Zelf zou ik voor een Windows laptop gaan. Een MacBook geeft mij meer het idee van een mooi overpriced gadget dan dat het daadwerkelijk functioneel is. Aangezien ik ervaring heb ik met beide platformen, zal ik dit toelichten.
- OS X bied voor mij geen voordeel tov XP; te beperkt, te veel foefjes, niet efficient, en daarbij ook niet stabiel. dan geef ik zelfs de voorkeur aan windows ME. ja, ook ik kwam van een koude kermis terug. verder geen zin om d'r over te discussieren, daar ik weet dat mensen nu weer gaan roepen dat het aan mij ligt en dat soort bla bla, gelukkig is dit mijn mening en ik geef deze ervaring mee aan TS.
- wat je aan hardware krijgt heeft een betere prijsverhouding. apple is heel goed in het marketen van haar producten en eigenlijk de specificaties van haar hardware de hemel in te prijzen terwijl windows laptops (imho) het al veel langere tijd bezitten. uitzondering is daarop de core duo. dit zal wel komen omdat apple voor intel gekozen heeft dat zij nu de primeur hierop kunnen krijgen. voor de rest wat er bijv. in een macbook zit is tegenwoordig niet eens meer een DL DVD brander maar een single layer 8 x. terwijl dit nog wel gewoon een DL was in de powerbooks.
- je betaald uiteindelijk voor het design en het gadget idee. er zitten leuke handigheden op zo'n apple; het oplaadstekkertje is magnetisch zodat wanneer je over de draad van je oplader struikelt het draadje er gewoon uitvalt en niet je laptop de dood insleurt. vraag is; wil je daarvoor betalen ? ik zelf niet. als ik werk zit ik achter mijn bureau en dan gooi ik mijn lader achterlangs (buro) staat tegen de muur. zo zit er bijvoorbeeld ook een evenwichtsmechanisme in; ter beveiliging van je data als je je 2600 euro kostende macbook op de grond laat pleuren. dit laatste kan ook gehackt worden en op dat moment wordt de macbook een hele leuke gaming machine, je kan nl. je spellen besturen door je powerbook te tilten

. of ik het nodig heb ? nee, het is leuk maar ik zou er geen geld voor neerleggen. de beveiliging, ik vraag mij of tot hoeverre het nut heeft. als je dure hardware zoals ene laptop koopt vind ik sowieso niet dat je er onvoorzichtig mee moet omgaan. en om nou te zeggen dat apples zelf zo sterk zijn? vind zelf van niet. dit ibookje waarop ik tiep zit mooi in elkaar, maar batterij zit wel wat losjes ( dit na een jaar ? ...... ) het material deukt ook makkelijk, en is dus absoluut NIET geschikt om in studentenrugtas te doen

(in tegenstelling tot wat apple beweerd).
Om even in te gaan op je software vragen, dit zijn mijn ervaringen;
- FTP'en en sharen gaat prima; geen problemen mee ervaren. je zult niet het brede scala aan p2p sharing progs hebben dat je op windows hebt, maar diegenen beschikbaar zouden toereikend moeten zijn.
- spel spelen moet lukken op een macbook, aangezien deze voorzien zijn van ATi X1600s. Zijn niet top kaartjes maar presteren wel redelijk, zo moet een spel als world of warcraft zeker lukken.
- CDs branden; moet je aan wennen en gaat vaak ook goed fout (kan ook aan ibook brander liggen, misschien is die regelrechte troep). het branden van een CD kan binnen Mac OS X zelf met de bijgeleverde disk tool (vooral als je het om bootables hebt is dit zo'n beetje de enige manier). disk tool of de ibook cd brander vind het vaak leuk om bootables met CRCs te branden; knoppix iso op PC binnen 5 mins. zonder fouten prima gefikt.. knoppix iso alhier moest ik drie keer opnieuw branden..

- eigenlijk zit er al een ingebouwde daemon tools in OS X. alles wat je download in mac formaat (.dmg) moet gemount worden alvorens je het installeert. het is een soort poging om de reguliere zip en compressie programmas te vervangen door iets wat in het systeem zelf is gebouwd. ben d'r geen fan, misschien jij wel. als jij het hebt over iso's die je wilt mounten dan kan dit ook weer met de bijgeleverde disk tool (althans, mac formaat iso's, ik zou geen reden kunnen bedenken waarom je PC iso's op je mac zou willen mounten).
- TV; geen ervaring mee, aangezien er frontrow inzit enz. zal dat wel loslopen en niet al te veel problemen opleveren.
- alle soorten codecs afspelen; geen enkel probleem, iedereen zou eigenlijk (ook voor de PC) gewoon VLC Media Player moeten gebruiken, ben je direct af van al je codecs (is multi platform progsel wat geen codecs benodigd).
- encoden gaat ook prima, hoewel het op de power-serie retetraag ging heb ik geen idee hoe snel dat gebeurd op het X86 platform. ga er iig niet van uit dat het allemaal 4 x sneller is zoals apple heel graag roept (denk dan vooral aan dat er nog geen universal binaries uitzijn voor heel veel programmas en dat je dan eigenlijk native power pc applications aan het uitvoeren bent in emulatiemodus, rosetta). het zal niet onwerkbaar zijn maar ook niet naar je volle verwachtingen werken.
- MS office voor de mac is een fijne vervanger voor de PC versie, er van uitgaande dat je een redelijk groot scherm hebt. schrijven met een ibook in word is eigenlijk zowaar onmogelijk gezien de locaties van de knoppen in het programma (of dit de fout is van microsoft of van apple laat ik hier even achterwege). outlook voor de mac is trouwens een compleet ander programma dan outlook voor de pc (office). ze zijn niet backwards compatible dus als je emails/contacten wilt gaan overzetten bedenk je dan dat je door een hel gaat (dit is microsofts schuld). volgens mij is het makkelijker om contacten/emails in apps van apple zelf te importeren, maar apple mail is te beperkt voor mijn doeleinden. er is ook nog zo iets als appleworks, ik geloof dat die kan exporteren naar .doc/.xls/.pst formaten, weet alleen niet hoe betrouwbaar het behoud van layout is. daar moeten andere mac users je even over toelichten, de laatste keer dat ik dat probeerde was in 1997 met Mac OS 7.5.3 in clarisworks en toen had ik behoorlijke last van formaatverlies (ik neem aan dat er sinds 1997 wel technische vorderingen gemaakt zijn dus ik geloof dat dit nu wel goed zit).
-hangt af van de browser. flash is op zich stabiel, maar java vind ik gewoon ronduit klote, zowel op apple als op welk platform dan ook. dat het hier dan nog eens nog onstabieler is dan op welk ander platform daar kan ik niks aan doen. vaak crasht mijn browser als ik tracht iets te bekijken wat een beetje java bevat, helaas. firefox kan hiero ook eigenlijk niet meer dan 10/15 tabs aan, dit met 768 MB aan ram. het systeem krijgt last van een soort typing lag iets wat ik nog nooit echt eerder op een modern OS heb meegemaakt. active x daar is je enige optie (voor zover ik weet) msie 5.x en dat is ook ronduit ruk, slechtste stukje software wat ik ooit heb gezien naast windows media player voor de mac (jup, blame microsoft

).
- adium vind ik zelf veel fijner dan trillian, het ziet er mooi gelikt uit en is gebruikersvriendelijk (multi messaging client voor de mac). minpunt is dat het vaak crasht, weet niet hoe dat komt, voordeel is dan wel weer dat je een neerstortende eend op je scherm krijgt (de eerste 5 keer vind je dat wel leuk).
- ik mis een kleine compacte non demanding mediaspeler zoals winamp. itunes is echt hel; dat programma mag wat mij betreft verbannen worden naar de top 10 ergenissen allertijden. vertegenwoordigt alles dat evil is.

alternatieven heb ik weinig gevonden (althans, zo goed als winamp, kan aan mij liggen). dus als de apple users alhier suggesties hebben voor beters hoor ik het graag.
Kortom, werkt alles vlekkeloos ? Ik vind van niet. Toepassingen zoals de bovengenoemde vertonen op mijn PC weinig tot geen kuren. Valt er mee te leven ? Wellicht, kan ik niet voor jou oordelen. Het kan gewoon zijn dat er een soort jinx op mij heerst die mijn ervaringen met apple tot de mindere maken. Ik ben altijd heel erg excited geweest over apple, maar toen er mee gewerkt moest worden bleek het voor mij geen betrouwbaar platform. je moet gewoon maar eens er een weekje mee werken. van een demanding user kan je niet verwachten dat ze een half uurtje met een OS spelen en dan maar zeggen dat het allemaal mooi en prachtig is. vraag dus even aan een vriend(in)/collega/kennis met een nieuwe mac of je d'r een weekje op mag pielen

of lees een zooi reviews online, of durf gewoon de stap te nemen. misschien bevalt het jou wel