Ik speel momenteel nog steeds en heb het ook nog eens naar mijn zin. Mede omdat ik in een leuke guild zit.
Uiteraard is het spel voor verbetering vatbaar, en we kunnen alleen maar hopen dat verbeteringen zullen plaatsvinden. Maar over het algemeen kan ik me goed vinden in het spel.
Ik heb hiervoor EQ2 gespeeld vanaf de launch, ik heb een aantal high levels daar:
70 zerker-70 fury-70 wizard-63 bruiser-53 dirge-50 illusionist. Dit bewijst ook wel dat levelen in EQ2 geen grote opgave is.
Vanguard is daarin dus heel anders, waardoor het niet verstanding is om op levelen te focussen. Beter is het om gewoon veel plezier te hebben, de wereld is zo immens groot, dat je jezelf goed kan vermaken door in dungeons etc etc je avonden rond te brengen. En dan niet zoals in bv EQ2 of WoW door iedere dag opnieuw dezelfde instance te grinden, maar gewoon spelen voor het plezier, en je zult zien dat de xp dan ook wel vooruitgaat.
Tevens hoef je jezelf niet op combat te focussen, naast combat is er ook het uitgebreide craft-systeem, diplomacy en harvesting.
Zelf ben ik een lvl 26 Bard, en 35 Leatherworker en maxed in harvesting. En als ik zou willen zou ik al mijn speeltijd kunnen gebruiken in het maken van armor-crafting gear, harvest gear en diplomacy gear, zoveel vraag is er naar.
Ook heb ik sinds gisteren mijn eigen schip

, en heb ik 2 dagen terug een plot gekocht ( grond voor een huis), waarvoor ik nu materialen aan het verzamelen ben om er daadwerkelijk een huis te plaatsen.
Ik speel op een RP-prefered server, en omdat mensen hier bewust voor kiezen kom je ook minder *&%^&% tegen.
Kortom, Vanguard is zeker niet voor mensen die in 10 dagen naar 50 willen levelen en daarna elke dag dezelde raid uitvoeren voor items ( of afk in een hoekje willen staan om hun full fabled gear te showen

), maar wel voor mensen die van een uitdaging houden !!
((zeker het craft-systeem is verslavend ! , veel denkwerk, puzzelen met cijfers, en lastig om onder de knie te krijgen, maar wanneer je het dan eindelijk doorhebt, is het erg gaaf !))
Boost 26 bard-34 Leatherworker
Officer of Storms of Vengeance.
ps: vergelijkingen met andere MMORPG's doe ik niet. Waarom ? Omdat je niet een spel dat net uit is kan vergelijken met een spel dat al jaren loopt en helemaal getuned is.