[LCD TV] Samsung LCD TV's ( alle series )

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 33.673 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

StanTheMan schreef op zondag 23 april 2006 @ 18:24:
Op de R71 werkt spaarmodus dus wel, maar misschien bij de M61 niet, ook in D-Sub.
Dit in tegenstelling tot Dynamic Contrast wat niet op d-sub werkt.
Als ik naar de spaarmodus ga in het menu, is het "grayed-out" en niet te selecteren. Ook is duidelijk te zien dat het backlight voluit staat in d-sub... :(

Is het niet mogelijk om de firmware te updaten van zo'n tv? Ik zou niet weten via welke aansluiting, maar goed :P Misschien intern dat er een serieële aansluiting zit ofzo...
Of gebeurt zoiets nooit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-09 21:35
ja er zit wel een service ingang op, in principe is dat een seriële aansluiting.. Kabel is i.p. zelf te maken, maar dan nog de software..

Blijkbaar is die spaarmodus op de d-sub dus bij de M61 uitgeschakeld en bij de r71 niet meer.. jammer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schnumi
  • Niet online

schnumi

Discothéque! Boom cha!

Hmm kreeg eergisteren een strookje binnen met daarop mijn vakantiegeld, een zeer leuk bedrag dus dat word volgende maand denk ik ook een LCD tv hierzo. :)

Die R71b lijkt me wel een leuk apparaatje.

"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:21

DyStiC

'Atta way, baby!

Heb gister eens mogen spelen/kijken op een 32M51, ik heb zelf een 32R72 en er vielen me een paar dingen op.
Ten eerste zit er op de M51 de optie om een lichtsensor aan/uit te zetten, zodat de backlight sterkte aangepast word op de omgeving. Deze functie ontbreekt geheel bij de R72.
De optie 'persoonlijke kleurinstellingen' ontbreekt op de R72, hier kan je alleen uit standaard kleuren schema's kiezen.
De optie Dynamisch contrast in menu 'beeld', welke je in de M51 aan en uit kan zetten ontbreekt bij de R72, daar staat hij dus blijkbaar standaard aan (behoudens in pc-modus). Ik dacht eerst dat de optie 'Modus' daar voor diende, aangezien je daar ook voor 'Dynamisch' kan kiezen. Maar dat is dus iets anders; een profiel voor kleuren/contast/helderheid.
Als je op de remote van de M51 een kanaal van +10 wilt hebben druk je eerst een 1 en dan een 0 in. Wil je naar kanaal 1, kun je gewoon alleen een 1 intoetsen. Dit werkt op de R72 anders, daar moet je namelijk eerst een 0 intoetsen en dan de 1, of je moet eerst de -/-- toets gebruiken.
Dit zijn allemaal dingen die toch minder zijn bij de R7# serie imo.

De afstandsbediening van de M51 is overigens wel een stuk onhandiger qua knoppen enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1985
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-10 16:23
Ik ben benieuwd welke prijs ze gaan vragen voor de M71! Ik hoop dat ie binnenkort op internet (in welk land dan ook) te vinden is voor een leuke prijs :)

Ik zit ook een beetje te kijken naar de Philips 32PF9830, die prijs ligt nog ver boven die van de R71. Ik vraag me echter af of het beeld van die Philips (die al vrij oud is) beter is dan de R71. En van de M71 vraag ik me dat ook af.

Gelijk een vergelijkingsvraagje tussen Philips en Samsung. Philips heeft Pixel Plus 2 HD en nog wat van dergelijke technieken. Heeft Samsung in de R71/M71 ook nog dergelijke technieken die hetzelfde doen? Philips adverteert er duidelijk meer mee dan Samsung waardoor ik ben gaan denken dat Philips beter is en ik ben dus niet echt objectief meer. Daarom stel ik hier maar de vraag ;) Zijn de Philips technieken in de 9830 beter dan de technieken in de R71/M71?

Ik heb al wel de R71 zien hangen in de MM in Breda, met Discovery Channel HD als beeld bron. Daar vond ik het beeld gewoon netjes. De Philips had dezelfde bron. Maar ik vind de tv's eigenlijk te ver uit elkaar hangen om goed te kunnen vergelijken. Bovendien had Philips (naar mijn mening) een prominentere plek gekregen dan de Samsung tv's. De belichting is daardoor geheel anders, wat dus het vergelijken ook wat moeilijker maakt.

Wat ik me dus eigenlijk afvraag is of die Philips 9830 nou een beter beeld levert dan de Samsung tv's? De prijs is daar wel naar, daarom vraag ik het me echt af. Nou snap ik dat het erg van smaak afhankelijk is, maar helemaal oneens zijn mensen het meestal niet. Vandaar dat ik de vraag toch even stel.

(en voor welke prijs (ongeveer) zou die LE32M71 ongeveer op de markt verschijnen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
Ik zit af en toe ook met dezelfde vragen (Philips 32PF9830 vs Samsung R71 die ik heb), ik weet dat ze qua prijs niet te vergelijken zijn, maar ben toch ook wel erg benieuwd. In de winkel is het inderdaad lastig vergelijken, ze hangen ver uit elkaar, hebben vaak andere bronnen opstaan, en het licht is vaak fel. Ambilight maakt het beeld van een Philips ook nog aantrekkelijker.

PixelPlus heeft de Samsung in de vorm van DNiE, elk merk heeft zo haar engine (net als Bravia bv). Je zou denken dat de Philips een stuk meer in huis heeft, maar dat mag ook voor bijna het dubbele bedrag. Die nieuwe Philips PF9731 met clearlcd, pixelplus3, ambilight3, dat is een TV die wel een hoop verbetering zal brengen, ClearLCD is veelbelovend.

De verschillen met de M serie: lichtsensor is inderdaad handig (had dat ook al gezien op een M61). Verder is dynamic contrast gewoon standaard geactiveerd in de modus dynamisch, mogelijk ook in standaard.
In ieder geval is het niet actief in de modus film of aangepast, en dat geldt voor alle bronnen.

Ik heb net een soort van "klacht" gestuurd naar Samsung over het ontbreken van dynamische contrast op de PC-ingang. Ik ben benieuwd wat ik te horen krijg.
Ik kan me niet echt voorstellen dat het een hardware limitatie is dat dat niet werkt, of denkt iemand daar wel zo over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1985
Is de R71/72/M71 overigens up te daten zoals die Philips dat wel is via USB slotje? Dat lijkt me namelijk wel handig, verbetering van engines bijv. Ik bedoel dat je daadwerkelijk zelf firmware erop kunt zitten. Er zit wel een service poort op zag ik, maar zijn daar mss kabeltjes voor te vinden die ik op m'n laptop kan aansluiten en op die manier de firmware kan updaten? (firmware zal toch wel ergens op inet te vinden zijn?)

[ Voor 49% gewijzigd door rob1985 op 23-04-2006 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
StanTheMan schreef op zondag 23 april 2006 @ 20:15:
ja er zit wel een service ingang op, in principe is dat een seriële aansluiting.. Kabel is i.p. zelf te maken, maar dan nog de software..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
Afbeeldingslocatie: http://digilander.libero.it/skannaman/samsung/samsung.gif
Afbeeldingslocatie: http://digilander.libero.it/skannaman/samsung/samsung2.gif
pin me er niet op vast

[ Voor 4% gewijzigd door StanTheMan op 24-04-2006 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 652cc
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-09 08:42
Volgens mij is de lichtsensor bij een R71 via het service menu aan te zetten.

"Who are you to wave your finger?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyStiC

DyStiC

'Atta way, baby!

652cc schreef op maandag 24 april 2006 @ 09:58:
Volgens mij is de lichtsensor bij een R71 via het service menu aan te zetten.
Kan me haast niet voorstellen dat dat dan ook werkt. Als de lichtsensor er daadwerkelijk op zou zitten zouden ze de menu optie er vast wel in laten zitten. Lijkt me anders een beetje weggegooid geld, wel hardware van sensor in tv bouwen maar hem uiteindelijk (standaard)niet gebruiken.
Maar goed, het zelf regelen van persoonlijke kleurinstellingen lijkt me ook niet echt een moeilijke toevoeging voor de R7# maar toch is het hier weg gelaten t.o.v. de M51.
Wat wel een belangrijke verbetering is in de R7# serie is de spaarfunctie, deze ontbreekt in de M51.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik, ben ook sinds van de week trotse bezitter van de Samsung LCD LE32r71

foto's

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=43643.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Dat gaat via een zo'n audio plugje :? De service port == de audio ingang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1985
Bartjuh schreef op maandag 24 april 2006 @ 12:25:
[...]

Dat gaat via een zo'n audio plugje :? De service port == de audio ingang?
nee, er zit een speciale service ingang op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

robvanpraat schreef op maandag 24 april 2006 @ 16:03:
[...]
nee, er zit een speciale service ingang op :)
Kan hem niet vinden achterop mij tv, de ingang zit in de tv (onder de behuizing)? Ik moet dus eerst de tv losschroeven wil ik hem vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1985
ik heb hem zelf niet staan, dus ik kan dat niet controleren...maar in de handleiding op de site van Samsung zie ik een service ingang op het achterpaneel (nummer 6)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt, zit een speciale service ingang op in de vorm van een jack plug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyStiC

DyStiC

'Atta way, baby!

robvanpraat schreef op maandag 24 april 2006 @ 17:46:
ik heb hem zelf niet staan, dus ik kan dat niet controleren...maar in de handleiding op de site van Samsung zie ik een service ingang op het achterpaneel (nummer 6)
Klopt, zie hier online Quick Guide van de R7# serie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik heb nu me htpc aangesloten op me tv via dvi. Met dvi kan je wel gewoon de spaarmodus gebruiken, hij staat op medium. En de kleuren zijn perfect zo, ben daar tevreden mee :) Waar ik minder tevreden mee ben is dat je het alleen op 720p kan aansturen, en niet op z'n native resolutie. Voor 720p films maakt dat weinig uit, want of de htpc moet dan scalen, of het lcd. Maar 1080i is natuurlijk idealer van 1920x1088 >> 1360x768 dan van 1920x1088 >> 720p >> 1366x1088. 3x scalen, en de output resolutie naar het scherm is uiteindelijk ook iets minder :(

Opgesomd is het volgende aan de hand ;
DVI
+ kleuren beter, met name zwart, vanwege gereduceerd backlight.
- Resolutie lager, beeld moet bij 1080i zelf weer scalen. Nadelig voor kwaliteit.

VGA
+ aansturing op native resolutie, htpc scaled.
- kleuren slechter, met name zwart, vanwege backlight wat altijd voluit staat.
- er missen een paar verticale beeldlijnen links en rechts van het beeld, beeld is niet helemaal opgevuld.

Ik haat dergelijke compromissen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyStiC

DyStiC

'Atta way, baby!

En niet te vergeten, dynamic contrast werkt niet in PC(VGA) modus en wel via DVI/HDMI. Dat zorgt toch ook wel voor een mooi zwart.
Want die spaarmodus doet het hier wel gewoon in PC-modus en ik heb hem ook op 'middel' staan, echter met dyn. contrast krijg je in donkere scenes toch net ff beter effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
jep.. ik zat ook al aan DVI/HDMI te denken..
Hoe heb je dat in windows ingesteld bartjuh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

StanTheMan schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 20:43:
jep.. ik zat ook al aan DVI/HDMI te denken..
Hoe heb je dat in windows ingesteld bartjuh?
Hij zit aangesloten op een win MCE (xp dus) htpc. Ik heb hem zowel met de vga kabel als de dvi kabel aangesloten, zodat ik snel kan wisselen tussen beide en kan vergelijken.

In windows ziet hij gewoon "Samsung 1 / 2" en "Samsung 2 / 2". En behandeld hij hem als hdtv en kan je allerlei hd, ed, sd resoluties instellen. 720p 1080i/p en alles wat eronder zit.
Ingesteld op 720p, underscan toegepast om het beeld goed vullend te maken, op een een of andere manier doet ie dat standaard niet goed ....

Zal eens kijken of ik hem in native resolutie kan aansturen via DVI, maar ik heb weinig hoop na wat ik van andere gehoord heb die dat ook hebben geprobeerd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
Laat het ons weten! Als ik er zo een beetje naar zoek lijkt het met powerstrip op zich wel te kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1985
Zit er eigenlijk een muursteun standaard bij? Of moet je die weer los kopen voor een afgrijselijk bedrag?
Ik zit er eventueel aan te denken aan een muursteun, maar ik wil m'n tv wel kunnen draaien, bestaan die steunen al? En kunnen die steunen op deze tv, of moet je dan een bepaalde steun hebben? En wat voor prijs moet je dan aan denken? (Anders timmer ik zelf wel ff een kastje om hem op te zetten :P)

En zitten de aansluitingen niet erg onhandig om een muursteun te monteren? Het lijkt mij namelijk zo dat die kabels op de achterkant wel heel erg uitsteken...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kabels zitten in een inham. De steun is aardig zelf te maken. De 6 gaten zitten in 2 rijen van 3 verticaal naast elkaar. 20cm tussen de rijen en vertikaal 10cm

0 0

0 0

0 0

Kan je in de randen pluggen, In de tv draai je handmatig 6 draad endjes en je kan dan vanaf de zijkant makkelijk de ringen + M6 moertjes erop draaien. :-)

(ps het tekeningetje komt niet tevoorschijn zoals ik gedacht heb nu)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2006 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zit te twijfelen tussen een Samsung 40r71 en een sony KLV s40a10.

de specs zijn ongeveer gelijk de sony heeft Bravia en de samsung 1:5000 contrast o.i.d.
beiden kosten 1800 euries.

in de winkel kan je het verschil niet goed beoordelen daar deze toestellen niet warden afgesteld dan wel niet naast elkaar te zien zijn.

gaarne advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
wacht op de kdl 40s2000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:18
Wachten op de KDL 40s2000 die al in 28 winkels te koop is? :P

http://www.kieskeurig.nl/...9BB00C125712B004A549C.htm

Ik vraag me af waarom mensen aanraden om te wachten op deze serie (s2000) van Sony. Wat is er zo bijzonder aan? Kun je ze met HDMI aansturen vanaf je PC? Of moet dat ook met VGA, en heb je dan wel full screen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roet schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 18:54:
[...]

Wachten op de KDL 40s2000 die al in 28 winkels te koop is? :P

http://www.kieskeurig.nl/...9BB00C125712B004A549C.htm

Ik vraag me af waarom mensen aanraden om te wachten op deze serie (s2000) van Sony. Wat is er zo bijzonder aan? Kun je ze met HDMI aansturen vanaf je PC? Of moet dat ook met VGA, en heb je dan wel full screen?
Bedankt voor de link. Ik weet niet of er nu veel verschil zit tussen 40S2000 en de S40A10 hij is alleen wel zo'n 400 euries duurder en persoonlijk vind ik de metal look van de S40 wel mooi.
Waarschijnlijk wordt het prijsverschil veroorzaakt doordat de S200 de A10 opvolgt.

Bij samsung zie je juist dat nieuwe modelen goedkoper zijn dan de oude ook weer vreemd.
Ga proberen de specs van de s2000 te vergelijken

note: Specs vergeleken
40S2000 s40A10
contrast 1300:1 ipv 1000:1
2 tuners ipv 1
Digi tuner geen digi tuner

verder is alles volgens mij gelijk

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2006 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagNiDude
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-11-2023
Misschien is t al bekend maar ik kwam de Samsung LE-32M71B net tegen:

klik

Ook mogelijk met 5 jaar garantie!

[ Voor 11% gewijzigd door MagNiDude op 29-04-2006 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1985
MagNiDude schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 16:05:
Misschien is t al bekend maar ik kwam de Samsung LE-32M71B net tegen:

klik

Ook mogelijk met 5 jaar garantie!
VET! Moet ik binnenkort maar eens gaan kijken dan! In de hoop dat ik hem voor rond de 1500 euro kan meekrijgen :P
Hij heeft mooi USB slotje :) Mss kun je dan firmware updaten! :D Of mss zelfs wel een externe HD aansluiten en divx kijken, zoals de Philips 9830! Ik vraag me alleen af of er een groot verschil zit tussen de R en M serie...

Maar geldt hier dan niet die fatboy actie voor? Dat zou namelijk wel heel jammer zijn!

[ Voor 18% gewijzigd door rob1985 op 30-04-2006 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex4allofyou
  • Laatst online: 04-02 17:57
Hallo,

Ik heb een Samsung 26R51b, beeld is super hoewel ik niet te spreken ben over voetbalwedstrijden (wanneer de bal snel gaat is het zwaar voor de ogen) en de zwart levels (FEAR en DOOM3 is soms onspeelbaar als t zeer donker is).

Maar ik ben niet echt tevreden, ik dacht namelijk dat je met de HDMI-DVI ingang ook de PC aan kon sluiten. Dat kan wel, maar als je hoger gaat dan 1280*720 dan krijg je een gaar beeld (zeer onduidelijk). Lagere resoluties kan wel maar dan zie je de startbalk niet en mis je scherminhoud.

Ik heb m nou op de VGA aangesloten en het beeld is verbazingwekkend scherp, maar ook daar kan ik m niet aansluiten op 1280*768, terwijl dit wel de beeldresolutie is (en het in het boekje staat)!

Heeft iemand een advies? Het lijkt net of het scherm helemaal niet voldoet aan de specificaties. Ik heb een ATI Radeon X800GTO maar kan met Catalyst niet schuiven met het scherm. Hardware matig biedt het toestel ook niet deze optie.

Is er iets dat ik over het hoofd gezien heb? Ik gebruik een Single DVI-HDMI kabel. En is 12ms een wezenlijk verschil met de 8ms versies?
BVD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyStiC

DyStiC

'Atta way, baby!

alex4allofyou schreef op zondag 30 april 2006 @ 15:23:
Hallo,

Ik heb een Samsung 26R51b, beeld is super hoewel ik niet te spreken ben over voetbalwedstrijden (wanneer de bal snel gaat is het zwaar voor de ogen) en de zwart levels (FEAR en DOOM3 is soms onspeelbaar als t zeer donker is).

Maar ik ben niet echt tevreden, ik dacht namelijk dat je met de HDMI-DVI ingang ook de PC aan kon sluiten. Dat kan wel, maar als je hoger gaat dan 1280*720 dan krijg je een gaar beeld (zeer onduidelijk). Lagere resoluties kan wel maar dan zie je de startbalk niet en mis je scherminhoud.
Via de HDMI ingang onsteund het scherm alleen 720p beeld, er staat ook in de handleiding dat je er eigenlijk geen pc op kan aansluiten.
Ik heb m nou op de VGA aangesloten en het beeld is verbazingwekkend scherp, maar ook daar kan ik m niet aansluiten op 1280*768, terwijl dit wel de beeldresolutie is (en het in het boekje staat)!
Probeer eens 1360x768, dat is namelijk de native resolutie. Werkt als een trein hier.
Heeft iemand een advies? Het lijkt net of het scherm helemaal niet voldoet aan de specificaties. Ik heb een ATI Radeon X800GTO maar kan met Catalyst niet schuiven met het scherm. Hardware matig biedt het toestel ook niet deze optie.
Bedoel je dat het beeld niet helemaal netjes is gecentreerd op je scherm? hier kun je via het menu het e.e.a. schuiven, en anders opnieuw automatisch detecteren van het beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben maar eens gaan zoeken en heb de volgende schermen gevonden.

E 1350 LG LC37LZ55 de goedkoopste

E 1791 Samsung LE40R71 (nieuw model)
E 1799 Sony S40a10
E 1849 Samsung LE40M61
E 2100 Sony 40S2000 (nieuw model)
E 2300 Samsung LE40M71 (nieuw model)

E 1799 Sharp LC37GA9E 37"

Het maakt voor mij niet veel uit of het een 37 of een 40 inch wordt zit 3,5 meter van het toestel.
Het is wel de bedoeling dat er een PC op kan werken (aansluitingen) en in de toekomst een HTPC systeem.

De prijs is voor mij erg belangrijk heb het niet breedt maar wil ook niet teveel inleveren op kwaliteit en ook niet over 2 jaar met een zwaar verouderd apparaat zitten.

Ik ben al in diverse zaken wezen kijken maar daar schiet je niets mee op vb: Bij de ene zaak zou je zeggen dat de sony het scherpste beeld heeft t.o.v. samsung maar de winkel ernaast geeft exact het tegenovergestelde resultaat. Is dus geen touw aan vast te knopen.

Ondanks dat er op dit forum al veel over gezegd wordt zal je altijd zien dat somige modellen er niet in voorkomen.

Globaal na doorspitten van dit forum neig ik naar de nieuwste Samsung.

NB: Algemeen gezien komt de Philips er het beste uit maar is o zo duur.

De goedkoopste is de LG maar deze is volgens mij sterk verouderd en niet zo bling bling als de sony en samsung.

als het kan gaarne advies

edit ben er een vergeten

E 1580 BenQ DV3750 opmerkelijk claimt resolutie van 1920 x 1080 HDTV 1080 compatibel 8ms ?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2006 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex4allofyou
  • Laatst online: 04-02 17:57
DyStiC schreef op zondag 30 april 2006 @ 16:18:
[...]

Via de HDMI ingang onsteund het scherm alleen 720p beeld, er staat ook in de handleiding dat je er eigenlijk geen pc op kan aansluiten.

[...]

Probeer eens 1360x768, dat is namelijk de native resolutie. Werkt als een trein hier.

[...]
Bedoel je dat het beeld niet helemaal netjes is gecentreerd op je scherm? hier kun je via het menu het e.e.a. schuiven, en anders opnieuw automatisch detecteren van het beeld.
Hey, maar is de PCoutput niet standaard Progressief? Of moet ik hier iets aan veranderen?
Hoe heb jij m aangesloten dan?

Ik moet wel zeggen dat HDMI behoorlijk klote is vanwege het protection system. Ik kan sommige DIVX filmpjes niet zien als ik de HDMI gekoppeld heb, doe ik m eruit dan weer wel.

Eh, 1360*768 zeg je he? Ik heb m er nu opstaan op die resolutie...EN HET IS FKING SCHERP!!!
Thanks a lot :D
In dat klote boekje stond 1280*768, damn dat beeld ruleert nu. Ik denk niet dat HDMI het veel scherper zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-10 22:13
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 19:40:
Ben maar eens gaan zoeken en heb de volgende schermen gevonden.

E 1350 LG LC37LZ55 de goedkoopste

E 1791 Samsung LE40R71 (nieuw model)
E 1799 Sony S40a10
E 1849 Samsung LE40M61
E 2100 Sony 40S2000 (nieuw model)
E 2300 Samsung LE40M71 (nieuw model)

E 1799 Sharp LC37GA9E 37"

Het maakt voor mij niet veel uit of het een 37 of een 40 inch wordt zit 3,5 meter van het toestel.
Het is wel de bedoeling dat er een PC op kan werken (aansluitingen) en in de toekomst een HTPC systeem.

De prijs is voor mij erg belangrijk heb het niet breedt maar wil ook niet teveel inleveren op kwaliteit en ook niet over 2 jaar met een zwaar verouderd apparaat zitten.

Ik ben al in diverse zaken wezen kijken maar daar schiet je niets mee op vb: Bij de ene zaak zou je zeggen dat de sony het scherpste beeld heeft t.o.v. samsung maar de winkel ernaast geeft exact het tegenovergestelde resultaat. Is dus geen touw aan vast te knopen.

Ondanks dat er op dit forum al veel over gezegd wordt zal je altijd zien dat somige modellen er niet in voorkomen.

Globaal na doorspitten van dit forum neig ik naar de nieuwste Samsung.

NB: Algemeen gezien komt de Philips er het beste uit maar is o zo duur.

De goedkoopste is de LG maar deze is volgens mij sterk verouderd en niet zo bling bling als de sony en samsung.

als het kan gaarne advies

edit ben er een vergeten

E 1580 BenQ DV3750 opmerkelijk claimt resolutie van 1920 x 1080 HDTV 1080 compatibel 8ms ?
Waar heb je de 40M71B gevonden? Ik ging vandaag de 40M61B bekijken in Mediamarkt, maar ik zou dan toch graag de 40M71B willen omdat die toch nieuwer is en wat verbeteringen heeft.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rainesh schreef op zondag 30 april 2006 @ 19:54:
[...]

Waar heb je de 40M71B gevonden? Ik ging vandaag de 40M61B bekijken in Mediamarkt, maar ik zou dan toch graag de 40M71B willen omdat die toch nieuwer is en wat verbeteringen heeft.
nou eerder in deze thread wist iemand te vertellen dat hij hem bij de MM gezien had voor 2300
Arx schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 12:47:
Ik heb gisteren de 40M71B bij MM in Rijswijk gezien. Het scherm zag er naar mijn inziens fantastisch uit! En dat voor een MM prijskaart van 2300,- euri. Net slecht. _/-\o_

Probleem is dat ik op de Nederlandse Samsung site niets over deze schermen kan vinden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1985
Wanneer zou de 32 inch van de M71 komen? Ik hoop dat ie niet meer dan 200 euro duurder is dan een R71/72. Maar nergens kan ik die 32 inch versie vinden...:( Iemand al ergens hierover gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rainesh schreef op zondag 30 april 2006 @ 19:54:
[...]

noch verder naar gezocht. gevonden op duitse site voor E2499,=

http://www.katronics.de/i...4&Tiefe=3&show=1#_details

nog een quote van een duitse site: Der LE-40R71B wurde in der aktuellen Audiovision getestet.

Als bestes LCD-Bild im Test. en Der R71 hat aber bessere Messwerte als der M61. Besonders im SW...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-09 21:25
Ik ben er qua specs wel uit, de M71, maar is die uitsluitend in de zwarte uitvoering te vinden?
Ik vind dat zwart wel zo lelijk (sorry, kwestie van smaak)...

Ik heb gezocht naar een S (silver) maar die kom ik nergens tegen.
Heeft iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyStiC

DyStiC

'Atta way, baby!

boefje79 schreef op maandag 01 mei 2006 @ 08:46:
Ik ben er qua specs wel uit, de M71, maar is die uitsluitend in de zwarte uitvoering te vinden?
Ik vind dat zwart wel zo lelijk (sorry, kwestie van smaak)...

Ik heb gezocht naar een S (silver) maar die kom ik nergens tegen.
Heeft iemand een idee?
Geef je weinig kans, de samsung serie was altijd al zwart. Maar misschien is er nog hoop aangezien er met de R7# serie ook een wit/rood en zwart/blauw model geintroduceerd is, naast de zwart/zilveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
DyStiC schreef op maandag 01 mei 2006 @ 08:52:
[...]

Geef je weinig kans, de samsung serie was altijd al zwart. Maar misschien is er nog hoop aangezien er met de R7# serie ook een wit/rood en zwart/blauw model geintroduceerd is, naast de zwart/zilveren.
ik ben er ook bang voor hoor, maar de voorgaande series hadden nog vrij veel zilver in de uitvoering, maar deze zijn helemaal zwart. Dof-zwart zou dan nog wel te doen zijn, maar ik vind dat glansspul zo erg. Je ziet jezelf de hele tijd zitten in de rand van je scherm.

Hoe zijn jullie ervaringen daarmee? Lijkt die glans erger door tl-licht in de winkels, of is het thuis ook gewoon irritant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcNewB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:57
alex4allofyou schreef op zondag 30 april 2006 @ 19:51:
[...]

Hey, maar is de PCoutput niet standaard Progressief? Of moet ik hier iets aan veranderen?
Hoe heb jij m aangesloten dan?

Ik moet wel zeggen dat HDMI behoorlijk klote is vanwege het protection system. Ik kan sommige DIVX filmpjes niet zien als ik de HDMI gekoppeld heb, doe ik m eruit dan weer wel.

Eh, 1360*768 zeg je he? Ik heb m er nu opstaan op die resolutie...EN HET IS FKING SCHERP!!!
Thanks a lot :D
In dat klote boekje stond 1280*768, damn dat beeld ruleert nu. Ik denk niet dat HDMI het veel scherper zou kunnen.
Heb je hem nu via de vga aangesloten of via de hdmi/dvi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enigzins offtopic; maar is er iemand hier die zijn fatboy al binnen heeft? Heb onlangs die bon, streepjescode en kopie van de bon opgestuurd en vroeg me af hoe lang dat ongeveer gaat duren :)

Het nadeel van die glansrand bij de schermen is het stof, mijn L32R72 staat op mijn slaapkamer, en moet hem toch regelmatig even afstoffen omdat je stof op een glanzende ondergrond toch wel heel goed ziet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
OcNewB schreef op maandag 01 mei 2006 @ 10:42:
[...]

Heb je hem nu via de vga aangesloten of via de hdmi/dvi?
Hij zegt dat HDMI het niet veel scherper kan weergeven dus HDMI zelf valt af. Aangezien je de gemiddelde Samsung LCD TV enkel via VGA en HDMI aan kan sluiten blijft VGA over. Ook wel logisch, want via HDMI kun je maximaal 1280x720 versturen en over de VGA 1360x768.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyStiC

DyStiC

'Atta way, baby!

boefje79 schreef op maandag 01 mei 2006 @ 08:57:
ik ben er ook bang voor hoor, maar de voorgaande series hadden nog vrij veel zilver in de uitvoering, maar deze zijn helemaal zwart. Dof-zwart zou dan nog wel te doen zijn, maar ik vind dat glansspul zo erg. Je ziet jezelf de hele tijd zitten in de rand van je scherm.

Hoe zijn jullie ervaringen daarmee? Lijkt die glans erger door tl-licht in de winkels, of is het thuis ook gewoon irritant?
Tja ik moet eerlijk zeggen dat ik hem in de winkel ook wel heel erg vond glanzen. Echter nu ik hem thuis heb staan vind ik het opzich wel meevallen. Denk inderdaad dat de TL verlichting in winkels het glans effect enorm vergroot. Tijdens het kijken is het in iedergeval totaal niet storend, en hij ziet er wel chic uit vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Welke resoluties kan je allemaal instellen als je de tv aansluit via component?

Ik denk dat ik vanavond even ga meelen naar Samsung over de backlight in vga, en of er een instelling in het service-menu bestaat die dat kan omzeilen. Ik haat backlight op z'n hoogst namelijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:19
Hoe staat de samsung LE32R71B tov de concurrentie?
Ik wil er NL deze week 1 kopen, maar ik ken nergens goede reviews vinden. Iemand tips hier?

Linkje van de TV

Hierzo dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 14:46
Ik ben zelf ook toch wel geintereseerd in de LE32R71B of de 72B. Na veel erover te gelezen te hebben, vraag ik me echter nog steeds af hoe het zit met het PAL signaal. Ik heb zelf de panasonic decoder voor digitale tv van casema, en kan eigenlijk weinig vinden over de kwaliteit hiervan op de samsung lcd tv's. Ik heb de tv in de mediamarkt bekeken, maar aangezien je daar maximaal vanaf 50 cm de tv kan bekijken schiet dat niet echt op :-)

Dus mijn vraag is of de tv zich een beetje kan meten met een crt + pal signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben in het bezit van een LE40R71. Ik heb dit topic nu veel mensen zien schrijven over een servicemenu waar je nog allerlei instellingen kunt veranderen. Ik heb het idee dat dit een ander menu is dan het "standaard" menu.

Als er nog een ander menu is kan iemand mij dan vertellen waar en hoe ik dit kan vinden en gebruiken?

bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1985
Iemand al enig id wanneer de LE32M71 uit zou kunnen en aan welke prijs je zou moeten gaan denken bij een winkel als Mediamarkt? En zouden de extra kosten voor de M71 ten opzichte van de R71 het waard zijn? Oftwel, zou de M71 een duidelijk beter beeld geven, door misschien die Smooth Motion techniek?

En hoe zit het eigenlijk met die DNIe techniek? Dit is zoiets als Pixel Plus van Philips, als ik me niet vergis...Maar met welke variant moet ik dat vergelijken? Is dit ongeveer zoals Pixel Plus 2 HD? Of werkt die DNIe techniek op hd materiaal?

En mss nog een vreemde vraag...
Het is natuurlijk een breedbeeld tv! Maar wat moet nou precies als breedbeeld gezien worden?? Dvd's zijn vaak in 'breedbeeld', maar er zijn volgens mij verschillende soorten breedbeeld. Veel dvd's die ik binnen haal zijn in 1,85:1 formaat ipv 16:9. Wat heeft dat precies voor gevolgen op een breedbeeld tv? Blijven er bij dvd's nog steeds vaak zwarte randen boven en onder zichtbaar? Het is uiteraard minder dan bij een crt tv. Maar ik vroeg me dat gewoon af. Is het beeld anders niet te vergroten zonder verlies van verhoudingen of beeld, maar dat het wel beeldvullen wordt?

tnx

[ Voor 67% gewijzigd door rob1985 op 01-05-2006 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
Michael schreef op maandag 01 mei 2006 @ 20:24:
Ik ben zelf ook toch wel geintereseerd in de LE32R71B of de 72B. Na veel erover te gelezen te hebben, vraag ik me echter nog steeds af hoe het zit met het PAL signaal. Ik heb zelf de panasonic decoder voor digitale tv van casema, en kan eigenlijk weinig vinden over de kwaliteit hiervan op de samsung lcd tv's. Ik heb de tv in de mediamarkt bekeken, maar aangezien je daar maximaal vanaf 50 cm de tv kan bekijken schiet dat niet echt op :-)

Dus mijn vraag is of de tv zich een beetje kan meten met een crt + pal signaal.
In breda kun ik hem gewoon aanraken als je wil, je kan er zo dicht bij als je wil.
Alleen een nadeel dat hij daar wel 200 euro duurder is dan op internet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ook aan het kijken naar een Samsung lcd omdat de vormgeving en beeldkwaliteit mij erg aanspreekt.

Het wordt zoiezo een 32 inch en de 32M61B vindt ik wel iets, maar de R7x serie is nieuwer.
Hoe zit het met de kwaliteit tussen de 2 serie`s, welke is dus het beste of zit er geen verschil in behalve het uiterlijk?

Komt de M71 snel uit? omdat ik nu eigenlijk zonder tv zit? :'( :'( :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 20:59:
Ben ook aan het kijken naar een Samsung lcd omdat de vormgeving en beeldkwaliteit mij erg aanspreekt.

Het wordt zoiezo een 32 inch en de 32M61B vindt ik wel iets, maar de R7x serie is nieuwer.
Hoe zit het met de kwaliteit tussen de 2 serie`s, welke is dus het beste of zit er geen verschil in behalve het uiterlijk?

Komt de M71 snel uit? omdat ik nu eigenlijk zonder tv zit? :'( :'( :'(
Dat zou ik ook wel willen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
911GT2 schreef op maandag 01 mei 2006 @ 21:03:
[...]

Dat zou ik ook wel willen weten.
http://www2.correct.com/a...7250fce03a1cba9973ddb2b1b

Plaatje klopt niet, maar de gegevens wel. De 40" staat ook in de fysieke winkel geloof ik. Overigens moet je niet zo op de prijs letten, de M61 kost daar ook €1500. Het is geen echte webshop, ze verkopen de artikelen in de winkel ook op het internet, en niet andersom. Ze verkopen dus alleen artikelen online die ze ook in de fysieke winkel hebben staan.

Even rekenen geeft je het volgende: van die prijs uitgaande en het procentuele verschil met de M61 bij die winkel heb je 12,5% verschil. Als je dit percentage over de prijs van de M61 in de goedkopere webshops van €1280 heengooit zou de M71 dan rond de €1440 gaan kosten. Ongeveer even veel als zijn voorganger in het begin dus.

[ Voor 28% gewijzigd door Roet op 01-05-2006 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
Roet schreef op maandag 01 mei 2006 @ 21:52:
[...]

http://www2.correct.com/a...7250fce03a1cba9973ddb2b1b

Plaatje klopt niet, maar de gegevens wel. De 40" staat ook in de fysieke winkel geloof ik. Overigens moet je niet zo op de prijs letten, de M61 kost daar ook €1500. Het is geen echte webshop, ze verkopen de artikelen in de winkel ook op het internet, en niet andersom. Ze verkopen dus alleen artikelen online die ze ook in de fysieke winkel hebben staan.

Even rekenen geeft je het volgende: van die prijs uitgaande en het procentuele verschil met de M61 bij die winkel heb je 12,5% verschil. Als je dit percentage over de prijs van de M61 in de goedkopere webshops van €1280 heengooit zou de M71 dan rond de €1440 gaan kosten. Ongeveer even veel als zijn voorganger in het begin dus.
Nou ik bedoelde eigenlijk dat ik vooral wilde weten wat nou precies het verschil was tussen die twee. Op die USB ingang na dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1985
Er zit nog multi media cardreader in, USB idd, hoger contrast, 'smooth motion', design. Ik dacht ook dat er 2 HDMI ingangen op zaten, maar ik zie dat daar niet vermeld en daar ben ik nu een beetje door verward...mss kan iemand uitkomst bieden

En een prijs onder de 1500 euro op internet...dat zal wel dan minstens 200 euro duurder zijn in de winkel. In de winkel zul je hem haast niet voor onder de 1500 meekrijgen denk, bovendien krijg je geen fatboy erbij. Niet dat dat zo belangrijk is ;) Maar het is iets om eventueel mee te nemen, een Fatboy kost los ook al 140 euro ofzo :o Maar een M serie is wel beter dan R serie, maar of ie zoveel geld extra waard is...

Zou het de moeite waard zijn om erop te wachten?

[ Voor 54% gewijzigd door rob1985 op 01-05-2006 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
robvanpraat schreef op maandag 01 mei 2006 @ 22:13:
Er zit nog multi media cardreader in, USB idd, hoger contrast, 'smooth motion', design. Ik dacht ook dat er 2 HDMI ingangen op zaten, maar ik zie dat daar niet vermeld en daar ben ik nu een beetje door verward...mss kan iemand uitkomst bieden?

En een prijs onder de 1500 euro op internet...dat zal wel dan minstens 200 euro duurder zijn in de winkel. In de winkel zul je hem haast niet voor onder de 1500 meekrijgen denk, bovendien krijg je geen fatboy erbij.

Zou het de moeite waard zijn om erop te wachten?
Nee die fatboy geeft de doorslag die wil ik er ook per see bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1985
911GT2 schreef op maandag 01 mei 2006 @ 22:19:
[...]

Nee die fatboy geeft de doorslag die wil ik er ook per see bij!
Ik weet niet of je het serieus meende? Of toch loop je gewoon te fokken? Kan natuurlijk ook ;) Ik bedoelde het zelf iig niet als belangrijke factor, maar gewoon een leuke extra. Een M serie is nou eenmaal beter dan een R serie, maar daarom ook een stukje duuder.

Het is op zich wel opmerkelijk dat een LE40M71 WEL de fatboy erbij krijgt en een LE32M71 niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Er zit nog multi media cardreader in, USB idd, hoger contrast, 'smooth motion', design. Ik dacht ook dat er 2 HDMI ingangen op zaten, maar ik zie dat daar niet vermeld en daar ben ik nu een beetje door verward...mss kan iemand uitkomst bieden
quote: Een of andere Duitser
April 2006 im handel
Kontrast 6000:1
12,8 Millionen Farben
2 mal HDMI
USB
Smooth Motion
Van het CeBIT informatie kaartje geript, op de 6000:1 na dan, want op de CeBIT stond er 7000:1 maar dat bleek een drukfout te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Roet op 01-05-2006 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1985
Roet schreef op maandag 01 mei 2006 @ 23:25:
[...]

[...]

Van het CeBIT informatie kaartje geript, op de 6000:1 na dan, want op de CeBIT stond er 7000:1 maar dat bleek een drukfout te zijn.
Ok, dat is toch wel fijn denk, meerdere HDMI poorten. Nu is dat weliswaar nog niet zo belangrijk, maar straks heb je je pc bijv. via HDMI, je dvd speler, je decoder voor hdtv en dan nog een spelcomputer ofzo. Daar zullen ook vast wel hubjes voor komen, maar als het ff kan vind ik meerdere poorten toch wel prettig. Dan kan ik voorlopig nog wel ff vooruit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben vandaag diverse lcd zaken afgeweest maar het leverde niets op.

Bij MM zeiden ze dat ze er hooguit 200 euries vannaf konden halen koste de 40R71 dus 2050 en de de LE40M61 2250

Tegen de stunt van BCC met de sony S40A10 voor 1799 konden ze geen van allen op dus daar gaat je laagste prijs garantie.
Het is overgens wel zo dat de sony bij de meeste internet winkels ook 1800+ doet dus volgens mij is de BCC aanbieding inderdaad wel heel scherp.

Kon bij Bcc wel mooi de sony met de 40M61 vergelijken. stonden naast elkaar op de zelfde dvd aangesloten daarnaasr sond dan weer de 32R71 Het beeld bij beiden samsungs verschilde niet veel maar ware beduidend beter dan die van de sony. veel scherper en helderde. De verkoper heeft nog geprobeerd de sony wat op te krikken maar dat lukte niet. Kreeg toen te horten dat de samsungs rechtstreeks op de DVD waren gezet en de sany de 6 in de rij was die het signaal ontvangde. dit zou de oorzaak zijn dat de samsungs scherper waren.

In alle winkels typen ze je gegevens in de komputer en tikken een prijsje in waarop de comuter zegt of ze hem wel of niet mogen verkopen voor die prijs. Alle prijzen lagen hoger dan bij de Internet winkels. scheelt gauw 200 400 euries.

Bij MM wisten ze over Samsung nag te vertellen dat als je hem bij een Internet winkel koopt je geen Fatboy krijgt en ook geen garantie daar Zij de belofte van samsung zouden hebben dat deze niet levert aan internet winkels.

Eind conclusie van een hele middag shoppen beneden de 2000 euries is er nergens een nieuw model samsung van 40" te koop.

Op het internet kan dit dus wel.

Reactie bij it's van een groepje (5man) verkopers op de mededeling dat de sony bij de buurman voor 1799 stond was van gelijk halen want dat was beneden hun inkoopprijs.

Ga maar weer wachten tot de voetbal gekte uitbreekt als dit nog gebeurt teminste.

NB ben bij de volgende winkels geweest It's, Modern, MM, Bcc, De Prijsstopper

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 02:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAUKstEr
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-10 10:33
Heeft iemand hier al ervaring met de LE26R52BD? Ik zou graag willen weten of het mogelijk is de gecodeerde zenders te bekijken m.b.v. de smartcard van Digitenne. De DVB-T tuner zit er al in, ik kan er alleen niet wijs uit komen of er een interface voor een smartcard aanwezig is...

-edit: handleiding http://www.samsung.com/do...del=LE26R51BD&filetype=UM

[ Voor 21% gewijzigd door BAUKstEr op 02-05-2006 05:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
robvanpraat schreef op maandag 01 mei 2006 @ 22:32:
[...]

Ik weet niet of je het serieus meende? Of toch loop je gewoon te fokken? Kan natuurlijk ook ;) Ik bedoelde het zelf iig niet als belangrijke factor, maar gewoon een leuke extra. Een M serie is nou eenmaal beter dan een R serie, maar daarom ook een stukje duuder.

Het is op zich wel opmerkelijk dat een LE40M71 WEL de fatboy erbij krijgt en een LE32M71 niet.
Nee dat meende ik wel serieus, als je eenmaal in een fatboy hebt gelegen weet je ook waarom ik dat zeg. Maar goed ik ga vanavond dus maar eens even bij de MM langs om te kijken of we wat met de prijs kunnen doen. Ik koop er ook meteen een laptop bij voor mijn vriendin, dus ik verwacht wel dat er iets moois gedaan kan worden. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyStiC

DyStiC

'Atta way, baby!

Kan me herrineren dat o.a. die mediacard reader en 2x hdmi specificatie ook voor de R7# gegeven werd voor de lancering (op de site zelfs). Uiteindelijk zijn die dingen niet in de europese modellen gekomen en alleen in de americaanse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 02:10:
Ben vandaag diverse lcd zaken afgeweest maar het leverde niets op.

Kon bij Bcc wel mooi de sony met de 40M61 vergelijken. stonden naast elkaar op de zelfde dvd aangesloten daarnaasr sond dan weer de 32R71 Het beeld bij beiden samsungs verschilde niet veel maar ware beduidend beter dan die van de sony. veel scherper en helderde. De verkoper heeft nog geprobeerd de sony wat op te krikken maar dat lukte niet. Kreeg toen te horten dat de samsungs rechtstreeks op de DVD waren gezet en de sany de 6 in de rij was die het signaal ontvangde. dit zou de oorzaak zijn dat de samsungs scherper waren.
Dit is zó jammer van de fysieke winkels. Het voordeel van het vergelijken valt echt helemaal weg doordat sommige schermen gewoon brak zijn aangesloten / ingesteld. Het enige voordeel t.o.v. webshops nemen ze hiermee weg, erg stom naar mijn mening.
Bij MM wisten ze over Samsung nag te vertellen dat als je hem bij een Internet winkel koopt je geen Fatboy krijgt en ook geen garantie daar Zij de belofte van samsung zouden hebben dat deze niet levert aan internet winkels.
Klinkt als een hopeloze manier van klanten proberen te behouden / krijgen. Het kan wél. Je krijgt gewoon een coupon. En van de garantie, laat me niet lachen zeg. Ze gaan hem zeker met een soldeerboutje repareren als na een jaar de backlight defect is? Je moet gewoon Samsung bellen en dat is ook wat zij zullen doen. Garantie gaat via de fabrikant, niet via de winkel.
Reactie bij it's van een groepje (5man) verkopers op de mededeling dat de sony bij de buurman voor 1799 stond was van gelijk halen want dat was beneden hun inkoopprijs.
Nou, dan weet je genoeg :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 02:10:
Ik heb net een e-mail verstuurd naar 4-launch, als het wel zo is staan ze bij de MM helemaal niet sterk. Op de site van 4-launch stond trouwens ook gewoon twee jaar on-site garantie. Dus daar hoef je je ook niet druk over te maken.

Reactie van 4-launch:
"Beste Naud,

Ik denk inderdaad dat dit een actie is van de winkel zelf. Bij ons zit er helaas geen Fatboy bij.

Met vriendelijke groet,

4Launch Verkoop"
Bummer :'(

[ Voor 17% gewijzigd door 911GT2 op 02-05-2006 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1985
het is volgens mij bullshit, want op de samsung site staat zelf dat je die fatboy erbij krijgt...bij een aantal tv's. Er staat niet bij dat producten bij MM moeten worden gekocht. Die coupon zit ook in de doos zelf, waardoor hij niet zichtbaar is en daardoor hebben internetwinkels er mss niet altijd een id van of er bepaalde acties/aanbiedingen in de doos zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
robvanpraat schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 10:42:
het is volgens mij bullshit, want op de samsung site staat zelf dat je die fatboy erbij krijgt...bij een aantal tv's. Er staat niet bij dat producten bij MM moeten worden gekocht. Die coupon zit ook in de doos zelf, waardoor hij niet zichtbaar is en daardoor hebben internetwinkels er mss niet altijd een id van of er bepaalde acties/aanbiedingen in de doos zitten...
Ik ga ze nog eens mailen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 14:46
911GT2 schreef op maandag 01 mei 2006 @ 20:57:
[...]

In breda kun ik hem gewoon aanraken als je wil, je kan er zo dicht bij als je wil.
Ja dat is juist het probleem in de gemiddelde mediamarkt. Zo'n tv moet je natuurlijk zien vanaf een afstandje.

Blijft mijn vraag redelijk staan; is de 72B instaat om een redelijk PAL signaal te laten zien, wat vergelijkbaar is met een CRT tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:01

aex351

I am the one

Topicstarter
Michael schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 11:16:
[...]

Ja dat is juist het probleem in de gemiddelde mediamarkt. Zo'n tv moet je natuurlijk zien vanaf een afstandje.

Blijft mijn vraag redelijk staan; is de 72B instaat om een redelijk PAL signaal te laten zien, wat vergelijkbaar is met een CRT tv?
Enige manier om dat te vergelijken is zelf naar de winkel te gaan.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyStiC

DyStiC

&#039;Atta way, baby!

Nou ik begon me vrij snel te irriteren aan de ruis in het analoge kabel signaal, iets wat me voorheen op m'n CRT tv nooit opviel. Maar dat ligt niet echt aan deze specifieke tv, maar meer aan lcd in het algemeen, daar valt het gewoon een stuk meer bij op.
Ik ben dan ook vlak na aanschaf van de tv over gestapt op digitale tv, maar daar was m'n verwachting denk ik veel te hoog van, want ook dat viel vies tegen. Veel (bijna alle) zenders worden verzonden met té hoge compressie waardoor je (van dichtbij) duidelijk blokjes kunt zien en van die JPEG compressie rond logo's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roet schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 09:52:
[...]
Nou, dan weet je genoeg :).
dit naar aanleiding dat een sony S40A10 voor 1799 een koopje zou zijn volgens de staf van Its.

Als ik je nu goed begrijp zeg je halen dat ding?

Alleen ik weet nu nog steeds niet of de sony kan tippen aan de samsung.
Wat ik tot nu toe gezien heb is de samsung gewooon scherper en helderde dan de sony.

nootje bij Bcc was ik niet alleen er was ook een ander stel waarvan de tv het begeven had. Ook zij kwamen er niet uit. vonden de Philips het mooiste beeld hebben en hadden hier ook gelijk in die was inderdaad nog mooier dan alle anderen. Maar ik vond het wel apels en peren vergelijken. De philips stond naast een samsung 46M51 en was 40". De philips was nog steeds een dike 1000 euries duurder. Door handige verkoper vertrokken ook deze mensen zonder aankoop de winkel.

voorlopige conclusie:
Als ik geen samsung 40" voor ongeveer 1850 kanb krijgen ga dan voor de sony?
Het maakt niet uit of je hem koopt via een winkel of by Internet?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand misschien concreet de verschillen posten tussen de R71 en R72 serie? Voor zover ik weet is behalve het design niets anders.

Bovendien werd er hier ook gepraat over de R73/R74, maar die zie ik op de Samsung NL website nergens terug, die zijn neem ik aan niet uitgebracht in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1985
[...]

Ik heb het vandaag ff gezien bij BCC. De man zei dat het op zich niet slecht was, moest ik hem gelijk in geven, want het was verspreid over meerdere tv's. Maar het kan gewoon nooit tippen aan een CRT! Maar vergeet ook niet rekening te houden met de grootte van het scherm. Ik heb momenteel nog een 55cm crt tvtje, als ik op een 81cm crt ga kijken is het beeld ook sowieso minder mooi, omdat het gewoon groter/uitgerekt is. Daarnaast kijk je in de winkels vaak van 1m afstand ofzo, je moet ff op een afstandje kijken, dan kun je het pas echt zien!

@Kintero: idd, design is het enige verschil tussen de R71 en R72.
En de R73 en R74 zijn volgens mij niet uitgekomen in NL, maar op de UK site van Samsung zijn ze te zien en volgens mij zit er ook in de technische specificaties geen verschil...

@Selgert: Ik zou hem toch liever voor wat extra geld in de winkel kopen, je kunt vast nog wel iets van de prijs afhalen en bovendien is dat gewoon makkelijker! Dan kun je hem zelf meenemen, waardoor de kans op transportschade minder groot is. Daarnaast kun je met garantie naar de winkel, dan sturen zij hem voor je op en kost je het geen drol :)

[ Voor 27% gewijzigd door rob1985 op 02-05-2006 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

robvanpraat schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 13:24:

@Selgert: Ik zou hem toch liever voor wat extra geld in de winkel kopen, je kunt vast nog wel iets van de prijs afhalen en bovendien is dat gewoon makkelijker! Dan kun je hem zelf meenemen, waardoor de kans op transportschade minder groot is. Daarnaast kun je met garantie naar de winkel, dan sturen zij hem voor je op en kost je het geen drol :)
Bij mij in de buurt zitten ook internet winkels waar je naar toe kan rijden en zelf ophalen.
maakt dat nog iets uit? In de reguliere shops (BCC MM etc.) heb je toch te maken met dat comuter systeem van ze. Simpel gezegd als de computer zegt Nee kan de verkoper ook niets meer doen. De transacktie wordt dan geweigerd door het systeem.
Zal wel een escape mogelijk zijn maar daar heb ik nog niets van gemerkt.

Ander verhaal:
ben even gaan vergelijken tussen de 40M61 en de 40R71.
kom op de samsung site de volgende verschillen tegen:
De 40M61 heeft de volgende items meer dan de 40R71

DNR
MCC (individueele kleur instellings mogenlijkheden?)
Progresive scan (beeld verbeteraar)
Digital kamm filter (functie onbekend)
Zoomfunctie

Verder zit er op de 40M61 een licht sensor en is deze ook aan uit te zetten.
Volgens mij zit deze niet op de 40R71.
Weet niet of dit iets uitmaakt in het dagelijks gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyStiC

DyStiC

&#039;Atta way, baby!

Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 15:06:
De 40M61 heeft de volgende items meer dan de 40R71

DNR
Zoomfunctie
DNR als in 'digital noise reduction' neem ik aan, zat al op de M51 en ook oop de R7#. Net als de zoomfunctie.
Die lichtsensor zit inderdaad niet op de R7#, deze lijkt me opzich wel makkelijk vooral s'avonds. Als ik dan tv kijk heb ik het idee dat het momenteel wat te fel is, terwijl hij overdag in een zonnige ruimte prima
is. Als dit automatisch geregeld wordt is dat natuurlijk zeer makkelijk.

Vraag me echter wel af of al dat gedim van de backlight (dynamisch contrast en lichtsensor) wel goed is voor de levensduur van de tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nohead
  • Laatst online: 03-10 14:54

Nohead

PSN ID: Nohead

beschikt de LE32R72 nou wel of niet over Progresive scan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
Nohead schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 16:15:
beschikt de LE32R72 nou wel of niet over Progresive scan?
Nee dus Sorry verkeerd gelezen je had het over de 72... damn ik wordt een beetje leip van die samsung code's 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door 911GT2 op 02-05-2006 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
911GT2 schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 10:26:
[...]

Ik heb net een e-mail verstuurd naar 4-launch, als het wel zo is staan ze bij de MM helemaal niet sterk. Op de site van 4-launch stond trouwens ook gewoon twee jaar on-site garantie. Dus daar hoef je je ook niet druk over te maken.

Reactie van 4-launch:

[...]

Bummer :'(
Platte tv.nl
Goedemiddag,

Jazeker, bij ons krijgt u een nederlands model met Nederlandse barcode
waarmee u bij samsung de Fatboy kunt aanvragen.

Met vriendelijke groet,

PlatteTV.NL
www.plattetv.nl
MM here I come }) werken ze niet mee dan bestel ik hem gewoon online! :X

[ Voor 7% gewijzigd door 911GT2 op 02-05-2006 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

911GT2 schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 16:21:
[...]

Nee dus Sorry verkeerd gelezen je had het over de 72... damn ik wordt een beetje leip van die samsung code's 8)7
Ook de 71 heeft het niet is dus onderdeel van de M serie en dan mischien alleen van de M61

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 21:55:
[...]

nou eerder in deze thread wist iemand te vertellen dat hij de 40M71B bij MM Rijswijk had gezien voor 2300

[...]
Ok, vandaag naar Mediamarkt Rijswijk geweest om de 40M71B te bekijken. Nou, de werknemers daar begonnen mij uit te lachen :( , want ze zeiden dat ze de 40M71B nooit hebben gehad en laatstaan aan de muur. Dus volgens mij heeft Arx verkeerde typenummer opgeschreven. Ik ben gelijk naar meerdere zaken geweest om tv's te bekijken en geen enkele had de M71B.

[ Voor 5% gewijzigd door Rainesh op 02-05-2006 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rainesh schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 16:56:
[...]

Ok, vandaag naar Mediamarkt Rijswijk geweest om de 40M71B te bekijken. Nou, de werknemers daar begonnen mij uit te lachen :( , want ze zeiden dat ze de 40M71B nooit hebben gehad en laatstaan aan de muur. Dus volgens mij heeft Arx verkeerde typenummer opgeschreven. Ik ben gelijk naar meerdere zaken geweest om tv's te bekijken en geen enkele had de M71B.
Das balen.
Dacht al het is te mooi om waar te zijn ben hem nergens tegengekomen. De 61M met een prijskaartje onder de 2500 euries ook niet. na flink lullen gaan bij de 61M dan naar 2200 2300 eurie.

Heb zelf besloten de M serie maar te vergeten. De 71M is er nog niet en zal wel duurder zijn.
de 61M is volgens mij de meerprijs t.o.v. de R71 niet waard. blijft over het uiterlijk ja dat is een kwestie van smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 16:50:
[...]

Ook de 71 heeft het niet is dus onderdeel van de M serie en dan mischien alleen van de M61
Hmm, de progressive scan zit du s alleen op de M serie.

Het zit wel op m`n dvdspeler, is het dan op de tv ook nog nodig?
Ik zit steeds meer naar de M serie te neigen ipv de R serie. 8)7

Ik ben er alleen nog niet uit of het de moeite loont om op de M71 te wachten (32 inch te verstaan)
Het enige wat voor mij een meerwaarde heeft is het nieuwe type beeldverbeteraar en het iets hoger contrast.

De rest is voor mij eigenlijk overbodig.
Zou het verstandig zijn om toch voor de M61 te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:01

aex351

I am the one

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 17:10:
[...]

De rest is voor mij eigenlijk overbodig.
Zou het verstandig zijn om toch voor de M61 te gaan?
Wil je het nieuwste van het nieuwste dan wel, ben je tevreden met iets minder kwaliteit dan is de R7# een prima keuze.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In feite niet het nieuwste van het nieuwste, omdat ik eerder voor de M61 neig ipv de M71.
Maar het is toch wel zo dat de M serie iets beter is dan de R serie :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1985
ik vraag me eigenlijk af, hoe kun je nou het beste iets van de prijs afkrijgen bij MM of BCC? Moet je zelf een bod doen, of moet je hen een leuk aanbod laten maken? 1500 euro is duidelijk aan de hoge kant, daar kan dus best wat vanaf, en het is ook mogelijk, zoals blijkt uit die topic! Maar hoe kun je dat nou het beste aanpakken?

Ik heb het nog nooit gedaan, maar als ik bijv 100 euro zou kunnen besparen, zou ik dat toch wel heel erg prettig vinden!

Of mss zijn er nog andere winkels waar ze een beetje coulant zijn met de prijzen, naast BCC en Mediamarkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1985
Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 17:16:
In feite niet het nieuwste van het nieuwste, omdat ik eerder voor de M61 neig ipv de M71.
Maar het is toch wel zo dat de M serie iets beter is dan de R serie :?
Dat is wel zo, maar de R serie is nog heel nieuw, de M61 is alweer wat ouder...de M71 (32inch) daarentegen is nog niet uit, maar zal binnenkort wel komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Bij de Block zeiden ze dat ze de 40M71B voor 2899 of 2799 konden leveren. Ik ga zelf gelijk voor de 40inch, wilde eerst 32 maar iemand heeft me omgepraat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

robvanpraat schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 17:57:
[...]

Dat is wel zo, maar de R serie is nog heel nieuw, de M61 is alweer wat ouder...de M71 (32inch) daarentegen is nog niet uit, maar zal binnenkort wel komen.
Dus de M serie is in feite "beter" dan de R serie :?
Hoelang is de 32M61 al uit dan?

Als de progressive scan op m`n dvdspeler zit, is het dan ook nodig op de tv?
En geeft de combfilter veel verschil?

Best lastig die keuzes maken voor een tv!

even off-topic: (heb vandaag de Philips 32PF5321 zien draaien en die is ook niet verkeerd :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou het is gelukt.

Was bij Block nou daar ging het niet. Kreeg wel een heel verhaal over de sharp en dat ie beter was en pal signaal 1:1 door gaf dus geen verlies. compleet met presentatie sheets hoe e.e.a. werkt.

dus naar de laatste toko in het dorp Scheer en Foppen dus een echte inheemse Electronica winkel.

Kom binnen hou eerst een verhaal en zeg dan dat ik de 40R71 wel wil hebben maar dat ik hem kan kopen bij winkel X voor 1825 en bij winkel Y op industrie terein in dorp voor 1885 incl fatboy.

eerste reactie met Fatboy? is ie nederlands dan. Ja compleet met ned. garantie etc.

Nu gaan ze natuurlijk naar de computer prijsje invoeren.

komt de verkoper met een kan u niet weigeren bod.

denk nog ja zal wel heb ik wel vaker gehoord met uitleg van waarom het zo'n goed bod is.
vraagt vervolgens waneer wilt u hem hebben. Ik zeg nou ben met de auto kan zo achterin.

nu dan hun bod 1895 euries en legt er gelijk een Fatboy invul formulier bij."

Nou ja daar kon ik inderdaad geen nee tegen zeggen

Nou staat er dus een grote doos thuis.

Een 40R71 want zoals ik al eerder zei ik vindt het prijs verschil met de 61M gewoon weg tre groot.

Nu het hele zaakie nog aan de praat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
Nou MM wilde dus niet mee werken... sukkels.

Resultaat: dat ik de laptop ergens anders heb gekocht en de Samsung LE-32R71B heb ik besteld bij platte TV.nl (wat overigens gewoon een winkel in nijmegen is, dus ik zie het probleem van MM niet :? )

Goed zaterdag op en neer naar nijmegen dus, want ze hanteren wel 40 euro bezorgkosten 8)7 maar met een smartje is daar nog wel voor op en neer te rijden (en ach zie ik mijn broer ook weer eens)

Zodra ik hem heb zal ik een uitgebreide review schrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyStiC

DyStiC

&#039;Atta way, baby!

Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 18:11:
[...]
Als de progressive scan op m`n dvdspeler zit, is het dan ook nodig op de tv?
Als de tv 720p (=progressive) kan weergeven lijkt me dat wel, of zeg ik nu iets heel raars.

Kwam dit nog tegen, waarin staat dat je zelfs beter een progressive scan signaal uit je dvd-speler kunt hebben dan dat dit in de tv gebeurd.
Advantages of Progressive Conversion
Line doublers are used in other high-end home entertainment systems to provide progressive scanning. These may be stand-alone devices or incorporated into a digital TV. Impressive as they may be, the progressive scan DVD players' in-player progressive conversion has three big advantages over line doublers:

1) High precision and stability
A DVD-Video disc mastered from a film holds all the data necessary to produce an accurate progressive image, whereas an external line doubler must take hints from the video source to determine the source material and frame allocation.

2) All-digital conversion minimizes signal degradation
Since the signal from the DVD-Video disc is digital, progressive conversion can be performed digitally inside the player. Signal quality is protected until it leaves the player's analog output. In contrast, a stand-alone or in-TV doubler first receives information from the analog output of the source device then converts this analog signal back to digital for processing. Finally, it must translate the signal back to analog before outputting it. All this back-and-forth translation is much more likely to degrade the signal.

3) Processing is optimized to DVD-Video's high image quality
Line doublers built into digital TV sets are designed to work with a variety of video sources, so their settings are not necessarily ideal for DVD-Video. The progressive conversion of our progressive scan DVD players is optimized for the high resolution and low noise of the DVD-Video format. This enables the unit to preserve DVD-Video picture quality for display on all screen sizes, from direct-view CRT to projectors.

[ Voor 77% gewijzigd door DyStiC op 02-05-2006 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan de Samsung LE-26R71B aan de volgende beugel gekoppeld worden of heb je een adapter nodig?

muurbeugel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
De R71 heeft wel progressive scan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-06 16:27
Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 19:37:
kan de Samsung LE-26R71B aan de volgende beugel gekoppeld worden of heb je een adapter nodig?

muurbeugel
Muurbeugel LCD Plasma 10 - 22 inch
Lijkt me dus niet zo'n slim idee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Timmyboy_ schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 23:24:
[...]

[...]

Lijkt me dus niet zo'n slim idee ;)
nee dat was de sub categorie op die webshop, maar de zelfde steun staat ook bij tot en met 32inch en het gewicht kan ook goed,
mijn vraag is alleen of ik het scherm op de steun kan monteren met of zonder bevestiging beugel..?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2006 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
komt de M71 ook in een 26" variant?
Ik kom namelijk wel 32 en 40" versies op het net tegen, maar zie niks over een 26"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nohead
  • Laatst online: 03-10 14:54

Nohead

PSN ID: Nohead

StanTheMan schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 23:09:
De R71 heeft wel progressive scan..
en waar zie jij dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
De handleiding, de instelling op mijn Yamaha DVD Speler, en het beeld dat eruit komt....
Daarbij kunnen waarschijnlijk alle LCD's, maar zeker alle HD-ready LCD tv's progressive scan weergeven, aangezien dat inherent is aan de techniek.

[ Voor 128% gewijzigd door StanTheMan op 03-05-2006 14:17 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.