Sorry dat je je aangevallen voelt. Ik vind het absoluut geen flame en pretendeer ook nergens wetenschappelijk onderzoek te doen. Ik ben juist van mening dat ik in mijn stukje toch duidelijk heb gezegd dat het prijsverschil alleen te verklaren is door de software, al heb ik het dan alleen over het OS. Ik heb zelfs gezegd dat ik goed kan begrijpen dat iemand alleen al om die reden voor een apple kiest.ppl schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 22:46:
[...]
Leuke flame aangezien je een vergelijking gaat doen op een dusdanige manier dat die voor jou goed uitkomt. Je begint met alleen een hardware vergelijking maar laat volledig buiten beschouwing dat de software die op beide apparaten wordt meegeleverd ook onderdeel van de prijs is. Je weet niet hoeveel de hardware kost en hoeveel de software kost, je weet namelijk alleen de totaalprijs. Je vergelijking loopt dus volledig spaak.
Waar het mij om ging is dat in de discussie een stuk hierboven wordt gezegd dat een apple niet duurder is dan een wintel machine, en om die stelling te ondersteunen wordt een vergelijking gemaakt met een DELL die volgens de schrijver van dat stuk ongeveer dezelfde specs heeft (qua hardware ja).
Aangezien ik denk dat die vaio qua hardware veel dichter in de buurt komt van de mac, en dan ook nog eens beter in elkaar zit qua design(dan de dell), denk ik dat dat een betere vergelijking is.
Qua software krijg je zowel bij de mac als bij de meeste wintel laptops van oems een heleboel software...hoeveel daarvan nuttig is kan ik niet over oordelen. Meestal heb ik er verdomde weinig aan.
De software die ik gebruik is sowieso duur en krijg je never nooit niet meegeleverd.
Apple zet in ieder geval niet je pc vol met trials en dingen waar je niet echt op zit te wachten...dat is dan weer een pluspunt. Verder zie ik de meeste dingen die ze meeleveren als onderdeel van het OS.
Als je aan iMovie of aan windows moviemaker genoeg hebt zijn dat leuke dingetjes...meer niet.
het belangrijkst punt dat je maakt is dit:
Bij de wintel laptop weet je precies hoeveel de hardware kost en hoeveel de software.Je weet niet hoeveel de hardware kost en hoeveel de software kost, je weet namelijk alleen de totaalprijs. Je vergelijking loopt dus volledig spaak.
(die extra software levert ze eerder geld op dan het geld kost)
bij de mac kun je dat inderdaad niet zeggen. Aangezien de hardware (intern) tegenwoordig nagenoeg (zeg maar bijna helemaal) gelijk is, denk ik dus te kunnen zeggen dat een mac duurder is vanwege de software. Feit blijft dat ie duurder is. In de discussie gingen anderen vergelijkingen op hardware gebied maken om aan te tonen dat een wintel met dezelfde specs dezelfde prijs heeft. Ik probeer alleen aan te tonen dat dat niet waar is.
Als je een mac koopt, koop je die om (1 van) 2 redenen:
De software (OS)
het Design
niet omdat de interne hardware van betere kwaliteit is voor dezelfde prijs..en dat werd in dat stukje met die dell wel beweerd.
En onder design reken ik dan zowel de vormgeving als de kwaliteit van de constructie/afwerking.
Ik heb al gezegd dat dat laatste bij apple subliem is. Die magnetische stekker is gewoonweg geniaal.
Nogmaals... dit is geen flame richting apple of apple gebruikers! Ik vind het zelfs erg jammer dat je het zo noemt.(zeker als je bedenkt dat ik subliem en apple in 1 zin gebruik...)
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams