StealthyPeanut schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 13:17:
Is het verstandig om hier XP Pro striped version op te installeren? Of is XP 64b het overwegen waard? Ik weet dat ik van de 4GB maar ongeveer 2,7GB overhoudt om mee te werken, maar dat lijkt mij toch meer dan genoeg of niet? En is dit probleem er niet met de 64B versie? Kan je dan wel gewoon 4GB RAM en 1GB VGA-RAM gebruiken?
Ik wil liever niet naar Vista, ben nooit een fan geweest van dat OS, dus ik twijfel eigenlijk tussen XP/XP64/W7 RC/Vista
Ik heb na enig twijfelen dan toch de stap gemaakt van XP professional naar XP x64, ik ben net klaar met alles installeren. Ik moet wel zeggen, de bak waarop ik het geïnstalleerd heb is niet zo heel nieuw meer (voor mij wel, een P4 3,2 GHz met multithreading en EM64T en 3 GB RAM). De hoofdoverweging voor mij was dat ik het uiterste uit mijn hardware wil halen door gebruikt te maken van de EM64T mogelijkheden van mijn processor, waarbij ik hoop dat de winst vooral in de toepassingen ligt waarbij je het nodig hebt zoals Photoshop en Premiere Pro (edit: Premiere Pro draait blijkbaar gewoon x86, Photoshop 64 draait heel fijn). Daarom dus de keuze voor XP x64 in plaats van pro.
Vista werkt, maar vind ik op een of andere manier toch iets minder prettig werken. Bovendien telt voor mij het feit dat Vista met gelijke hardware minder loopt (met name op het gebied van RAM heeft het volgens mij meer nodig voor gelijke prestaties). Daarom geen Vista voor mij.
Windows 7 zou nog een optie zijn, maar dat heeft ook meer overhead dan XP (in de laatste benchmarks die ik heb gezien althans, misschien verbeterd dat nog). Als ik 7 nog kon downloaden van Microsoft zou ik misschien een test draaien op een tweede harde schijf, maar ook het idee dat ik in maart weer opnieuw kan beginnen is voor mij niet aantrekkelijk. De kans is reëel dat ik op mijn volgende nieuwe PC wel Windows 7 ga draaien, als ik dan nog niet over ben naar Ubuntu of een variant daarvan waarvan ik binnenkort ga testen of het al een volledige vervanging is voor Windows.
Mijn keuze heeft er deels ook mee te maken dat ik nog twee XP x64 cdtjes had liggen en Windows Vista of 7 niet, al had ik die waarschijnlijk toch wel gekocht als ik echt dat dat het een betere oplossing zou zijn.
Ik moet zeggen, voorlopig bevalt XP x64 wel. Het voelt strak en soepel en misschien zelfs nog wel iets lekkerder dan XP pro, alhoewel dat de impact van een verse install zou kunnen zijn. De drivers waren allemaal redelijk tot goed te vinden, inclusief die van m'n vijf jaar oude videokaart en 4 jaar oude onboard sound. Alleen m'n WLAN kaart leverde echt problemen op; eerst een goedkope geprobeerd (Icidu cheap ass 54G) die gewoonweg niet gesupport werd, daarna een duurdere Sitecom die in eerste instantie leek te werken (installeerde wel maar wilde hoe dan ook geen connectie maken). Sitecom bleek x64 dus ook niet te ondersteunen maar ik heb de kaart uiteindelijk aan de praat gekregen met generieke drivers voor de gebruikte chipset (Ralink chipset, dat merk doet het schijnbaar ook vaak onder x64).
Soms zijn er dus geen officiële drivers maar vaak dan wel generieke en betadrivers die ook gewoon werken.