Toon posts:

Windows laptop of Apple?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 396 views sinds 30-01-2008

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:22
ppl schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 22:46:
[...]

Leuke flame aangezien je een vergelijking gaat doen op een dusdanige manier dat die voor jou goed uitkomt. Je begint met alleen een hardware vergelijking maar laat volledig buiten beschouwing dat de software die op beide apparaten wordt meegeleverd ook onderdeel van de prijs is. Je weet niet hoeveel de hardware kost en hoeveel de software kost, je weet namelijk alleen de totaalprijs. Je vergelijking loopt dus volledig spaak.
Sorry dat je je aangevallen voelt. Ik vind het absoluut geen flame en pretendeer ook nergens wetenschappelijk onderzoek te doen. Ik ben juist van mening dat ik in mijn stukje toch duidelijk heb gezegd dat het prijsverschil alleen te verklaren is door de software, al heb ik het dan alleen over het OS. Ik heb zelfs gezegd dat ik goed kan begrijpen dat iemand alleen al om die reden voor een apple kiest.

Waar het mij om ging is dat in de discussie een stuk hierboven wordt gezegd dat een apple niet duurder is dan een wintel machine, en om die stelling te ondersteunen wordt een vergelijking gemaakt met een DELL die volgens de schrijver van dat stuk ongeveer dezelfde specs heeft (qua hardware ja).
Aangezien ik denk dat die vaio qua hardware veel dichter in de buurt komt van de mac, en dan ook nog eens beter in elkaar zit qua design(dan de dell), denk ik dat dat een betere vergelijking is.

Qua software krijg je zowel bij de mac als bij de meeste wintel laptops van oems een heleboel software...hoeveel daarvan nuttig is kan ik niet over oordelen. Meestal heb ik er verdomde weinig aan.
De software die ik gebruik is sowieso duur en krijg je never nooit niet meegeleverd.

Apple zet in ieder geval niet je pc vol met trials en dingen waar je niet echt op zit te wachten...dat is dan weer een pluspunt. Verder zie ik de meeste dingen die ze meeleveren als onderdeel van het OS.
Als je aan iMovie of aan windows moviemaker genoeg hebt zijn dat leuke dingetjes...meer niet.

het belangrijkst punt dat je maakt is dit:
Je weet niet hoeveel de hardware kost en hoeveel de software kost, je weet namelijk alleen de totaalprijs. Je vergelijking loopt dus volledig spaak.
Bij de wintel laptop weet je precies hoeveel de hardware kost en hoeveel de software.
(die extra software levert ze eerder geld op dan het geld kost)
bij de mac kun je dat inderdaad niet zeggen. Aangezien de hardware (intern) tegenwoordig nagenoeg (zeg maar bijna helemaal) gelijk is, denk ik dus te kunnen zeggen dat een mac duurder is vanwege de software. Feit blijft dat ie duurder is. In de discussie gingen anderen vergelijkingen op hardware gebied maken om aan te tonen dat een wintel met dezelfde specs dezelfde prijs heeft. Ik probeer alleen aan te tonen dat dat niet waar is.

Als je een mac koopt, koop je die om (1 van) 2 redenen:
De software (OS)
het Design
niet omdat de interne hardware van betere kwaliteit is voor dezelfde prijs..en dat werd in dat stukje met die dell wel beweerd.

En onder design reken ik dan zowel de vormgeving als de kwaliteit van de constructie/afwerking.
Ik heb al gezegd dat dat laatste bij apple subliem is. Die magnetische stekker is gewoonweg geniaal.

Nogmaals... dit is geen flame richting apple of apple gebruikers! Ik vind het zelfs erg jammer dat je het zo noemt.(zeker als je bedenkt dat ik subliem en apple in 1 zin gebruik...)

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-01 10:54
sanderb schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 04:10:
Als je een mac koopt, koop je die om (1 van) 2 redenen:
De software (OS)
het Design
niet omdat de interne hardware van betere kwaliteit is voor dezelfde prijs..en dat werd in dat stukje met die dell wel beweerd.
Mee eens. En ik ben zelf wel Mac-gebruiker :Y)

Een Apple is, als je puur naar specificaties kijkt, gewoon duurder dan Windows equivalenten. Maar als je een Mac koopt, doe je dat inderdaad niet alleen voor de hardware, maar juist ook voor het design, het OS en al die kleine dingetjes die voor Windows-machines niet eens bestaan.

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:36
sanderb, ik ben het eens met je conclusie, maar de vergelijking tussen de Sony FE11s en de Apple MacBook Pro, is wel errug scheef. Je haalt inderdaad alleen de positieve punten voor de Sony naar voren. Ik kan daar nog wel wat tegenover stellen, je geeft zelf al aan dat de harde schijf veel trager is, de Apple is veel dunner (op het dikste punt is de Sony ruim 1 cm dikker), heeft een kleinere footprint en is een paar honderd gram lichter, het scherm van de Apple heeft een hogere resolutie (en als ik alle positieve verhalen hoor, is het scherm van de Apple minstens gelijkwaardig qua kwaliteit), tot slot is de videokaart heel veel slechter. De Ati X1600 behoort tot de top van laptop "videokaarten", de 7400 Go is net iets beter dan integrated graphics. Dan heb ik het nog niet over de kleine details, zoals digitale beeld en geluidsaansluitingen etc.

Al met al, ben ik het dus wel eens met je punten, maar ben ik het niet eens met jouw conclusie over de prijs/prestatie/kwaliteit verhouding van Apple t.o.v. Sony, IBM etc. Ik denk dat Apple daar zeer goed, zelfs als je software niet meeneemt, mee kan concurreren.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb iets interessants gevonden:

http://www.windowsdevcent...ws/2005/01/18/PearPC.html

Als ik voor de opleiding even snel iets in Mac OS X zou willen doen dan kan het dus op deze manier.

In VMWare zou het namelijk niet helemaal vlekkeloos werken.

• Thunder
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik zou PearPC eerst maar eens uitproberen voordat je voorbarige conclusies gaat trekken. Het suckt best wel hard namelijk.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

...en mijn vermoeden is bevestigd, sneller dan ik dacht. Windows draait op alle intel-macs.

De hele discussie over de MacBook Pro is redelijk zinloos, dat ding is echt bedoeld voor powerusers waar geld niet zo'n grote rol speelt. De opvolger van de iBook zal veel betaalbaarder zijn, en een veel betere keus zijn voor TS. Hoe betaalbaar, en welke features en snelheid zal nog moeten blijken.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07-2025

terabyte

kan denken als een computer

Ik heb niet alle posts gelezen, maar in de OP zie ik dat TS SNB wil studeren aan de UvA.

Nu ken ik die opleiding heel goed (zelf niet gedaan overigens) en ik heb maar EEN advies aan de TS:

Ga voor een Unix-achtige OS. Linux, MacOS, BSD, OpenSolaris, whatever, als je geen masochist bent moet je voor een Unix-achtige OS gaan. Vergeet Windows: te onpraktisch en bovendien geheel onnodig bij betreffende opleiding. Je gaat werken met open standaarden. Daar heb je geen Windows voor nodig.

[arrogant]
(Overigens zou iemand die zich na een jaar M.Sc in SNB wilt noemen sowieso niet meer naar Windows moeten omkijken. SNB is geen MCSE opleiding. Laat dat maar over aan de MBO'ers)
[/arrogant]

Of je nu voor een Apple laptop gaat of voor een Wintel ligt geheel aan de dikte van je portemonnee.
- Apple: meestal duurder dan Wintel, maar dan heb je ook precies wat je nodig hebt.
- Wintel: er zit een OEM Windows bij waar je werkelijk niks aan hebt maar wel voor betaalt.

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 20:16
Zelf heb ik voor school een ibook "14 genomen en hij bevalt mij eigenlijk perfect.
Ik gebruik m zeer intensief en ik nog maar 1 crash gehad maar dat was omdat ik een spel had verklooid en op een veel te hoge reso zette die t scherm niet aan kon.
om even de voordelen op een rijtje te zetten tegenover de nadelen.
  • [b]Voordelen:[/b]
  • Je krijgt voor je geld goeie hardware. (OS X op een G4 processor op 1,33 ghz loopt lekkerder dan windows op een 3,6 Ghz en osx ziet er ook nog eens beter uit IMHO)
  • Je kan behalve Mac programmas ook alle BSD en *nix programmas draaien.
  • De laptops zijn redelijk solide , in tegenstelling tot bijv een acer waar de behuizing gaat scheuren.

Nadelen
  • Je kan maar moeilijk windows apps draaien , tenzij je op vm een windows draait maar dat gaat ook niet van harte.
  • Er zijn linux distro's die je er niet op kan draaien omdat je een PPC hebt (tenzij je al een macbook pro neemt)
  • De prijs.
  • Als je niet kan wennen aan OS X dan heb je echt een probleem

"Stilte, een gat in het geluid...."

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

Tsjah, dit is het zoveelste topic over "windows of os x" (de topictitel geeft al aan dat men 'x86' synoniem beschouwt met windows...) en het verzand alleen maar in dezelfde argumenten en onderling gesnauw. Daar zie ik geen nut voor, en dus gaat deze dicht.

Aan de betrokkenen kan ik alleen maar zeggen: zoek eens in dit subforum naar 'windows' en je vindt behoorlijk wat informatie en argumenten voor, en tegen.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.