Aantal partities op jouw computer en waarom?*

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 4.197 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

C: 2x raptor 36gb in raid 0 voor progs en windows
D: 80gb maxtor ide voor downloads en documenten enzo

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik geloof niet zo in meerdere partities, vind het eerlijk gezegd alleen maar irritant werken als je 1 schijf hebt waar je 3 partities op hebt, gooi dat gewoon op 1 disk.

mijn huidige indeling is dan ook zo.
C: - DVDbrander
D: - DVD speler
E: - 120GB hdd - windows en progs
F: - 200GB hdd - data, backup, mijn documenten en geinstalleerde games (zijn er heel weinig)
G: - 160GB hdd - download schijf
H: - 160GB hdd - schijf voor TVseries
I: - 160GB hdd - schijf voor TVseries
J: - 160GB hdd - schijf voor meuk en wat installers
K: - 160GB hdd - schijf voor DVD images
L: - 160GB hdd - schijf voor DVD images + andere meuk.

Bij C: beginnen is zo cliché voor je hdds. op E: beginnen vinden ze veel leuker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb best wel veel partitiets en het grote voordeel er aan is dat je computer lekker snel blijft op deze manier.

C: systeem (Raid A )
D: Programma + swap (disk B )
E: Spellen (Raid A)
F: Opname & Download (disk B )
G: Bewerken (Raid A)
H: Opslag 1 (disk B )
I: Opslag 2 (Raid A)
J: Opslag 3 (Raid A
K: Opslag 4 (disk C)
Totaal 600 GB

Drivers + update's instalatie programmmas van games + backup sheb ik weer op de file server staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:37
Zelf maak ik altijd 2 partities aan op de schijf waar Windowsop staat, dit ivm herinstallatie.
Verder maak ik zo min mogelijk partities op schijven.
verplaatsten binnen een partitie gaat lekker snel en van partitie naar partitie zo langzaam. van schijf naar schijf gaat wel relatief snel.

Even over de SWAP-file, het is verstandig deze op al je hardeschijven (physical disks) te zetten, Windows bekijkt dan zelf welke schijf het minst wordt gebruikt en zal daar zelf gebruik van maken erg handig als je veel sata schijven hebt.
Hoe maak je de swap-file?> eerst defragmenteren van je volume en dan instelen op die partitie. ca. 1,5x je werkgeheugen voor initioalsize en maxsize precies dezelfde size aangeven dan blijft hij het snlet. nu weer ontopic...

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Mijn huidige schijf is een beetje (understatement ;) ) een puinhoop, ik wilde er een triple boot van maken van XP (voor het dagelijks werk), 98SE (voor wat oudere games die meer DOS nodig hebben) en een Linux variant.

Maar de vorige situatie was:
• C: 12GB, 'Windows', Windows + swap
• D: 12GB, 'Progs', programma's, zoals virusscanner, Adobe Reader, Winamp etc..
• E: 12GB, 'Werk', met dingen als Office en Photoshop
• F: 24GB, 'Download', vol als ik aan het downloaden ben, leeg als ik dat niet aan het doen ben
• G: 24GB, 'Games'
• H: 36GB +/- restje, 'Multimedia'
• I: 114GB (120GB schijf): 'Multimedia'
• J: 114GB (120GB schijf) 'Multimedia'
Multimedia is bij mij een ruim begrip, ik moest de andere schijven een naam geven, en aangezien de meeste ruimte ingenomen wordt door filmpjes (wtf moet ik met 6GB aan Final Fantasy video's :P ) en mp3's ('wil je even van [insert artist] een 'preview' downloaden?)

Mijn volgende computer heeft 4 300GB SATA schijven die ik in RAID 10 ga zetten, oftewel 586GB ruimte in te delen. Ik heb ook nog een externe harde schijf (1 partitie), cardreader (4 drives) en 2 pendrives (hoewel ik ze niet tegelijk ga gebruiken wil ik ze wel beide aan kunnen sluiten), nu heb ik nog maar 1 DVD-R, maar als er in de toekomst nog een drive (HD-DVD, BluRay) bij komt moet die ook nog een letter krijgen.
Dat zijn dus maar 15 letters die ik kan gebruiken, en ik wil de partities zo klein mogelijk houden.

Het gaat dus worden (en dit topic is dan maar gelijk een geheugensteuntje):
• C: 24GB, 'Windows', Windows + drivers + swap
• D: 24GB, 'Progs', 'Progs', programma's, zoals virusscanner, Adobe Reader, Winamp etc.., ik weet dat 3dMark groot is, en daar wil ik dus alle versies van.
• E: 24GB, 'Werk', met dingen als Office en Photoshop en ontwerpprogramma's voor printplaten en programmeerspul
• F: 48GB, 'Download', de downloadpartitie. Vol bij downloaden, zo goed als leeg (op de downloadproggen na) bij niet-downloaden
• G: 60GB 'Games', spelletjes, wil ik een hele (legale) verzameling van aanleggen.
• H: 120GB 'Multimedia', films, muziek
• I: 120GB, 'Multimedia', films, muziek
• J: 166GB, 'Zooi', alles waar ik geen duidelijke plek voor heb
• K: DVD-RW
• L, M, N, O: CF, SM, SD, MS (of in een andere volgorde)
• P: Externe harde schijf
• Q: Pendrive
• R: Pendrive

S, T, U, V, W, X, Y en Z zijn voor de schijven die nog moeten komen, zouden er in ieder geval al 4 aan de IDE poorten kunnen zijn (optische drives hebben weer een ander kanaal), en dan nog een paar aan de overige 2 SATA (jaja, wat een luxe, zo'n Asus P5WD2 moederbord) poorten.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

C:\ Mijn documenten (75 GB)
E:\ Windows (49 GB)
G:\ Downloads (184 GB)

De volgorde (en indeling an sich) is een beetje vreemd maar dat komt doordat er ooit een schijf kapot is gegaan.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
C: 80Gb WINDOWS/GAMES
D: 80GB DOCUMENTEN/rotzooi ;)
R: 200GB DOWNLOAD1 (news)
S: 160GB DOWNLOAD2 (p2p)

R en S zijn S-ATA C en D gewoon P-ata.

Waarom ik overal maar 1 partitie hebt, vind ik het fijnst, en me spelletjes + Windows kan ik missen...als er onverhoopt iets misgaat.

Nu ben ik niet zo gek op zoveel mogelijk partities.

ik hou wel van overzicht, dus heb alles onder verschillende mapjes ondergebracht.

Verder heb ik op de notebooks ook 2 partities waarbij C 30GB is en D ~10GB is.

Server heeft 2 SCSI schijven van 18 waarvan er eentje voor Windows is en de andere voor belangrijke data en een aantal backups die weer worden weggeschreven op een DVD-RAM.

En verder weet ik nu niet, weet wel dat ik teveeeel hebt en niet meer weet hoe of wat de andere pc's in elkaar zitten :P

[ Voor 33% gewijzigd door Vorkie op 08-03-2006 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
SATA1: WD Raptor WD360GD 36 GB

1- NTFS partitie 36 GB voor windows installatie, MBR met keuze tussen windows en aantal linux distro's

SATA2: Maxtor 6Y200M0 200 GB

1- NTFS partitie van 200 GB voor my documents, music, drivers, upload dir

SATA3: Maxtor 6L080M0

1- EXT3 partitie 100 MB gemount op /boot (van SuSe linux 10.0)
2- EXT3 partitie 100 MB gemount op /boot (van Ubuntu 5.10)
3- SWAP partitie van 256 MB
4- Linux partitie voor LVM, iets van 76 GB

LVM indeling:

1- ReiserFS partitie 6 GB gemount op / (van SuSe linux 10.0)
2- ReiserFS partitie 6 GB gemount op / (van Ubuntu 5.10)
3- ReiserFS partitie 74 GB gemount op /home (van zowel SuSe linux 10.0 als Ubuntu 5.10)

edit: en natuurlijk ook nog een linux fileserver van 1 TB voor de films _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door jealma op 08-03-2006 22:03 ]

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 23:10
C:\ Mijn documenten (75 GB)
E:\ Windows (49 GB)
G:\ Downloads (184 GB)

De volgorde (en indeling an sich) is een beetje vreemd maar dat komt doordat er ooit een schijf kapot is gegaan.
De letters kun je gewoon bij schijfbeheer aanpassen. maak van de C bijv een X, dan is de letter C vrij en kun je die letter toewijzen aan je Windows partitie.
Je kan je CD/DVDrom uitschakelen in het hardwareoverzicht zodat de letter D ook vrijkomt. kan je bijv. toewijzen aan je documenten. Daarna CD/DVD weer inschakelen en hij krijgt automatisch een nieuwe letter.
hars73 schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 16:03:
Volgens mij kun je beter fysiek verschillende schijven hebben dan één schijf in partities. Ik heb een 80gb met Windows XP erop en schaf komende week een 250gb schijf aan voor downloads, data en videobewerking. Beide schijven gewoon 1 partitie.
Je hebt een punt. Maar dat kan niet iedereen zich veroorloven.
Maar bijv. jouw 1e schijf van 80 GB. Als ik mijn PC opnieuw installeer met alle software is er ongeveer 2GB gebruikt... 80GB is dus zonde van de ruimte... maak ik liever een partitie die ik dan gebruik voor andere dingen.

Ik heb een poosje met een boel partities gewerkt... stuk of 6... Nu gebruik ik al jaren maar 2 partities C en D. D voor Data, alle documenten, muziek, films etc en C voor Windows en programma's. Backup zet ik niet op een aparte partitie, daar gebruik ik cd/dvd voor.

Mn schijf is nu veel te klein (40GB) en heb muziek en films (vooral series) verspreid over 1 pc en 2 laptops. Als ik binnenkort een nieuwe hdd van 160+ GB heb maak ik misschien een aparte partitie M voor Muziek, V voor videos (omdat ik al aardig wat seizoenen van series op dvd heb staan).
en natuurlijk de D partitie voor documenten/downloads/Games (omdat die gewoon erg groot zijn).

[ Voor 19% gewijzigd door Jazco2nd op 08-03-2006 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Luuk1983 schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 16:29:
[...]

Uh, ik moet eerlijk bekennen dat ik in ieder geval voor IE nooit echt achter gekomen ben hoe je de default locatie van je favorieten kunt verplaatsen :S En ik moet ook eerlijk zeggen dat ik d'r ook niet zoveel mee bezig geweest ben. Weet jij toevallig hoe dat moet O-)
Met Powertoys TweakUI van Microsoft kan je opgeven waar je systeemmappen wil hebben.. Zo heb ik er voor gekozen dat mijn "mijn documenten" map op een andere partitie staat.. Verder heb ik opgegeven dat de "favorieten map in "mijn documenten" zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Simpele shizzle:

160GB WD S-ATA

C: Windows 20GB
E: Downloads(Films, muziek en apps) 120GB
F: Temp rotzooi (.psd's en html troep a.k.a. work in progress) 10GB

Eigenlijk is de temp partitie beetje onnodig, en 10 gig is ook veel te veel voor die paar bestanden maar ik vond het toch netter staan dan heel m'n bureaublad vol. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leuk_he schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 20:04:
[...]

Ja, als je meerder fysike harde schijven hebt wel.

het de setup met de minste overhead. Een hele schijf backuppen kan toch niet meer (tenzij op een andere) zonder dure tape hardware dus je moet toch altijd selectief directories backuppen.

Mar dan ben ik ook een van die mafkezen die windows nooit opnieuw installeerd, maar altijd weer oplapt en/of schoont.

leuk_he heeft 2 parties per harde schijf: 1 met 99% van de ruimte en een fat partitie om de bios te kunnen flashen vanaf hd in dos.
Opmerkelijke setup waarbij aan alles gedacht is.

->Ik flash alleen het BIOS als dat broodnoodzakelijk is en niet eerder.
->Partitioneren heeft zin als je de harddisk behoorlijk gaat vullen en/of je heel erg veel soorten bestanden hebt.
->back-up van je harddisk is vrij simpel en goedkoop. Extren of intern :>

Maar dan ben ik ook een van die mafkezen die windows nooit opnieuw installeerd, maar altijd weer oplapt en/of opschoont.

*Ben ik een mafkees }:O

Zeg dan gewoon een 'in place upgrade' of repair ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2006 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Mijn huidige schijfindeling ziet er zo uit. Met achtmaal Maxtor Atlas 15K U320 SCSI schijven verdeeld over twee Adaptec AIC7092 U320 SCSI kanalen.

Waarom?
1) OS-volume (C:) kan helaas niet op een SWRAID0 array, maar de SCSI schijf is op zich snel zat
2) documenten, programma's, games en tijdelijke bestanden staan zo op een snelle volume (D:)
3) hetzelfde voor video-editing (E:), maar een aparte volume is wel handig ivm fragmentatie en overzicht
4) backups van documenten en ongebrande video's staan op een mirror van andere schijven dan die van de RAID0, zo'n beetje een dubbele backup dus, waarvan ik het belangrijkste gedeelte (documenten, foto's, etc) ook nog wekelijks om en om naar twee rewritables brand.

[ Voor 12% gewijzigd door BalusC op 08-03-2006 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-09 10:31
Als volgt:

Maxtor 6L250S0 10 series 250 Gb

C:Base, 75G Windows

D:Second Base 75G Ghost, Vmware, Downloads, en tijdelijke meuk

E:First, 45G Software 1 (iso's) Software, Games (iso's) Orginele cd's (iso's)

F:Second 45G Persoonlijke mappen

G Nec dvd-rw ND-3550a

H Plextor cd-rw PX-W5224A

I Daemon Tools

J: 20G Usb Doos, Back-up, en altijd procjes bij.
Externe USB 2.0 HDD Back-up Conceptronic/Ibm travelstar

K: 256mb Usb stuk, manisje van alles
Kinston datatraveler

Kortom alles gescheiden, kun me bijna geen moeite om een ghost terug te zetten, alleen mail en favorieten backupen, en bureaublad leeg maken. En al mijn orginele cd's in iso, alle software bij de hand op E:\ voor als ik wil/moet installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmund
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Niet teveel partitities. Ik hou het graag simpel

PC:

HD1:
C: 12GB Windows
D: 65GB Muziek
HD2:
E: 12GB Documenten
F: 65GB Zooi-schijf
Drives:
G: DVD-speler
H: DVD-Brander

Laptop:

HD1:
C: 45GB Windows
D: 45GB Docs, Schoolzooi...
Drives:
E: DVD-Brander

De schijven teveel opdelen heeft toch geen zin, want ik gooi snel toch alles in 1 partititie. In mijn pc heb ik de doc's op een andere schijf staan, zodat als er wat met de ene gebeurt mijn docs nog intact zijn. Verder windows + progies gewoon op 1 partititie, omdat bij een herinstallatie toch alle programma's weer opnieuw geinstalleerd moeten worden. In mijn pc heb ik een zooischijf zodat ik hier alle tijdelijke gegevens (bv downloads) op kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 19:34
schijf 1 120 gig
schijf 2 120 gig
Afbeeldingslocatie: http://www.castaert.nl/schijven.jpg
plaatje zegt meer
;)
op backup2 staan de div image's van c:, data,programma, en foto's

[ Voor 24% gewijzigd door fazertje op 08-03-2006 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mn laptop 1 partitie, 40GB HDD
Mn server 1x120GB HDD, 1x 60GB HDD, 1x40GB HDD, partities: / /boot /home /backup enz.
Mn MediaCenter 1x250GB, 2 partities, 1 voor Windows en 1 de Mijn Documenten map

Al mijn eigen documenten enz. staan op mijn server in mijn /home map
Al mijn MP3's, foto's, films enz. staan op mijn MediaCenter
Al mijn gedownloade programma's, drivers enz. staan op mijn server in shares.
Mn Email check ik altijd webbased en staat op de server dus die hoeft handmatig te worden gebackupped.

Alle belangrijke data, mappen en email op de server en clients worden automatisch gebackupped door Veritas Netbackup dus heb daar totaal geen omkijken meer naar.

Verder kan ik Windows XP zeer makkelijk opnieuw installeren door mijn "eigen" silent-install DVD.
Windows installeren gaat geheel automatisch, dus geen serial en settings meer invoeren tijdens de installatie, je hoeft alleen aan te geven op welke partitie de boel moet komen.
Bij de 1e keer inloggen krijg je een menu waar je alleen vinkjes hoeft aan te zetten wat je wilt installeren, Office, Photoshop, PowerDVD enz. enz., zowat alle programma's die ik regelmatig gebruik, hierna nog wat kleine tweaks doen en in minder dan 1,5 uur Windows XP, SP2, al mijn programma's enz. volledig automatiswch geinstalleerd met maar enkele muisklikken :)

Zo dit is wat voor partities ik heb, waarom ik ze heb, wat ik ermee doe etc. + nog wat extra gratis info :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat een plaatje meer zegt dan woorden:

Afbeeldingslocatie: http://quickhelp.nl/clients/halilyuksel/--Halil--/got/HDD.jpg
  • Rood = Maxtor 6V300F0
  • Geel = Maxtor 6Y80L0
  • Groen = Seagate ST38420A
Ik heb sinds een week een 300gb S-ATA en heb die in 3 partities opgedeeld.
"Diversen" wordt gebruik voor mijn pagefile, voor het unrarren van grote bestanden (dvd's), voor het maken van image's en als cache-schijf in photoshop.
"NieuwVolume" is een schijf die aan het einde van zijn latijn is en wordt alleen maar gebruikt om te experimenteren.

Als ik zo doorga, zal ik binnenkort een nieuw schijf nodig hebben >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lekker simpel 1 hd met 2 partities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://lighteye.whyz.nl/temp/kanweg.png
2 fysieke HD's. Tweede is een IDE schijf met zelfde indeling die ik altijd doe (was me oude schijf vandaar) ;)
Daarnaast 1 DVD speler (nog geen zin gezien de brander erin te stoppen :P ) en 4 imagedrives van Daemontools.
Diskettestation moest ik wel aansluiten omdat ik anders me SATA schijf niet geinstalled kreeg bij Win installatie :(

Mijn documenten/logfiles doe ik altijd op de downloads partitie d.m.v. tweakui. Nu herinstalleer ik Windows eigenlijk nooit (tenzij nieuwe hardware component als moederbord of een serieuze fuckup, meestal is dat 1x per anderhalf jaar). HD crash ben je op deze manier natuurlijk niet beschermt, maar bij een nieuwe Windows installatie hoef je iig niet zo snel zorgen te maken oe heb ik wel backups gemaakt, ook is het handig dat als je instellingen van progsels of games nog nodig hebt dat je die weer terug kunt vinden in veel gevallen.

//edit: en de downloads schijf deel ik weer in in maanden. Ik ben begonnen met nummeren vanaf het moment dat ik me eerste pc zelf heb van me eigen centen heb gekocht en zit nu op 45_maart_2006 :P (oude maanden rar ik, ik ben een verzamelaar, krijg altijd spijt als ik iets weggooi :P ).

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2006 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Op schijf 0 (raid 0)
C: alleen windows (maar 1 directory op deze schijf)
E: Niet heel belangrijke data (films. mp3 alles wat terug te vinden is op internet)

Op schijf 1 (enkele schijf)
D: "Program files" en "documenten in instellingen" (hernoemde "documents and settings")

Op netwerk schijf:
V: "Mijn documenten" wordt elke week op backup gezet.

Van C: en E: heb ik een image en mij belangrijke documenten worden getaped.

Doordat op C alleen windows staat heb ik nauwelijks last van fragmentatie waardoor mij XP na 4 jaar nog steeds erg vlot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog een nieuwe truuk die ik niemand zie toepassen hier is het volgende:

Stel je hebt een overmaatse schijf van honderden gigabytes. Je gaat dus aan de gang met massa partities maken. De geachtte kans dat al die partities te volle benut worden is op dit forum misschien wel aanwezig, maar in de praktijk heb ik dit nog nooit meegemaakt:

We nemen dit voorbeeld even bij de hand van een courante 40 GB harddisk. (Dit scenario geldt voor bijna alle harddisks!)

We zien dat de eerste helft het snelste is qua doorvoer van data. Daarnaast zien we dat na 50% vulling de snelheid exponentieel afneemt. Het bewijs dat platters rond zijn en dat de harddisk van buiten naar binnen leest. Je raad het al. Omwentelingen aan de buitenkant bevatten de meeste sectoren en zijn het langst in omtrek.

Je zou kunnen partitioneren naar behoefte. Waarom zou heel de harddisk in een keer verdeeld moeten worden? Waarom werkt men niet met partities naar ruimte. Zo geniet je beter van de snelste zones en heb je altijd nog ruimte over voor 'je weet nooit waarvoor het ooit kan dienen'. ook geeft het de kans om de boel beter te kunnen overdenken en later alsnog verder te partitioneren. Zowel het aanmaken van nieuwe partities als het vergroten van een NTFS partitie kan zonder herstart.

Het is maar een idee ;)

@BalusC: Ditheb je goed gedaan, maar blijf asjeblieft back-ups maken. Één wankel schijfje en het is domino day :X

Ik heb een paar benchmarks losgelaten op mijn systeem en dit scenario levert de beste resultaten. Ik kan later altijd nog verder partitioneren (de partitie is verkleind met secure erase van de lege ruimte).

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2006 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

I like to keep it simple :

250Gb Maxtor
|__ 80Gb Windows installatie + Program Files
|__ 80Gb Documents en Settings + Muziek + Films + etc..
|__ 77Gb Ubuntu installatie
|__ 03Gb Ubuntu swap space

Ja ik weet dat mijn Linux partitie aan de grote kant is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 17:33:
I like to keep it simple :

250Gb Maxtor
|__ 80Gb Windows installatie + Program Files
|__ 80Gb Documents en Settings + Muziek + Films + etc..
|__ 77Gb Ubuntu installatie
|__ 03Gb Ubuntu swap space

Ja ik weet dat mijn Linux partitie aan de grote kant is ;)
Nou, simpel. Hier weer een voorbeeld van iemand die meteen geheel zijn schijf opverdeeld (no offense! Zo heb ik het ook jaren gedaan).

De linux swap partitie is zeker tweemaal zo traag als de eerste partitie. Denk dan hieraan:

25Gb Maxtor
|__8 Gb Windows en noodzakelijke apps (primaire partitie, NTFS)
|__3 Gb Linux swap (geen FS)
|__152 Gb voor alle andere dingen (NTFS)
|__77 Gb Ubuntu (ReiserFS?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Werkstation.
Seagate 120GB Sata

C: windows+progs

Hitachi 250GB Sata2
D: Drivers+Software (50gb)
E: MP3 (100gb)
F: Divx/Xvid (100GB)

Hitachi 250GB Sata2
G: Anime

Seagate 2x 250GB Sata, Raid0
H: Data (rotzooi schijf)

NAS
Seagate 6x 200GB + Maxtor 60GB

I: Linux Nas install (60gb)
J: Archive/Backups (2x 200gb, Raid1)
K: Images (200gb)
L: Rotzooi drive voor netwerk (600gb, JBOD)

Server 1.
Maxtor 8x 80GB + 2x 60gb

C: Windows (120gb, Raid0)
D: Gameserver Files (2x 80gb, Raid0)
E: Backup for Gameserver Files (2x 80gb, Raid1)
F: Backup for Gameserver Files (2x 80gb, Raid1)
G: FTP_server (2x 80gb, Raid0)

En er draai hier nog meer maar heb het wel ff gehad zo :)

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goeiemorguh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-01-2024
80GB 7200rpm IDE HDD met 4 partities hier:

C(74GB): Windows XP, met windows XP, alle progs, downloads etc.
D(2GB): Windows XP tweaked, mn XP bench partitie voor superPI, Pifast etc.
E(2GB): Windows 2000 tweaked, mn 3dmark2001 bench partitie
F(2GB): Important files, >_> right, deze partitie beef per ongeluk over, ik gebruik hem op bepaalde bestanden veilig te stellen tijdens een re-install.

|| Specs || SuperPI 1m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

C:\ 36 GB Raptor - Windows, en noodzakelijke zut (AV, VLC, Nero, D-Tools, etc.)

D:\ 160 GB Seagate Usenet Temp, altijd 80% vol, bewaar niets, brand alles weg.

E:\ 160 GB Seagate TV-series in divx/xvid/wmv, (Alle Friends, alle Seinfeld, en meestal een
seizoentje 24/Lost/Prison Break/Soprano's/ofzo. Wordt ook geshared in netwerk tbv Xbox 360
Media Extender.

F:\ 120 GB IBM Foto's, documenten, MP3 share voor naar Mac Mini die ernaast staat en de iMac en
Xbox 360 in mijn huiskamer.

Ik heb een enorme hekel aan partities, ik kan ook niet begrijpen dat mensen per fotocategorie (Mens, Dier, Auto, Boot, Pr0n, WTF, etc.), per muziekcategorie (Alternatief, alternatiever, alternatiefst, rock, New Wave, Newest Wave, Brit Hype) enzovoort partities aan gaan zitten maken, met een goede backupstrategie en logische mappenstructuur heb je helemaal geen partitionering nodig en al helemaaaaaaal niet voor je Windows Swapfile, koop dan meer werkgeheugen als het verschil tussen partities merkbaar is, omdat je daar dan een flink gebrek aan hebt.

Zo, mijn hart ook weer gelucht :+

offtopic:
Ach, iedereen heeft zijn triggers, onder de mijne vallen onder anderen: Partities, Viola Holt, Ruth Jacot, Wouter Bos, Ruud Gullit, schurend papier, eeeeeehm, ik stel zelf maar de diagnose, ik ben een sociopaat :o

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:28

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

4x 200GB MAxtor Diamondmax 10 @ RAIDcore BC4852 RAID5 controller:

C:\ [20GB] Windows XP Pro : Je moet toch wat. ;)
D:\ [4GB] Pagefile : Dit om defragmentatie van de pagefile en bestandsysteem tegen te gaan.
E:\ [20GB] Games : Hoe verder iets aan het begin van de schijf staat hoe sneller de data tranfer rate is.
F:\ [15GB] Applicaties : Gescheiden van het OS om instellingen etc. veilig te stellen voor eventueel een crash van het OS.
G:\ [500GB] Data : Backup en opslag, aan het einde van de schijf omdat performance geen prioriteit is.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 18:26:
[...]

Nou, simpel. Hier weer een voorbeeld van iemand die meteen geheel zijn schijf opverdeeld (no offense! Zo heb ik het ook jaren gedaan).

De linux swap partitie is zeker tweemaal zo traag als de eerste partitie. Denk dan hieraan:

25Gb Maxtor
|__8 Gb Windows en noodzakelijke apps (primaire partitie, NTFS)
|__3 Gb Linux swap (geen FS)
|__152 Gb voor alle andere dingen (NTFS)
|__77 Gb Ubuntu (ReiserFS?)
Dus op die manier loopt de swap space in Linux sneller? Ga ik eens proberen, bedankt voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

640GB Western Digital Caviar, na formateren 596GB.

C - 50GB: OS
D - 546GB: De rest

Externe shijf 1TB: Films
Externe shijf 640GB: Backup + installers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 12:34

EXX

EXtended eXchange

HDD1 (WD Velociraptor 150GB): C:\
HDD2 + HDD3 in RAID1 ( 2 x Samsung Spinpoint F1 1TB) : D:\

Op C:\ staat Winodws en alle applicaties, op D:\ alle data. De D:\ wordt regelmatig gekopieerd naar een externe 2TB USB drive met xxcopy /clone.

[ Voor 45% gewijzigd door EXX op 06-05-2011 17:18 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Op mijn desktop 2 zodat mijn "mijn documenten" behouden blijven bij een reinstall, op mijn laptop ook twee, omdat ik die zo kreeg. Er staat geen belangrijke data lokaal op opgeslagen.
Verwijderd schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 00:18:
[...]

Dus op die manier loopt de swap space in Linux sneller? Ga ik eens proberen, bedankt voor de tip :)
Ik denk dat het grootste voordeel is dat het niet fragmenteert, al is dat onder Linux filesystems nooit echt een probleem.
FirePuma142 schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 21:53:
C:\ 36 GB Raptor - Windows, en noodzakelijke zut (AV, VLC, Nero, D-Tools, etc.)

D:\ 160 GB Seagate Usenet Temp, altijd 80% vol, bewaar niets, brand alles weg.

E:\ 160 GB Seagate TV-series in divx/xvid/wmv, (Alle Friends, alle Seinfeld, en meestal een
seizoentje 24/Lost/Prison Break/Soprano's/ofzo. Wordt ook geshared in netwerk tbv Xbox 360
Media Extender.

F:\ 120 GB IBM Foto's, documenten, MP3 share voor naar Mac Mini die ernaast staat en de iMac en
Xbox 360 in mijn huiskamer.

Ik heb een enorme hekel aan partities, ik kan ook niet begrijpen dat mensen per fotocategorie (Mens, Dier, Auto, Boot, Pr0n, WTF, etc.), per muziekcategorie (Alternatief, alternatiever, alternatiefst, rock, New Wave, Newest Wave, Brit Hype) enzovoort partities aan gaan zitten maken, met een goede backupstrategie en logische mappenstructuur heb je helemaal geen partitionering nodig en al helemaaaaaaal niet voor je Windows Swapfile, koop dan meer werkgeheugen als het verschil tussen partities merkbaar is, omdat je daar dan een flink gebrek aan hebt.

Zo, mijn hart ook weer gelucht :+

offtopic:
Ach, iedereen heeft zijn triggers, onder de mijne vallen onder anderen: Partities, Viola Holt, Ruth Jacot, Wouter Bos, Ruud Gullit, schurend papier, eeeeeehm, ik stel zelf maar de diagnose, ik ben een sociopaat :o
Ik ben het wel met je eens, maar ik snap ook niet dat mensen zo veel oude meuk aan schijven gebruiken (nofi ;) ), ik bedoel met een moderne schijf heb je meer ruimte als met al die schijven bij elkaar en het scheelt een hoop aan stroomverbruik voor een desktop.

[ Voor 110% gewijzigd door Marzman op 06-05-2011 17:31 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
C: [Windows en geinstalleerde, veelgebruikte progs]
D: [data]
D: [portable progs; progs die geen wijzigingen aanbrengen in het Windows-register; het zijn de minder gebruikte/ nuttige progs]

Ik maak ca. 2x per week een complete backup /image van de C-partitie

[ Voor 15% gewijzigd door Haaglander op 06-05-2011 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seirei
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-08 21:32
Marzman schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 17:28:
Ik ben het wel met je eens, maar ik snap ook niet dat mensen zo veel oude meuk aan schijven gebruiken (nofi ;) ), ik bedoel met een moderne schijf heb je meer ruimte als met al die schijven bij elkaar en het scheelt een hoop aan stroomverbruik voor een desktop.
Misschien komt het omdat je posts uit 2006 quote ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Modbreak:Oude koeien opschoppen is tot daar aan toe maar let wel op dat je niet overbodig op een antieke post reageert.

Als je het al doet, dan graag beargumenteerd - dan valt er tenminste nog wat uit te halen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Seirei schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 17:52:
[...]

Misschien komt het omdat je posts uit 2006 quote ;)
Lol, had niet gezien dat het topic een uberkick gekregen had :p

offtopic:
^^ de modbreak lijkt me wat overdreven hier, ik bedoel Seirei had me al gewezen op de fout en het is niet echt nodig dat nog een keer te herhalen. Ik had gewoon niet gezien dat het zo'n oud topic was en ook zonder modbreak komt dat wel over.

[ Voor 35% gewijzigd door Marzman op 06-05-2011 18:26 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tegenwoordig heb ik het zo:

C: - SSD 120GB (OS + APPS)
D: - 2x 7200rpm 320GB - RAID1 (Belangrijke files & foto's)
E: - 1x 7200rpm 250GB - (Muziek, films, etc.)
F: - 1x 10000rpm 150GB - (Games).

Zit er aan te denken om die D & E te vervangen door een tweetal nieuwe veel grotere (2TB+) schrijven in RAID1.

Geen partities dus, alleen fysieke schijven. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2011 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:41

Mystikal

It never hurts to help!

Ik heb het als volgt op een 120GB SSD:
C: OS + programs (40GB)
D: Games + Download ( 80GB)

Verder staat alles op mijn 6,5TB NAS en heb ik een doch aangeschaft waar een 500GB en een 320GB in zit. Beiden gebruik ik eigenlijk nooit... 8)7

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een ieniemienieschijfjes zeg, en dan heb ik het niet over de posts uit 2006 :+
Mijn liefde voor partities beperkt zich tot een soort Wilders-achtige inrichting: één schijf, één partitie. (of was dat Janmaat?) En dan hou je deze tamelijk eenvoudige indeling, met zo min mogelijk lettertjes in My Computer.
Disk (formaat)
driveletter: (label) inhoud

Intel X25-M SSD (160 GB)
C: 160 GB (Windows, spellen, meestgebruikte software)

Datadisk1 (1 TB 7200rpm)
H: (Drivers) 2GB FAT16 (ooit eens gedaan tbv eenvoudige overgang van XP naar W7, en gehouden)
D: (Meuk) Download tempdir, virtual machines, offload voor de SSD

Datadisk2 (1 TB 5400rpm)
G: (Polski) backup / share voor vriendin van vader, die niet zo handig met computers is als ze denkt en nogal eens dingen kwijt maakt :+

Datadisk3 (2 TB 5400rpm)
E: (TV Series) Geen idee wat hier staat...

Datadisk4 (2 TB 5400rpm)
F: (Opslag) isos van m'n games, mp3s van m'n CDs, high def rips van m'n DVDs, etc

ExtDisk1 (1 TB 5400rpm aan USB)
M: (usb1) backups van boeiende data, opslag Xbox games

ExtDisk2 (1 TB 5400rpm aan USB)
N: (usb2) backups van de backups op usb1, meer Xbox games en al m'n GOG spelletjes plus Windows en Office ISOs

ExtDisk3 (1 TB 5400rpm aan USB)
O: (sleepschijf) draag-maar-raak disk, thans opslag voor diverse ISOs en databestanden voor m'n werk en een kopietje van m'n muziekcollectie voor op kantoor.

Werkschijf (320GB 5400rpm aan USB)
P: (%username%-dsk) Eigenlijk is deze voor werkbestanden etc maar deze is te klein voor m'n muziek én m'n werkfiles, en twee schijven slepen als het op één past is ook zo zinloos. Deze schijf ligt onder m'n kleine scherm te wachten tot ik op reis ga, dan gaat hij wel mee.

De ontbrekende driveletters zijn de optische drives en cardreaders.

Ondanks mijn antipartitioneringswaanzinswoede heb ik toch nog een fors stuk alfabet te verwerken... Maar goed, ik hoef weer geen 6,5 TB NAS in te richten.
USB disks staan uit tenzij ik ze nodig heb, de datadisks m.u.v. de 7200rpm schijf zijn WD caviar green schijven meen ik, in elk geval stil, zuinig, langzaam, en ze gaan ook uit als Windows ze dat niet vertelt.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2011 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Hier ook simpel een partitie per disk op de laptop. Een 80 GB Intel SSD als C: schijf voor Windows en applicaties/games en een 250 GB Fujitsu als D: schijf voor o.a. de ISO's en VM's. Totaal is 44,6 GB in gebruik, dus het had ook allemaal op de SSD kunnen staan. :P

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:22

D4NG3R

kiwi

:)

HDD1 - Samsung Spinpoint F3 van 1TB: (931GB bruikbaar)
C:/ - 250GB (Windows & Geinstalleerde games)
D:/ - 650GB (Downloads, Media als Films/Muziek ect)
E:/ - 31GB (Partitie voor Linux Mint -Moet ik nog installeren-)

HDD2 - Random 160GB Hitachi schijf die ik nog had
F:/ - 100GB (Backups in de vorm van windows backup files)
G:/ - 41GB (Backups in de vorm van actuele bestanden, denk aan wat fotos en wat documenten)

Ik zit er over te denken om een 2e Spinpoint F3 te halen, om een RAID0 setupje te draaien. Ik vind een SSD momenteel nog wat te duur. Zeker met de kleine opslaghoeveelheid.. Dan heb ik liever 2TB wat ietsje trager is (Maar altijd nog ruimschoots sneller als een enkele 1TB schijf) als maar 32GB wat retesnel is.

[ Voor 28% gewijzigd door D4NG3R op 06-05-2011 18:33 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

ik heb momenteel op mijn desktop een 1 TB samsung spinpoint F3 met daarop een mega partitie :+

en op de laptop hetzelfde maar dan met een 250 GB harde schijf.

Geen idee waarom ik geen partities gemaakt heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Marzman schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 17:53:
offtopic:
^^ de modbreak lijkt me wat overdreven hier, ik bedoel Seirei had me al gewezen op de fout en het is niet echt nodig dat nog een keer te herhalen. Ik had gewoon niet gezien dat het zo'n oud topic was en ook zonder modbreak komt dat wel over.
Het is ook geen afstraffing ofzo hoor :)
Ik zou alleen graag terug willen zien komen of iemand erbij nagedacht heeft.
Een goeie reden om géén meerdere partities meer te maken per disk zou bijvoorbeeld een verbeterde transfer snelheid zijn om maar wat te noemen.
Je weet wel, één disk hoeft alleen maar read I/O te doen, de andere alleen write. In plaats van een copy/mv tussen twee partities op dezelfde spindle (en dus Read+Write I/O op dezelfde bus).

Maar dat is misschien weer teveel gevraagd vandaag de dag :+

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:01
HD1 Samsung Spinpoint F1 500GB:
C:\ Windows + drivers enzo
D:\ Rest1, isntallaties etc
E:\ Foto1, foto's

HD2 Samsung Spinpoint F1 500GB
F:\ Rest2, ook van alles
G:\ Foto2, foto back-up

Laptop:
Seagate Momentus 500GB
C:\ alles :X

verder liggen er nog een paar externe schijfjes, maar ben niet echt een harde schijvenspaarder. heb niet zoveel nodig gezien ik geen films of games download.

[ Voor 49% gewijzigd door GAIAjohan op 06-05-2011 19:46 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alt-92 schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 19:36:
[...]
Een goeie reden om géén meerdere partities meer te maken per disk zou bijvoorbeeld een verbeterde transfer snelheid zijn om maar wat te noemen.
Je weet wel, één disk hoeft alleen maar read I/O te doen, de andere alleen write. In plaats van een copy/mv tussen twee partities op dezelfde spindle (en dus Read+Write I/O op dezelfde bus).
:? Daar heb je toch een SSD voor?

De rest is gewoon voor storage, dan boeit 't niet zoveel. Partities ter onderverdeling van data zijn vooral irritant omdat je jezelf er beperkingen eme oplegt die geen verdere voordelen hebben. Dus per filesystem wil je zo weinig mogelijk partities.
De enige reden dat ik zoveel letters heb is dat ik geen zin heb in dataverlies als ik m'n mismatched schijven in een JBOD zou pleuren.... één letter klinkt wel aanlokkelijk, zeker gezien de beperkte ruimte per disk die regelmatig tot opruimen en verhuizen noopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:25

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

C: 60GB SSD Windows en adobe/office paketten
D: 500GB Steam
F: 2TB Iso's/images/textures/verzameling plaatjes/foto's/PSD/AI meeste project bestanden

Server
3x 2TB TV-series en Films en backups voor laptop/HTPC/Workstation

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Laatst online: 20-10-2024
Ik vindt dit allemaal wat zwaar overdreven ik doe gewoon alles per besturingssysteem, dan moet je wel indelen en voor mijn nas een extra raid1 partitie naast ubuntu.

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

WINDOWS C: 97,6 GB
PROGRAMS D: 498 GB
DATA E: 10,88 TB

Op WINDOWS staat alleen mijn OS, Windows 7 + pagefile en de users map
Op PROGRAMS al mijn programma's, games, samples en VST software.
Op DATA staan al mijn films, muziek. iso's van games. Download map, etc etc.

[ Voor 65% gewijzigd door Kain_niaK op 07-05-2011 02:47 ]

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:44

TommieW

Numa numa.

Bij m'n netbookje:

160GB HDD
|_ 84 GB Windows (C: / sda1)
|_ 76 GB Extended
| |_ 73 GB Ubuntu 11.04 (sda5)
| |_ 3 GB Swap (sda6)
|_ 17 MB EFI (Voor BootBooster en ExpressGate) (sda2)

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zo, hier al een tijd niet meer geweest...

Oude PC
-> C: 80GB (hoort bij RAID5) / OS
-> D: 1.8TB (hoort bij RAID5) / Data & VM's
-> G: 1TB / Films
-> H: 1TB / Muziek en andere zooi

Nieuwe PC:
-> C: 120GB / OS
-> D: 3.6TB (hoort bij RAID10) / Data, Mediacenter-share & VM's
-> E: 2TB / Steam, OS-backup
-> F: 2TB / nog niet ingericht

[ Voor 22% gewijzigd door MAX3400 op 07-05-2011 12:26 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof