Het 7800GS Topic Deel 2

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste
Acties:
  • 1.463 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:36
Grin.. :Y)

Met al dat gepost hier over amperes heb ik de specs van mijn voeding ff opgezocht..

Antec TrueBlue 480, met een max van 28A op de 12V lijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 23:42

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter
SyS_ErroR schreef op maandag 06 maart 2006 @ 15:51:
Grin.. :Y)

Met al dat gepost hier over amperes heb ik de specs van mijn voeding ff opgezocht..

Antec TrueBlue 480, met een max van 28A op de 12V lijn :P
Euh, van de Max waarde uitgaan raad ik niet aan. Als je het zo gaat doen kan je beter een Q-tec halen :Y) Meer van, wat is je avarage 12v Amperage?
Verwijderd schreef op maandag 06 maart 2006 @ 15:47:
Hm, nja we zien wel wat er gebeurd..

kan het trouwens performance-loss veroorzaken als je voeding niet sterk genoeg is? of is het gewoon een kwestie van, het werkt wel of niet?
Het is meer richting performance loss dan richting complete crashes.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

altijd die specs over die voedingen, ik word er gek van 8)7 :P
Kijk zelf gewoon eens rond ipv van: zou dit genoeg zijn?, luie zakken :O
Hoe moeten wij dat weten, uitproberen is de enige zekerheid.
Een voeding moet niet alleen genoeg stroom leveren maar ook stabiel zijn, zelfs een A-merk kan weleens onstabiel zijn hoor.
En die 7800GS verbruikt niet meer dan een 6800GT

Dreee is benieuwd hoe de Sparkle het gaat doen bij Xander, hopelijk een beetje lekker.
Wel een beetje jammer dat de stock 7800GS zo traag is, en dat je wel moet OC-en voor een lekkere boost tov de vorige generatie. maar gelukkig zijn er dan ook weer veel stock OC kaarten. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Godsha
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-05 08:29
Verwijderd schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 23:53:
Artifacts wil eigenlijk zeggen dat je kaart fouten begint te vertonen.. kan goed gaan voor 5 minuten, kan goed gaan voor dagen...

artifacts = not done.

3dmarkscore moeten gebaseerd zijn op artifact vrije instellingen...
En waar baseer jij dat op? DAt 3dmark scores artifact vrij moeten zijn? Alle topscores die gehaald worden (ook op mijn 6800le 3dMark05:6033/3dMark06:26xx) worden gehaald met artifacts. Hierdoor kun je een hogere score krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja en dat zijn dus nutteloze scores om mee te gamen, leuk voor een wedstrijdje maar thats it.
Want laat de 3dMark maar eens 50 keer draaien, dan zal je score behoorlijk inzakken, ook al zie wel of geen arties.
Voor mij zijn deze scores totaal niet interessant, wat ik wil weten is een constante betrouwbare score wat je als referentie kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
XanderDrake schreef op maandag 06 maart 2006 @ 16:01:
[...]

Euh, van de Max waarde uitgaan raad ik niet aan. Als je het zo gaat doen kan je beter een Q-tec halen :Y) Meer van, wat is je avarage 12v Amperage?
http://www.antec.com/specs/true480_spe_EU.html ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgen mij was het eerder grappig bedoelt van Xander, Hij en de meeste hiero weten ook wel dat je Blauwe geval een goede voeding is, en dat ie genoeg stroom kan leveren. We zijn wel bekend met Antec hoor. Btw mijne is lekker TrueGold :P
Het heeft iig niks met dit Topic te maken, en aangezien je geen problemen hebt, al helemaal nutteloze info hier. Kunnen we nu kappen over die voedingen, en het weer over 7800GS hebben? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2006 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter
The Godsha schreef op maandag 06 maart 2006 @ 16:09:
En waar baseer jij dat op? DAt 3dmark scores artifact vrij moeten zijn? Alle topscores die gehaald worden (ook op mijn 6800le 3dMark05:6033/3dMark06:26xx) worden gehaald met artifacts. Hierdoor kun je een hogere score krijgen.
Nee, ik vind dat High scores arties-loos moeten zijn. Iedereen die zwaar overclocked (inclusief reviewers en OC recordhouders) houdt die regel aan. Anders heb je een kaart die je min of meer sloopt om een enkele score te krijgen! Ik heb ook gemerkt dat artefacts je systeem instabiel maken, wat logisch is, want je krijgt rekenfouten door te hoge clocks. Deze rekenfouten hebben een nadelig effect op verdere berekeningen in je PC, die vooral tussen je CPU en RAM plaats vinden. En daardoor gaat je PC minder stabiel draaien.
Je gaat toch ook je PC niet draaien op SuperPI-unstable CPU speeds :? Dan heb je gewoon een tijdbom: je hebt geen idee wanneer ie eruit knalt!
Verwijderd schreef op maandag 06 maart 2006 @ 16:08:
altijd die specs over die voedingen, ik word er gek van 8)7 :P
Kijk zelf gewoon eens rond ipv van: zou dit genoeg zijn?, luie zakken :O
Hoe moeten wij dat weten, uitproberen is de enige zekerheid.
Een voeding moet niet alleen genoeg stroom leveren maar ook stabiel zijn, zelfs een A-merk kan weleens onstabiel zijn hoor.
En die 7800GS verbruikt niet meer dan een 6800GT
Mee eensch :) voortaan stuur ik Voeding vragen direct door naar het grote Voeding topic ergens anders.
Dreee is benieuwd hoe de Sparkle het gaat doen bij Xander, hopelijk een beetje lekker.
Wel een beetje jammer dat de stock 7800GS zo traag is, en dat je wel moet OC-en voor een lekkere boost tov de vorige generatie. maar gelukkig zijn er dan ook weer veel stock OC kaarten. :Y)
Ik ben, natuurlijk, ook zeer benieuwd :) Ik heb juist een Sparkle genomen omdat ze A. zo goedkoop zijn, B. omdat ze geen stock OC-ed kaarten hebben. Als een bepaald merk Stock OCed kaarten levert, dan wil dat zeggen dat ze aan "cherry picking" doen. Oftewel, ze testen de meeste cores om te kijken welke stabiel op hogere clocks kunnen draaien en pikken die er uit. De cores die dat niet kunnen komen dus in de normale kaarten. Maar deze cores zijn dus mindere clockers, en ik wil de kans dat ik een slechte clocker krijg minimaliseren door een merk te kiezen die dus niet cherry pickt :) .
hehe, OK, ik denk niet dat 28A de échte waarde is, maar het zal wel goed zitten :z

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn OCZ 520w had nog een nette 33Ampere, maar dat zal wel max/piek zijn.

Vandaag dus mijn PoV 7800GS binnen gekregen, en tot nu toe blijkt hij standaard al lekker sneller te zijn dan mijn 6800Ultra (430/1200). Toch handig zo'n RMA met geen Ultra's op voorraad _/-\o_

Met dank aan Komplett :Y)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2006 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:20

SaN

Ik heb mijn kaart nu draaien op 496-1.43 ik krijg geen arties in atitool of 3dmark. Denken jullie dat het veilig is om de instellingen zo te laten staan? Het gamed wel lakker namelijk :*) Als dat verhaal over dat cherry picking waar is heb ik geluk gehad zeker B)

Nog een vraagje, beetje offtopic, maar ik waag het er op :Y) Ik wil mijn bureablad gewoon op 1152x864 hebben, maar sommige games (lotr: battle for middle earth 2) wil ik wel op 1600x1024 spelen. Is er een manier om dit fullscreen te doen, en niet de hele tijd je de monitor instellingen te moeten veranderen als je weer uit de game gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:19

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

offtopic:
Nu lees ik het 1 en ander over voedingen en dergelijke, maar gaat mijn Q-tec dual gold fan 550W problemen voor perfomance opleveren dan :?

(Ja ik weet dat het een low low low budget voeding is, maar heb er tot nu toe geen problemen mee gehad. Moet ik ervan uit gaan dat deze voeding de prestaties van me kaart naar beneden kan halen (al dan niet met een OC erop :? ) (PC loopt nu stabiel @ 2.6 ghz :D @ 11x 235 fsb en een htt van 4)

Ontopic:

Heb ik die kaart gvd nog niet binnen van Rax.nl. Hij is nu van de site verdwenene :? maar staat nog wel bij mijn orderstatus :? WTF is dat nu weer :? Als dit zo doorgaat ga ik naar een andere leverancier. Dus opgelet !!! een Club 3d bij Rax.nl bestellen kan je beter niet doen :P

[ Voor 6% gewijzigd door Notna op 06-03-2006 18:55 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soul_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-02-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

Wel jammer dat ze niet meteen gekeken hebben wat de kaart nu kan. Het valt me nu pas op dat ze met die 1e hardwaremod maar 62xx 3dmarks hebben gehaald. Dat is op 510-1700. Nu ben ik er zeker van overtuigd dat er een soort van "sweetspot" bestaat. Ik had dit zelf ook al gemerkt. Hogere waardes verhogen zeker niet altijd de 3dmark score. 496 is bij mij beter dan 505, maar misschien is dit niet meer zo met de voltmod natuurlijk.

Met welk programmatje verhogen zij de clocksnelheden?

Nagelschaartje???
Afbeeldingslocatie: http://resources.vr-zone.com//Shamino/vmodart/pics/34.JPG

[ Voor 15% gewijzigd door SaN op 06-03-2006 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 14:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

sander-sp schreef op maandag 06 maart 2006 @ 19:20:
[...]

Wel jammer dat ze niet meteen gekeken hebben wat de kaart nu kan. Het valt me nu pas op dat ze met die 1e hardwaremod maar 62xx 3dmarks hebben gehaald. Dat is op 510-1700. Nu ben ik er zeker van overtuigd dat er een soort van "sweetspot" bestaat. Ik had dit zelf ook al gemerkt. Hogere waardes verhogen zeker niet altijd de 3dmark score. 496 is bij mij beter dan 505, maar misschien is dit niet meer zo met de voltmod natuurlijk.
Dat over die Sweetspot kan ik je wel garanderen.

Kijk maar eens op de XS forums in het Geforce 7 Topic.

Daar staan de multipliers en al uitgelegd samen met sommige verklaringen waarom fabrikanten die snelheden gebruiken.
(Kun je in een overzichtje zien welke kloksnelheden de grootste boosts geven.. erg handig).

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

Linkje misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter
DJ_The_SP schreef op maandag 06 maart 2006 @ 19:38:
Daar staan de multipliers en al uitgelegd samen met sommige verklaringen waarom fabrikanten die snelheden gebruiken.
Jep, deze sweetspots bestaan inderdaad bij de G70, als het goed is is Alexio bezig met een uitleg erover :) Hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

Thnx!
Is het dan zo dat 1 mhz erboven of er onder al gelijk een relatief groot performance verlies oplevert?

[ Voor 53% gewijzigd door SaN op 06-03-2006 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade!
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-01-2022
sander-sp schreef op maandag 06 maart 2006 @ 20:21:
Thnx!
Is het dan zo dat 1 mhz erboven of er onder al gelijk een relatief groot performance verlies oplevert?
Je kunt volgens mij niet echt precies op de mhz clocken omdat verschillende programma's de clocks wel eens met 1mhz verschil uitlezen dus volgens mij niet...

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

sander-sp schreef op maandag 06 maart 2006 @ 20:21:
Thnx!
Niet persé een verlies denk ik maar wel dat het in tegenstelling tot snelheden die met de multiplier overeen komen een veel kleinere performance winst geeft.

Echter hadden we ook al ergens iets gezien van overkill, volgens mij was dat een te hoge geheugen clock die de performance in deed zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PPanic
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-09 18:09
Ik heb hem!!!

7002 3DMarks

Core: 486 - van XS Forum
Mem: 1485

http://service.futuremark.com/compare?3dm05=1859401

No artifacts

[ Voor 39% gewijzigd door PPanic op 06-03-2006 22:32 ]

INVENTARIS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@all

Over de voeding issues... en dit is toch echt wel ontopic... als het zo is dat mensen met een voeding van boven een x getal aan amp op de 12v lijn beter scoren/clocken dan mensen met een lagere x getal aan amp, dan vind ik dat belangrijke informatie... volgens de specs zou ik voldoende (400wattt)Watt hebben om de kaart te draaien, van deze Watt gaan ook alle verkopers uit.

Nu heb ik de doos binnen en op de doos staat minimale systeem eisen: voeding 400watt en 20Amp op 12v!! Minimale eisen! En ik kom er dus achter dat ik maar 15amp op 12V.. dus voldoet mijn voeding niet aan de minimale eisen. Wil niet zeggen dat ie het niet doet... hij werkt prima. Alleen tijden OC'n merk ik gewoon dat hij (na veel testen) toch echt power te kort komt. Tijdens een aantal clock runs werd mijn systeem of heel sloom, en enkele keren is de videokaart gewoon uitgevallen. En met een reboot ging ie wel weer aan de gang... Heb XFX gemaild, en tja ze zeggen dat t wel kan werken op minder als 20amp.. maar dat t voor de stabiliteit van de kaart en de performance toch echt verstandig is om boven de 400/20amp te gaan zitten...

Dus ik zou t wel slim vinden als straks bij OC-tips, kaart specs, oplossingen etc over deze kaart ook vermeld staat dat je dus echt wel een goede voeding moet hebben van MINIMAAL 400 Watt en 20 amp over 12V!

Zo dus dat over de voeding being off-topic!

@the Godsha.. ik leg me neer bij t commentaar van de anderen. Het gaat om bruikbare waarden... en met die waarden willen we 3dmark scores zien! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

PPanic schreef op maandag 06 maart 2006 @ 22:06:
Ik heb hem!!!

7002 3DMarks

Core: 486 - van XS Forum
Mem: 1485

http://service.futuremark.com/compare?3dm05=1859401

No artifacts
Mooie score, maar hoe kom je op 1485? bij mij is 1440 max (met coolbits) probeer ook 494 is, dat werkte bij mij erg goed.(7055 3dmarks @ 494-1.43)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Demon340: Met een te lichte voeding moet je sowieso oppassen omdat je dan een verschijnsel van overbelasting kan krijgen. Die voltlijn is dus geschikt voor zoveel ampere maar niet beveiligd.
Ga je dus een lange tijd heel veel stroom vragen kun je dus gewoon je voeding door laten branden.

(Ik heb op mijn werk zelfs leukere voorvallen van dit probleem gezien waar de videokaart te veel stroom door het agp slot heen trok en de atx stekken en de connector op met moederbord pikzwart zagen van de te grote stroom. Was een Maxtrox Dualhead kaart weet zo het type niet meer).

Daarnaast wat ze met stabiliteit bedoelen is niet meer dan de 'headroom' van de voeding.
Op een (werkelijke) 350 Watt continue voeding zal die dus wederom perfect werken maar als je hem zwaar belast zullen er gegarandeerd pieken zijn die hoger komen dan wat de kaart continue zal gebruiken.
Dit is wederom slecht voor je voeding en slecht voor de kaart omdat hij dan de juiste stroom niet krijg en het juiste vermogen ergens anders vandaan moet halen(wet van ohm), of simpelweg uitvalt.

Een stabiele voeding is dus echt van essentieel belang.
Maar al dit non subjectief gezeik over voedingen geeft me gewoon een hang$@#.
Alles word hier met elkaar vergeleken... merken, wattages, amperages.
Appels met peren vergelijken is in dit geval nog te zacht uitgedrukt. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Da_maniaC op 06-03-2006 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PPanic
sander-sp schreef op maandag 06 maart 2006 @ 22:37:
[...]

Mooie score, maar hoe kom je op 1485? bij mij is 1440 max (met coolbits) probeer ook 494 is, dat werkte bij mij erg goed.(7055 3dmarks @ 494-1.43)
1485 kan ik gewoon selecteren, hij staat et gewoon toe, en 494 core doet hij niet, maar misschien wel als ik de mem omlaag gooi, zal eens kijken, (vaag nu wel, morgen even testen :P)

offtopic, misschien wel leuk om bij je 3dmark score je naam te zetten zoals: [Got] PPanic, straks allemaal GoTers op futuremark :)

[ Voor 20% gewijzigd door PPanic op 06-03-2006 23:11 ]

INVENTARIS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skoop
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-05 20:29
Effe bewijs leveren van agp voltage te verhogen met 0.1 en de vlink ook

http://service.futuremark.com/compare?3dm05=1859517

De Z tweaked drivers: http://downloads.guru3d.c...6bda50f844595f200e7d3bef3

standard mijn vid:

Score: 3155

Date: 2006-03-04
CPU: AMD Athlon(tm) 64 2401 MHz
GPU: NVIDIA GeForce 6600 GT
501 MHz / 900 MHz
Res: 1024x768@32 bit

Dus effe liggen? wie daar zei dat agp voltage verhogen niks hielp, dit is hoogste agp score voor 6600 GT ooit :), ps ik ga nog hoger clocken nu tot +3600 3dmark05 denk ik

[ Voor 6% gewijzigd door Skoop op 06-03-2006 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter
Skoop schreef op maandag 06 maart 2006 @ 23:07:
Effe bewijs leveren van agp voltage te verhogen met 0.1 en de vlink ook

http://service.futuremark.com/compare?3dm05=1859517

De Z tweaked drivers: http://downloads.guru3d.c...6bda50f844595f200e7d3bef3

standard mijn vid:

Score: 3155

Date: 2006-03-04
CPU: AMD Athlon(tm) 64 2401 MHz
GPU: NVIDIA GeForce 6600 GT
501 MHz / 900 MHz
Res: 1024x768@32 bit

Dus effe liggen? wie daar zei dat agp voltage verhogen niks hielp, dit is hoogste agp score voor 6600 GT ooit :), ps ik ga nog hoger clocken nu tot +3600 3dmark05 denk ik
Heel leuk, maar je zit toch echt in het foute topic te posten ;)
Maar goed, eerlijk is eerlijk, ik zal het zelf zeker uitproberen zodra ik mn Sparkle binnen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

PPanic schreef op maandag 06 maart 2006 @ 23:02:
[...]

1485 kan ik gewoon selecteren, hij staat et gewoon toe, en 494 core doet hij niet, maar misschien wel als ik de mem omlaag gooi, zal eens kijken, (vaag nu wel, morgen even testen :P)

offtopic, misschien wel leuk om bij je 3dmark score je naam te zetten zoals: [Got] PPanic, straks allemaal GoTers op futuremark :)
Iemand enig idee waarom 1,44 bij mij max is?
Afbeeldingslocatie: http://img314.imageshack.us/img314/8840/nvidia7pz.th.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door SaN op 06-03-2006 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soul_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-02-2024
sander-sp schreef op maandag 06 maart 2006 @ 22:37:
[...]

Probeer anders eens rivatuner zoals hier staat:
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=170234

[ Voor 38% gewijzigd door Soul_ op 07-03-2006 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

Jullie gaan me toch niet vertellen dat iedereen standaard met coolbits verder kan dan 1,44?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
sander-sp schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 00:25:
Jullie gaan me toch niet vertellen dat iedereen standaard met coolbits verder kan dan 1,44?
Coolbits kan geen frequente hoger instellen dan 1.44 met een 7800GS.
Rivatuner wel,

dat betekend natuurlijk niet dat "Rivatuner-kaarten" harder lopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

Is dit niet gedaan met de coolbits plugin dan?
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v247/CoastWalker/Highestclocks.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

L.S.,

weet niet zeker of dit het goede topic is, maar ik kon met de zoekfunctie en de verschillende faq's geen definitief antwoord vinden en ik ben redelijk desperaat.
Ik heb een probleem met mijn XFX 7800 GS AGP Extreme edition. Bij het draaien van verschillen spellen, zoals Rome: Total War en Morrowind (met hoge settings) verschijnen en af en toe zwarte strepen of andere glitches op het scherm en uiteindelijk loopt ie vast. Volgens mij is de videokaart zelf in orde, en ligt het probleem misschien bij de voeding. Niet dat de PSU te klein is, het is een CoolerMaster Real Power 550W. Mijn moederbord, ASRock P4S61, heeft echter alleen de standaard voedingsaansluiting, de 20 pins. De handleiding van mijn voeding wil dat ik ook een 4-pins (12V) connector op mijn mobo aansluit, maar die aansluiting heb ik dus niet op mijn mobo zitten.
Overigens heb ik de videokaart ook al met de molex-connector aan m'n voeding verbonden, dus da's het probleem niet.
- heb ik te weinig voeding voor m'n videokaart, omdat m'n mobo niet genoeg krijgt?
- is mijn bios misschien niet goed voor de nieuwe kaart (laatste update bios ergens eind 2004)
- kan er nog iets anders aan de hand zijn?

Excuses voor het lange verhaal, maar ik wilde het goed uitleggen. Ik hoop dat iemand raad weet.

Specs:
P4S61 met P4 3.0 GHz
1024 MB PC3200 RAM
XFX 7800 GS Extreme Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

1. Met de extra 4 polige voedingsstekker bedoelen ze de extra spanningsaansluiting voor je processor.
En tot mijn verbazing heeft jouw moederbord die inderdaad niet.
Zou me niets verbazen als dat dus tot instabiliteits problemen zou leiden.
(Al helemaal bij een P4 3.0 GHz, die zou daar dan nog niet eens op mogen tenzij er nadrukkelijk in de handleiding van de Asrock staat dat ie supported is).

2. Ik heb met coolermaster voedingen zeer goede ervaring maar monitor je voltages eens met Everest of iets dergelijks. Over de kaart die te weinig vermogen krijgt zou ik me niet druk maken, zolang de extra molex aangesloten zit is het altijd goed (met deze voeding althans). De AGP bus zelf heeft maar een 1.5 volt voedingsspanning en de rest is uitsluitend spanningssignalen voor de datatransmissie.

3. Probeer eens de laatste beta drivers (84.12 kun je vinden op Guru3d.com).
Liepen bij mij beter dan de door XFX geoptimaliseerde 81.98 drivers.

4. Als je dat allemaal hebt gedaan kun je tot slot nog kijken of je daadwerkelijk wel op AGPx8 mode zit te werken. Hoort standaard aan te staan maar het is een m-atx moederbord dus je weet maar nooit.

5. Laatste punt; ik ben geen voorstander van SIS chipsets maarja... je moet roeien met de riemen die je hebt. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Da_maniaC op 07-03-2006 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter
Goed, heren,

Ik ben druk bezig met de test opstelling van mijn 7800GS user review. Mijn huidige 6800LE ga ik gebruiken als vergelijkings materiaal. Overclock record pogingen zullen even moeten wachten :) .
Ik gebruik altijd dezelfde instellingen, bij elke test en game.

Test systeem:
Case: Hunter Eagle (no name), standaard ATX.
Case Cooling: 2x 80mm neon Casefans, open kast.
Moederbord: Asus K8N, BIOS versie 1.010, nForce3 250, Socket754.
Moederbord Cooling: Aspire neon Northbridge koeling.
CPU: AMD Athlon 64 3000+ @ 2.4ghz, 130nm New Castle core, stepping DH7-CG.
CPU Cooling: Arctic Cooling Freezer64.
RAM: Corsair TWINX XMS 3200C2 v5.2 2x 512mb DDR @ 200mhz op 2-3-2-5, ProMOS chips.
RAM Cooling: Corsair zwarte heatsinks, niet actief gekoelt.
Videokaart 1: Leadtek Winfast 400 LE, 6800LE 8p6v 128mb DDR, Core 375mhz Mem 900mhz.
Videokaart 2: Sparkle SPAG70SDT256, 7800GS 16p6v 256mb DDR3, Core 375mhz Mem 1.2ghz.
Videokaart Cooling: Beide stock.
HDD: Maxtor DiamondMax 10 200gb, NCQ, 8mb cache, 3 partities.
HDD Cooling: Q-tec 3,5" HDD koeler.
DVD-RW: NEC 3500A, 16x8x20x DVD, 48x24x52 CD
Voeding: Huntkey LW-6400H 400Watt, maar 15A op de 12v lijn, 120mm fan.

Test Software:
OS: Windows XP Pro, Engels, SP2, behoorlijk vol maar redelijk nieuw: van december.
Moederbord Drivers: Unified nForce Drivers 8.22
Videokaart Drivers: nVidia Forceware 81.98, Official WHQL en Futuremark Approved, Quality setting.
Benchmark programma 1: 3Dmark2005 v1.20.
Benchmark programma 2: 3Dmark2006 v1.02.
Benchmark Game 1: FarCry v1.33, Ubisoft Timedemo.
Benchmark Game 2: Battlefield 2 v1.20, Guru3D Timedemo.
Benchmark Game 3: FEAR v1.0, stress game test.
Benchmark Game 4: Age of Empires v1.12, Home town scherm, gemiddelde FPS.

Monitor Software:
CPU-Z 1.29.
SpeedFan 4.27.
RivaTuner v2.0 RC15.8.

Zo, dat was wat type werk :) .
Ik heb alle games behalve FEAR legaal. Ik zou er eventueel nog Half Life 2 bij doen, maar daar heb ik eerlijk gezegt geen zin in. Al die rotzooi met Steam weer :X HDR test ik wel met FarCry, AoE3 en 3dmark2006.
Verder lijkt me dit wel voldoende :)

[ Voor 3% gewijzigd door XanderDrake op 07-03-2006 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:19

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

sander-sp schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 00:38:
Is dit niet gedaan met de coolbits plugin dan?
[afbeelding]
Nee dat is duidelijk met Rivatuner. Ze hebben enkel de vensters naast elkaar geplaatst ;)

Had je ook zelf kunnen weten, gezien er nu 2 vensters staan waarin je klok frequenties kan changen EN kan instelllen dat ze er komen met de boot EN 1 van de 2 vensters is maar geselcteerd. Als deze bij coolbits zou horen, dan waren ze beide geselecteerd imo. Oftewel simple deduction my dear Watson :7

[ Voor 33% gewijzigd door Notna op 07-03-2006 11:26 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in antwoord op DJ_the_SP, punt 4:

vooraleerst: hartelijk dank voor het snelle antwoord! over AGP 8x checken: hoe doe ik dat precies?
In m'n bios of bij 'System' in windows of nog ergens anders?

Ik denk overigens dat het wel AGP 8x is, dus uiteindelijk zal ik waarschijnlijk wel een ander AGP-bordje moeten kopen, vrees ik. Nou ja, vergeleken met die videokaart zelf lijkt dat een kleine uitgave...

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2006 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

Ok ik heb Rivatuner gedownload, en ik heb het cfg filetje aangepast, ik kom alleen niet verder dan de waarden die coolbits ook al aangaf (boven de 1,44 komt hij niet door de test). De GPU staat wel een heel stuk in het "uitroepteken gedeelte" met 496 moet ik me daar iets van aantrekken? Volgens mij blijven de temps gewoon redelijk, en ik al een aantal keer 2 uur achter elkaar zware games gespeeld zonder arties of andere verstoringen.

@ Dubois: Dan zou ik wel kijken naar een mobo'tje met zowel AGP als PCI-e...

[ Voor 78% gewijzigd door SaN op 07-03-2006 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dubios, Van die 4-pins aansluiting is vreemd met de P4 3.0. Ik ben niet zo bekend met P4 moederborden maar het lijkt me een goed idee om dat uit te zoeken. Mobo + Hi-end Grafische kaart + P4 3.0 core?
AGP instelling moet je in de bios instellen, waarschijnlijk onder chipsetinstelling. Je kunt controleren in het nVidia menu (bij AGP instellingen). Dus in windows:
Rechtermuis op bureaublad-->nvidia beeldscherm -->jou beeldscherm-->ergens bij AGP instellingen :)
Idd mogelijk dat je een nieuw moederbord moet aanschaffen.

Ik denk dat Rivatuner en coolbits, gewoon de zelfde registerwaarden aanpassen voor het OC-en, maar met rivauner kun je nog meer veranderen. Rivatuner gebruikt dus de ingebouwde mogelijkheid van de driver om de clocks aan te passen. Dat zie je als je zowel via rivatuner OC als via coolbits, Bij beide worden de snelheden aan gepast en correct weergegeven. Ik heb het beide geprobeerd ;)
XanderDrake schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 11:17:
Goed, heren,

Ik ben druk bezig met de test opstelling van mijn 7800GS user review. Mijn huidige 6800LE ga ik gebruiken als vergelijkings materiaal. Overclock record pogingen zullen even moeten wachten :) .
Ik gebruik altijd dezelfde instellingen, bij elke test en game.

Test Software:
OS: Windows XP Pro, Engels, SP2, behoorlijk vol maar redelijk nieuw: van december.
Videokaart Drivers: nVidia Forceware 81.98, Official WHQL en Futuremark Approved, Quality setting.
Benchmark Game 2: Battlefield 2 v1.20, Guru3D Timedemo.
Cant wait to see some benchs :Y) 8)
Lekker wat nieuwe games, lijkt me een goede test. Hoop niet dat "komt i weer" je voeding parten gaat spelen. Met OCen dus, maar dat weet jij ook allemaal wel ;)
hoe ga je de games testen met zoiets als FRAPS? ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjtristan
  • Laatst online: 12-06 00:17
Verwijderd schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 10:51:
L.S.,

weet niet zeker of dit het goede topic is, maar ik kon met de zoekfunctie en de verschillende faq's geen definitief antwoord vinden en ik ben redelijk desperaat.
Ik heb een probleem met mijn XFX 7800 GS AGP Extreme edition. Bij het draaien van verschillen spellen, zoals Rome: Total War en Morrowind (met hoge settings) verschijnen en af en toe zwarte strepen of andere glitches op het scherm en uiteindelijk loopt ie vast. Volgens mij is de videokaart zelf in orde, en ligt het probleem misschien bij de voeding. Niet dat de PSU te klein is, het is een CoolerMaster Real Power 550W. Mijn moederbord, ASRock P4S61, heeft echter alleen de standaard voedingsaansluiting, de 20 pins. De handleiding van mijn voeding wil dat ik ook een 4-pins (12V) connector op mijn mobo aansluit, maar die aansluiting heb ik dus niet op mijn mobo zitten.
Overigens heb ik de videokaart ook al met de molex-connector aan m'n voeding verbonden, dus da's het probleem niet.
- heb ik te weinig voeding voor m'n videokaart, omdat m'n mobo niet genoeg krijgt?
- is mijn bios misschien niet goed voor de nieuwe kaart (laatste update bios ergens eind 2004)
- kan er nog iets anders aan de hand zijn?

Excuses voor het lange verhaal, maar ik wilde het goed uitleggen. Ik hoop dat iemand raad weet.

Specs:
P4S61 met P4 3.0 GHz
1024 MB PC3200 RAM
XFX 7800 GS Extreme Edition
ik heb een soort gelijks probleem..

alleen bij mij is het zo
81.98 drivers 3dmark05 score 5900
probleem: als ik een tijdje game: strepen door beeld, missing textures en verneukte textures.. (geen crash)

alle drivers hierboven:
3dmark05 score 5100
probleem: de 3dmark05 score is veel te laag terwijl die bij die andere driver wel goed is...

moederbord: P4S800D (ver: 1007)
voeding: mercury 400watt
vga: xfx 7800GS Extreme Edition..

ik ga is me bios updaten en als dat niet werkt een nieuwe voeding kopen want deze heeft maar 17A op de 12V lijn... hoop dat 1 van deze 2 dingen m'n probleem verhelpt.

weet verder iemand mischien nog een oplossing?

http://specs.tweak.to/15535

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

Verwijderd schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 16:44:
Misschien kunnen we met FRAPS wel van een aantal games demos maken die iedereen dan kan gebruiken om te benchen zodat we op die manier ook weer goed kunnen vergelijken...

edit: Heeft er iemand al een goede manier gevonden om de temperaturen te meten tijdens games, ik heb de video stress test van hl2: Lost Coast gedaan (45,50 fps avg. btw) en daarna heel snel met de windows knop terug waar het nvidia schermpje al open stond. De temperatuur zat ergens in de 50, maar viel meteen terug naar 50, een paar seconden later zat ie weer rustig op de 43/44.

[ Voor 38% gewijzigd door SaN op 07-03-2006 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainless-NL
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-06 13:45

Brainless-NL

lolkipo

je kan met bijv rivatuner of everest een logje maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

tjtristan schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 16:52:
[...]

ik heb een soort gelijks probleem..

alleen bij mij is het zo
81.98 drivers 3dmark05 score 5900
probleem: als ik een tijdje game: strepen door beeld, missing textures en verneukte textures.. (geen crash)

alle drivers hierboven:
3dmark05 score 5100
probleem: de 3dmark05 score is veel te laag terwijl die bij die andere driver wel goed is...

moederbord: P4S800D (ver: 1007)
voeding: mercury 400watt
vga: xfx 7800GS Extreme Edition..

ik ga is me bios updaten en als dat niet werkt een nieuwe voeding kopen want deze heeft maar 17A op de 12V lijn... hoop dat 1 van deze 2 dingen m'n probleem verhelpt.

weet verder iemand mischien nog een oplossing?
Hehe, toevallig heb jij ook een Sis Chipset. :+

En wat die mercury voor voeding is weet ik niet, maar een net iets te lichte voeding kan voor dit soort vage klachten zorgen.

Ik zou eerst wat andere drivers proberen zoals ik tegen dubois al zei. ;)

--
sander-sp schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 16:53:
[...]
Misschien kunnen we met FRAPS wel van een aantal games demos maken die iedereen dan kan gebruiken om te benchen zodat we op die manier ook weer goed kunnen vergelijken...

edit: Heeft er iemand al een goede manier gevonden om de temperaturen te meten tijdens games, ik heb de video stress test van hl2: Lost Coast gedaan (45,50 fps avg. btw) en daarna heel snel met de windows knop terug waar het nvidia schermpje al open stond. De temperatuur zat ergens in de 50, maar viel meteen terug naar 50, een paar seconden later zat ie weer rustig op de 43/44.
Mag ik weten op welke specs jij de stress test gedaan hebt?

Over het meten van de temperatuur:
Ik vind dat deze echt veel te snel inzakt om goed te kunnen kijken hoe warm de kaart stressed is.
Ik heb zelf gewoon een sensor van mijn Coolermaster Arogate II diep in de heatsink zitten.
Ik weet ook dat die alsnog 7 graden afwijkt dus ik pak gewoon de stressed temp van de aerogate en reken er 7 graden bij. :)
Zo kom ik op 62 graden stressed.

[ Voor 39% gewijzigd door Da_maniaC op 07-03-2006 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PPanic
Ik heb gewoon coolbits erop gezet, geen rare fratsen. vreemd dat ik dan wel verder kan.

INVENTARIS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 16:44:
Cant wait to see some benchs :Y) 8)
Lekker wat nieuwe games, lijkt me een goede test. Hoop niet dat "komt i weer" je voeding parten gaat spelen. Met OCen dus, maar dat weet jij ook allemaal wel ;)
FF een update :)
FarCry bench programma werkt prachtig, je dan daarmee echt 10 verschillende costum bench area's kiezen met tientalle opties. Het programma houdt automatisch je FPS bij en berekent op het einde het gemiddelde. Geheel objectief en herhaalbaar, dus een ideale manier om te testen :) FarCry is ook erg fijn omdat je zware SM3.0 berekeningen kan doen, je hebt ULTRA high instellingen, je hebt binnen en buiten omgevingen en je kan lekker HDR draaien.
Deze heb je letterlijk nodig als je HDR op hebt staan => 8) .
FEAR heb ik nog niet draaien, maar moet geen probleem worden.
Battlefield 2 krijg ik helaas niet echt met die timedemo aan de praat :/ Dus die valt af, tenzij iemand anders een objectieve manier heeft om BF2 te testen, zonder al dan niet met FRAPS ?
Age of Emipres 3 draait ook al, en het gemiddelde meet ik inderdaad met FRAPS (die geeft een .log bestandje terug) over 1 minuut draaien.

Ik heb trouwens al een UPS Tracker binnen >:) het zal niet lang meer duren!

[ Voor 6% gewijzigd door XanderDrake op 07-03-2006 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

DJ_The_SP schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 17:37:
Mag ik weten op welke specs jij de stress test gedaan hebt?
1152x864
496-1,43
alles high
water detail: reflect world
AA=None
Filtering: triliniair
Vertical sync: enabled
High Dynamic Range: Full
Dat is het geloof ik wel

Edit: Nog een keer gedaan zonder Vsync (met verschrikkelijke tearing dus) = 70,90 fps avg. Incl. 6x AA 68,13 fps

[ Voor 17% gewijzigd door SaN op 07-03-2006 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke1
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-08 16:42
Laatste (en beste poging) op mijn Prescott 3.75:

7237 punten

500/1400, met 1.6 AGP voltage. Ik heb de indruk dat het AGP voltage een gunstige invloed heeft op de OC en op de stabiliteit.

Spoart au kjeis makker, de prosesse es nog lank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjtristan
DJ_The_SP schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 17:37:
[...]

Hehe, toevallig heb jij ook een Sis Chipset. :+

En wat die mercury voor voeding is weet ik niet, maar een net iets te lichte voeding kan voor dit soort vage klachten zorgen.

Ik zou eerst wat andere drivers proberen zoals ik tegen dubois al zei. ;)
ja ik heb ook een SIS chipset 655FX

en ik heb ongeveer alle drivers die voor deze kaart beschikbaar zijn geprobeerd:

Driver van xfx cd
81.98
83.40
83.60
83.90
83.91 (van xfx support site)
84.12

alleen bij 81.98 krijg ik een hoge score maar dat is ook de enige waar ik problemen krijg...

dus betere performace bij die maar het lijkt wel als die die performance geeft dat die gaat flippen...
dus het zou best de voeding kunnen zijn...
ondertussen heb ik me BIOS geupdate... zonder resultaat... is nog precies hetzelfde :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter
flupke1 schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 18:36:
Laatste (en beste poging) op mijn Prescott 3.75:

7237 punten

500/1400, met 1.6 AGP voltage. Ik heb de indruk dat het AGP voltage een gunstige invloed heeft op de OC en op de stabiliteit.
7237 punten op een Prescott ??? Woei woei :+
Maak even snel een futuremark link, dan kom je behoorlijk hoog in de wereldranglijst te staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

XanderDrake schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 18:51:
[...]

7237 punten op een Prescott ??? Woei woei :+
Maak even snel een futuremark link, dan kom je behoorlijk hoog in de wereldranglijst te staan!
Zeker een mooie score! Wereldranglijst :X klinkt wel stoer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke1
http://service.futuremark.com/compare?3dm05=1861410

Het bewijs :) (en nummer 2 op de lijst met een P4 en een 7800GS)

[ Voor 29% gewijzigd door flupke1 op 07-03-2006 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tjtristan schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 18:49:
[...]

ja ik heb ook een SIS chipset 655FX

en ik heb ongeveer alle drivers die voor deze kaart beschikbaar zijn geprobeerd:

Driver van xfx cd
81.98
83.40
83.60
83.90
83.91 (van xfx support site)
84.12

alleen bij 81.98 krijg ik een hoge score maar dat is ook de enige waar ik problemen krijg...

dus betere performace bij die maar het lijkt wel als die die performance geeft dat die gaat flippen...
dus het zou best de voeding kunnen zijn...
ondertussen heb ik me BIOS geupdate... zonder resultaat... is nog precies hetzelfde :(
zoals dreee suggereerde, heb ik in m'n bios de een of andere instelling veranderd van pci naar agp; geen idee hoe die op pci kwam, ik heb vanzelfsprekend nooit een pci-kaart in m'n agp-mobo gehad. maar goed, ik heb het dus veranderd en de eerste tests lijken erop te duiden dat bij mij het euvel verholpen is: geen strepen en/of crashes tot nu toe. Ik heb nog geen andere drivers geinstalleerd dan die standaard bij de installatie zitten.
Overigens maakte de koeler van de videokaart een hoog snerpend geluid: bleek dat er onder de kunststof beschermlaag een dun laagje plastic zat dat de fan raakte! lekker verhaal. afijn, heb dat weggehaald en nu is ie superstil: de review van de 7800 gs agp op guru3d waarschuwde hier al voor, meen ik me te herinneren.

veel dank aan de hulp-bieders voor alle moeite.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2006 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter
Helaas zijn het wel modded drivers... Die tellen (hoewel het natuurlijk niet uit maakt) niet mee in "officiele" benchmark records.
Maar toch, wel grappig dat de 84.12 Forceware drivers zo goed presteren...
Ik zal die ook wel es uitproberen zodra ik mn Sparkle binnen heb :) .

[ Voor 19% gewijzigd door XanderDrake op 08-03-2006 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

XanderDrake schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 01:06:
[...]

Helaas zijn het wel modded drivers... Die tellen (hoewel het natuurlijk niet uit maakt) niet mee in "officiele" benchmark records.
Vreemd hoor, je probeerd je kaart toch op alle manieren zo snel mogelijk te krijgen? Heeft iemand anders deze drivers al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter
sander-sp schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 01:08:
Vreemd hoor, je probeerd je kaart toch op alle manieren zo snel mogelijk te krijgen? Heeft iemand anders deze drivers al geprobeerd?
Tja de drivers zijn níet Futuremark Approved. Dat is vereist aan elk record. Futuremark kan namelijk niet garanderen dat er niet dik gecheat wordt in non FM Approved drivers, en daarom worden ze buiten gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

flupke1 schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 18:36:
Knip
Ik heb de indruk dat het AGP voltage een gunstige invloed heeft op de OC en op de stabiliteit.
Ik kan het AGP voltage op 1,7 zetten. Dat is 0,2 hoger dan de standaardwaarde. Is dat een groot risico?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het nog nuttig om volgend systeem te upgraden met een 7800GS videokaart? Wil eigenlijk het aanschaffen van een nieuwe PC nog minstens 1j uitstellen.

Moederbord: Chaintech 9EJL1 APOGEE (1.5V AGP slot for 4XAGP v2.0 compliant)
Processor: Intel pentium 2,53ghz 533fsb
Geheurgen: Kingston 1GB 400MHz DDR Non-ECC CL3 (3-3-3) DIMM
Videokaart: Point Of View Gforce 4 ti4200
Voeding: 450Watt

Kan spellen zoals Call of Duty2, Star Wars Battlefront2, crashday... momenteel nog "vrij vlot" spelen (resolutie 1024x768, medium details, geen AA-FSAA) maar andere spellen zoals bv Battlefield2 werken zelfs niet meer met een Gforce4 videokaart.

Bij de specificaties van de 7800GS staat vermeld dat deze werkt op een AGP 8X (v3.0) slot. Mijn moederbord daarentegen ondersteunt enkel AGP 4X (v2.0). Volgens de AGP specificaties zou een agp v3.0 videokaart ook werken in een AGP v2.0 compliant slot, klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 09:16:
Is het nog nuttig om volgend systeem te upgraden met een 7800GS videokaart? Wil eigenlijk het aanschaffen van een nieuwe PC nog minstens 1j uitstellen.

Moederbord: Chaintech 9EJL1 APOGEE (1.5V AGP slot for 4XAGP v2.0 compliant)
Processor: Intel pentium 2,53ghz 533fsb
Geheurgen: Kingston 1GB 400MHz DDR Non-ECC CL3 (3-3-3) DIMM
Videokaart: Point Of View Gforce 4 ti4200
Voeding: 450Watt

Kan spellen zoals Call of Duty2, Star Wars Battlefront2, crashday... momenteel nog "vrij vlot" spelen (resolutie 1024x768, medium details, geen AA-FSAA) maar andere spellen zoals bv Battlefield2 werken zelfs niet meer met een Gforce4 videokaart.

Bij de specificaties van de 7800GS staat vermeld dat deze werkt op een AGP 8X (v3.0) slot. Mijn moederbord daarentegen ondersteunt enkel AGP 4X (v2.0). Volgens de AGP specificaties zou een agp v3.0 videokaart ook werken in een AGP v2.0 compliant slot, klopt dit?
De 7800GS zal wel gaan werken in jou PC, dat wel. Maar we hebben gezien dat een 2.8ghz Northwood Pentium4 al behooorlijk limitered is voor de kaart. Aannemelijk is dat jou systeem de kaart zodanig kortwiekt dat je het zeker zal merken... Je zou nog van processor kunnen wisselen, voor een 3.0ghz of hoger, of je kan beter RAM kopen om de hele handel nou even zwaar te overclocken, maar anders dan dat zie ik vrij weinig opties...
Mag ik er ook op wijzen dat je die genoemde spellen "soepel" kan draaien omdat ze simpelweg in DirectX 8 modus draaien? Al de pracht en praal van DX 9, Shader Model 2 en 3 enzovoorts zal niet weergegeven worden op jou PC. Daardoor kan jou PC alles nog vloeiend weergeven, maar ik kan je vertellen dat DX10 en Windows Vista daar een einde aan gaat maken :/ De DX10 versie die bij Vista zit, maakt van alle voorgaande DX versies een emulator, en dat vreet prestaties....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke1
sander-sp schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 01:39:
[...]

Ik kan het AGP voltage op 1,7 zetten. Dat is 0,2 hoger dan de standaardwaarde. Is dat een groot risico?
Dat lijkt me toch wel wat hoog. Probeer eerst even op 1.6 ipv 1.55. Ik ben zelf geen specialist, dus de uitleg laat ik over aan anderen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter
Heren:

Ik laat de foto's het woord doen :) :
Afbeeldingslocatie: http://student.hsleiden.nl/~s990968/package.JPG
Afbeeldingslocatie: http://student.hsleiden.nl/~s990968/bundle.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loadshit
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:29

Loadshit

HOTWINGS 4ever !!!

Hey, heb jij die Sparkle bij dollarshop besteld? Ik krijg em vandaag namelijk ook binnen, maar wist niet dat er nog zoveel software bij zat! >:)

Ben iig benieuwd naar de prestatiewinsten in mijn systeem (en natuurlijk hoe Elder Scrolls 4: Oblivion zal draaien ;) )

.-=Mijn Specs...=-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
Dat is idd een boel software, bij mijn XFX zat er alleen een driver cd-tje bji.. :/

Ohh.. ik moet weg uit dit topic, verveel me kapot op school. heb zin om te gamen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRUMBLER
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09 07:10
XanderDrake schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 12:38:
Heren:

[afbeelding]
[afbeelding]
Die heb ik ook net besteld, ben erg nieuwsgierig ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

flupke1 schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 11:42:
[...]

Dat lijkt me toch wel wat hoog. Probeer eerst even op 1.6 ipv 1.55. Ik ben zelf geen specialist, dus de uitleg laat ik over aan anderen..
Ik heb het al geprobeerd :9 maar geen winst. Het probleem was juist dat ik maar 2 opties heb. 1,5 of 1,7. 8)7
XanderDrake schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 12:38:
Heren:

Eindelijk, heb je nog een beetje geslapen vannacht? >:) Ik ben benieuwd wat de sparkle gaat doen. Ik wacht af... :z

[ Voor 28% gewijzigd door SaN op 08-03-2006 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zit ook te overwegen om deze kaart te gaan aanschaffen, ik speel voornamelijk WoW dus m'n 9800 pro wil nog wel eens tekort schieten in raids :'(

Mijn pc specs zijn: processor: amd 64 3200+
geheugen: 1 gb ram
vga kaart : Ati 9800 pro 128mb
moederbord : Msi neo 2 ( precies weet ik het niet , zit namelijk op me werk )

Wat ik me nu afvraag is of mijn processor nog wel goed genoeg is en of deze niet voor een bottleneck gaat zorgen. Tevens graag wat suggesties welke fabrikant nou het beste is in de 7800 GS uitvoering, ik neig op het moment namelijk naar de XFX extreme versie maar deze is toch een paar tientjes duurder dan andere.

Denk dat zowiezo de tijd rijp is voor een nieuwe vga kaart voor mij, maar om nou een compleet nieuw pci-e systeem te gaan samenstellen ......

( /wave 8 fps in raids :P )

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2006 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

Proc is geen bottleneck. Ik heb een 3000+ en ik kom boven de 7000 3dmarks. En daar komt nog bij dat ik door mijn mobo de processor niet eens over kan clocken. Wat betreft de merken, er wordt gezegd dat het niks uit maakt, en ik zou sowieso geen extreme kopen omdat de kaarten gewoon goed over te clocken zijn, zonder veel moeite te doen. Wacht trouwens ook nog even af wat de sparkle van Xander gaat doen. Als die net zulke prestaties haalt als de xfx versie zou ik voor de Sparkle gaan. Lekker goedkoop :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter
Goed een test update:

Even alles erbij halen :)
Test systeem:
Case: Hunter Eagle (no name), standaard ATX.
Case Cooling: 2x 80mm neon Casefans, open kast.
Moederbord: Asus K8N, BIOS versie 1.010, nForce3 250, Socket754.
Moederbord Cooling: Aspire neon Northbridge koeling.
CPU: AMD Athlon 64 3000+ @ 2.4ghz, 130nm New Castle core, stepping DH7-CG.
CPU Cooling: Arctic Cooling Freezer64.
RAM: Corsair TWINX XMS 3200C2 v5.2 2x 512mb DDR @ 200mhz op 2-3-2-5, ProMOS chips.
RAM Cooling: Corsair zwarte heatsinks, niet actief gekoelt.
Videokaart 1: Leadtek Winfast 400 LE, 6800LE 8p6v 128mb DDR, Core 375mhz Mem 900mhz.
Videokaart 2: Sparkle SPAG70SDT256, 7800GS 16p6v 256mb DDR3, Core 375mhz Mem 1.2ghz.
Videokaart Cooling: Beide stock.
HDD: Maxtor DiamondMax 10 200gb, NCQ, 8mb cache, 3 partities.
HDD Cooling: Q-tec 3,5" HDD koeler.
DVD-RW: NEC 3500A, 16x8x20x DVD, 48x24x52 CD
Voeding: Huntkey LW-6400H 400Watt, maar 15A op de 12v lijn, 120mm fan.

Test Software:
Benchmark Test 1: Realtime HDR ILB v1.2

Monitor Software:
CPU-Z 1.29.
SpeedFan 4.27.
RivaTuner v2.0 RC15.8.
FRAPS 2.72

Battlefield 2 valt af, en ik voeg de Realtime HDR demo toe voor extra SM2.0 testen :)

Update volgt later!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Laatst online: 11-09 13:05

Ravefiend

Carpe diem!

sander-sp schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 13:43:
Proc is geen bottleneck. Ik heb een 3000+ en ik kom boven de 7000 3dmarks. En daar komt nog bij dat ik door mijn mobo de processor niet eens over kan clocken. Wat betreft de merken, er wordt gezegd dat het niks uit maakt, en ik zou sowieso geen extreme kopen omdat de kaarten gewoon goed over te clocken zijn, zonder veel moeite te doen. Wacht trouwens ook nog even af wat de sparkle van Xander gaat doen. Als die net zulke prestaties haalt als de xfx versie zou ik voor de Sparkle gaan. Lekker goedkoop :Y)
...
*trommelgeroffel*trommelgeroffel*trommelgeroffel*trommelgeroffel*trommelgeroffel* :+ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter
Referentie materiaal:
afkomstig van mijn oude 6800LE, die boven staat beschreven.

Benchmark programma 1: 3Dmark2005 v1.20,
Score: 3421 3DMarks
http://service.futuremark.com/compare?3dm05=1862201

Score: 1757 3DMarks
http://service.futuremark.com/compare?3dm06=107301

Benchmark Test 1: Realtime HDR ILB v1.2
De eerste test op 800*600 (hoger kan niet, 128mb is echt te weinig tegenwoordig }:O ) 31 FPS

Regulator 1024*768, Ultra High, SM3.0, 4x AA, 16x AF: 36,91 FPS
Regulator 1280*1024, Ultra High, SM3.0, 4x AA, 16x AF: 26,07 FPS
Research 1024*768, Ultra High, SM3.0, 4x AA, 16x AF: 49,94 FPS
Research 1280*1024, Ultra High, SM3.0, 4x AA, 16x AF: 32,43 FPS
Research 1024*768, Ultra High, SM3.0, HDR-11, 16x AF: 29,44 FPS
Research 1280*1024, Ultra High, SM3.0, HDR-11, 16x AF: 20,81 FPS

Benchmark Game 2: FEAR v1.0, stress game test.
Stresstest, 1024*768 Alles High, Max en On, behalve Soft Shadows. 4x AA 16x AF:
Min: 8 fps Avg: 26, Max: 58. Distro: 51% < 25fps, 37% 25-40fps, 12% > 40fps.

Benchmark Game 3: Age of Empires v1.12, Home town scherm, gemiddelde FPS.
Hometown screen, mijn eigen stad , 1024*768, Alles High, Max en On, geen AA: 21 fps
Hometown screen, mijn eigen stad , 1024*768, Alles High, Max en On, High AA: 14 fps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Veel succes met benchmarken! :)

PS. Jij hebt gewoon een spel bij je kaart gekregen zie ik. Bij mijn XFX zat er gewoon geen. :P

(Misschien maar goed ook want Farcry zat al bij mijn vorige kaart :P) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loadshit
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:29

Loadshit

HOTWINGS 4ever !!!

OK, heb een uur geleden m'n Sparkle 7800GS _/-\o_ binnen gekregen en ben direct aan het benchmarken geslagen (ben een noob op het gebied van benchmarken on overclocken, maar toch :P )

Allereerst Stockspeeds:

3DMark 2005 1.2.0 (standard settings) --> 5489

Daarna met Coolbits gezocht naar optimale frequencies en daarna beetje teruggeschroefd.
Nu loopt ie op 469 / 1350

3DMark 2005 1.2.0 (standard settings) --> 6562

Nu maar eens verder tweaken en zien hoe dat gaat. Ben er tot noch toe dus zeer tevreden mee _/-\o_ (Maar ik weet, dat er nog veel meer uit te halen is, aangezien mijn pc nogal vervuild is met spyware e.d.)

Edit: Heb nog even op 'optimale' clocksnelheden geprobeerdvan het XS forum, maar dat maakte niet zoveel uit als verwacht: 473 / 1350 --> 6587 punten

En nog een vraagje: wanneer moet je fast writes aan hebben en wanneer uit ? 8)7 (het liefst met redenering) Bvd.

[ Voor 19% gewijzigd door Loadshit op 08-03-2006 15:57 ]

.-=Mijn Specs...=-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter
OK ben ik weer, deze keer met mn Sparkle 8)

Het gaat niet zo soepel als ik had gehoopt. Met *veel* pijn en moeite kreeg ik em draaiende zoals ik em nu heb. Gelukkig is ie niet kapot, daar was ik het eerste half uur bang van. Maar goed, geen paniek, 5500 punten stock in 3dmark2005 op een COMPLEET stock speed computer (om te testen heb ik alles terug geschroeft). Ik denk dat ik zeker nog wel hoger haal op stock, maar het was meer een test om te zien dat mn kaartje niet fucked op is...... Wat dus niet het geval is :)
Ik had helemaal in het begin mn drivers gewist, zodat ik ze makkelijk weer op nieuw kon installeren zodra de 7800GS erin zou zitten. Maar toen de kaart er daadwerkelijk in zat, kon ik niet eens in Safe Mode booten :? Telkens als WinXP mode werd aangeroepen, knalde de hele PC eruit en werd mn beeld zwart..... Altijd een vreselijk teken.
Dus na 1001 dingen te proberen, heb ik mn 13 jaar oude S3 Trio64 kaartje erin gesmeten, en verdraaid! Hij deed het! Dus nu zit er ergens een antiek videokaartje in mn PC, alleen maar zodat ik kan booten :+ . Maar echt goed draait ie ook weer niet: Rivatuner werkt totaal niet meer bijv.

Volgens mij hebben mijn Sparkle en mijn WinXP grote ruzie met elkaar..... Dat word een format....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

W00t anders kom ik er net achter dat Salland een tevredenheids garantie heeft. :)

Kan ik dus mooi proberen om mijn kaartje zo terug te sturen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter
DJ_The_SP schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 16:37:
W00t anders kom ik er net achter dat Salland een tevredenheids garantie heeft. :)

Kan ik dus mooi proberen om mijn kaartje zo terug te sturen. :)
Mooi voor jou zeg :) ! Inleveren die handel.

Verder, Stock clocks, 83.91 drivers, wel WHQL, geen FM approved drivers.
Een hele mooie ronde 5700 3dmarks 8)
http://service.futuremark.com/compare?3dm05=1863488

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjtristan
Verwijderd schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 00:52:
[...]

zoals dreee suggereerde, heb ik in m'n bios de een of andere instelling veranderd van pci naar agp; geen idee hoe die op pci kwam, ik heb vanzelfsprekend nooit een pci-kaart in m'n agp-mobo gehad. maar goed, ik heb het dus veranderd en de eerste tests lijken erop te duiden dat bij mij het euvel verholpen is: geen strepen en/of crashes tot nu toe. Ik heb nog geen andere drivers geinstalleerd dan die standaard bij de installatie zitten.
Overigens maakte de koeler van de videokaart een hoog snerpend geluid: bleek dat er onder de kunststof beschermlaag een dun laagje plastic zat dat de fan raakte! lekker verhaal. afijn, heb dat weggehaald en nu is ie superstil: de review van de 7800 gs agp op guru3d waarschuwde hier al voor, meen ik me te herinneren.

veel dank aan de hulp-bieders voor alle moeite.
wat moet ik hier dan veranderen om hem goed te krijgen want hij staat al op AGP..

Afbeeldingslocatie: http://img324.imageshack.us/img324/8862/img34912jg.th.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ziet er dan toch niet slecht uit ondanks dat je systeem blijkbaar niet optimaal loopt. je hebt dus nogsteeds de pcikaart nodig om te booten?
Ik hoop dat je het probleem iig kan oplossen en dat het niet bepaalde incompatible verschijnselen zijn met je andere hardware, bijv je mobo. Al lijkt me dat erg sterk, het is toch een erg nieuw kaartje, he ;)
Eerst maar eens zien of een verse install progressie boekt en aale problemen oplost.
Als de scores op een stockspeed systeem draaien vind ik ze best ok. ben dan ook benieuwd naar de Overclocks, waar dit kaartje juist zo leuk voor is. Ook goed om te horen is dat de meeste via optimale freqeunties detecteren best hoge waardes krijgen. Dat is wel anders dan wanneer ik mijn kaartje unlock en dan freqeunties detecteer.

Trouwens Xander, over die Sparkle en het handpicken van cores. Hoe weet je nu zeker dat deze cores niet al bij nVidia een lichte vorm van sorteren hebben ondergaan, wat mij wel redelijk mogelijk lijkt. Want ze moeten natuurlijk wel testen voordat ze iets verkopen. Dus lijkt het me dat alle cores ook een soort benchmark ondergaan bij het testen. Mss heb ik het wel helemaal mis hoor.
Waar baseer jij de kans dat Sparkle net zo'n goede cores kan hebben als een XFX extreem, TOP, etc dan op? Mss uit ervaring? Ik zou het graag willen weten, want het lijkt me een zeer interessant verhaal, en mocht de redenatie kloppen, dan is dat voor iedereen die dit kaartje overweegt een belangrijk gegeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

XanderDrake schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 16:52:
[...]

200 punten meer alleen door andere drivers? netjes. Maar je mag nu wel beginnen met overclocken hoor B)

[ Voor 8% gewijzigd door SaN op 08-03-2006 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij zal heus wel bezig zijn, waarschijlijk met een reinstall van windows, dus we moeten nog even geduld hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 17:42:
Hij zal heus wel bezig zijn, waarschijlijk met een reinstall van windows, dus we moeten nog even geduld hebben ;)
Ik ben NU bezig met backuppen, dus ik ben er nog ;)
Verwijderd schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 17:17:
Trouwens Xander, over die Sparkle en het handpicken van cores. Hoe weet je nu zeker dat deze cores niet al bij nVidia een lichte vorm van sorteren hebben ondergaan, wat mij wel redelijk mogelijk lijkt. Want ze moeten natuurlijk wel testen voordat ze iets verkopen. Dus lijkt het me dat alle cores ook een soort benchmark ondergaan bij het testen. Mss heb ik het wel helemaal mis hoor.
Waar baseer jij de kans dat Sparkle net zo'n goede cores kan hebben als een XFX extreem, TOP, etc dan op? Mss uit ervaring? Ik zou het graag willen weten, want het lijkt me een zeer interessant verhaal, en mocht de redenatie kloppen, dan is dat voor iedereen die dit kaartje overweegt een belangrijk gegeven :)
Op punt 1 heb je gelijk, nVidia test de cores ook :) Maar dan moet je wel dit weten: nVidia test alle G70's. Vervolgens wordt het duidelijk welke cores 24 pipelines hebben en 430mhz aankunnen => GTX cores. Doen een aantal pipelines het niet, dan worden het automatisch GT cores. enzovoorts. Dus alleen wordt getest of ze de basic snelheden aankunnen, met een marge van +10% liefst. Is dat het geval, dan worden de cores geshipped. Vervolgens kunnen producenten zelf nog een cherry picken. En daar wordt getest of een core stock OC snelheden aankan. Alle cores die dat niet kunnen worden standaard stock cores, en deze cores wil je echt niet hebben :) Dus een producent die niet cherry picked, krijgt bij mij voordeel. Dit heb ik ergens gelezen, de bron weet ik helaas 1-2-3 niet meer.
Verder weet ik nagenoeg zeker dat alle producenten dezelfde cores krijg geleverd, hehe, het zou mooi worden als er uit zou lekken welke producenten "slechte cores" zou ontvangen 8)7 die kunnen dan net zo goed hun handeltje in gaan pakken!! Dit weet ik ook uit ervaring, Dat is zo bij 6800LE's en dat is zo bij 6800GS's, de goede cores zijn standaard verdeeld over de verschillende merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

XanderDrake schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 16:52:
[...]

Ja me RMA is net goedgekeurd, ik ben echt vrolijk nu! :*)

Ik moet alleen wel toegeven dat ik die folie aan de onderkant van de koelplaat heb verwijderd.
Maar je ziet er verder niks van. Hoop niet dat ze er wat van zeggen... :P

Ik heb het nog bewaard, maar als er vingerafdrukken opzitten kan ik het natuurlijk niet terugplakken. :)

PS.

Hoe komt iedereen toch aan die echte 3dmark score linkjes?
Moet je daar de licentie van 3dmark voor kopen ofzow? :)

[ Voor 9% gewijzigd door Da_maniaC op 08-03-2006 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

XFX heeft vermeld dat het verwijderen van het folie geen invloed heeft op de garantie. En voor die 3dmark scores moet je eerst een run doen, en dan je gegevens uploaden, dan moet je een accountje aanmaken, en kan je 5 benchmarks opslaan.

[ Voor 56% gewijzigd door SaN op 08-03-2006 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

sander-sp schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 18:22:
[...]
XFX heeft vermeld dat het verwijderen van het folie geen invloed heeft op de garantie.
Thanks for making my day. :D

[Edit]

Ochjah, vanavond nog maar ff lekker gamen en dan pak ik hem morgen in en doe ik hem op de bus waarna ik waarschijnlijk een dikke week zal moeten wachten op de RMA procedure. :)

.* Da_maniaC pakt zijn oude 6600 TV maar weer vast tevoorschijn. :P

Nu komt achteraf toch wel de vraag welke kaart gegarandeerd over te clocken is...

Ik ben inmiddels eigenlijk wel letterlijk achter de logica dat die kans bij Stock OC'ed kaarten kleiner is.

[ Voor 53% gewijzigd door Da_maniaC op 08-03-2006 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

Ga je hem omruilen voor een extreme? of ga je een Sparkle kopen bij de dollarshop >:)
edit: haha net te laat voor jouw edit. Extreme is wel veilig, maar ook redelijk duur vind ik zelf...

[ Voor 40% gewijzigd door SaN op 08-03-2006 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij moet je idd een licentie kopen, ik weet het niet zeker.Ah zo dus :)

Xander, uiteraard zal nVidia de cores testen, maar zouden ze niet van te voren snel kunnen testen hoe groot het OC potentieel is, dus niet alleen van minimaal 10% uitgaan. Zeg maar dat afkeurde GTX cores en laten we zeggen afkeurde GT cores de deur uit kunnen gaan met een 30% overclock potentie ipv een standaard 10%. en sommige mss meer.
Ik bedoel dus; betaat er niet een aantal cores waarvan nVidia weet dat deze heel hoog clocken, en dat ze er dus ook wat extra voor vragen tov van de cores die bijvoorbeeld niet over de 30% heengaan?

Maar aangezien het idd bij 6800le voorkwam dat er degelijke cores opzaten die makkelijk 6800GT clocks haalde volledig unlocked op 1.4v zou het hier ook heel goed mogelijk zijn dat Sparkle geen slechtere cores koopt dan bijv XFX voor hun Extreme kaarten. Ik moet zeggen dat mijn NV40 ook over 6800GT heen gaat volledig unlocked maar dan op 1.2V, dus waarom twijfel ik?
Waarschijnlijk omdat ik het zo onlogisch vind, economisch gezien, waarom nVidia niet gewoon duurdere OC cores zo verkopen aan derden. Mss kost het uitzoeken/testen gewoon te veel.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

sander-sp schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 18:33:
Ga je hem omruilen voor een extreme? of ga je een Sparkle kopen bij de dollarshop >:)
edit: haha net te laat voor jouw edit. Extreme is wel veilig, maar ook redelijk duur vind ik zelf...
Idd net te laat.....ik heb een Xtreme. :>

Maaruh, ik weet niet wat ik zal doen eigenlijk.
Ik wil er eigenlijk gewoon zeker van zijn dat mijn kaart lekker te OC'en valt en wat ik ook weet is dat ik geen Club3D wil. (Jaja, ik ben nVidia fanboy en precies om die reden moet ik niks van Club3D hebben :P).

Aangezien er hier 4 andere mensen zijn met een Xtreme die wel goed kunnen Oc'en ben ik het spoor echter bijster. :?

[ Voor 3% gewijzigd door Da_maniaC op 08-03-2006 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

Haha ik heb hiervoor een Radeon 9600 Pro van, jawel, Club3d gehad. Nooit problemen mee gehad verder, maar het lijkt me toch het meest logisch dat je met een extreme kaart meer kans hebt op een hoger overclock potentieel. Maar aangezien bijna iedereen met "gewone" 7800's hem aardig over kan clocken zou ik lekker voor een goedkope gaan bij een winkel die ook de niet tevreden garantie heeft. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __xeno__
  • Laatst online: 13:33
Loadshit schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 15:41:
OK, heb een uur geleden m'n Sparkle 7800GS _/-\o_ binnen gekregen en ben direct aan het benchmarken geslagen (ben een noob op het gebied van benchmarken on overclocken, maar toch :P )

Allereerst Stockspeeds:

3DMark 2005 1.2.0 (standard settings) --> 5489
mijn z-tweaked 6800GS heeft zelfs 5300 @ stock speeds en 6390 oc'ed :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

sander-sp schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 20:45:
Haha ik heb hiervoor een Radeon 9600 Pro van, jawel, Club3d gehad. Nooit problemen mee gehad verder, maar het lijkt me toch het meest logisch dat je met een extreme kaart meer kans hebt op een hoger overclock potentieel. Maar aangezien bijna iedereen met "gewone" 7800's hem aardig over kan clocken zou ik lekker voor een goedkope gaan bij een winkel die ook de niet tevreden garantie heeft. >:)
Inderdaad, het liefste wel XFX want ondanks dit tegenvallertje heb ik met XFX echt supergoede ervaring.
Heb ook 2 computers bij mijn neef staan en die heeft een 6800GT en een 6600GT allebei XFX.
Nu heb ik dus deze en mijn 6600TV is ook een XFX.

Ik vind de kaarten echt geweldig alleen maken de koelers van de 6 serie nog meer lawaai dan mijn eigen kamer ventilator. :P

Ik denk dat ik in ieder geval voor een gewone XFX ga.

Mijn theorie bij pre OC'ed kaarten is dat fabrikanten cores op die kaarten doen waarvan ze niet ver overclocken maar wel voldoen aan de "Xtreme" eisen.
Vanuitgaande dat een klant die al een pre OC'ed videokaartje koopt dat nou net doet om zelf niet te hoeven OC'en. ;)

Maarja, het is maar een theorie. :P

[ Voor 34% gewijzigd door Da_maniaC op 08-03-2006 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja.

Ik denkt dat t altijd een gok blijft. Ik zat zelf ook te dubben, wel of niet OC'd? Als je een niet-oc koopt dan heb je kans dat ie niet OC'd... daarnaast kun je hem misschien wel clocken maar dan minimaal. Of je hebt geluk en je kunt hem tot xCore xMem clocken.. met veel hogere clocks als de uit de box OC'd kaarten..

Bij een OC'd kaart die je koopt, heb je iig een kaart die al sneller is dan de standaard... en bij de extreme is dat toch behoorlijk. (375-440 1200-1300)

Als je dan kijkt naar de meeste OC scores hier, die worden gemaakt door de coolbits.reg van nvidia... en die geven eigenlijk allemaal dezelfde OC waarden.. als je dan die waardes gaat testen op artifacts schilt t wel weer per systeem... bij de een ligt t aan de processor, maar bij de meeste toch aan de stabiele 20amp(+)12v voedingen..

Dus t blijft een gok... niemand in je directe omgeving waar je de kaart even kunt uittesten? Zodat je iig zeker weet dat t aan je kaart ligt en niet aan jouw pc-instellingen/componten samenstelling?

**ik ben nu zelf naar een andere voeding aan t kijken, kom er nog niet helemaal uit... maar voor mij ligt daar een gedeelte om mijn OC verder stabiel te krijgen!**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

__xeno__ schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 20:49:
[...]

Ja, en in 3dmark06? Het schijnt dat de verschillen daar duidelijker worden omdat de 7800gs meer futureproof is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Verwijderd schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 21:10:
Tja.

Ik denkt dat t altijd een gok blijft. Ik zat zelf ook te dubben, wel of niet OC'd? Als je een niet-oc koopt dan heb je kans dat ie niet OC'd... daarnaast kun je hem misschien wel clocken maar dan minimaal. Of je hebt geluk en je kunt hem tot xCore xMem clocken.. met veel hogere clocks als de uit de box OC'd kaarten..

Bij een OC'd kaart die je koopt, heb je iig een kaart die al sneller is dan de standaard... en bij de extreme is dat toch behoorlijk. (375-440 1200-1300)

Als je dan kijkt naar de meeste OC scores hier, die worden gemaakt door de coolbits.reg van nvidia... en die geven eigenlijk allemaal dezelfde OC waarden.. als je dan die waardes gaat testen op artifacts schilt t wel weer per systeem... bij de een ligt t aan de processor, maar bij de meeste toch aan de stabiele 20amp(+)12v voedingen..

Dus t blijft een gok... niemand in je directe omgeving waar je de kaart even kunt uittesten? Zodat je iig zeker weet dat t aan je kaart ligt en niet aan jouw pc-instellingen/componten samenstelling?

**ik ben nu zelf naar een andere voeding aan t kijken, kom er nog niet helemaal uit... maar voor mij ligt daar een gedeelte om mijn OC verder stabiel te krijgen!**
Ja dat is ook weer zo.

En ik heb de aanvraag al gedaan dus ik doe hem morgen op de post. :)

Hij is inderdaad redelijk fors geOC'ed maar als je ziet wat mensen hier uit de gewone kaartjes pompen dan komen ze toch ook nog eens een flink eindje verder. (500 / 1500 zou echt ideaal zijn... zijn er eigenlijk al mensen in dit threadje die dat gehaald hebben? :P ) .

Ik denk dat ik nu iig ga voor een gewone XFX 7800Gs en zie hoe ver ik kom.

Alhoewel ik zwaar twijfel omdat er als ik het goed heb 3 á 4 mensen in deze thread zijn die een Extreme edition ook zonder problemen over hebben kunnen clocken.
Echter kwamen die allemaal van Azerty af en de mijne van Salland.

Achjah, we zien wel zodra ik wat meer weet van salland. ;)

PS.

Oh en als voeding zou ik een OCZ aanraden.
Die geven een soortgelijke garantie als BFGTech.
OCZ heeft een 36 maanden Exclusive Powerswap Warranty en die ruilen ongeacht de klacht de voeding om binnen garantie.

Verder ben ik super tevreden over die van mij. Altijd superstabiele voltages ongeacht de belasting, lekker stil met powerwhisper technologie.
En natuurlijk mooie verchroomde looks en gemeshte kabels. ;)

[Edit]

Hmm ik kom net een hele leuke tegen...

PNY Geforce 7800GS bij Alternate:
http://www.alternate.nl/h...rue&artno=JAGRS1&#tecData

Met PNY heb ik ook geen slechte ervaring, de prijs is zeer gunstig en je krijgt er ook een 128 MB USB stickje bij... niet veel bijzonders maar wel leuk dat het van PNY is :)

[ Voor 22% gewijzigd door Da_maniaC op 08-03-2006 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
Ik heb een XFX stock kaart gekocht :), was helemaal niet van plan om te OC-en..

Totdat ik al die gave resultaten hier las, en besloot om het zelf ook maar eens te proberne ;).. And I was lucky! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter
Ik ben er weer!!! Helemaal up and running, net DirectX 9C December geinstalled, zo even rebooten en dan gaan we weer! :)
__xeno__ schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 20:49:
Z-tweaked drivers schelen toch snel een puntje of 100. Ik vind het wel leuk dat ik 5700 punten haal op stock met degelijke WHQL drivers :) Met Z-tweaked haal ik waarschijnlijk iets van 5800 punten!

Verder is die Alternate aanbieding wel een goede deal! Zeker omdat het een goede webshop is, die vaak wat duurder uitvalt, is dit een mooi prijsje + USB stick :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvliegje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-07 09:17
Ik zit er nu ook over na te denken om een 7800gs te kopen. Maar nu zit ik met het volgende.
Ik heb een aantal reviews gelezen over deze kaart maar bij alle reviews gebruiken ze een amd64/FX, maar ik heb maar een AMD XP 2600+ @2,2ghz en 1 gb ddr ram.

Zal ik dan met deze kaart toch redelijk kunnen gamen ? denk aan doom 3 / fear of is mijn cpu te langzaam voor de huidige games ?

Vuur(Vliegende)Vogel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vuurvliegje schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 23:06:
Ik zit er nu ook over na te denken om een 7800gs te kopen. Maar nu zit ik met het volgende.
Ik heb een aantal reviews gelezen over deze kaart maar bij alle reviews gebruiken ze een amd64/FX, maar ik heb maar een AMD XP 2600+ @2,2ghz en 1 gb ddr ram.

Zal ik dan met deze kaart toch redelijk kunnen gamen ? denk aan doom 3 / fear of is mijn cpu te langzaam voor de huidige games ?
der zit wel een heel verschill tussen fear en doom3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvliegje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-07 09:17
Dit zijn gewoon games die ik nu niet eens meer kan opstarten met mijn geforce 3 :+ Maar ik wil gewoon de huidige spellen en ook nog een tijdje de nieuwere games draaien.

Vuur(Vliegende)Vogel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

FEAR wil nog al eens snel CPU limited raken op oudere platforms, maar het is wel een AMD dus volgens mij zal deze kaart niet of nauwelijks moeten bottlenecken in je systeem.

Als ik me goed herinner bottleneckte de kaart al niet meer in een Sempron 2800+. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter
vuurvliegje schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 23:06:

Nee, je CPU zal het wel trekken :) je zal wel degelijk kunnen gamen hoor!

Even een vraagje, kan iemand met Rivatuner overclocken :? Ik in ieder geval niet :X
En geen Hardware monitor! Vooral dat laatste zuigt :( Ik wil graat mn vidkaart bijhouden!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!n0
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-07 17:44
sander-sp schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 21:39:
[...]
Ja, en in 3dmark06? Het schijnt dat de verschillen daar duidelijker worden omdat de 7800gs meer futureproof is :)
Ik score met mn 6800GS in '06 iets meer dan 3500 punten, wel overclocked.
Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.