Aantal partities op jouw computer en waarom?*

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 4.196 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga zo mijn PC opnieuw installeren. Nu vraag ik me af wat ideaal aantal partities is. Mijn idee:

C: [Windows]
G: [data en andere nuttige progs als Word, etc]
H: [minder nuttige progs/gedownloade progs/riskante progs]

Wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormstreber
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04-2023

vormstreber

Neti pot fan sinds 1981

Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 15:40:
Ik ga zo mijn PC opnieuw installeren. Nu vraag ik me af wat ideaal aantal partities is. Mijn idee:

C: [Windows]
G: [data en andere nuttige progs als Word, etc]
H: [minder nuttige progs/gedownloade progs/riskante progs]

Wat raden jullie aan?
Dit heb ik nu:

HD1
C - Windows en Progs
F - Mp3's
G - Digitale foto's
H - Downloads en Films

HD2
I - Software (alle ongeinstalleerde software, heerlijk als je je comp opnieuw moet installeren)
J - Back-up

www.gijsbesselink.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 14:16

pasta

Ondertitel

* pasta heeft de volgende setup gekozen, met een 60GB PATA schijf, een 30GB PATA schijf en een 200GB SATA schijf, alle 3 van Maxtor:

[list]• C: - Maxtor 60GB P-ATA schijf, bevat Windows en programma's
• D: - Maxtor 30GB P-ATA schijf, bevat downloads, installers e.d.
• E: - Maxtor 200GB S-ATA schijf, bevat films + muziek

Dit vind ik zelf het fijnste werken. Wat voor jou het meest ideale is moet je denk ik maar zelf beslissen. :)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ligt er helemaal aan hoeveel schijven je hebt; zelf vind ik het heeeel erg fijn werken (en dus minder ratelen) om je Windows swap-file op een andere fysieke schijf te zetten.

Voor de rest; de afdelingen "games" en "downloads" staan meestal ook fysiek ergens anders maar dan zit je dus al minimaal aan 2 schijven.

[ Voor 7% gewijzigd door MAX3400 op 24-02-2006 15:54 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
C: 12 gig
D: 140 gig
H: 250 gig

C=Windows
D=Meuk / games
H=Films, MP3, meuk

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

Is het zo gek om alles op C te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
André schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 15:59:
Ja, want als je systeem crasht ben je alles kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Volgens mij kun je beter fysiek verschillende schijven hebben dan één schijf in partities. Ik heb een 80gb met Windows XP erop en schaf komende week een 250gb schijf aan voor downloads, data en videobewerking. Beide schijven gewoon 1 partitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:40
Ik vind van wel. Als je ooit windows ineens opnieuw moet installeren moe tje eerst dingen gaan uitzoeken. Als ik NU ala minuut zou moeten formatteren, dan formatteer ik C: en ben ik absoluut niks kwijt (ok alleen favorieten, maar die back ik up). Maar behalve dat is het sowieso gewoon handig om weinig werk te hoeven doen als je je computer formatteerd. Zo kan je de 'mijn documenten' map gewoon naar een andere partitie/schijf verplaatsen en van outlook express/outlook ook gewoon alle mappen verplaatsen. Al mijn documenten staan dus altijd permanent op E:, zonder dat ik daar iets van merk.

HD 1 : C: 36GB Raptor - Windows & Programma's
HD 2 : D: 160GB WD - Games en vaak wat temp rotzooi
HD 3 : E: 200GB Maxtor - Mijn documenten, films, MP3's, foto's etc etc etc.
DVD-ROM : F: Games draaien
DVD-RW : G: DVD's en CD's branden
Virtual DVD : H: Mounten images
USB Stick etc etc: I: Door USB stick gebruikte letter.

Oh en wat Koese verderop zegt: het komt nogal eens voor dat je op de ene partitie ruimte te kort komt en op de andere partitie over hebt. Dat probleem wordt alleen maar sterker met meer partities.

[ Voor 46% gewijzigd door Luuk1983 op 24-02-2006 16:09 . Reden: Toevoeging ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

ThinkPadd schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 16:02:
Ja, want als je systeem crasht ben je alles kwijt.
Als je harddisk kapot gaat ben je sowieso alles kwijt. Het enige nadeel is dat je bij het formateren je documenten op een aparte partitie hebt staan. Ik denk dat je dat bedoelde. ;)
Als je systeem telkens crashed, kan je het altijd nog in een andere pc hangen, dus dat is het probleem niet.

[ Voor 14% gewijzigd door _the_crow_ op 24-02-2006 16:05 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

C 30 gig windows
D De rest
voordeel: als je windows opnieuw installeert kun je "mijn documenten" op D zetten en formateren.

Vaak heb ik veel meer partities gehad, en altijd ruimtegebrek op de ene, en ruimte "over" op de andere partitie's. dat gebeurt me nu dus niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• potatox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-05 17:02

potatox

unz unz unz

Wat ik heb op men notebook (100gb):
[C:12GB]: Windows / drivers / office
[D:80GB]: Games / Programma's / Mp3
[E:overige]: Backup / setups van drivers / handige programma's die ik altijd na een format weer installeer

--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb 2 schijven met ieder 2 partities.
C: 20GB Windows en Excel en dat soort meuk
D: 100GB games
E: 100 GB Iso's .
F: 20GB

Ik heb op E en F een copy van al mijn belangrijke data. Ik sav echt belangrijke dingen op E, en kopieer dat mapje eens in de zoveel weken naar F.
Ik heb EEN keer een HD crash gehad en dat wil ik echt nooit never niet meer meemaken.!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AES
  • Laatst online: 03-03 21:42

AES

Luuk1983 schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 16:03:
[...]

Ik vind van wel. Als je ooit windows ineens opnieuw moet installeren moe tje eerst dingen gaan uitzoeken. Als ik NU ala minuut zou moeten formatteren, dan formatteer ik C: en ben ik absoluut niks kwijt (ok alleen favorieten, maar die back ik up). Maar behalve dat is het sowieso gewoon handig om weinig werk te hoeven doen als je je computer formatteerd. Zo kan je de 'mijn documenten' map gewoon naar een andere partitie/schijf verplaatsen en van outlook express/outlook ook gewoon alle mappen verplaatsen.
------------
USB Stick etc etc: I: Door USB stick gebruikte letter.
Waarom zet je Favorieten niet ook op je data-partitie? Geen enkel probleem; iig doe ik dat met een hoofdbestand voor IE, Maxthon en Firefox.

member of Lucky Angel: Stampede Chicken FORUM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als we dan toch gaan opnoemen:

C: Windows XP32
D: Windows XP64
E: Windows 2003 Server
F: Tijdelijke bestanden Azureus
G: Games
H: Downloads om te bewaren
I: Windows swap-schijf

Waarbij moet worden opgemerkt dat C t/m E nu een RAID1-set is van 2x 36GB Raptor, F = 160GB Seagate, G t/m I = 250GB Maxtor

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn indeling:

72 GB Raptor

C: (20GB) Windows XP
D: (32GB) Games (voor de zwaarste games, lekker op mn raptor :) )
X: (20GB) Windows XP 64 Bit

2 x hitachi 160GB Sata in 320 GB spanned hw Raid

E: (100GB) games (voor de iets minder zware games)
F: (90GB) Apps (al mijn applicaties, zodat bij crash je geen app data of settings kwijtraakt,
behalve die uit je reg dan)
G: (100GB) "Other", kortom, alle andere zooi zoals mp3's en zo

1 x Maxter 200 GB IDE

H: (200GB) Storage, kortom, een archief plekkie voor muk die ik nog wil branden, bekijken, enz. ook gebruikt om system naar te back-uppen.

En ja, ik heb ruimte te kort :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

ja, helemaal als je gebruik maakt van acronis (backup/restore tool). heb zels "mijn documenten" op mijn tweede schijf, dus kan elk moment binnen 10min werken met een verse xp installatie dankzij acronis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medendo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-09 13:32
.

[ Voor 99% gewijzigd door medendo op 22-05-2011 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
AES schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 16:11:
[...]

Waarom zet je Favorieten niet ook op je data-partitie? Geen enkel probleem; iig doe ik dat met een hoofdbestand voor IE, Maxthon en Firefox.
Uh, ik moet eerlijk bekennen dat ik in ieder geval voor IE nooit echt achter gekomen ben hoe je de default locatie van je favorieten kunt verplaatsen :S En ik moet ook eerlijk zeggen dat ik d'r ook niet zoveel mee bezig geweest ben. Weet jij toevallig hoe dat moet O-)

Edit: Thanks AES :)
medendo schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 16:19:
Backup op D is kansloos als je schijf verrot is. Voor backup heb ik een externe hdd van 250 gig.
60 gig NTFS, de rest FAT32. Zo kan ik ook zooi vanuit Linux/OpenBSD/OSX benaderen. :)
Inderdaad, backuppen heeft alleen nut op een physiek fysiek hoezo engelse invloed ;) andere schijf en niet op partities.

[ Voor 34% gewijzigd door Luuk1983 op 24-02-2006 16:50 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 12-09 15:56
Nee, de meeste partities wannabe's hier kunnen daar prima mee voort. Dingen zoals Windows van de programma's scheiden vind ik pure onzin, verspilling van moeite. Als je (veel) data heb die toch wel een beetje veilig moet staan, heb je natuurlijk sowieso meerdere schijven (in meerdere computers).

Ik heb het als volgt in m'n werkstation:

200GB: OS, programma's, spellen, tijdelijke zaken.
120GB: Archief, documenten, code, foto's, etc.
200GB: Muziek, stiekum gebruik ik hier soms ook tijdelijk wat ruimte.

De reden dat muziek en archief niet bij elkaar staan is dat het verschillende drives zijn en symlinken/JBOD'en oid me ook weer wat overdreven leek.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Breepee schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 16:31:
[...]
Nee, de meeste partities wannabe's hier kunnen daar prima mee voort. Dingen zoals Windows van de programma's scheiden vind ik pure onzin, verspilling van moeite. Als je (veel) data heb die toch wel een beetje veilig moet staan, heb je natuurlijk sowieso meerdere schijven (in meerdere computers).
Het belangrijkste is volgens mij het scheiden van dingen die je makkelijk kan vervangen (dus een installatie van spellen, windows, programma's etc) en dingen die je niet zomaar kan vervangen (documenten, persoonlijks films etc). Of je dat nou doet op een partitie of op een andere hardeschijf maakt niet zoveel uit: backuppen op een 2e locatie moet je toch als je slim bent. Het gaat mij er om dat ik altijd windows kan herinstalleren door C: te formatteren zonder dat ik iets verlies en weer up-and-running ben binnen een uurtje, waarbij ik dus niet telkens hoef te denken of ik wel alles veilig gesteld heb.

Van alle persoonlijke dingen maak ik dagelijks (automatisch) een backup op mijn ouwe servertje die een 20GB disk en een 40GB disk heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Luuk1983 op 24-02-2006 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-09 11:53

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

C: (80 GB) Alles :P

Formatteren is als je je win XP installatie goed onderhoudt toch bijna niet nodig, dus alles kan gewoon op 1 partitie staan. Ik vind dat zelf een stuk makkelijker werken dan wanneer je meerdere partities hebt, maar dat is voor iedereen natuurlijk anders.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNDaRK
  • Laatst online: 13-09 14:07
74Gb Raptor:
Windows / Programma's / Games

250Gb #1: Backup van Windows + Foto's + Documenten
250Gb #2: Downloads
250Gb #2: Externe Disk, Backup

In de server:
80Gb (4x 40Gb @ RAID 0+1): Foto's + documenten

Als je je data save wilt hebben, dan is een raid setup toch het veiligste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:15

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Erg persoonlijk en ook afhankelijk van je disk-setup en de mate van veiligheid die je wil creeeren :)
Mijn persoonlijke setup:

C:\ Windows + enkele essentiele programma's zoals virusscanner, deamon tools, 7-zip
D:\ alle overige programma's
E:\ swap
F:\ tijdelijke data van download proggies
G:\ final data van download proggies + documenten. deel van de schijf is een encrypted volume
H:\ vmware instanties

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AES
  • Laatst online: 03-03 21:42

AES

@Luuk1983
Slechts één wijziging in Windows register bij High Key Users!

HKU\S-1-5-21-299502267-1383384898-839522115-500\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Shell Folders\Favorites: "E:\My Favorites"

Dat laatste is mijn locatie, dus ff aanpassen.

member of Lucky Angel: Stampede Chicken FORUM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Zoals ik het nu heb:

HDD1 - 80GB
C - Windows
D - Applications
E - Games

HDD2 - 60GB
F - Van alles en nog wat + VMWare Images + Swapfile

HDD3 - 183GB
I - Download

HDD4 - 183GB
J - Download

HDD5-30 - +1TB
Backup/Dataopslag

Lijkt mij het handigste om één partitie voor Windows te houden en daar niks op te installeren. Draai nu al een tijdje zo en heb sindsdien eigenlijk nooit problemen :) Daarnaast is het makkelijker als Windows crashed, even Windows opnieuw installeren en alles blijft op een andere partitie staan, kan je altijd bij je bestanden komen. Wel heb ik Mijn Documenten op C:\ staan, maar draai altijd even een backup naar I en J toe :)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
C - alles (80GB)

Als ik 750MB aan mp3 heb staan backup ik ze gewoon op een cd, nutteloos om ze te laten staan aangezien ik ze alleen via mijn mp3 speler luister, films en games delete ik ook als ik ze niet meer speel (nooit meer dus, speel vaak toch maar 1 game tegelijk) Echte goede spellen heb ik hier op cd liggen, maar de meeste ben ik ook echt kwijt als ik ze delete (juist ja, illegaal verkregen) verders heb ik een oud schijfje van 20GB liggen waar heel windows zegmaar op gebackupped staat, dus daarmee bedoel ik windows en allemaal meuk die ik ALTIJD gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheeseruler
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-09 14:06
wat heb ik het dan makkelijk;
c: 80gig: windows + tijdelijke downloads
d: 160gig: wat ruwe videobestanden die bewerkt worden
g: 160gig: downloads + muziek + wat school troep
h: 160gig: dvd + xvid films + wat iso's van games

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
FnF schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 16:43:Wel heb ik Mijn Documenten op C:\ staan, maar draai altijd even een backup naar I en J toe :)
Voor het geval je het niet wist (kan geen kwaad om het even te vertellen he :) ):

Je kan op je bureablad (of als je dat nieuwe vreselijke XP startmenu gebruikt in je startmenu) rechtsklikken op 'mijn documenten'. Je kan dan gewoon het 'doel' van 'mijn documenten' opgeven. Standaard is dit dus c:\documents and settings\<user>\mijn documenten ofzo, ik heb dit bijvoorbeeld naar e:\documenten verplaatst. Elke keer als je nu met 'mijn documenten' bezig gaat, dan werk je dus op e:\ en niet op c:\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Luuk1983 schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 16:53:
[...]

Voor het geval je het niet wist (kan geen kwaad om het even te vertellen he :) ):

Je kan op je bureablad (of als je dat nieuwe vreselijke XP startmenu gebruikt in je startmenu) rechtsklikken op 'mijn documenten'. Je kan dan gewoon het 'doel' van 'mijn documenten' opgeven. Standaard is dit dus c:\documents and settings\<user>\mijn documenten ofzo, ik heb dit bijvoorbeeld naar e:\documenten verplaatst. Elke keer als je nu met 'mijn documenten' bezig gaat, dan werk je dus op e:\ en niet op c:\
Wist ik niet, bedankt ;)
Nieuwe startmenu gebruik ik gelukkig niet, kan daar helemaal niks in vinden :)
Maar hoe zit het dan met kopiëren naar Mijn Documenten? Pakt ie dan ook standaard E:\Mijn Documenten? Want dat zou helemaal een uitkomst zijn, dan zet ik alles in één map :)

[ Voor 6% gewijzigd door Phyxion op 24-02-2006 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Momenteel heb ik het zo:

2 schijven van 80gb als raid0
C: 25 GB: Windows
D: 5 GB: Swap
E: 130GB: Muziek, Downloads

Schijf vnan 250 gb.
F:180GB: Films,Series.
G:70GB: Programma's, Backup.

Is al vaker genoemd. Scheid de belangrijke dingen van de minder belangrijke dingen. En dan ook nog op categorie e.d.
Ik vind partities handig omdat het veel overzichtelijker is. Als ik één film zoek weet ik waar ik moet zijn i.p.v. alles in aparte mappen te zetten en dan wéér in aparte mappen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
offtopic:
Dat 'nieuwe' startmenu is perfect(!), alleen ga ik op eenofandere manier altijd naar c:/ door naar mijn documenten te gaan, en dan c:/ in te typen, ook ga ik altijd naar mijn muziek door eerst naar mijn documenten te gaan, en daarna naar mijn muziek te gaan door te klikken, vraag me niet waarom :X Het nieuwe configuratiescherm is alleen wel helemaal klote, maar die kun je gelukkig ook terugzetten naar het oude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

[...]

Je kan op je bureablad (of als je dat nieuwe vreselijke XP startmenu gebruikt in je startmenu) rechtsklikken op 'mijn documenten'. Je kan dan gewoon het 'doel' van 'mijn documenten' opgeven. Standaard is dit dus c:\documents and settings\\mijn documenten ofzo, ik heb dit bijvoorbeeld naar e:\documenten verplaatst. Elke keer als je nu met 'mijn documenten' bezig gaat, dan werk je dus op e:\ en niet op c:\
Dat heb ik ook gedaan op mijn laptop, is eigenlijk een van de eerste dingen die ik doe na een nieuwe installatie.

Ik heb de 80GB in m'n laptop ingedeeld in:
- C: 30GB Windows + programma's
- D: 50GB My Documents (met mp3's, foto's en video's), installers, drivers en overige data

Tot twee jaar geleden had ik altijd 3 partities, zodat ik een scheiding had tussen de programma's en Windows.

Verder heb ik via het netwerk de beschikking over een partitie op de firewire harddisk die aan m'n Mac mini hangt als gedeelde backup, met mp3's, foto's en video's. Deze 160GB is verdeeld in:
- 80GB bootdisk voor Mac mini met Mac OS X en alle programma's en data
- 80GB gedeelde partitie met backups van beide systemen

Daarnaast nog een 40GB usb mini harddisk, die gebruikt wordt voor uitwisseling met andere computers en als tijdelijke opslag. Geformatteerd in FAT32, dus uitwisseling tussen Mac OS X en Windows mogelijk zonder netwerk.

Op de interne 40GB van Mac mini staat een kale installatie van Mac OS X. Verder wordt die niet gebruikt.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
FnF schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 17:00:
[...]

Wist ik niet, bedankt ;)
Nieuwe startmenu gebruik ik gelukkig niet, kan daar helemaal niks in vinden :)
Maar hoe zit het dan met kopiëren naar Mijn Documenten? Pakt ie dan ook standaard E:\Mijn Documenten? Want dat zou helemaal een uitkomst zijn, dan zet ik alles in één map :)
Je moet het zo zien. Het begip 'mijn documenten' in windows XP is niks anders dan een virtuele map. Het enige wat 'mijn documenten' is, is een verwijzing naar een bepaalde map op je HD. Standaard is dit c:\documents and settings\<user>\mijn documenten. Het is toeval dat deze map hetzelfde heet; de map het net zo goed pietje kunnen heten. Als je dus met de map 'mijn documenten' werkt (het zij op je bureaublad, het zij in word etc) werk je dus in feite op de map waarnaar verwezen wordt. Standaard is dit dus op de C: drive in bovengenoemde map.

Veranders je deze verwijzing naar E:\ dan zal je elke keer als je met de 'mijn documenten' map bezig gaat op E:\ gaan werken.

Probeer dus het begip 'mijn documenten' goed te snappen. Het is dus een virtuele map die naar een andere map op je harddisk verwijst. Je kan deze verwijzing dus gewoon aanpassen!

Om je vraag te beantwoorden: ja, als je 'mijn documenten' naar e:\ laat verwijzen en je kopieerd wat naar de 'mijn documenten' map, dan zal deze dus op e:\ komen te staan.

[ Voor 19% gewijzigd door Luuk1983 op 24-02-2006 17:13 . Reden: Ook altijd handig om werkelijk antwoord op de vraag te geven ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Luuk1983 schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 17:10:
[...]

Je moet het zo zien. Het begip 'mijn documenten' in windows XP is niks anders dan een virtuele map. Het enige wat 'mijn documenten' is, is een verwijzing naar een bepaalde map op je HD. Standaard is dit c:\documents and settings\<user>\mijn documenten. Het is toeval dat deze map hetzelfde heet; de map het net zo goed pietje kunnen heten. Als je dus met de map 'mijn documenten' werkt (het zij op je bureaublad, het zij in word etc) werk je dus in feite op de map waarnaar verwezen wordt. Standaard is dit dus op de C: drive in bovengenoemde map.

Veranders je deze verwijzing naar E:\ dan zal je elke keer als je met de 'mijn documenten' map bezig gaat op E:\ gaan werken.

Probeer dus het begip 'mijn documenten' goed te snappen. Het is dus een virtuele map die naar een andere map op je harddisk verwijst. Je kan deze verwijzing dus gewoon aanpassen!

Om je vraag te beantwoorden: ja, als je 'mijn documenten' naar e:\ laat verwijzen en je kopieerd wat naar de 'mijn documenten' map, dan zal deze dus op e:\ komen te staan.
Oké, ik heb het even getest en inderdaad. Ik meende dat het meer een snelkoppeling was, maar het is dus de algemene verwijzing naar de map toe, hartstikke bedankt, ga dan toch maar eens één Mijn Documenten aanmaken in plaats van 3 verschillende Mijn Documenten met 3x een verschillende inhoud :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximumPower
  • Laatst online: 09-04 16:44
Schijf 0 - Maxtor DiamondMax 10 - (160GB - 3 partities):
C - Windows / Program Files (15GB)
D - Program Files / Temporary Files (temporary internet files etc.) (15GB)
E - Audio files / Downloads / Films / Data (130GB)

Schijf 1 - Maxtor DiamondMax 10 (300GB - 2 partities):
F - Software / Installers / Downloads / Software Images (.nrg .iso etc.) / Data (250GB)
Q - Mijn Documenten / E-mail (Outlook Personal Folder) / Foto's / Data Backup / Pagefile.sys (50GB)

USB Removable HD (120GB):
G - Data Backup / Downloads / Films

Tja... en dan nog maar eens proberen te onthouden waar? en wat? op welke? partitie iets staat... :P

[ Voor 20% gewijzigd door MaximumPower op 16-07-2006 03:14 . Reden: aanschaf nieuwe hd 300GB (oude 80GB & 40GB eruit en nieuwe 300GB erin) ]

Minimum to the MaximumPower!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-08 14:22
Hoe je hem in wilt delen, moet je zelf weten, maar probeer je documenten en bepaalde belangrijke bestanden van je C-schijf af te houden.

En voor een goed over zicht in Windows systemen, kan ik aanbevelen om een partitie aan te bevelen, waarbij 1 GB dus ook 1024 MB groot is. Dit zorgt er voor dat je bij je Schijfbeheer mooie blokken van bijv. 40 GB rond krijgt, door 40960 MB in te vullen.

Voorbeeld:
40 × 1024 = 40960

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peedy
  • Laatst online: 06-11-2024
Op werk doe ik altijd met een pc installeren 10% van de totale schijfgrootte tot een max van 10gb (99% vd gevallen dus 10gb) en dan D: de rest v.d. schijf met de Windows i386 dir erop.

Thuis heb ik:

C: - 40gb (Windows + documenten, ik gebruik zo'n 10gb)

En de rest netwerkschijven, vanuit mijn Debian fileserver:
V: - 30gb (MP3's)
W: - 80gb (DVDR's)
X: - 160gb (Application installatie files van mij en mijn huisgenoten)
Y: - 200gb (Divx/Xvid, Game installatie files en muziek van een huisgenoot)
Z: - 300gb (38 tv-series, alle seasons)

En binnenkort nog een 120gb en een 160gb er bij in, dat worden dan T en U :)

[ Voor 21% gewijzigd door Peedy op 24-02-2006 17:54 . Reden: doe ik het weer :S ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 17:34

ThaHandy

Discovery Channel

C 10
D 140
e 120 rommel
R 600GB (raid)

O en lager netwerk stations/shares

V DVD/CD-writer
W voorheen een writer
X daemon tool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik gebruik momenteel nog 6 partities:

c windows, programma's, tijdelijke bestanden, downloads
d documenten (word etc)
e digarchief (digitaal archief, gescande pdf'jes als administratie)
f media (foto's, filmpjes)
g games
h backup (klaarzetten voor backup op dvd/hd)

in totaal 160 gb

en dan nog op de server:

m mp3 bestanden
w websites
y downloads

in totaal ongeveer 140 gb

Deze 6 ga ik binnekort omzetten naar 2 stuks:

c win xp, programma's
d data

Puur omdat het zo vervelend is om steeds maar weer gebrek aan ruimte te hebben op een bepaalde partitie :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-09 17:54
c => systeem
d => games
e => aps

Network mapping naar een andere pc met daarop een RAID 1+0 systeem => mijn documenten en MP3s

BOE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 12:34

EXX

EXtended eXchange

Op mijn oude doos:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
HDD1 (80 GB):

Partition  Size    Naam        Filesystem  Gebruik
--------------------------------------------------------------------------
C:\         8 GB   Systemdisk  NTFS        Windows, programma's
D:\        12 GB   Datadisk    FAT32       Documenten 
M:\        60 GB   Mediadisk   FAT32       Audio , video en foto's

HDD2: (20 GB)

Partition  Size    Naam        Filesystem  Gebruik
--------------------------------------------------------------------------
S:\         1 GB   Swapdisk    FAT16       Bevat de windows swap file
G:\        19 GB   Gamesdisk   NTFS        Games

Network Share:  N:\
DVD writer:     X:\
CD writer:      Y:\

[ Voor 15% gewijzigd door EXX op 07-03-2006 10:41 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LB Back
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06 11:07
Momenteel heb ik dit:

WD 250GB
C: Windows en appz
D: Documenten
E: Audio bestanden en libraries

WD 200GB USB
F: Film Downloads
G: Muziek downloads
H: Foto's

I: Plextor cd Brander
J: Nec dvd Brander

LACIE 400GB FIREWIRE
K: Mp3s
L: Mp3s
M: Mp3s

N: Cardreader
o: Cardreader
P: Cardreader
Q: Cardreader

MAXTOR 120 GB USB
R: Mp3s
S: Mp3s
T: Mp3s

MAXTOR 160 GB USB
U: Documenten backup
V: Audio backup
W: Ghosts

Heb nog een USB case liggen en een 160GB schijf voor X, Y en Z maar ben er nog niet aan toe gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
LB Back schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 11:03:
Momenteel heb ik dit:

WD 250GB

WD 200GB USB

LACIE 400GB FIREWIRE

MAXTOR 120 GB USB

MAXTOR 160 GB USB

Heb nog een USB case liggen en een 160GB schijf voor X, Y en Z maar ben er nog niet aan toe gekomen.
Damn, je bent wel het toonbeeld van de hedendaagse trent: alles downloaden en bewaren, waarbij je waarschijnlijk niet eens genoeg tijd hebt in je leven om het allemaal te bekijken of beluisteren. |:( Daarbij zijn zoveel partities best wel irritant lijkt me. Waarvoor dienen partities R: S: en T: bijvoorbeeld? Een 120GB schijf in 3-en delen en vervolgens op alle drie de partities MP3 zetten?? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 23:09
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/boo2you/parts.jpg

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diabolus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 09:36
Partities op laptop (Na dit weekend, nu staat alles nog op C):
Fysieke schijf 0 (80gb):
- C (Windows en Programma's - 15gb)
- D (Overig - 55gb)

Partities op PC #1 (Gedeelde PC, twee windows installaties):
Fysieke schijf 0 (40gb):
- C (Windows + Programma's - 10gb)
- D (Persoonlijke bestanden - 20gb)
- E (Back-up - 10gb)
Fysieke schijf 1 (60gb):
- F (Windows #2 - 10gb)
- G (Persoonlijke schijf #1 - 20gb)
- H (Persoonlijke schijf #2 - 10gb)
- I (Persoonlijke schijf #2 - 10gb)
- J (Shared - 10gb)

Partities op PC #2:
Fysieke schijf 0 (120gb):
- C (Windows + Programma's - 10gb)
- D (Overig - 110gb)
Fysieke schijf 1 (8gb):
- E (Rotzooi)

Partities op PC #3:
Fysieke schijf 0 (40gb):
- C (Alle het spul)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

LB Back schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 11:03:
Momenteel heb ik dit:

WD 250GB

WD 200GB USB

LACIE 400GB FIREWIRE

MAXTOR 120 GB USB

MAXTOR 160 GB USB

WTF? Mag ik vragen wat je doet als bijvoorbeeld de H: partitie voor je foto's vol is? Volgens mij is dit juist het recept voor loze ruimte.

* Maasluip heeft 3 HD's en 4 partities. De bootdisk is in twee partities opgedeeld omdat voorheen de bootdisk 20GB was en die heb ik geghost naar een 80GB HD die nu mijn opstartschijf is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

250 gb + 120 gb schijf

* [windows& progs] Apart is makkelijk bij format en installatie
* [Downloads] Voorkomt fragmentatie en ik houd overzicht van wat er nog getest& bekeken dient te worden
* [Mijn documenten & fotos] back-uptechisch leek het me handig om dit apart te houden
* [Mp3 & films]
* [Rest] vol met zooi wat nog niet weg kan
* [Back-up partitie op de andere schijf ] mijn documenten en foto`s + de mail wordt hierop 2 wekelijks weggeschreven. Geen fantastische back-up methode (brand, diefstal) maar wel een heel gemakkelijke welke ervoor zorgt dat er vaak geback-uped wordt.

Vroeger had ik ook (ala LB Black) nogal wat partities voor van alles als het wisselbestand (schijnt sneller te zijn), film & mp3 apart, ghost bestanden, installatiedrivers en bestanden, een dvdrip partitie etc. Maar je bent dan zoveel tijd kwijt met (her)partitioneren & verplaatsen als er iets groeit e.d. Te lastig.

[ Voor 33% gewijzigd door bombadil op 07-03-2006 12:24 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 22:15
PC:
160 GB WD schijf
[c] Windows (53 GB)
[d] documenten en allerlei installatiebestanden (tooltjes voornamelijk) (53 GB)
[e] multimedia (53 GB)
80 GB Maxtor schijf
[f] pagefile en tijdelijke opslag van bestanden, ik vertrouw deze hd totaal niet meer ;) (80 GB)

Server:
250 GB Samsung S-ata schijf
[c] Windows (10 GB)
[d] Directory voor de webserver (8 GB)
[e] Data (105 GB)
[f] Data (105 GB)
[p] Pagefile (2 GB)
[v] partitie voor vmware images (20 GB)
30 GB Hitachi 2,5 inch schijf, extern
[u] Data voor mee te nemen (30 GB)

Laptop:
20 GB IBM schijf
[c] Windows (18 GB)
[d] Documenten (2 GB)

2e PC:
20 GB Qauntum Fireball LM (:D)
[c] Windows (20 GB)

En de rest van de pc's/ laptops ga ik niet opnoemen, daar werk ik zelf toch bijna nooit mee :)

Edit:
Owja, waarom ook nog :P
Eerst had ik de 160 GB WD in mijn PC en de 80 GB Maxtor in mijn server en had ik op allebei 3 even grote partities, 1 voor Windows en alles wat erbij hoort, 1 voor multimedia data en 1 voor de rest van de data. Nu begon de Maxtor schijf kuren te vertonen en deze had bad sectors en dergelijke, low level format gedaan en de schijf is in ieder geval weer bruikbaar maar daarom vertrouw ik hem dus niet. Ook begon 80 GB voor mijn server echt te krap te worden dus toen maar de 250 GB Samsung schijf gekocht voor mijn severtje.

Op mijn servertje wou ik graag alles netjes gescheiden houden, Windows apart, webserver apart, wederom 2 data partities waarvan 1 voor multimedia en 1 voor de rest, 1 partitie voor het wisselbestand vond ik wel aantrekkelijk en ik heb ook niet graag dat mijn virtuele machines te hard gefragmenteerd raken dus die kregen ook een eigen partitie.

Laptop heb ik me niet echt druk om gemaakt, bij een 20 GB schijf hoef ik nu niet zo'n berg data te ordenen dus vond ik partities bij deze overbodig, wel een aparte partitie gemaakt omdat de Laptop niet altijd in verbinding staat met de server waar de documenten ook bewaard worden.

2e PC gebruik ik niet echt veel, meestal zit mijn broertje er achter. Documenten gaan toch rechtstreeks naar de server dus ook daar was geen extra partitie voor nodig. Net als bij de laptop hoef ik weinig te ordenen dus ik vond het wel goed :)

Externe schijf is meestal tijdelijk om data mee te nemen. Ook hier wordt het dus niet snel een rotzooitje op en de snelheid is in mijn geval ook irrelevant dus maak ik me niet druk voor fragmentatie.

[ Voor 51% gewijzigd door GH45T op 07-03-2006 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pasta schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 15:52:
* pasta heeft de volgende setup gekozen, met een 60GB PATA schijf, een 30GB PATA schijf en een 200GB SATA schijf, alle 3 van Maxtor:

[list]• C: - Maxtor 60GB P-ATA schijf, bevat Windows en programma's
• D: - Maxtor 30GB P-ATA schijf, bevat downloads, installers e.d.
• E: - Maxtor 200GB S-ATA schijf, bevat films + muziek

Dit vind ik zelf het fijnste werken. Wat voor jou het meest ideale is moet je denk ik maar zelf beslissen. :)
Ik ben ook voorstander van meerdere schijven. Momenteel draai ik op één schijf met één partitie. Ik moet wel vermelden dat ik de partitie geformatteerd heb met Partition Magic 8 (zelfdestructie) om een optimale lay out te krijgen van de NTFS structuren. Ik vind dat PM8 beter formatteerd dan de Windows XP setup.

Zeer leerzaam

Dit idee:

Afbeeldingslocatie: http://img125.imageshack.us/img125/6683/ntfs6yo.png
Afbeeldingslocatie: http://img232.imageshack.us/img232/1176/untitled0fz.th.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2006 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik doe lekker simpel!

Er zitten nu 2 schijven in mijn pc van 30- en 40GB. Op die van 30GB (C:) staat Windows en mijn programma's. Op de D: staan al mijn MP3's, downloads e.d.

Alleen is die van 40GB aan het overlijden. Misschien dat ik dalijk een nieuwe koop en het dan zo doe:

C: Windows + programma's
D: Swap
E: Spellen
F: Data (mp3 e.d)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
1x 74GB Raptor in twee partities:

C: [20GB] Windows XP + geïnstalleerde software
D: Dit is eigenlijk een partitie over het netwerk op m'n Linux fileserver. Deze staat op een RAID 5 array die automatisch gebackupt wordt. Hierop staan al m'n documenten, application data, local settings, desktop,... kortom alle gebruikersdata op het register en de temp stuff na (dat blijft op C:). Er staan ook een paar programma's op waarvan ik niet in slaagde om het programma en z'n gebruikersdata te scheiden.
E: [54GB] Tijdelijke bestanden, downloads, games,... kortom alles wat niet van groot belang is.

Van de C: maak ik regelmatig nieuwe Ghost backups. Bijvoorbeeld wanneer een nieuwe versie van een belangrijk programma uitkomt, dan zet ik de vorige Ghost backup terug, update het programma en maak weer een nieuwe Ghost backup. Zo blijft m'n C: ten allen tijden proper en heb ik er ook steeds een recente backup van.

De D: netwerkpartitie wordt automatisch gebackupt, dus over m'n gebruikersgegevens hoef ik me geen zorgen te maken. Nagenoeg alle gebruikersgegevens staan op deze partitie. Op de C: staat geen enkele gebruikersdata. Dus ik kan altijd de C: terugplaatsen zonder mezelf zorgen te maken over eventueel belangrijke data te overschrijven wanneer er iets mis loopt met Windows. Ik verlies hoogstens de nieuw geïnstalleerde software sinds m'n laatste Ghost backup, wat instellingen van programma's in het register, maar nooit gebruikersdata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

saviour schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 12:33:
Ik doe lekker simpel!

Er zitten nu 2 schijven in mijn pc van 30- en 40GB. Op die van 30GB (C:) staat Windows en mijn programma's. Op de D: staan al mijn MP3's, downloads e.d.

Alleen is die van 40GB aan het overlijden. Misschien dat ik dalijk een nieuwe koop en het dan zo doe:

C: Windows + programma's
D: Swap
E: Spellen
F: Data (mp3 e.d)
Simpel??!, tweaken die handel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Schijf 1 (300GB SATA300 van Maxtor, 16MB cache):
c:\Windows (25GB)
g:\Films (125GB)
h:\Bestanden (150GB)

Schijf 2 (250GB SATA150 van Maxtor, 16MB cache):
d:\Permanente Windows bestanden (desktop, mijn documenten, favorieten = 25GB)
e:\Werkschijf Programeren (100GB)
f:\Spellen (125GB)

Schijf 3 (180GB SATA150 van Maxtor, 8MB cache):
i:\Downloads (100GB)
j:\Audio (80GB, voor Fruityloops/Reason/Soundforge)

Schijf 4 (160GB PATA133 van WD, 8MB cache)
k:\Muziek (120GB)
l:\Temp (40GB)

Niet dat alles ook helemaal vol zit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LB Back
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06 11:07
Luuk1983 schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 12:07:
[...]

Damn, je bent wel het toonbeeld van de hedendaagse trent: alles downloaden en bewaren, waarbij je waarschijnlijk niet eens genoeg tijd hebt in je leven om het allemaal te bekijken of beluisteren. |:( Daarbij zijn zoveel partities best wel irritant lijkt me. Waarvoor dienen partities R: S: en T: bijvoorbeeld? Een 120GB schijf in 3-en delen en vervolgens op alle drie de partities MP3 zetten?? :?
Ja dat groeit zo. Het is qua volgorde ook volslagen belachelijk hoe die branders en cardreaders ertussen zijn geslopen. Die 120GB mp3 schijf was mijn eerste externe en dat laat ik dan lekker zo.

Qua beluisteren: ik luister echt de hele dag door, via mijn sqeezebox in de huiskamer en via slimserver op lokatie, maar dan nog kom ik er niet echt doorheen nee. Ik heb wel van elke mp3 minstens een paar seconden gehoord :D Ook qua films is dat zo, ik heb denk ik een kwart van al mijn films gezien maar vind het wel fijn om altijd de keuze te hebben als ik dan eens (1xpw) een film kijk.

60 a 70 GB partitie voor filmdownloads is nu ook weer niet zo gek, als er 11 films op staan is er 50GB bezet, beetje speling voor af en toe eens defragmenteren.
Maasluip schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 12:16:
[...]
WTF? Mag ik vragen wat je doet als bijvoorbeeld de H: partitie voor je foto's vol is? Volgens mij is dit juist het recept voor loze ruimte.

* Maasluip heeft 3 HD's en 4 partities. De bootdisk is in twee partities opgedeeld omdat voorheen de bootdisk 20GB was en die heb ik geghost naar een 80GB HD die nu mijn opstartschijf is.
Inderdaad een probleem als de H: partitie vol is maar het zijn voornamelijk foto's die ik gebruik voor projecten etc, of eigen foto's die ik laat afdrukken, dan op dvd zet en van de schijf haal.

edit:
@quertyer: Ik zou OS+appz op 1 partitie zetten van 20GB (ligt een beetje aan hoeveel je installeert; heb zelf 11 GB aan OS+appz) en van de rest ook 1 partitie maken want, zoals meerdere mensen terecht opmerken over mijn indeling, meer partities voor documenten geeft alleen maar ruimtetekort op de ene partitie en overschot op de andere.

[ Voor 10% gewijzigd door LB Back op 07-03-2006 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 10:08
Mijn oom had vroeger zo'n goed idee:
2 Partities op een 40gb schijf, beide 20gb, zodat mocht hij crashen je nog een backup had 8)7

Ik heb zelf de volgende indeling:

74gb raptor bootdisk met Windows & games/apps installaties + swapfile
4x120gb in raid1+0 = 240gb mirrored zegmaar
losse 250gb schijf

Partities? No way. Ik heb hier nooit het nut van ingezien. Lekker handig, heb je op de ene partitie nog 2gb vrij en op de ander nog 20, wil je een dvdtje kwijt op die 2gb en dan past dat niet door je handige partitie indeling.

No thanx, ik vind het al jammer genoeg dat ik zoveel losse schijven heb. Natuurlijk kan je striped sets gaan aanmaken, maar mocht er dan 1 kapot gaan ben je lekker alles kwijt.

Wat me wel slim lijkt is om de swapfile op een fysieke andere schijf te zetten, maar met 1 schijf met partities schiet je hier natuurlijk niks mee op.

Nog een mooi topic tegengekomen op een forum, hoe je van 2 partities raid-0 kon maken 8)7

Partities maken om makkelijk te kunnen formatteren zit er bij mij ook niet in, ik boot gewoon met mn zelfgemaakte xp+dos+utils cdtje en delete dan ff windows, progra~1, system~1, recycle~1, docume~1, swapfile en de rest van de loze bestandjes en herinstalleer windows dan. Mijn documenten doe ik nog steeds niet aan, ik bepaal zelf wel waar ik ze neer zet.

57696520646974206c65657374206973206e657264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HD1 (Maxtor 80GB):
C: WINDOWS+PROGRAMS (15GB)
D: DOCUMENTS incl. MUSIC (65GB)

HD2 (WD 160GB):
E: VIDEO + SOFTWARE (install programs) (160GB)

Zo kan ik makkelijk mijn c partitie 'klonen' mbv acronis true image en op eenvoudige wijze het image terugzetten voor een verse installatie WIN XP. Mijn documenten (D:) en overige belangrijke bestanden blijven verder onaagetast.

Ik ben zelf geen voorstander om nog meer partities te maken. Hoe minder partities hoe beter (vind ik zelf). Komt de overzichtelijkheid ten goede naar mijn mening. En je hebt niet zo snel het probleem dat je 10 GB kwijt moet en je hebt nog maar 8Gb over op D en 8Gb over op E:.

Maar smaken verschillen, zo ook bij partities.

Ik gebruik overigens ook nog een 160GB externe HD als backup van mijn D schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Laatst online: 12-09 13:06

KatirZan

Wandelende orgaanzak

mijn setup (op dit moment, wordt van het weekend anders, compleet nieuwe install)

C : 20gb van 80gb Maxtor schijf (besturingssysteem)PATA 1
D : 60gb van 80gb Maxtor schijf (applicatie schijf )PATA 1
E : 100gb van 200gb WD schijf (Muziek en Films schijf) sata2
F : 100gb van 200gb WD schijf (Films schijf) sata2
G : 200gb van 200gb WD schijf (Downloads schijf) sata2

H : dvd brander PATA 2
I : dvd speler PATA 2

Dat was het eigenlijk wel :)

Na het weekend is de E en de F schijf leeg en dat wordt dan de E schijf voor films, de schijfen en spelers daarna schuiven dan 1 plaatsje op :)

[ Voor 14% gewijzigd door KatirZan op 07-03-2006 16:48 ]

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 13-09 12:49

job

Mijs setup is vrij simpel
Ik heb 2 HD's.

HD1 (80 GB)
C: Windows / program files / my documents

HD2 (250 GB)
D: Swap file / muziek/films/downloads
Verder heb ik op HD2 nog een complete backup van "my documents" die elke 24 uur wordt bijgewerkt.
En er staan uiteraard wat ghosts images zodat een herinstall in zo'n 10 minuten klaar is.

[ Voor 54% gewijzigd door job op 07-03-2006 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sluuut schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 16:37:
Partities? No way. Ik heb hier nooit het nut van ingezien. Lekker handig, heb je op de ene partitie nog 2gb vrij en op de ander nog 20, wil je een dvdtje kwijt op die 2gb en dan past dat niet door je handige partitie indeling.

No thanx, ik vind het al jammer genoeg dat ik zoveel losse schijven heb. Natuurlijk kan je striped sets gaan aanmaken, maar mocht er dan 1 kapot gaan ben je lekker alles kwijt.
Exact hetzelfde gevoel heb ik. Het is helemaal niet "handig" op partitieniveau te scheiden. Je kan niet flexibel groeien zo.

Heb nu:
c 160 GB bootvolume met alle games en programmas hier op.
d 250 gb bevat inkomende downloads, m'n mp3 folder en dan is ie vol
e is 250 gb met films, programma ISOs en een mapje "misc" met allerhande losse klerezooi. net niet vol.
f is voor m'n spelletjes ISOs voor pc en console. 250 gb. niet geheel vol. nog.

Heb strakkies (rond augustus) :
C 150gb scsi drive voor Windows, swapfile en programma installaties.
de rest van de schijven gaat in een ander systeem dat met gbit aan m'n desktop zit, zodat die klereherrie de kamer uit is, en de drie 250 gb schijvne worden met drie broertjes versterkt tot een lief klein 6 disk raid-5 volume van 1.25 TB waar ik gewoon de mappen heen kopieer. Nooit meer groei ellende dat één schijf vol zit en een andere niet en je dan films moet gaan smeren over schijven met alle performance ellende tijdens het kopieren van dien.

EDIT:
windows reinstallen duurt twee uur inclusief volledige driver installatie, dankzij de wondere wereld van de recovery console: pleur je Windows folder weg en herinstalleren, alle drivers op een CD-RW bij de hand. Nix geen imaging dus en ik ben ook nooit wat kwijt, zelfs niet de .ini filetjes van één of ander obscuur avonturen spelletje.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2006 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:23
Ik doe niet aan partities, het is de hele schijf of geen schijf. Dat gepruts altijd met partities.. Dan is ie weer te klein, resizen, schijf vol, ellende zeg.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-09 15:49

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Heb op dit moment 1 schijf van 160GB zo opgedeeld:

C:\ 40GB (System) voor windows en programma's
D:\ 70GB (Games) voor games 8)7
E:\ 43GB (Multimedia) voor alle audio, video en foto's

Wil in de toekomst dit veranderen naar:

Schijf 1 (WD Raptor 74GB):
C:\ (System)

Schijf 2 (Hitachi Deskstar 7K250, 160GB):
D:\ (Games)

Schijf 3 (Hitachi Deskstar 7K250, 250GB):
E:\ 125GB Webdesign & Foto
F:\ 125GB Audio & Video

Maarja, dan moet je wel werk hebben :Y)

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 20:42
HD 1 (120gb maxtor IDE)
C:\ voor windhoos/apps/pics/documenten etc (totaal ~50gb)
D:\ voor MP3 (totaal ~70gb)

HD 2 (120gb maxtor IDE)
E:\ voor DVD-R's, films, apps (installers), unfinished downloads etc

HD 3 (160gb maxtor IDE)
F:\ voor games iso's

HD 4 (160gb maxtor SATA)
G:\ voor series etc

Ik vind het voor mezelf handig, zo heb ik films op 1 hd, games op 1 hd, series op 1 hd, mp3 op 1 hd, netjes gesorteerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuut
  • Laatst online: 12-09 10:08
Oja.. ik heb dus 6 harde schijven en 3 partities :D

57696520646974206c65657374206973206e657264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-04 16:19

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

3 HDD`s

HDD 1: (Hitachi T7K250)

C: Windows XP (10GB)
D: ISO - VMWare - Games (235GB)
I: Dump Cache swap etc (5GB)

HDD 2:(Hitachi T7K250)

E: MP3 (50GB)
F: DVD - Games ISO (200GB)

HDD 3:(Hitachi T7K250)

G: Downloads (200GB)
H: Apps (50GB)

Kortom 3x 250GB. Ben eigenlijk alweer toe aan 1 extra schijfje maar ik kan natuurlijk ook ff wat DVD`s enzo wegbranden :)
Tellen netwerk drives ook mee??

NAS 160 GB (Pub)
Netwerk Drive Server (foto`s 80GB RAID1 )

[ Voor 12% gewijzigd door loodgieter op 07-03-2006 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-01 22:36
Mijn dual boot indeling:

2x WD Raptor 74GB in RAID0:
C: Windows
D: Games
E: Data/Downloads/Muziek
Tot voor kort had ik nog een F partitie voor de SWAP file, maar sinds ik 2GB geheugen heb is deze verwijdert.

Hitachi Deskstar 80GB:
Linux SuSE 10.0.
Sluuut schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 16:37:
Ik vind het zeer handig om zo alles makkelijk te kunnen organiseren. Ruimte zat dus nooit problemen daarmee. Helaas hebben de windows filesystems (FAT, NTFS) geen van beide de mogelijkheid om zonder risico op dataverlies een partitie te vergroten of te verkleinen. Bepaalde Unix filesystems hebben dit wel, wat dus een groot voordeel kan zijn.

Misschien dat hier met het nieuwe filesystem voor Windows Vista verbetering in komt? Ik heb me er nog niet zo in verdiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-01 08:12
1e schijf:
NTFS/prim. 50 gieg : systeemschijf Windows (C) met inbegrip van ProgFiles en Docs&Settings(zonder de documents, maar wel AppData e.d.)
extfs3 30 gieg: testparitie Linux (/)
swap 1 gieg: swappartitie voor Linux, ook in gebruik voor Windows Page file (S, maar verborgen in Deze Computer)
FAT32 20 gieg: serverpartitie met Apache , MySQL, Subversion, PHP (installaties en bijhorende databestanden) (G)
FAT32 19 gieg: drivers/tools, opslag van programma's die altijd van pas kunnen komen (E)
FAT32 40 gieg: tijdelijke bestanden (I), downloads (Firefox, eMule, BitTorrent)
FAT32 40 gieg: tijdelijke bestanden (H), downloads

2e schijf:
FAT32 20 gieg: testpartitie, momenteel niet in gebruik
NTFS 100 gieg: documents (D), ook e-mails en enkele andere profielmappen (Firefox, Thunderbird, ...)

3e schijf (extern):
FAT32 1 gieg: Linux bootdisk (SLAX) + drivers NTFS voor DOS/WIN9x
NTFS 79 gieg: data, backup, tijdelijke opslag voor transfers

De reden dat I en H opgesplitst zijn: mijn vorige schijf was bijna gecrasht (SMART check gaf een falende schijf aan), en dan heb ik die schijf van 160 gieg vervangen door 200 gieg en dan 1-on-1 copy gedaan van beide schijven en gewoon extra partitie aangemaakt, omdat resizen/mergen volgens mij niet 100% veilig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Samsung SATA 160GB SP1614C

C: windhoos 40GB
E: Setups & downloads 116GB

Samsung SATA 160GB SP1614C

D: Games 110GB
G: Unreal Tournament 2004 40GB (mijn Unreal Tournament is 32GB groot }) )

Samsung IDE 200GB SP2014N

F: Muziek 200GB

Samsung IDE 200GB SP2014N

I: Films en ISO's 170 GB
H: Graph-XX 21GB al mijn grafische shit,..van wallpapers tot UT2004Maps , van 3DSMax8 werk tot Photoshop CS2 plaatjes,
alles wat ik uit een grafisch proggel pers, staat hier, en owja,...hier heb ik ook mijn swapfile neergemieterd

voor mij een hele leuke indeling , alleen is een hele partitie dedicated aan een spel inrichten in jullie ogen misschien een beetje onzin 8)7
maarja,.. >:) 32GB aan gamegrootte is dan ook niet bepaald kattepizz >:)

-Jin-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 16:26
Ik heb 2 schijven van Western Digital, S-ATA, 160GB p/stuk

Schijf 1:
C:/
Windows, veel programma's, 30% van de downloads

Schijf 2:
D:/
Muziek, download-meuk, verder nog foto's, iso's enz.
Back-up laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:54

PD2JK

ouwe meuk is leuk

C: 74GB (WinXP)
I: 200GB (Data)
W: 250GB (MP3 backup van Z:)
X: 320GB (RAID-nix, 2x 160GB, LAN 'buffer')
Y: 250GB (Leeg)
Z: 400GB (Data/MP3)

C:\ = Raptor 74GB, een snelle (10k rpm) schijf, zodat Windows vlot kan starten. Hier staan alleen de 'broodnodige' programma's op, zoals: Office, PowerDVD, Gaim, Nero, Norman, Statbar, Quicktime :X, D-tools, etc...

De RAID0 array is voor LAN parties. Voor het geval er Gbit aansluitingen zijn, is Sustained Transfer Rate belangrijk. Anders begint het systeem (de mijne tenminste), helemaal te flippen. :P Deze array haalt ongeveer 95MB/sec read en 105MB/sec write volgens ATTO. Zie ook dit topic:

[rml][ Benchmarks] Post hier je RAID0 scores![/rml]

Aangezien huis-tuin-keuken-Gbit-NIC's 'maar' tussen de 30 en 80MB/sec kunnen overpompen, is de array snel genoeg dacht ik.

Die 400GB schijf is trouwens een Raid Edition 2 schijf, het is de bedoeling dat er in de loop van dit jaar een RAID5 array komt van vier schijven, danwel i.c.m. een 'hardware-matige' controller. De on-board SiI3114 kan het dan wel eens druk gaan krijgen, waardoor de peformance gaat tegenvallen.
Een Highpoint RocketRAID 2320 PCI-e x4 lijkt me wel wat. :)

[ Voor 27% gewijzigd door PD2JK op 07-03-2006 18:19 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb en ik doe het zo topic :P

Wat wil TS nu eigenlijk? Snel en simpel of complex? We kunnen hier wel hele partitieschema's op tafel gooien, maar wat wil TS nu eigenlijk zelf? Welke programma's wil je gaan gebruiken en hoeveel ruimte schat je nodig te hebben?

Meerdere partities kunnen ook meerdere problemen veroorzaken. Het gaat meestal prima, maar het kan ook gigantisch fout gaan.

Ik wacht eerst het antwoord van TS af omdat ik niet zo'n trek heb moeite te doen voor niets.

Omdat:

->Wul ik primaire partities of logische en waarom?
->Om hoeveel data gaat het?
->Wordt de schijf voor meer dan 70% gevuld?
->Ben je van plan om ooit RAID te gaan gebruiken en zo ja welke vorm van RAID?
->Heb je veel kleine en/of grote bestanden? Zie gemiddelde bestandsgrootte van Windows defrag.
->Wat zijn de seektijden van de schijf en wat is de sequential read transfer (gebruik HDtune).

Allemaal van belang voor de keuze van de manier van partitioneren. Ik kan nu alleen maar gissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 22:46
Ik heb thuis een servertje :P

C:\ 80Gb - System
D:\ 120Gb RAID 1 - Programs
E:\ 558Gb RAID 5 - Data 1
F:\ 200Gb - Data 2
G:\ 200Gb - Data 3

Dit is in de trend van elke schijf/array 1 parttitie.
Ik gebruik deze opslag als pure als storage en backup.
Verder draaien er een paar services op de server.

[ Voor 16% gewijzigd door The_Greater op 07-03-2006 19:02 ]

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:11
Hitachi 160GB 7200RPM SATA

C:\ 60GB Windows XP
D:\100GB-Spel en dergelijke

Hitachi 160GB 7200RPM SATA

E:\160GB-Belangrijke data

Maxtor 250GB 7200RPM PATA

F:\250GB-Video eddit

Maxtor 250GB 7200RPM PATA

G:\250GB-Apps

Maxtor 300GB 7200RPM PATA

H:\300GB-Muziekjes

Samsung 250GB 7200RPM USB

I:\Veel gebruikte prog's plus wat funzel

(ik kom nog HDD ruimte tekort |:( 1370GB enkel voor mij :r Ik word er zelf misselijk van.. Ze mogen dei holoschijven wel eens in de aanbieding gooien :P (Dit is zonder mijn file servertje)

[ Voor 4% gewijzigd door Cave_Boy op 07-03-2006 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Ik heb het zo:

HDD 1 (250gb)
C is voor meuk
D is voor windows (onder het mom van, iedereen heeft em al op C staan)
E is voor programmas en muziek
F is voor foto albums, installatiezooi die ik direct na het installen van een windows erop knal dus
G is voor grote downloads, gewoon een meukbak

En dan heb ik er nog 4 schijven bijhangen, totaal iets van 1200gb ofzo, maar de rest boeit niet zo, das allemaal gedownloade zooi.

IIG, wat ik zelf ERG handig vind van hoe ik mijn schijf indeel, is dat als ooit de D zou crashen of windows moet gereinstalt worden, dat ik na de instal al mijn drivers, software dingetjes en mobo-cd-iso's op de F heb staan. Op die manier hoef ik alleen een backupje te draaien van mijn documenten en de mail, de rest zoals muziek, fotoalbums en programs staan dus op andere partities.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusteloos
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-10-2012
1x 160GB 7200RPM 8MB maxtor 9 of 10 sata
Specifiek voor 1 schijf gekozen omdat ik het niet zo heb op terringherrie... weliswaar vallen 2 harde schijven mee, maarja alle beetjes helpen he...

Echter ga ik het in de toekomst toch anders doen.

Anyway nu:

C: WinXp
D: Downloads
E: Producing (ik maak muziek, bewerk ook films / sounds etc)
F: Music
G: Games
vergat H helemaal.. me backup schijffie (maar is overbodig daar het tegenwoordig ook op me server staat)
Exacte partitiegroottes heb ik niet bijdehand, zit achter me laptop..niet thuis.

E en F zijn de grootste partities...

volgend jaar gaat het toch wel anders.
Raptor schijfie in 2 partities OS & games
De rest zal me een rotzorg zijn... 300/400gb ben ik wel even zoet mee
me oude 160GB gaat in me fileservertje

[ Voor 8% gewijzigd door rusteloos op 07-03-2006 19:29 ]

SPECS: Intel Core i8-1080 @ 8 x 6666MHz, 12GB DDR3-3200, 3DFX DOOVOO 7, GTX-ultra-CrossDressed 4GB, Aureal Vorte-1 A3D, 2x WD T-Rex SSD 1TB RAIDX, 80" Samsung 1200HZ UHDV 3D AMOLED-HYBRID, Apple iDon't, Windows PX Pro SP3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestone
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 11:48

Firestone

$ su - vuursteen

[ Drive #1 - MAXTOR 6L080L4 (80 GB) ] vol
#1 (Active) NTFS C: (WINDOWS) Windows schijf..
#2 FAT32 D: (EBD) Emergency Backup Disk ;) Staan belangrijke
documenten op
#3 FAT32 E: (SOFTWARE) Grote software pakketten
#4 FAT32 F: (SYSTEM) Meer ruimte, maar had geen passende naam over
#5 FAT32 G: (BIZNIZ) Persoonlijke belangrijke documenten e.d.
#6 NTFS H: (Extra) Zie F:

[ Drive #2 - SAMSUNG SP1604N (160 GB) ] red vol
#1 NTFS T: (YGames) Meer ruimte voor games
#2 FAT32 I: (RAIDII) Van alles, grootste deel van schijf

[ Drive #3 - MAXTOR 6 L060J3 SCSI Disk Device (60 GB) ] vol
#1 FAT32 M: (XGAMES) Eerste games ruimte
#2 FAT32 N: (WAREZ) ...(van toen de naam nog stoer was)
#3 FAT32 O: (ZOOI) Grafische software pakketten

[ Drive #4 - WDC WD40 0JB-00ENA0 SCSI Disk Device (40 GB) ] half vol
#1 FAT32 L: (RAIDI) Zie I:

[ Drive #5 - Maxtor 6 B200P0 SCSI Disk Device (200 GB) ] half vol
#1 NTFS U: (RAIDIII) Zie I:

Het ziet er vast onduidelijk uit, en dat is het waarschijnlijk ook. Het gaat echter terug naar de eerste schijf, die ik toendertijd(voor 2000) in duidelijke partities opdeelde. Aangezien ik niks formateer, behalve de C, kwamen er steeds meer schijven bij. Et voila; een warboel. Maar ik weet zelf waar alles staat en defragmenteren werkt handig :)
De FAT32 zijn er nog omdat ik het vaak benader met mijn Linux bak.

Als ik alles over zou doen, wat vast wel eens komt met de 1TB HDs, dan zou ik het ongeveer zo doen:
C: Windows(incl. windows related progs) 30GB
D: Software 50GB
E: Games(mits ik dit nog speel. wordt steeds minder) 50GB
F: Films/downloads 500GB
G: Anders

[ Voor 4% gewijzigd door Firestone op 07-03-2006 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-09 13:40
HD 1: SATA 250GB WD
- Systeem (60GB)
- Films & MP3's (190GB)

HD2: SATA 250GB WD
- Persoonlijke data (Fotos, CD Images, Schoolshit etc) 250GB

HD3: SATA 250GB WD
- Software, Games, Gedownloade Shit 250GB

HD4: SATA 250GB WD [hot-swap]
- Backing UP (250GB)

HD5: PATA 160GB WD
- Klootschijfje (Linux, OS X etc. etc.)

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

HD1 PATA 160 GB Maxtor
OS, alle geinstalleerde programma's hierop, etc

HD2 PATA 250GB WD
Muziek, films, swapfile, andere backups, images van games, gedownloade shit.

[ Voor 19% gewijzigd door MensionXL op 07-03-2006 20:37 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 14:20

rg-mohwa

Phoe Hé

1 hd 80 GB onbekent merk

C: Windows + Office (20GB)
D: Downloads + films (20GB)
E: Muziek (je raad het al 40GB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn workstation heeft een 40gb diskje. Mijn documenten naar een van de 3 fileservers met 3com Gbit nic's op cheapass sweex Gbit switches. Had laatst een brak mobo dus heb nu maar 1 schijf in m'n workstation s-ata raid0 van 2x160 is verkast naar gameserver die vroeger geen s-ata had. En gaan uit raid voor vmware's want ze bleven toch leeg >:)

Maar als ik iemands pc moet doen 20 Gb voor windows en de rest volledig of na wat vragen in 2en data en meuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZandBak
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06-2023
C: 50 Gb Voor windows
D: 100 Gb voor Games en Programma's

( c en d zijn 2 X rpator 74 gb raid 0 )

E: 320 gb foto's en belangrijke documenten 2 X wd 320 sata in raid 1

F: 500 gb Films Maxtor 500 Gb sata schijf

Werkt erg lekker

[ Voor 28% gewijzigd door ZandBak op 07-03-2006 21:22 ]

1337

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:12
Ik heb nu 2 schijven en geen verdere partities

C:\ Windows, games en programma's

D:\ Downloads, Mp3's, documenten en foto's

Als ik iets zou veranderen nu dan zou ik er 2 schijven bij kopen en op de ene mijn games zetten en op de andere mijn downloads.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johpie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-08 15:46
HDD1: WD800JB - 80 GB - C: Windows & Installed progs
HDD2: 4 * Seagate 7200.7 200 GB Raid 5 - 600 GB - D: ISO's, Projecten & Personal rommel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
[...]

Wat dan handiger is lijkt me een Register-tweak waarbij je de hele Documents&Settings map op een andere partitie gooit. Zit je met meerdere users niet meer te kloten en ook heb je je startmenu, applicationsettings en desktop erbij zitten ;)

Als ik komende week mn 300GB'je krijg wordt het waarschijnlijk iets van:

Maxtor Diamondmax 10 160GB SATA
• 90GB NTFS "Windows"
• 20GB NTFS "Documents&Settings"
• 50GB Ubuntu (48GB ext3 & 2GB swap)

Seagate 7200.8 300GB SATA
• 100GB NTFS Films
• 100GB NTFS Downloads
• 90GB NTFS Muziek
• 5GB NTFS Swap
• 5GB FAT32 Transfer (voor Linux->Windows bestanden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Mithras86 schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 22:00:
Seagate 7200.8 300GB SATA
• 100GB NTFS Films
• 100GB NTFS Downloads
• 90GB NTFS Muziek
• 5GB NTFS Swap
• 5GB FAT32 Transfer (voor Linux->Windows bestanden)
Kan je beter niet die films, downloads en muziek in een eigen map op 1 partitie zetten? heb je ook geen problemen met restruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abomination
  • Laatst online: 19-05 15:55

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

Mithras86 schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 22:00:
[Maxtor Diamondmax 10 160GB SATA
• 90GB NTFS "Windows"
• 20GB NTFS "Documents&Settings"
Is die 90GB voor Windows niet een beetje overkill, omdat je toch de doc en set op een andere partitie doet? Ik zou het 30 GB windows en 80 GB doc en set doen.

Zelf heb ik:
SAMSUNG SpinPoint PATA (250 Gb)
C: Magnetron (30 GB) - Windows
E: Koelkast (202 GB) - Persoonlijke-, werk- en project bestanden, electronisch archief

Seagate Barracuda 7200.7 SATA (160 Gb)
D: Wasmachine (30 GB) - Swap, download, temp dir, "tijdelijk bestanden"
F: Vriezer (118 GB) - Film's, foto's

Maxtor DiamondMax Plus 9 SATA (120Gb)
G: Diepvries (114 GB) - Backup, muziek

USB HDD - 2.5" laptop HDD (30 Gb)
H: USB_30GB (27 GB) - beheerders en installatie bestanden, "meeneem" bestanden

Western Digital Caviar PATA (15 Gb)
I: Test Schijf (14 GB) - Debian Linux + linux-swap

Schijven lopen van snel naar langzaam (boven naar beneden), OS, swap en snel te verwerken bestanden zitten in de C: en D: aan het begin van de schijven, voor snelheid, waarbij dus de windows swap op een aparte schijf. Backup op een aparte harddisk, en linux heeft een eigen schijf.
E: is mijn "werk" schijf. F: en G: zijn "bewaar" schijven, waarbij de films wel een verloop hebben.
Oplopend van C: naar F: hoeft er hierdoor minder de defrag erover, omdat er per partitie steeds minder verloop van bestanden is.
De benamingen van de schijven (magnetron enz.) heb ik gekozen om de bestanden verloop te weerspiegelen.

Hiernaast is R: de DVD-Rom en S: de DVD brander. T:, U:, V: en W: zijn virtuele cd-rom's (deamon tools)

Ik ben van mening dat teveel partities op een schijf averechts werkt, in plaats daarvan heb ik in de root dir van de partities, directory's met namen als film, download, temp, Mp³-s enz. staan die de bestanden "verdelen". Hierdoor krijg je geen "loze" vrije ruimte.

P.S. jammer dat de TS zich niet meer laat zien

[ Voor 4% gewijzigd door Abomination op 08-03-2006 11:33 ]

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Ik heb altijd met partities gewerkt, maar kwam altijd op het punt uit dat de ene partitie te klein was en de andere te groot. Nu is de situatie zo:

C: 160GB SATA (Windows - Opslag film rips)
D: 160GB SATA (Opslag - Tijdelijke opslag downloads / Applicatie ISO's / Game ISO's)
E: 300GB SATA (Film ISO's)
F: 80GB IDE (MP3)

Dit werkt opzich fijn. De 300GB raakt wel weer vol, maar dat komt meer omdat ik geen zin heb om de films uit te zoeken en te branden :P Ook begint de MP3 schijf weer wat vol te raken, dus die kan opzich nog wel geupgrade worden naar een 200GB+ schijf.

[ Voor 12% gewijzigd door Ebayzo op 08-03-2006 10:50 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Abomination schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 10:41:
[...]
Is die 90GB voor Windows niet een beetje overkill, omdat je toch de doc en set op een andere partitie doet? Ik zou het 30 GB windows en 80 GB doc en set doen.
Niet als je heel veel programma's installeert (die dus gewoon in C:\Program Files\ staan) :) Dan heb je wel een aantal gieg nodig voor spellen & programma's. Op dit moment heb ik een 80Gb partitie voor Windows en die is tot 60GB gevuld. Daarentegen is mijn D&S map maar 1.2 GB ;)
edit:
maar die namen :X :>
Luuk1983 schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 09:28:
[...]
Kan je beter niet die films, downloads en muziek in een eigen map op 1 partitie zetten? heb je ook geen problemen met restruimte.
Tja, wel een idee eigenlijk :+ Maar ik configureer mijn startmenu zo dat My Computer als een boom weergegeven wordt. En dan kan je makkelijk via Start -> My Computer -> Music al je muziek bekijken. Ipv eerst een Explorer met "data" openen en dan door mapjes gaan browsen (ja, ik ben lui :P )
Daarnaast kan je gewoon in PartitionMagic 8 je partities verschuiven, zolang het niet je Windows partitie is (dan moet je rebooten). Dus als een partitie te klein wordt, is het een kwestie van een schuifje wat verder zetten en klaar is kees Mithras B)

[ Voor 3% gewijzigd door mithras op 08-03-2006 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lostcuban
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-03-2008
Ik heb op mijn 80gb 4200tpm (donderdag ga ik deze upgrade bestellen) de volgende indeling:

C:\Windows, word, progs, cd's en afbeeldingen
D:\Games
E:\Linux (SuSE 10)

My Specs | My BF2 Stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexus!
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
In verband met het regelmatig herinstalleren/terugplaatsen van images werk ik ook altijd met verschillende partities. 2 HD's onderverdeeld in de volgende partities:

C:\Windows/Software
D:\Ontwikkelbestanden (VB6/.NET/HTML+CSS)
E:\Images (Zowel voor C als voor VM-Ware)
F:\Temp, zowel voor mezelf als voor andere collega's de plaats voor uitwisseling bestanden
G:\Data, hierop staat "Mijn Documenten" naar verwezen
H:\Backup, Eventuele files die ik niet kwijt mag raken staan hierop, en alle programma instellingen etc zet ik hier bij een herinstallatie (Naast een image die ik laat maken voor een format)
I:\DVD
J:\DVD-RW

Daarna volgen de USB, Netwerkverbindingen en virtuele schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major Carnage
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-08 11:15

Major Carnage

waki miko Reimu

Raid0 900GB:
C:\ Windows
E:\ Apps
F:\ Games
U:\ Wastelands (zeg maar alles wat geen duidelijke plek heeft, of anderszinds tijdelijke meuk)

Raid5 4400GB:
D:\ Data (documentjes, logs, instellingen, kleine backups van belangrijke zut, diverse tools voor verse windows installs)
G:\ Video
I:\ Muziek

V:\ Virtual CD
W:\ Virtual CD
X:\ Virtual CD
Y:\ Virtual CD
Z:\ DVDRW

Waarom geen H: Dit was vroeger een 2e video partitie, maar die heb ik ooit samengevoegd toen ik naar Raid over ging. Ik had nl geen zin had om al m'n playlists van muziek om te bouwen, dus blijft die gewoon lekker op I hangen ;)
Eenzelfde verhaal geldt voor E en D, een aantal progjes gebruiken ini files voor in instellingen, dus die hoeven niet opnieuw ingesteld te worden bij een reinstall. Vereiste is wel dat de bestanden op dezelfde plaats blijven staan.

Specs | FFXIV: Maki Kato@Alpha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
  • Laatst online: 13-09 18:15
Ik heb het zo:

HDD1 - 40 GB
C:\ - 40 GB - Windows, programma's, Documents & Settings etc.

HDD2 - 120 GB
D:\ - 80 GB - Downloads (muziek, tv-series)
E:\ - 40 GB - Spellen (incl. images)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 16:04
Waarom hebben sommige de applicties op d:\ staan?

Als je een spel of een programma installeert schrijft ie toch sowieso ook bestanden naar je c:\ weg. Dan heb je het dus op twee schijfen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Sick!! Wat moet je er in godsnaam allemaal op opslaan :S:S Ik heb het al eerder gezegd: maar tegenwoordig wordt er alleen maar gedownload en opgeslagen, tijd om alles te kijken of lezen heeft eigenlijk niemand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Luuk1983 schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 13:46:
[...]

Sick!! Wat moet je er in godsnaam allemaal op opslaan :S:S Ik heb het al eerder gezegd: maar tegenwoordig wordt er alleen maar gedownload en opgeslagen, tijd om alles te kijken of lezen heeft eigenlijk niemand...
4400GB lijkt me sterk, 440 GB :P? 4400 is gewoon overkill. :z

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
MensionXL schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 16:32:
[...]

4400GB lijkt me sterk, 440 GB :P? 4400 is gewoon overkill. :z
900 + 400 niet dan? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

FicoF schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 13:46:
Waarom hebben sommige de applicties op d:\ staan?

Als je een spel of een programma installeert schrijft ie toch sowieso ook bestanden naar je c:\ weg. Dan heb je het dus op twee schijfen staan...
Ik heb zelf alleen Windows op C:\, Apps staan allemaal op D:\. Waarom, heel eenvoudig, als je Windows opnieuw wilt installeren, hoef je al je apps niet opnieuw te installeren (Bijna alles draait nog wel zonder setup).

Ik heb er zelf inmiddels weer een HD bijgeplaatst, huidige config is nu:

Maxtor 80GB PATA
C:\ - Windows
D:\ - Apps
E:\ - Games

Maxtor 60GB PATA
F:\ - VMWare ISO's, Email (Thunderbird op D:\ en Email gaat naar F:\), Divers

Seagate 181GB SCSI
I:\ - Download + TV Opnames

Seagate 181GB SCSI
J:\ - Download

Western Digital 250GB 16MB SATA
K:\ - Data opslag

Seagate 36.7GB 16MB SCSI - 8x
X:\ - Data opslag

Seagate 73.4GB 16MB SCSI - 8x

Seagate 9GB SCSI

Seagate 36.7GB SCSI - 5x

Seagate 50GB SCSI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 17:02
FnF schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 19:51:
[...]

Ik heb zelf alleen Windows op C:\, Apps staan allemaal op D:\. Waarom, heel eenvoudig, als je Windows opnieuw wilt installeren, hoef je al je apps niet opnieuw te installeren (Bijna alles draait nog wel zonder setup).

Ik heb er zelf inmiddels weer een HD bijgeplaatst, huidige config is nu:
IHMO is het zonde om zulke (en dure!) snelle schijven te gebruiken voor data-opslag :) Ik heb zelf 1 Western Digital 10k toeren schijf welke ik in 2 schijven heb opgedeeld: Mijn C-schijf voor windows, en mijn D-schijf voor games. Dit zodat mijn windows lekker snel opstart en draait, en tja, games in combinatie met schijfactiviteit hoef ik hopelijk niet uit te leggen ;)
Mijn Maxtor DiamondMax 9 7200 toeren is snel genoeg voor mijn downloads en verdere data-opslag.

Mag ik vragen wat jouw reden is om zulke snelle schijven te gebruiken voor data-opslag? :)

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ja, als je meerder fysike harde schijven hebt wel.

het de setup met de minste overhead. Een hele schijf backuppen kan toch niet meer (tenzij op een andere) zonder dure tape hardware dus je moet toch altijd selectief directories backuppen.

Mar dan ben ik ook een van die mafkezen die windows nooit opnieuw installeerd, maar altijd weer oplapt en/of schoont.

leuk_he heeft 2 parties per harde schijf: 1 met 99% van de ruimte en een fat partitie om de bios te kunnen flashen vanaf hd in dos.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:41
C=1x36gb 15.000 rpm scsi
D=2x75gb 10.000 rpm scsi in raid0 stripe (jaja, boeie, heb speed nodig) hierop staan ook alleen maar vmware os'jes

verder niks geen storage, ik doe dan ook niks met de pc behalve vmware :P

A wise man's life is based around fuck you

Pagina: 1 2 Laatste