Lijkt me cool om 2 VU-metertjes op m'n versterker aan te sluiten. Kan dit zomaar? Parralel, serieel?
bvhd
bvhd
</img>tijd voor verandering.
AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD
Nou ok, wat zetten we erop? Dit zou een zeer interessante weddenschap worden. Als je versterker gelijkspanning zou geven, zou je speaker a) niet veel geluid gevenUit je boxuitgengen komt gewoon gelijkstroom en zeker GEEN wisselstroom
Nee hoor. Dat is ook gewoon een volt meter, die zijn meting in dit geval weergeeft mbv een spoeltje en een veer met een wijzertje eraan, ipv ledjes aan te sturen.Het zijn geen ledjes, maar zo'n wijzertje.
Maakt dat nog verschil?
Verwijderd
If it ain't broken, play with it till it breaks.
Verwijderd
Verwijderd
AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
This too shall pass
Dat heet dus zeker geen clippen! Clippen krijg je doordat de versterker zijn max spanning bereikt, en daardoor de sinus afgechopt wordt. Het gevolg is dat je een soort blokspanning krijgt, en dat hoor je als vervorming. Overigens zit er ook een beveiliging tegen clippen op die amp, maar dat is weer een andere beveiliging.Wat ze bedoelen in JAG zijn handleiding is dat er een continu gelijkspanning ontstaat dan sloop je inderdaad je speaker dit fenomeen heet ook wel clippen.
Inderdaad. Deze heb ik ook gekocht, en hij kostte zo'n 40,-. Ik heb er wel problemen mee, maar ik heb ook twee transistoren verwisseld (nu terug veranderd, maar nog steeds niet alle ledjes werken naar behoren).TB wil dus een Power-meter hebben; dan kan hij het beste ff de K4307 eraan hangen
Nou, wat een onomstotelijk bewijs zeg. Natuurlijk kan een versterker wel meerdere frequenties tegelijk weergeven. Je krijgt namelijk een samengestelde sinus. Stel dat een speaker een 10Hz en een 100Hz toon tegelijk weergeeft. Dan beweegt de conus tien keer per sec op en neer voor de 10 Hz toon. En als de conus een keer achteren beweegt (net naar voren gegaan), dan maakt ie ook nog eens 5 trillingen voor de 100Hz toon. De 100 Hz toon ride zeg maar de wave van de 10 Hz toon.Als wisselstroom de conus zou bewegen zou je maar ÉÉN frequentie tegelijk weer kunnen geven, meer niet
Verwijderd
Praat jij jezelf ff tegen!Ik denk dat ik samen met JUR lekker pils ga drinken op kosten van TB
TB> Jij haalt het een en ander door elkaar: de conussen bewegen namelijk omdat het een PULSERENDE GELIJKSPANNING is, en dus altijd boven het nulpunt blijft.
Daardoor wordt de conus naar buiten gedrukt bij hoog volume, als je de plus en de min omdraaid dan zou de conus naar binnen getrokken worden en is je geluid niet echt optimaal.
M.A.W.: Het is geen WISSELSPANNING
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.
Verwijderd
Dit hangt af van de frequentie van de toon die je ten gehore brengt.Jur: trouwens hoeveel Herz is die wisselspanning van jullie dan wel?
Sorry, maar dit kan echt niet. Als je dan je oscilloscoop erop zou hangen dan zou je alleen maar streepjes moeten kunnen zien (mits de spanning gelijk blijft, dit is volgens jouw stelling zo)KIP: PULSERENDE GELIJKSPANNING
Ok, daar gaan we: Een relais heeft helemaal niets van doen met de uitgang. Een relais is namenlijk een schakelaar, die bij een bepaalde spanning aan de ingang schakelt. Deze zorgt niet voor gelijk- dan wel wisselspanning. Als je de uitgang van een relais gewoon doorsoldeert zorg je ervoor dat een bepaald circuit nooit onderbroken wordt, ook niet als dat wel zou moeten ---> rook en schade.JUR: Wat je zegt over die eindtrap(kadoek en dan krijg je gelijkstroom) is precies andersom!!!! (ik heb het zelf is gehad nl en de rook komt dan uit je conus!!!,was mijn eigen schuld er was een relais stuk op zondag middag en ik dacht weet je wat, ik soldeer 'm gewoon door ).
Je krijgt dan juist wisselstroom.
Tuurlijk doet een LED het wel op wisselstroom, alleen maar de helft van de tijd, de andere helft spert hij, en loopt er (bijna) helemaal geen stroom.JUR: Een gelijkrichter heb je zeker niet nodig.Probeer het maar eens met een ledje,die doen het nl niet op wisselstroom.
Moet jij voor de grap eens een elco in serie op een gelijkspanning zetten.. Dan doet hij helemaal niets. Alleen als afvlakker parallel geschakeld, maar in een speaker wordt hij daar niet voor gebruikt.. (Hij zit daar om de gelijkspanningscomponent uit het signaal te halen)JUR: Nu moet je voor de fun is zo'n elco op wisselspanning aansluiten (Doe eerst wel ff een gasmasker om want die electroliet is zwaar giftig ,en het hele ding klapt uit elkaar.
2 keer fout:KIP: De conus gaat niet naar achter, hij veert terug naar het middelpunt als het volume minder wordt.
En even voor alle duidelijkheid: in een speaker zit een electromagneet, en die werken alleen maar met GELIJKSPANNING!
Inderdaad een mooi schema. Als je er verstand van had zag je ook gelijk dat hier NOOIT gelijkspanning uit kan komen. Aan de ingang zit direct een condensator in serie met het signaal. Bij gelijkspanning zou die condensator een (bijna) oneindig hoge impedantie krijgen ---> signaal weg. Zo ook bij 'pulserende' gelijkspanning (mooie term is dat).JUR: Oke kijk hier eerst is ff http://dustbin.virtualave.net/circuits/buckamp.html
Dit is een schematje van een simpel versterkertje,zoals je ziet zit de - van de box rechtstreeks op de massa en kan nergens wisselspanning worden gecreeerd.
Uit fase met je andere speaker ja. Sluit maar eens een enkele speaker aan, en pool die om (sluit de + op de - aan en andersom). Je zult merken dat de speaker nog steeds perfect werkt. Als je de andere speaker ook omgepoold aansluit werkt alles nog steeds perfect.. Met gelijkspanning zou dat nooit zo zijn.KIP: Als je op je speakers de plus en de min omdraaid dan krijg je de sinus aan de negatieve kant van de nul-lijn, en dat heeft weer tot gevolg dat je geluid uit fase is.
Niet waar. Een hoogfrequent pulserende gelijkspanning kan vervangen worden door een enkele gelijkspanning. Dan zou het DC filter dus altijd in werking moeten treden. Een hoogfrequent wisselspanning heeft dat ook, maar die wordt vervangen door een gelijkspanning met amplitude nul.KIP: Met die DC-beveiliging bedoelen ze dat als die pulserende gelijkspanning op een vast punt blijft hangen en dus een rechte lijn is in de grafiek, dan klapt ie em eruit.
Want door die continue spanning sloop je je speakers .
Ja doe dat eens, dan zal hij het je wel haarfijn uitleggen... Hehe.SharkyOnline: ik vraag het aan m'n broer, die is en geluidstechnicus, hoofd techniek bij een omroep en audiofiel dat wil je niet weten.
(heeft hbo elektrotechniek trouwens)
Nou wordt het helemaal mooi. Waarom zou je met wisselspanning maar een frequentie kunnen weergeven? Het samengestelde sinus principe werkt net zo goed voor wisselspanning als voor 'pulserende gelijkspanning'. En waarom zou je geen wisselspanning van 20 kHz kunnen maken en wel een 'pulserende gelijkspanning' van 20 kHz? Een wisselspanning van 20 kHz maken stelt echt helemaal NIETS voor. Met de meest banale wisselspanningsgenerator kom je in de MHz dimensie.OBI: Als wisselstroom de conus zou bewegen zou je maar ÉÉN frequentie tegelijk weer kunnen geven, meer niet. Dat is het onomstotelijke bewijs. (een ander iets: bij een frequentie van 20.000 hertz moet de wisselspanning dus ook 20.000 hertz zijn...? Zie je het voor je...) Een geluidsweergave bestaat uit vele verschillende sinussen (van verschillende amplitudes en frequentie),dit kan alleen door gelijkstroom gegenereerd worden.
WAT EEN ONZIN.. Geef eens een argument waarom dat niet zou kunnen. Het kan gewoon bikkelhard wel. Nou niet meer van die onzin uitkramen als je er geen verstand van hebt.OBI: Je gan geen gemengde wisselstroom hebben, dus geen samengestelde sinus. Wel is dit het geval bij gelijkstroom, dus versterkers veroorzaken een gelijkstroom-signaal.
Wat doen die mensen die je ondervraagd hebt bij dat bedrijf? Werken die in de boekhouding ofzo? Iedereen die in de audio industrie zit weet dat gelijkspanning funest is voor je speakers..KIP: Ik heb gisteravond ff een enquete gehouden onder mensen die er verstand van hebben (ook bij een profi-audio bedrijf), en het is toch een zeer moeilijke kwestie.
Maar toch zijn de meesten er van overtuigd dat het gelijkspanning is.
Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.
Verwijderd
Inderdaad veranderd dan de weerstand. Maar diezelfde weerstand veranderd ook wanneer je de meter parrallel schakelt. De totale weerstand wordt dan lager, in tegenstelling tot hoger bij seriele schakeling.Je moet ze in ieder geval parallel zetten, in serie kan niet, omdat dan de weerstand zou veranderen die naar je box loopt.
Dat is op zich waar, maar waarschijnlijk is de weerstand van die schakeling (afhankelijk van de hoogte van het signaal in dit geval!) heel erg hoog, iets van 60 Ohm of zo. Dus het effect zal niet merkbaar zijn. Maar beter zou het zijn om de ledjes op de tape out aan te sluiten, alleen heb je dan geen power meter. Ook kan je de verbinding tussen voor- en eindversterker verbreken, en dan de ledjes aansluiten op de voorversterker. Maar misschien heeft dat ook wel invloed op het geluid.Inderdaad veranderd dan de weerstand. Maar diezelfde weerstand veranderd ook wanneer je de meter parrallel schakelt. De totale weerstand wordt dan lager, in tegenstelling tot hoger bij seriele schakeling.
Een puur audiofiel ben ik niet. Wel een extreme audiofreak. Ik geef er erg veel geld aan uit bijvoorbeeld, en vind geluidskwaliteit ook erg belangrijk. Ook kijk ik als ik ergens binnenkom altijd meteen naar de geluidsinstallatie, of dat nou in een discotheek, bioscoop, concert of bij iemand thuis is.Jag, ik dacht dat jij een puur-audiofiel was, en dus niet van al die frutseltjes als VU-meters enzo houdt...
Verwijderd
Verwijderd
Meh ...
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq