Ik heb de TZ3 nu een week en vind de ruis (waar iedereen het over heeft) meevallen.
De hogere ISO resultaten zijn gelijk aan alle andere compacts/superzooms, enkel de Fuji's overtreffen alles en iedereen. Bij binnenfoto's kiest de camera hogere waardes, buiten krijg ik enkel ISO100 foto's en deze hebben geen last van ruis.
Panasonic's processor gebruikt een andere manier van ruis-reductie vergeleken met veel andere merken. Ze behouden meer belichtingsinfo zodat het contrast in de foto's bewaard blijft. Ze 'smeren' echter ook iets meer waardoor je aan scherpte inleverd. Maar hierdoor heb je weer minder last van de 'ruiskorrel'. Het resultaat is een iets minder scherpe foto, zonder de 'ruiskorrel' (zoals je die bij Canon ziet) maar met genoeg behoud van detail. Ook is het contrast is de foto's goed en heb je weinig 'vale' foto's (zoals bij Canon). Het is dus vooral een kwestie van smaak.
Verder vind ik mooi dat Panasonic echte breedbeeld foto's (en filmpjes) kan maken. De 16:9 foto's zal ik vooral op vakanties (uitzichten, steegjes, pleinen, etc.) gaan maken. Trouwens, je zou bij een camera met 4:3 sensor een 25.7mm lens nodig hebben om hetzelfde
horizontale FOV op je foto te krijgen als op een 16:9 foto van de TZ3.
Handig is de I-iso mode. Hierbij ziet de camera of er veel beweging voor de lens is of dat de camera niet stabiel genoeg wordt vastgehouden en pas hierop de ISO waarde aan om een kortere sluitertijd mogelijk te maken. Je kan in het menu zelf een maximum ISO waarde instellen (400, 800 of 1250).
Je hoeft dus niet telkens zelf het menu in te gaan om een hogere ISO in te stellen als je binnenfoto's maakt.
Ook is makkelijk dat je op de draaiknop 2 scenery-presets kan instellen (naast de vele andere mode's). Bijvoorbeeld 1 voor landschapsfoto's en de ander voor babyfoto's. Zo hoef je niet het menu in om een bepaalde preset te kiezen.
Ook 2 minpuntjes;
- De flits is erg sterk, foto's met flits (binnenshuis) zijn vaak overbelicht is, dit kan je meestal oplossen door de baby-mode te kiezen. Het blijft echter een onvolkomenheid.
- Uitvergroot zijn de foto's niet zo scherp als foto's van een Canon.
Op deze site wordt de camera trouwens zeer uitgebreid getest en ook met de FZ-8 vergeleken.
(tabs results & gallery)
http://www.cameralabs.com/reviews/PanasonicTZ3/
De TZ
2 maakt trouwens geen echte 848x480 filmpjes maar blaast een 424x240 filmpje op. Als zo nu en dan je een beetje wil filmen moet je dus zeker geen TZ2 kopen.
[
Voor 5% gewijzigd door
german8 op 07-08-2007 15:13
. Reden: toevoegingen & correcties ]