[iBook] Verstandig voor de opleiding Accountancy?*

Pagina: 1
Acties:
  • 466 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JeroenGans
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-12-2025
Hallo,

Ik wil voor mijn studie volgend jaar een laptop aanschaffen. Echter zit ik te twijfelen tussen een iBook 12" en een Windows laptop. Echter vraag ik me af of hier ook af en toe een windows applicatie op kan draaien via Virtual PC for Mac (financiele applicaties misschien?). Is de iBook hier krachtig genoeg voor? Ik druk er hoe dan ook 1Gb in ipv de standaard 512mb.

Hebben jullie tips e.d.?

(studie wordt HBO Accountancy aan het Saxion te Deventer) :)

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hier zijn toch al topics over te vinden?

Ik kan je in ieder geval zeggen dat een iBook met VPC geen pretje is. Maar ik vermoed dat jij een iBook G4 bedoelt (zeker als je het over 1 GB hebt). Voor af en toe gebruik van een windows-programma is een G4 vanaf een Ghz wel te doen lijkt me.

Verwijderd

Ik heb een iBook 1.2GHZ en virtual PC is hierop echt niet vooruit te branden. Maar zoals ik zie ben je pas van plan die iBook te kopen vanaf volgend schooljaar, tegen dan zou echter de intel iBook (Macbook?) beschikbaar moeten zijn. Intussen is Microsoft hard aan t werk om Virtual PC op intel macs draaiende te krijgen en dit waarschijnlijk op een zeer acceptabele snelheid. Tegen de tijd dat je tot de aanschaf van je laptop overgaat kan je dus hoogstwaarschijnlijk op volle snelheid windows apps draaien op een mac.

Ik geloof trouwens dat er vrij degelijke financiële applicaties op de mac bestaan, in dat geval zou een iBook G4 een erg prettige (en goedkope) machine kunnen worden.

PS: Het ligt niet zozeer aan de kracht van de iBook, maar aan de programmering van VPC en de geheel andere architectuur van de mac. Ook op een Quad G5 draait VPC erg brak!

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2006 11:16 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2006 @ 11:14:
Ik heb een iBook 1.2GHZ en virtual PC is hierop echt niet vooruit te branden. Maar zoals ik zie ben je pas van plan die iBook te kopen vanaf volgend schooljaar, tegen dan zou echter de intel iBook (Macbook?) beschikbaar moeten zijn. Intussen is Microsoft hard aan t werk om Virtual PC op intel macs draaiende te krijgen en dit waarschijnlijk op een zeer acceptabele snelheid. Tegen de tijd dat je tot de aanschaf van je laptop overgaat kan je dus hoogstwaarschijnlijk op volle snelheid windows apps draaien op een mac.

Ik geloof trouwens dat er vrij degelijke financiële applicaties op de mac bestaan, in dat geval zou een iBook G4 een erg prettige (en goedkope) machine kunnen worden.

PS: Het ligt niet zozeer aan de kracht van de iBook, maar aan de programmering van VPC en de geheel andere architectuur van de mac. Ook op een Quad G5 draait VPC erg brak!
Ik heb wel gemerkt dat Windows XP onder VPC een _stuk_ trager is dan Windows 2000, iig op mijn iBook 1.33Ghz. Wellicht dus een plan om even 2000 te proberen :)

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-02 00:08

Nitai

Live the life you love.

Voor Accountancy ga je geen financiele toepassingen installeren op je eigen pc/laptop. Dergelijke financiele applicaties worden meestal op school voorgeinstalleerd. En dergelijke opdrachten doe je meestal met meerdere studenten (project groepen). Ik kan me voorstellen dat je waarschijnlijk programmaatje moet gebruiken zoals SPSS, dat ook geinstalleerd is op de 'school'pc's.

Tijdens een dergelijke opleiding ga je vooral veel in de weer met scripties, cases, etc. etc. Staar je dus niet blind. Een iBook zal perfect voldoen, evenals een wat goedkopere laptop (Celeron). Immers je zal alleen Office gebruiken (ook op de Mac beschikbaar).

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• JeroenGans
Nitai schreef op maandag 16 januari 2006 @ 12:59:
Voor Accountancy ga je geen financiele toepassingen installeren op je eigen pc/laptop. Dergelijke financiele applicaties worden meestal op school voorgeinstalleerd. En dergelijke opdrachten doe je meestal met meerdere studenten (project groepen). Ik kan me voorstellen dat je waarschijnlijk programmaatje moet gebruiken zoals SPSS, dat ook geinstalleerd is op de 'school'pc's.

Tijdens een dergelijke opleiding ga je vooral veel in de weer met scripties, cases, etc. etc. Staar je dus niet blind. Een iBook zal perfect voldoen, evenals een wat goedkopere laptop (Celeron). Immers je zal alleen Office gebruiken (ook op de Mac beschikbaar).
Super! Hier heb ik wat aan!! SPSS kost $500 dus dat hoef je vast niet op je eigen laptop te draaien! En de tip om te wachten op een Intel iBook heb ik zelf ook overwogen. Maar ben bang dat je dan weer van die idiote prijzen krijgt als de MacBookPro! :?

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:38

Maximus

There is no substitute

Ik ben zelf 1e jaars accountancy op de Hanze Hogeschool te groningen. Ik ben het studie jaar begonnen met een PowerBook G4 15" met OSX 10.4.4 ik ben hier vanaf gestapt. Niet zozeer dat het mij niet beviel maar ik moet op de een of andere manier access programmeren voor de opleiding en daarmee moet ik dus werken met een Windows machine. Access onder VPC gaat gewoonweg niet.

Daarbij kwam dat printen op een printer op de hanze hogeschool niet werkte omdat de site in IE only was en ik zo doende niet kon printen vanaf de laptop. Dan moest ik naar een gewone PC, probeer die maar eens te vinden, om zo mijn documenten toch uit te kunnen printen.

Ik zou graag een nieuwe PowerBook of MacBook Pro willen voor de studie alleen op dit moment kan ik het iig niet voor elkaar krijgen.

Ook zijn er trouwens nog andere programma's zoals de bevreesde POP Toolbox die bvb erg slecht willen functioneren onder VPC.

JeroenGans, je moet het zelf weten. Ik doe het zo ik heb een PowerMac als thuis werkstation en de Acer Aspire 1692 gekocht als laptop voor op mijn Hogeschool.

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• memento__mori
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 17:48
JeroenGans schreef op maandag 16 januari 2006 @ 16:31:
[...]

Super! Hier heb ik wat aan!! SPSS kost $500 dus dat hoef je vast niet op je eigen laptop te draaien! En de tip om te wachten op een Intel iBook heb ik zelf ook overwogen. Maar ben bang dat je dan weer van die idiote prijzen krijgt als de MacBookPro! :?
Achteraf bekeken zijn die prijzen nu weer niet zóó hoog, de MacBook Pro is voor ongeveer dezelfde prijs te koop als de 15" PowerBook.
JeroenGans schreef op maandag 16 januari 2006 @ 16:44:
[...]

offtopic:
Voor een student van net een goede 2 maand 17 is hij toch vrij prijzig :+
Ok, ze blijven prijzig tov een Wintel laptop. :p

[ Voor 22% gewijzigd door memento__mori op 16-01-2006 16:46 ]

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
lol.. De POP-toolbox kan ik op Windows PC's nog niet eens fatsoenlijk mee werken :) Ik weiger die gewoon te gebruiken en mijn SLBer is daar gelukkig mee akkoord.

Ik zit zelf op een opleiding (Logistiek) met weinig tot geen Windows-specifieke zaken, dus daar kan ik met mijn Powerbook goed uit de voeten. Bij de meeste opleidingen gebruik je een eigen laptop alleen voor wat Word'en etc., dan kan een Apple prima. Wil/moet je net als Maximus met Access aan de gang dan kan is het echt af te raden. Zelf ga ik echter voor die 1e keer per jaar dat het nodig is gewoon achter een school PC zitten.

• JeroenGans
eur0fighter schreef op maandag 16 januari 2006 @ 16:42:
[...]

Achteraf bekeken zijn die prijzen nu weer niet zóó hoog, de MacBook Pro is voor ongeveer dezelfde prijs te koop als de 15" PowerBook.
offtopic:
Voor een student van net een goede 2 maand 17 is hij toch vrij prijzig :+

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Maximus schreef op maandag 16 januari 2006 @ 16:36:
Ik ben zelf 1e jaars accountancy op de Hanze Hogeschool te groningen. Ik ben het studie jaar begonnen met een PowerBook G4 15" met OSX 10.4.4 ik ben hier vanaf gestapt. Niet zozeer dat het mij niet beviel maar ik moet op de een of andere manier access programmeren voor de opleiding en daarmee moet ik dus werken met een Windows machine. Access onder VPC gaat gewoonweg niet.
Access was ik even vergeten. Zelf doceer ik al zo'n 3 jaar Informatiekunde aan deeltijd HEAO'ers (Accountancy en Commerciele Economie) op de Haagse Hogeschool. Access hebben we geschrapt en naar het 3e jaar verplaatst. Sowieso zijn dergelijke opdrachten het makkelijkst op school te doen (licenties, versies, talen, etc.) (imho). Maar ik kan me voorstellen dat je Access thuis zou willen proberen.

Als docent gebruik zelf ook m'n Powerbook om mee les te geven (Keynote, Word, Excel etc.) Access gebruik simpelweg op school zelf, of als ik moet nakijken, dan doe ik dit op m'n oude PC thuis.

Ik heb zelf de keus gemaakt om toch m'n Powerbook te gebruiken, en the ocassionally Access op m'n pc ;) Vergeet niet dat je Access alleen maar een periode van ongeveer 6 weken gebruikt en daarna niet meer (tenzij je moet herkansen ;)).

[ Voor 4% gewijzigd door Nitai op 16-01-2006 16:59 ]

• JeroenGans
Nitai schreef op maandag 16 januari 2006 @ 16:58:
[...]

Access was ik even vergeten. Zelf doceer ik al zo'n 3 jaar Informatiekunde aan deeltijd HEAO'ers (Accountancy en Commerciele Economie) op de Haagse Hogeschool. Access hebben we geschrapt en naar het 3e jaar verplaatst. Sowieso zijn dergelijke opdrachten het makkelijkst op school te doen (licenties, versies, talen, etc.) (imho). Maar ik kan me voorstellen dat je Access thuis zou willen proberen.

Als docent gebruik zelf ook m'n Powerbook om mee les te geven (Keynote, Word, Excel etc.) Access gebruik simpelweg op school zelf, of als ik moet nakijken, dan doe ik dit op m'n oude PC thuis.

Ik heb zelf de keus gemaakt om toch m'n Powerbook te gebruiken, en the ocassionally Access op m'n pc ;) Vergeet niet dat je Access alleen maar een periode van ongeveer 6 weken gebruikt en daarna niet meer (tenzij je moet herkansen ;)).
Damn.. had niet verwacht dat dit zoveel tips op zo leveren! Super! Ik denk toch dat ik voor een Apple ga, al is het maar voor de draagbaarheid. En zoals Nitai zegt, thuis heb ik ook een windows PC staan waar ik eventueel mijn Acces op kan draaien. (zit dit niet in de Mac versie van MS Office '04 dan?) Ik heb de hogeschool gemaild, of ze misschien wat meer ervan wisten, of er daar meer rondlopen met een Apple e.d. Ben benieuwd!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ja er lopen daar genoeg mensen met Apple's rond.. dat is te zien aan de hoeveelheid HHS-WIFI topics hier en op macosx.nl :)

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:46
Ik heb even de topic titel aangepast, want alleen iBook slaat natuurlijk nergens op ;). Wil je hier in het vervolg zelf ook even over nadenken?

• JeroenGans
leon1e schreef op maandag 16 januari 2006 @ 17:36:
Ik heb even de topic titel aangepast, want alleen iBook slaat natuurlijk nergens op ;). Wil je hier in het vervolg zelf ook even over nadenken?
I will, mijn excuses. Heb net een mail verzonden naar de hogeschool. Ook wat vrienden/kennissen gebeld. Printen kan daar zonder enige problemen, dus dat is nog een punt minder. (Daarnaast ga ik morgen maar eens langs een AppleCentre in A'doorn, even wat vraagje stellen :+ )

--Update--

Mail terug.. met een positief antwoord:

Beste Jeroen,

Het doet mij goed een zo gemotiveerde student te mogen verwelkomen. :o Wat betreft je vraag over financiële applicaties:
Binnen de Accountancyopleiding krijg je vooral te maken met microsoft apllicaties als Excel en financiële software van Unit4/Agresso (Multivers). Deze laatste draait uitsluitend onder Windows. Nu is het zo dat je de practica daarin grotendeels op school uitvoert aangezien daar maar in beperkte mate studentenlicenties van voorhanden zijn en het practica betreft van beperkte omvang.

Je moet in ieder geval ook practica en opdrachten uitvoeren met MS-Excel, MS-Access en MS-Powerpoint. Let er in ieder geval op dat je bestanden met andere studenten makkelijk kunt uitwisselen.

Ik hoop dat deze informatie toereikend is. Mocht je nog meer vragen hebben dan kun je die per email danwel telefonisch bij mij kwijt.

Succes bij de aankoopbeslissing.

Met vriendelijke groet,

Arie ****
Coördinator Onderwijsorganisatie AC-/BE-Opleiding Deventer
Saxion Hogeschool IJselland-Academie FEM
Handelskade 75 / 7417 DH Deventer
Postbus 501 / 7400 AM Deventer

Daarnaast ben ik bij het AppleCentre in A'doorn geweest, en die vertelden precies wat jullie me hier ook vertelden! Ik heb het verhaal bij ze voor gelegd. En zij kwamen ook met de suggestie een iBook te kopen voor het standaard Office werk. En voor het Acces werk op mn Windows pc te doen.
Misschien voor meerdere studenten (ook van andere opleidingen e.d.) een tip, mailtje sturen naar de school! Ik ga mn iBook denk ik volgende maand maar eens bestellen! Bedankt jongens! 8) (en mochten jullie nog meer tips e.d. hebben.. kom maar op! :P)

[ Voor 63% gewijzigd door JeroenGans op 17-01-2006 16:26 ]

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Bedankt voor de terugkoppeling, het is wel grappig om te zien welke lijnen andere Hogescholen hanteren ;)

• JeroenGans
Mwah..k vind het aardig overeen komen hoor! Acces werd hierboven ook al een paar keer genoemd, en verder werd er ook gezecht dat er vooral Office werd gebruikt in cases enzo! Allen het financiele pakket verschilt enigzins! Damn.. k kan echt niet wachten op dat bloedmooie ding! Vnmiddag een uur achter gestaan in die store! (wel erg gelik verkooppraatje moet ik erbij zeggen hoor! :) )

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

offtopic:
Unit4/Agresso is an sich een grote speler :) Unit4Agresso is vele malen groter dan Exact, Accountview, etc. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Nitai op 17-01-2006 22:28 ]

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
JeroenGans schreef op maandag 16 januari 2006 @ 16:31:
[...]

die idiote prijzen van de macbook vallen wel mee, de voorganger van de 15" kostte 2069 euro, terwijl je er nu veel meer in krijgt
dus die intel iBook zal niet zo belachelijk duur worden als jij verwacht

PSN: djmurcielago

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-02 11:29

alienfruit

the alien you never expected

Maar ja, alleen te vergelijken met een 1ghz G4 8)7 in PhotoShop, oftewel nog geen MacBook Pro voor mij.

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-02 18:47
zoals in het mailtje staat dat je terug hebt gekregen van de hogeschool, let er wel op dat je zonder problemen kunt samenwerken met mede studenten. zelf studeer ik op de hanzehogeschool in grunn (bedrijfseconomie) en je moet echt veel samenwerken met elkaar, met name veel met laptops. het is niet te doen om dingen te converteren en aan te passen en weet ik veel wat. denk er dus goed over na

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:08
MS Office voor de Mac werkt gewoon netjes samen met die voor Windows... Ik heb er zelf in mijn werk in elk geval geen problemen mee. Mijn vrouw ook niet met haar studie.

EDIT:
Tevens, voor studenten is MS Office voor de Mac voor zo'n zeventien euri te koop bij Surfsport.nl (volledig legaal). Dus komt dat zien!

[ Voor 31% gewijzigd door Liegebeest op 18-01-2006 11:24 ]

Liege, liege, liegebeest!

Verwijderd

Office is natuurlijk 100% compatible en geeft dit ook perfect aan.
Access is een beetje een meuk programma natuurlijk ;) zou je voor een gedeelte kunnen opvangen in Filemaker, anders VPC.

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

masterslave schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 11:10:
zoals in het mailtje staat dat je terug hebt gekregen van de hogeschool, let er wel op dat je zonder problemen kunt samenwerken met mede studenten. zelf studeer ik op de hanzehogeschool in grunn (bedrijfseconomie) en je moet echt veel samenwerken met elkaar, met name veel met laptops. het is niet te doen om dingen te converteren en aan te passen en weet ik veel wat. denk er dus goed over na
Zoals hierboven, Office werkt gewoon perfect. Ik maak documenten, tentamens, rapporten die 300 studenten bewerken, maken, lezen en weer terug sturen naar mij. Nooit geen enkel probleem gehad. Mac Office naar Office 2000/XP/2003 en vice versa werken allen probleemloos.

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 15:25

KatirZan

Wandelende orgaanzak

even een duidelijkheid, aangezien ik in het vak Accountancy zit (ook alweer 6 jaar nu, naast netwerkbeheer...)

aan een windows laptop heb je veel meer, zeker in dit vak, aangezien de meeste bedrijven met software draaien die een 32bit omgeving van windows nodig hebben ;)

point made :)

Wabbawabbawabbawabba

• Murcielago
hij moet nog beginnen aan zijn studie, dus dat bedrijven-gedoe maakt heel weinig uit
verder kun je aan de eisen die die opleiding stelt, zien dat het niet echt uitmaakt

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

KatirZan schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 11:35:
even een duidelijkheid, aangezien ik in het vak Accountancy zit (ook alweer 6 jaar nu, naast netwerkbeheer...)

aan een windows laptop heb je veel meer, zeker in dit vak, aangezien de meeste bedrijven met software draaien die een 32bit omgeving van windows nodig hebben ;)

point made :)
Ik neem aan dat je deeltijd doet? Dat verschilt aanzienlijk omdat je veelal thuis doet in plaats van practicum opdrachten. M'n vriendin heeft haar Accountancy in 4 jaar gedaan, daarna op de Erasmus 1,5 jaar nog gestudeerd. Nooit heeft ze een laptop benodigd gehad. Ze deed of alles thuis, op school (vooral in de eerste jaren!) of op m'n Powerbook ;)

Sowieso hoef je alleen kennis van kantoorapplicaties hebben. Je wordt opgeleid binnen grote accountantskantoren voordat je aan de slag kan bij een klein bedrijf waar ze meer ervaring vragen. Bij elk bedrijf wordt je ingewerkt, meer dan Excel, Word e.d. hoef je in eerste instantie echt niet te weten. Als je me kunt aangeven welke software uniform wordt gedraaid in de Accountancy branche dan ben ik best nieuwsgierig? Ik heb gewerkt bij Ernst & Young dat weer verschilt van PWC. (Enige overeenkomst is Lotus Notes :X) maar verder zijn verreweg de meeste applicaties anders.

Van Exact Global, tot Accountview, tot Oracle Financials. Allemaal stuk voor stuk een hele eigen benadering :) Sowieso is JeroenGans bekend met de pc, dus dat hoeft echt geen probleem te zijn. De nieuwe generatie mist ECHT geen computerervaring zoals dat 5 a 8 jaar geleden was.

• alienfruit

alienfruit

EY zijn slechte betalers!!! Maar goed, ik gebruik gewoon Pages of WordPerfect op mijn windows pak, met Word valt niet te werken. Word ondersteunt WordPerfect files ook perfect dus, waarom niet :> Alleen Pages niet, dus daar wordt het RTFs.

• JeroenGans
Bult reacties zeg! Tof! Heb gisterenavond nog even gemaild over inloggen op een draadloos netwerk/intranet @ het Saxion;

Beste Jeroen,

Tot mijn spijt moet ik je meedelen dat er op Saxion nog geen draadloos intarnet voor studenten is geimplementeerd. Er draait al wel een proef. Wel is het streven om op niet al te lange termijn draadloos internetten mogelijk te maken. Ik kan je echter nog niets zeggen over de technische kant van die zaak.

Met vriendelijke groet,

Lopen ze achter? :+ In ieder geval vroeg ik me af of dat problemen oplevert met een iBook?! Misschien dat een van jullie hier meer ervaring mee heeft?

Daarnaast is compatibiliteit geen enkel probleem. Heb in AppleCentre dit ook nagevraagt. En dit is geen enkel probleem. Ze hadden daar een Powerbook staan met Office, daar mn iPod aan gehangen en wat bestanden geopend. Alles werkte gewoon, heb ter plaatste aanpassingen gedaan. En thuis zonder problemen weer verder aan gewerkt. Ook werdt er gezecht dat Acces misshien in de volgende Mac versie van Office geimplementeerd gaat worden. Dus dat is dan ook geen bottleneck meer. :)

Daarnaast vroeg ik me wel af of ik beter af was wanneer ik zou wachten op de Intel iBook's, of nu een G4 aanschaffen? Voor Office gebruik kzal het vast weinig uitmaken. Maar ik gebruik af en toe ook Dreamweaver en dan is die extra power misschien niet weg? En het "Universal" maken van software duurt daarnaast ook weer maanden.

[ Voor 13% gewijzigd door JeroenGans op 18-01-2006 17:27 ]

• Liegebeest
Lopen ze achter? In ieder geval vroeg ik me af of dat problemen oplevert met een iBook?! Misschien dat een van jullie hier meer ervaring mee heeft?
Geen enkel probleem: een iBook kan gewoon mee komen in elk (Ethernet of Wifi) LAN wat er is. Tenzij ze een of ander specifiek Windows product gebruiken voor de authenticatie.

Maar in mijn ervaring kan je met je laptopje overal voor 100% mee doen. Als dat niet zo zou zijn had ik een heel groot probleem: ik ben voor mijn dagelijks werk volledig afhankelijk van m'n iBook! Ik werk als UNIX consultant en kom zo in een jaar bij een berg verschillende klanten en locaties. Dan kan je het absoluut niet hebben als je niet mee kan doen in hun netwerk.

Tot nu toe nog niet een probleem gehad. Ik kan altijd:
* het netwerk gebruiken
* internet gebruiken
* printen
* files uitwisselen
* communiceren met de servers die ik beheer
* windows shares aanspreken
* enz.

EDIT:
Wat betreft het wachten op nieuwe producten heb ik altijd de filosofie gehad dat, als je _nu_ iets nodig heb, je het ook _nu_ moet kopen. Als je gaat wachten zal tot in eeuwigheid kunnen blijven wachten omdat er toch altijd iets beters zal komen... Dus als jij binnen een maand een laptop verwacht nodig te hebben, moet je'm gewoon nu halen :)

Maar da's IMNSHO :P

EDIT2:
* Liegebeest voelt zich trouwens vereerd om de vermelding in Nitai's sig-block. :D

[ Voor 22% gewijzigd door Liegebeest op 18-01-2006 17:51 ]

• JeroenGans
Okee, dus even samenvattend:

- VirtualPC is geen pretje op een iBook (MS-Acces zal dus echt op een Windows PC moeten :r )
- Misschien toch even wachten op een MacBook (Intel CPU's, hopelijk wel een prijs van rond de €1300,-)
- iBook perfect geschikt voor Office werkzaamheden
- Overal te gebruiken, alleen met hoge uitzondering geen toegang tot een intranet/netwerk.
- Office voor Mac bestanden volledig compatible met Office 200/XP/2003
- Niet gevoelig voor virussen & spyware (wat vooral in een schoolomgeving volgens mij nooit weg is)
- Snel systeem voor een scholier (in mijn ogen?!)
- Unix based (geen registertroep dat achterblijft na installatie e.d.)

Er worden argumenten aangedragen dat in een bedrijfssfeer een Windows Laptop vereist is, ik ben nog lang niet afgestudeerd (als ik mijn toekomstplannen netjes nakom, ben ik de aankomende 8 jaar nog niet klaar (na 4 jaar AA accountancy, en 1.5 jaar afronden tot "Master AA", wil ik nog een RA opleiding doen bij de NIVRA Nyenrode, maar dat terzijde ;)) en een iBook zal vast geen 8 jaar meegaan! Tegen die tijd komt er vast wel een Windows laptop.. (hoewel, die 3 kwartier OS X'en in die AppleStore was wel errug lekker :P ) Dus dat is niet van toepassing.

Wachten heeft misschien zien, omdat ik pas over een maand of 3 hem echt nodig zal hebben, en tegen die tijd misschien wel een Intel iBook uit is, en de meeste software (Office '05 for Mac?) tegen die tijd misschien ook al wel Universal is! Dus dat is nog een punt waar ik een nachtje over ga slapen!

Nogmaals bedankt voor alle reacties _/-\o_
(en meer tips/ervaringen met een iBook o.i.d. zijn altijd welkom!)

Verwijderd

cailin_coilleach schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 17:48:
[...]

Geen enkel probleem: een iBook kan gewoon mee komen in elk (Ethernet of Wifi) LAN wat er is. Tenzij ze een of ander specifiek Windows product gebruiken voor de authenticatie.

Maar in mijn ervaring kan je met je laptopje overal voor 100% mee doen. Als dat niet zo zou zijn had ik een heel groot probleem: ik ben voor mijn dagelijks werk volledig afhankelijk van m'n iBook! Ik werk als UNIX consultant en kom zo in een jaar bij een berg verschillende klanten en locaties. Dan kan je het absoluut niet hebben als je niet mee kan doen in hun netwerk.

Tot nu toe nog niet een probleem gehad. Ik kan altijd:
* het netwerk gebruiken
* internet gebruiken
* printen
* files uitwisselen
* communiceren met de servers die ik beheer
* windows shares aanspreken
* enz.

EDIT:
Wat betreft het wachten op nieuwe producten heb ik altijd de filosofie gehad dat, als je _nu_ iets nodig heb, je het ook _nu_ moet kopen. Als je gaat wachten zal tot in eeuwigheid kunnen blijven wachten omdat er toch altijd iets beters zal komen... Dus als jij binnen een maand een laptop verwacht nodig te hebben, moet je'm gewoon nu halen :)

Maar da's IMNSHO :P

EDIT2:
/me voelt zich trouwens vereerd om de vermelding in Nitai's sig-block. :D
Trust me, mijn bedrijf kom je dus even niet binnen ;) MAC-Adres blokkering :) En novel ;)

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

cailin_coilleach schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 17:48:
EDIT2:
* Nitai voelt zich trouwens vereerd om de vermelding in Nitai's sig-block. :D
offtopic:
Je staat er al een 3 tal maandjes in hoor ;) ik waardeer gebruikers zoals jij die altijd goede en doordachte posts bijdragen! Je bent dan ook een van m'n favoriete posters.

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-01 10:54
JeroenGans schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 19:27:
Nogmaals bedankt voor alle reacties _/-\o_
(en meer tips/ervaringen met een iBook o.i.d. zijn altijd welkom!)
Ik heb mijn iBook nu sinds oktober '05, en gebruik hem, naast het gewone internetten/website bewerken enzo vooral voor mijn studie Luchtvaart- & Ruimtevaarttechniek, en dat gaat echt perfect. Tijdens projecten kan ik gewoon op het draadloze netwerk van de TU, Office bestanden van groepsgenoten openen is geen enkel probleem, LaTeX-files overzetten via een USB stick en compilen op mijn iBook werkt perfect: ik ben echt heel erg tevreden met mijn iBook.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over zaken als Exposé, Spotlight en Quicksilver, die, als je het eenmaal goed kunt gebruiken, je productiviteit enorm verhogen.

• Liegebeest
Er worden argumenten aangedragen dat in een bedrijfssfeer een Windows Laptop vereist is
Er zijn inderdaad bedrijven waar je:
* OF alleen met hun eigen apparatuur op het netwerk mag -> zie het antwoord van DesertStorm
* OF alleen met goedgekeurde apparatuur op het netwerk mag.

In het tweede geval zal je soms zien dat het systeembeheer zo anaal of onwetend is dat ze zeggen: er mag geen Linux of Apple op ons netwerk, alleen Windows. Zogenaamd vanwege virussen enzo. In mijn geval resteren dan twee opties: OF de klant levert mij een werkende werkplek, OF ze geven alsnog toegang aan mijn laptop.

Mijn huidige en vorige opdrachtgever kozen beide voor de laatste optie :)

Qua compatibiliteit en samenwerken kan je tegen een klein aantal dingen aan lopen waar je inderdaad problemen mee kan krijgen.
* Novell, zoals DesertStorm al meldde
* Sommige zaken als LDAP implementaties (denk aan de adress book e.d. van Exchange).

Voor de rest zoals ik al zei geen problemen gehad. En in de gevallen waar ik toch niet met m'n iBook op het netwerk kan/mag maak ik gebruik van de geleverde apparatuur en schrijf ik mijn documentatie alsnog op de iBook. Een USB stickje is goedkoop te krijgen.

Wat betreft het wachten: als je nog drie maanden hebt kan je inderdaad de boel nog wel even aan zien. Mogelijk dat er dan _net_ de opvolger van de iBook is :)

Off-topic @Nitai:
Ik merkte het pas gisteren voor het eerst op :) Alhoewel ik toe moet geven dat lang niet al mijn replies altijd weldoordacht zijn hoor *grijns*

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Hmm misschien offtopic, maar met het aanspreken van shares heb ik nog wel eens problemen. Volgens mij houdt finder niet zo van Windows 2003 file servers, ik kom er iig niet op met mijn ibook (OSX 10.4.4) Ik kan me zelfs laten authenticeren als administrator op de betreffende server, shares te zien krijgen ho maar..

Nu weet ik wel dat daar een hackje voor is die geinstalleerd dient te worden op de servers, maja bedrijven zien je aankomen :X

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

domi325, ik gebruik het hier zonder problemen? Ik gebruik een Windows 2003 Server als download bak. De shares kan ik zonder problemen benaderen! Misschien moet je daar een aparte topic voor openen ;)

• m@fkeez
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Je bent helemaal geen laptop nodig joh. Zonde van je geld.
Ik zit ook (nog net) op saxion in deventer, maar dan ce.

Ik gebruik de pc's daar alleen als het echt nodig is, omdat sommige programma's alleen op school op de server draaien.. Voor de rest maak ik de verslagen en alles thuis op een iwindows pc. Zoveel les heb meestal niet dus.
En qua office enz zou ik gewoon hetzelfde aanhouden als op school (is office 2000), anders kun je nog wel es problemen krijgen met het uitwisselen van bestanden op school.

• Murcielago
m@fkeez schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 22:10:
Je bent helemaal geen laptop nodig joh. Zonde van je geld.
Ik zit ook (nog net) op saxion in deventer, maar dan ce.

Ik gebruik de pc's daar alleen als het echt nodig is, omdat sommige programma's alleen op school op de server draaien.. Voor de rest maak ik de verslagen en alles thuis op een iwindows pc. Zoveel les heb meestal niet dus.
En qua office enz zou ik gewoon hetzelfde aanhouden als op school (is office 2000), anders kun je nog wel es problemen krijgen met het uitwisselen van bestanden op school.
Hij wil een laptop, dus daar gaat het niet eens om. De TS heeft al aangegeven dat hij contact heeft gehad met de decaan, die heeft die info dus ook hier geplaatst en daaruit blijkt dat de TS best een laptop kan gebruiken.

Verder is in projectvorm toch niet helemaal hetzelfde als thuiswerken. Doe jij trouwens dezelfde opleiding als de TS?

• alienfruit

alienfruit

Als Saxion gewoon meedoet met eduroam initiatief van SurfNET moet het geen probleem zijn qua draadloos internet. http://www.eduroam.nl/
Pagina: 1