ben zelf een GW fan en speler..Anoniem: 91628 schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 01:13:
Alhoewel ik wist dat het niet een topper bij launch zou worden heb ik de game toch gewoon gekocht. Maar meer met in het achterhoofd houdende dat er bij launch een grote patch zou komen die een hoop dingen zou verbeteren en zo. Iets zoals ze na afloop van de Guild Wars beta hebben gedaan zeg maar. Toen die game in de winkel lag was 'ie gewoon ook echt af! Niet half gebakken in de winkel neer gepleurd om maar centjes binnen te gaan happen alvast.
Het woord "grinderig" wat iemand eerder al noemde, beschrijft denk ik het beste hoe deze game aanvoelt. Het is echt veel van het zelfde hakwerk de hele tijd. En daar zit ik persoonlijk niet echt op te wachten. Dom enemy's slayen kan ik ook in een singleplayer game bij wijze van spreken. Daarnaast haat ik het echt om de hele tijd met een half oog naar m'n XP balkje te zitten kijken, om die na een half uur drie milimeter te zien verschuiven. Als ik ook maar het idee krijg dat ik aan het lijntje word gehouden om geld binnen te sprokkelen via een maandelijkse betaling dan is het voor mij gedaan. Ik snap echt niet hoe mensen dat soort games kunnen spelen en er dan ook nog een maandelijkse bijdrage voor betalen
Persoonlijk is voor mij de maat echt vol op MMORPG gebied. De enigste game die op dit moment aan mijn wensen kan voldoen is de Guild Wars serie. Een game waar het meeste gewoon in zit, en je nergens aan verplicht bent. Alleen de wat meer advanced stuff zoals je eigen huis, boerderijtje, craften, auction house, enz, zit er helaas niet in verwerkt. Maar hier tegenover staat wel dat deze game een degelijk verhaal te bieden heeft met cut-scenes en dergelijken. Ook de quests zijn wat interesanter dan bij de meeste MMO's. Tuurlijk zijn er ook een bundel suffe quests die je kunt doen, maar over het algemeen is het toch niet echt het gebruikelijke "kill <aantal> van <enemy soort> omdat <random NPC> ze niet leuk vind" gedoe. Iets waar je in Vanguard echt ontelbaar veel van vind heb ik gemerkt. Een hoop NPC's die wat onzin uitkramen over hoe erg ze de bijtjes in dit en dat bos hatenen dat ze vernietigd moeten worden want hun veel te verwende kind kan niet slapen...
Het verhaal in Vanguard is ook in een notendopje te vangen voor zover ik weet. Het is weer het gebruikelijke LoTR-achtige verhaaltje met kaboutertjes en elfjes. Een stijl die onderhand toch wel al zo ver is uitgemolken dat de High-Fantasy-koeien in parralelle dimensies er stuiptrekkingen van moeten krijgen...
Ik had gewoon beter moeten kijken voordat ik dit kocht. Want het is gewoon niet voor mij bestemd eigenlijk. Persoonlijk ben ik meer thuis te brengen tussen de Japanse RPG's. Daar zit ook wat meer variatie in als in de Europesche stijl. Hier is het altijd maar allemaal het zelfde. Steeds weer die zelfde setting iedere keer. Of je nu Dungeons & Dragons aan het spelen bent, Lord of the Rings Online, The Elder Scrolls, of Vanguard, het is toch allemaal meer van het zelfde eigenlijk.
Guild Wars heeft meer een mix van allerlei dingen door elkaar heen. Dus niet weer dat typische elvenbos en zo. Op zich heb ik niks ernstigs tegen Dungeons & Dragons achtige settings. Maar de laatste tijd is het echt een beetje te ver aan het gaan vind ik. Minimaal 75% van alle MMORPG's is sowieso in deze categorie thuis te brengen ongeveer. Ja, er nog enkele andere settings waar je in kunt ronddwalen, maar over het algemeen is het allemaal het gebruikelijke enemy-gehak, op wat kleine uitzonderingen na dan wel!
Waarom altijd maar weer de zelfde verkrachte formule iedere keer? Waarom niet eens een SimCity MMO bijvoorbeeld? Waarschijnlijk omdat daar de buidel niet goed genoeg mee gevuld kan worden... Nee, doe maar weer de arme kabouter, de magische elfjes die gekweld worden door de onderwereld, en de ridder die eerst niet meer wou leven maar later de wereld aan het redden is.
Maar goed, genoeg gezeurd weer. Voor mij geen MMO's meer voorlopig. Eind deze week ga ik Final Fantasy XII maar eens kopen. Een game die mij persoonlijk wat meer te bieden heeft dan het eeuwige "ge-grind"!
eigenlijk kan ik hier niet veel op toevoegen dan dat ik hem 100% gelijk geef..
de lotr achtige spellen met elfen en dwergen en orcs enzo worden allemaal teveel om op te noemen
ze zouden beter een Final Fantesy MMORPG op de markt brengen ofzo in totale Japanse stijl.
ik weet nattuurlijk dat dit nooit zal gebeuren omdat een onderdeel van final fantesy turn based is, en dat gaat moeilijk online.. maar het zou toch iets anders en verrassend kunnen zijn om een spel van die aard online te spelen