,99Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 18:24:
Dat wisten we alVerwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 18:24:
De vraag is hoe je die PC wilt aansluiten, en met welk doel. Het kan natuurlijk wel, maar je PC moet ook aan allerlei voorwaarden voldoen.maar kan ik wel een PC erop sluiten ??? dat is voor mij het allerbelangrijkste !!!
Van mij mogen ze tot 800 euro gaan. Dat vind ik dan nog steeds een mooie prijs mits de reviews er goed uitzien. Daar heb je geen vergelijkbare LCD voor. Daarbij ziet deze tv er ook nog eens erg mooi uit.
Deze tv ligt in dezelfde prijsklasse als een 22" tft scherm voor de pc lol
Deze tv ligt in dezelfde prijsklasse als een 22" tft scherm voor de pc lol
Verwijderd
Mijn doel is PC aansluiten en dan surfen en gamen met hetzelfde beeld kwaliteit als met een monitor, ik weet dat met een SVHS cable mij pc op een gewoone CRT kan aansluiten maar dat ziet er nie uit.grunnsat schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 19:16:
[...]
Dat wisten we al![]()
[...]
De vraag is hoe je die PC wilt aansluiten, en met welk doel. Het kan natuurlijk wel, maar je PC moet ook aan allerlei voorwaarden voldoen.
Ik zou zeggen, lees de handleiding die je hier kan downloaden in een taal naar keuze ...Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 19:51:
[...]
Mijn doel is PC aansluiten en dan surfen en gamen met hetzelfde beeld kwaliteit als met een monitor, ik weet dat met een SVHS cable mij pc op een gewoone CRT kan aansluiten maar dat ziet er nie uit.
http://www.samsung.com/se...adio=1&select=0&x=6&y=11#
Via HDMI/DVI, aangezien er geen VGA aansluiting op zit. Doel is gewoon om films en TV series van zowel Xvid, Xvid HR en 720p materiaal af te spelen, al dan niet vanaf Mediaportal/Mediacenter.grunnsat schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 19:16:
[...]
De vraag is hoe je die PC wilt aansluiten, en met welk doel. Het kan natuurlijk wel, maar je PC moet ook aan allerlei voorwaarden voldoen.
Probleem is dat in de handleiding staat dat dat niet kan. Dus dat is érg jammer, want er zijn zat mensen met mij die hun HTPC er op aan willen sluiten. Ik koop dus een LCD met VGA aansluiting denk ik. Het probleem van lelijke SDTV heb ik toch niet zo heel erg, aangezien ik geen TV kijk.
Hij doet dus ook 720p60Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 17:21:
[...]
Volgens mij kan er daarom alleen 720p50 in, dat lijkt me logisch, verder durf ik er niets van te zeggen mbt tot de refreshrate
Ahum, dat zijn de specs van het vorige model .... Die folders op de Duitse site gaan bijna allemaal over andere modellen.deepspace schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 17:56:
[...]
Net zoals een LCD 60 tot 75 Hz gebruikt, of een computerscherm 85 tot 100 Hz... Daar kun je toch prima op dvd's en TV kijken?
Het staat wel degelijk in de specs:
[...]
grrrrrr... Handig dat ze dat zetten bij het nieuwe modelfulgore schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 20:48:
Ahum, dat zijn de specs van het vorige model .... Die folders op de Duitse site gaan bijna allemaal over andere modellen.
Nouja, ik denk dat het nieuwe model ook gewoon altijd 100Hz is hoor....
In de Nederlandse gebruiksaanwijzing lees ik nix over het wijzigen van diverse uitgangssignalen, zoals 576 P of I 720 P en 1080i?
Zou de tv dan toch alleen maar downscalen? naar 576P?
Nee toch???
Bas
Zou de tv dan toch alleen maar downscalen? naar 576P?
Nee toch???
Bas
Net de 2 reclame's op de duitse site zitten kijken en nu ga ik twijfelen.
Ik wou een lcd scherm ( le32m71 ) ( is ook nog niet leverbaar ), maar als ik dit toestel zo zie en dan kijk naar de prijs
dan denk ik toch dat ik voor de WS32Z409 ga. kost bijna 1/3 van de prijs van een lcd.....
Dus afwachten op de reviews !
Ik wou een lcd scherm ( le32m71 ) ( is ook nog niet leverbaar ), maar als ik dit toestel zo zie en dan kijk naar de prijs
Dus afwachten op de reviews !
Verwijderd
Da's waar, maar wat ik mij afvraag : stel dat je een digitale HD ontvanger hebt.deepspace schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 17:56:
[...]
Net zoals een LCD 60 tot 75 Hz gebruikt, of een computerscherm 85 tot 100 Hz... Daar kun je toch prima op dvd's en TV kijken?
[...]
En je hebt daar 10 kanalen op, en je begint te zappen.
Kun je je voorstellen dat hij heel de tijd switcht tussen 1080i en 720p, mochten beide standaarden gebruikt worden (vb : kanaal 1 = 1080i, kanaal 2 = 720p, ...) ?
Dat zou nogal een geklik geven en een vertraging bij het zappen.
Je verandert toch ook niet 5 keer per minuut je PC scherm van 1024x768 naar 800x600 en terug ?
Zou zoveel omschakelen ook niet schadelijk zijn voor het scherm ?
Dit topic is gesloten.