Toon posts:

Windows laptop of Apple?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 396 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga in september 2006 waarschijnlijk beginnen met de opleiding Systeem- en Netwerkbeheer aan de UvA. Ik ben dan van plan om een nieuwe (Windows) laptop te kopen, maar twijfel echter om eventueel een Apple Powerbook (of misschien wel Macbook Pro op dat moment) te pakken, omdat bij deze opleiding veel met Macs gewerkt wordt. Mijn budget ligt rond de 1500 euro.

Nu twijfel ik nog en heb voor mezelf alvast (duurt nog een half jaartje) een aantal (voor mij relevante) redenen bedacht om voor de een of de ander te kiezen:

Redenen om voor een Windows laptop te kiezen ipv een Apple:
- Windows vista sterk verbeterd.
- Via hack is mac os x ook op laptop te draaien als ik dat toch zou willen gebruiken.
- Veel goedkoper.
- Software (incl spellen) makkelijker te krijgen (spellen speel ik echter niet veel).

Redenen om voor een Apple te kiezen ipv een laptop:
- Heel veel mensen lijken erg tevreden na een overstap, dus moet toch wel iets zeggen.
- Stabieler en veiliger door unix basis.
- Handiger voor op UvA?
- Stiller en mooier design.

Ik heb verder nog geen enkele ervaring met Macs, dus het kan zijn dat sommige voor- en nadelen niet helemaal kloppen of dat er nog belangrijke zaken ontbreken.

Kan iemand mij adviseren?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:13
Waarom maak je een onderscheid tussen 'laptop' en een 'powerbook'? Allebei kun je als laptop bestempelen hoor :P

Maar misschien wordt er bij de opleiding zelf iets aangeraden? Als er veel mensen bij die opleiding met een Mac werken dan heeft dat waarschijnlijk al een streepje voor. Gaan vertrouwen op gehackte Mac OS X en OS'en die nog niet eens uit zijn en waarvan je niet zeker weet of ze daadwerkelijk wel veel beter zijn dan Windows XP zou ik niet aanraden.

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 17-02-2006 12:06 ]

The devil is in the details.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 11:52:
Redenen om voor een laptop te kiezen ipv een Apple:
- Via hack is mac os x ook op laptop te draaien als ik dat toch zou willen gebruiken.
- Veel goedkoper.
- Software (incl spellen) makkelijker te krijgen (spellen speel ik echter niet veel).
- Ik heb in de revieuws nog niets gezien wat de moeite is. (behalve de grafische schell dan)
- Windows kan vie een legaal programma ook op een apple draaien (virtualpc)
-niet als je alle functies van Vista wilt kunnen gebruiken
-Mac freeware/Shareware lijkt beter afgewerkt als Windows software (persoonlijke mening)
- Heel veel mensen lijken erg tevreden na een overstap, dus moet toch wel iets zeggen.
- Handiger voor op UvA?
- klopt, alleen sommige mensen kunnen niet echt wennen aan de veranderingen, maar als je hier post zul je technisch genoeg zijn om met 2 os-sen te kunnen werken
- klopt ook (nog)
- ik weet even niet wat je met UvA bedoelt
- is persoonlijk, (ik vind dit ook) er zijn ook mooie stille windows laptops.

Er is eigenlijk maar 1 (zeer belangrijke, doorslaggevende) reden om bij Windows te blijven, er zijn vaak programmas die de gebruiker per-se moet gebruiken waar geen alternatief voor is.(en dat niet (lekker) werkt op virtualpc, voornamelijk spellen, maar daarvoor heb ik mijn GameCube)
(ik ben 2 jaar geleden geswitcht, en ik ben er nog niet veel tegengekomen, alleen de VMWare Console draai ik op een virtuele windows 2000 machine)

Verwijderd

Topicstarter
December schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 11:58:
Waarom maak je een onderscheid tussen 'laptop' en een 'powerbook'? Allebei kun je als laptop bestempelen hoor :P

Maar misschien wordt er bij de opleiding zelf iets aangeraden? Als er veel mensen bij die opleiding met een Mac werken dan heeft dat waarschijnlijk al een streepje voor. Gaan vertrouwen op gehackte Mac OS X en OS'en die nog niet eens uit zijn en waarvan je niet zeker weet of ze daadwerkelijk wel veel beter zijn dan Windows XP zou ik niet aanraden.
Ja die benaming had ik misschien beter anders kunnen doen maar ja het is duidelijk wat ik bedoel denk ik :)

Volgende maand is een voorlichtingssessie dus dan vraag ik dat inderdaad wat de opleiding zelf aanraadt.
Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 12:03:
- ik weet even niet wat je met UvA bedoelt
De Universiteit van Amsterdam :)

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

topictitel aangepast :)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Verwijderd

Op een apple forum vragen vragen wat het meest geschikt is???
Dat is hetzelfde als in de albert heijn vragen welke supermarkt het beste huismerk heeft ;)

Er is volgens mij maar een goude regel, en dat is welke software je geacht wordt te gaan gebruiken tijdens je opleiding.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 13:16:
Op een apple forum vragen vragen wat het meest geschikt is???
Dat is hetzelfde als in de albert heijn vragen welke supermarkt het beste huismerk heeft ;)

Er is volgens mij maar een goude regel, en dat is welke software je geacht wordt te gaan gebruiken tijdens je opleiding.
Tja het is een beetje lastig om een goede plek te vinden he...
Als ik het in een ander forum zou posten, dan zou iedereen waarschijnlijk zeggen dat ik voor Windows moet kiezen.

Ik dacht laat ik het in het Apple forum plaatsen, omdat ik zelf al genoeg van Windows weet en eigenlijk op zoek ben naar goede redenen om (naast mijn studie) voor een Apple te kiezen.

• Termi
  • Laatst online: 15:45
Stiller is onzin, mijn IBM Thinkpad is ook zeer stil, als ik op minimale CPU snelheid werk dan staat de ventilator niet eens aan :). Windows Laptops beginnen pas bij Asus, IBM's etc. Geen Acer, Huismerken en nonames...

• SyncMaster
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-02 07:05
Ik lees juist op de frontpage dat je windows Vista zou kunnen draaien op de intel-macs. In dat geval lijkt een MacBook Pro me zeker interessanter als een wintel laptop.

• NomoDigger
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:05
Voordeel van de Mac is denk ik ook dat er een volledige UNIX onder de motorkap zit. Ik neem aan dat je bij een opleiding Systeem- en Netwerkbeheer ook wel wat met UNIX aan de gang zal moeten. Op de Mac can dit dan zonder dual-boot te moeten draaien.

Ik zou er voorlopig niet op willen vertrouwen vat Visat op een Mac draait, of Windows op een MacBook. Denk dat je er meer aan hebt om een duidelijke keuze te maken. Dus informeer bij die opleiding zou ik zeggen.

• SSH
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

*Ik heb op diverse Macs gewerkt en dat was zeker geen prettige ervaring. Ken ook mensen die niet tevreden zijn met hun overstap en mensen die na jaren lang met de Mac gewerkt hebben(grafische mensen) uit ellende overstappen op de PC. De tevredenheid is erg gehyped en gefaked vanwege het bijpassende imago.

*OSX is niet stabieler dan XP. Op mijn computer is XP in 2 jaar niet vastgelopen en onder OSX lopen programma's of onderdelen van het OS wel vast of hebben vooral hangups. Veiliger moet geen issue zijn als je ICT gaat studeren..... Als n00b gebruiker is het een heel ander verhaal!

- Handiger voor op UvA?
*Dat moet je niet aan ons vragen toch? Maar voor windows werkt het zeker lijkt me.

*Over smaak valt niet te twisten(maar met normale laptop wel meer keuze) maar hardware is hardware dus er zijn ook "stille" "windows laptops".

Ik zou het je dus afraden. Algemeen gezien zijn de voor en nadelen tussen windows en apple na afweging erg klein, maar het budget zeker niet.

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Ik doe een opleiding Network infrastructure design (NID) bij de hogeschool zuyd te heerlen en ben in het bezit van een Apple iBook G4 (laatste versie). Het enige wat ik hier hoef te doen op mn ibook is verslagen typen, en Cisco cursussen oefenen, welke web-based zijn. Verder maken ze hier gebruik van een Web-based portal waar je je documenten neer moet zetten als deze af zijn en waar je documenten van leraren kunt downloaden. Deze zijn allemaal in Word (.doc) of PDF formaat. Deze kun je alletwee makkelijk openen.

Het enige probleem wat ik hier ondervind met mn iBook is dat ik niet gebruik kan maken van het draadloze netwerk in de kantine, omdat men hier met windows-based certificaten werkt. Maar gelukkig zijn er genoeg outlets in de muur, dus dat is niet zown ernstig probleem :)

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Verwijderd

Topicstarter
SSH schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 13:32:
*OSX is niet stabieler dan XP. Op mijn computer is XP in 2 jaar niet vastgelopen en onder OSX lopen programma's of onderdelen van het OS wel vast of hebben vooral hangups.
Dat vraag ik mij dus ook zwaar af ja...
Maar goed... in ieder geval al iemand die dus het omgekeerde aangeeft.
domi235 schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 13:35:
Ik doe een opleiding Network infrastructure design (NID) bij de hogeschool zuyd te heerlen
Ja daar ben ik nu bijna mee klaar :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2006 13:46 ]

• Sijmen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-10-2025
Ik zal hier maar mijn persoonlijke bevindingen posten. Ik heb hier een Windows XP machine staan, en gebruik voor school en development een Apple laptop, een PowerBook 12".

Er zijn verschillende redenen dat ik voor de PowerBook heb gekozen, boven een Windows laptop of iBook.

Het belangrijkste was gewoon subjectief: ik was gewoon heel erg nieuwschierig naar OS X. Bij een rondleiding door mijn (destijds) toekomstige school, de Hogeschool van Amsterdam, kwamen we bij een Apple lokaal. Ik vond het er maar vet uitzien.

Toen ik een keer op Amsterdam CS was en een half uur op mijn trein moest wachten, ben ik naar buiten gelopen en zag een wit Apple logo. Ik was wel nieuwschierig en ben even binnengelopen om te kijken. Toen was ik eigenlijk overstag.

Daarna ben ik heel veel Mac rumor sites en dit forum gaan lezen, om er zo veel mogelijk over te weten te komen. Hierdoor kwam ik onder andere uit op dingen als de ADC korting, waar ik achteraf ook gebruik van heb gemaakt.

Initieel keek ik naar de iBook 14". Ik dacht dat 12" te klein zou zijn, en de specs waren minder. Ik was wel erg teleurgesteld in het missen van features als dual screen, maar zou niet bang geweest zijn de hack te gebruiken.

Toen door een paar finianciele meevallers de PowerBook 12" in zicht kwam, onder andere door de ADC korting van 20", ben ik daar toch wat beter naar gaan kijken. Het scherm was veel beter dan de iBook, en na een paar bezoeken aan die Apple winkel bij CS was ik er ook wel over uit dat ik met 12" overweg zou kunnen.

De rest is geschiedenis. Ik kocht de 12" PB. Spellen waren voor mij niet echt een punt, en was allang blij dat XCode enzo meegeleverd werden zodat ik lekker kon coden.

Achteraf gezien zou ik er het volgende over kwijt willen:

Ten eerste ben ik echt heel tevreden met OS X. Ik ben blij dat spellen van Blizzard erop werken - World of Warcraft for teh win, en dat Myst erop werkt is een leuk extraatje.

Ik moest een aantal dingen opnieuw leren, maar door erdere ervaring met Linux viel dit best goed te doen. Mounten en unmounten bijvoorbeeld had ik zo door. Ook de Dock was een heel nieuw verschijnsel voor mij, maar ik vind het wel erg handig.

Daarnaast kan ik er op school gewoon alles mee doen. Inloggen op het wireless netwerk werkt gewoon, Office documenten kan ik openen, en een online documentbeheersysteem zoals hierboven werd genoemd (BSCW) werkt ook gewoon.

Programmeren gaat erg goed, al had ik er misschien aan moeten denken dat Cocoa alleen op Macs werkt voordat ik er indook :). Wel ben ik eigenlijk met de switch gestopt met het programmeren in .NET. Virtual PC is een mogelijkheid, maar tergend traag, en Cocoa vind ik eigenlijk toch prettiger werken. En het is een goede smoes om weer eens wat aan C++ te doen :).

Er zijn wel een aantal dingen die ik mis. Achteraf gezien heb ik misschien de spellen wel onderschat, al heb ik wel een GameCube. Op school kan ik bijvoorbeeld niet meedoen met Trackmania, maar 'ieder nadeel heb z'n voordeel': minder games = meer productiviteit.

Verder heb ik voor gamen en ander werk nog wel gewoon mijn mijn Windows machine staan, die is op geen enkele manier afgeschreven.

Ik hoop dat je hier wat mee kan!

Verwijderd

Doen. Afgezien van alles wat al genoemd is werkt AirPort perfect op de UvA, dus dat je niet kan internetten tijdens college zal niet gebeuren ;)

Tenzij je in OMPH F201c zit, maar gezien je opleiding zal dat niet zo snel gebeuren :P

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Alleen ben ik nu nog meer aan het twijfelen gebracht :)

Ik lees eigenlijk voornamelijk redenen waarom een Apple niet slecht is (dus zaken die in Windows werken, zullen ook in Mac OS X werken).

Maar wat ik eigenlijk graag wil weten: wat heeft een Apple laptop nou daadwerkelijk als voordeel t.o.v. een Windows laptop? Anders gezegd: welke belangrijke punten kan ik met de Apple / Mac OS X WEL (of beter) en met de Windows laptop NIET (of slechter)? Tja "belangrijk" is natuurlijk erg relatief, maar goed.

Ja ik noemde zelf al een aantal dingen in mijn startpost, maar dat zijn (vind ik) eigenlijk geen doorslaggevende zaken. Ik ben nog niet overtuigd in ieder geval. Vandaar dat ik dit ook in het Apple forum plaats in de hoop wat goede argumenten te horen voor een Apple. Op dit moment sta ik nog in het "Windows kamp"...

• Sijmen
Wat mij betreft zit het voordeel toch voornamelijk in de user interface en de opbouw van het systeem. Daarmee bedoel ik niet alleen de UNIX basis, maar ook de manier waarop bijvoorbeeld programma's op schijf in elkaar zitten: een map met alles wat het programma nodig heeft erin. Die map zie je in de Finder als een 'programma'. Geen bestanden in system32 of whatever.

Maar het grootste voordeel voor mij is het gebrek aan system rot. Windows heeft de neiging om over tijd trager te worden, door bijvoorbeeld een steeds maar groter wordend regsiter, of fragmenterende harde schijf. Ook spyware is natuurlijk een belangrijke oorzaak, al valt dat met goed beheer wel mee.

Maar zoals het eerder al is gezegd: loop eens die Apple winkel tegenover Centraal Station binnen, dan kun je rustig kijken en klikken om te zien hoe het allemaal werkt.

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 10:27

Nietzman

Woei!

SSH schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 13:32:
De tevredenheid is erg gehyped en gefaked vanwege het bijpassende imago.
Joh, spreek voor jezelf.

Natuurlijk zijn er mensen bij wie de switch is tegengevallen, ieder zijn meug, maar stellen dat iedereen maar wat uit z'n nek zit te lullen is natuurlijk onzin.

Verwijderd

De voordelen zitten inderdaad in het OS zelf. Zelfs bij nul komma nul onderhoud blijft je Mac aan het werk, hij zal geen virussen krijgen (vooralsnog), system performance wordt bij elke install van een programma geoptimaliseerd dus dat hoef je ook niet meer apart te doen, negen van de tien keer is een reboot niet nodig bij installaties, met langdurige uptimes zal hij alsnog stabiel draaien, geen gekloot meer met registers, enzovoorts.

Plus dat je er een stapel software bij krijgt waar een gemiddelde Dell u tegen kan zeggen.

En het uiterlijk he :9~

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Je hoeft geen apple te kopen, maar je moet wel van windows af.

Bij deze opleiding gebruiken ze veel (zo niet alleen maar) open standaarden. Dat maakt de hele boel dus platformonafhankelijk, voor windows heb je ook sftp clients. Maar ik hoef je niet te vertellen dat het gemak waarmee je kunt werken met die open standaarden op *nix veel beter is. Er is uiteraard support voor deze vrije standaarden onder windows, maar het is met geen mogelijkheid te integreren in het OS zoals dat bij linux, *BSD en OSX wel gebeurt.

Je zult vaak software moeten configureren die ook onder windows schijnt te werken, maar gewoon veel makkelijker aan de gang te krijgen is onder *nix.

De redenen om een apple te kopen zijn wat mij betreft:
- OSX biedt een ongeevenaard gemak in gebruik, voor simpele taken en voor professioneel gebruik
- Het is gewoon goede hardware, mooi scherm, lekker toetsenbord, licht, doet veel langer over zn accu dan de gemiddelde centrino
- vrijheid om te draaien wat je wilt, linux kan, *BSD kan, windows kan, en nu het verschil met Dell: OSX kan. Nee, dat kan dus niet op een dell, althans niet bruikbaar.

De reden om een dell te kopen zou zijn:
- meer flexibiliteit in je hardwarekeuze
- goedkoper in de aanschaf (maarja, het veroudert dan weer sneller, voor een iBook G3 krijg je nog makkelijk 500 euro, dat doet een even oude dell je niet na)
- je hoeft niet te leren omgaan met dingen die je niet kent. (maarja, waarom ga je deze opleiding dan doen?)

Ik ga zelf voor een intel iBook zodra die uitkomt.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:06

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik ga in september 2006 waarschijnlijk beginnen met de opleiding Systeem- en Netwerkbeheer aan de UvA. Ik ben dan van plan om een nieuwe (Windows) laptop te kopen, maar twijfel echter om eventueel een Apple Powerbook (of misschien wel Macbook Pro op dat moment) te pakken, omdat bij deze opleiding veel met Macs gewerkt wordt. Mijn budget ligt rond de 1500 euro.

Nu twijfel ik nog en heb voor mezelf alvast (duurt nog een half jaartje) een aantal (voor mij relevante) redenen bedacht om voor de een of de ander te kiezen:

Redenen om voor een Windows laptop te kiezen ipv een Apple:
- Veel goedkoper.

- Handiger voor op UvA?

Ik heb verder nog geen enkele ervaring met Macs, dus het kan zijn dat sommige voor- en nadelen niet helemaal kloppen of dat er nog belangrijke zaken ontbreken.

Kan iemand mij adviseren?
De opleiding S&B is nogal mac-oriented. De docent Karst is een mac-gek (even kort door de bocht). Er staan in de S&B ruimte als werkplek allemaal iMac g4's (lampekappen).

In mijn jaar had 50% een pc laptop en 50% een iBook of Powerbook. Cross-platform was/is belangrijk, dus of je nu Windows, Loenix of Mac OS X draait, dat maakt daar niet zoveel uit.

De S&B opleiding is erg gericht op open source software en de fun is dat je aan de ene kant Lekker op Microsoft Word kunt tikken en dan ook in een venstertje je helemaal te buiten kunt gaan aan shellscripting ,nmap, tcpdump of weet ik veel wat voor unixmeuk je gebruikt. Dat is een pluspunt.

Echter. De huidige iBook en Powerbook range is out-dated en moet je *NIET* kopen (advies).
Als je een half jaar kunt wachten, wacht dan op de intelversies. Koop anders nu een windows machine of gooi er 500 euro bovenop voor de macbook pro (ook prima, maar duur).

Verwijderd

Topicstarter
Q schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 19:14:
[...]

De opleiding S&B is nogal mac-oriented. De docent Karst is een mac-gek (even kort door de bocht). Er staan in de S&B ruimte als werkplek allemaal iMac g4's (lampekappen).

In mijn jaar had 50% een pc laptop en 50% een iBook of Powerbook. Cross-platform was/is belangrijk, dus of je nu Windows, Loenix of Mac OS X draait, dat maakt daar niet zoveel uit.

De S&B opleiding is erg gericht op open source software en de fun is dat je aan de ene kant Lekker op Microsoft Word kunt tikken en dan ook in een venstertje je helemaal te buiten kunt gaan aan shellscripting ,nmap, tcpdump of weet ik veel wat voor unixmeuk je gebruikt. Dat is een pluspunt.

Echter. De huidige iBook en Powerbook range is out-dated en moet je *NIET* kopen (advies).
Als je een half jaar kunt wachten, wacht dan op de intelversies. Koop anders nu een windows machine of gooi er 500 euro bovenop voor de macbook pro (ook prima, maar duur).
Kijk daar heb ik wat aan!

Maar raad je me aan om over een half jaar een Windows machine te kopen of die Intelversie van Apple?

Of maakt het niet uit?

• Thunder
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Volgens mij zegt ie dat als je NU PER SE een laptop nodig hebt een Windows machine moet kopen. Als je nog een half jaar kan wachten moet je een (dan) geupgrade iBook kopen. En als je nu geld genoeg hebt voor een macBook pro, moet je die kopen :)

Maar aangezien je in september gaat beginnen zou ik lekker wachten op de eerstkomende iBook upgrade en dan een iBook kopen :)

• Q

Q

Thunder schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 00:02:
Volgens mij zegt ie dat als je NU PER SE een laptop nodig hebt een Windows machine moet kopen. Als je nog een half jaar kan wachten moet je een (dan) geupgrade iBook kopen. En als je nu geld genoeg hebt voor een macBook pro, moet je die kopen :)

Maar aangezien je in september gaat beginnen zou ik lekker wachten op de eerstkomende iBook upgrade en dan een iBook kopen :)
Dat is precies wat ik bedoel. Ik ben door de opleiding voor het eerst in aanraking gekomen met Apple spul en omdat ik een eigen werkplek wilde (wel nodig) de 'sprong' genomen. Maar probeer zoveel mogelijk voor je zelf helder te krijgen: wat wil ik met mijn laptop doen, hoeveel geld wil ik er aan besteden en wanneer moet ik 'm echt hebben?

Voor de opleiding maakt het denk ik niet veel uit wat je koopt. Je kunt het even vragen, maar het lijkt me stug.

[ Voor 8% gewijzigd door Q op 18-02-2006 00:11 ]

Verwijderd

Ik heb ook even nagedacht over een iBook of gewoon een windows lappie te kopen. Apple spul ziet er goed uit en werkt erg simpel.

Ben nu wel blij dat ik gewoon een windows laptop heb gekocht. Op m'n stage werk ik met een Imac G4. D'r staan ook nog wat andere macs. Gek genoeg zijn daar allemaal kleine (maar irri) problemen mee. M'n laptop doet het nog prima.
Ook kan ik niet echt wennen aan OS X. Er zitten zeker handige functies in.
Maar 1 muisknop (nu gelukkig twee) is niet te doen bij teken programma's. De dock is leuk, maar niet als je je onderste scrollbar nodig hebt en hij pakt je dock ipv. Allemaal van die kleine dingen die het gewoon irritant werken maken.
Ook is OS X stabiel. De programma's des te minder. Hoe vaak er niet vastlopers zijn etc. Als ik alle verhalen mag geloven lijkt het hier wel omgekeerde wereld.
Daarom ligt m'n rendement op windows nu gewoon 30-50% hoger.

Wat me bij de G4 generatie iBooks en Powerbooks ook opviel was hoe slecht het scherm eigenlijk is. Gelukkig is dat wel veranderd.

Verwijderd

Ik hoor veel slechte verhalen over Apples in het onderwijs... Denk dat slecht onderhoud toch echt de grootste factor daarin is hoor.

Als je een iBook had gekocht en die gewoon met zorg had behandeld was er waarschijnlijk een stuk minder aan de hand geweest, maar ja, ieder zijn meug :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 14:44:
Bedankt voor jullie reacties. Alleen ben ik nu nog meer aan het twijfelen gebracht :)

Ik lees eigenlijk voornamelijk redenen waarom een Apple niet slecht is (dus zaken die in Windows werken, zullen ook in Mac OS X werken).

Maar wat ik eigenlijk graag wil weten: wat heeft een Apple laptop nou daadwerkelijk als voordeel t.o.v. een Windows laptop? Anders gezegd: welke belangrijke punten kan ik met de Apple / Mac OS X WEL (of beter) en met de Windows laptop NIET (of slechter)? Tja "belangrijk" is natuurlijk erg relatief, maar goed.
Uit mijn ervaring met OSX vind ik dat OSX 0,0 voordeel biedt op een Windows install, eigenlijk alleen maar nadelen. Het OS ziet er grafisch wat leuker uit voor de eerste 3 dagen, maar vervoglens gaat dat irritant werken, het dock is op zich wel flitsend, maar wordt irritant na een tijdje.

Daarbij vond ik OSX echt reteinstabiel na verloop van tijd (en moest ik steeds rebooten). Ik had een Ibook 1200MHz met 768MB ram, maar kwa snelheid zat ik liever achter mijn P3 600, 128MB ram en windows 98 omdat dat gewoon vlotter was.

Ik heb na 3 maanden het ding ook de deur uit gegooid en weer lekker een x86 systeem genomen, daar heb ik werkelijk nog geen seconde spijt van gehad.

Enige dat is mis is de draagbaarheid van het ding. Van een 12" Ibook naar een 15.4" notebook is een redelijk verschil, dus denk dat ik toch maar eens uitkijk naar een 12" notebookje ofzo :)

• smokalot

smokalot

titel onder

tja, er zijn ook zat mensen die in het onderwijs wel gewoon een prima werkomgeving hebben (ikzelf bijvoorbeeld), die stabiel en snel is.

En de meeste mensen zijn juist een stuk productiever in OSX.

Ik zit soms liever achter mn iBook G3 500MHz 192MB dan achter mn A64 3000+ 1GB.

• Whieee
  • Laatst online: 16:27

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

En zo verschillen de ervaringen. Toch vind ik dat er wel een kanttekening bijgeplaatst mag worden. Je hebt namelijk exact dezelfde OSX gedraaid als al die andere mensen, waaronder ik, en ik heb nog geen last gehad van instabiliteit. OSX is een enorm stabiel systeem, mits de hardware in orde is.

Helaas negeren sommigen mensen dat punt. Mensen kopen een iBook, prikken er zelf een reepje no-name RAM in, en geven Apple de schuld als hun machine instabiel wordt. Ik zeg niet dat dat het probleem van terw_dans Mac was, maar ik zie hem ook geen oorzaak geven wat het dan wel was. Als een Mac instabiel is (wat al niet voor mag komen), begin ik doorgaans met een hardware test om eens te kijken of het geheugen wel in orde is. En goed, ook OSX is in puin te helpen, als je maar hard genoeg je best doet, dus dat is stap 2: software checken.

Launching containers into space

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Whieee schreef op zondag 19 februari 2006 @ 01:15:
En zo verschillen de ervaringen. Toch vind ik dat er wel een kanttekening bijgeplaatst mag worden. Je hebt namelijk exact dezelfde OSX gedraaid als al die andere mensen, waaronder ik, en ik heb nog geen last gehad van instabiliteit. OSX is een enorm stabiel systeem, mits de hardware in orde is.

Helaas negeren sommigen mensen dat punt. Mensen kopen een iBook, prikken er zelf een reepje no-name RAM in, en geven Apple de schuld als hun machine instabiel wordt. Ik zeg niet dat dat het probleem van terw_dans Mac was, maar ik zie hem ook geen oorzaak geven wat het dan wel was. Als een Mac instabiel is (wat al niet voor mag komen), begin ik doorgaans met een hardware test om eens te kijken of het geheugen wel in orde is. En goed, ook OSX is in puin te helpen, als je maar hard genoeg je best doet, dus dat is stap 2: software checken.
Er is gewoon kingston ram bijgeprakt omdat Apple gewoon asociale prijzen vraagt voor extra geheugen. Dimm is 100% zeker goed, dus daar zal het niet aan liggen. Maar na een verse install van het OS werd het er niet beter op.
Ik blijf erbij de OSX een rampOS is om mee te werken, geef mij maar Windows.

• smokalot

smokalot

titel onder

Terw_Dan schreef op zondag 19 februari 2006 @ 01:27:
[...]

Er is gewoon kingston ram bijgeprakt omdat Apple gewoon asociale prijzen vraagt voor extra geheugen. Dimm is 100% zeker goed, dus daar zal het niet aan liggen. Maar na een verse install van het OS werd het er niet beter op.
Ik blijf erbij de OSX een rampOS is om mee te werken, geef mij maar Windows.
en ik blijf bij het tegenovergestelde. schiet TS dus niet echt mee op. bovendien is TS een bijzonder geval omdat ie een opleiding doet waar *echte* computersystemen gebruikt en geleerd worden.

Aantal stukjes uit een mail die ik gekregen heb van een van mijn systeembeheerders, die een aantal jaar geleden ook bij deze opleiding gewerkt heeft:

over windows:
Tsja.  Als je gereedschap verkiest te gebruiken dat je eigen
productiviteit in de weg zit, dan kun je inderdaad ondervinden dat je
productiviteit daar onder lijdt.

[...]

Allerlei editors
(onder Mac OS X, weliswaar; zie boven over de keuze van productiviteit
bemogelijkend gereedschap)

[...]

Realiseer je goed:
wat we ook doen, de hele wereld loopt stuk op de stagnatie en
anti-innovativiteit die die twintig jaar misbruik van monopoliemacht door een
bepaalde recidivistische Redmondiaanse misdaadorganisatie met zich mee heeft
gebracht.

[...]

Het enige realistische
alternatief zou een marginaal functionerend Windows-allegaartje zijn, zoals je
dat overal op de UU tegenkomt, waarop je net Word-memo's naar elkaar kunt
Outlooken en net voldoende kunt Internet Exploreren om jezelf te bedelven
onder de worms, spyware en virussen.
En geloof me, ik heb heel wat systeembeheerders gezien, maar deze man is duidelijk degene met de meeste vaardigheden, die met heel weinig middelen meer voor mekaar krijgt dan wie dan ook.

Dus, je kunt je voorstellen dat TS misschien wel wil overwegen om in ieder geval voor deze opleiding geen windows-laptop te gebruiken. Zou je leven zomaar makkelijker kunnen maken.

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Gaan we weer net als in elk switchadvies topic op Terw_Dan bashen? Iemand vraagt ervaringen met Apple, Terw_Dan post dat hij OS X niet prettig vind werken en motiveert dat netjes, en vervolgens vallen alle Apple fans daarover. Zie nou eens allemaal onder ogen dat er ook mensen zijn die onderbouwde negatieve ervaringen hebben met Apple.

Ik vind het prima dat ook de andere kant eens belicht wordt, want misschien herkent de TS zich wel in de verhalen van T_D, en voorkomen we hier dat hij een Apple koopt die totaal niet voldoet aan het beeld wat hij erbij heeft.

Ik kon altijd prima met windows werken, zonder mij te ergeren aan de onlogische UI, de vervuiling, de instabiliteit, etc. Een jaar geleden een iBookje gekocht, en sinds ik met OSX werk merk ik dat het gewoon veel prettiger is om mee te werken dan windows. Even wennen aan de sneltoetsen, maar je zult merken dat alles een stuk logischer is ingedeeld. Features als Exposé en het hoge drag en drop gehalte maken het voor mij een genot om mee te werken. Sinds ik die iBook had stond mijn game PC dan ook alleen nog maar aan om te downloaden, voor de rest deed ik alles op mijn iBook. Vandaar dat ik de PC maar vervangen heb door een Powermac G5...

Ik merk nu dat steeds als ik met een windows pc werk, en ik moet even iets instellen, dat ik mij zit te ergeren aan de onlogische plaatsing van knoppen, de vindbaarheid van bepaalde opties, en de manier waarop de grafische schil om het OS in elkaar zit. Uitleggen waarom ik me er precies aan erger is lastig, omdat ik altijd prima weet waar welke instelling in windows zit. Toch verbaas ik mij elke keer weer als ik bijvoorbeeld klasgenoten een beamer zie aansluiten, en dat vervolgens filmpjes niet werken op het externe scherm, of dat de resolutie onmogelijk goed in te stellen is, etc. Vorige week installeerde ik een afstandsbediening en remote control op de windows bak van een huisgenoot. Hang het aan de PC, en ik moet 5 (!) keer de Wizard Nieuwe Hardware doorlopen, door "next, next, finish" te klikken.
Dat soort kleine dingen had ik vroeger gewoon geaccepteerd als normaal, ik keek er niet eens van op. Nu ik inmiddels een jaar met OS X werk, stoor ik me er gewoon aan dat windows PC's zo onlogisch in elkaar zitten, want ik weet hoe eenvoudig het kan.

• Q

Q

smokalot schreef op zondag 19 februari 2006 @ 02:45:
[...]

en ik blijf bij het tegenovergestelde. schiet TS dus niet echt mee op. bovendien is TS een bijzonder geval omdat ie een opleiding doet waar *echte* computersystemen gebruikt en geleerd worden.

Aantal stukjes uit een mail die ik gekregen heb van een van mijn systeembeheerders, die een aantal jaar geleden ook bij deze opleiding gewerkt heeft:

over windows:

[...]

En geloof me, ik heb heel wat systeembeheerders gezien, maar deze man is duidelijk degene met de meeste vaardigheden, die met heel weinig middelen meer voor mekaar krijgt dan wie dan ook.

Dus, je kunt je voorstellen dat TS misschien wel wil overwegen om in ieder geval voor deze opleiding geen windows-laptop te gebruiken. Zou je leven zomaar makkelijker kunnen maken.
Haha, die Jeroen. Intelligente vent met verstand van zaken, goeie kerel, leuke discussies en misschien had/heeft hij volkomen gelijk. Mooie uitspraken. Maar mij iets te fanatiek tot het religieuze af. Beetje wat ik wel meer Mac gebruikers verwijt. Maar dit gaat offtopic.

• smokalot

smokalot

titel onder

Q schreef op zondag 19 februari 2006 @ 11:08:
[...]

Haha, die Jeroen. Intelligente vent met verstand van zaken, goeie kerel, leuke discussies en misschien had/heeft hij volkomen gelijk. Mooie uitspraken. Maar mij iets te fanatiek tot het religieuze af. Beetje wat ik wel meer Mac gebruikers verwijt. Maar dit gaat offtopic.
hehe, dat is idd Jeroen :D

Overigens is ie in dezelfde mail ook nogal kritisch over de Mac hoor.

Maar wilde t alleen maar aangeven zodat TS dat misschien mee kan nemen in zijn beslissing. Ze zijn vast niet allemaal zo religieus als Jeroen, maar ze zitten er wel tussen.

Ik koop mijn mac trouwens niet alleen voor de software, het is gewoon mooie hardware. Ook met linux kun je heel makkelijk secure shells maken om al je services overheen te sturen, wat mijn systeembeheer vereist. Windows is voor mij geen optie, maar ik heb ook wel een aantal studiegenootjes die hetzelfde kunnen als ik, ik vind het alleen stuk omslachtiger. SSH tunnel maken kan wel, maar dan staat er altijd een venster open. SFTP kan wel, maar niet gewoon transparant vanuit konqueror/nautilus.

Ik denk dat er wel 1 ding vaststaat, als je deze opleiding doet zul je veel verschillende dingen moeten doen, en een groot deel daarvan gaat makkelijker op een *nix. Of je dan linux of FreeBSD of OSX pakt maakt niet zoveel uit, maar wat voor OSX spreekt is dat het een perfect allround OS is, dus prettig werken met weinig dual booten.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-02 11:29

alienfruit

the alien you never expected

Ik blijf erbij OS/2 is het stabielste van de drie Windows, en OSX. Vrijdag heb ik verschillende programma's achter elkaar zien hangen of "unexpected quit"s krijgen. Ik kan nou niet zeggen
dat dit stabiel is. Ik heb wel het gevoel dat dit pas sinds 10.4.5 is. Misschien is dat gewoon een brakke update?

• GSL
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-09-2024

GSL

Ik snap nooit het probleem dat mensen niet kunnen werken met een ander OS. Het is allemaal een kwestie van gewenning. Ik heb en pc met XP en Linux, en een powerbook. Ik gebruik 99% mijn powerbook, maar dat is omdat deze sneller is dan mijn pc (1,67 GHz tov 1 GHz). Ik kan met alle 3 de Os'en even goed werken, hoewel ik natuurlijk met Windows het meeste ervaring heb. Logica is voor iedereen niet altijd hetzelfde en hoe stabiel een OS is heeft ook met de gebruiker te maken.

Ik moet wel zeggen dat ik in Windows wel een paar dingen mis: de hot corners van expose en widgets en screensaver. Ook het feit dat er in IEX standaard nog geen tabs zitten (ik weet dat het in 7.0 wel zo is maar die is nog instabiel etc) vind ik erg tegenvallen.

Moraal : Elk OS heeft zo zijn voor en nadelen. Zorg dat je alle OS'en een keer uitprobeerd, op je gemak en kijk dan wat je het beste bevalt. Ga daarbij niet af of verhaaltjes dat OS blabla wel beter is dan de rest, want jij moet die laptop tenslotte gaan gebruiken.

Succes!

Verwijderd

smokalot schreef op zondag 19 februari 2006 @ 02:45:
[..]Een hele hoop domme mail uitspraken[..]
Het is misschien lichtelijk offtopic maar domme uitspraken dienen even afgefikt te worden. Er wordt altijd maar geblaat dat Microsoft weinig innoverend is. Dat is misschien (ik durf deze discussie niet aan te gaan) voor windows als op zichzelf staand product waar. Maar wat ook harde werkelijkheid is is dat de grote motor achter innovatie juist microsoft is. Juist door concurentie onstaat innovatie!

Want laten we wel wezen, de hele achterkant van linux/unix/osx staat al jaren stil. Dat is ontwerp technisch gezien een pot nat. Daar waar juist microsoft compleet andere concepten durft aan te boren. Of het de juiste weg is uiteraard compleet in het midden gelaten en voor een discussie ook geheel niet interessant.

Wat betreft apple of pc, het is net als keizen tussen mercedes of bmw. Puur een waarde oordeel. Ik zou voor bmw gaan, want als ik in een mercedes wil rijden bel ik wel een taxi.

• GSL
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-09-2024

GSL

Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2006 @ 16:05:
[...]
Het is misschien lichtelijk offtopic maar domme uitspraken dienen even afgefikt te worden. Er wordt altijd maar geblaat dat Microsoft weinig innoverend is. Dat is misschien (ik durf deze discussie niet aan te gaan) voor windows als op zichzelf staand product waar. Maar wat ook harde werkelijkheid is is dat de grote motor achter innovatie juist microsoft is. Juist door concurentie onstaat innovatie!

Want laten we wel wezen, de hele achterkant van linux/unix/osx staat al jaren stil. Dat is ontwerp technisch gezien een pot nat. Daar waar juist microsoft compleet andere concepten durft aan te boren. Of het de juiste weg is uiteraard compleet in het midden gelaten en voor een discussie ook geheel niet interessant.

Wat betreft apple of pc, het is net als keizen tussen mercedes of bmw. Puur een waarde oordeel. Ik zou voor bmw gaan, want als ik in een mercedes wil rijden bel ik wel een taxi.
In *NIX zitten nog behoorlijk veel grove fouten. Maar jij gaat wel heel erg ver door te zeggen dat de ontwikkeling van *NIX varianten stil zitten. Zeker nu met de verdere ontwikkelingen van OSX voor intel machines.

Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren en aan subjectief gedoe heeft de TS niets ;)

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-02 12:22
@mark platvoet

Scheelt dat OSX gebruik maakt van een MACH kernel. En laat dat nou meer een micro kernel zijn dan de Linux kernel. En geloof me MACH is een stuk geavanceerder dan Linux. Wat je beschrijft over Linux is inderdaad waar, het staat stil, maar wat doet Microsoft sinds Windows NT? XP, 2000, 2003 en XP64 zijn daar afgeleiden van. Dat micorsoft innovatief bezig is ben ik het niet echt mee eens. Ze kopen gewoon kennis en technologie op. De embrace and extent strategie.

Als toevoeging op de discussie:
Ben zelf ook sinds 5 maanden geswitched naar Apple. En het bevalt erg goed. Probleem is alleen dat ik me steeds meer begin te irriteren aan de eigenzinnigheid van Windows. Voorbeeldje: Ik start een programma, ik ga verder in een ander programma, want het duurt even. Vervolgens snaait een programma op windows meestal de focus zodra die beschikbaar is. Op OSX krijg je gewoon zo'n stuiterbal in je dock.

Voor developers vind ik OSX een heel mooi compromis. Het ziet er gelikt uit, maar onderwater is het een volwaardig unix systeem (en dus ook met haar eigen eigenaardigheden). Grootste nadeel tot nu toe: Eclipse werkt gewoon echt slecht op OSX. Het draait wel en de basics werken perfect, maar ga wat bezig met de PDE en je zit te balen, want het werkt gewoon NIET.

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-02 12:22
GSL schreef op zondag 19 februari 2006 @ 16:23:
[...]

In *NIX zitten nog behoorlijk veel grove fouten. Maar jij gaat wel heel erg ver door te zeggen dat de ontwikkeling van *NIX varianten stil zitten. Zeker nu met de verdere ontwikkelingen van OSX voor intel machines.

Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren en aan subjectief gedoe heeft de TS niets ;)
Ontwikkeling voor intel is niets meer dan een keertje opnieuw compileren met een ander target platform. En dan de problemen wegwerken die er door ontstaan. Dual core was al geen vreemde voor OSX. Wel dat de cores op 1 die zitten. Wat betreft architectuur van het OS verandert er niets met de komst van intel.

Verwijderd

The - DDD schreef op zondag 19 februari 2006 @ 16:28:
... maar wat doet Microsoft sinds Windows NT? XP, 2000, 2003 en XP64 zijn daar afgeleiden van. Dat micorsoft innovatief bezig is ben ik het niet echt mee eens. Ze kopen gewoon kennis en technologie op. ...
Maar dat zeg ik dus ook helemaal niet! Het tegendeel! Ik stel dat de grote motor achter de innovatie microsoft is en dus niet dat microsoft innoverende producten levert. Juist doordat microsoft zo'n groot marktaandeel heeft moeten de concurenten concureren op de plaatsen waar microsoft het laat liggen. Dus de stelling dat microsoft innovatie in de weg staat is een zeer bekrompen denkwijze.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alles nog eens gelezen en me eens bedacht wat ik nou eigenlijk op de laptop wil gaan doen.
Reden dat ik de laptop koop is weliswaar gerelateerd aan het starten van een nieuwe opleiding (in de weekenden reis ik op en neer), maar als ik (na 1 jaar) klaar ben met de opleiding, dan wil ik de laptop ook nog steeds blijven gebruiken (als 'hoofd' computer).

Wat ik verder ook wil kunnen doen op de laptop aangezien het de enige machine zal zijn waar ik op zal gaan werken:

- Filesharing / downloaden van verschillende netwerken zoals Edonkey, GNutella, Nieuwsgroepen, FTPs. En op een FTP wil ik met meerdere threads tegelijk aanwezig kunnen zijn (LeechFTP in Windows).
- Af en toe een spel spelen (tja ligt er natuurlijk aan welk spel).
- CDs / DVDs branden inclusief bootables.
- Een programma als Daemon Tools kunnen gebruiken.
- TV kunnen kijken en opnemen.
- Alle soorten video's (codecs) kunnen afspelen: DVD, xvid, divx enz.
- Het encoden van DVDs naar bijv. xvid.
- Het maken van documenten die te openen zijn met MS Office (Word, Excel enz.)
- Websites kunnen bekijken met Java, Flash en ActiveX erop.
- Gebruik kunnen maken van een instant messaging client die kan communiceren via het MSN én ICQ netwerk tegelijk (Trillian in Windows).

Tja allemaal vrij normale dingen dacht ik zo waarvan ik zeker weet dat het allemaal werkt in Windows.

Mijn vraag: werkt dit ook allemaal vlekkeloos in Mac OS X?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2006 @ 09:02:
[...]
Behalve uiteraard de spellen werkt alles prima.

• Sijmen
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2006 @ 09:09:
[...]

Behalve uiteraard de spellen werkt alles prima.
Niet helemaal:
  • ActiveX werkt niet, punt. Flash en Java wel.
  • TV kijken/opnemen heb je een apart stukje hardware voor nodig, dat zit niet ingebouwd. De bekendste voor de Mac is geloof ik EyeTV.

Verwijderd

Ohja inderdaad, over activex heen gelezen. Ach dat heb toch ook helemaal niet nodig. Is enkel interessant voor de windows update.

Verwijderd

Zelf zou ik voor een Windows laptop gaan. Een MacBook geeft mij meer het idee van een mooi overpriced gadget dan dat het daadwerkelijk functioneel is. Aangezien ik ervaring heb ik met beide platformen, zal ik dit toelichten.
- OS X bied voor mij geen voordeel tov XP; te beperkt, te veel foefjes, niet efficient, en daarbij ook niet stabiel. dan geef ik zelfs de voorkeur aan windows ME. ja, ook ik kwam van een koude kermis terug. verder geen zin om d'r over te discussieren, daar ik weet dat mensen nu weer gaan roepen dat het aan mij ligt en dat soort bla bla, gelukkig is dit mijn mening en ik geef deze ervaring mee aan TS.
- wat je aan hardware krijgt heeft een betere prijsverhouding. apple is heel goed in het marketen van haar producten en eigenlijk de specificaties van haar hardware de hemel in te prijzen terwijl windows laptops (imho) het al veel langere tijd bezitten. uitzondering is daarop de core duo. dit zal wel komen omdat apple voor intel gekozen heeft dat zij nu de primeur hierop kunnen krijgen. voor de rest wat er bijv. in een macbook zit is tegenwoordig niet eens meer een DL DVD brander maar een single layer 8 x. terwijl dit nog wel gewoon een DL was in de powerbooks.
- je betaald uiteindelijk voor het design en het gadget idee. er zitten leuke handigheden op zo'n apple; het oplaadstekkertje is magnetisch zodat wanneer je over de draad van je oplader struikelt het draadje er gewoon uitvalt en niet je laptop de dood insleurt. vraag is; wil je daarvoor betalen ? ik zelf niet. als ik werk zit ik achter mijn bureau en dan gooi ik mijn lader achterlangs (buro) staat tegen de muur. zo zit er bijvoorbeeld ook een evenwichtsmechanisme in; ter beveiliging van je data als je je 2600 euro kostende macbook op de grond laat pleuren. dit laatste kan ook gehackt worden en op dat moment wordt de macbook een hele leuke gaming machine, je kan nl. je spellen besturen door je powerbook te tilten :P. of ik het nodig heb ? nee, het is leuk maar ik zou er geen geld voor neerleggen. de beveiliging, ik vraag mij of tot hoeverre het nut heeft. als je dure hardware zoals ene laptop koopt vind ik sowieso niet dat je er onvoorzichtig mee moet omgaan. en om nou te zeggen dat apples zelf zo sterk zijn? vind zelf van niet. dit ibookje waarop ik tiep zit mooi in elkaar, maar batterij zit wel wat losjes ( dit na een jaar ? ...... ) het material deukt ook makkelijk, en is dus absoluut NIET geschikt om in studentenrugtas te doen :+ (in tegenstelling tot wat apple beweerd).

Om even in te gaan op je software vragen, dit zijn mijn ervaringen;
- FTP'en en sharen gaat prima; geen problemen mee ervaren. je zult niet het brede scala aan p2p sharing progs hebben dat je op windows hebt, maar diegenen beschikbaar zouden toereikend moeten zijn.
- spel spelen moet lukken op een macbook, aangezien deze voorzien zijn van ATi X1600s. Zijn niet top kaartjes maar presteren wel redelijk, zo moet een spel als world of warcraft zeker lukken.
- CDs branden; moet je aan wennen en gaat vaak ook goed fout (kan ook aan ibook brander liggen, misschien is die regelrechte troep). het branden van een CD kan binnen Mac OS X zelf met de bijgeleverde disk tool (vooral als je het om bootables hebt is dit zo'n beetje de enige manier). disk tool of de ibook cd brander vind het vaak leuk om bootables met CRCs te branden; knoppix iso op PC binnen 5 mins. zonder fouten prima gefikt.. knoppix iso alhier moest ik drie keer opnieuw branden.. :P
- eigenlijk zit er al een ingebouwde daemon tools in OS X. alles wat je download in mac formaat (.dmg) moet gemount worden alvorens je het installeert. het is een soort poging om de reguliere zip en compressie programmas te vervangen door iets wat in het systeem zelf is gebouwd. ben d'r geen fan, misschien jij wel. als jij het hebt over iso's die je wilt mounten dan kan dit ook weer met de bijgeleverde disk tool (althans, mac formaat iso's, ik zou geen reden kunnen bedenken waarom je PC iso's op je mac zou willen mounten).
- TV; geen ervaring mee, aangezien er frontrow inzit enz. zal dat wel loslopen en niet al te veel problemen opleveren.
- alle soorten codecs afspelen; geen enkel probleem, iedereen zou eigenlijk (ook voor de PC) gewoon VLC Media Player moeten gebruiken, ben je direct af van al je codecs (is multi platform progsel wat geen codecs benodigd).
- encoden gaat ook prima, hoewel het op de power-serie retetraag ging heb ik geen idee hoe snel dat gebeurd op het X86 platform. ga er iig niet van uit dat het allemaal 4 x sneller is zoals apple heel graag roept (denk dan vooral aan dat er nog geen universal binaries uitzijn voor heel veel programmas en dat je dan eigenlijk native power pc applications aan het uitvoeren bent in emulatiemodus, rosetta). het zal niet onwerkbaar zijn maar ook niet naar je volle verwachtingen werken.
- MS office voor de mac is een fijne vervanger voor de PC versie, er van uitgaande dat je een redelijk groot scherm hebt. schrijven met een ibook in word is eigenlijk zowaar onmogelijk gezien de locaties van de knoppen in het programma (of dit de fout is van microsoft of van apple laat ik hier even achterwege). outlook voor de mac is trouwens een compleet ander programma dan outlook voor de pc (office). ze zijn niet backwards compatible dus als je emails/contacten wilt gaan overzetten bedenk je dan dat je door een hel gaat (dit is microsofts schuld). volgens mij is het makkelijker om contacten/emails in apps van apple zelf te importeren, maar apple mail is te beperkt voor mijn doeleinden. er is ook nog zo iets als appleworks, ik geloof dat die kan exporteren naar .doc/.xls/.pst formaten, weet alleen niet hoe betrouwbaar het behoud van layout is. daar moeten andere mac users je even over toelichten, de laatste keer dat ik dat probeerde was in 1997 met Mac OS 7.5.3 in clarisworks en toen had ik behoorlijke last van formaatverlies (ik neem aan dat er sinds 1997 wel technische vorderingen gemaakt zijn dus ik geloof dat dit nu wel goed zit).
-hangt af van de browser. flash is op zich stabiel, maar java vind ik gewoon ronduit klote, zowel op apple als op welk platform dan ook. dat het hier dan nog eens nog onstabieler is dan op welk ander platform daar kan ik niks aan doen. vaak crasht mijn browser als ik tracht iets te bekijken wat een beetje java bevat, helaas. firefox kan hiero ook eigenlijk niet meer dan 10/15 tabs aan, dit met 768 MB aan ram. het systeem krijgt last van een soort typing lag iets wat ik nog nooit echt eerder op een modern OS heb meegemaakt. active x daar is je enige optie (voor zover ik weet) msie 5.x en dat is ook ronduit ruk, slechtste stukje software wat ik ooit heb gezien naast windows media player voor de mac (jup, blame microsoft :P).
- adium vind ik zelf veel fijner dan trillian, het ziet er mooi gelikt uit en is gebruikersvriendelijk (multi messaging client voor de mac). minpunt is dat het vaak crasht, weet niet hoe dat komt, voordeel is dan wel weer dat je een neerstortende eend op je scherm krijgt (de eerste 5 keer vind je dat wel leuk).
- ik mis een kleine compacte non demanding mediaspeler zoals winamp. itunes is echt hel; dat programma mag wat mij betreft verbannen worden naar de top 10 ergenissen allertijden. vertegenwoordigt alles dat evil is. :+ alternatieven heb ik weinig gevonden (althans, zo goed als winamp, kan aan mij liggen). dus als de apple users alhier suggesties hebben voor beters hoor ik het graag.

Kortom, werkt alles vlekkeloos ? Ik vind van niet. Toepassingen zoals de bovengenoemde vertonen op mijn PC weinig tot geen kuren. Valt er mee te leven ? Wellicht, kan ik niet voor jou oordelen. Het kan gewoon zijn dat er een soort jinx op mij heerst die mijn ervaringen met apple tot de mindere maken. Ik ben altijd heel erg excited geweest over apple, maar toen er mee gewerkt moest worden bleek het voor mij geen betrouwbaar platform. je moet gewoon maar eens er een weekje mee werken. van een demanding user kan je niet verwachten dat ze een half uurtje met een OS spelen en dan maar zeggen dat het allemaal mooi en prachtig is. vraag dus even aan een vriend(in)/collega/kennis met een nieuwe mac of je d'r een weekje op mag pielen :+ of lees een zooi reviews online, of durf gewoon de stap te nemen. misschien bevalt het jou wel :P

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:08
alle soorten codecs afspelen; geen enkel probleem
Niet helemaal waar. WMV3 in een AVI container werkt niet (ook niet met WMP voor OS X). Er zijn wel vieze trucjes om het te laten werken (zoals het installeren van een WMV streaming server), maar native in VLC of Quicktime gaat het niet werken.

Kwam hier achter na het DLen van een aantal filmpjes die door Windows lui zijn gebakken.

Liege, liege, liegebeest!

• smokalot

smokalot

titel onder

Als je het op die manier bekijkt winnen open standaarden het nooit. Apple geeft zichzelf bijna een nadeel door open standaarden te gebruiken, maar dat kan nooit een voordeel zijn tov andere platformen, omdat open standaarden nu eenmaal de neiging hebben op alle platformen te werken.

Dat die filmpjes niet op een mac werken is voor mij eigenlijk een reden om m wel te kopen, of om op zn minst linux te gebruiken. Heb ik op de korte termijn misschien last van, maar ik hoop op de middellange termijn dat informatie gewoon vrij uit te wisselen is, zonder vendor lock-in.

Verwijderd

cailin_coilleach schreef op maandag 20 februari 2006 @ 11:06:
Niet helemaal waar. WMV3 in een AVI container werkt niet (ook niet met WMP voor OS X). Er zijn wel vieze trucjes om het te laten werken (zoals het installeren van een WMV streaming server), maar native in VLC of Quicktime gaat het niet werken.
Ook niet met Flip4Mac?

• Frogmen
  • Niet online
Wat ik in deze discussie mis is een vergelijking van hardware want de prijs wordt hier constant een nadeel genoemd maar ik denk dat je realistiesch gezien een powerbook moet vergelijken met de top modellen XP notebooks en dan zijn ze ineens goedkoop. Persoonlijk zou ik graag een Powerbook met XP willen hebben maar sinds Garmin zijn software voor de Mac heeft aangekondigt mag OS X ook. Eigenlijk alleen maar beter.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Liegebeest
Ook niet met Flip4Mac :)
Apple geeft zichzelf bijna een nadeel door open standaarden te gebruiken, maar dat kan nooit een voordeel zijn tov andere platformen, omdat open standaarden nu eenmaal de neiging hebben op alle platformen te werken.
*kuch* waarom zit er dan geen Ogg Vorbis ondersteuning in iTunes? En nog meer van dat soort spul? Niet dat ik heb gebruik, maar nu je toch hoog opgeeft over open standaarden...

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 10:27

Nietzman

Woei!

cailin_coilleach schreef op maandag 20 februari 2006 @ 16:44:
*kuch* waarom zit er dan geen Ogg Vorbis ondersteuning in iTunes? En nog meer van dat soort spul? Niet dat ik heb gebruik, maar nu je toch hoog opgeeft over open standaarden...
Het is er wel...

En de reden waarom het er niet standaard inzit lijkt me duidelijk, ogg is nogal een niche-markt en Apple heeft veel liever dat men gewoon AAC gaat gebruiken.

• smokalot

smokalot

titel onder

ik weet niet of TS al afgehaakt is, maar zullen we nu ophouden met deze discussie en proberen TS relevante tips te geven?

Ik denk dat iedereen het erover eens is dat de MacBookPro geen goede optie is voor TS, hij is gewoon te duur. Alleen mensen die echt de power nodig hebben, en geld amper een rol speelt moeten een MacBookPro kopen.

Als TS nu een laptop wil kopen moet ie dus voor een wintel laptop gaan. Ik denk dat het verstandig zal zijn om er linux op te zetten voor je opleiding, iig als dualboot, maar dat moet ie zelf weten. Je kunt er een beetje rekening mee houden bij de aanschaf (liever een nVidia, liever een native ondersteunde WiFi, enz)

Als TS daarentegen wel iets ziet in OSX en het niet zo'n probleem vindt om een paar maanden te wachten moet ie een intel iBook kopen. Hij kan daar ook nog windows/linux op draaien als ie wil. Dat is wat mij betreft een goede optie, iBooks zijn gewoon prima stukken hardware, voor een hele redelijke prijs.

En als TS geld teveel heeft moet ie een MacBookPro kopen.

Ik zou zelf voor een Mac gaan, al is het maar omdat ik vind dat je als systeembeheerder gewoon op de hoogte moet zijn van alle systemen. En ik denk dat ze dat bij S&B ook vinden.

Verwijderd

Topicstarter
smokalot schreef op maandag 20 februari 2006 @ 18:08:ik weet niet of TS al afgehaakt is, maar zullen we nu ophouden met deze discussie en proberen TS relevante tips te geven?
Neenee zo snel haak ik niet af ;)
Ik volg het topic elke dag en er komen hele nuttige replies bij en soms ook wat minder nuttige.
Ik ga de laptop sowieso pas in augustus kopen; dat staat vast.

Voordat ik het topic startte, twijfelde ik nog best veel. Nu ook nog wel, maar ik neig sterker naar een Wintel laptop dan een Apple laptop op dit moment als ik afga op de inhoud van dit topic (wat misschien eigenlijk een te beperkte kijk geeft).

Reden: zoals ik het zie heeft Mac OS X t.o.v. Windows XP een aantal kleine (niet grote) voordelen, en ook een aantal kleine nadelen.
Die voordelen zijn zaken als snelheid, logica, veiligheid enz., maar ik denk dat dit allemaal wel meevalt en geen baanbrekend verschil is. Ik heb in Windows in ieder geval geen last op deze punten.
De nadelen zijn zaken als het niet kunnen spelen van alle spellen en het feit dat je gebonden bent aan bepaalde programma's op bepaalde gebieden.

Doordat ik denk dat er een aantal kleine nadelen zijn én dat voor mij de voordelen niet echt groot zijn, kies ik op dit moment nog steeds voor een Wintel, al doe ik dat niet met overtuiging: ik heb namelijk nooit daadwerkelijke ervaring met Mac OS X gehad. En dat is denk ik wel een noodzaak om goed te kunnen oordelen hierover.
Want in zo'n topic als dit is het voor iedereen (inclusief ikzelf) erg moeilijk om objectief tegen alles aan te kijken. Veel mensen blazen verschillen op of laten info weg, bewust of onbewust. Dan ik zelf: ik ben al licht bevooroordeeld en heb de neiging om voor alle voordelen van een Mac tegen argumenten te kiezen (hoewel ik probeer het objectief te benaderen).

Ander puntje is dat ik per se een tv tuner op de laptop wil hebben en ik denk dat ik bij de Apple laptop daardoor een stuk beperkter ben in mijn keuze voor andere hardware onderdelen en dat hij tevens een stuk duurder zal zijn.

Goed genoeg gebrazel....
Dit topic heeft mij in ieder geval verder geduwd in de richting van Windows.
Maar goed misschien dat nog kan veranderen he :)

• Thunder
  • Niet online
Misschien een idee om eens langs een applestore te gaan dan? 't Geeft natuurlijk maar een heel korte beperkte indruk, maar dan heb je er in ieder geval al eens mee gewerkt. Het heeft mijn toentertijd volledig over de streep getrokken :)

• DUX
  • Laatst online: 15:52

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Kurkentrekker schreef op zondag 19 februari 2006 @ 04:07:
[Mijn nominatie voor beste post 2006. Fantastisch, en dat voor vier uur 's nachts :)]
Dat even ter zijde, maar ik denk dat de TS eigenlijk geen verkeerde koop kán doen. Ik lees een aantal goede tips hier in dit topic betreft welke mac het zou moeten worden indien de keuze voor Apple is.

Er is al redelijk in het begin aangegeven dat de opleiding studententen doceert waarvan een deel Apple-apparatuur gebruikt en de rest Windows of een alternatief. De opleidingen volgen zou dus mogelijk moeten zijn om te volgen met beide standaarden, ook met iets oudere modellen (al kan de inhoud van opleidingen tegenwoordig iets meer vertrouwen op nieuwere software waardoor je inderdaad beter af bent met een nieuwer model).

Het argument om een Apple te nemen omdat je als systeembeheerders van meedere OS'en op de hoogte behoord te zijn vind ik persoonlijk een wat mager argument om voor wélk type notebook dan ook te gaan. Zodra je voor Apple kiest ga je natuurlijk achteruit op Windows en misschien ook de verschillende front-ends van Linux en andersom. Dan roep ik: gebruik virtual PC en/of VMWare om het gat te dichten en gebruik lekker wat je wilt. Met VMWare kun je prima netwerkomgevingen simuleren en ook serverversies van Windows opzetten.

Wat ik hier eigenlijk niet hoor, of overheen gelezen heb, is of de TS nagedacht heeft of een tweedehands mac kopen of lenen misschien een optie is? Dat scheelt wellicht een hele hap van de prijs dat toch een van je argumenten was om toch voor een non-Apple-systeem te gaan.

Overigens doe ik "slechts" HBO Informatica op de Hogeschool van Utrecht, en iedereen werkt hier met Windows notebooks, maar de opleiding in z'n huidige vorm zou met elke laptop ingevuld kunnen worden. Ik gebruik Windows met plezier en vind het een fantastisch systeem. Een vrind van me is helemaal idolaat van OSX en raadt het iedereen aan die het wil gebruiken. Prima, ik vind het een leuk en bovenal interessant systeem maar ik ben nu eenmaal gehecht aan m'n huidige werkmethodes. Desalniettemin houd ik Apple scherp in de gaten met de ontwikkeling van OSX want wie weet wat het brengt (zoals nu met de X86 OSX en de mogelijkheid om die op non-Apple computers te kunnen draaien).

* DUX wenst de TS veel succes bij het maken van z'n keuze :)

[ Voor 2% gewijzigd door DUX op 20-02-2006 18:40 . Reden: spelfoutjes ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• JeroenGans
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-12-2025
Zo, leuke discussie hier ;) TS, ik zit zelf ook al een lange tijd te twijfelen! Je zit nu in je laatste jaar middelbaar onderwijs neem ik aan? (Ik doe 5 havo). Ik heb ook een topic hiervoor gestart; http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1103875/0

Daarnaast heb ik naar mijn hogeschool gemailt, en ook mijn huidige systeembeheerders erop aangesproken. Ook heb ik inmiddels 2 volle middagen in de Apple Store te Apeldoorn doorgebracht (wat moesten ze wel niet denken, onze tijd verdoen aan hem, maar niks kopen :+ )

Dit heeft mij enorm over de streep getrokken, ondanks het feit dat mijn huidige systeembeheer keihard zei dat ik beter voor Windows Vista kon gaan (ik schaf hem ook in augustus aan), dit komt echter alleen omdat ze op school alleen maar Novell software gebruiken :r

Ik raad je dus ook zeker aan eens een Apple Store binnen te lopen, en laat je niet overweldigen door die gladde praatjes van ze. In A'doorn beginnen ze erg snel over zichzelf te praten "Ja, prive gebruik ik een Powermac Quadcore voor Garageband, ik heb een eigen rockband, en dat werkt op een Apple toch het best!" Ahum, als het moet kun je dit op Windows ook wel :S

Daarnaast moet je goed kijken welke software je gaat gebruiken. Voor je opleiding (gezien hierboven) niet echt software nodig dat ALLEEN op Windows draait nodig, dus dat is geen probleem, Office werkt goed op Apple, dus ook dat is geen probleem, alleen de netwerk eigenschappen op de universiteit kunnen probelemen opleveren.

Ik ben iig tot de conlusie gekomen zodra de Intel iBook (Macbook) uit is toe te slaan. Het werkt erg soepel, en ik heb het gevoel (Jongens, gevoel, dus ook dit is persoonlijk!) dat hij zeker 2x zo snel is als mijn P4 met 1gb aan werkgeheugen!
Het werkt gewoon net wat logischer! En ook de veiligheid wat hij met zich meebrengt vind ik een grote plus. Ik moet er niet aan denken dat op een universiteit/hogeschool, een of andere drol met een levensgevaarlijk virus op zn laptop binnen komt lopen en opeens via het netwerk 90% van de leerlingen geinfecteerd is (de laptops althans) Ahhh.. en Jeroen klapt zn iBook open, en lacht ze hard uit _/-\o_

Het zijn allemaal persoonlijke meningen, maarja, dat is dit halve topic (en het mijne ook hoor 8) ) maar loop gwoon veel winkels binnen (ook met windows laptops) en vergelijk gewoon! Lees reviews (shit.. ook al weer een persoonlijke mening meestal :P )

In ieder geval succes met je aankoop! :)

Verwijderd

Topicstarter
JeroenGans schreef op maandag 20 februari 2006 @ 19:09:Je zit nu in je laatste jaar middelbaar onderwijs neem ik aan?
Nee ik zit nu in het laatste jaar van de HBO opleiding Netwerk Infrastructuur Design aan de Hogeschool Zuyd in Heerlen.

Ik ga deze week eens kijken in een Apple winkel :)

• smokalot

smokalot

titel onder

DUX schreef op maandag 20 februari 2006 @ 18:36:
[...]

Er is al redelijk in het begin aangegeven dat de opleiding studententen doceert waarvan een deel Apple-apparatuur gebruikt en de rest Windows of een alternatief. De opleidingen volgen zou dus mogelijk moeten zijn om te volgen met beide standaarden, ook met iets oudere modellen (al kan de inhoud van opleidingen tegenwoordig iets meer vertrouwen op nieuwere software waardoor je inderdaad beter af bent met een nieuwer model).
Je kunt er vanuit gaan dat deze opleiding zo netjes in elkaar steekt dat ze je amper beperkingen zullen opleggen mbt systeemkeuze, ze zullen vrijwel alleen maar open standaarden en protocollen gebruiken. Dat werkt in ieder OS, zij het in de een ietsje makkelijker als in de ander.
Het argument om een Apple te nemen omdat je als systeembeheerders van meedere OS'en op de hoogte behoord te zijn vind ik persoonlijk een wat mager argument om voor wélk type notebook dan ook te gaan. Zodra je voor Apple kiest ga je natuurlijk achteruit op Windows en misschien ook de verschillende front-ends van Linux en andersom. Dan roep ik: gebruik virtual PC en/of VMWare om het gat te dichten en gebruik lekker wat je wilt. Met VMWare kun je prima netwerkomgevingen simuleren en ook serverversies van Windows opzetten.
Met VMWare kun je een redelijk beeld krijgen hoe dingen werken, maar een belangrijk deel kun je echt niet ervaren! Bovendien: OSX draaien als je geen mac koopt is erg lastig, en als je het hebt draaien biedt het niet dezelfde ervaring als wanneer je het wel gewoon op de mac draait.

Ik denk dat de kennis van TS op het gebied van windows wel een tikje kan hebben, en dat de kennis van OSX wel wat beter mag.
Wat ik hier eigenlijk niet hoor, of overheen gelezen heb, is of de TS nagedacht heeft of een tweedehands mac kopen of lenen misschien een optie is? Dat scheelt wellicht een hele hap van de prijs dat toch een van je argumenten was om toch voor een non-Apple-systeem te gaan.
Tweedehands macs zijn wel redelijk prijzig (wat imho ook een argument is om voor een mac te gaan, ze hebben minder afschrijving). Ik doe veel werk plezierig met mijn iBook G3 500MHz, maar daar betaal je wel al snel 500 euro voor. Bovendien krijg je niet echt de beste totaalindruk. Maar goed, het is het evalueren waard.
Overigens doe ik "slechts" HBO Informatica op de Hogeschool van Utrecht, en iedereen werkt hier met Windows notebooks, maar de opleiding in z'n huidige vorm zou met elke laptop ingevuld kunnen worden.
Er zijn zoveel opleidingen waar gewoon zo schandalig slecht omgegaan wordt met ICT, met gesloten formaten, websites met ActiveX waar het helemaal niet nodig is, windows-only programmaas die je moet gebruiken bij het curriculum, enz. Deze opleiding wil dus mensen opleiden die dat anders doen. Anders betekent dus ook dat je open moet staan voor andere besturingssystemen.
Ik gebruik Windows met plezier en vind het een fantastisch systeem. Een vrind van me is helemaal idolaat van OSX en raadt het iedereen aan die het wil gebruiken. Prima, ik vind het een leuk en bovenal interessant systeem maar ik ben nu eenmaal gehecht aan m'n huidige werkmethodes. Desalniettemin houd ik Apple scherp in de gaten met de ontwikkeling van OSX want wie weet wat het brengt (zoals nu met de X86 OSX en de mogelijkheid om die op non-Apple computers te kunnen draaien).
OSX x86 kan maar heel moeilijk op non-apple computers gedraaid worden.
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2006 @ 18:28:
Reden: zoals ik het zie heeft Mac OS X t.o.v. Windows XP een aantal kleine (niet grote) voordelen, en ook een aantal kleine nadelen.
Die voordelen zijn zaken als snelheid, logica, veiligheid enz., maar ik denk dat dit allemaal wel meevalt en geen baanbrekend verschil is. Ik heb in Windows in ieder geval geen last op deze punten.
Gewend raken aan hele vervelende dingen maakt het minder erg, niet prettiger. Er zijn ook zat mensen tevreden met win95, gewoon omdat ze niet anders weten. Ik vind dat je als systeembeheerder (en al helemaal een academische) verder moet kijken, dat je de verplichting hebt op de hoogte te zijn van alles, zodat je werkelijk de beste keuze kunt maken, en niet alleen maar de kudde achterna lopen.
De nadelen zijn zaken als het niet kunnen spelen van alle spellen en het feit dat je gebonden bent aan bepaalde programma's op bepaalde gebieden.
Dat zijn nadelen van elk OS, misschien dat die iets sterker gelden voor OSX dan voor windows, maar jij wilt niet alleen kiezen voor een OS maar ook voor de hardware. Op een iBook kun je ook windows draaien.
Ander puntje is dat ik per se een tv tuner op de laptop wil hebben en ik denk dat ik bij de Apple laptop daardoor een stuk beperkter ben in mijn keuze voor andere hardware onderdelen en dat hij tevens een stuk duurder zal zijn.
Ook dit is geen eigenschap van de hardware maar van de software. Ik vermoed dat heel veel USB tv-tuners prima op OSX werken, maar dat is iets wat je uit moet zoeken. Vantevoren denken dat het wel niet zal werken lijkt me niet eerlijk. En nogmaals, je kunt ook windows op je iBook draaien.

Reden om iBook te kiezen wordt dus:
- mogelijkheid om OSX te draaien, of ander OS naar keuze
- mooie hardware, goeie accu, mooi scherm, enz.

Reden om geen iBook te kiezen is dan:
- alleen maar luxe modellen, dus duurder
- weinig flexibiliteit in hardwarekeuze

• ppl
  • Niet online

ppl

smokalot schreef op maandag 20 februari 2006 @ 20:28:
[...]

Je kunt er vanuit gaan dat deze opleiding zo netjes in elkaar steekt dat ze je amper beperkingen zullen opleggen mbt systeemkeuze, ze zullen vrijwel alleen maar open standaarden en protocollen gebruiken. Dat werkt in ieder OS, zij het in de een ietsje makkelijker als in de ander.
Dat mag ik toch wel hopen. Ik denk dat je veelal met andere zult samenwerken. Afspraken maken is dan cruciaal en zorgt er voor dat er daadwerkelijk geen enkel probleem zal ontstaan m.b.t. de platformen die men draait. Ik zat in een groep met mensen waarvan er een aantal Windows XP gebruikten, een paar Linux en eentje zelfs MacOS X en Solaris 10. Hebben wij problemen gehad m.b.t. documenten onderling en richting docenten? Nee, gewoon een goede projectmanagement in elkaar zetten en de nodige afspraken vastleggen. Dat is veel belangrijker dan al het andere en ook veel makkelijker.
Ik vind dat je als systeembeheerder (en al helemaal een academische) verder moet kijken, dat je de verplichting hebt op de hoogte te zijn van alles, zodat je werkelijk de beste keuze kunt maken, en niet alleen maar de kudde achterna lopen.
Een goede systeembeheerder/helpdesker maakt het al geen moer uit waar hij/zij mee werkt. Je moet gewoon genoeg kennis en zelfinitiatief hebben, daardoor kom je verder in een OS dat je vreemd is.
Iemand die Solaris 10 gewend is kan ook niet zo eventjes achter een Linux bak gaan zitten omdat de verschillen nogal groot zijn. Als je flexibel genoeg bent weet je dat je kunt beginnen bij iets simpels als "man" of wat tutorials die her en der op internet staan. Om dan alles nou bij te gaan houden...nou nee, dat is ook een vrijwel onmogelijke taak. Zorg gewoon dat je dusdanig flexibel bent dat je met weinig moeite van het ene naar het andere platform kan switchen. Door de ervaring die je uiteindelijk hebt met diverse systemen zal zoiets veel makkelijker gaan. Je flexibel opstellen is iets wat van pas komt als je van Windows naar MacOS X switcht maar komt dus ook later in je werkzaamheden weer van pas.
Ook dit is geen eigenschap van de hardware maar van de software. Ik vermoed dat heel veel USB tv-tuners prima op OSX werken, maar dat is iets wat je uit moet zoeken. Vantevoren denken dat het wel niet zal werken lijkt me niet eerlijk. En nogmaals, je kunt ook windows op je iBook draaien.
Een TV-tuner die in een notebook zit is vrij zeldzaam, er zijn maar een beperkt aantal notebooks die dit hebben. Een USB variant is waarschijnlijk een stukje meer haalbaar dan zo'n notebook (die je overigens ook aardig wat duiten gaat kosten, denk aan de Asus W1, W2 en de Toshiba Qosmio).
Een USB variant is ook handig om dan mee te nemen naar je nieuwe notebook als de wintel/mac stuk gaat of vervangen moet worden. Op een andere machine aansluiten kan natuurlijk ook. Het is dus wat flexibeler, misschien wel een bijkomend voordeel.

Je schreef dat je nog geen ervaring had met Apple machines, maar hoe is je ervaring m.b.t. notebooks in zijn algemeenheid? Ooit wel een notebook gehad?
Dit is wel belangrijk om te weten. Ik heb een aantal klasgenoten gehad die dachten dat ze de notebook een paar keer per dag zouden gebruiken en dat ze wel hun workstation er naast konden houden. Uiteindelijk werd die workstation verkocht omdat ze alleen maar op de notebook werkten.

Als je veel van plan bent op die notebook te gaan werken of denkt te gaan werken dan is het verstandig om zaken als een extern keyboard en mouse aan te schaffen plus een notebook standaard (zoals de iCurve of een goedkoop noname dingetje van 10 euro bij Paradigit of iets in die geest). Dat is wat fijner voor je houding e.d., zak je niet in elkaar, krijg je geen last van je rug, etc.
Denk ook aan dingen als een tas of sleeve, dat zijn allemaal kosten die nog bij je budget komen.

• Revo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-11-2025
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2006 @ 09:02:
Wat ik verder ook wil kunnen doen op de laptop aangezien het de enige machine zal zijn waar ik op zal gaan werken:
Een heleboel programma's zijn te verkrijgen via Surfspot, Apple en Versiontracker
- Filesharing / downloaden van verschillende netwerken zoals Edonkey, GNutella, Nieuwsgroepen, FTPs. En op een FTP wil ik met meerdere threads tegelijk aanwezig kunnen zijn (LeechFTP in Windows).
Ja, dit kan. XFactor is zo'n P2P programma. Voor FTP, zie bovenstaande bronnen en google.
- Af en toe een spel spelen (tja ligt er natuurlijk aan welk spel).
OpenGl ondersteuning en TV Videokaarten met dedicated memory (64 - 128MB)!
- CDs / DVDs branden inclusief bootables.
ja, diverse OpenSource software, maar Roxio Toast is leading
geen ervaring mee, google?Dubbel clicken dus :P
- TV kunnen kijken en opnemen.
Hiervoor heb je additionele hardware als eyeTV nodig.
- Alle soorten video's (codecs) kunnen afspelen: DVD, xvid, divx enz.
Ja, middels iDVD, Quicktime, Realplayer, VLCPlayer en officiele DivX. Tot nu toe geen WMV versie 3
- Het encoden van DVDs naar bijv. xvid.
Geen ervaring mee, dacht ik wel zowel Xvid als DivX als Quicktime extension
- Het maken van documenten die te openen zijn met MS Office (Word, Excel enz.)
Via surfspot of hogeschool koop je MAC:Office of het bekende OpenOffice
- Websites kunnen bekijken met Java, Flash en ActiveX erop.
Safari, IE 5.x voor Mac, Firefox, Camino en Opera (zoals gezegd, geen ActiveX)
- Gebruik kunnen maken van een instant messaging client die kan communiceren via het MSN én ICQ netwerk tegelijk (Trillian in Windows).
Fire en Gaim
Tja allemaal vrij normale dingen dacht ik zo waarvan ik zeker weet dat het allemaal werkt in Windows.
En dan even over mijn switch een jaar geleden.
Ik volg een deeltijdopleiding aan de Hanzehogeschool te Groningen en werk full-time bij PinkRoccade. Ik kan probleemloos op zowel het netwerk van mijn werk (Cisco VPN + ICA Client) als van mijn opleiding (Wireless 802.1x en "windows" certificaat). Enig probleem op de Hanze is printen middels IPP. De printqueue kan ik connecten, maar stuit op een authenticatieprobleem.

Surfen en email gaan uiteraard probleemloos. Echange mailboxen connect je (net als in Outlook Express) als OWA (Exchange webaccess). Het mounten van windows shares gaat eenvoudig, denk eraan dat Microsoft (groot)aandeelhouder is van Apple.

Ik speel weinig spellen, maar moderne OpenGL spellen draaien. Daarnaast is er een bedrijf dat spellen port naar de PowerPC (nvt bij MacIntel)

Helaas is de opleiding een beetje windows georienteerd, het verplichte ERP pakket Navision heb ik in een Virtual PC gedraait (Windows 2000 SP4).

Hopelijk heb je iets aan mijn antwoorden.
Mijn conclusie en ervaring: 95%
Maar ik heb geen moment spijt als ik een Acer/Dell eigenaar weer zie kwijlen.

Oh ja, vergeet Plug&Pray, welkom Plug&Play.
Trust Bluetooth mouse, USB sticks en Firewire externe harde schijven en mijn SE T630. Ook de Palm van een vriend, naadloze integratie!

[ Voor 5% gewijzigd door Revo op 20-02-2006 23:20 ]

Hi I'm a signature virus, copy and paste me into your .sig!

• Thunder
  • Niet online
Gewoon dubbelklikken op de iso en het wordt automatisch gemount. Easy as pie :)

• smokalot

smokalot

titel onder

Thunder schreef op maandag 20 februari 2006 @ 23:14:
[...]

Gewoon dubbelklikken op de iso en het wordt automatisch gemount. Easy as pie :)
Ik vind het erg grappig dat TS specifiek een programma noemt wat eigenlijk gewoon in het OS moet zitten, en bij OSX er ook inzit :)

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik zou 100% voor de Apple gaan. Ik doe dit jaar ook de opleiding SNB aan de UvA (en heb vorig jaar ook NID afgerond... als je Aerts ziet mag je hem een schop onder zijn hol verkopen van mij).

En wel de volgende reden:
Blok1: Het eerste blok krijg je classical internet applications. Waar het op neer komt is dat je 90% van de tijd gessh'd bent naar een testbak, en je loopt van allerei bestandjes naar overal de scp'en. Nu kan dat allemaal met putty, maar ik ben geen fan van die software. ESA, je leert bash scripting, sed, awk, beetje perl etc. Nou, daar heb je geoon een *nix bak voor nodig om lekker aan de gang te gaan. daarnaast leer je ook latex en xml. beste latex programma is gewoon texshop (en textmate) voor de mac. Heerlijk gewoon. Daarnaast zijn alle configfiles op de mac xml, dus erg veel pratijk onderzoek mogelijk op je eigen systeempje.

Blok2: DIa = scripten in ruby. Wederom veel textmate, en zowel ruby als die webbrick httpserver van RoR draaien helemaal niet stabiel op je windows platform (RoR is wel vorige maand 1.0 gegaan, misschien nu verbeterd). Je bent meer aan het debuggen dan aan het scripten. SSN: omdat je veel 'lower' system access hebt op een *nix systeem als op een windows bak, kan je veel meer met security klooien.

Blok4: INR: routing, alles gebeurt in een virtuele omgeving. Deze draait op een aparte doos. Je moet hier naartoe sshen en X forwarden. Gaat niet werken op windows, vis-a-vis: je kan niet thuis werken.

nu zal de eerste de beste wel zeggen dat je dit allemaal met cygwin voor elkaar kan krijgen, maar die kan de (figuurlijke) pot op. cygwin is geen alternatief voor een productieomgeving is mijn mening. Lang niet stabiel genoeg en de integratie met windows is matig.

Overigens is wel alles 'open' standaard op die opleiding, dus je hoeft er niet aan te komen zetten met een .xls of een .doc om je opdracht in te leveren. Ik heb office voor de mac vanaf het begin van het jaar nog geen 2 keer hoeven opstarten.

PS. Q; qui est tu?

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2006 @ 18:28:Voordat ik het topic startte, twijfelde ik nog best veel. Nu ook nog wel, maar ik neig sterker naar een Wintel laptop dan een Apple laptop op dit moment als ik afga op de inhoud van dit topic (wat misschien eigenlijk een te beperkte kijk geeft)
Joh, je kunt alles wel suf beredeneren, en dan kom je er toch niet uit!
Een argument zou wel kunnen zijn: ga eens voor iets anders! Doe eens gek!
Pas dan weet je of het een goede keus is!
Ga slapen en koop morgen een iBookje... Succes

• DUX

DUX

smokalot schreef op maandag 20 februari 2006 @ 23:18:
Ik vind het erg grappig dat TS specifiek een programma noemt wat eigenlijk gewoon in het OS moet zitten, en bij OSX er ook inzit :)
offtopic:
Imagesoftware behoort wat mij betreft in geen enkel OS standaard thuis. Nou kunnen we hoog of laag springen en een OS-gerelateerde discussie over benodigdheden maar daar heeft niemand zin in. Imagesoftware is handig, maar niet kritiek voor de werking van een OS.

• Liegebeest
nu zal de eerste de beste wel zeggen dat je dit allemaal met cygwin voor elkaar kan krijgen, maar die kan de (figuurlijke) pot op. cygwin is geen alternatief voor een productieomgeving is mijn mening. Lang niet stabiel genoeg en de integratie met windows is matig.
Exceed... Maar da's weer ongelooflijk duur...

• JackBol
  • Niet online

JackBol

DUX schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 03:15:
[...]

offtopic:
Imagesoftware behoort wat mij betreft in geen enkel OS standaard thuis. Nou kunnen we hoog of laag springen en een OS-gerelateerde discussie over benodigdheden maar daar heeft niemand zin in. Imagesoftware is handig, maar niet kritiek voor de werking van een OS.
offtopic:
Even heel laag gesprongen, maar partities in linux zijn eigenlijk gewoon gemounte 'files'... En dat is verrekte handig :)

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Thunder
  • Niet online
Juist, een CD/DVD die je in je dvd-speler stopt wordt op dezelfde manier gemount als een iso. Bovendien werkt het hele 'software-installeer-systeem' ook voornamelijk met diskimages. Gewoon een kwestie van verschillende interpretaties van imagesoftware :)

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Kurkentrekker schreef op zondag 19 februari 2006 @ 04:07:
Ik kon altijd prima met windows werken, zonder mij te ergeren aan de onlogische UI, de vervuiling, de instabiliteit, etc. Een jaar geleden een iBookje gekocht, en sinds ik met OSX werk merk ik dat het gewoon veel prettiger is om mee te werken dan windows. Even wennen aan de sneltoetsen, maar je zult merken dat alles een stuk logischer is ingedeeld. Features als Exposé en het hoge drag en drop gehalte maken het voor mij een genot om mee te werken. Sinds ik die iBook had stond mijn game PC dan ook alleen nog maar aan om te downloaden, voor de rest deed ik alles op mijn iBook. Vandaar dat ik de PC maar vervangen heb door een Powermac G5...

Ik merk nu dat steeds als ik met een windows pc werk, en ik moet even iets instellen, dat ik mij zit te ergeren aan de onlogische plaatsing van knoppen, de vindbaarheid van bepaalde opties, en de manier waarop de grafische schil om het OS in elkaar zit. Uitleggen waarom ik me er precies aan erger is lastig, omdat ik altijd prima weet waar welke instelling in windows zit. Toch verbaas ik mij elke keer weer als ik bijvoorbeeld klasgenoten een beamer zie aansluiten, en dat vervolgens filmpjes niet werken op het externe scherm, of dat de resolutie onmogelijk goed in te stellen is, etc. Vorige week installeerde ik een afstandsbediening en remote control op de windows bak van een huisgenoot. Hang het aan de PC, en ik moet 5 (!) keer de Wizard Nieuwe Hardware doorlopen, door "next, next, finish" te klikken.
Dat soort kleine dingen had ik vroeger gewoon geaccepteerd als normaal, ik keek er niet eens van op. Nu ik inmiddels een jaar met OS X werk, stoor ik me er gewoon aan dat windows PC's zo onlogisch in elkaar zitten, want ik weet hoe eenvoudig het kan.
Precies hetzelfde als wat ik ervaar. Ik heb nu weer een Windows laptop, naast m'n Mac mini, maar dat is qua gebruiksvriendelijkheid toch echt een groot verschil. In alle jaren voordat ik Mac OS X leerde kennen (ik heb vroeger wel met Mac OS 7 gewerkt) ben ik gewend geraakt aan Windows, waar ik ook wel de weg in weet. Toch was het bij m'n eerste iBookje alsof de stukjes allemaal op z'n plaats vielen en dat is niet meer anders geweest.

Mijn PowerBook sloot ik voorheen gewoon de dvi-kabel aan en op m'n externe scherm kwam het beeld vanzelf in de juiste resolutie en dan kon ik de PowerBook dichtklappen. Bij m'n Windows laptop is dat behoorlijk anders. Als ik die aansluit gebeurt er niks en moet ik elke keer weer een hele procedure doorlopen om het beeld in de juiste resolutie te krijgen en het ingebouwde scherm uit te schakelen. Als ik de laptop dan loskoppel, moet ik eerst scrollen naar de startknop, omdat het laptopscherm dan een deel van een 1920x1200 desktop afbeeldt.

Ik kan me altijd zo ergeren aan Apple freaks die overal vertellen dat Apples beter zijn en in zo'n verhaal kun je erop wachten dat die persoon begint over geen virussen en spyware :/
Vier jaar geleden had ik een collega die dat altijd deed, en ik dacht altijd: leuk voor je, maar ik vind Windows prima.

Het ergste is gewoon dat ik mezelf soms op vergelijkbaar gedrag betrap. En dan pas besef je dat het allemaal geen geblaat of elkaar napraten is, maar dat iedereen het gewoon vol overtuiging zegt, alleen dat iedereen toevallig hetzelfde zegt.
Als je je ervaringen vertelt loop je het gevaar om voor nog zo'n Apple evangelist uitgemaakt te worden. Het lijkt wel alsof je je daartegen alleen kunt verdedigen door een soort disclaimer als "Maar Windows is ook goed hoor!!!"

Ik zit sinds twee jaar ongeveer 50% van de tijd achter de Windows laptop en 50% van de tijd achter de Mac. En ondanks het feit dat ik al tien jaar met Windows heb gewerkt en nog maar twee jaar met Mac OS, ben ik helemaal 'ingesteld' op Mac OS. Ik merk dat ik Mac OS als referentie gebruik voor hoe dingen in Windows werken in plaats van andersom. En hoe dat zo snel is gekomen, is iets wat ik me eigenlijk wel afvraag.

Wat betreft de keuze tussen een Windows laptop en een Apple laptop: dat is een ontzettend lastige keuze. Ik zou beide OS'en niet willen missen. Telkens als ik een periode had dat ik dacht: ik kan wel zonder Windows, ging ik het na verloop van tijd toch weer teveel missen. Andersom zou ik al helemaal niet zonder Mac OS willen. Lastig...

Maar als je ergens waar je regelmatig bent onbegrensd de beschikking hebt over een pc dan wel Mac, kun je de 'andere' aanschaffen, zodat je toch van de voordelen van beide kunt profiteren.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• smokalot

smokalot

titel onder

Canaria schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 13:05:

Wat betreft de keuze tussen een Windows laptop en een Apple laptop: dat is een ontzettend lastige keuze. Ik zou beide OS'en niet willen missen. Telkens als ik een periode had dat ik dacht: ik kan wel zonder Windows, ging ik het na verloop van tijd toch weer teveel missen. Andersom zou ik al helemaal niet zonder Mac OS willen. Lastig...

Maar als je ergens waar je regelmatig bent onbegrensd de beschikking hebt over een pc dan wel Mac, kun je de 'andere' aanschaffen, zodat je toch van de voordelen van beide kunt profiteren.
Nogmaals, als je een nieuwe iBook koopt zul je ook gewoon windows kunnen draaien. Het zou me ten eerste niet verbazen als iemand XP "port" naar de intel-mac, en sowieso wil TS in augustus zijn laptop aanschaffen, dan is Vista al bijna uit, en als ie echt niet kan wachten installeert ie wel een vergevorderde beta.

• Liegebeest
Nogmaals, als je een nieuwe iBook koopt zul je ook gewoon windows kunnen draaien
Zeg dat nou maar niet te stellig :) *kuch*EFI*kuch*UGA drivers*kuch*

Ga'm nou geen dingen beloven die _mogelijk_ niet waar kunnen zijn... Ik zeg _mogelijk_...

[ Voor 23% gewijzigd door Liegebeest op 21-02-2006 16:10 ]

• DUX

DUX

smokalot schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 15:50:
Nogmaals, als je een nieuwe iBook koopt zul je ook gewoon windows kunnen draaien. Het zou me ten eerste niet verbazen als iemand XP "port" naar de intel-mac, en sowieso wil TS in augustus zijn laptop aanschaffen, dan is Vista al bijna uit, en als ie echt niet kan wachten installeert ie wel een vergevorderde beta.
offtopic:
Ik snap jou niet helemaal geloof ik. OSX kan wel al draaien op diverse Intel-configuraties, maar dat sla je af omdat het te moeilijk zou kunnen zijn voor eenieder om te installeren op zijn of haar machine. Akkoord, heb het zelf ook geprobeerd en het gaat inderdaad niet van een leien dakje, maar nou kom je zelf met een apart verhaal over dat het wél mogelijk gaat zijn om Windows op een Apple te zetten, en blijkbaar nog makkelijker ook dan de andere kant op want dat raad je wel aan voor de TS? Jij hebt duidelijk 'insiders information' of je bent zelf met zo'n project bezig, want ik heb daar nog nooit van gehoord en noch heeft de persoon boven mij.

Ik stoor me eraan dat je rare opmerkingen maakt over benodigdheden van een OS of mijn vorige post bekritiseert waar dat niet nodig was of met er-niet-toe-doende argumenten afdoet (al waren enkele aanvullingen wel zeker welkom).

Ik hoop dat je voortaan je woorden beter kiest, ook ten omwille van de TS. Als je graag deze discussie wilt voorzetten stel ik voor dat je contact met me opneemt per e-mail.

Verder ben ik benieuwd of de TS zelf al nieuwe ontdekkingen heeft gedaan betreft de verschillende systemen die nog niet in dit topic genoemd zijn, of misschien al lang zijn nieuwe speeltje al gehaald heeft ;)

• Q

Q

Dirk-Jan schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 00:51:

Blok4: INR: routing, alles gebeurt in een virtuele omgeving. Deze draait op een aparte doos. Je moet hier naartoe sshen en X forwarden. Gaat niet werken op windows, vis-a-vis: je kan niet thuis werken.

Ik heb INR op mijn windows machine gedaan met cygwin, ging prima.
PS. Q; qui est tu?
Ik hou het liever anoniem hier, zo ben ik wel. Maar als je een klein beetje zoekt ben ik wel te identificeren.

[ Voor 11% gewijzigd door Q op 21-02-2006 19:07 ]

• smokalot

smokalot

titel onder

DUX schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 17:03:
[...]

offtopic:
Ik snap jou niet helemaal geloof ik. OSX kan wel al draaien op diverse Intel-configuraties, maar dat sla je af omdat het te moeilijk zou kunnen zijn voor eenieder om te installeren op zijn of haar machine. Akkoord, heb het zelf ook geprobeerd en het gaat inderdaad niet van een leien dakje, maar nou kom je zelf met een apart verhaal over dat het wél mogelijk gaat zijn om Windows op een Apple te zetten, en blijkbaar nog makkelijker ook dan de andere kant op want dat raad je wel aan voor de TS? Jij hebt duidelijk 'insiders information' of je bent zelf met zo'n project bezig, want ik heb daar nog nooit van gehoord en noch heeft de persoon boven mij.

Ik stoor me eraan dat je rare opmerkingen maakt over benodigdheden van een OS of mijn vorige post bekritiseert waar dat niet nodig was of met er-niet-toe-doende argumenten afdoet (al waren enkele aanvullingen wel zeker welkom).

Ik hoop dat je voortaan je woorden beter kiest, ook ten omwille van de TS. Als je graag deze discussie wilt voorzetten stel ik voor dat je contact met me opneemt per e-mail.

Verder ben ik benieuwd of de TS zelf al nieuwe ontdekkingen heeft gedaan betreft de verschillende systemen die nog niet in dit topic genoemd zijn, of misschien al lang zijn nieuwe speeltje al gehaald heeft ;)
ik ben me van geen kwaad bewust, maar goed, laten we idd niet offtopic gaan, er staat al genoeg rotzooi in dit topic. En ik ben eigenlijk niet op de hoogte van een een discussie die wij over de mail zouden kunnen voortzetten?

Ik heb geen insiders informatie dat intel macs windows zullen kunnen draaien, maar ik ben wel op de hoogte van de publieke informatie. Apple heeft gezegd dat ze niemand zullen weerhouden dat te doen, "they probally will [run windows on it]". Apple gebruikt al die tijd al gewoon standaard hardware, alleen hadden ze vroeger een andere processor. Nu is dat ook hetzelfde, en de intel iMacs zijn dan ook geschikt om windows op te draaien, ware het niet dat XP nog geen ondersteuning voor EFI heeft, dat zal Vista wel hebben.

De reden dat het andersom wel moeilijk is is omdat Windows al op duizenden verschillende hardwareconfiguraties moet draaien, OSX niet. Microsoft wil dat mensen windows overal op kunnen draaien, Apple wil dat niet.
cailin_coilleach schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 16:09:
[...]

Zeg dat nou maar niet te stellig :) *kuch*EFI*kuch*UGA drivers*kuch*

Ga'm nou geen dingen beloven die _mogelijk_ niet waar kunnen zijn... Ik zeg _mogelijk_...
Ja, daar heb je wel enigszins gelijk in. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat het niet zo zal zijn, op dit moment is EFI het enige wat roet in het eten gooit, en dat is met Vista opgelost, maar het is inderdaad een klein risico wat je neemt. Ik zou het risico durven nemen, maarja, ik hoef dat hele vista niet, ik blijf liever bij linux en OSX.

• Liegebeest
Die UGA drivers zitten dus weer niet in Vista :)

Het booten van de Vista CD-ROM lukt inderdaad, je ziet echter geen steek :3

Verwijderd

Topicstarter
ppl schreef op maandag 20 februari 2006 @ 22:35:
[...]Je schreef dat je nog geen ervaring had met Apple machines, maar hoe is je ervaring m.b.t. notebooks in zijn algemeenheid? Ooit wel een notebook gehad?
Nee ik heb nog geen notebook gehad, maar die zaken die jij noemt had ik al rekening mee gehouden. Ik wil hem juist alleen maar gaan gebruiken.
Ik zou 100% voor de Apple gaan. Ik doe dit jaar ook de opleiding SNB aan de UvA (en heb vorig jaar ook NID afgerond... als je Aerts ziet mag je hem een schop onder zijn hol verkopen van mij).
Wil ik wel doen, maar ik heb hem alleen als stage begeleider op dit moment :)

Wat betreft het draaien van Windows op een Apple of Mac OS X op een Wintel: dit is allemaal zo experimenteel dat het me (vooralsnog) niet nuttig lijkt om me daarmee bezig te houden.
Ik maak echt een duidelijk keuze voor het een of het ander.

Ik moet zeggen dat mijn mening toch weer een beetje bijgesteld is in de richting naar Apple voornamelijk door Dirk-Jan.
Aan de andere kant worden sommige zaken (bijv. door Q) ook weerlegd, dus ik weet niet wat ik nou moet geloven.
Ik denk wel dat het voordelig is t.a.v. de opleiding als je Mac OS X draait. Maar goed aangezien ik de laptop ook nog na de opleiding wil gaan gebruiken, weet ik nog niet wat beter is.

Wat betreft een 2dehands (werd ook door iemand gevraagd): ik kan een 2dehands Mac kopen voor €500,-, maar alleen maar om erachter te komen of ik daardoor wel/niet een Apple laptop ga kopen? Nee dat is me wat te duur.

Maar zoals ik al eerder zei: ik ga (ik hoop deze week) eens kijken bij een Applecenter: ik denk dat dat me extra info geeft dan alleen dit topic.

Voor de duidelijkheid (gezien sommige replies): ik ga pas in augustus 2006 een laptop kopen. Ik ben me nu (al) slechts aan het oriënteren.

Nog een vraag: die Intel ibooks waar ik op moest wachten, wanneer komen die in de winkel en hoeveel zullen ze ongeveer gaan kosten? Of weet nog niemand inclusief Apple zelf dit? (Ik vind er niet veel over.)

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:17

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 21:38:

Nog een vraag: die Intel ibooks waar ik op moest wachten, wanneer komen die in de winkel en hoeveel zullen ze ongeveer gaan kosten? Of weet nog niemand inclusief Apple zelf dit? (Ik vind er niet veel over.)
met een beetje geluk horen we dat 28 februari.
Apple special event op 28 februari

Fotonerd

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

@TS: je zal moeten kijken wat aan je eisen voldoet.
Ik heb mijn Macje nu een maand of 10 en vind het een geweldige /unix/ bak. Dat betekend dat ik een aantal dingen gewoon niet kan of niet kunnen.

Ik stoor me soms aan kleine dingen die ik uit windows _zo_enorm_gewend_ben dat ik het nu mis. Gelukkig heb ik nog een windowslaptop (en een linux pc, maar die staat meestal uit vanwege de herrie ;-))

ping 127.212.23.124

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Weet niemand, je kan alleen maar naar logisch beredeneren dat ze in ieder geval dit jaar nog moeten komen omdat Steve Jobs dit heeft gezegd. Verder lijkt het mij dat de G4 er eerder uit gaat dan de G5 en zo doende de iBook's niet als laatste vervangen worden. Wanneer, geen idee. :)

kleurbleur.nl

• ppl
  • Niet online

ppl

En wel de volgende reden:
Blok1: Het eerste blok krijg je classical internet applications. Waar het op neer komt is dat je 90% van de tijd gessh'd bent naar een testbak, en je loopt van allerei bestandjes naar overal de scp'en. Nu kan dat allemaal met putty, maar ik ben geen fan van die software. ESA, je leert bash scripting, sed, awk, beetje perl etc. Nou, daar heb je geoon een *nix bak voor nodig om lekker aan de gang te gaan. daarnaast leer je ook latex en xml. beste latex programma is gewoon texshop (en textmate) voor de mac. Heerlijk gewoon. Daarnaast zijn alle configfiles op de mac xml, dus erg veel pratijk onderzoek mogelijk op je eigen systeempje.

Blok2: DIa = scripten in ruby. Wederom veel textmate, en zowel ruby als die webbrick httpserver van RoR draaien helemaal niet stabiel op je windows platform (RoR is wel vorige maand 1.0 gegaan, misschien nu verbeterd). Je bent meer aan het debuggen dan aan het scripten. SSN: omdat je veel 'lower' system access hebt op een *nix systeem als op een windows bak, kan je veel meer met security klooien.

Samenvattend staat hier: get unix/linux.. Ik kan me niet aan de indruk ontwekken dat het werkelijk geen moer uit maakt welke unix/linux je kiest: het mag Solaris zijn, FreeBSD, Ubuntu Linux, MacOS X, etc. whatever je voorkeur is zolang je maar zaken als python, perl, ssh(sftp, scp), etc. mee kunt doen. Mja, ben je dan niet beter af met een Windows laptop met daarnaast een Ubuntu Linux o.i.d. ? Heb je toch dat Windows en toch dat unix/linux om de vakken van de master te kunnen doen. Thuiswerken kun je dan ook prima doen (men neme een knoppix cd'tje of installeert 1 machine gewoon met een unix/linux smaak), maar in principe zou het zo ingericht moeten zijn dat een student niet thuis hoeft te werken ;)

Het zijn zaken die ik elders ook zie en daar werkt men ook gewoon met een unix/linux smaak op de laptop of op de computer thuis. Zo her en der zit er een flip bij die Solaris op een echte Sun bak draait maar het merendeel heeft wel iets van linux in huis.

Het voordeel van zo'n mac lijkt me dan toch wel de prima combinatie van een unix shell met een vriendelijke gebruiksomgeving, maar dat vind ik nou van iets als XFCE en GNOME ook. Voor de master boeit die grafische interface niet als ik bovenstaand verhaal lees, dat komt neer op terminal werk.

Owja, de prijs van een iBook is best wel doorslaggevend vind ik. Voor de gemiddelde 12" x86 laptop leg je al snel een 1200 ~ 1500 euro neer terwijl zo'n iBook je een 1000 euro kost.

[ Voor 7% gewijzigd door ppl op 21-02-2006 23:28 ]

• smokalot

smokalot

titel onder

cailin_coilleach schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 20:38:
Die UGA drivers zitten dus weer niet in Vista :)

Het booten van de Vista CD-ROM lukt inderdaad, je ziet echter geen steek :3
En ik denk dus dat dat opgelost gaat worden. Hoe de situatie nu is maakt niet zoveel uit, TS moet maar kijken hoe de zaken ervoor staan in augustus.

• Savages
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-02 23:56
ik volg op dit moment net als Dirk-Jan de opleiding SNB. Ik raad je op dit moment ook een Apple-laptop aan, zeker als deze vooral voor de opleiding gebruikt gaat worden.
Alle linux-desktops waarmee ik tot nu toe gewerkt heb, doen in mijn ogen behoorlijk onder voor het gebruiksgemak van OS X. :z

Ik ben zelf altijd Windows-minded geweest, maar ik heb die Apple'tjes op het lab inmiddels wel leren waarderen. Ik ben zelf nu op zoek naar een nieuwe laptop omdat de oude vorige zomer gesneuveld is, en bovenaan de lijst staat de Vaio FE11 nu (met WinXP Pro dan he :)).
Reden hiervoor is dat de nieuwe Macbook Pro buiten mijn budget valt, en ik het zelf niet zinnig meer acht om een oudere generatie Powerbook of iBook te kopen. Aangezien ik nu halverwege de opleiding ben, en de beschikking heb over een lampekap in het lab (g4 1ghz geloof ik), is mijn keuze toch op een Wintel gevallen. : 8)7

Je zou dus het advies op kunnen volgen op een Wintel te kopen (met Win/Linux dual boot dus), met in het achterhoofd dat je volgend jaar de beschikking hebt over een lab met Macjes.
Als ik de keuze echter over had kunnen doen met de informatie die ik nu heb, met het budget wat ik afgelopen zomer nog wel had, dan had ik echt wel een Apple gekocht... ;)

Ik tweifel zelf ook nog hoor... kwam nou maar het verlossende bericht dat WinXP fatsoenlijk naast OS X te draaien valt op de nieuwe MacBook Pro's... :/

| Unox = The Worst Operating System | How can you respect a computer controlled by a mouse? | Wie het laatst lacht, is het langzaamst van begrip. |

• JackBol
  • Niet online

JackBol

hey savage! ga es aan het werk ;) ennuh, net boot :+

[ Voor 6% gewijzigd door JackBol op 22-02-2006 09:26 ]

• Savages
Dirk-Jan schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 09:25:
[...]
hey Dirk-Jan ga es aan het werk ;) ennuh, niet boot :+

[ Voor 4% gewijzigd door Savages op 22-02-2006 12:31 ]

| Unox = The Worst Operating System | How can you respect a computer controlled by a mouse? | Wie het laatst lacht, is het langzaamst van begrip. |

Verwijderd

Topicstarter
ppl schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 23:26:
[...]
Het voordeel van zo'n mac lijkt me dan toch wel de prima combinatie van een unix shell met een vriendelijke gebruiksomgeving, maar dat vind ik nou van iets als XFCE en GNOME ook. Voor de master boeit die grafische interface niet als ik bovenstaand verhaal lees, dat komt neer op terminal werk.
Hmm ja dat is een goed punt inderdaad.
ppl schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 23:26:
[...]
Owja, de prijs van een iBook is best wel doorslaggevend vind ik. Voor de gemiddelde 12" x86 laptop leg je al snel een 1200 ~ 1500 euro neer terwijl zo'n iBook je een 1000 euro kost.
Nou als ik naar de prijzen van een MacBook Pro kijk, dan lijkt me die toch een heel stuk duurder dan een x86 laptop met vergelijkbare specificaties...

• ppl
  • Niet online

ppl

Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 15:18:
[...]

Nou als ik naar de prijzen van een MacBook Pro kijk, dan lijkt me die toch een heel stuk duurder dan een x86 laptop met vergelijkbare specificaties...
Ook als je kijkt naar de notebooks van Toshiba, IBM/Lenovo, etc.? Ze zitten namelijk in dat prijssegment en kwaliteitssegment.
Een iBook is trouwens ook heel wat anders dan een Macbook Pro, heeftveel mindere specs en een andere doelgroep. Voor alleen wat office, internet en unix shell werk is het ding uitermate geschikt. Hij is lekker klein (12" laptopje) en kan een uurtje of 5 op z'n accu. Als je die specificaties naast die van een x86 laptop legt blijft er een selecte groep over die dus rond de prijs van 1500 euro zweven. Zie ook het topic over 12" laptops in het subforum over laptops en complete systemen, daar staan zowel de specs als de prijzen inclusief die van de iBook en PowerBook.

• Thunder
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 15:18:

[...]

Denk je? http://www.macworld.com/n...son2/index.php?lsrc=mwrss

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:22
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan, en uiteindelijk gekozen voor een x86 laptop.
Ongeacht het verhaaltje dat hierboven wordt gepost is een mac gewoon duurder. Ik ben uiteindelijk voor een sony vaio gegaan omdat ik wel gevoelig ben voor vormgeving, maar bovenal vanwege het scherm.
Ook een vaio is duurder dan de gemiddelde laptop.

Bij mij was de reden toch het draaien van software die niet op de mac beschikbaar is, en virtualpc e.d. werken gewoon niet lekker (wie weet dat daar met vista op een intel mac verandering in komt). Andersom geloof ik ook niet in mac op een wintel bak.

De voorkeur qua OS is persoonlijk. Ik ben erg gecharmeerd van OSX en ben er van overtuigd dat het voor de meeste gebruikers de betere keus is. Ik vind het echter wel prettig om met windows om te gaan...
Mijn desktopbak blijft voorlopig bij windows, maar de volgende laptop wordt wellicht een mac.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Verwijderd

sanderb schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 16:23:
Ongeacht het verhaaltje dat hierboven wordt gepost is een mac gewoon duurder.
Want dat baseer je op ...?

In alle meest objectieve vergelijkingen komt naar voren dat het elkaar niet veel ontloopt qua prijs. En wat ook overal naar voren komt is dat een apple waardevaster is. Dus als prijs een argument is dan blijft toch de enige conclusie dat apple meer waard voor je geld is?

• smokalot

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 16:31:
[...]

In alle meest objectieve vergelijkingen komt naar voren dat het elkaar niet veel ontloopt qua prijs. En wat ook overal naar voren komt is dat een apple waardevaster is. Dus als prijs een argument is dan blijft toch de enige conclusie dat apple meer waard voor je geld is?
Macs zijn duur, maar niet voor wat je ervoor krijgt. De goedkoopste mac laptop is minstens 1000E, terwijl je voor 700E een Acer ofzo kan krijgen. Is natuurlijk niet hetzelfde product, maar apple levert zeg maar luxr producten.

Wat je zegt over de waardevastheid klopt helemaal, als je een beetje voorzichtig met je mac omgaat heb je een stuk lagere gebruikskosten uiteindelijk. Maar je moet natuurlijk wel het geld hebben om de initiele investering te doen.
sanderb schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 16:23:
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan, en uiteindelijk gekozen voor een x86 laptop.
Ongeacht het verhaaltje dat hierboven wordt gepost is een mac gewoon duurder. Ik ben uiteindelijk voor een sony vaio gegaan omdat ik wel gevoelig ben voor vormgeving, maar bovenal vanwege het scherm.
Ook een vaio is duurder dan de gemiddelde laptop.

Bij mij was de reden toch het draaien van software die niet op de mac beschikbaar is, en virtualpc e.d. werken gewoon niet lekker (wie weet dat daar met vista op een intel mac verandering in komt). Andersom geloof ik ook niet in mac op een wintel bak.

De voorkeur qua OS is persoonlijk. Ik ben erg gecharmeerd van OSX en ben er van overtuigd dat het voor de meeste gebruikers de betere keus is. Ik vind het echter wel prettig om met windows om te gaan...
Mijn desktopbak blijft voorlopig bij windows, maar de volgende laptop wordt wellicht een mac.
ik kan me voorstellen dat sommige mensen sommige windows applicaties missen. Ik draai persoonlijk linux op mn desktop, en mis eigenlijk bijna nooit iets. Maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die opleidingen doen waar platformonafhankelijkheid niet zo op prijs gesteld wordt als bij S&B.

Natuurlijk werkt virtualPC op een PPC niet lekker, het is gewoon volledige emulatie. Ik denk dat er manieren zullen komen om ofwel windows, ofwel windows applicaties te draaien in OSX, en nu er (bijna) niet meer geemuleerd hoeft te worden zal de snelheid ruim voldoende zijn.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

SNB, want de `N' staat namelijk niet voor `en' maar voor `netwerk'...

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:22
Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 16:31:
[...]

Op de apple site staat dat een macbook pro begint bij 2139 euro.
Natuurlijk zijn er non-apple laptops voor diezelfde prijs te vinden, maar er zijn er een heleboel te vinden voor heel veel minder.

In dat stukje wat een paar posts naar boven werd aangehaald wort vergeleken met een Dell met volgens de schrijven ongeveer dezelfde specs.. Dat er aan die Dell een 17" breedbeeld hangt ipv een 15.4" breedbeeld wordt afgedaan als een kleinigheidje...

Als ik dan ga vergelijken met sony...ook niet de goedkoopste, maar dan hebben we het wel over design (al valt over smaak uiteraard niet te twisten) en enorm mooie schermen...
de FE11s komt dan op 1849 euro. (dezelfde 1.83 dualcore processor)
Dat is bijna 300 euro goedkoper..
en dan krijg je 2 x zoveel geheugen (1024 ipv 512 ...ooit gekeken wat geheugen voor een laptop kost?)
160 GB HD (ipv 80GB..hoewel die van apple wel 5400 rpm is...en de sony 4200)
een scherm dat ik (persoonlijk) een van de mooiste schermen voor laptops vind.

Dat mensen gegronde redenen hebben om voor een mac te kiezen zal ik niet ontkennen. Die redenen zijn er zeker ( en zelfs puur design vind ik al een valide reden) De kwaliteit van constructie en oog voor detail zijn subliem bij apple.
Maar dat hele gedoe dat ze net zo duur zijn gaat er bij mij niet in!

Apple is per definitie meer waardevast dan elke andere pc. Laptops zijn sowieso al meer waardevast dan desktops.
En denk je dat alle apple bookjes die nu te koop zijn behalve de macbook pro niet in waarde zullen dalen als dadelijk de intel bookjes eraan komen?

OSX is een supermooi OS, en in mijn ogen de enige goede reden om een apple te kopen. Of je dat de meerprijs waard vind moet je zelf beoordelen. Maar puur naar de hardware kijkend, zijn apples gewoon duur. Dat ontkennen is gewoon niet verder kijken dan je neus lang is. Ja de kwaliteit van constructie en ontwerp zijn subliem, maar niet zoveel beter dat het zo'n waarde verschil kan verklaren. Zeker nu de (interne)hardware bijna gelijk is, kun je een mooie vergelijking maken...en dan blijkt apple gewoon duurder.
Nogmaals: Of je het die meerprijs waard vind moet je helemaal zelf weten!..maar ga niet ontkennen dat ze net zoveel geld kosten voor vergelijkbaar materiaal.

Als OSX zou draaien op genoemde vaio, zou het een vele male betere koop zijn dan de apple. (zelfs als je OSX dan 300 euro duurder maakt dan windows nog dus..)
Apple is niet gek...die zien dat ook...daarom moet je hun hardware kopen om van hun OS gebruik te maken...en ik geef ze geen ongelijk.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag gepraat met iemand die een Ibook had en hij heeft me ook enkele dingen laten zien.

Ik moet zeggen dat Mac OS X er mooi uitziet en enkele handige en logische dingen in zich heeft, maar ook dat het (door sommige Apple fans) erg wordt opgeblazen allemaal.

Als ik alles nog eens bekijk dan lijkt het mij een stuk nuttiger om Windows en Linux (dual-boot) naast elkaar te draaien. Ook omdat ik bij de opleiding zelf de beschikking heb over Macs.

Het mooiste zou natuurlijk zijn als je elk besturingssysteem op elk soort hardware kon draaien. Op dit moment werkt dit nog niet vlekkeloos echter en dus wacht ik gewoon even om te zien hoe dit zich ontwikkelt. Ik denk dat dit uiteindelijk wel mogelijk is en dan blijft dus alleen de keuze voor meer geld en mooier design of minder geld en minder design (en dan kies ik voor het tweede).

En wat betreft die discussie over de prijzen of die nu wel of niet gelijk zijn: http://www.laptops4u.nl/
Genoeg laptops die veel goedkoper zijn en ongeveer dezelfde specificaties hebben (ja er zijn ook dure modellen te vinden...). En via Medion (vaak bij de Aldi te koop) hebben ze laptops voor 1500 euro met uitstekende specificaties.

Ik heb dus nog niet definitief gekozen, maar ik neig wel sterk naar een Wintel. Maar goed ik heb nog een half jaartje de tijd.

• Savages
Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 21:55:....
Ik heb dus nog niet definitief gekozen, maar ik neig wel sterk naar een Wintel. Maar goed ik heb nog een half jaartje de tijd.
Dirk-Jan, waar blijf je!? :P

Hij heeft een half jaar voor de opleiding speciaal een iBook aangeschaft, om vast 'te wennen' aan Mac OSX. Nu istie Apple-addict... :X

• ppl
  • Niet online

ppl

sanderb schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 20:35:
[...]

Als ik dan ga vergelijken met sony...ook niet de goedkoopste, maar dan hebben we het wel over design (al valt over smaak uiteraard niet te twisten) en enorm mooie schermen...
en dan krijg je 2 x zoveel geheugen (1024 ipv 512 ...ooit gekeken wat geheugen voor een laptop kost?)

8<

OSX is een supermooi OS, en in mijn ogen de enige goede reden om een apple te kopen. Of je dat de meerprijs waard vind moet je zelf beoordelen. Maar puur naar de hardware kijkend, zijn apples gewoon duur.

8<

Nogmaals: Of je het die meerprijs waard vind moet je helemaal zelf weten!..maar ga niet ontkennen dat ze net zoveel geld kosten voor vergelijkbaar materiaal.
Leuke flame aangezien je een vergelijking gaat doen op een dusdanige manier dat die voor jou goed uitkomt. Je begint met alleen een hardware vergelijking maar laat volledig buiten beschouwing dat de software die op beide apparaten wordt meegeleverd ook onderdeel van de prijs is. Je weet niet hoeveel de hardware kost en hoeveel de software kost, je weet namelijk alleen de totaalprijs. Je vergelijking loopt dus volledig spaak.

Dat die Apple laptop 300 euro duurder is kan wel zo zijn maar als ik dan een heleboel software er standaard al bij heb die ik bij die Sony wel moet kopen dan is hij of net zo duur of goedkoper. voor hetzelfde geld is die Sony juist heel wat completer dan die Apple. Hierover kun je gewoon geen uitspraak doen, wel als je even mededeelt welke Sony Vaio laptop je bekeken hebt.

Je kunt hier dus niet ontkennen of bevestigen dat een Apple duur/goedkoop is omdat je vergelijkingsmateriaal volledig buiten de verhoudingen ligt. Apple levert namelijk een combinatie van software en hardware netzoals de OEM jongens in x86 wereld dat ook doen (Dell, IBM/Lenovo, HP, Sony). Een vergelijking op puur hardware is daarom ook simpelweg niet mogelijk, je moet naar het totaalplaatje kijken. Doe dat eens en kom dan maar weer terug want zoals je het nu doet is het niet meer dan een flame. Als dit een wetenschappelijk onderzoek was geweest had men je hard staan uitlachen.

Overigens vind ik die vergelijking met die Dell ook niet zo super. Een 17"scherm is nou eenmaal stukje duurder dan een 15,4" scherm en dat is toch wel een aardig bepalend aandeel in het verhaal. Het probleem is echter dat laptops vinden met ongeveer dezelfde specs op dit moment nog vrij lastig is omdat het hele core duo gebeuren nog zo nieuw is. Over een maandje of 2 valt er al veel beter te vergelijken.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Savages schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 22:42:
[...]

Dirk-Jan, waar blijf je!? :P

Hij heeft een half jaar voor de opleiding speciaal een iBook aangeschaft, om vast 'te wennen' aan Mac OSX. Nu istie Apple-addict... :X
nah, apple addict is overdreven. Ik ben van microsoft mannetje een unix mannetje geworden. Het voordeel van de apple is dat de kern op *nix draait, maaar er toch een lekker grafisch schilletje op zit, waarmee je lekker kan browsen en ms officen (openoffice 2.0 is far from ready imho).

Thuis draai ik suse 10, maar ga in april overstappen op kubuntu 6.04...

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
512 MB geheugen voor een laptop kost je 50 euro. Verschil in hardisk strepen we even tegen elkaar weg (beide hebben voor en nadelen),en dan houd je dus 340 euro over in het voordeel van de Sony. Met studentenkorting bij Apple is dat iets minder (dan kost de macbook Pro € 1969), dus zeg dat je zo'n 170 euro meer betaalt voor het merk Apple. Wat je voor dat geld krijgt is niet alleen die lijst met specificaties, maar ook van die handigheidjes als de power adapter die magnetisch bevestigd wordt, een verlicht toetsenbord, een afstandsbediening, een ingebouwde iSight, etc, etc. Die dingen staan niet in de lijst met specs, en worden daardoor vaak vergeten in de vergelijking. Toch zijn ze best belangrijk bij het kiesen van een laptop. Daarnaast is de Apple ook voorzien van een bijzonder uitgebreid softwarepakket.

Al met al denk ik dus dat die Apple niet eens zo heel veel duurder is, zeker niet als je de afschrijving bekijkt. Als je die Macbook over twee jaar wilt verkopen, zal hij zeker weten meer opbrengen dan die Sony die je nu noemt.

Ik ben het ermee eens dat de huidige Powerbooks zeker hun geld niet waard zijn in vergelijking met de wintel varianten, maar de Macbook Pro komt toch heel aardig in de buurt.

[ Voor 6% gewijzigd door Kurkentrekker op 23-02-2006 23:35 ]

• eviltweaker
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-12-2025

eviltweaker

DDPEEKIW

Dirk-Jan schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 23:24:
[...]

nah, apple addict is overdreven. Ik ben van microsoft mannetje een unix mannetje geworden. Het voordeel van de apple is dat de kern op *nix draait, maaar er toch een lekker grafisch schilletje op zit, waarmee je lekker kan browsen en ms officen (openoffice 2.0 is far from ready imho).

Thuis draai ik suse 10, maar ga in april overstappen op kubuntu 6.04...
Ach ja Apple werkt wel goed werk er nu ook al een jaar op.

DDPEEKIW

• t-h
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-12-2025

t-h

ik heb maar 1 tip, en weet niet zeker of deze al voorbij is gekomen maar ervaar eens wat een mac is. voor velen, maar niet iedereen, is een mac een hele vooruitgang. Ik ben zelf ook overgstapt en heb geen moment spijt (al moet ik databases met Access even bij een kameraad op de pc doen en spellen komen voor de Mac vaak wat later uit, maar ze komen!). Loop even een Apple Store binnen of vraag hier in for forum (of op www.macosx.nl) of je even bij iemand een demo kan krijgen als een Store te ver weg is.

Ik vind OS X draaien op een niet-Apple computer zielig: het is minder stabiel, geen support en doet afbreuk aan de kwaliteit van OS X, die wrdt gewaarborgd door juist de beperkte selectie van hardware. Doe dat dus niet. nieuwe Vista-features zitten voor een overgroot deel allang in OS X, en of Vista een verbetering is moet nog blijken, ik ben zelf niet onder de indruk van het waardeloze ontwerp (teveel ruimte wordt gebruikt door onnodige balken en het semi-transparante is druk)... succes met je keuze!

edit: over de prijs. Op een intel iBook die binnenkort toch wel zal verschijnen mag je verwachten dat OS X snel en stabiel draait. Op een laptop van 1500 euro met Windows zie ik XP na een tijdje niet meer soepeltjes draaien, voor Vista zal je dus waarschijnlijk je budget wel wat mogen vergroten. Ik denk niet dat een Apple duur is (ze schijnen ook langer mee te gaan, en als dat zo is zijn ze ds goedkoper (per tijdseenheid)).

[ Voor 18% gewijzigd door t-h op 24-02-2006 00:20 ]

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.