VU-metertjes opje versterkeraansluiten... Kan dat?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.679 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09 21:14

TB

pompiedom

Topicstarter
Lijkt me cool om 2 VU-metertjes op m'n versterker aan te sluiten. Kan dit zomaar? Parralel, serieel?
bvhd

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Alles kan :)

Als je het goed wil doen haal je ff een velleman bouwpakketje bij de lokale electronica boer.

Je kan ook gewoon een ledbar met wat weerstanden op je speaker(heeeel zware weerstanden) of op je koptelefoonuitgang(minder zware weerstanden) aansluiten.

Op je speaker uitgang kan ik je niet aanraden........ :)

Greetz Jur

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Ik heb gewoon 2 VU-metertjes (met van die wijzertjes) uit een casettedeck gesloopt. Moet ik ze dan gewoon op de hoofdtelefoonuitgang aansluiten?

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

Mex

koop zo'n bouwpakketje met ledjes is veeeeel mooier :) :)

• Jag
  • Laatst online: 12:07

Jag

Ik heb een Velleman kitje gekocht:
Afbeeldingslocatie: http://www.velleman.be/images/kits/ondemand/k4306.jpg

Was geloof ik 65,-. Ik heb hem in elkaar gesoldeerd, voeding erop (na enig gekloot een goede voeding gevonden die niet een te hoge interne weerstand had), en hij deed het (in tegenstelling tot mijn power meters, die het nog steeds niet (goed) doen :(). Ik heb nu de ledjes ingebouwd in mijn kamer, erg cool.
Maar wat je moet doen is de ledjes aansluiten op een line out, zonder dat de volume regeling er tussen zit. Ik gebruik de tape 1 rec out op mijn amp, werkt heel goed afgezien dat ik nu niet het signaal van mijn minidisc kan weergeven (zit op tape 1). Want als ie dat wel zou doen zou je feedback krijgen als je de rec out wel op minidisc zou aansluiten en opname zou weergeven. Ik heb dit een keer gehad op een andere manier, en dat was niet prettig!
Maar die ledjes van Velleman zijn echt een aanrader. Ook erg leuk om zelf in elkaar te solderen, alhoewel het toch wel prettig is als je eerder in leven een keer een soldeerbout in je hand hebt gehad (en niet zo'n kluns was dat je meteen de voedingsdraad soldeerde :P). Een erg groot voordeel van deze ledjes is dat je de gevoeligheid kan regelen, en dat is erg hard nodig! Zowel om links en rechts gelijk te krijgen, als de gevoeligheid zo in te stellen dat je bij je hardste bron het rood haalt. Anders zit je continu aan je max, of continu alleen de -23 dB led aan.
Nadeel aan deze kit vond ik dat het nogal moelijk was om de voeding en de line level kabel aan te sluiten, alhoewel het na enig denkwerk toch wel gelukt is. Ook zit er geen voeding bij. Wel een mooie schaalverdeling.

Jag

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Ah dank je.
Deze kit waar jij het over hebt is trouwens vervangen door een andere. maar ik weet niet wat het verschil is. Maar 65 piek is me ietsjes te duur eerlijk gezegd.
Ik dacht gewoon, ik heb nog mooi 2 VU-meterjes, laat ik die ff inbouwen, staat kewl, en dan met blauwe "achtergrond-verlichting".
Maar ik heb vaak genoeg een soldeerbout in mijn handen (en vaak genoeg op mijn handen) gehad, da's het probleem niet.

Maar dat gaat dus niet lukken met die VU-metertjes? Je kan ze niet gewoon parralel zetten met je Speakerboxen, zodat ze ook harder uitslaan naarmate je je versterker harder zet?

[edit]
Hij is vervangen door deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.velleman.be/images/kits/ondemand/k4305.jpg</img>
Klik hier voor meer info

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Oh ja, ik bedenk me net dat zo'n VU-meterje (dus met zo'n wijzer) niet rechtstreeks op de speaker-uitgang aangesloten kunnen worden, want daar komt wisselstroom uit en volgens mij vindt zo'n meter dat niet leuk. Kan ik dit verhelpen door een ehmmmm... K*t hoe heet zo'b ding ook al weer, ehm, die maar via een kant stroom doorlaat... Je weet wel wat ik bedoel...

• obme_ief
  • Laatst online: 11-05-2022

obme_ief

houd niet van wannebe modjes

zou het niet kunnen als je er een spoeltje en een diode aan hangt?
zo heb ik ooit eens een dingetje gemaakt om me spoeltjes van me zender te "meten" (ivm. afstelling) en dat werkte dan op magnetische golven, als je die spoel nou om je boxdraad draaid...
nou ja, ik lul ook mar een end heen maar wie weet is er iemand die hierdoor op een ideetje komt...

tijd voor verandering.

• Jag

Jag

O, jij wilt geen VU meter, maar een vermogensmeter. Tja, daar zal je vast die ledjes uit dat tape deck voor kunnen gebruiken, maar dan heb je A een gelijkrichter nodig, en moet je B er een hele flinke weerstand in zetten. En dat lijkt mij echt ontzettend moeilijk om de juiste weerstand te bepalen.
Overigens dikke kans dat er al een gelijkrichter in dat spul uit het tape deck zit. Het ligt er een beetje aan hoeveel electronica je eruit hebt gehaald. Tja, het is een beetje moeilijk oordelen moet ik zeggen, maar ik denk niet dat het erg succesvol gaat worden.

Jag

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Het zijn geen ledjes, maar zo'n wijzertje.
Maakt dat nog verschil?

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Uit je boxuitgengen komt gewoon gelijkstroom en zeker GEEN wisselstroom.

Je kan gewoon bijv. een autolamp rechtstreeks op je boxuitgang aansluiten en zowaar knipperen maar, bij elke bas wat feller(Een bas geeft meer Volts).

Je versterker zal dit alleen niet echt leuk vinden(Impedantie enzo),dus ik kan het niet echt aanraden.

Een led vu werkt in principe hetzelfde als een wijzer vu,sluit hem gewoon aan op je koptelefoon uitgang,zet de goede weerstanden ertussen(even experimenteren) of nog makkelijker een beetje zware pot meter en het zal prima werken.

het ijken zal de meeste problemen geven (Dus dat de verhouding tussen vermogen en vu uitslag een beetje klopt).

Greetz Jur

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Ik weet toch bijna zeker dat er wisselstroom uit je versterker komt... Hoe kan anders de conus bewegen?
Volgens mij wisselstroom hoor...

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 02-11 22:23
het is inderdaad gelijkstroom

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

• Jag

Jag

Uit je boxuitgengen komt gewoon gelijkstroom en zeker GEEN wisselstroom
Nou ok, wat zetten we erop? Dit zou een zeer interessante weddenschap worden. Als je versterker gelijkspanning zou geven, zou je speaker a) niet veel geluid geven :P en b) nogal snel kaduk gaan (als je hem hard zet, wat je automatsich doet als je niks hoort). Het is de grote angst voor iedereen die zijn amp tot de limit pusht. Als je amp namelijk kapot gaat, dan geeft hij namelijk wel DC spanning, resultaat: rondje tegen je gril aangeplakt (dat is de conus die max uitslag geeft, dit hoeft niet per se, hij kan ook de andere kant op gaan, maar dan is ie waarschijnlijk verkeerd om aangesloten).
Er komt in ieder geval wisselspanning uit je amp, dat lijkt me nogal overduidelijk.
Het zijn geen ledjes, maar zo'n wijzertje.
Maakt dat nog verschil?
Nee hoor. Dat is ook gewoon een volt meter, die zijn meting in dit geval weergeeft mbv een spoeltje en een veer met een wijzertje eraan, ipv ledjes aan te sturen.
Aansluiten op je speaker uitgangen kan wel, maar dan moet je echt een grote weerstand inbouwen, want deze wijzertjes kunnen waarschijnlijk iets van max 0.5 V aan of zo, en niet de 20 V (continu RMS) die je amp kan leveren.

Jag

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Ik wil zeker wel wedden!!!

Om een kratje pils en dan lekker fijn opzuipen met een paar andere Audio nerds :)

Wat je zegt over die eindtrap(kadoek en dan krijg je gelijkstroom) is precies andersom!!!! (ik heb het zelf is gehad nl en de rook komt dan uit je conus!!!,was mijn eigen schuld er was een relais stuk op zondag middag en ik dacht weet je wat, ik soldeer 'm gewoon door :) ).
Je krijgt dan juist wisselstroom.

Een lamp is een slecht voorbeeld want die doet het ook op wisselstroom(ook een autolamp).

Waarom zou je een plus en een min hebben op je boxen en je versterker als het wisselspanning zou zijn??????

Ik ben benieuwd wanneer ik mijn pils kan ophalen :)

Een gelijkrichter heb je zeker niet nodig.Probeer het maar eens met een ledje,die doen het nl niet op wisselstroom.

Greetz Jur

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Wie zegt em n's ff dat ik gelijk heb??? :)

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Je hebt + en - op een versterker, zodat de conus de goede kant op gaat.
Maar: met gelijkspanning kan de conus nooit bewegen! De conus beweegt omdat het wisselspanning is, de + en - wisselen elkaar af zodat de spoel steeds beweegt.
Ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen, kan iemand anders het beter???

Verwijderd

Ik denk dat ik samen met JUR lekker pils ga drinken op kosten van TB :)
TB> Jij haalt het een en ander door elkaar: de conussen bewegen namelijk omdat het een PULSERENDE GELIJKSPANNING is, en dus altijd boven het nulpunt blijft.
Daardoor wordt de conus naar buiten gedrukt bij hoog volume, als je de plus en de min omdraaid dan zou de conus naar binnen getrokken worden en is je geluid niet echt optimaal.
M.A.W.: Het is geen WISSELSPANNING!
Kom maar op met dat pils! :)

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Trek trouwens maar eens een stel oude speakers open,bekijk het crossover filter is en je zal zien dat er Elco's inzitten.(Je kent ze wel die blauwe tonnetjes :) ).

Nu moet je voor de fun is zo'n elco op wisselspanning aansluiten (Doe eerst wel ff een gasmasker om want die electroliet is zwaar giftig :),en het hele ding klapt uit elkaar.

Conclusie: Als er wisselspanning uit je versterker zou komen zouden er heel wat ontploffingen plaats vinden :)

Greetz Jur

• Crusader
  • Laatst online: 15:49

Crusader

Arc Nature

TB je hebt gelijk, er komt wisselspanning uit de versterker. Sluit je gelijkspanning aan op je speakers dan gaan ze lekker roken.
De plus en min aansluiting op de versterker is voor de juiste fase, dat je speakers op hetzelfde tijdstip de juiste beweging maken, dus niet een speaker naar voren beweegt en de ander naar achteren op dat moment. Is erg bepalend voor het stereobeeld. Uit-fase klinkt voor geen meter.

Roger out.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Verwijderd

Luister nou: PULSERENDE GELIJKSPANNING!

pulŽse·ren
onovergankelijk werkwoord; pulseerde, heeft gepulseerd; afleiding: pulsatie/pulsering

1 (van het hart, de slagaderen) kloppen, slaan
2 heen en weer, op en neer golven
¶ idioom
voorbeeld
+ zelfstandig naamwoord
pulserende stroom
regelmatig af- en weer toenemend
<techniek & technologie> pulserend veld
veld met constante richting en zin, maar met periodiek veranderende sterkte

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Maar hoe kan de conus dan soms weer naar achteren en dan naar voren gaan? tov het "middelpunt" ?

Verwijderd

De conus gaat niet naar achter, hij veert terug naar het middelpunt als het volume minder wordt.
En even voor alle duidelijkheid: in een speaker zit een electromagneet, en die werken alleen maar met GELIJKSPANNING!

• Jag

Jag

Een conus niet naar achter? Dus echt wel. Sluit maar eens een batterij aan op je speaker, op twee manieren. Dan gaat hij op de ene mnanier naar voren, en op de andere manier naar achteren.
Nog een bewijs dat ik en TB gelijk hebben is dat als je met een multimeter de spanning over de speaker gaat meten op gelijkspanningstand, hij nul aangeeft. Zet je hem daarentegen op wisselspanning, dan geeft hij keurig de gemiddelde waarde aan (rms).
Wat de versterker levert, is een sinus vormige golf, met een variabele amplitude en frequentie.
En over die beveiliging op mijn aanstaande versterker: dat is dus zeker wel bescherming tegen DC spanning (gelijkspanning)!
Dus TB, drinken we het bier bij jou of bij mij thuis?

Jag

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

LOL LOL LOL :) :)

Die van de batterij is natuurlijk heel logisch,das namelijk gelijkstroom!!!!!

Wat gebeurt er als je je speakers verkeert aansluit?,juist de conus gaat naar binnen, uit fase staan van speakers is niets anders dan dat de ene naar buiten(bijv rechts) gaat en de ander naar binnen(links).

Dit komt inderdaad door de Electromagneet die de spoel dan naar binnen trekt.Heb jij ooit wel is een electromagneet gezien die op wisselspanning draait???
En leg dan is uit waarom je crosover niet ontploft??(elco's)

Kom maar op met dat Pils :)

Greetz Jur

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 02-11 22:23
heeft er niemand een multi meter hiero ? >:)

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

• Jag

Jag

Ik heb net nog met mijn multimeter ff een testje gedaan. Op wisselspanning stand gaf hij 4.5V (wisselde uiteraard) aan, en met gelijkspanning nul. Ik heb nog ff de multimeter in het stopcontact gestopt op de 500V~ stand (voor amp meting heb ik 200V~ stand gebruikt), en hij gaf 235V aan.
En dit staat er in de manual van mijn amp:
DC Voltage Protection.
If an amplifier channel detects DC voltage at
its output terminals, the output relay will
immediately open to prevent loudspeaker
damage. The Protect LEDs will light.

Bovendien heb ik zelf een powermeter, en daar zit dus wel een gelijkrichter in!

Dus....doe maar een kratje Grolsch graag.

Jag

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Heeeh Grolsch smaakt mij ook prima :) :) :) :) :)
Nu zijn jullie neem ik aan overtuigd???

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

PFFFFFFFFFF

Oke kijk hier eerst is ff http://dustbin.virtualave.net/circuits/buckamp.html

Dit is een schematje van een simpel versterkertje,zoals je ziet zit de - van de box rechtstreeks op de massa en kan nergens wisselspanning worden gecreeerd.

Ik denk dat de hele spraak verwarring ontstaat door de definitie van wisselspanning.

wis·sel·span·ning (de ~ (v.))

1 elektrische spanning die steeds van fase wisselt

Dit gebeurt er dus juist niet bij een versterker De fase blijft wel degelijk gelijk!!!!!!

Het is dus een spanning die ALTIJD boven 0 blijft maar verschillende waardes heeft(variabel),Dus zoals KIP al heeft gezegd een pulserende gelijkspanning.In een grafiek zou je wel een sinus zien maar deze gaat nooit onder de 0V lijn.

Wat ze bedoelen in JAG zijn handleiding is dat er een continu gelijkspanning ontstaat dan sloop je inderdaad je speaker dit fenomeen heet ook wel clippen.

Een kratje Amstel zal voldoen :)

Greetz Jur.

Verwijderd

Een kratje Heineken is beter trouwens :D .
Dus ik denk toch dat wij gewonnen hebben :) .
En nu niet terug krabbelen, we spreken wel wat af om dat pils op te halen.
Als jullie het komen brengen is het ook goed :P.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

'Keej, dan zal ik me er ook eens mee gaan bemoeien :)
Uit een versterker komt een wisselspanning; een gelijkspanning is moord voor je speakers.
Een bipolaire elco (die dus op dat filter zit) laat wisselspanningen door, en houdt gelijkspanningen tegen. Meestal mogen die dingen ongeveer 100 volt werkspanning hebben, waardoor het exploderende elco'tje van Jur mogelijk is, puur omdat die spanning veel te hoog is dan wat de elco kan heben.

TB wil dus een Power-meter hebben; dan kan hij het beste ff de K4307 eraan hangen:
Afbeeldingslocatie: http://www.velleman.be/images/kits/ondemand/k4307.jpg
Daar zitten verschillende frontjes bij, met verschillende Watt-bereiken.
Die knoop je gewoon parallel aan de uitgang van de versterker.

Kom maar op met dat krat :P Grolsch alsjeblieft :9
Kaj.

Edit: 't moest de K4307 zijn, niet de K4304...

Verwijderd

Geluid is een sinus, een wisselspanning is ook een sinus, en hiermee gaat iedereen de mist in!
Maar het grote verschil is dat een geluids-sinus aan de positieve kant van de nul-volt lijn blijft (dus: pulserende gelijkspanning), en een wisselspanning aan zowel de positieve als de negatieve kant even groot is.
Als je op je speakers de plus en de min omdraaid dan krijg je de sinus aan de negatieve kant van de nul-lijn, en dat heeft weer tot gevolg dat je geluid uit fase is.
BTW KAJ: Elco's zijn altijd polariteit gevoelig, jij bedoeld normale condensatoren.
Op dat printje is duidelijk te zien dat het elco's zijn (+/-), en de kleur geeft aan voor welke spanning hij geschikt is, en zwart is volgens mij 63 volt ofzo en zeker geen 100 volt.
En als je even naar de partslist kijkt van dat kitje dan zie je een aantal zenerdiodes staan, en die werken alleen maar op gelijkspanning.
Ik hoop dat iedereen nu eindelijk overtuigd is.
Het pils is al besteld en de acceptgiro is onderweg :P

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Nee KIP, ik verkoop die dingen zelf, dus ik mag aannemen dat ik weet waar ik over praat (Display-katalogus pagina 1-92).
Daarnaast zou een DC-beveiliging constant in safe-mode schieten als jouw theorie klopt.
Kaj.

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Hier met dat krat :P

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

zucht..............

Kaj kijk nou is ff http://dustbin.virtualave.net/circuits/buckamp.html

Dit is een heel simpel versterkertje(het principe is voor alle versterkers gelijk).

Je verkoopt electronica dus je zal er wel wat vanaf weten :P

Kijk maar is tis toch heel duidelijk.Kan geen wisselspanning zijn maar gewoon PULSERENDE gelijkspanning.
Trouwens hoeveel Herz is die wisselspanning van jullie dan??????????

Mhhhhhhmmmmm Lekker zo'n Pils :)

Greetz Jur

Verwijderd

Met die DC-beveiliging bedoelen ze dat als die pulserende gelijkspanning op een vast punt blijft hangen en dus een rechte lijn is in de grafiek, dan klapt ie em eruit.
Want door die continue spanning sloop je je speakers :(.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:36

Sharky

Skamn Dippy!

volgens mij is het idd een gelijkspanning. een wisselspanning heeft niet eens een + en een -.

ik vraag het aan m'n broer, die is en geluidstechnicus, hoofd techniek bij een omroep en audiofiel dat wil je niet weten.
(heeft hbo elektrotechniek trouwens)

lekker...hertog jan

This too shall pass

• Obi
  • Laatst online: 27-10 07:26

Obi

Het is ZEKER gelijksstroom, wees nou ‘s redelijk:

Wat gezegd is, nl dat door de wisselstroom de conus heen en weer wordt bewogen, is bullshit.
Als wisselstroom de conus zou bewegen zou je maar ÉÉN frequentie tegelijk weer kunnen geven, meer niet. Dat is het onomstotelijke bewijs. (een ander iets: bij een frequentie van 20.000 hertz moet de wisselspanning dus ook 20.000 hertz zijn...? Zie je het voor je...) Een geluidsweergave bestaat uit vele verschillende sinussen (van verschillende amplitudes en frequentie),dit kan alleen door gelijkstroom gegenereerd worden.

:) Mag ik ook een biertje van het krat mannen..? :)

• Jag

Jag

Wat ze bedoelen in JAG zijn handleiding is dat er een continu gelijkspanning ontstaat dan sloop je inderdaad je speaker dit fenomeen heet ook wel clippen.
Dat heet dus zeker geen clippen! Clippen krijg je doordat de versterker zijn max spanning bereikt, en daardoor de sinus afgechopt wordt. Het gevolg is dat je een soort blokspanning krijgt, en dat hoor je als vervorming. Overigens zit er ook een beveiliging tegen clippen op die amp, maar dat is weer een andere beveiliging.

Maar ik heb na enig zoeken het ultieme bewijs gevonden:
Afbeeldingslocatie: http://www.chariot.net.au/~gmarts/pix/sinewave.gif

For our audio guitar signals, though, we're dealing with alternating current (AC) as opposed to DC in batteries. All this means is that the signals fluctuate between a positive and negative value many times per second.
En de hele pagina: http://www.chariot.net.au/~gmarts/amppower.htm
Nou, dit lijkt me een einde te maken aan de discussie.
TB wil dus een Power-meter hebben; dan kan hij het beste ff de K4307 eraan hangen
Inderdaad. Deze heb ik ook gekocht, en hij kostte zo'n 40,-. Ik heb er wel problemen mee, maar ik heb ook twee transistoren verwisseld (nu terug veranderd, maar nog steeds niet alle ledjes werken naar behoren).

Jag

• Jag

Jag

Als wisselstroom de conus zou bewegen zou je maar ÉÉN frequentie tegelijk weer kunnen geven, meer niet
Nou, wat een onomstotelijk bewijs zeg. Natuurlijk kan een versterker wel meerdere frequenties tegelijk weergeven. Je krijgt namelijk een samengestelde sinus. Stel dat een speaker een 10Hz en een 100Hz toon tegelijk weergeeft. Dan beweegt de conus tien keer per sec op en neer voor de 10 Hz toon. En als de conus een keer achteren beweegt (net naar voren gegaan), dan maakt ie ook nog eens 5 trillingen voor de 100Hz toon. De 100 Hz toon ride zeg maar de wave van de 10 Hz toon.

Jag

• Obi

Obi

Duh, ik weet ook wel dat de speakers een samengestelde sinus weergeven, en dat de versterker die doorgeeft. Als je leest wat ik schrijf zie je dat ik dus zeg dat bij wisselspanning deze samengestelde sinus niet gemaakt kan worden; wat dus eerder gezegd is dat bij wisselspanning de WISSELING van de spanning de beweging van de conus veroorzaakt. Je gan geen gemengde wisselstroom hebben, dus geen samengestelde sinus. Wel is dit het geval bij gelijkstroom, dus versterkers veroorzaken een gelijkstroom-signaal.

PS. Jag, ik dacht dat jij een puur-audiofiel was, en dus niet van al die frutseltjes als VU-meters enzo houdt... (no offence by the way) Ik moet er persoonlijk niet aan denken een kermis te maken van mijn high-end systeem...

• Obi

Obi

PS. TB zegt het eigenlijk al in de posting die de hele discussie startte, "wisselspanning, vindt de VU-meter niet zo leuk".

Vergelijk zo'n metertje maar es met een speaker...

Verwijderd

Hahaha, ik geloof dat het tij begint te keren, iedereen is met mij (en JUR) :).
Ik heb overigens nog een theorie: volgens mij word je audiosignaal door je versterker opgenomen in een draaggolf (waar dus je hele frequentie-gebied in zit), of draaf ik nu een beetje door?

Verwijderd

Als deze topic nou in het prullebakkenforum had gestaan was het waarschijnlijk geweest: Hoeveel VU-metertjes sluit de tweaker op zijn versterker aan? :P (geintje)

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

KIP heeft nog nooit met een oscilloscoop gewerkt, geloof ik...
Ga daar maar eens een audiosignaal mee meten, dan zie je dat je boven en onder de nullijn en signaal hebt staan.
Dat dat geen strakke sinus is, moge duidelijk zijn.
Waar KIP vanuitgaat, is een signaal zoals die uit een bruggelijkrichter komt, waarbij de onderste helft van de sinus omgeklapt wordt naar de bovenkant.
En dat is dus niet het geval :)
Ik ben nog ff de draad goed gaan lezen, en kwam daarbij deze quote van KIP tegen:
Ik denk dat ik samen met JUR lekker pils ga drinken op kosten van TB
TB> Jij haalt het een en ander door elkaar: de conussen bewegen namelijk omdat het een PULSERENDE GELIJKSPANNING is, en dus altijd boven het nulpunt blijft.
Daardoor wordt de conus naar buiten gedrukt bij hoog volume, als je de plus en de min omdraaid dan zou de conus naar binnen getrokken worden en is je geluid niet echt optimaal.
M.A.W.: Het is geen WISSELSPANNING
Praat jij jezelf ff tegen!
Zoals ook al hierboven aangegeven was, is het plusje en het mninnetje er alleen om te voorkomen dat de zaak uit fase gaat staan.
Maar sluit nou voor de grap eens allebei de luidsprekers verkeerd aan, en het klinkt als normaal!
Als je slechts ééluidspreker uit fase zet, creer je een soort anti-geluid, die het heftigst is bij een gelijk (mono) signaal op beide luidsprekers.
Dan klinkt het idd voor geen meter, omdat de positieve en negatieve pulsen van de in-fase-speaker door de negatieve en positieve pulsen van de uit-fase-speaker opgeheven worden. De luchtverplaatsing die optreedt door het bewegen van een speaker, wordt dus tenietgedaan door de tegenverplaatsing van de tegenfase.
Een luidspreker heeft een spreekspoel die een bepaalde ruimte heeft om te verplaatsen.
Hij heeft evenveel ruimte om naar voren te bewegen als naar achteren, omdat die negatieve puls even groot kan zijn als een positieve.
Er kom wel degelijk een wisaselspanning, betaande uit gecombineerde sinussen, uit een versterker. Period.
Kaj.

Verwijderd

Ik heb gisteravond ff een enquete gehouden onder mensen die er verstand van hebben (ook bij een profi-audio bedrijf), en het is toch een zeer moeilijke kwestie.
Maar toch zijn de meesten er van overtuigd dat het gelijkspanning is.
En Kaj.> als je een scoop er aan hangt, waar ijk je hem dan op, want je kan de nullijn gewoon verplaatsen?

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Je hangt de probe gewoon ff aan de ijk-aansluiting die op de scoop zelf zit, of je knoopt er ff een sinusgenerator aan.
Die sinusgenerator kan je ook gebruiken voor de triggering van de scoop, maar die heb je bij een scopemeter (Fluke 123) niet nodig.
Test het maar eens met een "gewoon" sinusje; mute eerst de ingang, en zet de lijn op de middellijn met je X-potmeter.
Knal er daarna een sinusje op, dan zal je zien dat die sinus keurig heen en weer gaat over die middelste- en dus nullijn.
Kaj.

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

En KIP; de reden dat er zenertje inzitten, heeft te maken met hoe de powermeter werkt.
Hij moet de inkomende wisselspanning gelijkrichten, en sommige LED's mogen pas bij een bepaalde spanning oplichten.
Een zenerdiode werkt oner de zenerspanning als een gewone diode, maar zodra de spanning op de zener in sperstand groter wordt dan de zenerspanning, dan slaat de zener door, en gaat hij in geleiding waar een normale diode spert.
Zodra de spanning weer onder de zenerspanning daalt, werkt de zener weer als gewone diode.
Ik teken wel ff een schemaatje.
Kaj.

Verwijderd

Je kan het natuurlijk ook op een andere manier testen:
Je neemt 2 ledjes die je paralel op je speaker zet, waarvan 1 contra.
Dus +/+,-/- en +/-,-/+.
Als dat contra ledje nou ook gaat branden is het idd een wisselspanning.
Met deze test valt of staat mijn standpunt, denk ik...
Wie gaat dit ff uitproberen?

Verwijderd

Een zener richt niets gelijk, hij gaat alleen zoals je zelf al zei vanaf een bepaalde spanning geleiden.
Gelijkrichten doe je met 4 normale diodes (of met 2 als je een beroerde spanning wilt hebben).
Erg interessante thread trouwens :).

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Afbeeldingslocatie: http://www.kajcom.cistron.nl/schema.gif
Nou, als Uvar=<12volt, dan spert de zener en is de LED uit.
Als Uvar>=12volt, dan gaat de zener in geleiding, en brandt de LED.
Op dat principe werkt die Powermeter van Velleman.
Probeer het maar met die LED,s.
Trouwens, als ik een elko of kondensator in serie zet met een pulserende gelijkspanning, dan meet ik aan de andere kant niks, zet ik een elko of kondensator in serie met een wisselspanning, dan komt er wel wat door...

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Dat gelijkrichten heb ik idd verkeerd geformuleerd, ik bedoelde dat er een gelijkrichtdiode in die powermeter zit.
Kaj.

Verwijderd

Gaat deze thread nu verder over zeners en ledjes? Het is wel erg duidelijk denk ik hoe dat werkt.
We wijken een beetje af (AC/DC) :)

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Tja ik moet zeggen dat die TB weer is wat gestart is :) .

Het is nog steeds niet helemaal duidelijk wie er nou gelijk heeft.

Ik zou toch wel is willen weten wie er nou gelijk heeft want dat kratje pils wil ik morgen toch fijn nuttigen met wat andere audiofielen zoals ik.

OBI ik geef je helemaal gelijk,ik zie mezelf al boren en schroeven in mijn setje :P

Ik denk dat mijn toch dure versterker niet meer het optimale signaal geeft als ik allemaal Larie paralel ga hangen aan mijn uitgangen....

Het intereseert mij echt geen moer hoeveel Watt output mijn amp genereerd tis in ieder geval genoeg,Watts zeggen trouwens toch geen moer een echte klasse A amp is bijna nooit meer dan 20Watt,en als ie meer moet leveren wordt het gewoon klasse C.

Ik begin ondertussen wel dorst te krijgen :)

greetz Jur.

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-11 23:11
2 LED'jes had het hele probleem gewoon meteen op kunnen lossen. Allebei erin en dan plus en min van het ledje omgedraaid......

Zo dus

|
----------------| |------------- | | |
| ............... --- ____
| v /\
| ___ ----
| | |
|_______________________|______|
Ja en ik weet niet of het wisselspanning of gelijk moet zijn

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

• Wimpy006
Hmm fucked up..
Maar ja u get the point.
ik had het wel gedaan, maar zie zo geen 2 ledjes :)

• MLS
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 27-10 21:51

MLS

Ik zal het thuis nog ff nachecken op mijn oscilloscope :)

Leuke draad trouwens...

• MLS

MLS

IK DENK DAT HIER HET BEWIJS IS:

Nou inmiddels heb ik hem thuis ff aangesloten:
Zoals ik al vermoedde: Het is gewoon een wisselspanning.

Ik heb eerst mijn Oscilloscope keurig geijkt en de 0 V op de middellijn gezet.

Toen heb ik er ff voor de zekerheid een batterij aangehangen om te zien wat voor effect dit heeft. En idd hij gaat gewoon keurig op de 1,3V staan (was een gewone oplaadbare nicad). Goed, nu weten we zeker dat de osci goed is afgesteld.
Nu even de audiobron eraanhangen en:
we zien door het hele beeld heen (dus aan de + en - kant van de 0 lijn) een sinus vormige (uiteraard vervormd) lijn verschijnen!
Dit wil gewoon hard zeggen: Het is een wisselspanning.
Bovendien zoals hiervoor al eerder is gemeld: Hang gewoon je multimeter er eens op en meet de spanningen van zowel AC als DC.
DC geeft gewoon 0 volt, dwz. dat de spanningen aan beide kanten elkaar opheffen.
AC geeft een fluctuerende spanning (omdat het geen constanten toon was maar een muziekstuk dat ik door de speaker gooide).
Dus het is gewoon een WISSELSPANNING en geen gepulseerde gelijkspanning (dan zou je namelijk allerminst een flucturerende reading moeten krijgen als je je multimeter op volts DC zet.

En over die Plus of Min op de boxen, dit is inderdaad gewoon om je boxen niet in tegenfase t.o.v. elkaar te laten werken.

Grz. MLS

• MLS

MLS

Trouwens nog zo'n theorie:

Als je een microfoon hebt, zit daarin een element.
In de lucht bestaat geluid uit verdikkingen en verdunningen van drukgolven. (Longitudinale golven).
Als deze in aanraking komen met het microfoons element, dan zal deze een trilling uitoefenen om z'n neutrale evenwichtspunt (uiteraard 0 volt, want met een element dat niet van buitenaf gevoed is kan je ook gewoon geluid opnemen). Deze trilling heeft dus een afwijking die aan beide kanten van het evenwichtspunt komt, aangezien het evenwichtspunt 0V is , is het een wisselspanning!!

Een speaker is immers eigenlijk (grof gezegd) niet veel anders dan een anders uitgevoerde microfoon.
Sluit maar eens een hoofdtelevoon aan op een microfoon ingang en probeer wat op te nemen... Er komt gewoon (wel zacht en slecht) geluid uit.

Ik hoop dat ik een duidelijk verhaal heb opgehangen hier.

Hehe :)

• MLS

MLS

Waarschijnlijk is dit het misverstand:

In je versterker zelf wordt trouwens wel een gelijkspanning gebruikt (sterk varieerend).
Het signaal in de versterker is opgebouwd uit twee gelijkspanningen. De ene neemt de 0V - +30 V (bijv.) voor zijn rekening. De ander -30V - 0V.
Deze twee gelijkspanningen worden aan elkaar gekoppeld, (hebben een gezamenlijke aarde) en zo wordt er een wisselspanning gecreerd.
Dus in de versterker zelf zijn het twee gelijkspanningen en na de eindtrap wordt het een wisselspanning.
(Daarom moest ook het crossover probleem worden opgelost, dit probleem hield in dat de transistoren pas bij een bepaalde spanning stroom begonnen door te laten. Als dan de twee gelijk spanningen bij elkaar werden gevoegd, ontstond er een heel stijl stukje lijn telkens als de sinus de 0V 'streep' doorkruisde. Maar dit gaat misschien iets te diep.

Lekker trouwens zo'n tedje. :) (biertje duh..)

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

MLS-> Dank voor de doorslag.
Jur, KIP en aanhangers-> kratje Grolsch svp :P

Verwijderd

:'( :'( :'( Ok, ik denk dat we nu toch wel verslagen zijn...
Zeg maar waar het kratje heen moet, wij zijn namelijk ook de beroerdsten niet :) .
En Kaj. -> Je zal wel zelf de distributie (van het pils) naar jouw metgezellen moeten regelen :9.

Verwijderd

Enne Wimpy006-> Als je wilt replyen moet je wel ff de hele thread lezen, want dat van die 2 ledjes had ik ook al bedacht :(.

• MLS

MLS

Ik zal de kwesties die hierboven aan bod kwamen nog even behandelen:
Jur: trouwens hoeveel Herz is die wisselspanning van jullie dan wel?
Dit hangt af van de frequentie van de toon die je ten gehore brengt.
Frequentie (in Herz) van de sinus = de frequentie van de toon (dus hoe hoger, hoe hoger de toon). Als je een muziekstuk laat horen kan je dus GEEN frequentie meten (deze verloopt als een gek). Als je echter een toon van bijv. een toongenerator (=gewoon een wisselspanning) zou gebruiken en je laat je FLUKE metertje aan het signaal hangen, dan zal je wel de frequentie kunnen meten.
(Frequentie van een sinus is de toonhoogte, de amplitude is de sterkte van de toon, weet je nog?)
KIP: PULSERENDE GELIJKSPANNING
Sorry, maar dit kan echt niet. Als je dan je oscilloscoop erop zou hangen dan zou je alleen maar streepjes moeten kunnen zien (mits de spanning gelijk blijft, dit is volgens jouw stelling zo)
Je kan je waarschijnlijk wel voor de geest halen dat geluid een sinus maakt als je bijv. een microfoon op een oscilloscope hangt. (Of kijk in WINAMP als je die visu ff op scope zet)
Dus geen pulsatie in ieder geval. Het enige zou dan nog kunnen zijn dat het een gelijkspanning is die sterk wisseld.
Hoe wou je trouwens met een pulsatie je toonhoogte regelen, (ja door de lengte van de pulsen te regelen??) en dan de toonsterkte??? (door je spaning op te hogen?, NEE!!)

Maar goed, dit alleen ff om nog beter te verklaren waarom het een wisselspanning is.
Het was al duidelijk natuurlijk, maar ik vind het wel zo netjes om even de stellingen van anderen te verwerpen, zodat ze ook weten waarom iets fout is. (dus no offence ;) )

Als je trouwens een speaker zou aansturen via een gelijkspanning (gepulseerd). Dan zou hij vanuit zijn evenwichtspunt alleen naar een kant uitwijken als je er een geluidsbron op zet, dit is niet het geval.
Ook het terugveren naar het evenwichtspunt zou dan niet goed kunnen. Dit zou dan alleen moeten gebeuren door de elasticiteit van de conus (of eigenlijk de ring rubber om de conus heen). Dit gaat nooit! snel genoeg om een dynamische geluidproductie te creeren (of je zou er hele grote veren op moeten zetten, maar dit red de elektromagneet (spoel) nooit.
Door een wisselspanning wordt de conus ook echt van de ene kant knoerthard naar de andere kant getrokken/geduwd, zodat er wel een snelle trilling ten gehore kan worden gebracht.

TB:
Ik zal me nog even verdiepen in de VU metertjes, voor de originele thread.
Je moet ze in ieder geval parallel zetten, in serie kan niet, omdat dan de weerstand zou veranderen die naar je box loopt.
Je box is of 4 Ohm of 8 Ohm, als je daar in serie een ander apparaatje (hebben altijd een weerstand) hangt, zal de weerstand van je box en het apparaatje dus groter worden dan eerst. Dit resulteert in een niet al te best vermogen.
Dus het zou parallel (1x r en 2x l) moeten worden aangesloten. Of dit gelijk op je box output kan, dat is afhankelijk van je setje. Anders kan je hem waarschijnlijk gewoon op de TAPE OUT / MONITOR functie van je versterker hangen.

Grz. MLS @ your service.

• MLS

MLS

En Jur,

dat je een autolampje kan laten branden op de speaker uitgang van je versterker wil (dus) nog niet zeggen dat het een gelijkspanning is.
Gloeilampjes branden met zowel wissel als gelijkstroom. Het gaat er alleen om dat er stroom loopt, zodat er energie overdracht plaatsvind (maakt niet uit wat voor stroom). Denk maar aan je lampen thuis (branden toch ook gewoon op 220V wissel (=effectieve waarde).
Een autolampje is in feite precies hetzelfde als een lamp in je plafond. (gewoon een gloeidraadje omgeven met een gas).
Dat is alles.

Nou, nu kap ik een keertje denk ik... ;)

• Jag

Jag

Dit is wat een vriend van mij erover heeft te zeggen:

Tijd dat ik als TUE elektrotechniek student me ga mengen in deze nodeloze discussie..

Allereerst wil ik even duidelijk stellen dat er zeker weten een wisselspanning uit de versterker komt.
Nu volgen reacties op een paar (soms erg foute) opmerkingen in deze thread:
JUR: Wat je zegt over die eindtrap(kadoek en dan krijg je gelijkstroom) is precies andersom!!!! (ik heb het zelf is gehad nl en de rook komt dan uit je conus!!!,was mijn eigen schuld er was een relais stuk op zondag middag en ik dacht weet je wat, ik soldeer 'm gewoon door ).
Je krijgt dan juist wisselstroom.
Ok, daar gaan we: Een relais heeft helemaal niets van doen met de uitgang. Een relais is namenlijk een schakelaar, die bij een bepaalde spanning aan de ingang schakelt. Deze zorgt niet voor gelijk- dan wel wisselspanning. Als je de uitgang van een relais gewoon doorsoldeert zorg je ervoor dat een bepaald circuit nooit onderbroken wordt, ook niet als dat wel zou moeten ---> rook en schade.
JUR: Een gelijkrichter heb je zeker niet nodig.Probeer het maar eens met een ledje,die doen het nl niet op wisselstroom.
Tuurlijk doet een LED het wel op wisselstroom, alleen maar de helft van de tijd, de andere helft spert hij, en loopt er (bijna) helemaal geen stroom.
JUR: Nu moet je voor de fun is zo'n elco op wisselspanning aansluiten (Doe eerst wel ff een gasmasker om want die electroliet is zwaar giftig ,en het hele ding klapt uit elkaar.
Moet jij voor de grap eens een elco in serie op een gelijkspanning zetten.. Dan doet hij helemaal niets. Alleen als afvlakker parallel geschakeld, maar in een speaker wordt hij daar niet voor gebruikt.. (Hij zit daar om de gelijkspanningscomponent uit het signaal te halen)
KIP: De conus gaat niet naar achter, hij veert terug naar het middelpunt als het volume minder wordt.
En even voor alle duidelijkheid: in een speaker zit een electromagneet, en die werken alleen maar met GELIJKSPANNING!
2 keer fout:
1) De conus gaat wel degelijk naar achter --> je gebruikt zelf het woord middelpunt.. Dat hij naar achteren gaat komt ook wel degelijk doordat hij negatieve spanning krijgt, niet doordat hij doorveert of zoiets.
2) Een elektromagneet werkt alleen op gelijkspanning?? Waar heb je dat vandaan? Gewoon niet waar, anders kan ik het niet zeggen. Nu krijg je een in de tijd varierend magnetisch veld, en ja, daar kan je niet zo goed een schroef mee optillen ofzo. Voor een in de tijd varierende uitslag van een conus is het echter zeer geschikt.
JUR: Oke kijk hier eerst is ff http://dustbin.virtualave.net/circuits/buckamp.html

Dit is een schematje van een simpel versterkertje,zoals je ziet zit de - van de box rechtstreeks op de massa en kan nergens wisselspanning worden gecreeerd.
Inderdaad een mooi schema. Als je er verstand van had zag je ook gelijk dat hier NOOIT gelijkspanning uit kan komen. Aan de ingang zit direct een condensator in serie met het signaal. Bij gelijkspanning zou die condensator een (bijna) oneindig hoge impedantie krijgen ---> signaal weg. Zo ook bij 'pulserende' gelijkspanning (mooie term is dat).
Nog sterker, aan de uitgang zit ook zo'n condensator (die van 1000 uF), die de gelijkspanningscomponent gewoon uit het signaal haalt, dus de uitgang kan NOOIT een gelijkspanning geven.
Vervolgens zeg je dat ergens wisselspanning gegenereerd moet worden. Dat hoeft helemaal niet, want die wisselspanning krijg je al binnen op de ingang, die vervolgens versterkt wordt door de OP-AMP.
KIP: Als je op je speakers de plus en de min omdraaid dan krijg je de sinus aan de negatieve kant van de nul-lijn, en dat heeft weer tot gevolg dat je geluid uit fase is.
Uit fase met je andere speaker ja. Sluit maar eens een enkele speaker aan, en pool die om (sluit de + op de - aan en andersom). Je zult merken dat de speaker nog steeds perfect werkt. Als je de andere speaker ook omgepoold aansluit werkt alles nog steeds perfect.. Met gelijkspanning zou dat nooit zo zijn.
KIP: Met die DC-beveiliging bedoelen ze dat als die pulserende gelijkspanning op een vast punt blijft hangen en dus een rechte lijn is in de grafiek, dan klapt ie em eruit.
Want door die continue spanning sloop je je speakers .
Niet waar. Een hoogfrequent pulserende gelijkspanning kan vervangen worden door een enkele gelijkspanning. Dan zou het DC filter dus altijd in werking moeten treden. Een hoogfrequent wisselspanning heeft dat ook, maar die wordt vervangen door een gelijkspanning met amplitude nul.
SharkyOnline: ik vraag het aan m'n broer, die is en geluidstechnicus, hoofd techniek bij een omroep en audiofiel dat wil je niet weten.
(heeft hbo elektrotechniek trouwens)
Ja doe dat eens, dan zal hij het je wel haarfijn uitleggen... Hehe.
OBI: Als wisselstroom de conus zou bewegen zou je maar ÉÉN frequentie tegelijk weer kunnen geven, meer niet. Dat is het onomstotelijke bewijs. (een ander iets: bij een frequentie van 20.000 hertz moet de wisselspanning dus ook 20.000 hertz zijn...? Zie je het voor je...) Een geluidsweergave bestaat uit vele verschillende sinussen (van verschillende amplitudes en frequentie),dit kan alleen door gelijkstroom gegenereerd worden.
Nou wordt het helemaal mooi. Waarom zou je met wisselspanning maar een frequentie kunnen weergeven? Het samengestelde sinus principe werkt net zo goed voor wisselspanning als voor 'pulserende gelijkspanning'. En waarom zou je geen wisselspanning van 20 kHz kunnen maken en wel een 'pulserende gelijkspanning' van 20 kHz? Een wisselspanning van 20 kHz maken stelt echt helemaal NIETS voor. Met de meest banale wisselspanningsgenerator kom je in de MHz dimensie.
OBI: Je gan geen gemengde wisselstroom hebben, dus geen samengestelde sinus. Wel is dit het geval bij gelijkstroom, dus versterkers veroorzaken een gelijkstroom-signaal.
WAT EEN ONZIN.. Geef eens een argument waarom dat niet zou kunnen. Het kan gewoon bikkelhard wel. Nou niet meer van die onzin uitkramen als je er geen verstand van hebt.
KIP: Ik heb gisteravond ff een enquete gehouden onder mensen die er verstand van hebben (ook bij een profi-audio bedrijf), en het is toch een zeer moeilijke kwestie.
Maar toch zijn de meesten er van overtuigd dat het gelijkspanning is.
Wat doen die mensen die je ondervraagd hebt bij dat bedrijf? Werken die in de boekhouding ofzo? Iedereen die in de audio industrie zit weet dat gelijkspanning funest is voor je speakers..

Nog even een laatste opmerking over de oscilloscoop kwestie: Elke oscilloscoop heeft een nulstelling knopje. Daarmee kan je het nulniveau gewoon instellen. Dan kan je gelijk zien dat het signaal dus inderdaad om het nul niveau heen beweegt.

Hehe, dat is eruit.. Nu wil ik nog even Kaj en MLS bedanken voor hun heldere uitleg van bepaalde elektrotechnische dingen..
Ik hoop dat ik hiermee

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

PRUIL PRUIL

OK

Ik heb 'm koud staan of moet ik 'm komen brengen :)

Greetz Jur

PS dat van die lamp had ik zelf ook al door staat ook ergens.

• Wimpy006
Had ik ook gelezen, maar ik wou ff een schema maken, maar das niet zo goed gelukt. En ik wilde benadrukken dat, als iemand dat gewoon meteen had gedaan, dat die draad niet zo vreselijk off-topic en lang geworden zou zijn. :)
Ben er wel wijzer van geworden.

Verwijderd

BTW: Iemand de test met de ledjes nog gedaan?
Iedereen weer bedankt voor de verhelderende uitspraken (met name MLS en Jag), en dus weer een dilemma uit de wereld geholpen.
Geef maar een aflever adres, en het liefst een beetje in de buurt van Alkmaar!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Alkmaar! Da's een eind rijden :) Ik woon in Zwolle.

Verwijderd

En ergens halverwege afspreken, is dat een optie?

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Wat een bevalling ;)
Met veel plezier heb ik deze thread gevolgd en gelukkig klopte ook mijn bewering die ik ergens bovenaan had gemaakt.
Ik wil nog even reageren op een uitspraak van MLS waarin hij het volgende over de LED VU meter zegt:
Je moet ze in ieder geval parallel zetten, in serie kan niet, omdat dan de weerstand zou veranderen die naar je box loopt.
Inderdaad veranderd dan de weerstand. Maar diezelfde weerstand veranderd ook wanneer je de meter parrallel schakelt. De totale weerstand wordt dan lager, in tegenstelling tot hoger bij seriele schakeling.

Dat wilde ik nog even kwijt.
Mensen, geniet van het bier en bedankt voor dit tijdverdrijf ;)

• Jag

Jag

Inderdaad veranderd dan de weerstand. Maar diezelfde weerstand veranderd ook wanneer je de meter parrallel schakelt. De totale weerstand wordt dan lager, in tegenstelling tot hoger bij seriele schakeling.
Dat is op zich waar, maar waarschijnlijk is de weerstand van die schakeling (afhankelijk van de hoogte van het signaal in dit geval!) heel erg hoog, iets van 60 Ohm of zo. Dus het effect zal niet merkbaar zijn. Maar beter zou het zijn om de ledjes op de tape out aan te sluiten, alleen heb je dan geen power meter. Ook kan je de verbinding tussen voor- en eindversterker verbreken, en dan de ledjes aansluiten op de voorversterker. Maar misschien heeft dat ook wel invloed op het geluid.
Jag, ik dacht dat jij een puur-audiofiel was, en dus niet van al die frutseltjes als VU-meters enzo houdt...
Een puur audiofiel ben ik niet. Wel een extreme audiofreak. Ik geef er erg veel geld aan uit bijvoorbeeld, en vind geluidskwaliteit ook erg belangrijk. Ook kijk ik als ik ergens binnenkom altijd meteen naar de geluidsinstallatie, of dat nou in een discotheek, bioscoop, concert of bij iemand thuis is.
Maar ik ga niet zo ver dat ik het circuit dat de tik bij het wisselen van nummer in een cd speler eruit ga knippen. Ik ken iemand die dat heeft gedaan. Ook ga ik mijn cd speler niet opvullen met dempend materiaal of zo. En ik geef geen honderden guldens uit aan speaker kabels.

Ik woon overigens in Bunnik, en mensen zijn welkom om een biertje te drinken (Grolsch).

Jag

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Wanneer kan ik langs komen? :)

Ben altijd wel in voor een pils met een audio freak kunnen we fijn bomen :)

greetz Jur

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Tjeeeeeeeeezus, ben net weer van vakantie...
73 replys!!!!!!!!
FF lezen hoor of wij nog dat kratje pils krijgen.....

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Tjezus zeg.... Blijk ik toch maar ff gelijk te hebben met mijn simpele 15-jarige brein. :) :)
En dit is allemaal begonnen toen ik thuis 2 VU-metertjes in mijn rommelkastje vond...
Ik zal nog wel n's ff zien of dat nog kan met die meters, ga een dezer dagen wel ff bij Fakkert langs (Ja Kaj, in Zwolle, ik woon in Wijhe, ken je vast wel).

Ik vraag me trouwens af of mijn ouder het een puik plan vinden dat ik bij een vreemd iemand een pilsje gaan drinken, maar dat zie ik wel.

Mzzls

• Jag

Jag

Eigenlijk zouden we een audio-freaks-only bijeenkomst moeten houden bij degene die de mooiste geluidsinstallatie heeft.

Jag

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Ben ik nie denk ik...

• Jag

Jag

TB, waarschijnlijk heb jij gelijk en is het volledig onmogelijk om zoiets ff voor de gein te doen. Nederland is dan wel niet zo'n groot land, maar nog steeds zijn de afstanden iets te groot waarschijnlijk. Daarom zei ik ook bij wie de mooiste geluidsinstallatie heeft, hopende dat ik dan niet hoefde te rijden ;). Maar het was wel een aardig idee, om de weddenschap ook echt af te sluiten.

Jag

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
De afstanden zijn te groot ja, zeker voor iemand als mij, die geen auto heeft, zels geen brommer.

• MLS

MLS

Idd,
die r(tot) weerstand als je hem parallel schakelt, zal bijna niet veranderen t.o.v. de originele weerstand van de speaker, omdat zoals al gezegd wordt de weerstand van de schakeling erg hoog is (tnx Jag).
Als je hem in serie schakelt zal de weerstand veel te groot worden voor je versterker.

Had ik er gelijk ff bij moeten zetten natuurlijk.
Grz. MLS.

Verwijderd

Weer effe omhoog halen!
Ik weet het: ouwe thread, maar toch erg leuk om te lezen :)

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Weer effe omhoog halen!
Ik weet het: ouwe thread, maar toch erg leuk om te lezen :)

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Wat wil je hiermee bereiken? Oude koeien uit de sloot halen? Ik dacht dat we dit al hadden afgesloten...

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Sommige mensen hebben leuke herinneringen aan deze topic (o.a. ikzelf). Als jij dat (blijkbaar) niet hebt, is jouwn reactie op deze topic niet gewenst.

• Crusader

Crusader

Arc Nature

O, nou sorry hoor.
Als jij hier leuke herinneringen aan hebt kun je 'm toch net zo goed uitprinten en inlijsten?

• Exterazzo
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:10

Exterazzo

Qeasy

Is da kratje nog aangekomen ofnie?

Audentia

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Nee, jammer genoeg niet.

Jongens???

Verwijderd

Eej.
Ik lees deze tread nu pas, maaruhh kep in me auto een 4X100 watt amp liggen met aan de rear end twee woofers.
Deze geven genoeg luchtdruk om de ruiten te laten bewegen.
Maar, nu komt het, Deze loopt dus op 12v-.
In de amp zit een brug versterker, deze werpt als twee eindtrappen.
Deze werken tegen gesteld, en zorgen dat de uitgang dus wordt omgepoolt.
Dar de konus wordt de ene keer naar buiten geduwd, en de ene keer naar binnen getrokken.
In een amp die via een losse gelijkstroom voeding loopt werkt dit ook volgens dit principe.

Verwijderd

Je versterker geeft wel degelijk een wisselspanning.
Als je je versterker open trekt (wel een beetje versterker anders zie je maar één IC als eindversterker). Dan vind je 4 grote transistoren; 2 voor de positieve spanningshelft L+R en 2 voor de negatieve spanningshelft L+R.
Nog niet overtuigd: Prik dan een voltmeter op de uitgang van de voeding, na de gelijkrichting, dan vind je daar een positieve en een negatieve spanning.
3 maal raden waar deze negatieve spanning voor is.

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-10 19:20

Twarp

just grin...

Doe ik ook ff mee.

Goed komt ie; er komt uit een versterker een gemoduleerd signaal. Dwz er loopt stroom door de spoel van de box waarbij een uitslag volgt. De conus komt terug door een veermechanisme in de vorm van een special geperst stuk stof/Papier in het midden van de conus en de rand van de conus die bij de betere en duurdere boxen vaak van rubber is. Hierbij geldt dat hoe stugger de "vering" des te sneller zal de conus terug keren in zijn neutrale stand. Hier door is de beperking van de frequenties voor de boxen te bepalen. Voorbeeld een woofer heeft (relatief) veel massa en een minder stugge vering dan een tweeter dus is ie geschikt voor lagere tonen. Lagere tonen hebben een langere terugvaltijd dan hoge tonen. een tweeter heeft een rel. stugge vering voor hoge terugveer snelheid waarbij de hoge tonen veel makkelijker weer te geven zijn. Een lage toon heeft veel lucht verplaatsing nodig om gehoord te worden en een hoge toon veel minder. (dit heeft te maken met de gevoeligheid van je oren, hoogste gevoeligheid ligt bij ongeveer 100 hz).

Even terug naar je signaal.
Als je een puls geeft die op een bepaalde manier gevormd zal je conus uit slaan en weer terug keren in de nul stand van de conus. Door een aantal pulsen te geven op verschillende frequenties krijg je dus geluid. Dit signaal mag in de regel een gelijkstroom signaal zijn daar de conus uit zichzelf weer terug komt (en eventueel negatief doorveert zolang de puls dit toestaat) Bij een complex signaal kunnen een aantal pulsen zich zo snel doen opvolgen dat er een soort basisspanning ontstaat waartussen dus een vast spanningsverschil gemeten kan worden. Dit wordt opgeheven zodra de complexiteit van pulsen onder die basisvoltage komt te zitten. dit verklaard dat een conus een schijnbare negatieve uitslag kan bezitten zonder dat die spanning aanwezig zal zijn. Naar mijn mening dus een gemoduleerd gelijkstroom signaal.

Toch nog een toevoeging, er bestaan dus wel boxen die een negatief signaal alsmede een positief signaal kunnen verwerken in de vorm van een 3 aderige kabel. Men meet daar in dus de 0 ader een + en een - ader. dit zijn echter zeer prijzige boxen en hebben zelf nog een hoeveelheid electronica aan boord. Bovendien zijn de versterkers echt errug duur (alleen voor professional gebruik) en voor hoog vermogen. (in KW gebied)

Yeah

Meh ...

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

:) :) :)

Ha Ha Ha wel geinig om dit weer is te lezen.

De conclusie was dat de meeste huis tuin en keuken versterkers wel degelijk wisselspanning leveren.

Sommige andere systemen zoals bijv stadion systemen etc. kunnen soms wel met gelijkspanning werken maar daar ging de discussie niet over.

Waar moet ik dat kratje dan heen brengen????
:)

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-09 12:37
Laat ik 1 ding vertellen, ik ZEG dat Jag gelijk heeft en dat hier nodeloze sukkels over het algemeen rondhangen.
Waarom denk je dat er zoiets als clipping bestaat ?
Als je speakers te vaak clippen op een gewone amp, dan zijn ze zeer snel vastgelopen.
Een amp heeft een wisseluitgang, de oude transistorradio ook , maar owrdt met een truukje gedaan (te veel om uit te leggen)
Diegene die het had over die elko mag ook wel eens leren dat elko's ook bipolair kunnen zijn, die goedkope troep heeft dat niet.
Ik denk dat Jag wel degelijk goed spul heeft aan zijn suggesties te lezen.
Heeft er wat voor over om zijn gelijk te krijgen, nou dan doe ik ook mee en geef hem OVERAL in GELIJK.
Dus alle andere sukkels hier, ga verder met een electronica cursus en bluf niet met je kennis of broer AUB.
Zoek zelf uit hoe het werkt of geloof in de waarheid.
Zelf heb ik ook goede apparatuur en geef er veel geld aan uit om iets goeds te hebben.
Zelf heb ik ook veel hobbywerk gedaan na mn opleiding en ben er achtergekomen dat er erg veel troep in de wereld is.

En die + en - die op een versterker zit is om duidelijk te maken hoe de fase van een versterker de positieve helft is.
als je dus 1 speaker andersom aansluit gaat ie niet kapot maar KLINKT het voor geen meter.
Dus bij deze er zijn er veel te veel die maar wat raak lullen.

En die bijeenkomst wil ik wel eens aan mee doen als er genoeg animo voor is.
Je roept maar.

Verwijderd

Een speaker KAN/MAG NIET op gelijk spanning werken.
Dit omdat de ohmse weerstand van een speaker laag is, zo laag dat je de versterker en speaker kan opblazen.

(lage weerstand en een spanning geven een GROTE stroom die je versterker en speaker niet zo leuk vinden)

Wat je speaker ook niet zo leuk vindt, is het lostrekken van de speaker kabel als het volume hoog staat.
Je speaker maakt dan een tegengestelde inductiespanning (meestal veel hoger dan de spanning die er op stond) aan, die je speaker kan slopen.

Een spoel/speaker heeft een zgn. impedantie (Z).
Dit is de ohmse weerstand (R) in het kwadraat en de schijnbare weerstand (XL) van de spoel in het kwadraat.

(schijnbare weerstand XL is de spanning gedeeld door de stroom, bij een WISSELSPANNINGS met een bepaalde frequentie)
(meestal 1000hz)
(ohmse weerstand is de weerstand van de spoel die je kan opmeten met een ohm meter)
(de impedantie is de resultante van deze twee d.m.v. de stelling van phytagoras)

Als je daar de wortel uit haalt dan heb je de impedantie zoals die op de speaker vermeld staat.
Z^2=R^2 . XL^2

De meeste mensen denken dat een speaker op gelijkspanning werkt, omdat er een + en een - opstaat.
Maar dit is alleen ter indicatie van de polariteit van het signaal.

Als je een speaker + op + en - op - aansluit dan zal de conus van de speaker bij de positieve helft van de periode naar buiten treden.
Als je + op - en - op + aansluit gebeurt er precies het tegenovergestelde.
De conus van de speaker gaat naar binnen.

ALs je deze twee speakers zo aansluit, dan zal de geluidsdruk een stuk lager lager liggen.

Als beide speakers gelijk worden aangesloten dan zullen beide conussen op het zelfde moment naar buiten treden, zodat er een 2x grotere geluidsdruk ontstaat.
dit komt overeen met 3dB.

Een vu meter wordt meestal op het LINE signaal aangesloten (0dB bij 600 ohm of 0,77 Volt bij 600 ohm), dat naar de versterker gaat.
Deze kan je niet op een uitgang van een koptelefoon aansluiten en zeker niet op de uitgang van een versterker.

Er zijn wel vermogens meters die je op de uitgang van de versterker kan aansluiten, die het opgenomen vermogen kunnen meten.

Het uitgestraalde vermogen is afhankelijk van het rendement van de speaker.
Bij de meeste thuisspeakers is dat 90dB
Dit wil zeggen: een geluidsdruk van 90dB bij 1 Watt en op 1 meter afstand van de speaker.
Verdubbelen we dit vermogen tot 2 Watt dan is de geluidsdruk 90+3 = 93 dB
Maar in de praktijk is gebleken dat 2,7 de realiteit beter benadert.
Dus 92,7 dB
Verdubbelen we dit vermogen weer tot 4 Watt, dan komt er weer 2,7 dB bij.
Dit wordt dan 95,4 dB bij 4 Watt op 1 meter afstand.
Enz.. enz..

Verwijderd

Op de versterker zitten ook lampjes die gaan oplichtten als het volume te hoog is.
Wanneer dit gebeurt, wordt het signaal afgevlakt.
Dit wordt clipping genoemd.
Als het signaal afgevlakt wordt, dan ontstaat er een blokvormige spanning.
Een blokvormig signaal is in principe een kortstondige gelijkspanning.
(wat slecht is voor je speakers)

In een blokvormig signaal zitten ook heel veel hogere harmonischen, die ook niet vriendelijk met je versterker/speakers omgaan

Verwijderd

Jongens! Een versterkeruitgang werkt met transistoren, en een transistor schakelt enkel gelijkspanning.(anders was het een thyristor). Het is dus wel degelijk een pulserende gelijkspanning.
Groeten

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-09 12:37
yah, en hoe werkt je campingomvormer dan ????

met transistoren, en daar komt zeker ook 220 gelijk uit ???
dacht et niet, ga buiten spelen met je scooter of ga aan je nintendo !!!!!

Verwijderd

Bij de simpelste uitvoering van een versterker, met 1 tor, komt er idd een pulserende gelijkspanning uit de TOR.
Maar deze wordt door een hoogdoorlaatfilter gestuurt (condesator), waardoor de hoge freq doorgelaten worden en de lage (de gelijkspanning) over de condensator komt te staan en niet op de uitgang van de versterker.

Met 2 torren wordt er gebruik gemaakt van de push-pull techniek.
1 tor laat het negatieve gedeelte door, en de andere de positieve.
Wat resulteert in een varieerende spanning tussen de positieve voedingsspanning en de negatieve voedingsspanning.
Oftewel een Wisselspanning.

Conclusie, er komt wel degelijk een wisselspanning UIT de versterker.
IN de versterker wordt gebruik gemaakt van een pulserende gelijkspanning.

En BTW een thyristor zal je zeker niet vinden in een versterker, omdat deze een gedeelte van de periode van zal doorlaten, deze vind je in een licht dimmer of motoraansturing.

Verwijderd

Een camping trafo werkt volgens het pull-push methode (kan met transistoren) , waarachter een transformator zit.
Met een trafo kan je een WISSELSPANNING zowel omhoog als omlaag transformeren.

Er kan ook nog gebruik worden gemaakt van een schakelende voeding, die kan namelijk ook een spanning omhoog transformeren met spoelen.

(schakelende voeding: voeding met TRANSISTOREN die open of dicht geschakeld worden.
Een transistor heeft namelijk het hoogste rendement (geen verlies) als hij 100% of 0% belast is)

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Kick'n, de strijd barst wee los :)
Pagina: 1 2 Laatste